Risk för sandstorm – Bahrain 2015

av Anna Andersson

Sedan 2014 är Bahrains GP ett nattlopp och det finns ett stort problem för förarna – banan ligger mitt i öknen och det är sand överallt. Banan blir hal, det blåser in små, små fina sandkorn som kan ställa till enorma problem för bilarna och motorerna och i år är det dessutom stor risk för sandstorm med vindbyar på närmare 60 km/timmen under lördagen.
Slår den prognosen in är det i stort sett ingen sikt alls på banan och tveksamt om det går att köra ett kval, 2009 fick man faktiskt avbryta testerna just på grund av en sandstorm.
Här kommer rejält med fakta inför helgen:

Bahrains GP:
Tiderna som gäller:

Fredag;
Träning 1 kl 13.00
Träning 2 kl 17.00
Lördag:
träning 3 kl 14.00
Kval kl 17.00
Söndag:
Race kl 17.00

Här har du Ferraris förhands inför helgens utmaning:

Simone Resta, Ferraris chefsdesigner, ger din sina åsikter.

Bahrain International Circuit

Längd: 5,412 km ( 57 varv)
Kurvor: 6 vänster, 9 höger:
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T5, T9, T12)
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T8, T10)
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Maxhastighet utan DRS: 315 km/tim.
Genomsnittshastighet: 208 km/tim
Avstånd till första kurvan: 600 m
Vinnande strategi 2014: 2 depåstopp
Första pole position och första segrare: 2004: Michael Schumacher, Ferrari.
Säkerhetsbilen har varit ute på banan en gång sedan 2004.
Vinst från sämsta startposition: Startplats 4. 2009: Jenson Button, Brawn, 2006: Fernando Alonso, Renault

Topp 8 i kval 2014:

1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Sergio Perez, Force India
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Jenson Button, McLaren
7. Felipe Massa, Williams
8. Kevin Magnussen, McLaren

Topp 8 i racet 2014:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sergio Perez, Force India
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Sebastian Vettel, Red Bull
7. Felipe Massa, Williams
8. Valtteri Bottas, Williams
Marcus Ericsson bröt, oljeläcka.

Segrare de senaste fem åren:
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Fernando Alonso, Ferrari
2009: Jenson Button, Brawn

Förare med flest segrar:

Fernando Alonso (3)
Sebastian Vettel (2)
Felipe Massa (2)
Michael Schumacher (1)
Lewis Hamilton (1)
Jenson Button (1)

Förare med flest pole position:
Michael Schumacher (2)
Sebastian Vettel (2)
Nico Rosberg (2)
Jarno Trulli (1)
Fernando Alonso (1)
Felipe Massa (1)
Robert Kubica (1)

Kontrakt till: 2016.

Marcus Ericssons kommentar inför helgens tävlingar:
– Jag ser fram emot säsongens första kvällslopp. Det är alltid mycket spektakulärt och väldigt roligt. Jag kan Banan i Bahrain utan och innan, jag har kört mycket i andra serier och jag har varit här rätt ofta. Banan har ett par långa rakor, långsamma kurvor med tuffa bromszoner och några snabba kurvor där man ändrar riktning rätt snabbt. Det är en teknisk bana och inte helt enkel att köra. En annan viktig aspekt är att det kan blåsa rätt mycket på banan och vi måste hålla ett öga på det. Banan är ofta rätt smutsig under de första passen, men fästet blir ofta bättre allt eftersom helgen lider. Vi måste jobba vidare på det som vi hade i Kina, där vi hade en stark helg och tog poäng. Jag har ett bra självförtroende och tror på poäng denna helgen också och jag ser fram emot ännu en bra tävlingshelg.

•••
Peter Saber är för övrigt nöjd, teamet ligger fyra i VM efter tre deltävlingar:
– Vi har haft ögonen på Felipe Nasr i tre-fyra år och vi har alltid varit övertygade om att han har en mycket stor potential. Jag är också glad över att Marcus Ericsson är ligger så pass nära honom som han gör, säger stallets frundare till Blick om på frågan vad han hade sagt om någon inför säsongen hade sagt att hans team skulle ligga p å plats fyra i VM efter tre lopp svarar han:
– Jag hade sagt, det går bara inte. Samtidigt är det en illusion att tro att vi ska kunna hålla den placeringen framöver. Även om vi slutar som sexa den här säsongen så vore det fantastiskt och enormt viktigt för vår framtid.

•••
Nico Rosberg ger sina tankar på förra loppet. Det syns verkligen hur besviken han är:

•••
Jag ber om ursäkt för att jag har varit usel på att uppdatera bloggen i veckan, men det har en naturlig förklaring. Datorn behövde uppdateras och var inlåst hos servicedesk i Stockholm.
Nu är den tillbaka i min ägo igen och jag ser fram emot helgen.

Hamilton överlägsen – Ericsson lär vara besviken

av Anna Andersson

Lewis Hamilton bestämde sig för att ställa sig lite snett i starten. Han ville vara säker på att han kom före Nico Rosberg in i första kurvan och det gjorde han också.
Därefter utvecklades loppet precis som Hamilton ville. Han fick styra och ta säsongens andra seger. Det var hans fjärde seger i Kinas GP, han har också tagit fem pole positions på banan – så ja han trivs där.

