Ericssons och Hamiltons tankar inför Monaco

av Anna Andersson

MONACO. Lyssna på ordet. Det andas lyx, glas med bubbel, coola yachter fester och snabba bilar. Det andras också pengar, flärd och glamour – och F1 så klart.
Först hävdar nu både motorsporttotal och Formell1.de att Lewis Hamilton har skrivit på ett nytt treårskontrakt med Mercedes och att teamet ska bekräfta det inför helgens tävling i Monaco. Han kom till teamet nä Michael Schumacher lämnade, 2013 och har nu ett kontrakt till 2018. Det sägs att han får 100 miljoner dollar för tre år och vinner han en VM-titel så får han ännu mer.
Men nu fokus på spektaklet i Monte Carlo. I morgon drar det i gång.
Monacos GP startar alltid med träningar redan på torsdagen förr i tiden var det för att förarna skulle kunna vara lediga för festligheter under fredagen, nu handlar det om sponsoruppdrag.
Här har du schemat:
Torsdag:
10.00-11.30 Träning 1
14.00-15.30 Träning 2

Lördag: 11.00-12.00 Träning 3
14.00-15.00 Kval
Söndag: 14.00 Race

Nico Rosberg är uppvuxen i Monaco, förra året fick jag en pratstund med honom inför den tävlingen och vi publicerade en artikel där han berättar om hur det är att köra F1 på sin gamla skolväg. Det kan du läsa här:

Här kan du hänga med Lewis Hamilton ett varv i Monaco:

Här är lite snabbfakta om Monacos GP:

Avstånd till första kurvan: 210 m.
Antal kurvor: 8 höger, 11 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T2, T9)
Kurvor under 100 m/tim: 9 (T5, T6, T7, T8, T10, T15, T16, T18, T19)
Däck: Soft, supersoft
Maxfart utan DRS: 285 km/tim.
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
VInnande strategi 2014: 1 depåstopp.
Banans debut: 1950, samma år F1 startade.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 28.
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.

Flest segrar i Monaco:
Ayrton Senna (6)
Graham Hill (5)
Michael Schumacher (5)
Alain Prost (4)
Jackie Stewart (3)
Stirling Moss (3)
Juan Manuel Fangio (2)
Nico Rosberg (2)
Niki Lauda (2)
Maurice Trintignant (2)

Topp 8 i kvalet 2014:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Red Bull
5. Fernando Alonso, Ferrari
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso
8. Kevin Magnussen, McLaren

Topp 8 i racet 2014:
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Fernando Alonso, Ferrari
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Jenson Button, McLaren
7. Felipe Massa, Williams
8. Romain Grosjean, Lotus
11. Marcus Ericsson, Caterham, hans bästa placering.

Marcus Ericsson är annars förväntansfull inför Monacos GP. Han hittade lite nyheter under testerna efter Barcelonas GP och älskar stadslopp:
– Det finns inga marginaler någonstans och det gäller att ha tungan rätt i munnen hela tiden. Det är en sådan bana att man måste bygga upp farten varje pass och ha ett förtroende för bilen. Man får aldrig bli förhastad eller stressad, då sitter man i muren. I början av helgen, under den första träningen, så har man lite marginal, kanske också under den andra. Då har man kanske tre eller fyra decimeter till muren, men ju längre helgen lider så skrapar man av de där marginalerna och när man kör i kvalet gäller det att bara ha några millimeter till muren överallt för att sätta ett bra varv. Det är väldigt viktigt att bygga upp det steg för steg och göra allt perfekt, berättar han för Sportbladet.
– Det är omöjligt att köra om, men det kan möjligen finnas en chans i kurva tio efter tunneln, men killen framför måste göra ett misstag för att det ska lyckas. Det är ett lopp som ät lite av ”följa John” och kvalet är avgörande.

•••
Monisha Kaltenborn är mycket nöjd med sina förare. Saubers stallchef hyllar Marcus Ericsson och säger:
– De uppfyller de förväntningar som vi har och har haft på dem. Man kan inte förvänta sig att de kär in poäng, men att de presterar.
•••
Vem tror du på i helgen? Kan Rosberg ta sin tredje seger?
Här förklarar han vad som är avgörande i just Monaco.

Hur går det för mArcus? Dina tips är så välkomna.

Nya, snabbare F1

av Anna Andersson

F1 har blivit för trist.
Därför har Bernie Ecclestone, Jean Todt och strategigruppen haft ett möte.
Det offentliggjordes flera spännande detaljer i ett pressmeddelande och det finns en text om det här.
Men vill du ha den korta versionen så är det följande:
•2016 ska teamen själva får välja vilka två däckvarianter som man vill använda sig av under loppet, nu bestämmer däcktillverkaren Pirelli det.

•2017 kommer nästa revolution. Bilarna ska bli mellan fem och sex sekunder snabbare per varv. Man ska förändra aerodynamiken på bilarna, däcken ska bli bredare och bilarnas vikt ska minskas.
•Det blir tillåtet att tanka under loppen igen, när bilarna kör med mindre bränsle under en längre tid minskar varvtiden.

•Powerunitsen blir kvar, men man ska öka ljudet genom att tillåta ett högre varvtal.

•Inget besked om budgetgränser.

