21 lopp 2016 – rätt eller fel?

av Anna Andersson

När det börjar närma sig sommarlov inom F1 brukar det också bli ordentlig fart på förarkarusellen, vem kör egentligen var nästa år?
Vem får lämna sin plats och vad händer med Kimi Räikkönen?
Den sistnämnda är lika het varje år och efter årets säsong går hans kontrakt med Ferrari ut. Vad händer då? Stannar han?

Sebastian Vettel har redan påtalat att han gärna arbetar med Kimi Räikkönen, men stallets chefer har också sagt att de vill se resultat innan Räikkönen får ett nytt kontrakt.
Som en möjlig ersättare nämns Valtteri Bottas, Williams, men även Danien Ricciardo, Red Bull och tonåringen Max Verstappen, Toro Rosso. Sedan har också Nico Hülkenbergs namn nämnts.
Tysken är också aktuell för Williams, och går han dit kommer han tillbaka till sitt första F1-stall. Annars sägs det att Jenson Button kan vara på väg att lämna McLaren för att återvända till Williams för hos McLaren vill Kevin Magnussen och Stoffel Vandoorne gärna ha en plats. Vandoorne har nu bytt manager, till den som också Button har.
Button har ju hängt med en stund i F1:

När det gäller Pastor Maldonado, som har rejält med pengar med sig, så kan han vara på väg till Force India och i sådant fall ersätta Nico Hülkenberg. Jolyon Palmer, testförare hos Lotus, har redan påtalat att han vill ha en förarplats 2016 och det sägs att Renault är på väg att köpa tillbaka stallet.
•••
Mercedes stallchef Toto Wolff bekräftar att F1 återvänder till Tyskland 2016. I år blir det inget race på Nürburgring av ekonomiska orsaker, men Hockenheim har kontrakt 2016 och kommer att genomföra loppet.

Här är den nya kalendern för 2016 och det blir ett par förändringar, Säsongen startar först den 3 april, men sedan blir det tätt på given. Det är 21 lopp, inte 19 som i år, och man har gjort ett par förflyttningar för att underlätta resandet. Malaysias GP flyttas från våren till oktober, Rysslands GP från oktober till maj. Azerbajdzjan är ny värld för Europas GP och Österrikes GP flyttas in i juli medan Storbritanniens GP avgörs i juni.

Här är i alla fall kalendern.
3 april – Australiens GP
10 april – Kinas GP
24 april – Bahrains GP
1 maj – Rysslands GP
15 maj – Spaniens GP
29 maj – Monacos GP
12 juni – Kanadas GP
26 juni – Storbritanniens GP
3 juli – Österrikes GP
17 juli – Europas GP (Azerbajdzjan)
31 juli – Tysklands GP
7 augusti – Ungerns GP
28 augusti – Belgiens GP
4 september – Italiens GP
18 september – Singapores GP
25 september – Malaysias GP
9 oktober – Japans GP
23 oktober – USA:s GP
30 oktober – Mexikos GP
13 november – Brasiliens GP
27 november – Abu Dhabis GP

21 lopp – vad tycker du? Är det lagom, för få eller för många?
Jag ser en risk i att det blir lite för ointressant, att man tar död på säsongen och intresset. Om ett stall dominerar så som Red Bull gjorde under fyra säsonger, Ferrari under början av 2000-talet och som Mercedes har gjort de två senaste säsongerna så blir det för många ointressanta lopp på för många nya banor (och de bjuder sällan upp till omkörningar och fajt direkt). Min åsikt är att man borde hålla sig kring 18 lopp om året, använda sig av de klassiska banorna så mycket det går och värna om sporten istället för att bara tänka på pengar, nya marknader och plocka in banor som är kopior av varandra där vi ser allt för få fajter. En annan sport som ligger närma mitt hjärta, handbollen, har redan gjort ett sådant misstag. Där spelas EM och VM vartannat år, och OS vart fjärde. Däremellan är det EM-kval och VM-kval, det är ligor med 18 lag, Champions League som bara växer och resultatet blir att en seger inte är värt någonting till slut och det blir inte alls samma intresse bland fansen tilld e stora evenemangen. Det går helt enkelt inflation i de stora titlarna, varför satsa på ett EM när du har OS ett halvår senare?
Jag ser en risk i att det blir likadant för F1 om det blir race varje helg, jag har svårt att se att TV -publiken ökar när det är 21 race på åtta månader och de slutar med samma tre gubbar på pallen. Så har det varit vid de flesta tillfällena i år.
Ibland är det inte fel att få längta lite också.

Ny ägare för Lotus nästa vecka?

av Anna Andersson

Lewis Hamilton var inbjuden till den kungliga logen i Wimbledon och för att sitta där ska man enligt inbjudan ha skor, kavaj och slips.
Hamilton hade skor, men varken kavaj eller slips.
Därför portades han.
Men trots incidenten är han välkommen tillbaka till den kungliga logen – om han håller sig till klädkoden. Utan slips ingen tennis.

