Marcus succé

av Anna Andersson

Precis som väntat ställde vädrets makter till problem i Malaysia, eller problem – för Marcus Ericsson var det en lyckträff. Han gjorde sitt bästa kval någonsin och han lyckades även prestera när han som bäst behövde det.

Han låg risigt till redan i Q1, men samlade ihop sig och räddade sig vidare till Q2 med en riktigt bra insats. Han körde in på plats sju och var bara en sekund efter Lewis Hamilton som var snabbast (som dock bara gjorde ett försök och kört tre varv, Ericsson körde åtta ). Hans teamkollega Felipe Nasr gjorde däremot ett misstag och lämnade kvalet i Q1, där han var 16:e man. Jenson Button (McLaren) och Fernando Alonso (McLaren) var 17:e och 18:e man.
Ericsson fortsatte sedan med att köra bra i Q2, han var trea när bilarna stod i kö för att komma ut på banan innan himlens portar öppnade sig. Ericsson körde in på plats 10 i Q2, vilket gjorde att Kimi Räikkönen, Ferrari, som var elva missade Q3.
– Det var dålig tajming att gå ut på banan just där, säker Räikkönen till Viasat.
När kvalet sedan startade om efter regnuppehållet körde svensken in på plats tio, han var bara en tiondel bakom Williams Valtteri Bottas som var nia. Han startar loppet från plats nio eftersom Lotus Romain Grosjean flyttaas till baka två placeringar.
Mer om Marcus kvalsuccé läser du här.

Här kan du läsa om hans tankar inför racet i morgon, han berättar om nyckelställena på banan.

•••
Lewis Hamilton tog pole, visar återigen varför han vann VM förra året. Intressant är att han knäckte Nico Rosberg i deras interna rävspel. Rosberg lär inte alls vara nöjd med startposition tre i morgon.
Hamilton hade problem med balansen i bilen tidigare under helgen, i Australien hade han också det. Då tog han över Rosbergs inställningar, har han gjort det nu igen lär Rosberg vara extra sur….
– Jag körde inte tillräckligt bra, sa Rosberg på presskonferensen.
– Men jag startar på den rena sida och borde kunna attackera Sebastian redan i starten.

Sebastian Vettel ja, han körde in som tvåa i kvalet. Han ler, känns harmonisk och verkar vara tillbaka där han var 2013 när han vann VM senast. Borta är det åskmoln som reste runt världen och hängde några centimeter över hans huvud hela förra säsongen. Frågan är hur långt det räcker.
– Jag tycker att vi är lite närmare nu, säger han.
– Men vi får se hur det blir i morgon, regnet kan ställa till det.

Enligt väderprognosen är det 60 procents risk för regn i morgon och ni som varit i Malaysia eller som såg kvalet vet att regn där betyder skyfall. Det öser ner och bilarna simmar runt banan. Då kan allt hända.
•••
Max Verstappen, Toro Rosso, körde in på plats sex. Där tangerade han pappa Jos bästa kvalposition någonsin och det är den bästa placeringen för en tonåring sedan 1961.

•••
För Manor fortsatte problemen, Will Stevens körde inte något i kvalet eftersom han hade tekniska problem och kollegan Roberto Mehri var fyra tiondelar bakom 107-procentsregeln, men båda har fått tillstånd att starta.

•••
Här ser du Saubers förare svara på frågor från fansen. På engelska, men den är rätt simpel.

•••
För någon dag sedan var det Red Bull som hotade med att lämna F1. Nu gör deras motortillverkare Renault samma sak.
– Vi under söker flera alternativ att lämna F1 är ett av dem, säger chefen Cyril Abiteboul.
Han menar att om F1 skadar Renults rykte och om man inte får in de där pengarna som man lägger ut så är det ett alternativ att lämna.
•••
Det var många som skrattade åt att Nico Rosberg har dambindor i hjälmen för att slippa svett i ögonen under Malaysias GP.
– De är mitt specialknep. Jag får alltid problem när svetten droppar från pannan ner i ögonen.
Hur många handbollskillar har inte spelat med tamponger i näsan?
Alla alternativ är bra – utom de dåliga.
•••
Red Bull har hotat med att lämna F1, men Bernie Ecclestone är inte oroad.
•••
KOM IHÅG ATT STÄLLA OM KLOCKAN I NATT.

