Förlänger Ferrari med Kimi?

av Anna Andersson

Nu har vi haft F1-paus i nästa två veckor. Det har varit lugnt på marknaden och förarna har förberett sig på olika sätt, Nico Hülkenberg körde exempelvis sextimmarsloppet på Spa i helgen, Fernando Alonso har kört med sin radiostyrda bil vilekt han visa upp på youtube och Lewis Hamilton lagt ut bilder på sig själv när han lever lite lyxliv i Las Vegas.

Men nu ska vi börja räkna ner mot Barcelona och helgens Europapremiär. Det är alltid något speciellt när F1 kommer till Europa tycket jag, de stor lastbilarna är på plats, det är närmare och det blir lite mer show av det hela. Nu har vi två lopp i Europa innan man gör en avstickare till Kanada och sedan kör man i Europa fram till och med september så Monza avslutar den delen av säsongen.
Den stora frågan just nu är om Ferrari har minskat gapet till Mercedes ännu mer och om Nico Rosberg har hämtat kraft i uppehållet och kan utmana Lewis Hamilton. Kan Sauber fortsätta att konkurrera om poäng?
Vad tror du?
Jag ser verkligen fram emot omstarten.
••••
Kan det bli en ett fortsatt samarbete mellan Kimi Räikkönen och Ferrari?
Tja om man får tro Maurizio Arrivabene så finns möjligheten fortfarande. Stallchefen pratade med Bild am Sonntags reporter och erkände att det inte alls bara handlar om finländarens prestation på banan:
– Jag gillar det sätt som han och Seb arbetar tillsammans. Ibland reser de till och med tillsammans och det är också en viktig del när vi fattar vårt beslut, säger han.
Här kan du se Räikkönen i Budapest:

Däremot avfärdar stallchefen alla rykten om Lewis Hamilton:
– Vad ska jag med honom till när jag har en sådan tung förare som Sebastian? Vi har två världsmästare i teamet, då skulle jag hellre se mig om efter en yngre förare med talang och låta honom arbeta tillsammans med Seb.
På frågan om Valtteri Bottas redan har ett så kallat förkontrakt med Ferrari svarar han:
– Jag bestämde mig redan innan jag tog detta jobbet att jag inte skulle ljuga. Nu är det för tidigt att ge ett konkret svar på den frågan.

Frågar du mig så tycker jag att det är det ett otroligt bra svar.
•••
Det ryktas om att MP4-30 har ett nytt utseende i Barcelona.
På fredag får vi se.

Hamilton visar upp ännu en skönhet

av Anna Andersson

De är dags för Valborgshelg och ett par extra lediga dagar, så även för F1-förarna verkar det som. Här ser du Lewis Hamilton visa upp sin nya stil och en av sina många bilar:

Du har säkert sett någon av de andra här eller på twitter vid tidigare tillfällen.
Just det, det ryktas om att Valtteri Bottas har ett kontrakt med Ferrari, men hoppas inte allt för mycket. Den typen av rykten på sociala medier kan uppstå ur absolut ingenting.
•••
Nico Hülkenberg kör LMP1 för Porsche i Belgien, sextimmarsloppet på Spa. Han inledde helgen med att vara fyra på den första träningen, tre av de fyra främsta bilarna kom från Porsche och Hülkenberg kör tillsammans med Nick Tandy och Earl Bamber.
•••
I dag tänker vi på Roland Ratzenberger. Det är 21 år sedan 33-åringen omkom under kvalet till F1-loppet på Imola. Han var det första dödsoffret den helgen.
Den flerfaldige världsmästaren Ayrton Senna förolyckades under loppet.
•••
Trevlig helg. Nästa vecka blir det fler och bättre uppdateringar. Då laddar vi för Spaniens GP.

Williams enorma förlust

av Anna Andersson

Lewis Hamilton gillar att flirta. Denhär gången gör han det med Ferrari.
– Man ska aldrig säga aldrig, säger han när Bild Am Sonntag frågar honom om han också kan tänka sig att köra för det italienska stallet. Han bekräftar också att drömmen om Ferrari har han också haft.
Samtidigt så sägs det att hans nya kontrakt med Mercedes ska vara undertecknat innan Spaniens GP som avgörs den andra helgen i maj.
Lite Mercedes magi:

•••
Roberto Mehri kan mycket väl köra sitt sista F1-lopp i Spanien om lite mer än en vecka. Han vet inte om han får fortsätta köra för Manor Marussia efter det.
•••
Sauber har kritiserats för att man körde med lite bränsle under testerna och att det hela var ett spel för galleriet, för att få fler sponsorer. Det är skitsnack, enligt stallchefen Monisha Kaltenborn:
– Det finns de som hävdar att det var show från vår sida, men det är helt felaktigt, säger hon till Autosport
– Det är skönt när man kan bevisa motsatsen och under vintertesterna blev det tydligt att vi är starkare i år.
Sauber var i genomsnitt det näst snabbaste stallet efter Mercedes under de 12 testdagarna:
– Vi hade inte räknat med att ta så många poäng, vi är nöjda och lyckliga, men vill naturligtvis ha mer. Samtidigt blir det svårt eftersom vi slåss mot team som har bättre förutsättningar än vad vi har och det är svårt att agera på denna nivån. Men vi ger absolut inte upp.
•••
Tuffa siffror för Williams:
I stallets ekonomiska rapport från 2014 är det många röda tal, den ser med andra ord inte alls bra ut. 2013 visade stallet upp en vinst på 11,9 miljoner brittiska pund, 2014 var det en förlust på 34,2 miljoner pund.