För Nico Rosberg är det väldigt jobbigt nu, han är klart slagen av sin teamkollega både i kval och race. Jag kan inte se någonting som kan få Hamilton att tappa det övertag som han har just nu, men Rosberg måste attackera i Bahrain om en vecka annars är risken stor att Hamilton går på knock out och avgör säsongen internt allt för långt i förtid. Personligen ser jag gärna en fajt mellan dem och gärna att Ferrari blandar sig i också. Ju fler som kan vara med och slåss om segrar, ju roligare är det.

•••
På det 44:e varvet tvingades Marcus Ericsson ge upp tiondeplatsen till Daniel Ricciardo, Red Bull. Efter en tajt fajt tog australiern den sista poängplatsen, men Ericsson hade lite tur och fick sedan tiondeplatsen eftersom Max Verstappen bröt bara två varv från mål.
– Återigen var det ett fantastiskt resultat för stallet, målet var att ta poäng med båda bilarna och det lyckades vi med, säger Ericsson.
– Det var ett svårt lopp med ett par intressanta dueller, jag hade hoppats att våra varvtider skulle bli lite bättre, men jag hade svårt att få framdäcken att arbeta i rätt fönster. Det gjorde att jag inte klarade av att köra snabbare. Men allt som allt var det ett bra lopp och jag är glad över att jag tog poäng i dag också.
Det betyder att han tog poäng igen, att Sauber tog poäng med båda bilarna för andra loppet av tre i år – men för Marcus är det ändå inte enbart positivt. Han fick återigen stryk av sin teamkollega Felipe Nasr .
Teamkollegan är alltid den första motståndaren, det är honom han måste slå för det är den enda föraren som har samma material. Nu hade Nasr en ny framvinge i Kina och Marcus Ericsson får den nyheten på sin bil i Bahrain nästa vecka. Men det är precis just därför som det är viktigt att vara bäst i det egna teamet, den förare som ligger bäst till i VM brukar få en fördel internt.
•••
Kimi Räikkönen var en rätt nöjd fyra:
– Sett till min startposition på griden så måste vi vara näjda med resultatet. Starten var bra, jag kom snabbt av linjen. Jag bestämde mig för att ta insidan i kurvan och i utgången av kurvan var jag på helt rätt ställe. Jag bromsade bort Williamsbilarna, min bil är väldigt bra på det, och jag tog mig förbi dem. Bilen var rätt bra idag. det var lite svår tmed det första setet däck, men det var nog samma för alla. Därefter var det betydligt bättre.
•••
Det var en underhållande kamp mellan Jenson Button, Pastor Maldonado och Fernando Alonso. Pastor var av banan tre gånger i dag, men den sista gången, när han snuddade Button, kan han inte behöva ta på sig. Button straffades med fem sekunders tidstillägg och två straffpoäng.
Roberto Merhi, Manor-Marussia, höll inte deltatiden när säkerhetsbilen var ute. Det gav honom ett straff på fem sekunder och två straffpoäng.
•••
De tekniska problemen fortsätter för Red Bull, Daniel Ricciardo fick byta motor inför Kinas GP. Danil Kvyat hade tekniska problem även han, var bara tolva i kvalet och fick bryta loppet. Nu vill Red Bull presentera en B-version av sin bil redan till premiären i Europa den 10 maj. Det handlar om en ny front, men även om förändringar i bakpartiet.
– Chassit är ett steg i rätt riktning, säger rådgivaren Helmut Marko till Sky.
– Renault börjar också att hitta rätt, men vi är långt i från Mercedes, både när det gäller hur bilen rör sig på banan och antalet hästkrafter under kvalet. Det haltar fortfarande.
•••
Jules Bianchi ligger i koma sedan sin olycka den 5 oktober 2014.
– Det enda som vi kan säga är att han kämpar med all kraft, precis som han har kämpat varje dag, både före och efter olyckan, säger pappan Philippe Bianchi till Nice-Martin.
– Varje dag genomför han ett maraton.
Fadern berättar att alla organ fungerar som de ska, utan hjälp:
– Men han är fortfarande medvetslös, i koma
•••
Lotus testförare Carmen Jorda ska träna i simulatorn i 20 dagar innan hon får köra sitt första test på bana.

Mercedes snabbast i KIna – Ericsson bra med

av Anna Andersson

Mercedes imponerade under kvalet till Kina och fick förra tävlingen i Malaysia där Ferrari vann före två bilar från Mercedes att framstå som en enkel plump i protokollet. Lewis Hamilton var snabbast, han tog sin femte pole position i Kinas GP, och Nico Rosberg var besviken – fyra hundradelar bakom Hamilton. I år har Hamilton inlett säsongen klart bäst och det blir spännande att se om Rosberg har en chans att peta bort honom från plats ett i morgon. Racet startar kl 08.00.
•••