Vi går över till sommartid och flyttar FRAM klockan en timme. Malaysias GP startar kl 09.00 i morgon.
•••
Michael Schuamchers halvbror, Sebastian Stahl, hade tänkt att flyga med det kraschade Germanwingsplanet. Han jobbar för SEAT och var i Barcelona för att filma och eftersom det regnade rejält ville de flytta fram filmarbetet en dag.
– Hade jag bokat om hade jag flugit med det planet, men som tur var hade vi bara hyrt banan till och med söndag, säger han till Kölner Express.
Sebastian Stahl har samma pappa, Rolf Schumacher, som bröderna Michael och Ralf Schumacher.

Årets tuffaste utmaning

av Anna Andersson

Fredagens träningspass i Malaysia genomfördes under fruktansvärda förhållande. Det var närmare 34 grader i luften och över 60 grader i asfalten. Nico Rosberg sa efteråt:
– Förhållandena på banan var helt galna, det är så fruktansvärt varmt, helt otroligt. Det är en stor utmaning för oss förare och för bilarna att klara av att anpassa oss efter det.
Och det är just det som denna helgen kommer att handla om – i kombination med skyfall. Det är nämligen mycket stor risk för att himlens portar öppnar sig lagom till kvalet i morgon och till racet på söndag.
Mer om träningen kan du läsa här. Där har du också resultaten.
Sedan vet du väl att F1-bevakaren sköter bevakningen av helgens F1-pass, statistik, resultat och uppdateringar.

Här läser du om Ferraris väg mot toppen – vänskapen mellan Vettel och Räikkönen ska hjälpa dem.
•••
Manor är på banan. Teamet som blev av med prispengar för att det kom till Australien, men inte ställde upp i något pass, är på plats i Malaysia och Roberto Mehri och Will Stevens har också kört. Men de är långt, långt efter sina konkurrenter, mellan sex och sju sekudner efter täten på bara ett enda varv.
•••
Det blev ett tufft träningspass för Romain Grosjean:

•••
Här är världsmästarens tankar inför loppet:

Malaysias GP är som jag har skrivit tidigare en otroligt tuff tävling för både människorna och maskinerna. Enligt väderprognosen ska det vara varmt, mellan 24 och 34 grader, en luftfuktighet på ungefär 80 procent och det är en mycket stor risk för skyfall under både lördag och söndag eftermiddag – just när loppen ska köras lokal tid.
Just det här loppet är också enormt tufft för däcken och det finns en stor risk att regndäcken kommer att plockas fram för första gången i år. Här klipper jag in Pirellis tankar inför loppet:

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Australiens Grand Prix för två veckor sedan konfirmerade det vi såg under försäsongstesterna: drygt två sekunder snabbare varvtider jämfört med förra året under samtliga körpass. Detta leder till högre påfrestningar på däcken i Sepang, som har en av säsongens tuffaste asfalt, ett antal snabba kurvor som skickar höga energimängder genom däcken, samt höga lufttemperaturer. Därför har vi med oss de två hårdaste gummiblandningarna denna helg: P Zero hård/orange och P Zero medium/vit precis som vanligt, dvs sedan vi kom tillbaks till F1 2011. Vi bör få se en återgång till åtminstone två stopp under racet, kanske fler om vädret ställer till det. I Australien använde de flesta förare ovanligt nog enstoppare efter den tidiga säkerhetsbilsperioden. Högt slitage och stor effektförlust i däcken är traditionellt ett scenario i Sepang och det gäller att kunna ta hand om däcken, nyckeln till framgång kommer vara en god strategi.”

Största utmaningarna för däcken

Malaysias GP innehåller allt som gör livet tufft för däcken: snabba kurvor med höga sidokrafter, sträv asfalt, höga lufttemperaturer plus ojämnt underlag eftersom banan är byggd på ett f d träsk. Resultatet är att däcken tappar grepp genom både effektförlust pga värmepåverkan, samt mekaniskt slitage. Bilarna körs traditionellt med hög downforce i Malaysia, vilket dessutom ökar de vertikala krafter som påverkar däcken.