Ecclestones nya idé

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone fortsätter sin kamp mot motorerna och för ekonomin inom F1, ja så ser han det själv i allafall..
Nu funderar han på att låta olika motorer tävla samtidigt, V6-turbo, V8-Kers och kanske en budget V6?
Detta redan 2017.
– Vi har tidigare också kört med turbo och andra motorer samtidigt, det kan du göra igen, säger han till F1-bloggaren Adam Cooper och påtalar att han aldrig har sagt att han vill gå tillbaka helt till V8 KERS.
– Jag vill ha ett F1 med en enda motor där kundteamen skulle kunna få köpa en motor av tillverkaren för tio procent av vad det kostar att ta fram en motor. Det vore en annan regel som kunde göra det billigare.
Gissar att kundteamen tycker att idén är fantastisk eftersom de skulle betala betydligt mindre än i dag, men att tillverkarna inte är lika nöjda….
•••
Kimi Räikkönen var inte bara snabb på banan utan även i depån:

•••
Robert Mehri kör för Manor Marussia i Barcelona om två veckor.
•••
Pirelli har plockat fram däckvalen för Monaco, Kanada och Österrikes GP.
Vid samtliga tillfällen blir det supermjuka och mjuka däck.
Under nästa tävling i Spanien är det medium och hårda däck som gäller.
•••
I helgen är det premiär för rallycross-VM med sju svenskar och det är dags för Joel Eriksson att utmana Mick Schumacher i Formel 4 och Gustav Malja kör första omgången av World Series.
Ha en trevlig helg.

Ferraris nya uppdatering

av Anna Andersson

Kimi Räikkönen var inte alls nöjd med sin andraplats. Han vill ha mer.
Det får han, kanske redan till Barcelona.
Bild Zeitung skriver att Ferrari kan ha mellan 20 och 30 hästkrafter till i motorn till den helgen, egentligen skulle den ha kommit till loppet i Kanada, men Ferrari har jobbat hårt och lyckats flytta fram uppdateringen av motorn för att kunna utmana Mercedes redan till premiären i Europa.
– Jag vet inte om vi kan komma ikapp dem, men tanken på att kunna pressa dem rejält tycker jag väldigt mycket om, säger teamchefen Maurizio Arrivabene.

Den 21 april 1985 vann Ayrton Senna sin första F1-seger.
Missade du loppet i regnet på Estoril kan du se den här, det är ett stycke historia:

•••
Här är en nyhetsuppdatering om de senaste som har hänt efter Bahrains GP:

Nico Rosberg har en egen kolumn i Bild Zeitung och skriver efter alla lopp. Jag återger inte alls, men han skriver bland annat:
”– Fasen det var ett rejält slag i solarplexus!
Jag kämpar mig upp från plats fyra till plats två, det kändes som om jag körde om den där föra bilen minst tio gånger och då släpper plötsligt min elektroniska broms och två var från mål körde Kimi om mig. Fram till dess var jag rätt säker på att han inte skulle kunna köra om mig, hans däck slits ju också.
Så släppte plötsligt min pedal och drog rätt i golvet. Den elektroniska bromsen var överhettad. Riktigt trist.
Men det var ett händelserikt lopp, ett par bra omkörningar, framförallt mot Sebastian och ibland skrek jag rakt ut i hjälmen, det motiverar mig. Då gäller det att knappen för radiotrafik inte är nedtryckt. Ibland är det barnförbjudna ord som kommer ut….
Trots det är plats tre inte mycket värt, det spelar ingen roll om det är Kimi eller Seb som kör om mig. Det är en röd bil och det stör mig alltid. Tyvärr så ökade Lewis sitt försprång i VM, men som tur var är det en lång säsong.
När jag sedan står på prispallen är jag dålig på att dölja min besvikelse. Kanske är jag en dålig skådespelare, det är helt enkelt Nico som står där. Det är märkligt egentligen hur ens förväntningar ökar, när jag körde med Michael så hoppade vi av glädje när vi tog en pallplats”

Men nu är det andra tider, andra förväntningar och helt andra krav.