Wimbledon.

A photo posted by Lewis Hamilton (@lewishamilton) on

•••
Sauber har inte tagit några poäng sedan den 24 maj, Monacos GP; men någon uppdatering kommer inte än. En ny motor får man till omstarten på Spa och i Singapore den 20 september är det dags för ett nytt chassi. Mer om det läser du här.

Vad tycker du om Saubers taktik? Har det varit för få uppdateringar? Är det rätt att vänta?
•••
Jenson Button förklarar för brittisk media att han inte funderar på framtiden. Inte än.
Just nu verkar han mest koncentrerad på triathlon. Det är mer än en vecka till nästa race:

•••
Jolyon Palmer, GP2-mästare och testförare hos Lotus satsar stenhårt mot en förarplats 2016. Han är fredagsförare där ibland och hos Lotus tror man att Romain Grosjean har haft problem med det psykiskt.
•••
Jules Bianchi, F1-föraren som skadade sig så svårt när han kraschade i Japan förra året, gör inga framsteg. Han ligger i koma på ett sjukhus i Nice.
– Tiden går och nu är jag inte lika optimistisk som jag var två-tre månader efter olyckan när vi kunde hoppas på att det skulle läkningen skulle gå bättre, säger pappa Philippe till radiokanalen France Info.
Familjen besöker honom varje dag, men efter nio månader så börjar raften sina.
– Det är helt oacceptabelt, en daglig tortyr. Ibland känns det som om vi håller på att bli galna, säger han.
– För mig är detta värre än om han hade dött.
Familjen börjar nu vänja sig vid tanken att Jules Bianchi kanske aldrig vaknar.
– Någon gång kommer man till den punkten då man måste inse hur allvarlig situationen är, säger pappa som också fruktar det liv som Jules Bianchi riskerar att leva om han återfår sitt medvetande.
– Jules skulle inte vilja leva med svåra funktionshinder. Vi pratade om det och han sa att han skulle ha svårt att acceptera det om han råkade ut för en liknande olycka som den som Michael Schumacher var med om och om han aldrig skulle kunna köra racerbil igen. Racingen var hans liv.

Jules Bianchi ådrog sig svåra huvudskador när han förlorade kontrollen över sin Marussia under Japans GP i oktober 2014. Det regnade och när han körde av banan krockade han med en hjullastare som stod utanför banan för att bärga ett annat fordon.

•••
Det ryktas om att Renault ska köra tillbaka Lotus F1-stall och det sögs att affären kan bli klar under nästa helg när GP-loppet avgörs i Ungern.
Ni vet väl att det inte är någon F1 i helgen eftersom Tysklands GP har strukits av ekonomiska orsaker.

Red Bull ger upp

av Anna Andersson

Ni är många som tycker att F1 har blivit för långtråkigt, det är många fans som gnäller över Mercedes dominans och Niki Lauda blir förbannad över att de andra inte är på samma nivå som Mercedes.
Men vems är felet?
Fernando Alonso anser att det är reglerna:
– De är för många regler när det gäller motorer och aerodynamik. Det gör att det blir förutsägbart och långtråkigt, säger den tidigare världsmästaren.
Faktum är att det bara var en halv sekund mellan den tid som Roberto Mehri, Manor och GP2-föraren Sergej Sirotkin som satte pole position i GP 2. Hamilton var ja klart snabbare, men ändå.
Å andra sidan är det så att om Ferarri, Mercedes och Red Bull hade haft fria händer så hade McLaren i nuläget varit ännu längre efter.
•••
Nej 2015 är inte Red Bulls år, man koncentrerar sig nu på 2016.
– Vi kan inte förvänta oss någonting mer i år, vi kanske tar ett par mindre steg men jag förväntar mig inte att vi hittar de 50 procenten som vi saknar när det gäller farten, säger Daniel Ricciardo.
– Vi har ingen chans att nå titeln, därför är det viktigt att vi som team arbetar hårt för att ta den titeln nästa år.
•••
För övrigt diskuterar Eje Elgh och Marcus Ericsson med Sauber inför nästa säsong. Elgh säger till NA att det bästa för Marcus vore om han kunde stanna och teamet hitta fler finansiärer.
•••
Jenson Button hade hoppats på en poängplacering i Storbritannien. Den tog hans teamkollega. Själv bröt han: Han var brsviken som…

•••
Den tidigare Sauberföraren och nuvarande Ferraritestföraren Esteban Gutierrez har haft ett möte med Gene Haas. Kan han vara en av förarna till 2016?
– Jag har träffat Gutierrez. Det är en bra kille med talang, dessutom arbetar han med Ferrari på en mycket hög nivå, säger Haas till ESPN Mexiko.
Men han vill inte säga om det är dags för kontraktsskrivning:
– Just nu är allt möjligt, anser Haas.
•••
Det är nästan tre veckor till nästa race, jag låter bloggen vara ett ställe för små nyheter, nyhetssammanfattningar, snack och rykten. Sådant som annars inte får plats hos Sportbladet.
Vi hörs.