Detta var den korta versionen.
Jag gillar idén med att teamen själva får välja däck och sedan tycker jag att det är kul att tankningen är tillbaka. Det ökar möjligheterna för olika strategier och kan påverka spänningen positivt.
Vad tycker du?
Kan vi få igång en givande diskussion om de nya förslagen?

•••
Hos Lotus är det en konflikt. Romain Grosjean är dur över att han har tvingats stå över fredagsträningen tre gånger, Jolyon Palmer har kört hans bil.
– Det hjälper mig inte, säger fransmannen till Sky Sports.
– Det finns tester som man vill jämföra mellan den första och den andra träningen för att på så sätt kunna ta ett bättre beslut inför kvalet eller loppet.
Men han lär få vila under fler fredagsträningar, hans kollega Pastor Maldonado har med sig en tjock plånbok och har tillsammans med sina sponsorer skrivit in i kontraktet att han aldrig behöver dela sin bil.
•••
Roberto Mehri kör för Marussia i Monaco också.

•••
Trevlig helg!

Lill-Lövis: Jag hade hoppats på Ferrari

av Anna Andersson

Ni var många som gillade Stefan”Lill-Lövis” Johanssons gästspel efter GP-loppet i Bahrain.
Därför är han tillbaka på bloggen.
Här delar han med sig om sina tankar efter F1-loppet i Barcelona, och ja, om ni är många som läser och delar bloggen så kommer han tillbaka.

Nico Rosberg vann Spaniens GP, han slog tillbaka på ungefär samma sätt som han gjorde förra året. Då inledde Hamilton säsongen bäst, men det var under våren som var Rosbergs starkaste period då han bland annat vann i Monaco. Precis som jag skrev förra gången när jag fick chansen att vara med här på F1-bloggen så är det så otroligt små marginaler mellan Rosberg och Hamilton hela tiden. Tidigare i år har Hamilton haft det där lilla övertaget, men nu var det Rosberg som tog pole positon och därefter tog han också starten. Det gjorde att det var han som kunde bestämma loppet vilket gjorde att han dominerade ända in i mål. Rosberg svarade på den kritik han har fått på bästa sätt, genom att helt enkelt dominera helgen. Han var felfri från kvalet till målgång och är nu tillbaka både mentalt och poängmässigt för att göra mästerskapet intressant igen.

Det kan ha varit den lilla förändringen med den nya kopplingen som gjorde att han trivdes bättre i samband med starten. Som förare så testar man hela tiden gränserna, man ändrar någonting som gör att det går lättare och som gör att bilen passar en själv bättre. Det är små detaljer, men de kan göra en stor skillnad.
Många var imponerade av Hamiltons strategi med tre stopp, men när det visade sig att han inte kunde komma förbi Vettel på banan så hade han i princip inget val mer än att gå till plan B, vilket i detta fallet var en strategi med tre stopp.

Jag tycker att det är synd att strategin har en så stor betydelse under F1-loppen i dag, det handlar mer om strategi än om hastighet. Hur ska man göra för att förändra det undrar du kanske?

Det finns ingen enkel lösning tyvärr, det är en kombination av hur beroende alla moderna racer bilar är av aerodynamiken och hur nästan alla moderna banor är designade.
I princip är alla F1 banor designade på samma sätt, efter samma mall och det är en trend som har pågått i närmare tjugo år nu och det är en trend som inte bara F1 har råkat ut för. Det är nästan omöjligt att köra om på de där banorna, oavsett vilken form av motorsport du tävlar i. Tidigare så följde banorna naturen och de var en del av omgivningen, nu är de väldigt konstgjorda. Det känns nästan som om de försöker att göra det intressant, men de försöker lite för mycket. Visuellt ser banorna fantastiska ut men i många fall är det helt enkelt antingen för många kurvor eller helt enkelt fel radie eller vinkel på kurvorna för att det ska gå att köra om, vare sig det sker i ingången på svängarna eller i utgångarna. Som förare kan du välja att satsa både i ingången och i utgången av kurvan, men som det är nu så följer kurvorna varandra som på ett pärlband och det skiljer ingenting på om du får en bättre utgång än den andra föraren eller inte för det finns bara en ideallinje, vid sidan är det så smutsigt med gummirester och annat att det inte går att välja det spåret. Jag tycker att det förstör racingen och det blir inte så intressant att titta på heller. Det är synd.

Till helgens lopp i Barcelona kom många stall med uppdateringar till sina bilar, jag misstänkte att Mercedes övertag skulle öka. Enligt mina källor så har Merca ännu mycket mer krut kvar i sin påse och jag är övertygad om att dom kommer att dominera under resten av säsongen också. Jag tror nog att gapet har växt sedan tävlingen i Bahrain, vilket är synd. Jag hade hoppats att Ferrari skulle kunna hänga på det racet. Red Bull är helt ute ur racet eftersom Renaults motorer är för dåliga och McLaren-Honda blir säkert bättre, men jag tror inte att det räcker till segrar i år. Jag skulle bli väldigt förvånad om någon kan utmana Mercedes i år.

Däcken har spelat en stor betydelse de senaste åren och det kommer de att göra framöver också. Om det blir väldigt, väldigt varmt som det var i dom race tidigare i år när Ferrari var med och utmanade om segrar, kan Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen ha något att säga till om, men om det är lite mer normala temperatur så har dom ingen chans som det ser ut nu. Då är Mercedes fortfarande helt överlägsna.