•••
Nästa helg är det dags för Nico Hülkenberg att debutera i LMP1, killen som presterat hos Williams, Sauber och Force India har ännu inte fått någon riktigt bra förarplats och frågan är vad som händer i framtiden.
F1 eller något annat?
– Mitt mål är att vinna lopp och att vinna VM, säger han till Sky.
– Kanske är det min nya framtid?
Men det är bara april och diskussionerna om framtiden har inte riktigt tagit fart än.
•••
Det är lite liv i luckan hos Manor. Efter loppet i Bahrain twittrade Will Stevens:
”Bra racepace i dag. Bilen kändes riktigt bra och vi hittade en bra rytm snabbt. Dessutom vann jag den interna teamduellen återigen #44 sekunder”
Men den där lilla hashtaggen om att han var 44 sekunder före Roberto Mehri var lite för mycket. Det är egentligen ganska irrelevant med tanke på att de var tre var efter segrande Lewis Hamilton i mål och togs upp i spansk Media. Det startade en twitterstorm från Merhis fans och Stevens fick radera sitt inlägg.
Men som ni vet är internet inte alls förlåtande och historien lär leva vidare.
•••
Tack för den fina responsen när det gäller Stefan Johanssons inlägg. Han kommer tillbaka under året så kolla in här efter racen, det kanske inte blir efter alla race, men med jämna mellanrum i alla fall.
För övrigt var F1-bloggen en av de största på hela Sportbladet i helgen. Tack för att ni klickar in läser och diskuterar.

Gillar du motorsport ska du gå in och gilla Sportbladet Motors Facebooksida och tala om det för dina motoritresserade vänner också. Då kommer snabba nyheter, snackisar och tips om artiklar. Du får dem diret i ditt flöde. När nu motorsäsongen drar igång på allvar med rallycross, speedway. roadracing, World Series, GP3, Formel 4 och annat så kan det vara ett tips.

Exklusivt – Lill-Lövis skriver om Bahrains GP

av Anna Andersson

Det är måndag efter racet och det är dags att analysera loppet en gång till, men i dag har jag fått riktigt fint sällskap och jag låter honom ta över tangenterna.
LILL-LÖVIS JOHANSSONStefan ”Lill-Lövis” Johansson, som kört F1 för både Ferrari och McLaren, gör ett inhopp som gästbloggare här.

Här delar han med sig av sina tankar efter loppet och det kommer han att göra vid ett par tillfällen i år.

Bahrains GP bjöd på riktigt bra racing, men jag vill börja med att konstatera att jag tycker Marcus gjorde sin bästa insats så här långt i år.
Han gjorde ännu en gång en kanonstart och lyckades plocka ett par placeringar till de första svängarna och kämpade sen mot de andra förarna och han höll sin pace bra. Han hade hyggliga duster med många bra killar och som jag ser det var det nog hans bästa insats hittills.
Om du frågar om jag kan jämföra det med förra året så säger jag direkt att jag inte kan det. Det går helt enkelt inte. Det går inte att bedöma hans körning förra året eftersom han inte hade någon bil att köra med. Det gick inte att attackera med den, det enda han kunde göra var att försöka köra varv efter varv och ta den i mål. Nu har han i alla fall en bil som kan ta en plats bland de tio bästa nästa varje helg och därför är det en helt annan situation.
Det som gäller nu för Marcus är att försöka att dominera sin teamkompis. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, om du skall få uppmärksamheten från de stora stallen så måste du först och främst slå din stallkompis, han är den enda egentliga mätstickan som har samma förutsättningar som du har. Det kan låta hårt, men det är resultaten som räknas. Detta är formel 1, och det är inte en sport för folk med svaga hjärtan på någon nivå, vare sig du är förare, stallchef eller ingenjör.

Men, som sagt, jag tycker att han attackerade riktigt bra i Bahrain, men så fick han problem under ett av depåstoppen och det var ju faktiskt inte hans fel. Det är alltid otroligt frustrerande när någonting sådant händer, men det händer även i de allra bästa teamen. I Australien för en månad sedan var det Kimi Räikkönen som råkade ut för en liknande incident. Då strulade det under Ferraris depåstopp, det är en del av motorsporten, alla teamen knuffar på marginalerna så mycket dom kan och ibland blir det en liten detalj som går fel och det är allt som behövs för att ett bra race skall bli förstört. Som alla vet så handlar det hela tiden om otroligt små marginaler inom den här sporten, det kan vara ett mekaniskt fel och då spelar det ingen roll hur bra föraren eller bilen egentligen är. F1 är en teamsport, det får man aldrig glömma bort.
Det handlar alltid om kombinationen av bil, förare och team, det aldrig funnits en världsmästare som inte har suttit i den bästa bilen. Ayrton Senna kunde inte vinna VM utan den bästa bilen och det kan inte Fernando Alonso heller.
På så vis har Mercedes varit klart bäst igen och Lewis Hamilton är i toppform just nu. Han var helt felfri i Bahrain igen och han har ett otroligt flyt. När en förare är inne i den zonen som han är nu är det svårt att bryta det. Jag tycker nästan lite synd om Nico Rosberg. Marginalen mellan de båda Mercedesförarna är inte speciellt stor, men det räcker med att Hamilton har ett par tiondelar i bakfickan i princip hela tiden. Det ger honom den trygghet som behövs för att alltid få det rätt både när det gäller körningen och när gäller hur inställningarna på bilen. Det syns att han trivs i bilen, att han har fått den dit han vill ha den. När man är inne i den zonen så har man som förare också ett litet bredare fönster när det gäller alla inställningar och framför allt gör man nästan alltid rätt när man väljer set-up. Det gör att man kan vara lite mer avkopplad med alla beslut man tar.
Ligger man lite efter är det lätt hänt att man vill chansa lite på någon inställning på bilen som man hoppas skall ge det magiska svaret man alltid letar efter, men nio gånger av tio blir det tyvärr raka motsatsen. Jag brukar jämföra att ställa in a racerbil med att skala en lök – det finns otroligt många kombinationer av inställningar man kan göra och man skalar bort lager efter lager till dess att man hittar den balans av kombinationer för den banan och för just de speciella förhållanderna som råder just då.