Daniel Ricciardo var enda föraren med en motor från Renault som tog sig vidare till Q3. Ingen bra helg för den franska motortillverkaren.
•••
Kimi Räikkönen har varit snabbare än Sebastian Vettel under tränignarna, men i kvalet var det Vettel som körde in sin Ferrari på plats tre.
– Jag är besviken på resultatet, säger Räikkönen.
– Bilen kändes bra, men jag fick inte till det sista varvet. Av någon anledning kändes bilen annorlunda. Den var int elika stabil som tidigare under dagen och framförallt så halkade bakdelen av bilen omkring i de första tre första kurvorna. Där tapapde jag extremt mycket tid och det kunde jag inte ta in under resten av varvet.
– Det är ingen katastrof, men det verkar bli en dålig vana att kvala på detta sätt och den vill jag gärna bli av med.
•••
I Q1 försvann Nico Hülkenberg (Force India), Jenson Button (McLaren), Fernando Alonso (McLaren), Will Stevens och Roberto Merhi (Manor-Marussia).
En besvikelse för McLaren som hade hoppats på mer, medan båda bilarna från Manor Marussia klarade sig inom 107 procent.
•••
Sauber har en ny framvinge med sig till Kina, men det finns bara en tillgänglig till denna helg och den har Felipe Nasr fått. Ericsson får köra med den äldre modellen, men det tycktes inte stoppa honom.
Saubers båda bilar gick vidare till Q3 och båda har goda möjligheter att ta poäng i morgondagens lopp. Stallet ligger nu fyra i märkes-VM och alla poäng som teamet tar nu är otroligt viktiga för resten av säsongen. Det är trots allt så att det är något enklare att ta poäng under inledningen av säsongen än i slutet av den när det är flera team som fått ordning på sina bilar.
Just det, Ericsson får den nya vingen till nästa race i Bahrain om en vecka.

•••
Samtliga förare som startar bland de tio första startar morgondagens lopp på de mjuka däcken.
•••
Mamma Sophie Kumpen säger att Max Verstappen är från Belgien, pappa Jos Verstappen däremot säger att han är holländare. Föräldrarna som är skilda är inte riktigt överens, men Max kör för Holland.
•••
Bernie Ecclestone hävdade att Mercedes dödar F1 när de dödar spänningen. det har gjort Niki Lauda, som arbetar för Mercedes, förbannad:
– Det är inte vi som är ansvariga för att F1 är spännande, säger den tidigare världsmästaren.
– Vårt mål är att vinna varje lopp.
•••
Felix Rosenqvist hade tre pole position, trodde han.
Men han diskvalificerades från det andra kvalet i F3-Em och startar sist i lopp två och tre. Däremot behåller han pole position i race 1.

Marcus: – Jag hade lite problem.

av Anna Andersson

Den första träningen i Kina gick till Mercedes, men under det andra passet så kom Ferrari allt närmare. Det skiljde bara fyra tiondelar mellan Lewis Hamilton, Mercedes (1:37.219) och Kimi Räikkönen, Ferrari.
– Det var rätt jämnt mellan oss och Ferrari, det är vi som slåss om det. Precis som vi trodde, sa Hamilton efteråt.
Därefter var det nästan en sekund till Daniel Ricciardo, Red Bull och ytterligare en tiondel till Sebastian Vettel, Ferrari och först därefter körde Nico Rosberg, Mercedes in.
Det har spekulerats i om Rosberg redan är slagen, om hans familjesituation (hans hustru väntar barn och mår tydligen allt annat än bra vilket inte heller är speciellt ovanligt…) spelar in och om han har psyket att knäcka Hamilton. Själv hävdar han det, i Tyskland tvekar experterna och får han stryk av Hamilton ett race till kommer nog de tyska sympatierna gå till Vettel och Ferrari. Han går trots allt i Schumachers fotspår, även om han är noga med att påpeka att han vill sätta sona egna avtryck.
Vad tror ni? Har Kekes son försatt sin chans eller kan han komma tillbaka?
•••
Vill du veta mer om banan kan du antingen kolla in Ferraris förhands här:

Eller läsa gårdagens blogginlägg där jag tog upp det mesta av den statistik som är intressant inför helgen.

Resultaten från den andra träningen har du här:
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m37.219s – 32
2 Kimi Räikkonen Ferrari 1m37.662s 0.443s 35
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m38.311s 1.092s 24
4 Sebastian Vettel Ferrari 1m38.339s 1.120s 30
5 Nico Rosberg Mercedes 1m38.399s 1.180s 35
6 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m38.737s 1.518s 10
7 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m38.850s 1.631s 27
8 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m39.032s 1.813s 26
9 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m39.142s 1.923s 32
10 Jenson Button McLaren/Honda 1m39.275s 2.056s 29
11 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m39.444s 2.225s 30
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m39.743s 2.524s 27
13 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m39.751s 2.532s 33
14 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m39.894s 2.675s 32
15 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m39.971s 2.752s 28
16 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m40.151s 2.932s 28
17 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m40.423s 3.204s 7
18 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m40.868s 3.649s 24
19 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m42.973s 5.754s 27
20 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m44.564s 7.345s 8

•••
Lite korta noteringar från fredagens pass:
Flest varv körde Kimi Räikkönen under fredagen, 62, Max Verstappen hann med 60 och Marcus Ericsson 57.

Marcus Ericsson noterade också den högsta toppfarten av alla, 337 km/h, men han var inte helt nöjd med sina träningspass:
– Det har varit en helt okej dag. Jag körde många varv och arbetade mig igenom programmet, men jag hade lite problem att hitta den rätta känslan i bilen när däcken var nya. Ändå lyckades jag få till en rätt bra racesimulering när däcken var gamla och jag tror att vi kan vara med och konkurrera. Det kände bra och det känns lovande inför loppet. Nu måste vi finjustera inställningarna på bilen under natten icgh vi ska se till att vi kör ett bra kval i morgon.

