Två förare stämmer Ericssons team

av Anna Andersson

Många är ni som frågar om Jules Bianchi. Hur han mår, var han befinner sig och vad familjen hans säger.
Faktum är att jag kan ge er väldigt få svar, men jag ska försöka så gott jag kan.

Jules Bianchi körde för Marussia förra året och han kraschade svårt under Japans GP På Suzuka. Han för av banan och körde in under den hjullastare som var inne på området för att hämta den Sauber som Adrian Sutil kraschat strax innan. Tysken hade fått vattenplaning, det regnade och sikten var dålig.
Bianchi drabbades av svåra skallskador, han fördes till sjukhus i Japan, men efter en tid kunde han flygas vidare till Nice i Frankrike. Där behandlas han fortfarande.
Den information som jag har lyckats leta fram säger att han fortfarande ligger i koma. Han andas själv, men är annars är läget oförändrat. Hans familj har inte lämnat någon information sedan den 30 december 2014 när de skrev följande på hans facebook:

“As we reach the conclusion of a difficult year for our family, we wanted to take this opportunity to provide a further update regarding Jules’ medical situation, per our pledge to communicate continued information, when appropriate, to his many fans.
“It was a significant and very comforting step for us to be able to bring Jules home to France last month, to continue his rehabilitation surrounded by his family and friends. This is very important for Jules and also for us.
“Since that time, Jules has received the very best treatment in the Intensive Care Unit of Le Centre Hospitalier Universitaire de Nice (CHU) and now at the CHU’s rehabilitation centre for this kind of trauma.
“Jules’ neurological status remains unchanged; he is unconscious but able to breathe unaided. Whilst there is no significant information to report, we take a great deal of comfort from the fact that Jules continues to fight, as we knew he would, and this has enabled the medical professionals caring for him to commence the planned, but very painstaking, programme of rehabilitation therapy.
“As we reflect on the events of the past few months, we would like to acknowledge once again the overwhelming warmth and affection shown towards our son. These continue to be challenging times for our family, but the knowledge that he has touched the lives of so many people all around the world has helped us through.
“We would also like to acknowledge the respect and support shown by the media towards our family during this time, for which we are extremely grateful.
“We will continue to provide information when it is possible to do so and our sincere appreciation to everyone who continues to pray for Jules.”

•••

•••
Williams var en överraskning förra året. NU är stallet redo att ta ett steg till:

Det blir spännande att se om de har utvecklats under vintern. Själv gillar jag Valtteri Bottas attityd och körstil. Det blir spännande att se vad han kan plocka fram i år.
•••
När det gäller Sauber och rättegångsförhandlingarna med Giedo van der Garde, som jag skrev om i går så hälsar teamet i ett uttalande till Blick att:
– Vi är mitt inne i en förhandling med Giedo van der Garde. Vi avslutade hans kontrakt och vi hade goda skäl att göra det. När vi fattade beslutet baserade vi det på det som var viktigast för teamet och våra 330 medarbetare.
Med andra, betydligt enklare ord – man valde att sparka van der Garde för att rädda resten av personalen. Man anställde Marcus Ericsson och Felipe Nasr som båda har starka finansiärer som hjälper dem. Frågan är väl vad som händer om domstolen dömer till van er Gardes fördel och ger honom en förarplats. Då står Sauber med ytterligare två förare som har betalat stora pengar och har kontrakt….
– Så vitt jag vet har vi ett vattentätt avtal, signerat efter konstens alla regler och det känns tryggt och bra, men jag är ingen jurist, säger Marcus Ericssons rådgivare Eje Elgh till Sportbadet.
– Det är ett bekymmer mellan honom och teamet och det vet vi noll och ingenting om. Vi är inte berörda av det, för vår del har allt fungerat mycket bra, vi har absolut ingenting att klaga på.
Även Adrian Sutil, som hade ett förarkontrakt med Sauber för 2015 stämmer stallet. Han gör det vid en domstol i Schweiz är, enligt Auto, motor und sport ute efter en ekonomisk ersättning, inte efter att få tillbaka sin förarplats.
•••
Nu är det inte många dagar var till F1-premiären, här är Pirellis däck val under inledningen av säsongen:
Australien soft, medium
Malaysia, medium, hard
Kina, soft, medium
Bahrain, soft, medium
•••
Manor är på gång, lastbilen har lämnat fabriken och man har klarat FIAs krocktest.
Men teamet som hette Marussia förra året kör med fjolårets bil och har inte hunnit med några tester alls. Så räkna inte med för stora överraskningar.
•••
Ha en trevlig helg!
Gillar du motor får du följa WTCC-premiären med Rickard Rydell eller WRC. Båda avgörs i Sydamerika.