Lauda: Ferrari kastar bara omkring spagetti

av Anna Andersson

Det var en härlig fest på Silverstone. I alla fall på läktarna. På banan var det också spännande, men i slutändan var det ändå samma tre förare som stod på prispallen och i RTL:s TV-sänding efteråt fick sporten kritik för att den är för lågtråkig. Det gjorde Niki Lauda, expert hos RTL, trefaldig världsmästare och Mercedes styrelseordförande förbannad:
– Jag kan inte höra på den skiten längre. De andra ska inte sacka efter utan se till att deras bilar blir snabbare. Inte kan väl Mercedes rå för att Ferrari inte gör annat än kastar omkring spagetti istället för att de plockar fram en riktig bil?

Efteråt fick Toto Wolff, stallchef hos Mercedes be om ursäkt.
– Alla vet vilket förhållande Niki har med Ferrari och hur mycket F1 betyder för honom. Därför är han ibland väldigt rak på sak när detta temat kommer upp och han säger då saker som kan låta betydligt hårdare än vad han egentligen menar, säger Wolff till Bild.
– Vi hos Mercedes vill inte såra någon. Vi respekterar Ferrari och ser fram emot spännande dueller på banan. Vi anser att Ferrari är en allvarlig utmanade och vi måste jobba hårt för att behålla vårt försprång.

Det pratas mycket om just Mercedes dominans och de problem som F1 har haft i år. Det är lite för långtråkigt. Som jag ser det visar sig problemet rätt tydligt på denna bild:

Nico Rosberg, Lewis Hamilton och Sebastian Vettel. De tre förarna har stått på prispallen efter sex an nio lopp. Ytterligare tre förare har tagit en plats på pallen i år, Kimi Räikkönen (2:a i Bahrain), Felipe Massa (3:a i Österrike) och Valtteri Bottas (3:a i Kanada).

Nico Rosberg presenterade tre saker som han vill ändra i Bild:

• Motorljudet kan ökas.
• Fritt val av däck och ett större utbud av däck
• Låt barn under 12 år gå in gratis, barnen är sportens framtid.

•••

Här är en bra bild av hur Fernando Alonso arbetar i simularorn:

•••
Ha en fin onsdag, i helgen är det ingen F1 jag väljer att se motoGP från Tyskland och sedan är det DTM också.

”Hamilton imponerar på mig”

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann Storbritanniens GP för andra gången i rad. Han utökade sin ledning i mästerskapet och det ser bra ut nu för den regerande mästaren.
Återigen hade han en strulig fredag där ingenting fungerade, sedan kom han tillbaka på lördagen och körde in på pole position.
– Jag är imponerad över hur han plötsligt får allt att stämma lagom till kvalet, även om det strular för honom innan dess, sa Mercedes styrelseordförande Niki Lauda efter kvalet och jag är beredd att hålla med honom.
I racet var sedan Hamilton, trots svårigheter med väder och starten, snabbast igen och körde in full poäng. Han tajmade sitt depåstopp perfekt, tog sig upp i ledningen innan regnet kom och kunde kontrollera händelseförloppet. Kort sagt han gjorde allt rätt och körde mästerligt. Lewis Hamilton är en enorm talang, en racer och när han har ledningen släpper han den sällan.
Han har nu varit i ledningen i 18 race i rad. Han har också vunnit Storbritanniens GP tre gånger.
Finns det någon som kan ta VM-titeln från honom i år?
•••
Felipe Massa gjorde en drömstart på Silverstone, otroligt kul att se en sådan snygg omkörning redan i starten och se att det finns konkurrenter till Mercedes.
Williamsbilarna tappade sedan sitt race i samband med regnet under den avslutande delen av loppet, återigen har bilen det tufft när det är lite svårkört. Samtidigt är det var kul att se att det finns konkurrenter som kan sticka upp. Allt som kan ge oss extra spänning är varmt välkommet.
Mer om loppet läser du här:
•••
Sebastian Vettel körde också som den mästare han är, han tog sig förbi de båda Williamsbilarna med Massa och Bottas och han lyckades också ta sig förbi teamollegan Kimi Räikkönen
•••
Fernando Alonso körde in en poäng åt McLaren-Honda, Han visade återigen att han är en mycket duktig förare, en av de bästa i fältet. Han tog sina första VM-poäng för säsongen på McLarens hemmaplan.
Det var tungt för Marcus Ericsson som slutade elva:
– Jag tycker att jag gjorde ett bra race. Det var en bra start även om jag inte riktigt orkade hänga på de som låg framför mig. Många förare bröt och det kändes rätt, men sedan kom regnet och då gjorde vi för många depåstopp och det var svårt för att regnet skiftade så mycket. Vi gav bort en poäng till Alonso, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Det var otroligt svårt, det regnade på vissa ställen av banan, men inte på andra. Där var banan helt torr. Det gjorde det svårt både för oss som förare och för teamen. Det var väl femtio-femto om man skulle ta rätt beslut, tyvärr chansade vi fel.
•••
Tre av bilarna från Red Bull och Toro Rosso tvingades bryta. Tung söndag, även om Daniil Kvyat körde in som sexa.
•••
Force India kom med B-versionen av sin bil tiLl helgen och Nico Hülkenberg tackade med plats sju, Sergio Perez med plats nio. Hülkenberg vann 24-timmarsloppet på Le Mans tidigare i vår och hyllas nu av många teamchefer, kan det ge honom en bättre styrning till 2016?