Eftersom det regnar så gott som dagligen i Sepang spolas gummit som läggs ner i banan bort mellan sessionerna, vilket gör det svårt att förutse hur greppet utvecklas under helgens gång. Dessutom ökar risken för incidenter och perioder med säkerhetsbil under racet. Tävlingen har avbrutits i förtid mer än en gång och banan har problem med avrinning, vilket ger stora pölar med stillastående vatten.

Om det regnar under racet kan förmågan att bedöma tidpunkten då det är dags att byta från torr- till våtdäck eller tvärtom innebära skillnaden mellan seger och förlust. Med väldigt lite testtid på vått underlag detta år kommer teamen prioritera insamling av fakta under friträningarna – om det regnar då vill säga. Information om när det är dags att gå från en däcktyp till en annan kan bli helt avgörande under racet.

Vänster fram tar mest stryk i Malaysias GP och är därför det däck som förarna behöver hålla extra uppsikt på. Speciellt i början av tävlingen när bilarna är fulltankade och det är lätt att förstöra däcken genom upplåsning av bromsarna.

Förra årets strategi och hur racet vanns

De första två över linjen förra året, Lewis Hamilton och Nico Rosberg använde exakt samma strategi: tre stint på medium följt av en kort på det hårda däcket i slutet. De två Mercedesförarna kämpade hårt mot varandra under hela racet och däckstrategierna avgjorde. Högst placerade tvåstoppare var Nico Hulkenberg på femte plats. Tävlingen kördes över 56 varv.

Förväntat tidsgap mellan gummiblandningarna: 1,0-1,2 sekunder per varv.
•••
Hos Red Bull har cheferna startat ett bråk med motortillverkaren Renault och hävdar att motorn inte håller måttet. Renault däremot hävdar att bilen inte heller är tillräckligt bra.
Det anser också föraren Daniel Ricciardo.
– Ingen kan mäta sig med Mercedes, varken när det gäller chassi eller motor. De kör i en annan liga, säger han till motorsportmagazin.
– Det finns lite spänningar hos oss, visst, men stämningen i teamet är fortfarande bra. När det gäller chassit är vi på samma nivå som Williams och Ferrari
•••
Williams har skrivit kontrakt med Adrian Sutil som tredje förare. Det har gjort tutvecklingsförare Susie Wolff besviken.
– Det var en överraskning för oss alla. Det hade vi inte väntat oss, säger hon till Sky.
– Det är klart att jag är besviken. Samtidigt respekterar jag teamets beslut, de ville ha någon med erfarenhet av att tävla i bilen och bestämde sig för att välja Sutil.
Wolff kommer dock att köra två fredagsträningar i år, i Barcelona och på Silverstone.

Alonsos egna ord om olyckan

av Anna Andersson

Fernando Alonso får köra Malaysias GP. Det får Valtteri Bottas också. Båda förarna har klarat den läkarundersökningen som gjorts i Malaysia.