När det gäller Marcus är det inte så mycket att säga. Både han och hans teamkollega Felipe Nasr förlorade racet redan i kvalet och det känns som om Sauber kanske har tappat jämfört med sina konkurrenter. Det är alltid så att de lättaste poängen tar du i början av säsongen, innan alla har fått ordning på sina grejor, och där gjorde ju Sauber ett jätte bra jobb. Men ju längre säsongen lider, ju mer kommer de ekonomiskt starka stallen att dra ifrån. Jag vet inte vad Sauber har för ekonomi, vad de kan satsa på att utveckla bilen, men det är ekonomin som styr utvecklingen på bilarna. Kan du lägga två miljoner på att hitta ett nytt sätt att hantera bromsluften så att du får 25 kg mer downforce med 10 kilo mindre drag, eller kan du inte det?
I slutändan är det det som avgör hur fort du kan åka.
Tyvärr är det F1 i ett nötskal idag. Innan sporten fattar något radikalt beslut blir det ingen ordning på den biten.

Tack för all positiv feedback jag fick efter det förra inlägget. Det värmde.

Vi hörs
Stefan

Framförallt gnäller tyskar

av Anna Andersson

Nico Rosberg har haft problem i starten under de fyra inledande loppen, men till Spaniens GP fick han en ny koppling – och där tog han starten.
Den insatsen gjorde att han tog kommandot i loppet och han körde sedan ohotad hem sin första seger för säsongen. Förra året var det just från och med Barcelona som Rosberg körde allra bäst. Det blir spännande att se om han klarar av det i år också, om två veckor väntar Monacos GP, hans hemmalopp och en tävling han har vunnit de två senaste åren.
Annars var Spaniens GP ingen riktig höjdare, det roligaste var väl att Lewis Hamilton som tappade en placering under inledningen av loppet, lyckades ta tillbaka andraplatsen i kampen mot Sebastian Vettel efter en spännande strategi. Han valde tre depåstopp och lyckades på så sätt ta sig förbi Vettel som gjorde två och var riktigt irriterad över att han fastnade i trafiken och ansåg att det var många förare som ignorerade de blåa flaggorna.
Samtidigt så gick det inte att låta bli att le när han sa:
– Alla racerförare gnäller över trafiken, framförallt vi tyskar gnäller när vi vill köra om….
Vill du läsa mer om loppet och se resultatlistan så gör du det här:

•••
För Marcus Ericsson blev precis som väntat svårt att ta poäng. Han körde i mål som 14:e man. Hans teamkollega Felipe Nasr tog inte heller några poäng, men det som oroar är att Nasr återigen var före Ericsson. Den enda förare du kan jämföra dig med inom F1 är din teamkollega. Det är den enda som har samma material och därför är det otroligt viktigt att besegra honom.
Marcus har kört en säsong i F1, må vara i ett riktigt dåligt stall och med en riktigt sålig bil, men han har en säsong med sig. Nasr är debutant. Det är viktigt för Ericsson att vinna den match.

•••
Toro Rossos båda bilar var riktigt starka i kvalet, men i racet har de haft rejält med problem. Både Carlos Sainz och Max Verstappen tappade placeringar, men Sainz tog poäng. Han var nia.

•••
Så firare en segrare:

Skärmavbild 2015-05-10 kl. 17.31.06

Det är intressant att Mercedes under kvalet var klart snabbast av samtliga team i den tredje sektorn, den går att jämföra lite med Monacos GP och vad som väntar där. Är det en fingervisning månne?
– Det är ju inte dåligt i alla fall, säger Nico Rosberg.
– Men sedan om den går att jämföra rätt av vet jag inte. Jag ser fram emot Monacos GP; det är hemmaplan, atmosfären och att få sova i sin egen säng. Det är verkligen speciellt.
Och ja, han har vunnit där två år i rad.

•••
27 varv, fler blev det inte för Fernando Alonso på hemmaplan. Trist för spanjoren.
– Jag hade problem med bromsarna, säger han.
– Framstegen kommer, men vi måste göra dubbelt så stora framsteg för de andra stallen går också framåt.
Men ikväll ska han i alla fall äta middag med de läkare och den medicinska personal som hjälpte honom när han låg på sjukhus i Barcelona efter olyckan under testerna tidigare i år

•••
Hockenheimring bekräftar att det blir ett Tysklands GP 2016.
I sommar däremot blir det ingen tävling i Tyskland. Den har strukits eftersom Nürburgring har problem med ekonomin.
•••
De kommer att testas i Barcelona i veckan, hos Ferrari får Esteban Gutierrez chansen. Den tidigare Sauberföraren är testförare hos Ferrari och arbetar mycket i simulatorn, men nu får han testa den röda gudinnan på banan också.