Här är resultatet:

1 Lewis Hamilton Mercedes 1h31m27.729s
2 Nico Rosberg Mercedes 10.956s
3 Sebastian Vettel Ferrari 25.443s
4 Felipe Massa Williams/Mercedes 36.839s
5 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m03.194s
6 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m03.955s
7 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m18.744s
8 Kimi Räikkonen Ferrari 1 Lap
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1 varv
10 Fernando Alonso McLaren/Honda 1 varv
11 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1 varv
12 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 3 varv
13 Will Stevens Marussia/Ferrari 3 varv
Förare som bröt:
Carlos Sainz Toro Rosso/Renault
Daniel Ricciardo Red Bull/Renault
Max Verstappen Toro Rosso/Renault
Pastor Maldonado Lotus/Mercedes
Jenson Button McLaren/Honda
Romain Grosjean Lotus/Mercedes

Startade ej
Felipe Nasr Sauber/Ferrari
•••
Kenny Bräck, tidigare stjärna i IndyCar, var en av männen som hjälpte Marcus Ericsson till F1. Han hoppade dock av samarbetet under åren i GP2 och nu är han kritisk mot Ericsson.
– Det såg lite lovande ut i början. Men på något vänster känns det lite konstigt att Felipe Nasr kommer in med rookiestatus och lyckas. Det känns som om Marcus måste spotta upp sig, säger han till Nerikes Allehanda.
– Det finns bara ett läge i racing och det är att vara snabbast. Så sett ur den synpunkten har han inte lyckats. F1 är svårt med olika bilar och olika stall och den man kan mäta sig med är teamkamraten. Man måste göra ett intryck och det finns bara ett sätt och det är att vara värst.
Vad tycker du om Marcus Ericssons andra säsong i F1?
•••
Kimi Räikkönen har inget F1-kontrakt för nästa säsong och inte heller några direkta planer:
– Jag har inte någon plan för hur det ser ut efter Ferrari och på hur mitt liv ser ut då, säger han.
•••
När det gäller Marcus Ericssons framtid så pågår diskussionerna med Sauber om framtiden. För Ericsson är det nu naturligtvis viktigt att slå Felipe Nasr varje gång han får chansen. I Storbritannien gjorde han det, både i kvalet och i racet där Nasr fick problem redan innan start. Det var synd att Ericsson inte lyckades ta tiondeplatsen på Silverstone. Nasr har haft ett övertag under inledningen av säsongen och Marcus behöver slå tillbaka. Inom racingen är det rätt enkelt, du måste slå din teamkollega och du är aldrig bättre än ditt senaste race.
•••
Tysklands GP har strukits. Det innebär att nästa lopp, Ungerns GP som avgörs den 26 juli är det sista innan sommarlovet.

Hamilton med pole – Williams överraskar

av Anna Andersson

Nico Rosberg vann i Österrike och vill gärna göra det på Silverstone också. För att ha de bästa förutsättningarna inför Storbritanniens GP hade han behövt stå i pole position.
Det gör han inte.
Mercedeskollegan Lewis Hamilton tog pole position i ett kval som kändes rätt avslaget eftersom ingen av de två Mercedesförarna förbättrade sig på sina sista varv. Enlgit stallchefen Toto Wolff kan det bero på att vinden vände, medan Nico Rosberg hävdade att det var fel på det sista setet däck som han använde sig av.
Nu blir förutsättningarna för Rosberg något knepigare inför morgondagen och han är pressad att ta upp kampen med Hamilton redan under inledningen av loppet. Förhoppningsvis gör det att vi som tittar på får se ett spännande lopp.