För en förare så är det viktigaste att ha ett förtroende på hundra procent för bilen, att veta precis var gränsen ligger. Och då handlar det sen om att köra just på den, inte under och framför allt inte över den. Ligger du ett par tiondelar under så finns det lite mer att ta, ligger du på den och du känner dig rätt med bilen så kan du styra in mot apex i kurvan och bilen sätter sig precis rätt där du vill ha den, då kan man automatiskt ge gas lite tidigare i utgången och hela kurvan blir perfekt. Kör du för hårt, satsar för mycket och blir frustrerad så kliver du över gränsen. Det resulterar i att du missar apex med någon meter, vilket är tillräckligt för att missa någon tiondel och bygger du på det under ett varv är du uppe på en halv sekund eller mer och det är just det som skiljer Rosberg och Hamilton åt just nu.

Precis som inom all sport på högsta nivån så är det mentala spelet otroligt viktigt och sådant kan ändra sig från tävling till tävling. Hittar Rosberg tillbaka till det magiska som gör att han får mer förtroende för bilen under kvalen så kan det säkert ändra sig rätt fort. Det såg vi förra året då Rosberg hade övertaget, men så kom en liten förändring och Hamilton tog över och vann titeln.

Det som har imponerat mest på mig under årets inledande fyra lopp är ändå att Ferrari har tagit ett sådant stort steg framåt och att stallet har klarat det så snabbt. Givetvis har motorn varit väldigt viktig, den är viktigare i dagens F1 än vad den var tidigare, men det är något annat också. Ferrari verkar ha hittat någon grej som gör bilen enklare att köra och jag tror att det är mest där skillnaden ligger jämfört med förra året. Det kommer tillbaka till samma punkt jag nämnde tidigare – att förarna har mer komfort och förtroende för bilen.
Det gör att de kan attackera mycket hårdare i ingången på kurvorna, de behöver inte kämpa med att få bilen dit där de vill ha den. När bilen inte är som man vill ha den så börjar det hända grejor så fort man vrider på ratten, och man måste balansera bilen med ratt, broms och gas igenom hela svängen och där det lätt att göra små misstag, vilket snabbt resulterar i en sekund eller mer över ett varv. Det kan låta enkelt men det är en vetenskap och det är otroligt svårt att få till.
Ser vi på Ferrari så verkade det exempelvis som om det denna gång var Kimi som hade bilen mer under sig, det såg ut som han trivdes bra i den och han kunde attackera hela tiden. Sebastian Vettel, som kört felfritt i de tre första loppen, fick däremot kämpa och därför gjorde han små missar hela tiden.

Nu är det tre veckor till nästa lopp, jag utgår ifrån att Mercedes inte ligger och sover utan att de jobbar hårt för att behålla sitt övertag i Barcelona också. Där såg de riktigt bra ut under testerna där och de är givetvis favoriter igen, men det är roligt att det faktiskt är ett stall till (Ferrari) som är med och slåss om segrarna och pallplatserna. För alla oss som älskar racing är det givetvis kul att vi får se lite dueller om segern mellan fler förare och team.
Säsongen har knappt börjat och det är många olika typer av banor och tävlingar kvar och jag ser fram emot hur det kommer att utvecklas efter Monaco och framåt, då det verkligen börjar på allvar.

Stefan

•••
Jag är väldigt glad över att Stefan har lust att dela med sig av sina tankar här och nu har ni verkligen en experts åsikter att diskutera.
På återhörande.