Så ser testschemat ut:
Stall Förare tisdag onsdag
Mercedes ?
Red Bull Daniil Kvyat Pierre Gasly
Williams Felipe Massa Alex Lynn
Ferrari Raffaele Marciello Esteban Gutierrez
McLaren ?
Force India Pascal Wehrlein Nick Yelloly
Toro Rosso Pierre Gasly Carlos Sainz Jr.
Lotus Pastor Maldonado Jolyon Palmer
Sauber Marcus Ericcson Raffaele Marciello

Manor avstår testerna.
•••
Det har varit en rolig och stressig helg i Barcelona. Mycket av det jobbet jag har gjort här har ni inte sett än utan kommer i tidningen och troligen också på webben framöver. Förhoppningsvis hänger ni med och läser det där.
En F1-helg är så mycket mer än bara träningar och race, vi har haft långa dagar på banan, de startar före nio och är inte över förrän många långa timmar senare. Mycket arbete syns aldrig, det handlar om pressmöten, förberedelser, minutscheman och annat prat. Det är egentligen svårt att beskriva, det är en bubbla, en egen värld med egna regler. Många av de jobben jag skulle vilja göra får jag ingen möjlighet att göra. Det är mer flera hundra journalister och fotografer på plats, men bara 20 förare. Resten kan ni räkna ut själva;-)

Pressad Rosberg snabbast – tungt för Ericsson

av Anna Andersson

Nico Rosberg känner pressen inför Spaniens GP. Han hade stora förväntningar inför årets F1-säsong, men hade fram till och med i dag inte tagit en enda pole position 2015. Han har inte heller vunnit något lopp i år.
Men i Barcelona slog han tillbaka och körde ett varv på 1:24.681, Hamilton var två (+0.267 ) och Sebastian Vettel trea.
Vettel var dock inte speciellt hoppfull inför morgondagen:
– Kanske är ett race inte tillräckligt för att jobba oss i kapp, men vi arbetar hela tiden målmedvetet framåt.
– Jag hoppas att vi är lite snabbare i racet, det har vi varit de senaste loppen. Samtidigt så var Mercedes otroligt starka här under testerna och även om förhållandena är annorlunda nu jämfört med februari så är det tydligt att de också har förbättrat sig.
Mer om kvalet läser du här.
Var precis på en träff med Kimi Räikkönen och han har haft problem hela helgen. Han valde att gå tillbaka till vissa av de äldre delarna inför dagens träning och kval:
– Jag visste att det skulle bli ett svårt kval eftersom vi hade en så pass jobbig fredag, säger han.
– Vi har lyckats göra någonting i racet trots att vi har haft två tuffa dagar tidigare. Loppet är i morgon så vi får se efter det hur det går. Det är klart att det inte blir enklare när jag har en startposition så pass lngt bak (led fyra), det gör inte livet enklare för mig. Samtidigt är detta inte det värsta som kan hända, jag får se till att jag får en bra start och sedan får vi börja om efter det.
•••
Marcus Ericsson hade ett tungt kval i dag. Han var 16:e man och kvalade inte in till Q2, vilket var en missbedömning. Han hade betydligt tankar om banan och inför racet gör du det här:

Hans teamkollega Felipe Nasr tog sig till Q2, men var sist av bilarna där och startar på plats 15. I Q2 försvann även McLarens båda bilar och Lotus båda. Det var ungefär fyra tiondelar mellan plats elva (Romain Grosjean) och plats tio (Daniil Kvyat).
•••

•••
Såg någonstans att det är första gången på tio år som Toro Rosso kvalar in i bland de tio främsta i Barcelona. I dag slog båda förarna till, både Carlos Sainz och Max Verstappen levererade.
– Det är en bana som ska passa vår bil, den ligger bra här, säger 17-årige Verstappen
Det blir spännande att se vad de kan göra i morgon, slå Red Bull?
– Med tanke på alla uppdateringar de har till sin bil är det inte realistiskt att tro det, men det är klart att vi ska försöka, säger Verstappen.

•••
Daniel Ricciardo är väl på väg med sin fjärde motor, det är han kollega hos Red Bull Daniil Kvyat också, precis som Max Verstappen, Toro Rosso. Under en säsong får man bara använda fyra powerunits, den som använder fler flyttas tillbaka i starten – och vi har 15 lopp kvar nu.
Det känns som om det kan bli många straff…
•••
Lewis Hamilton är inte speciellt orolig för att hans teamkollega Nico Rosberg ska kunna hota honom i kampen om VM-titeln…
– När han säger att han var i sitt livs form förra året så behöver jag inte vara allt för orolig, säger Hamilton, som vann VM 2014, till Daily Mail.
Hamilton vann elva lopp förra året, Rosberg vann fem. I år har Hamilton vunnit tre av de inledande loppen, Rosberg har inte vunnit något.
Hamilton har för övrigt fått en filmroll, han spelar sig själv i filmen ”Zoolander” som har premiär i USA 2016.
– Jag dyker upp på en modeshow, skriver han i sin kolumn hos BBC.
I filmen spelar också bland annat Justin Bieber, Kanye West, Naomi Campbell och Ben Stiller.
– Jag hade aldrig träffat Ben tidigare, men han kom förbi innan vi började filma och sedan hängde vi lite och det var rätt coolt, meddelar Hamilton.
– Vi började filma vid 22.00 på kvällen och höll på till 06.00 ungefär. Jag var helt slut efteråt eftersom jag tränade den dagen också. Efter det åkte jag direkt till Mallorca för att filma med Mercedes.
•••
Skärmavbild 2015-05-09 kl. 13.05.50

Skärmavbild 2015-05-09 kl. 13.05.57Vi bjöds på tjusiga bakverk till frukost – en croassaint formad som banan.
•••
Det är varmt i Barcelona, solen skiner och det blåser en del. Så kommer förhållandena att vara under morgondagen också.
•••
I dagens tidning finns en lång artikel om McLaren-Honda och deras kamp om en plats i toppen. Den hittar du här också.
Sportbladet har pratat med både Fernando Alonso och Jenson Button om den nya looken och uppdateringarna på bilen.
Båda två är förhoppningsfulla.
Det är även David Coulthard som tror på sitt tidigare stall:
– Jag förväntar mig att de tar poäng, sedan förväntar jag mig också att Mercedes har tagit ett steg framåt och fortfarande är kvar framför Ferrari.
•••
Spaniens GP har körts i Barcelona i 25 år och nu har man förlängt kontraktet till 2019.