Fernando Alonso var på den internationella presskonferensen och pratade om vad som egentligen hände när han körde in i muren i Barcelona.
– Det var i alla fall varken ett förarfel eller en vindby, säger Alonso som också hävdar att det inte var någon medicinsk orsak bakom kraschen.
– Då förlorar man kontrollen och bilen kör ut åt sidan, inte inåt. Det var ett problem med bilen. Det är helt klart.
Han anser att det inte gick att styra bilen.
– Man kan inte hitta någonting i den data vi har, jag kom mot muren och gick ner från femmans till treans växel, men där saknas en del data. Jag har suttit tillsammans med ingenjörerna och gått igenom all data, hela händelseförloppet, ja allt som är avgörande, men det finns inget tydligt svar. Så länge vi inte har det kan vi inte heller säga att det var det eller det som orsakade olyckan. Vi måste leta vidare, men när vi inte har hittat något i den data vi har på en månad så lär det inte dyka upp heller.
Han berättar också att han minns vad som hände och tillbakavisar uppgifterna om att han trodde att det var år 1995:
– Jag kommer i håg olyckan och nästan allt som hände efteråt. Det finns en tid på sjukhuset som jag inte minns.
Han förlorade medvetandet på sjukhuset, inte på banan eller på väg därifrån.
– Enligt läkarna är det helt normalt, säger han.
– Jag minns allt från den morgonen, när vi ändrade inställningarna på bilen, hur jag körde genom depån och varvtiderna. Efter olyckan stängde jag av radion och bilen och såg hur funktionärerna sprang mot mig. Jag var tvungen att stänga av så att de skulle kunna komma närmare och jag var vid medvetande.
Han är inte heller orolig för att köra helgens lopp:
– Nej, jag är inte speciellt orolig. Vi är alla medvetna om att motorsport är farligt, säger han och fortsätter:
– Jag är inte orolig för att problemet med styrningen ska återkomma, vi har analyserat det och tittat på olika möjligheter och det finns områden inom vissa instrument och sensorer som inte är tillräckligt kontrollerade. Men jag tvivlar inte det minsta på min bil.
I Malaysia kör han sitt 236:e F1-lopp.
Här kan du läsa en text om att han kör
•••
Marcus Ericsson tog sina första F1-poäng i karriären i Australien, nu ser han fram emot Malaysias GP och en möjlighet att ta nya F1-poäng.
Mer om hans tankar inför helgen läser du här
•••
Adrian Sutil, som fick sparken från Sauber i höstas, har fått ett nytt jobb. Han är ny reservförare hos Williams. Sutil F1-debuterade år 2007 med Spyker och har kört F1 sedan dess, med undantag för 2012. Han kommer nu att arbeta i simulatorn och ”vara redo att hoppa in när som helst när det behövs”.
– Jag är mycket nöjd med att ha Adrian som en av våra förare 2015. Adrian har en enorm erfarenhet, han har kört 128 F1-lopp och han körde 2014 vilket gör att han har kunskaper om den nya generationen F1-bilar och hybridmotorerna vilket är viktigt för någon som ska kunna ta steg rätt in i bilen under en tävlingshelg, säger Sr Frank Williams.

Williams har inte haft någon reservförare, men Susie Wolff om testförare. Nu missade Valtteri Bottas loppet i Australien eftersom han hade enorma problem med ryggen och då var teamet sårbart. Enligt Bottas kändes det som om knivar stack in i ryggen när han körde.
Nu hade Sutil inte fått köra det loppet ändå, eftersom bara den föraren som kör kvalet får köra racet, men det finns en back-up.
•••
Det ryktas om att Red Bulls ägare, miljadären Dietrich Mateschitz , vill köra 35 prodent av CVC, företaget som äger rättigheterna till F1. Det skulle göra Red Bull till delägare i F1….
•••
Willem Toet,aerodynamikchef hos Sauber, lämnar sitt jobb.
•••
Lite fakta om banan:
Sepang International Circuit

Längd: 5,543 km (56 varv)
Kurbvor: 10 höger, 5 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T1, T2, T9, T15)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T3, T12, T13)
Avstånd till första kurvan: 460 m
Högsta fart utan DRS: 310 km/tim.
Genomsnittshastighet: 205 km/tim.
Vinnande strategi 2014: 3 depåstopp
Flest segrar: Ferrari

Senaste fem årens segrare:

2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Fernando Alonso, Ferrari
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Sebastian Vettel, Red Bull

Resultat – topp 8 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Red Bull
4. Fernando Alonso, Ferrari
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Jenson Button, McLaren
7. Felipe Massa, Williams
8. Valtteri Bottas, Williams
14. Marcus Ericsson, Caterham

Topp 8 i kvalet 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Red Bull
3. Nico Rosberg, Mercedes
4. Fernando Alonso, Ferrari
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Kevin Magnussen, McLaren
•••
Här är dagens bästa tweet:

•••
Kvalet avgörs kl 10.00 på lördag. Loppet klockan 09.00 på söndag – och då är det dags för sommartid. Du ställer FRAM klockan en timme, natten mellan lördag och söndag.