Hamilton dominerar – miss i depån för Ericsson

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har tagit greppet om VM när den första delen av F1-säsongen är avslutad. Fyra lopp har genomförts, han har vunnit tre av dem, i Bahrain vann han från pole position, och när F1 nu gör en liten paus leder han självklart VM.
Han har haft en perfekt inledning av säsongen, det syns att han har själförtroende på banan och självförtroende i bilen. De ser ut att vara en enhet och just nu känns det som om de andra killarna får slåss om plats två och tre. Han har haft pole position i tio race, nio av dem har han vunnit. I Bahrain är det inte helt enkelt, han är bara den femte förare sedan premiären 2004 som vunnit från första startposition.
Bakom honom var det en fajt mellan Kimi Räikkönen, Ferrari och Nico Rosberg, Mercedes. Rosberg visade återigen att han inte riktigt är i samma bubbla som han var periodvis förra året och han gjorde en miss i ett pressat läge in i den första kurvan på det näst sista varvet. Rosberg sa efteråt att han hade problem med bromsarna och var rejält besviken.
Den incidenten kostade honom andraplatsen.
Rosberg gick visserligen upp på plats två i VM, men det känns som om den där uppförsbacken till ledningen blir allt brantare. Klarar han mentalt om att vända detta?

Mer om loppet läser du här:

Vill du läsa om att Bernie Ecclestone försöker få Lewis Hamilton att skriva på fär Ferrari så läser du det här.
•••
Just nu går allt Lewis Hamiltons väg, men säsongen är lång och allt kommer inte att gå hans väg ända in i november. Frågan är när den svackan kommer och vem som är redo att kliva in när den kommer.
•••
Det är positivt att Ferrari återigen blandar sig i kampen om en plats på prispallen. Stallet har tagit ett steg framåt i år och det var kul för Kimi Räikkönen att han fick en pallplats igen. Det är han värd med tanke på den tunga säsongen förra året. Han har inte stått på prispallen sedan den 6 oktober 2013. Då var det i Sydkoreas GP och även då var det plats två.
•••
Sebastian Vettel hade ett ganska jobbigt lopp. Den tidigare mästaren missade prispallen för första gången i år och killen som har varit felfri under hela säsongen gjorde en massa små missar i Bahrain. Bland annat i en situation med Nico Rosberg där han var utanför banan och bland annat i kampen med Valtteri Bottas, Williams, tre varv från mål. Han tvingades in i depån på det 36:e varvet, ett oplanerat stopp. Hans framvinge var skadad och då tappade han tid och placeringar.
•••
Marcus Ericsson körde ett fantastiskt bra race och var värd poäng i dag.
Men under det andra depåstoppet på det 26:e varvet fick mekanikerna inte fast vänster framdäck och Ericsson blev stående allt för länge i depån. Det var troligen en mutter från det gamla däcket som satt kvar och för att få på det nya däcket måste den muttern bort. Där tappade han många viktiga sekunder, synd eftersom han gjorde en snygg start, han tog sig från plats tretton till plats nio och på det 15:e varvet gjorde han en fin omkörning av Nico Hülkenberg i det första kurvan. Den gav också mersmak.
Utan den där missen i depån hade det kunnat bli en riktigt kul dag, nu körde han ändå bra men det blev inga poäng. Förstår om Ericsson är irriterad, han tappade en poängplats. Han slutade på plats 14 och var åtta sekunder efter sin teamkollega Felipe Nasr som inte hade några problem i depån och slutade 12:a. Samtidigt så är det sådana saker om händer. F1 handlar inte bara om en bil eller en förare. Det handlar om ett team och alla bitar måste stämma, från motor, till bil, förare, strategi och gänget i depån. Någon gång under en säsong brukar det vara strul i depån, det är bara otroligt irriterande när det händer. Vi får hoppas att Marcus depåstrul för denna säsongen är överstökat nu.

Sauber tappade en placering i märkes-VM eftersom teamet blev utan poäng, Red Bull gick om det schweiziska teamet.
•••
Fernando Alonso gjorde bara två depåstopp och körde in sin McLaren på plats elva. Snyggt.
•••
Daniel Ricciardo har förklaringen till varför det är tyngre i år:
– Det är betydligt svårare att köra om med RB 11 än med RB 10. Vi har inte alls samma förtroende för bromsarna i år som förra året, säger han enligt motorsporttotal.
•••
Nej det blev ingen kul helg för Jenson Button. Han blev stående i kvalet och när man testade systemen inför loppet så konstaterade man att ERS inte fungerade som det skulle och McLaren hann inte reparera felet innan starten. Därför startade aldrig Button.
– Det är en stor risk att det skulle strejka när vi kör, därför är det bättre att vi låter bli, säger Ron Dennis till Sky Sport F1.
Även Felipe Massa hade det tufft i starten. Han blev stående på formationsvarvet och fick starta från depån, han körde upp sin till plats tio.
•••
Ni som undrar hur det är med vänskapen mellan Nico Rosberg och Lewis Hamilton får ett svar här.
– Vi har respekt för varandra, säger Rosberg till Sky Sport F1.
– Men jag skulle i nuläget inte kalla det för vänskap. Det är för mycket som står på spel. Den kampen som vi har inom teamet är otroligt intensiv.
Han säger vidare att det ”just nu inte är möjligt att vara vänner”.
•••
Monza och Bernie Ecclestone är inte överens om något nytt kontrakt och han vill gärna att F1 ska hitta nya marker.
– Bakau? Inga problem. Det skulle bli ännu ett bra lopp, säger 84-åringen.
Han anser att det inte är något problem om Monza försvinner.
– Vi har en ersättare, eller hur?, säger han och blickar mot Azerbaijan.
•••
NU är det dags för mig att arbeta med material till tidningen i morgon. Nästa deltävling är starten på F1-säsongen i Europa, Spaniens GP i Barcelona den 10 maj.