Mercedes i topp – Mackan på banan

av Anna Andersson

Under den andra träningen var det ungefär tio grader varmare i luften än under den första. Det var 50 grader i asfalten under eftermiddagen, jämfört med 19 under inledningen av det första passet och det påverkade naturligtvis både bilarna och däcken – ja det påverkade oss också eftersom luftkonditioneringen i pressrummet har slutat fungera – precis som kaffeautomaten.
Men det är en helt annan historia.
Mercedes tycks ha med sig uppdateringar som fungerar. Bilen ser stabil ut även om Niki Lauda igår sa att:
– Ferrari har hämtat upp det försprånget vi hade när det gäller motorn, nu är det bilen och förarna som avgör.
Mercedes starka ut, precis som man gjort under inledningen av säsongen. Det kan ju också vara så som Sebastian Vettel skrattande sa:
– Den där Niki han pratar rätt mycket….
•••
Lewis Hamilton var snabbast under den andra träningen, men vi kan konstatera att när båda Mercedesbilarna körde med full tank hade Nico Rosberg de snabbare och något mer jämna tiderna än Hamilton. Sett till den jämförelsen låg Mercedes också kvar framför Ferrari, men som vanligt så är detta en träning och inget race. Det lär bli ett spännande kval i morgon.
Här har du resultatet från träningen:
1Lewis Hamilton Mercedes 1m26.852s – 26
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m27.260s 0.408s 37
3 Nico Rosberg Mercedes 1m27.616s 0.764s 35
4 Kimi Räikkonen Ferrari 1m27.780s 0.928s 36
5 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m27.943s 1.091s 25
6 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m28.017s 1.165s 32
7 Jenson Button McLaren/Honda 1m28.494s 1.642s 31
8 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m28.525s 1.673s 39
9 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m28.674s 1.822s 31
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m28.712s 1.860s 36
11 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m28.723s 1.871s 28
12 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m29.086s 2.234s 14
13 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m29.098s 2.246s 4
14 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m29.217s 2.365s 34
15 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m29.333s 2.481s 37
16 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m29.361s 2.509s 34
17 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m29.601s 2.749s 38
18 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m29.707s 2.855s 35
19 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m31.929s 5.077s 30
20 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m32.751s 5.899s 23

Max Verstappen var väldigt nöjd efter båda sina tränignar. han var med i toppen både under det första och andra passet:
– Den här banan passar oss, det visste vi redan tidigare så det känns positivt. Sedan är det en bana som jag känenr sedan tidigare och det gör det lite enklare, man vet redan från början var man ska bromsa och det gör det emnklare att komma in i det redan under den första träningen, säger han.
– Normalt sett borde Red Bull vara före oss i mål, de har en rejäl uppdatering med sig och ser starka ut.
•••
Felipe Nasr är den av Saubers förare som tagit flest poäng i år och han ligger på plats åtta i VM-tabellen. Han körde båda träningarna i Barcelona medan Marcus Ericsson bara körde den andra eftersom man lät testföraren Raffaele Marciello (som stöttas av Ferrari) köra det första passet.
Nasr är dock inte allt för hoppfull inför fortsättningen av säsongen:
– Vi har lyckats prestera på max under den inledande delen av mästerskapet, men jag förväntar mig att det blir betydligt svårare framöver. Vi vet vilka gränser vi jobbar inom, vi vet vad vi kan göra, säger han.
•••
Efter racet på måndag är det tester i Barcelona, Manor har bestämt sig för att stallet inte ska köra dem. Stallet anser att man inte har någonting att testa och att det därför är bättre att använda sina resurser på ett annat sätt.
•••
Enligt Gerhard Berger, tidigare F1-förare och tidigare ägare till Toro Rosso, har Red Bulls ägare Dietrich Mateschitz försökt att sälja sitt team till Audi eller Volkswagen vid ett par tillfällen.
– Det var nära, men mot slutet var det någonting som gjorde att det inte fungerade, säger han till Sky Sport.
Och han påpekar att han anser att det vore en bra lösning för Red Bull som inte längre har det bästa förhållandet med sin motortillverkare Renault.
•••
Måste dra vidare, men återkommer när tid finns.
Du har väl läst de andra F1-texterna på sportbladet,se?
Marcus Ericssons tankar om säsongen och Carlos Sainz om mötet som gjorde honom till F1-förare.
Där finns det också många coola bilder som Robin L Allard har tagit från Barcelona.