Bojkottar F1-stallen premiären?

av Anna Andersson

Kan det bet bli en bojkott redan i F1-premiären?
Ja, det hävdar i alla fall tyska Sport Bild.
Tidningen skriver att det är flera stall som funderar över att bojkotta premiären på grund av säkerhetsskäl. Bakgrunden är att man fortfarande inte är helt säker på vad som orsakade Fernando Alonsos krasch i Barcelona och det fortfarande ryktas om att han fick en elstöt av hybridbatteriet och förlorade medvetandet innan han kraschade.
– Om en flygplanstyp kraschar och det finns en minimal risk att det berodde på ett fel systemfel så låter man inte fler plan av den typen lyfta, säger en anonym stallchef till tidningen.
Enligt italienska Sky har Alonso sagt till sina vänner att han kände en smäll i området kring ryggraden och att det är det sista han minns av olyckan.
Riskerna med hybridbatterier är en sådan sak som ingen egentligen vill prata om, men en annan stallchef säger till Sport Bild att:
– F1 har haft en enorm tur som inte råkat ut för någon olycka med de där hybridbatterierna. Om en av mina förare hade varit med om en sådan olycka så hade jag bjudit in alla team för att se på vår datainformation, bara för att vara på den säkra sidan. Honda måste ge FIA svaren nu, vi har inte fått dem än, säger stallchefen och fortsätter
– Det är mycket oansvarigt av Honda att försöka dölja det om det skulle handla om en elektrisk stöt.
•••
En bojkott?
Det har ofta hotats med det inom F1, men det har inte hänt allt för många gånger. Risken finns, jag tror dock att alla bilar kommer att stå på startlinjen.
Vad tror du?
Vad tycker du om hela storyn?
•••
Något nytt till vardagsrummet kanske?

Caterhams tillhörigheter auktioneras ut. Vill du kan du naturligtvis bjuda på något…
•••
Ett stall som står på startlinjen är Manor, Marussia lever alltså vidare. Stallet kör med en ombyggd version av fjolårets bil, har Will Stevens som den ena föraren (han som ersatte Marcus Ericsson hos Caterham fjol) och den andra föraren ska snart vara klar.
Mannen bakom projektet är Stephen Fitzpatrick som investerat sina egna miljoner. Han var tydligen intresserad av Formel E, men såg chansen att få äga ett F1-stall i stället.
•••
Har du en stund över är detta lite kul, Sebastian Vettel kör Gerhard Bergers Ferrari från 1988 och Gerhard Berger kör Vettels gamla RB8.

•••
Missade du den livesända presskonferensen med Marcus Ericsson i går? Här är en artikel från Sportbladet:
•••
Sedan vore det kul om du kunde gilla Sportbladet motor på Facebook. Där finns det snabba nyheter, tips om artiklar och lite annat kul. Du får nyheterna direkt i ditt FB-flöde.

Två lopp kan försvinna 2015

av Anna Andersson

Utan Mercedes och deras reservförare Pascal Wehrlein hade Force India inte kört det andra F1-testet heller, det test som man körde med fjolårets bil. Stallet har betydligt större ekonomiska problem än vad som tidigare varit känt.
– Mercedes ville att han skulle få tid i bilen, det fungerade bra för oss. Det gjorde att vi kunde använda oss av bilen, säger Force Indias vice stallchef Robert Fernley till Autosport.
– Men det var ett nöje. Finansiellt var det också en bra deal. Dessutom gav det oss möjligheten att låta Nico och Sergio köra ett test till, inte bara det avslutande testet. Det var en vinst för båda parter.
Troligen kommer Pascal Wehrlein köra något juniortesterna för Force India, stallet har motorer från Mercedes och eftersom ekonomin är ansträngd finns det möjligheter för Mercedes att hitta lösningar för deras förare.
•••
Vad händer egentligen i Sotji?
Superbike har ställt in sitt VM-lopp i Moskva och det för andra gången, World Series by Renault kör inte heller i Moskva och nu har Red Bull har ställt in sitt Air Race som skulle ha körts i Sotji i slutet av maj.
Som läget är nu ska DTM köra i Moskva i augusti och F1 i Sotji i oktober, men är det verkligen säkert att det blir race i Ryssland? Den politiska konflikten mellan Ryssland och Ukraina är inte löst än och den konflikten påverkar naturligtvis den finansiella situationen. När det gällde Air Race, som flyttats till Kroatien, var det just ekonomin som fällde avgörandet.
– Vi hade gärna haft Red Bull Air Race i Ryssland, men den aktuella situationen på den internationella finansmarknaden gör det omöjligt får våra partners i Ryssland att ta fram en infrastruktur med hög kvalité och samtidigt hålla biljettpriserna på en bra nivå, säger Erich Wolf, manager för Air Race enligt motorsporttotal.