Hamiltons oro

av Anna Andersson

Lewis Hamilton gjorde det igen. Han tog pole position för fjärde loppet i rad och det såg inte ens ut som om han var tvungen att anstränga sig speciellt mycket för att ta sin första pole i Bahrain. Han har fått bilen precis dit han vill ha den kan attackera och har självförtroendet att göra det.
Hamilton imponerar verkligen nu under säsongsinledningen, men det finns en annan sak som glädjer mig väldigt mycket.
Det är att Sebastian Vettel körde in på andra startposition. Inte för att det är Vettel, inte för att det är Ferrari utan för att det återigen är ett annat team än Mercedes som är med och gör upp om platserna i första startled. Det är viktigt för sporten, det är viktigt för spänningen och det är viktigt eftersom Mercedes nu inte kan koncentrera sig helt på sig själva. Även om de kör sitt eget race så finns det ett annat team som är där när de gör misstag. De är pressade att utveckla sin bil vidare och de är pressade att prestera.
Det gör säsongen betydligt roligare.
För övrigt hävdar Ferrari att man inte har några uppdateringar med sig till Bahrain, framstegen jämfört med helgen i Kina beror på att banan passar bilen och att man har lyckats optimera sin den.

Vill du läsa en text om kvalet gör du det här.

Här har du resultaten:

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m32.571s –
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m32.982s 0.411s
3 Nico Rosberg Mercedes 1m33.129s 0.558s
4 Kimi Räikkonen Ferrari 1m33.227s 0.656s
5 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m33.381s 0.810s
6 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m33.744s 1.173s
7 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m33.832s 1.261s
8 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m34.450s 1.879s
9 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m34.462s 1.891s
10 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m34.484s 1.913s
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m34.704s –
12 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m34.737s –
13 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m35.034s –
14 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m35.039s –
15 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m35.103s –
16 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m35.677s –
17 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m35.800s –
18 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m38.713s –
19 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m39.722s –
20 Jenson Button McLaren/Honda

•••
Redan i går varnade Nico Rosberg för Ferraris racepace, Lewis Hamilton var inne på samma sak efter kvalet och även Sebastian Vettel höll med:
– Jag tror att vi ligger lite närmare dem under loppet än i kvalet, säger tysken
I Malaysia lyckades han vinna. Nu hoppas jag att vi får se ett spännande lopp igen. Han lär få en fajt med Nico Rosberg och intill Rosberg startar Kimi Räikkönen och han är också sugen på en pallplats. Finländaren har fått stryk av Vettel hittills i år och har precis bekräftat att han förhandlar om ett nytt kontrakt…
Det finns en option i hans kontrakt för 2016, men innan Ferrari förlänger kontraktet så vill Ferrari se att han presterar.
– Jag hade inte varit här ( i F1) om jag inte hade tyckt om det, svarar han när formula1.com frågar om han vill fortsätta.
Hans manager Steve Robertson sa nyligen att Räikkönen vill stanna hos Ferrari till ”100 procent”.
•••
Red Bulls Danill Kvyat försvann i Q1, tungt, tungt för ryssen som hade stora förhoppningar inför säsongen, men som har haft tekniska problem och som verkar ha problem att hitta rätt hos Red Bull. Han antydde i flera intervjuer att det hände lite konstiga saker i garaget, men mer än så ville han tyvärr inte säga.
•••
Romain Grosjean, Lotus, kvalade ut sin teamkollega Pastor Maldonado för fjärde gången i år. Maldonado försvann i Q1. Han hade motorproblem.
•••
Nico Rosberg är otroligt pressad och det syns. Han startar från plats tre i morgon och det är allt annat än en bra startposition för tysken som måste slå tillbaka mot sin teamkollega för att inte tappa allt för mycket i sammandraget. Han fick dessutom stryk av Sebastian Vettel igen och ligger faktiskt bara på plats tre i VM.
Han har en tung helg, han har också drabbats av en ögoninflammation,. Rosberg har tydligen en kronisk ögoninflammation och i den dammiga luften i öknen så blir det värre. Alla som har haft det vet precis hur jobbigt det är.
– Synen påverkas inte, men jag måste ta droppar regelbundet för att det ska bli bättre, säger Rosberg till Bild.
•••
Hos Sauber bytte man golv på Marcus Ericssons bil mellan träningen och kvalet, eftersom Ericsson inte alls trivdes i bilen. Han sa efteråt att det kändes ganska bra och han var inte allt för besviken.
Mer om det läser du här:

Synd bara att han återigen fick stryk av sin stallkollega.
•••
Jenson Button tvingades parkera bilen helt utan tid. Gissa om den tidigare världsmästaren är irriterad och startar från plats 20.
•••
Lite statistik inför racet – pole position betyder inte att segern är given i Bahrain. Bara fyra förare har vunnit från första startplats sedan starten 2004, Michael Schumacher 2004, Fernando Alonso 2005, Felipe Massa 2007 och Sebastian Vettel 2010.
•••
Fernando Alonso är den förare som har flest segrar i Bahrain, med Renault 2005 och 2006, samt med Ferrari 2010.