Bakom Mercedes körde de båda Williamsförarna Felipe Massa och Valtteri Bottas in.
– Jag blev överraskad över att Williams körde så pass bra och de slog Ferrari klart, säger RTL:s expert Niki Lauda.
För Ferrari slutade kvalet med startled tre, Kimi Räikkönen före Sebastian Vettel.
– Vi hade svårt att få ihop alla delarna, jag trivdes inte i bilen och det var rätt halt på banan. Det första försöket var okej, under det andra så var målet att jag skulle göra det bättre, men jag fick inte till det, säger Sebastian Vettel.
– Jag överdrev lite för mycket.
Inte heller Kimi Räikkönen var nöjd:
– Du är inte nöjd med plats fem, jag är fortfarande besviken. Det var rätt svåra förhållanden, det var knepigt att se hur vinden skulle vara, den flyttade sig hela tiden, säger Kimi Räikkönen.
Mer om kvalet läser du här:
•••
Marcus Ericsson slog sin teamkollega i kvalet till Storbritanniens GP. Positivt för svensken som tog sig till Q2 där han var 14:e man. Felipe Nasr försvann i Q1 tillsammans med Fernando Alonso (McLaren), Jenson Button (McLaren), Will Stevens (Manor-Marussia) och Roberto Merhi (Manor-Marussia).
Jenson Button sa inför helgen att han hoppades på en poängplats. Det verkar vara en önskedröm för den förre världsmästaren.
•••
Har du också noterat att Force India ser lite annorlunda ut jämfört med tidigare?
Det beror på att stallet har sin nya B-version av årets bil i Silverstone. Nico Hülkenberg är riktigt nöjd med den och svarade med att köra in i Q3.
Här har du resultatet:

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m32.248s –
2 Nico Rosberg Mercedes 1m32.361s 0.113s
3 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m33.085s 0.837s
4 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m33.149s 0.901s
5 Kimi Räikkonen Ferrari 1m33.379s 1.131s
6 Sebastian Vettel Ferrari 1m33.547s 1.299s
7 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m33.636s 1.388s
8 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m33.649s 1.401s
9 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m33.673s 1.425s
10 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m33.943s 1.695s
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m34.268s 2.020s
12 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m34.430s 2.182s
13 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m34.502s 2.254s
14 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m34.511s 2.263s
15 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m34.868s 2.620s
16 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m34.888s 2.640s
17 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m34.959s 2.711s
18 Jenson Button McLaren/Honda 1m35.207s 2.959s
19 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m37.364s 5.116s
20 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m39.377s 7.129s

•••
Vill du läsa om Pirellis tankar inför loppet så gör du det här.
Fakta inför loppet hittar du här.
•••
Enligt den holländska tidningen De Telegraaf är Max Verstappen aktuell för Ferrari. Han är bara 17 år och kör sin första säsong för Toro Rosso.
– Det betyder väl att jag gör ett bra jobb, säger han.
Hans pappa och manager Jos Verstappen säger:
– Vi ser alltid framåt och hans mål är att vinna lopp och att vara med och slåss om mästerskapet. Men just nu handlar det om att Max ska skaffa sig rutin.
Jag träffade Max Verstappen tidigare i våras. Om du inte har läst den artikeln gör du det här.
•••
Det ryktas om att Felipe Massa kör en säsong till innan han blir utbytt hos Williams. Lance Stroll, 16 år, stöttas av sin rika far Lawrence Stroll, flera kanadensiska affärsmän och av Ferrari. Det sägs att han redan har ett kontrakt med Williams.
Problemet är än så länge de poäng han måste samla för att få en superlicens och i F3-EM ligger han klart efter sin teamkollega Felix Rosenqvist.

F1 får nya regler redan 2015

av Anna Andersson

Niki Lauda kritiserar F1 rätt hårt. Han vill ha tillbaka spänningen och han vill att förarna ska ta större risker.
Här kan du läsa vad han tycker
Vad tycker du?
Är F1 för mycket TV-spel i dag?

Strategigruppen haft ett möte om sportens framtid och man har bestämt att varje nytillkommen motortillverkare får ha en powerunit extra under den första säsongen. Det betyder att Honda redan i år får använda fem medan de andra får använda fyra utan att bli bestraffade.
Från och med Belgiens GP vill man också minska coachingen av förarna, framförallt vid starten Det heter bland annat:
” Föraren ska ha full kontroll för att höja spänningen och därmed ska det inte bli förutsägbart.”

Till 2016 kommer sedan andra ändringar när det gäller PU och avgassystem, man vill minska kostnaderna för utvecklingen av PU och man diskuterar förändringar i både kvalet och racet.
Däremot är det bekräftat att teamen själva väljer däck 2016 och 2017 ska bilarna få ett nytt utseende, de ska se aggressivare ut, de ska vara bredare, få nya vingar, ett förändrat underrede och högre downforce.
Men de detaljerna räknar jag med att återkomma om när de är beslutade.
Vad anser ni om fria däckval?