Därmed är det två lopp som hänger löst i år, Tysklands GP är ännu inte säkrat och så cirkulerar det nu även rykten om problem för Rysslands GP.
•••
Från snön i Lappland till andra sidan jorden:

•••
Ferrari vill satsa på sin junior Raffaele Marciello och han är tredjeförare hos Sauber. Han kör GP2 och ska nu få möjligheten att köra en fredagsträning inför Malaysias GP den 29 mars. Vem av Saubers ordinarie förare, Felipe Nasr och Marcus Ericsson, som får stiga åt sidan är inte klart.

Rätt val, Fernando

av Anna Andersson

Fernando Alonso missar premiären. Ett svårt beslut för honom att ta, men det är förståligt att han gör det. Hälsan är viktigare än allt annat och om läkarna säger att han ska vila så ska han också göra det. Målet är att köra tävlingen i Malaysia den 29 mars.Så twittrar han själv:

Att Kevin Magnussen ersätter är ingen skräll. Dansken körde för McLaren förra året och han tog en pallplats i Australien.
Det blir dock ingen enkel uppgift för honom i år. Under testerna fick han frågan om hur det skulle vara att köra i Melbourne och då sa han:
– Det är inte enkelt att hoppa in i premiären, för jag har inte haft något eget team med ingenjörer och mekaniker som jag har kunnat prata med under vintern. Det är en helt annan grej när man har sitt team. Samtidigt så skulle jag naturligtvis bli enormt lycklig om jag får hoppa in, även om det är en svår uppgift.

Här är några hälsningar från kollegor:

Ni som kan spanska ända in i era hjärtan, kanske kan någon av er ge oss med skolspanska en bra översättning på tweeten?

Ett par till:

Kompisen Webber:

•••
Vad tror du om Magnussen i McLaren igen? Vad kan han göra i Australien?
Gör Alonso rätt?
Vad tycker du?

•••
Inser att jag i dag har arbetat 20 år på Aftonbladet. 20! Var tog de vägen? Fasen vad gammal jag blev, trots att jag inte ens har fyllt 40….

Nya rykten

av Anna Andersson

Ryktena kring Fernando Alonsos olycka vill inte släppa taget. I Spanien skriver El Mundo att Alonso själv inte tror på att det var vinden som tog tag i bilen och att han kräver att McLaren-Honda utreder saken och hittar orsaken till olyckan, annars tänker han inte köra bilen fler gånger. Det pratas återigen om en elektrisk stöt och F1-insider.com säger sig veta att Fernando Alonso inte visste någonting om kraschen när han vaknade upp på sjukhus och att han inte helelr visste för vilket för vilket stall han kör och därför utgick ifrån att han kör för Ferrari. Det står också att Honda bara har byggt in tre säkerhetssystem för att skydda föraren från stötar från hybridsystemet medan de andra stallen har fem säkerhetssystem.
Återigen, rykten och prat, så ta det med en nypa salt.
Det är nu mindre än två veckor till dess att premiären avgörs i Australien, men även om McLarens Eric Boullier sa att man skulle ta ett beslut om vem som kör vid sidan av Jenson Button den här veckan så vill stallet inte prata mer om det:
– När det gäller frågor om Fernandos hälsotillstånd kan McLaren inte svara på dem. De medicinska frågorna handhavs av de människor som kan det bäst, hans läkare, hälsar teamet.
– Vi kan säga att han har gjort stora framsteg och vi förstår att pressen vill ha information, men de frågor som finns besvaras av läkarna, inte av människorna som jobbar med F1.
Den tidigare Ferrariföraren Gerhard Berger tror i alla fall på Fernando Alonso. Han är övertygad om att spanjoren tar sint tredje VM-titel tillsammans med McLaren.
Vad tror du?
•••
Mercedes har visat upp sin väg till 2015 på youtube. Här är den sista delen:

Måste erkänna att det känns spännande inför säsongsstarten. Det är mindre än två veckor kvar. De andra delarna kan jag också lägga ut här om det är någon som är intresserad. Hojta i sådant fall.
•••
Här är lite kul statistik – vilka förare som varit tidssnabbast under testerna:
Jerez
Dag 1 Vettel 1:22.620
Dag 2 Vettel 1:20.984
Dag 3 Nasr 1:21.545
Dag 4 Räikkönen 1:20.841