•••
Racet startar kl 17.00 i morgon. Den uppgift jag har är att vi lajvar det på Sportbladet, om du inte kan se det på TV.

Hur snabba är Ferrari?

av Anna Andersson

Fredagen i Bahrain är avslutad. Det finns en text om träningen här. Nico Rosberg var snabbast och han är oroad för vad Ferrari kan leverera under loppet. Han tror att Mercedes fortfarande är snabbast över ett varv, men att Ferrari är kvicka under racet på söndag.
Vad tror du?
Kan vi får se en röd bil först i mål på söndag?
Kan Kimi Räikkönen få till kvalet? Han var återigen snabbare än Sebastian Vettel under träningen, men det är ändå Vettel som har tre pallplaceringar i år.
Räikkönen har haft svårare i kvaletn och inte tagit någon plats på pallen än. Släpper det i morgon?

Där finns det även en text om den hotande sandstormen och en text om att Bernie Ecclestone vill ha ett högre motorljud.

Resultatet från träning 2:
1 Nico Rosberg Mercedes 1m34.647s – 31
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m34.762s 0.115s 33
3 Kimi Räikkonen Ferrari 1m35.174s 0.527s 30
4 Sebastian Vettel Ferrari 1m35.277s 0.630s 26
5 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m35.280s 0.633s 36
6 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m35.449s 0.802s 27
7 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m35.474s 0.827s 34
8 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m35.793s 1.146s 27
9 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m35.883s 1.236s 23
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m35.884s 1.237s 35
11 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m36.148s 1.501s 34
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m36.191s 1.544s 22
13 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m36.334s 1.687s 31
14 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m36.471s 1.824s 32
15 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m36.805s 2.158s 30
16 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m36.917s 2.270s 26
17 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m37.062s 2.415s 33
18 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m39.131s 4.484s 21
19 Jenson Button McLaren/Honda 1m39.209s 4.562s 15
20 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m40.592s 5.945s 26

Här är några problem under den andra träningen:
•McLaren hade gjort förändringar på Jenson Buttons Hondamotor, bland annat handlade det om ny elektrobike, men det goick inte bättre för det. Han kunde inte köra ordentligt förrän under den sista halvtimmen av passet.
•Tio minuter innan passet vad över hade Sebastian Vettel problem med bromsarna och han kolliderade med Sergio Perez, Force India. Ferrarin fick skador på sin framvinge, Force Indian på sitt bakdäck. Det låg bildelar på banan och därför plockades den röda flaggan fram.
– Jag hade problem med bromsarna och då körde den där förbannade Perez över min framvinge, gnällde Vettel över radion.
– Helt otroligt.
Det sägs att allt berodde på att Vettels vänstra framdäck inte var korrekt monterat. Domarna ska utreda situationen.
•Max Verstappen fick bryta bromsar på sin Toro Rosso och startade passet något senare än de andra.
•Flera förare, bland annat Lewis Hamilton, hade problem med att hitta greppet på den sandiga banan och var ute och testade avåkningszonerna.
•Både Lewis Hamilton och Kimi Räikkönen undersöks av domarna som ska se om de lämnade depårakan på ett felaktigt sätt.

Vill du ha mer fakta inför loppet? Kolla in blogginläggen från torsdag och fredag.
•••
Enligt Niki Lauda är Lewis Hamiltons kontrakt färdigt, man väntar bara på att han ska skriva under ett nytt kontrakt med Mercedes.

•••
Manors nya bil är färdig – till 80 procent.
•••
Kimi Räikkönens manager meddelar att finländaren är på väg att förlänga kontraktet med Ferrari.
•••
Kvalet till Bahrains GP startar kl 17.00 i morgon lördag.
Racet avgörs samma tid på söndag.

Vettel hyllar Räikkönen

av Anna Andersson

I dag drar träningarna inför helgens F1-lopp i Bahrain igång, den första klockan 13.00 och du kan följa dem i F1-bevakaren- precis som vanligt.
Vill du ha de senaste nyheterna ska du gilla Sportbladet Motor på Facebook, där får du snabba nyheter och tips på länkar, bilder och andra snackisar – och det är inte bara F1 utan även annat som har med motorsport att göra.
I dagens tidning finns också en artikel om att en sandstorm hotar kvalet.