Red Bull hade återigen problem, man hade bilarna i garaget och genomförde flera förändringar på inställningarna, sedan hade Danil Kvyat problem med vänster bakhjul och när han väl kom ut på banan så ställde bromsarna till problem och han fick stanna.
Felipe Massa tappade kontrollen av bilen och förstörde fronten:

Han lär inte vara nöjd. Det var inte hans teamkollega Valtteri Bottas heller:
– I kvalet kan vi slåss med Ferrari, men vi måste komma på någonting inför loppet. Framförallt gäller det vänster framdäck, säger han.
Det är ett problem som flera förare kommer att ha under tävlingen på söndag, vänster framdäck slits onaturligt hårt på banan i Shanghai. Framförallt är det den långa kurva ett och två, som ser ut som en skal till en snigel ungefär. Därefter väntar kurva tre som tar hårt på höger framdäck. Det gör att förarna verkligen måste anpassa sin körstil.
Han sa också:
– Att det var en rätt normal fredag och de uppdateringar som vi hade med oss har fungerat bra. Vi är snabbare genom kurvorna nu och det känns bra.

Will Power hade ingen power. Han hade problem med poweruniten och körde åtta varv. Han har ännu inte kört ett enda tävlingsvarv i år.

När jag har snack från förarna så återkommer jag, men det kan dröja eftersom de har möten med ingenjörerna efter passen.

•••
Marcus Ericsson tänker spela ishockey i Texas, fler frågor från fansen och Sauberförarnas svar hittar du här:

•••
I dagens tidning kan du läsa om Marcus Ericsson om den revansch som han är ute efter. Den finns här:
Där finns också en artikel om Vettel som håller låg profil, men den ligger inte på webben än.
Sedan finns det en artikel om Red Bull som hotar med att lämna F1.

Kinas GP – det du vill veta

av Anna Andersson

Det är dags för Kinas GP i dag handlar det enormt mycket om mediaarbete och det finns ett par intressanta saker kan vi dela med oss av.
Exempelvis…
…är Lewis Hamiltons nya kontrakt med Mercedes inte klart. Han trodde att han skulle ha skrivit på inför helgens lopp, men det är för mycket som inte stämmer än.Sedan har han ingen manager till hjälp och det är en hel del juridikspråk som ska tas in.
…är Jenson Button pessimistisk inför helgen. Han tror inte att McLaren har någon chans alls eftersom det är så långa rakor på banan i Kina.
…ser Felipe Massa däremot med tillförsikt fram emot helgen. Williams har nyheter med sig och ”Vi är inte allt för långt efter”.
…är Felipe Nasr tveksam till om han kan upprepa femteplatsen från premiären· ”Det blir svårt, men vi hoppas på poäng”
…har Mercedes också med sig nyheter:

två:

och tre:

…är Sergio Perez irriterad. Han är trött på att vänta på den nya bilen som inte kommer tidigare än midsommar.
…byter Red Bull leverantör av bromsarna. ”Tävlingen i Malaysia öppnade vära ögon”, säger Daniil Kvyat.
…är Sebastian Vettel försiktig, trots segern senast.
– Vi vill vara före Williams, säger han.
…har Sauber med sig en ny framvinge.

…är Fernando Alonso plan att avsluta sin karriär hos McLaren-Honda.
•••
Gruset intill infarten i depån är borta. Nu är den avåkningszonen på Shanghai International Circuit asfalterad. För Lewis Hamilton är det lite dumt att det kommer nu och inte fanns där redan 2007. Det var nämligen där, i det gruset, han förlorade VM-titeln till Kimi Räikkönen år 2007.
•••
Inför tävlingshelgerna lämnar däcktillvekraren Pirelli sin syn på helgen och här är deras tankar inför årets tredje VM-deltävling:

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vädret brukar vara rätt oförutsägbart i Kina, men generellt kan vi se fram mot lägre temperaturer än de vi upplevde i Malaysia. Förra året var vädret stabilt under Kinas GP medan det förr om åren varit upp och ner, en intressant faktor att ta med i beräkningarna. Vänster fram är det däck som tar emot mest stryk i Shanghai, bakdäcken får också jobba hårt för att ge bra traction. Trots att vi hittills inte sett ett riktigt varmt kinesiskt Grand Prix under vår tid i F1, kan detta bli fallet om man tittar på väderstatistiken. Detta kan göra det tuffare för däcken – Shanghai är en stor, öppen bana och om du lägger till hög värme ger det mängder av energi i däcken. Vi såg dock i Malaysia att de kan stå upp mot denna utmaning. Eftersom Shanghai är stor och bred finns det många möjligheter för omkörningar och hård kamp ute på banan. När det gäller strategier förväntar vi oss ett tvåstoppsrace under normala förhållanden.”

Största utmaningarna för däcken

Runt 80% av varvet i Shanghai körs i kurvor, vilket innebär att mycket energi går genom däcken nästan oavbrutet. Återkommande accelerationer ut ur kurvorna gör också att förarna måste passa sig för hjulspinn. Bilarna körs ofta med medium downforce här i Kina för att få höga toppfarter på rakorna och i de snabba kurvorna. Svala temperaturer innebär att det finns risk för graining både när det gäller den mjuka och mediumgummiblandningen. Detta ökar både effektförlust och slitage, speciellt i framdäcken. Hög energi går igenom dessa tack vare det stora antalet krävande kurvor – t ex kurva 1, där man nästan kör en komplett cirkel – och de tuffa inbromsningszonerna där vikten skiftas från bilens bakdel till framänden.