Barcelona 1
Dag 1 Maldonado 1:25.011
Dag 2 Ricciardo 1:24.574
Dag 3 Maldonado 1:24.348
Dag 4 Grosjean 1:24.067

Barcelona 2:

Dag 1 Massa 1:23.500
Dag 2 Rosberg 1:22.792
Dag 3 Hamilton 1:23.022
Dag 4 Bottas 1:23.063

Ser vi till de förare som har kört mest så ser listan ut som följer:
Nico Rosberg 3462 km
Felipe Nasr 2975
Max Verstappen 2832
Sebastian Vettel 2767
Marcus Ericsson 2731
Caros Sainz Jr 2699
Kimi Räikkönen 2653
Lewis Hamilton 2433
Felipe Massa 2256
Valtteri Bottas 2254
Daniel Ricciardo 2242
Pastor Maldonado 2230
Danil Kvyat 2108
Romain Grosjean 1640
Sergio Perez 1326
Nico Hülkenberg 1260
Jenson Button 1032
Pascal Wehrlein 749
Fernando Alonso 535
Susie Wolff 400
Jolyon Palmer 358
Kevin Magnussen 181

En bra grafik hittar du här:
Där kan du även se hur mycket de olika förarna körde under de olika testerna.

•••
Williams ger Susie Wolff chansen igen, hon ska fredagsköra i Spanien och Storbritannien, samt under testet i Österrike.

•••
Nico Rosberg laddar för premiären i Australien med snö i Lappland och Sverige:

Ha en bra tisdag!

Zebran är borta – detta är Red Bulls nya

av Anna Andersson

Zebran har kört tillbaka till savannen, eller i alla fall parkerat i garaget. Red Bull är kvar i Barcelona för en filmdag och här får du se deras nya lack:

Vad tycker du om den?
Något mer Red Bull än zebralacken, men mer lila än tidigare.
•••
Bernie Ecclestone vill också ha de små stallen med i Australien och därför så betalar han ut prispengar i förskott. Lotus, Sauber och Force India får enligt The Times och Daily Telegraph tio miljoner dollar var redan inför premiären och garantera att teamen kan köra premiären.
– November, december och januari är de tuffaste månaderna, säger Lotus ägare Gerhard Lopez enligt motorsportmagazibn.
– Då ska vi ta fram en bil och investerar 43 procent av vår budget, utan att vi har några intäkter alls.
•••
Caterhams tid i F1 är definitivt över, nu auktioneras stallets tillgångar ut. Du kan köpa allt från F1-bilar och verktyg, till skrivbord, körsimulatorer och datorer. De fördelas på flera auktionstillfällen under mars, april och maj och du hittar länken till auktionen här.

•••
Max Chilton kör inte F1 i år. Den tidigare Marussiaföraren byter till WEC och Nissan.
•••
Max Verstappen kör F1 för Toro Rosso i år. Han är bara 17 år gammal. Hans pappa, Jos Verstappen som körde 107 F1-lopp fyller 43 år på onsdag. Grattis!
Samma dag föddes Jim Clark, han föddes 1936, men dog redan 1968. Han tog 25 vinster på 72 GP-lopp.
•••
Du följer väl Sportbladet motor på Facebook?

Försäsongen – frågorna och svaren

av Anna Andersson

Försäsongen är avslutad.
F1-säsongen 2015 kan dra igång och den gör det med Mercedes som favorit.
Efter tre testsejourer, en i Jerez och två i Barcelona så känns det verkligen som om det är dags att sparka igång F1-säsongen. Den avslutande testdagen bjöd oss på två snabba tider, Valtteri Bottas, Williams och Sebastian Vettel, Ferrari, körde på 1.23,063 respektive 1.23,469.
Resterande förare låg över 1.24 på sina snabbaste varv.
Här kommer en snabb sammanfattning av dagen…
•McLaren tillbringade återigen mycket tid i garaget. Jenson Button kom ut på banan strax före lunch.
•Pastor Maldonado kraschade sin Lotus, men det var inte hans fel. Det var ett fel på bromsarna.
•Felipe Nasr körde 159 varv, därmed slog han rekordet från igår när Nico Hülkenberg körde 158 varv.
• Sauber är det stall som kört flest km i Barcelona, 2537 km, Ferrari har kört 2267 och Toro Rosso 2058. McLaren har kört minst, 824 km.
• Ser vi till samtliga vintertester har Mercedes kört mest 6121 km, Sauber är tvåa med 5709 km och Toro Rosso trea med 5534. Ferrari har också kört över 5000 km (5418). Minst antal km har McLaren kört med 1751. Force India har hunnit med 3114, men bara 1699 med årets bil som körde sina första varv under det tredje testet.