•••
Träningsdag i Storbritannien och precis som vanligt ger jag er Pirellis tankar inför loppet. Här är de:

” P Zero i gummiblandningarna hård/orange och vit/medium är valet för Storbritanniens Grand Prix på Silverstone, en snabb och svepande bana som är hård mot däcken med de många fullfartskurvorna. Detta resulterar i rejält slitage och förlust av grepp på grund av värmeutveckling i konstruktionen, något som förvärras vid höga temperaturer vilket förväntas till helgens tävling. Silverstone är en av de historiska F1-banorna och dessutom en av Pirellis hemmatävlingar, företagets logistikcentrum ligger i Didcot, bara en timmes bilresa från anläggningen.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Silverstone är ett fantastiskt race, med en extremt kunnig och entusiastisk bas av engelska racingfans. Det är en av få banor där förarna säger att de faktiskt kan höra publiken under varvet. Precis som förra året har vi med våra två hårdaste däck i sortimentet. Detta för att banan ger de högsta sidokrafterna under säsongen och detta påverkar både gummiblandningen och konstruktionen. Vi kan alltså se fram emot mellan ett och två depåstopp, speciellt om det blir varmt, som väderleksrapporten nu lovar. Höga temperaturer har i och för sig förutspåtts förr om åren och ändå har vi fått se klassiskt engelskt busväder istället! Teamen kommer alltså vara förberedda för alla tänkbara möjligheter och fundera över hur de skall få ut det mesta från sina däck under hela helgen, snarare än att köra igenom träningspassen ett i taget. Silverstone är en av de banor som verkligen belönar mod och självförtroende, så vi kan se fram emot ett riktigt bra race.”

Största utmaningarna för däcken

Silverstone är känt för sina snabba svepande kurvor som går i varann, vilket ger höga sidokrafter som påverkar däcken med som mest 5g. Teamen använder hög downforce vilket ger både höga sidokrafter och tuffa påfrestningar i längsled. Rakorna och bromszonerna är relativt korta och därför förlorar man inte så mycket på att köra med hög downforce.

Silverstones asfalt har bra grepp och detta gör det ännu tuffare för däcken, temperaturen i slitbanan når som mest runt 110°C. Detta kan man också se på bilderna från värmekamerorna som har blivit ett populärt inslag i TV-sändningarna sedan det introducerades 2013.

Förra året blev Silverstone scenen för en uppvisning av Pirellis framtida teknologi när man för första gången monterade 18-tumsdäck på en modern F1-bil och körde några demonstrationsvarv med en Lotus körd av Charles Pic.

Strategierna 2014 och hur racet vanns
Lewis Hamilton vann tävlingen över 52 varv för Mercedes med en tvåstoppsstrategi. Han startade på mediumdäcket, gjorde ett stopp för hårda däck på varv 24 och ytterligare ett för samma gummiblandning på varv 41. Racet påverkades av en tidig rödflagg med påföljande omstart då förarna tilläts byta däck på startgriden. Detta hade stor inverkan på strategierna, sju förare i topp 10 klarade racet på bara ett stopp.

Förväntad varvtidsskillnad mellan de båda gummiblandningarna: 1,0 – 1,2 sekunder/varv. ”
•••
Jenson Button är positiv inför sitt hemmalopp med kristeamet McLaren Honda. Han tror på en placering bland de tio bästa.
•••
Det ryktas om att Valtteri Bottas redan har ett kontrakt med Ferrari, men Sebastian Vettel stöttar sin nuvarande teamkollega Kimi Räikkönen:
– Som förare är man van vid att saker inte alltid fungerar så som man vill, säger Vettel till tysktalande journalister.
– Kimi har varit med så länge att han är lugn, oavsett vad är han lugn, och kan koncentrera sig på sig själv. Jag tror att det kan se väldigt annorlunda ut om två, tre lopp.
Han fortsätter:
– Det är ingen hemlighet att vi trivs tillsammans, vi förstår varandra bra, han är rak och ärlig och det är en sak som jag verkligen uppskattar med honom. Det har heller inte förändrat sig under åren och därför tycker jag att det vore bra om vi kunde fortsätta att arbeta tillsammans.
•••
Det ryktas också om att Renault tar över Lotus, stallet som blev världsmästare under namnet Renault 2005 och 2006.
•••
<a href="”>Mer om dagens träningar läser du här

Schumacher vs Häkkinen – ett race att minnas

av Anna Andersson

När jag var på semester körde Nico Rosberg övertygande in ännu en seger, nu står det 4-3 till Hamilton inför helgens GP på Silverstone.
Förhoppningsvis har vi en spännande helg framför oss.
– Jag tvivlade inte ens sekund på att Nico kan slå Lewis, säger David Coulthard till Sport Bild.
– Han är ingen tvåa och kommer heller aldrig att bli det. Jag kan göra den bedömningen eftersom jag själv har varit i den situationen och jag vet att jag var betydligt längre bakom Mika Häkkinen då än vad Nico är efter Lewis nu. Det handlar bara om nyanser och ibland framstår de större än vad de egentligen är.
Mercedes kommer at fortsätta att låta förarna köra mot varandra.
– Vi vill inte ingripa på något sätt, säger stallchef Toto Wolff.
– Det påverkar vårt märke och F1 negativt. Men vi lär väl stå där som idioter någon gång när de kör ihop, men då får jag komma på någonting spontant att säga.
Rosberg verkar vara redo för nästa fajt:

#silverstone #touchdown #heli #britishGP @mercedesamgf1 #cantwait

A photo posted by Nico Rosberg (@nicorosbergofficial) on

•••
Fakta om Storbritanniens GP:
Varvlängd: 5,891 km (52 varv).
Kurvor: 10 höger, 8 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 1 (T4)
Kurvor över 250 km/tim: 7 (T1, T2, T8, T9, T10, T11, T14)
Avstånd till första kurvan: 250 m.
Bromsslitage: Högt.
Däckslitage: Medel.
Däck: Medium och hårda.
Kontrakt till 2026.
Maxfart utan DRS: 310 km/tim.
Vinnande strategi 2014: 2 stopp ( Lewis Hamilton)
Bandebut: 1950 (Vinnare: Nino Farina, Alfa Romeo)
Flest segrar: Jim Clark, 5, Alain Prost 5, Nigel Mansell, 4. Av dagens förare har Lewis Hamilton och Fernando Alonso två segrar var.
Vinst från sämsta startposition: 1975: Emerson Fittipaldi, McLaren från startplats 7.

Kvalet 2014, topp 8:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Red Bull
3. Jenson Button, McLaren
4. Nico Hülkenberg, Force India
5. Kevin Magnussen, McLaren
6. Lewis Hamilton, Mercedes
7. Sergio Perez, Force India
8. Daniel Ricciardo, Red Bull

Resultat 2914:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Williams
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Jenson Button, McLaren
5. Sebastian Vettel, Red Bull
6. Fernando Alonso, Ferrari
7. Kevin Magnussen, McLaren
8. Nico Hülkenberg, Force India
Marcus Ericsson bröt på varv 12, trasig hjulupphängning.

Här är ett race att minnas, Storbritanniens GP 1998:

Snabbaste föraren i loppet:
Genom alla tider: 1:18.739 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2014: 1:37.176 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:33.401 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:34.661 (Kimi Räikkönen, Lotus)
2011: 1:34.908 (Fernando Alonso, Ferrari)
2010: 1:30.874 (Fernando Alonso, Ferrari)

Snabbaste föraren i kvalet:
Genom alla tider: 1:18.233 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2004)
2014: 1:35.766 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:29.607 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2012: 1:51.746 (Fernando Alonso, Ferrari)
2011: 1:30.399 (Mark Webber, Red Bull)
2010: 1:29.615 (Sebastian Vettel, Red Bull)

•••
Daniel Ricciardo stannar hos Red Bull i alla fall i tre år till. Det hävdar Christian Horner.
•••
Susie Wolff kör på hemmaplan. Hon kör för Williams under den första träningen på fredagen.
•••