Action i Barcelona

av Anna Andersson

Den första träningen har startat i Barcelona, det är varmt, mycket pollen i luften och det är full fart på banan.
20150508_100925

Men vi får inte se Marcus Ericsson. Han står över det första passet, Sauber låter testföraren Raffaele Marciello (som stöttas av Ferrari), köra den första fria träningen. Det är andra gången som italienaren får köra ett träningpass, förra gången fick Felipe Nasr flytta på sig. Ericsson tar tillbaka sin bil i eftermiddag.
Vi träffade Ericsson i går. Vill du läsa hans tankar så gör du det här:
Jag väljer att länka till artikeln, annars blir bloggen oändligt lång. Det blir enklare för er att läsa om jag gör så.

•••

Precis som vanligt ger jag er däcktillverkaren Pirellis tankar inför racehelgen. Nu väntar Barcelona, en bana som team, förare och däcktillverkare känner väl eftersom man testat mycket här. Men det är betydlgit varmare nu än när testerna genomfördes i februari, det är redan nu under förmiddagen över 20 grader varmt och det förändrar naturligtvis förutsättningarna inför loppet.

unnamed(1)
Vill du se bilden bättre, klicka på den så blir den större.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Barcelona är förstås en av de banor vi känner bäst, och vi har redan samlat massor av data under testerna här. En av de saker vi noterat så här långt är att Circuit de Catalunya återigen kommer ställa störst krav på framdäcken. Förra året betydde motorernas ökade vridmoment och större påfrestningar på bakdäcken att vi för första gången fick se att bakdäckens kondition var den faktor som avgjorde depåstrategierna. Genom de förbättringar vi gjort på bakdäckens konstruktion i år, är vi tillbaka till det vi är vana vid, att framdäcken bestämmer taktiken. Vi bedömer dock inte att det blir fler depåstopp, förra året använde en majoritet av förarna en tvåstoppstrategi och det lär vi få se i år igen. Största osäkerhetsfaktorn kommer att vara vädret, det brukar vara väldigt varmt i Barcelona, men det finns ingen garanti för detta. Starten på den europeiska delen av säsongen innebär traditionellt att många team har med sig viktiga uppdateringar av bilarna, och det skall bli väldigt intressant att se hur dessa interagerar med våra nya däck.”

De största utmaningarna för däcken

Att kunna kontrollera slitage och förlust av grepp på grund av utmattning av materialet är den största utmaningen eftersom Montmelo är en bana som påverkar däcken mycket med sina långa kurvor och sektioner där bilen snabbt måste kunna ändra riktning. Vänster sida har det tuffast – sidokrafterna på vänsterhjulen är de näst största under hela säsongen – och då framförallt vänster framdäck.

Bilarna kör med hög downforce i Barcelona för att ha bra fäste i de snabba kurvorna och detta ökar förstås påfrestningarna, däcktemperaturen når som mest cirka 130°C.

Åtta av de senaste tio racen i Barcelona har vunnits från pole position (och bara en från utsidan av första startledet). Detta understryker vikten av att välja rätt strategi på en bana som alltid bjuder på tät racing och som alla team känner väl.

Pirelli har med sig däck även till GP2- och GP3-seriernas race i helgen, liksom till den tvådagarstest som körs efter Spaniens GP på tisdag och onsdag. Detta innebär att nästan 4000 däck transporteras till Barcelona, totalt krävs 14 långtradare inklusive Pirellis hospitalitytruck.

Förra årets strategier och hur racet vanns

2014 använde de första tre i mål tvåstoppstrategier medan den högst placerade trestopparen var Sebastian Vettel som kom fyra med sin Red Bull efter att ha startat från 15:e startruta. Mercedesföraren Lewis Hamilton vann före Nico Rosberg efter att ha kört sekvensen medium-medium-hård. Rosberg provade en annan strategi: medium-hård-medium.

Väntat tidsgap mellan gummiblandningarna: 0.8 -1.2 sekunder per varv.

Väderutsikter för racet: Torrt och varmt, som mest 25°C med nattemperatur på 13°C. Moln kan förekomma innan tävlingen men klart väder väntas till söndagen.
•••
Inget nytt kontrakt för Lewis Hamilton än, det sägs att det ska vara klart till Monacos GP om två veckor. Snacka om att det drar ut på tiden och hela tiden blir ickenyheter. Tröttsamt.
•••
Det ryktas om att Ferrari har sparkat sin teammanager Massimo Rivola, stallet har inte bekräftat det utan det sägs att det är personliga orsaker som gör att han inte är i Barcelona.

När det gäller Kimi Räikkönens framtid hos Ferrari så sa han följande när jag var på en pressträff:
– Jag vet inte, de säger väl något när de är klara. Det blir som det blir. Jag funderar inte över det.
Sebastian Vettel sa att han gärna ser Kimi som teamkompis nästa år också.
– Det är bra för teamet om han stannar, sa Vettel.
– Han har varit här länge, han har ju varit här i två omgångar. Vi arbetar bra tillsammans.
•••
Det är tio år sedan Carlos Sainz var i Barcelona för att se på F1 första gången. Då träffade han Fernando Alonso och bestämde sig för att själv bli F1-förare en dag. Han berättade personligt om det mötet och en text finns här.
•••
I dag skickar vi också en tanke till Gilles Villeneuve. Det är 33 år sedan den stora Ferrariidolen omkom under kvalet till Belgiens GP på Zolder.