P Zero medium med vit märkning fungerar som bäst under lägre temperaturer medan den gulmarkerade, mjuka gummiblandningen ger bäst effekt i högre värme. Kombinationen är effektiv under skiftande väderförhållanden och har därför visat sig fungera mycket väl. Genom den bankade kurva 13, där bilen utsätts för maximal downforce, blir däckets avtryck mot banan signifikant större jämfört med när den står stilla.

Förra årets strategi och hur racet vanns.

Vinnande strategi 2014: Lewis Hamilton, det var en tvåstoppare enligt sekvensen mjuk-medium-medium. Precis som i år kördes racet över 56 varv, Hamilton gjorde sitt första stopp på varv 17 och det andra på varv 38 för ett sista byte till medium. Topp 15 i tävlingen gjorde samtliga två depåstopp, den längsta stinten på medium varade 27 och den längsta på mjuka däck 17 varv.

Förväntad varvtidsskillnad mellan gummiblandningarna: 1,2-1,4 sekunder.

Förväntade väderförhållande för racet: Temperaturer mellan 11 och 15°C, delvis molnigt och 10% risk för regn på söndagen.
•••
Fakta om Kinas GP:

Banlängd: 5,451 km (56 varv)
Kurvor: 9 höger, 7 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T2, T3, T6, T14)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T1, T5, T7)
Avstånd till första kurvan: 260 m
Genomsnittsfart 204 km/tim
Maxhastighet utan DRS: 310 km/tim
Antal växlingar per varv: 57
Banan debuterade 2004, under tre lopp har säkerhetsbilen varit ute på banan ( totalt sex gånger).
Vinst från sämsta startposition: Michael Schumacher 2006, från startplats 6.

Topp åtta i kvalet 2014:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Daniel Ricciardo, Red Bull
3. Sebastian Vettel, Red Bull
4. Nico Rosberg, Mercedes
5. Fernando Alonso, Ferrari
6. Felipe Massa, Williams
7. Valtteri Bottas, Williams
8. Nico Hülkenberg, Force India

Topp 8 i loppet 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Fernando Alonso, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Sebastian Vettel, Red Bull
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Valtteri Bottas, Williams
8. Kimi Räikkönen, Ferrari
20. Marcus Ericsson, Caterham

Förare som vunnit Kinas GP:
Lewis Hamilton (3)
Fernando Alonso (2)
Jenson Button (1)
Kimi Räikkönen (1)
Nico Rosberg (1)
Rubens Barrichello (1)
Sebastian Vettel (1)
Michael Schumacher (1)

•••
Renault ligger fortfarande efter Mercedes och Ferrari, men lovar att det ska gå snabbare i Kina. Red Bull är mer än måttligt irriterande på sin motortillverkare och vill längre fram i resultatlistan.
– Om man ser de förbättringar som vi har gjort så hoppas vi att vi kan attackera Williams, säger Renaults motorchef Remi Taffin.
– Det förändringar som vi har gjort bör göra att bilarna som kör med våra motorer är snabbare på rakorna.

Här ser du vilka bilar som hade bäst toppfart under kvalet till Malaysias GP:
Felipe Massa Williams Mercedes 326,8 km/h
Pastor Maldonado Lotus Mercedes 325,4 km/h
Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari 325,4 km/h
Valtteri Bottas Williams Mercedes 325,2 km/h
Marcus Ericsson Sauber Ferrari 324,1 km/h
Romain Grosjean Lotus Mercedes 323,3 km/h
Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 322,6 km/h
Sergio Perez Force India Mercedes 322,0 km/h
Nico Hülkenberg Force India Mercedes 321,9 km/h
Felipe Nasr Sauber Ferrari 321,3 km/h
Nico Rosberg Mercedes Mercedes 318,4 km/h
Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 318,3 km/h
Daniil Kvyat Red Bull Renault 318,2 km/h
Daniel Ricciardo Red Bull Renault 315,8 km/h
Max Verstappen Toro Rosso Renault 315,6 km/h
Carlos Sainz Toro Rosso Renault 315,4 km/h
Jenson Button McLaren Honda 313,1 km/h
Fernando Alonso McLaren Honda 313,0 km/h
Roberto Merhi Marussia Ferrari (gamla motorn) 304,9 km/h
•••
Mick Schumacher, son till den sjufaldige F1-världsmästaren Michael Schumacher har inlett säsongen i formel 4. Han var åtta på det första testet. Han kör för övrigt i samma team som Harrison Newey, son till stjärndesignern Adrian Newey.
– Han kommer inte att prata med media under inledningen av säsongen utan koncentrerar sig helt på det han ska göra, jobba tillsammans med sitt team, säger Sabine Kehm, presstaleskvinna för familjen Schumacher.
•••
I morgon följer en rapport från träningarna. Ni bör ha den kring 10.30.