En hyllning till den meste mästaren

av Anna Andersson

I helgen är det dags för en premiär.
En premiär som egentligen inte har plats på F1-bloggen, men jag lånar den lite.
MotoGP-säsongen drar igång i Qatar (kl 20.00 på söndag) och det känns otroligt spännande att få se om Valentino Rossi, 36, kan hota underbarnet Marc Marquez, 22. Vad kan Jorge Lorenzo göra och ska Dani Pedrosa äntligen kliva fram ur skuggan?
Rossi har kört 16 säsonger i roadracingens högsta serie och jag har samlat lite kul klipp att njuta av och vill du läsa min förhandstext som publicerades i tidningen i lördags ( för att den skulle få plats och inte försvinna i F1-röran) så gör du det här.

Jerez 2007: Han firar sin första seger i 800 cc med sin fanclub.

2008: Valentino Rossi och Casey Stoner pressar varandra, ett oförglömligt lopp:

Tack Tobias Wettemark för denna länk och alla ni som vill se hur en mästare kör mc, kolla in Rossi mot Jorge Lorenzo från Barcelona 2009.

Det var väldigt mycket Rossi, men på 16 år i den högsta serien hinner man med lite.
Nu återgår F1-bloggen till att bli just en F1-blogg;-)

Som att flyta i en flod, utan att kunna styra

av Anna Andersson

Malaysias GP, vi brukar prata om en monsterhetta och värmeslag när det handlar om Sepang där luftfuktigheten kan vara upp till 90 procent. I år ser det dock ut att bli en rejält blöt helg. På fredag ska det vara torrt, men sedan väntar ordentliga regnskurar, monsunregn, under både lördagen och söndagen. Men som jag skrev för någon dag sedan så är det svårt att förutspå exakt när regnet kommer, det kan vara blött på en del av banan och torrt på en annan. Rejäla regnskurar kan dyka upp med bara någon minuts försprång.
Helgen kommer att bli tuff för stallens metrologer, men vi vet att det kommer att bli varmt. Över 30 grader vilket gör att det blir otroligt tufft och varmt för förarna.
Då kan man behöva en glass.

Det värsta regnvädret i F1-historien föll över Sepang 2001, det var ett monsunregn och bilarna snurrade av en efter en.
– Ofta får jag höra, Bernd kör snabbare, skriver Bernd Mayländer som kör säkerhetsbilen i sin krönika på motorpsorttotal.com.
– Men den gången fick jag höra, sakta ner, sakta ner, de klarar inte av att följa dig. Det var det värsta jag någonsin varit med om under ett F1-lopp. Det var som att flyta i en flod utan att kunna styra över huvudtaget. Jag körde inte fort, men F1-bilarna flöt omkring och de kunde inte hålla sig på banan.
•••
Pirelli är på väg att bli kinesiskt. Däcktillveraren ska säljas till bolaget ChemChina, ägt av den kinesiska staten. Priset är 15 euro per aktie och man köper 26,2 procent av Pirelli från den nuvarande ägaren Cam Finanziaria. Totalt sägs det kosta ChemChina 7,1 miljarder euro, ungefär 66,2 miljarder svenska kronor. Övriga aktier kommer att säljas på den offentliga marknaden och priset är det samma, 15 euro per aktie. Huvudkontoret ska stanna i Milano, Italien, men tillverkningen av lastbils- och industridäck flyttas till Kina. Företaget slår samman den med Kinas största tillverkare, Aeolus.

•••
Vad förväntar du dig till helgen?
Ja, ser vi till premiären i Australien så är det loppet inte alls någon bra fingervisning för hur resten av säsongen blir. I Australien ser vi ofta överraskningar bland bilarna som tar poäng och i år var det ett extremt manfall redan innan start. Banan i Malsysia har inte några likheter med den i Melbourne, den har ett bra flyt, bra omkörningsmöjligheter, bra fart – egentligen det som en modern F1-bana behöver. Jag är lite rädd för att Mercedes försprång kan vara ännu större i Malaysia, bakom Hamilton och Rosberg är det däremot öppet. Det blir spännande att se om Valtteri Bottas kan ge Williams en extra skjuts framåt och om det blir en bra kamp med Ferrari.
Här får du tiderna till helgens F1-lopp – resten av faktan kommer i morgon:
Fredag:
Träning 1 kl 03.00
Träning 2 kl 07.00

Lördag:
Träning 3 kl 07.00
Kval kl 10.00
Söndag: Race kl 09.00 – Sommartid, ställ fram klockan en timme!