Allt nytt för Kimi och Seb

av Anna Andersson

Efter att ha besökt ett ackrediteringscenter på en åker, stått i kö, blivit avvisad på väg till parkeringen, vänt, tjatat, använt den övertydliga mammarösten och stått i ytterligare tre köer för att få pressplats och köpa internet är vi på plats i Barcelona.
Nu väntar ett rally mellan olika presskonferenser och annat plock under dagen.
För att ni ändå ska ha lite att diskutera så länge ger jag er lite fakta om Circuit de Catalunya, F1-banan utanför Barcelona som enligt traditionen står värd för det första loppet i Europa.
Här ett härligt foto från Carlos Sainz, taget i Barcelona, det är tio år gammalt….

Banfakta:
Varvlängd: 4,655 km. ( 66 varv)
Kurvor: 9 höger, 7 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T5, T10, T14, T15)
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Bromszoner: 8 ( en hård)
Avstånd till första kurvan:v730 m.
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Tid i depån vid en hastighet av 60 km/tim: Ca 19,9 sek.
Banrekord: Kimi Räikkönen, Ferrari, 2008. 1.21,670
DRS: Startmålrakan, samt mellan kurvan 9 och 10, den kortare rakan på motsatt sida.
Vinnande strategi 2014: Två depåstopp, vilket också var den vanligaste strategin.

Banan i Barcelona inleds, precis som jag skrev i går, med två sektioner där förarna har ett bra flyt, sedan kommer den avslutande sektorn och den skiljer sig väldigt mycket från inledningen. För förarna handlar det om att accelerera och bromsa ofta, kurvorna ligger nära varandra och en sämre sista sektor kan förstöra hela varvtiden. Den delen är avgörande under kvalet.
Så här beskriver Marcus Ericsson banan:

– Det är Europapremiär och det är en bana som jag och alla andra förare också har kört otroligt många gånger i väldigt många olika klasser. Det är en bana som jag trivs bra på, den avslutande sektorn är det absolut svåraste på hela banan. Den är speciell, det är lätt att slita på bakdäcken om man bromsar för hårt. Det partiet är väldigt tekniskt och utmanande.

– Jag skulle kunna förklara det så att man som förare flyter med under de inledande två sektorerna, körningen har sin rymt och det är en behaglig körning, men den sista delen av banan är långsam och hackig. Den passar inte in i banlayouten och det gör den lite mer utmanande. Det gör att det blir svårt för ingenjörerna att ställa in bilen rätt, man måste kompromissa rätt mycket. Antingen har man en bil som är bra under den första delen av varvet och har problem under den sista delen, eller är det tvärtom. En varvtid kan vara väldigt bra fram till du kommer till den sista delen, då tappar du plötsligt en halv sekund hur lätt som helst. Det gör det svårt för både förare och bil. Det är svårt att hitta en setup som passar över hela varvet.

– De bästa omkörningsmöjligheterna finns in i kurva tio, men det går även att köra om in i kurva ett. Det kan också gå att dyka lite lurigt på innern i kurva fem, det kan var ett överraskningsmoment och det går att attackera där. Det finns ett par omkörningsmöjligheter, även om banan inte är världens enklaste att köra om på.

Segrare de senaste fem åren:
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Fernando Alonso, Ferrari
2012: Pastor Maldonado, Williams
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Mark Webber, Red Bull

Flest antal segrar:
Michael Schumacher, 6. (1995, 1996, 2001, 2001, 2003, 2004.)
Resultat 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Red Bull
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Fernando Alonso, Ferrari
7. Kimi Räikkönen, Ferrari
8. Romain Grosjean, Lotus
20. Marcus Ericsson, Caterham
Kvalresultat 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes, 1.25, 232.
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Valtteri Bottas, Williams
5. Romain Grosjean, Lotus
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Fernando Alonso, Ferrari
8. Jenson Button, McLaren
20. Marcus Ericsson, Caterham.
•••
Vilka förväntningar har ni inför Europapremiären? Ferrari satsar hårt med rejäla uppdateringar för Sebastian Vettel och Niki Lauda tror att den motorfördel som Mercedes har haft tidigare inte finns kvar i Barcelona.

Stora förhoppningar inför Barcelona

av Anna Andersson

dag bär det av till Barcelona och Europapremiären i F1. När cirkusen kommer till Europa och det dessutom har varit en tävlingspaus på tre veckor så är det läge för många nyheter på bilarna. Jag skrev om det i går.
Det betyder också att de finansstarka teamen brukar ha en tendens att dra ifrån, de har kunnat lägga in ännu mer kraft och pengar i sin utveckling av bilen. De har testat och testat i sina vindtunnlar och det blir otroligt viktigt för mittenteam som Sauber bland annat att hålla i. Vi kommer nu till det första vägskälet 2015. Här någonstans brukar man kunna se en tendens, vilka team som kommer att vara med och slåss i toppen och vilka som inte alls hänger med.