Presidenten som skadade F1

av Anna Andersson

Precis som jag lovade så är jag tillbaka till Storbritanniens GP, om det nu är någon som saknat bloggens uppdateringar. Jag har haft semester och varit i USA och faktiskt fått möjligheten att snacka en del med ett par riktiga F1-fans från andra sidan av Atlanten och det var otroligt intressant.
Deras syn på F1 är helt annan än den i Europa, men kärleken finns där. Bland annat var det en man uppvuxen i Indianapolis som under tio år var trogen besökare under F1-helgerna som numera väljer Indycar. Vi kan kalla honom Andy och hans åsikter tangerade de som Stefan Johansson luftat här på bloggen.
– Det är för få omkörningsmoment, för få dueller och ett team är hela tiden överlägset, säger han och påpekar att amerikanerna över lag har svårt för det där med team inom motorracing.
– Mina polare fattar inte varför man teamkör, Mercedes uttalanden om att man låter killarna köra mot varandra har varit bra, men det räcker inte. Folk tappade tron när först Schuamcher släppte förbi Barichello och sedan Webber började tjafsa om någon Multi 21. Det fick många av oss att vända F1-ryggen och när man sedan kommer tillbaka till Texas som är en låtsasbana utan intresse så kommer vi inte tillbaka. Ska det vara ska det vara Indianapolis eller möjligen i Kalifornien.
Jag undrar om Jean Todt, numera president för FIA, hade någon aning om hur stora skadorna skulle bli när han beordrade Rubens Barrichello att släppa förbi Michael Schumacher i Österrike 2001.
– Rubens let Michael pass for thr championship.
Ett annat problem för de amerikanska fansen är tiderna, de hade gärna sett kvällslopp i Europa för att slippa kliva upp löjligt tidigt på söndagarna för att se racen.
– När säsongen då är ojämn lockar det inte de tveksamma fansen direkt, säger Andy.
– De väljer sängen och sedan Indycar istället. I can´t blame them. F1 har inte ens några riktiga stjärnor här längre. Jag lovar att jag som ser nästan varje lopp inte ens hade känt igen Lewis Hamilton om han gick förbi mig på gatan, han ser ut som vilken förortsgangster som helst med för mycket pengar.
Även Niki Lauda är inne på samma väg när han säger följande till Bild:
– Det är för mycket kontroll, för många regler och det finns ingen karaktär inom sporten, säger han.
– Ingenjörerna och konstruktörerna måste få leva ut den kreativitet som de har.
Han vill att bilarna ska bli mellan fem och sex sekunder snabbare per varv, däcken ska vara bredare och bilen ska se coolare ut.
– Men det viktigaste är att det blir svårare att köra igen. När jag gick från F2 till F1 trodde jag att jag skulle skita på mig. Det måste vara män som kör, inga pojkspolingar som leker med knapparna på ratten. Bara de förare som verkligen kan köra, då menar jag kan köra racerbil, ska kunna köra i F1.
Han menar att F1 måste förnas med fler risker.
– Inte farligare, men riskerna ska vara större, jag säger inte att man ska minska på säkerheten, men när bilarna blir snabbare så blir det mer spännande för både förare och publik.
•••
Nu är det dags för Storbritanniens GP. En riktig klassiker på Silverstone och enligt väderprognosen ska solen skina under helgen. Tiderna som gäller är:
Fredag:
11.00: Träning 1
15.00 Träning 2
Lördag: 11.00 Träning 1
14.00 Kval
Söndag: 14.00 Race, VM-lopp 9.

Marcus Ericsson kör inte det första träningspasset, då får Saubers testförare Raffaele Marciello chansen. Ericsson tar över bilen från och med träning 2.
Mark Smith, tidigare bland annat Red Bull, Jordan och Caterham är klar som teknisk direktör för Sauber.
•••
I morgon är det dags för banfakta inför racet. Väl mött.

Hamiltons galna årslön

av Anna Andersson

Världsmästaren Lewis Hamilton är en av världens bäst betalda idrottsmän. Enligt Forbes tjänar han 323 miljoner kronor om året, vilket gör honom till den 15:e bäst betalda idrottsmannen i världen. Även Fernando Alonso, 295 miljoner kr i årslön, Sebastian Vettel, 272 miljoner kr och Kimi Räikkönen 225 miljoner kr finns med bland de 100 bäst betalda idrottsmännen i världen.
•••
Force India ska testa sin nya version av VJM08 i Österrike efter GP-loppet där och man räknar med att den nya bilen ska köra Storbritanniens GP i juli. Hittills har teamet tagit 21 poäng, lika många som Sauber och man ligger sexa i VM, men förhoppningen är att Nico Hülkenberg och Sergio Perez ska kunna attackera från och med juli.
•••
McLaren har planerat en ny nos på bilen, men den har ännu inte klarat FIA:s krocktest. Den har misslyckats fem gånger i det viktiga testet.
– Det kommer nyheter till Österrike, sa Jenson Button i Kanada.
– Det är också ett nytt motorpaket.
•••
Red Bull offrar sitt lopp på hemmaplan, Österrikes GP. Det tidigare mästarstallet väljer att redan då sätta in den femte motorn och därför kommer teamet att straffas och flyttas tillbaka i startuppställningen.
– Våra analyser visar att motorn kommer att kosta oss ännu mer tid på Red Bull Ring än vad den gjorde i USA, säger stallchefen Christian Horner till auto, motor und sport.
– Därför är det smartast att göra en taktisk motorväxel där.
Det gör att teamet knappast kan räkna med poäng i Österrike nästa helg.
– Vi måste räkna med att vi startar från sista led och att vi får tidsstraff om våra förare inte kvalar in bland de tio bästa, säger Horner.
•••
Jag lämnar in för två veckors semester ikväll. Det betyder att bloggen inte kommer att uppdateras förrän under veckan inför Storbritanniens GP. Jag vet att det är olägligt under säsong, men min familjesituation ser ut som den gör, min man har bara tre veckor semester på ett år mellan två säsonger och barnen behöver ha hela familjen samlad och ha ledig vid något tillfälle under året.
Rapporteringen kommer att skötas på sportbladet motor som vanigt, men bloggen får ta ett uppehåll.
Fortsätt gärna att diskutera, men beter er mot andra så som ni själva vill bli behandlade. Det är inte svårare än så.
Plocka bort svordomar, könsord och personangrepp. Det går att diskutera utan att vara oförskämd.
Tack.

Ha det så bra så hörs vi förhoppningsvis igen i början av juli.

Sida 213 av 390