För övrigt är det en av tidernas mest framgångsrika mc-förare som hjälper stewardsen i helgen, Mick Doohan. Han vann fem VM-titlar i rad i roadracingens högsta klass under 1990-talet.

•••
Äktenskapet mellan Red Bull och Renault är i gungning. Det tidigare mästarstallet hotar med att lämna F1 och Renault kallar sin partner för lögnare.
Mer om det läser du här:

•••
Den före detta F1-föraren Rubens Barrichello är besviken på F1 2015.
– Jag försökte se loppet, men jag kom till en punkt där jag inte kunde hålla mig vaken längre.
Var F1-premiären ett sömnpillerl?
•••
I morgon ska Fernando Alonso genomföra ett antal tester tillsammans med FIA:s läkare Jean-Charles Piette, därefter blir det en FIAs officiella presskonferens. Där får han sällskap av
Daniil Kwjat (Red Bull)
Felipe Nasr (Sauber)
Kimi Räikkönen (Ferrari)
Nico Rosberg (Mercedes)
Carlos Sainz (Toro Rosso)
Efter den presskonferensen tillåter McLaren inte fler frågor om Alonsos hälsotillstånd eller om olyckan i Barcelona. Teamet har lämnat ut ett pressmeddelande där man klargör att från och med fredag ska frågorna handla om helgens tävling och VM. Några andra frågor svarar spanjoren inte på.
Fernando Alonso kraschade under det näst sista försäsongstestet. Han missade det avslutande testet och premiären med sitt nya team McLaren-Honda.
•••
Natten mellan lördag och söndags är det dags att ställa fram klockan. Det är dags för sommartid och loppet startar kl 09.00.
Så ställ FRAM klockan en timme (enligt den tid som gäller nu börjar racet kl 08.00….)
•••

Du glömmer väl inte att Sportbladet Motor finns på Facebook? Snabba nyheter och snackisar direkt i ditt flöde.

Se Ericsson bakom kulisserna

av Anna Andersson

Det är tre dagar kvar till dess att motorerna startar i Malaysia och däcktillverkaren Pirelli plockar med sig de mjuka och de hårda däcken till Malaysia. Här är deras grafik inför loppet, klicka på bilden blir dden större.
SNvVIZVwCsSPJM8NmEOr2zBFTx6RMWCWdZSG3gWaKLFtE3efRC3iFbIam-6_cZEiWD90i_6eh--nBatmj7C5kfqxKzy5O0arsH-xxAg9rhzDXoSOyOXLBUMNJHXSAPf_-apYQZ-fk0LjJtHy=s0-d-e1-ft
•••
Sauber låter testföraren Raffaele Marciello, som stöttas av Ferrari, köra den första träningen på fredagen. Han tar över Felipe Nasrs bil. Det betyder att Ericsson körde både träningarna på fredagen, medan Nasr bara kör den andra.
Annars kan du kolla i Marcus Ericsson här:

•••
Manor-Marussia kommer att finnas på plats i Malaysia. Vi får se om mjukvaran tillåter teamet att starta denna gång…

I Australien var man också på plats, men ingen bil kom ut på banan. Varken på träningspassen eller kval – och utan kval får du inte köra loppet. Det var det som gjorde att Williams bara hade en bil, Valtteri Bottas körde kvalet men fick sedan så stora ryggproblem att han inte kunde köra loppet. Då fick teamet inte ta in en reservförare, den förare som kör loppet ska också ha kört kvalet.
Efter Australiens GP bjöd Nico Rosberg in Sebastian Vettel på ett av Mercedes möten. Han vidhåller den inbjudan:
– Jag ser framförallt fram emot att välkomna vår speciella gäst Mr Vettel till vårt ingenjörsmöte på fredagen. Jag är övertygad om att vi kommer att vi kommer att lära oss ett par intressanta saker där som vi kan få användning för under helgen.
•••
När det gäller Fernando Alonsos märkliga krasch i Barcelona så så meddelar McLaren att ”Fernando minns att det kändes väldigt tungt att styra strax innan olyckan”. Även spanska Marca har skrivit att hade problem att styra bilen innan han krockade med muren. Alonso är på väg till Malaysia, han har klarat den läkarundersökning som FIA kräver och om han även klarar läkarudnersöknignen på torsdag så ska han köra. Samma sak gäller Valtteri Bottas, Williams, som missade premiären.
•••
Adderly Fong är ny utvecklingsförare hos Lotus, sedan tidigare har stallet spanjorskan Carmen Jorda med ett för flutet i GP3 som utvecklingsförare- Fong var 21:a i GP3 2013 och 24:a i samma serie 2014, en serie där Jimmy Eriksson slutade fyra förra året.
Reaktionerna har inte väntat på sig:

Bird har kört i GP2 och kör numera Formula E.
•••
Sedan är tyskarna oroliga för att Ferraris fabriksflytt ska påverka Sebastian Vettel negativt.
– Det är inte perfekt, men vad ska vi göra?. Det kommer att ta mellan tre och fyra månader innan alla ingenjörer är på rätt plats, säger stallchefen Maurizio Arrivabene till Bild.

Alonso – klar för start

av Anna Andersson

Efter en ledig helg för min del är det nu dags att fokusera på Malaysias GP. Det är ett av säsongens tuffaste lopp både för förare och för bilar. Vi kommer under veckan att diskutera banan, väderförhållandena och förarnas tankar inför racet. Vi kommer också att gå igenom Pirellis synpunkter som däckleverantör. Jag ska också att dra ut ett antal nyheter under veckan, här får alla snackisar och nyheter plats som inte får plats i tidningen eller på nätet.
Är det något speciellt du vill läsa om inför Malaysias GP?
Hojta då till i sådant fall.
I dag kan vi konstatera att Fernando Alonso kan köra Malaysias GP. FIA:s läkare har undersökt honom och tillåter honom att starta loppet som körs på söndag och McLaren har bekräftat att han kör:

När det gäller Valtteri Bottas arbetar han också för en comeback.

Så säger Williams:

•••
Många pratar om monstertemperaturerna i Malaysia och vädret kan mycket väl påverka tävlingen som är en av de mest utmanande under hela säsongen. För metrologerna är det en mycket tuff uppgift, just i detta område så är det mycket svårt att förutse väderförhållandena och ett regnoväder kan utvecklas väldigt snabbt. Det är just i Malaysia som Sebastian Vettel under sin tid med Red Bull skickade ut regnspioner på banan, folk som står utplacerade för att kunna meddela teamet när det börjar regna.
– Det är klart att vi har en radar också, men det finns ingenting som är bättre än att hålla ut en hand och känna och se om det regnar, har Vettel sagt till Bild.
– Oftast är det ju tydligt att det regnar, men här kan det hända att det är blött från kurva fem till kurva åtta, men att resten av banan är helt torr. Vi kan alla det för en tillförlitlig mänsklig radar.
Luftfuktigheten ligger kring 80 procent och temperaturen i liften är mellan 30 och 32 grader.
Väderprognosen inte helt tillförlitlig, med tanke på att de snabba skiftningarna och med tanke på det är flera dagar fram till dess att loppet ska köras. Men just nu verkar fredagen bli den dagen då det är torrt….både lördag och söndag kan det regna under rejält under kvalet och loppet.
Jag återkommer med mer info under veckan.
•••
Sauber tog 14 poäng i premiären. Så många poäng har inte teamet tagit under ett lopp på flera år, 2013 blev det 13 poäng i Japan, 2012 då stallet körde riktigt bra (6:a totalt) tog Sergio Perez och Kamui Kobayashi fler än 14 poäng vid fem tillfällen Malaysia (18), Montreal (17), Hockenheim (20), Monza (20) och Japan (15).