Mer om dagens händelser i Bahrain får du efter dagens träningar, kl 13.00 och kl 17.00. Så räkna med texter ikväll.

•••
Tredje delen av Saubers – fråga förarna:

•••
Jag brukar ge er däcktillverkaren Pirellis tankar inför F1-helgen, så även denna vecka:

”Bahrain – en favoritplats när det gäller tester pågrund av varmt väder året runt – är värd för fjärde F1-racet säsongen 2015. Däckvalet är gummiblandningarna medium och mjuk, liksom vid premiären i Australien och senast i Kina. Till skillnad från dessa race är dock Bahrains GP en kvällstävling som startar i skymningen och går i mål när mörkret fallit. Detta ger fallande bantemperaturer allteftersom tävlingen pågår.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vi kör samma däckval i Bahrain som vi gjorde i Kina, även om temperaturerna kommer vara högre. Med tanke på att racet körs på kvällen kommer inte förhållandena vara så tuffa som de var i Malaysia, eller för den del i Bahrain för två år sedan då tävlingen kördes dagtid. Ett kännetecken för banan här är hur däckprestandan förändras under helgen, då vi ser mer och mer körning under eftermiddagarna. Förra årets tävling fick en spännande upplösning tack vare en säkerhetsbil som kom ut med 10 varv kvar, vilket ledde till en tuff uppgörelse mellan de båda Mercedesförarna. Det är svårare att sia om vad som kan tänkas hända i år, förutom att det är ytterst otroligt att det kommer regna…”

Största utmaningarna för däcken

Bahrain är den bana under året som har strävast asfalt (bortsett från Jerez, som bara används för tester). Detta påskyndar den greppförlust som uppstår i däcken på grund av värmepåverkan. Förmildrande omständighet är dock att racet körs på kvällen då både ban- och lufttemperaturer sjunker under tävlingens gång. Detta påverkar däckens uppträdande och därigenom teamens strategier.

Bahrain International Circuit är extra tuff mot backdäcken som behöver vara fräscha för att ge bra traction vid acceleration, en faktor som påverkar varvtiderna. På dagen är det höga temperaturer som gäller, detta ger greppförlust på grund av värmepåverkan, men gäller inte riktigt under racet.

Banan omges av öken, vilket gör att sand blåser upp på asfalten med minskat grepp som följd, framförallt i början av sessionerna. När det gäller strategier kan teamen knappast räkna med säkerhetsbilssituationer, detta har bara hänt två gånger i tävlingens historia, 2007 och 2014.

Förra årets race

2014 kom säkerhetsbil ut med bara 10 varv kvar, en sällsynt händelse i Bahrain. Detta tätade ihop fältet och gav en spännande slutstrid. Topp sex i tävlingen använde samtliga en tvåstoppstrategi, men variationen på strategier var större längre ner i fältet. Lewis Hamilton körde sekvensen mjuk-mjuk-medium, medan Nico Rosberg använde mjuk-medium-mjuk. Tysken satte snabbaste varvtid i slutet men lyckades inte passera sin teamkollega efter sista depåstoppet. Sebastian Vettel blev fyra med en annorlunda strategi, han var en av bara två förare som startade tävlingen på mediumdäcket.

Väntad tidsdifferens mellan gummiblandningarna: 1,5 -1,7 sekunder/varv.

Väderutsikter för tävlingen: Torrt och varmt, till en början runt 29°C lufttemperatur som sjunker till ca 25 eller lägre mot målgång. Risken för nederbörd är väldigt låg, även om det förekommit i form av duggregn under racehelgerna förr om åren.

•••
Sebastian Vewttel hyllar Kimi Räikkönen och hävdar att han gör ett utmärkt jobb.
Det är det fler som tycker:

So good to be back home

A photo posted by Minttu Virtanen (@minttuvirtanenofficial) on

Själv säger han att det är det bästa teamet som han någonsin har kört med. En fantastisk stämning hos Ferrari med andra ord.

•••
Resultaten från första träningen:

1 Kimi Räikkonen Ferrari 1m37.827s – 13
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m38.029s 0.202s 12
3 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m38.390s 0.563s 23
4 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m38.447s 0.620s 14
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m38.455s 0.628s 17
6 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m38.504s 0.677s 22
7 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m38.598s 0.771s 18
8 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m38.628s 0.801s 17
9 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m38.661s 0.834s 17
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m38.790s 0.963s 21
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m38.793s 0.966s 15
12 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m38.842s 1.015s 23
13 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m39.187s 1.360s 20
14 Jolyon Palmer Lotus/Mercedes 1m39.283s 1.456s 31
15 Nico Rosberg Mercedes 1m39.293s 1.466s 23
16 Lewis Hamilton Mercedes 1m39.532s 1.705s 22
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m39.534s 1.707s 21
18 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m42.973s 5.146s 12
19 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m44.265s 6.438s 15
20 Jenson Button McLaren/Honda – – 2

Sida 216 av 390