Här har du lite kul fakta. Klicka på bilden om du vill ha den större.
17193598520_fcb2f144a5_o

Barcelona som bana är välkänd för alla, där testar man i februari och mars, men under helt andra, betydligt kallare, förhållanden. Det är också en bana där de första två sektionerna har ett väldigt bra flyt, men den sista inte alls verkar passa ihop med de övriga två.
– Det är svårt för plötsligt är det tajt, snart och stopp och man ska bromsa sent, säger Marcus Ericsson.
Det är en av de svåraste banorna under året och man kan utgå i från att den bilen som vinner där är bra i tre fyra lopp till, medan en bil som däremot har problem i Barcelona ofta har det i de kommande tre fyra loppen också.
Med andra ord är det en mycket viktig bana.
För att lyckas på banan är det väldigt viktigt att kvala bra, åtta av de senaste tio loppen har vunnits av den förare som har haft pole position, bara en gång på tio år har en förare som inte stod i första startled vunnit.
Det finns två DRS-zoner, på start-målrakan och på rakan på motsatt sida.
Mer fakta om banan får du här i morgon.
•••
Ferrari har stora förhoppningar:
– Vi utvecklar vår bil steg för steg, men i Barcelona har vi äntligen ett bra paket, säger stallchefen Maurizio Arrivabene.
Det sägs att det bland annat handlar om 30 hästkrafter extra.
Även Red Bull har stora förhoppningar:
– Det nya paketet ska lösa de problem vi har haft med chassit och det ska göra att vi kan ta ett väldigt stort steg framåt, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till Globo.
– Om Renault nu gör sitt jobb ska vi kunna utmana Williams.

•••
Det ska bli en ny lack för McLaren-Hondas bil i helgen, den presenetrades när jag var på väg till Barcelona.

Stallet har släppt en liten trailer. Jag är något nyfiken på vad vi får se på banan på fredag:

•••
Lotus låter Jolyon Palmer köra en fredagsträning i Barcelona (den första) och han får också köra testerna som följer i Spanien på tisdag och onsdag. Även Williams väljer att sätta en utvecklingsförare i bilen, Susie Wollf kör under fredagens första pass. Även Sauber låter sin testförare köra Raffaele Marciello inleder på fredagen, Marcus Ericsson kör sedan på det andra passet under fredagen.
•••
Här kan du se Marcus Ericsson lira ishockey:

•••
Haas vill namnge sina F1-förare för 2016 innan september.
•••
Det verkar som om det blir en härlig sommarhelg i Barcelona, kring 25 grader varmt och ingen risk för regn.

Läget inför Barcelona

av Anna Andersson

Inför helgens lopp i Barcelona, där Sportbladet är på plats, så tänkte jag ge er en sammanfattning av vad som ni kan vänta er från de olika stallen.

Mercedes:
Stallet är favoriter, fyra lopp har körts, efter samtliga har stallets båda förare stått på prispallen. Lewis Hamilton har vunnit tre lopp och tittar vi tillbaka till testerna i februari så imponerade Mercedes i Barcelona. Banan som är krävande för både aerodynamik och motor passar bilen.
– Vi kommer även att ha stora förändringar på bilen i Barcelona, säger styrelseordföranden Niki Lauda enligt motorsportmagazin.

Ferrari:
Sebastian Vettel har vunnit ett lopp i år och nu senast var det Kimi Räikkönen som var vassast av de båda förarna i rött. Ferrari är det team som har kunnat utmana Mercedes det sägs att Ferrari har 30 hästkrafter till i Barcelona.

Williams:
Har varit trea efter Mercedes och Ferrari, gapet fram har varit stort, men med nya uppdateringar hoppas britterna hålla sig före McLaren och Red Bull. Man har haft problem med greppet på banan och det måste man lösa till helgen i Spanien, en sådan sak är direkt dödande i Barcelona.

Red Bull:
De tidigare dominanterna är allt annat än nöjda och presenterar en i stort sett ny version av sin RB11 i Barcelona. Man hoppas att Renault har utvecklat motorn och drömmer om att ta sig upp på pallen igen.

Sauber:
Ifjol tog stallet ingen poäng, i år har man tagit 19. Men nu kommer det stora testet, Sauber är ett stall utan en tjock plånbok och kan man hålla nivån på bilen och på uppdateringarna när de andra teamen med betydligt fetare plånböcker laddar för omstart?
– Det blir ett stort test för oss, först efter Barcelona vet vi var vi egentligen står, säger Felipe Nasr till Motorsportmagazin.

Lotus:
Bilen är uppdaterad och Romain Grosjean som var åtta i fjol älskar banan och bör vara en av killarna som tar poäng.

Toro Rosso:
Stallet hade stora förhoppningar inför säsongen och körde ifrån red Bull i Kina, men man har haft tekniska problem. I Barcelona väntar inte heller några större uppdateringar:
– Vi har några aerouppdateringar, men inte många, säger föraren Carlos Sainz enligt motorpsortmagazin.
– Men de största framstegen som vi verkligen behöver handlar om motorn. Där måste vi förbättra oss och där kan vi hitta mest tid.

Force India:
Det blir ingen uppdatering av VJM08 i Barcelona, pengarna saknas just nu.

McLaren:
Den inledande delen av säsongen var tuff för McLaren, men nu hoppas man på en stor förbättring:
– Får vi den förbättring som Honda lovar oss så ska vi slippa bli varvade och kunna slåss om poäng, säger stallchef Eric Boullier.
– Ser vi till chassit så blir det betydligt större uppdateringar på chassit de kommande fyra loppen jämfört med de senaste två.

Manor Marussia:
Teamet har en svag ekonomi och har varit glada varje gång man tagit båda bilarna i mål, nu kör Will Stevens och Roberto Mehri i Barcelona och nu börjar det egentliga arbetet för teamet. Den nya bilen debuterar först efter sommar uppehållet i augusti.

Sida 215 av 390