Ericsson medaljör i OS och VM?

av Anna Andersson

Känslan, den där överraskande känslan som infann sig när Sebastian Vettel vann Malaysias GP ligger på något sätt kvar i luften. Det har gått två veckor och nu väntar Kinas GP. Där får vi se om det var en tillfällighet eller om Mercedes har fått en rejäl motståndare.
Kinas GP brukar vara ett av Mercedes favoritlopp under året, förra året tog man en dubbelseger i Shanghai och 2012 tog Nico Rosberg teamets första seger sedan comebacken som fabriksteam. Inför årets lopp har stallet gått samman, Rosberg och Hamilton har till och med suttit på samma flyg till Storbritannien och dessutom varit i fabriken på samma dagar:

Det tillhör inte vanligheterna. Förra året så var de i fabriken på olika dagar, allt för att inte springa på varandra i onödan.
•••
Williams ser med tillförsikt fram mot helgen, teamet har ett par uppdateringar med sig i bagaget, men det stora frågetecknet är väl om man klarar av att få in däcken i rätt temperatur när det nu är kallare än vad det varit i Malaysia. Felipe Massa hoppas på att försäsongstesterna i Barcelona, där det var ungefär lika varmt, ska ge dem ett bra utgångsläge. Det är också positivt att Valtteri Bottas hade den bästa toppfarten i Malaysia senast.
•••
Här har du Pirellis siffror inför racet – mer om däcktillverkarens kommentarer får du i morgon eller på fredag:

03-Chinese-Preview-1k-EN
Klicka på bilden så får du upp den betydligt större.

•••
Lotus kommer också med flera uppdateringar, framförallt handlar det om att förbättra downforce.
•••
Till morgonsdagens presskonferens kommer: McLarens Jenson Button, Ferraris Sebastian Vettel, Felipe Massa, Williams, Romain Grosjean, Lotus, Force Indias Nico Hülkenberg och Marcus Ericsson, Sauber.
Ericsson ja, från ishockey till F1 och OS-guld i diskus?

••••
Tiderna som gäller i helgen:
Fredag:
Träning 1 kl 04.00.
Träning 2 kl 08.00

Lördag:
Träning 3 kl 06.00
Kval kl 09.00

Söndag:
Kinas GP kl 08.00
•••
Force Indias nya bil kommer först till Österrikes GP den 21 juni.
•••
Vi hörs!

Följ med hem till Marcus Ericsson

av Anna Andersson

I helgen är det dags för säsongens tredje F1- helg, Kinas GP i Shanghai. På två lopp i år har vi sett två segrare – Lewis Hamilton, Mercedes och Sebastian Vettel, Ferrari.
Helgens tävling kommer vi att ägna oss åt här på bloggen från och med i morgon, i dag tänkte jag samla ihop lite snackisar och andra nyheter från F1-världen.
Bland annat förklarar Felipe Nasr, Saubers nykomling som ligger sexa i VM efter två deltävlingar att Kimi Räikkönen har varit viktig för hans karriär. Han körde för Räikkönens Double R Team i F3 2010 och finländaren sponsrade honom också ekonomiskt:
– Kimi är en av de personerna som investerade pengar i min karriär när min familj inte längre hade råd, säger Nasr till Canal Latin America.

•••
Lite mer Sauber: här får du följa Marcus Ericsson och hans Sauber – resan går från Schweiz till Sverige:
Du får följa med ända hem till familjen Ericssons vardagsrum.

Mamma berättar om rädslan när Marcus sitter i bilen och Marcus visar upp sina priser och hjälmar som står i garaget.
•••
Det är inte alls säkert att Roberto Mehri kör för Manor i Kina, trots att han gjorde en bra insats sist.
– Stallet har inte bekräftat att jag kör i Shanghai, men jag väntar inte på nyheter. jag utgår ifrån att det är jag som ska sitta i en av Manors bilar, säger han till spanska Marca.
•••
Max Verstappen kör för Holland, precis som pappa Jos, men han är inte holländsk medborgare. Han är född i Belgien,
Det hävdar i alla fall hans mamma:
– Det enda passet som Max har är ett belgiskt, säger Sophie Kumpen enligt bland annat motorsportmagazin.
Han kan däremot ansöka om ett holländskt pass när han fyller 18 och det gör han mellan loppen i Japan och Ryssland i höst.
– Fram till dess är han belgare och ingenting annat, säger mamma Sophie.
•••
I dag är det 47 år sedan Jim Clark omkom under ett F2-lopp på Hockenheimring. Orsaken till olyckan är väl inte helt fastställd, men det mesta tyder på att det var en punktering och det blöta underlaget som orsakade olyckan.
•••
I dag har jag insett att jag bott i Tyskland väldigt länge. Jag får inte behålla mitt svenska körkort längre utan måste byta det mot ett tyskt.
För att få det måste jag ha ett papper från den svenska transportstyrelsen och den vänliga damen som svarade ville däremot inte skicka det pappret utomlands utan till den senaste adressen där jag var skriven i Sverige.
Hon tyckte att jag kunde hämta posten där.
Jag har inte bott där på mer än tio år och försökte förklara att den som bor där nu antagligen inte har någon aning om vem jag är om brevet ens kommer fram. Hon förstod liksom inte varför, hon tyckte att det stod så i manualen så om systemet säger så ska det gå….
Till slut lyckades jag i alla fall få henne att hämta någon kollega som kom på att det visst går att skicka det utomlands, om man klarar av att trycka ut pappret och skriva adressen med en penna.
Så i dag satt jag med en nummerlapp i en vit korridor utan fönster och väntade på att få skriva under ett papper och få en stämpel. Det tog någon timme (men något foto gick inte att ta där inte, det måste man ta bilen och köra in till rådhuset för att göra).
Nu har jag i alla fall fått stämpeln och får vänta på att få ett brev i brevlådan när körkortet är färdigt. Då får jag sätta mig och vänta ett par timmar i den där vita korridoren igen för att få rätt stämpel så att jag kan hämta ut körkortet.
Enkelt va?
•••
Jag har varit dålig på att uppdatera, det beror dels på påsken, dels på att jag har varit sjuk och på att jag har haft sjuka barn. Det är ingen bra kombination med andra ord.
Nu ska jag se till att ni får bra uppdateringar inför helgen i alla fall.