Inget GP i Tyskland

av Anna Andersson

Efter 55 år är det över. Det blir inget GP-lopp i Tyskland 2015. I går sa Hockenheimring nej, i dag meddelade Nürburgring att det inte går att arrangera någon tävling där heller.
För första gången sedan 1960 körs inte Tysklands GP och för tyskarna är det naturligtvis en stor, stor besvikelse. Både för fansen och för de tyska F1-förarna.
Nästa år avgörs tävlingen på Hockenheimring, den banan har kontrakt jämna år eftersom arrangemanget har växlat mellan de båda banorna sedan Europas GP lämnade Tyskland.
•••
Red Bull har surnat till.
– Det är helt omöjligt att någonsin ta in det försprång som Mercedes har, säger Helmut Marko.
•••
I Australien stod Manors bilar i garaget och det var stora problem med mjukvaran. I Malaysia ska det inte göra det.
– Tyvärr kunde vi inte visa hur vi ligger till, men i Kuala Lumpur är vi betydligt bättre på det, säger stallets sportdirektör Graeme Lowdon till BBC.
Enligt kontraktet får stallet missa tre lopp.
•••
Trevlig helg!

Mercedes bekräftar Hamiltons kontakt med Ferrari

av Anna Andersson

Lewis Hamiltons kontrakt med Mercedes löper snart ut och parterna förhandlar med varandra. Samtidigt har det ryktats om att Lewis Hamilton har haft kontakt med Ferrari.
Det bekräftar också Mercedes stallchef Toto Wolff för Sport Bild:
– Det är klart. Han har precis köpt en LaFerrari.
Cars-New Models Rdp
Den sportbilen är värd ungefär 1,4 miljoner amerikanska dollar (mer än 12 miljoner kronor).
– Vi har inga som helst problem med det, säger Wolff.
Sebastian Vettels kontakt med Ferrari började också på det sättet. Han köpte en bil, numera kör han också för deras stall.

•••

Den 24 maj är det dags för Monacos GP, men redan nu håller Alex Wurz oss uppdaterade på vad som händer kring banan:

Här är nästa bild:

•••
Fernando Alonso är på väg tillbaka. han jobbade i McLarens simulator i går, i dag är det Jenson Buttons tur. På söndag ska Alonso genomgå en läkarundersökning, därefter tas ett belsut om han kan köra i Malaysia eller inte. Den informationen kommer från Sky SPort Italia.
Även Williams Valtteri Bottas arbetar för en comeback. Han räknar med att köra i Malaysia nästa helg, Williams har ingen reservförare. Susie Wolff är enbart deras testförare.
•••
Giedo van der Garde har i alla fall humor:

Ha en trevlig torsdag

Alonso är tillbaka

av Anna Andersson

Nu är relationen mellan Giedo van der Garde och Sauber definitivt över. Holländaren berättar det på sin facebooksida, han skriver bland annat:
– Jag är racerförare och allt jag vill är köra tävlingar. Jag kommer aldrig att förstå detta. Jag hade kunnat insistera, men stallchefen har tagit ett beslut mot mitt kontrakt och hon har bestämt att hon inte vill arbeta vidare med mig vilket jag blev smärtsamt medveten om i depåområdet i Melbourne.

– Jag är racerförare med hela mitt hjärta och jag känner mig nu leden och besviken. Under hela min karriär, sedan jag började med gokart som åttaåring, har jag arbetat hårt för att få leva i min drömvärld och bli en framgångsrik F1-förare. Jag hade hoppats att jag skulle kunna visa alla vilka kvaliteter som jag har i en bil som 2015 kan vara med och slåss mitt i fältet. Den drömmen har nu spruckit och jag vet att jag kanske inte har någon framtid inom F1.
Mer om det kan du läsa op sportbladet.se

Peter Sauber var väldigt realistisk efter premiären då Sauber tog 14 poäng.
– När det gäller antalet poäng måste man vara realistisk. Vi drog nytta av att flera välkända förare bröt.
•••
Att det knappast blir något Tysklands GP i år har vi skrivit om flera gånger. Hockenheim har sagt nej, de ställer inte upp med så kort varsel och har inget kontrakt för 2016. Nu får vi se om något mirakel kan rädda Nürburgring.

•••
Det ryktas om att Kamui Kobayashi, som körde för Caterham förra året, kan vara på väg tillbaka till F1. Han är tydligen aktuell för Manor, stallet som tidigare hette Marussia och som var i Australien, men inte ens fick ut bilarna på banan.
•••
I dag kör Fernando Alonso i McLarens simulator och McLaren är övertygade om att stallet tar sig tillbaka till toppen:
– Vi kommer att kunna konkurrera redan i år, spår teamchef Eric Boullier.

Sida 218 av 390