Kimi visar upp sin familj

av Anna Andersson

I samband med Malsysias GP höll Bernie Ecclestone krismöten med teamen. Han vill göra F1 attraktivare och ett av förslagen är att man under en F1-helg även ska köa F1-lopp för damer… Han vill att Susie Wolff, Carmen Jorda och andra tjejer ska köra på söndagen innan loppet eller på lördagen efter racet.
– Av någon anledning så klarar inte tjejerna att ta sig in i vår sport och det handlar inte om att de inte vill, säger han till Daily Telegraph.
– Självklart vill vi ha tjejer, de skulle ge oss uppmärksamhet och troligen också nya sponsorer.
Han fortsätter:
– Det är ju någon som måste börja och därför gav jag stallen detta förslag, kanske kan man få en tjej till F1 på det sättet, just nu är det bara en idé, men det vore väldigt bra för F1 och för en tävlingshelg.
Däremot vet han inte riktigt vilka bilar de ska använda och hur många tjejer han ska hitta och vilka kvalitéer de ska ha. Det ryktas om att han låg bakom att Carmen Jorda kom till Lotus som utvecklingsförare, hennes resultat i GP3 är allt annat än imponerande (inte bland de 15 bästa något av de tre åren).
Susie Wolff, utvecklingsförare hos Williams gillar inte alls idén:
– Det är helt fel. Var skulle de hitta tillräckligt många tjejer som har den kvaliteten och kunskapen?, säger hustrun till Mercedes chef Toto Wolff.
– Jag är inte det minsta intresserad av det.

Skulle du se ett sådant lopp?
Jag må vara kvinna, men jag skulle inte se det. Men å andra sidan är jag väl helt fel målgrupp…..
•••
Marcus Ericsson är på en snabb visit i Sverige:

Good morning Sweden! Always nice to be back. And the makes it even better #ME9 #WhereIsMySelfiestick

A photo posted by Marcus Ericsson (@ericsson_marcus) on

•••

Nico Rosberg var otroligt besviken efter Malaysias GP. Efter dubbelsegern i Australien så bjöd han in Sebastian Vettel till Mercedes garage och sa att han hade önskat att Ferrari var lite närmare dem och att showen blev bättre
– Men förlora mot dem ville jag absolut inte därför var söndagen en otroligt tung dag för oss. Jag hade inte alls förväntat mig att Sebastian och Ferrari skulle vara så bra. Det var en enorm överraskning. Nu måste vi som team sätta oss ner och analysera detta, skriver Rosberg i Bild.
– Fel strategi visst kan man snacka om det, men det fanns ingenting som kunde stoppa Sebastian från att vinna loppet. Ferrarin var snällare mot däcken i värmen och det skrämde mig. Sebastian körde riktigt bra, grattis! Vi snuddade vid varandra i den första kurvann det var en tuff manöver av honom, på gränsen, men jag tycker ändå att den var okej. När han körde om mig i loppet så släppte jag honom för att sedan attackera på den nästa DRS-rakan, det var min taktik. Men det fungerade inte alls. Sebastian Vet helt enkelt för snabb, Ferraris motor är klart bättre på rakan i år.
Jag kunde inte komma ikapp honom och det stör mig otroligt mycket.
Jag förlorade loppet när säkerhetsbilen var ute, då fastnade jag bakom Lewis i depån och det kostade många viktiga sekunder. Efter det så fanns inte farten där.
Därför är jag otroligt sugen på revansch i Kina. I veckan åker jag till teamet och England där vi ska analysera förlusten i Malaysia och jag ska köra i simulatorn. Det var inte perfekt i Kina, det ska vi prata om och i Kina ska vi göra det bättre.

•••
Sebastian Vettel firade i alla fall segern med ett rejält party, han festade fram till tidiga morgonen. Det gäller väl att passa på snart är han pappa till två barn…

•••
Kimi Räikkönen och hans familj:

•••
Snart är det påsk. Jag kommer att uppdatera bloggen någon gång i veckan, men jag kommer inte att jobba alla röda dagar under helgen. Det är i stort sett ingen motorsport alls under påsken och då ska familjen stå i första rummet.
En go och gla påsk på er alla!

”Glöm inte Kimi”

av Anna Andersson

Sebastian Vettel är inte Michael Schumacher.
Det säger Maurizio Arrivabene och han har naturligtvis rätt, Ferraris stallchef.
Sebastian Vettel är Sebastian Vettel och Michael Schumacher är Michael Schumacher.
Men eftersom Vettel också pratar om sin idol så är det omöjligt at inte dra parallellen. Dessutom så är det säkert så att Vettel an dra med sig teamet och nå någonting stort, om han behåller den positiva energi som han har haft med sig sedan han bytte stall. Dessutom har han en mycket duktig teamkollega, som Arrivabene också påpekade:
– En sak som också är viktig, det är att ni skriver att Kimi kom tillbaka på ett fantastiskt sätt i loppet och visade vilken fantastisk förare han är. Jag kan inte föreställa mig ett bättre förarpar än det vi har.
Jag skrev en artikel på ämnet i tidningen i dag. Ni har den här.
•••
Det sägs att Helmut Marko, rådgivare åt Red Bull och chef för deras talangprogram, satsade pengar på att hans tidigare skyddsling Sebastian Vettel skulle vinna Malaysias GP. Han sägs ha tjänat 4000 spänn på det.
– Kanske fattar folk nu äntligen att det inte bara var våran bil som gav oss fyra VM-titlar, säger han till F1-insider.com.
•••
Valentino Rossi tog en stor seger i går.
Nu gratulerar han Ferrari:

•••
Här toppspeeden från loppet i Malaysia:

Valtteri Bottas Williams Mercedes 327,0 km/h
Romain Grosjean Lotus Mercedes 326,6 km/h
Nico Rosberg Mercedes Mercedes 323,8 km/h
Daniil Kvyat Red Bull Renault 322,4 km/h
Carlos Sainz Jr. Toro Rosso Renault 322,0 km/h
Felipe Nasr Sauber Ferrari 321,3 km/h
Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari 321,0 km/h
Felipe Massa Williams Mercedes 320,2 km/h
Daniel Ricciardo Red Bull Renault 319,9 km/h
Pastor Maldonado Lotus Mercedes 319,9 km/h

Ferrari i topp

av Anna Andersson

Ferrari är bäst igen. Det har inte hänt sedan i Spaniens GP 2013. Då var det Fernando Alonso som vann.
Nu var det Sebastian Vettel som tog sin första seger för Ferrari i sitt andra lopp för teamet.
Han gjorde det efter imponerande körning, tysken stannade ute på banan när säkerhetsbilen kom ut på banan för att hämta Marcus Ericssons bil och han fick däcken att hålla. Mercedes förare gick däremot in i depå, de kom ut mitt i trafiken och det var en av anledningarna till att Vettel lyckades vinna loppet. En annan var att Mercedes båda förare behövde ett depåstopp mer än Vettel.
Ferrari imponerade verkligen i Malaysia. Sebastian Vettel var den bäste föraren i Malaysia. Nu ser jag fram emot resten av säsong.
Här kan du läsa texten efter loppet:
•••
Sebastian Vettel verkar trivas i Ferrari och då ser han till att sprida den glädjen på banan också vilket gör att vi får njuta av spännande racing.
Hans lopp i dag var värdigt den mästare han är, inte den tjuriga, truliga grabb som körde runt och tjurade förra året.
Ferraris bil verkar vara otroligt bra balanserad, den är snäll mot däcken och den är snabb. Ett bra Ferrari är riktigt bra för F1, ett stressat Mercedes kan göra misstag. Det bådar gott inför framtiden.
•••
För Marcus Ericsson var Malaysias GP en bra tävlingshelg, ända fram till fjärde varvet av racet.
Då satt han bakom Nico Hülkenberg, kände att han var snabbare och försökte köra om. Han laddade lite väl hårt, var lite för ivrig och då tog racet slut i sanden utan för banan.
Du kan läsa mer om det här:

Här kan du se hur hans lopp slutade:

Ericsson var naturligtvis besviken efteråt, men sa att det var läropengar:
– Det är klart att det är extremt frustrerande, det är inte alls roligt att det slutar så efter en helg som har varit så bra. Det är grymt frustrerande, jag tycker att jag hade ett bra läge efter starten också, säger han till Viasat Motor.
– Nu känner jag väl mest frustration, men när jag kollar tillbaka på helgen i morgon så känns det nog okej ändå. Jag måste lära mig av det och förbättra mig till nästa helg.
Frågan är hur mycket lärotid som Marcus Ericsson har fått tilldelad.

•••
Sauber tog poäng med båda bilarna i premiären. I Malaysia blev det ingen poäng alls. Felipe Nasr slutade 12:a.
•••
Valtteri Bottas omkörning av teamkollegan Felipe Massa var snygg. Den gav finländaren plats fem.
•••
Carlos Sainz hade problem i kvalet i går, han hade lite otur med förutsättningarna och tog sig inte vidare till Q3.
Men i racet dels poängen ut och då visade han att han också kan köra fort. Han slutade på plats åtta, placeringen efter sin teamkollega Max Verstappen som startade från position sex.
•••
McLarens båda bilar tvingades bryta. Fernando Alonso konstaterade efteråt att teamet hade för dåliga tester och därför kommer att behöva använda de inledande loppen som tester.
•••
Det var bara en Manor på start, Will Stevens har ännu inte kört ett varv på två tävlingshelger. Roberto Mehri tog sin bil i mål. det är en seger bara det.
•••
Kimi Räikkönen hade otur i kvalet och han drabbades av en punktering i början av loppet. Hade han inte gjort det hade han kanske också stått på prispallen. Nu slutade han fyra.
•••
Uppdaterar bloggen under dagen.

Sida 217 av 390