Här är alla tiderna den avslutande testdagen:

1 Valtteri Bottas Williams 1:23.063 89 varv
2 Sebastian Vettel Ferrari 1:23.469 129
3 Felipe Nasr Sauber 1:24.023 159
4 Max Verstappen Toro Rosso 1:24.527 85
5 Daniel Ricciardo Red Bull 1:24. 638 72
6 Sergio Perez Force India 1:25. 113 130
7 Nico Rosberg Mercedes 1:25.186 148
8 Jenson Button McLaren 1:25.327 30
9 Pastor Maldonado Lotus 1:28.272 36
•••
Vilken bil är snabbast?
Även om Pat Symonds, Williams, sa till Auto, motor und Sport att Mercedes inte imponerar eftersom han anser att deras bil äter däck på ungefär samma sätt som 2012 så är Mercedes stallet med det stora utropstecknet.
I fredags körde Rosberg på 1.22,792 med mjuka däck, en dag senare körde Hamilton (även han med mjuka däck) på 1.23,022. Visst var Kimi Räikkönen, Ferrari, och Felipe Massa, Williams en halv sekund efter Rosberg med sina tider från i lördags, men de körde både med supersoft och enligt Pirelli ger det en fördel på mellan tre och fyra tiondelar i Barcelona. Med andra ord verkar Mercedes ha en fördel på runt åtta tiondelar på en bana som Barcelona, dessutom har stallet också kört flest km.
Även om vi inte får något svar på vem som är snabbast först i Australien om två veckor så känns det som Mercedes har övertaget. Frågan är hur stort det är?
•Hur optimistiska ska Ferrari vara?
Vettel och Räikkönen körde två tävlingsdistanser var på fredagen och lördagen, i dag körde Vettel ungefär en tävlingsdistans till i dag. På de supermjuka däcken verkar man dessutom kunna konkurrera med Williams, så Ferrari verkar vara redo att ta upp kampen om en pallplacering.
•Kan Sauber ta poäng?
Bortsett från det andra testet verkar bilen gå som en schweizisk klocka, problemfritt. Bilen är snabb på de mjuka gummiblandningarna och Marcus Ericsson är otroligt harmonisk och positiv varje gång jag pratar med honom. Han fick precis det avslutande test som han ville ha och längtar till premiären där han hoppas på poäng.
Jag skulle tro att Sauber konkurrerar med team som Lotus, Force India och Toro Rosso. McLaren verkar i nuläget ligga efter med tanke på vilka enorma problem de har haft med motorn.
Banan i Melbourne är en bana byggd för överraskningar, minns Kevin Magnussen ifjol, Romain Grosjean med Lotus 2012, Jarno Trullis tredjeplats med Toyota 2009, Robert Kubicas tredjeplats med BMW-Sauber 2008.
Kan det bli en svensk poäng 2015?
•Hur är läget med Force India?
Stallet presenterade bilen i fredags och den har gått bra, inga större problem. Men frågan är om den är tillräckligt snabb?
•Hur illa är det för McLaren?
Kolla in deras varvtal: 7 – 101 – 39 – 30.
Det säger nästan allt och stallet som har kört näst minst antal varv (Red Bull) har kört mer än dubbelt så många.
•Kan Red Bull hota Mercedes?
Det är en svår fråga, sett till tiderna så nej. Men vad säger de? Inte mycket och Red Bull är ett team som går efter sitt eget uvud. När de andra körde efter tider i lördags koncentrerade sig Daniel Ricciardo på longruns.
– De andra körde med supermjuka eller mjuka däck, de ville visa sig, säger Ricciardo själv enligt motorsportmagazin.
– Det är klart att Mercedes är starka, men hos resten finns det frågetecken. Jag tror att vi ligger i samma grupp som Williams och Ferrari.
• Vilka är favoriter enligt förarna?
Mercedes:
– De måste göra rejäla misstag för att inte ha det försprång de hade med sig ut från förra säsongen, säger Sebastian Vettel, Ferrari.
– De ser ut som om Mercedes är mil före alla andra på longrunsen, säger Jenson Button.
– Rosbergs varv var riktigt snabbt, de är säkerligen snabbast, säger Valtteri Bottas.
•••
Ha en trevlig söndag. Jag hör av mig i veckan igen om ni är intresserade.

Dag 4: Williams i topp – McLaren med problem

av Anna Andersson

Den sista testdagen i Barcelona är igång, vi har hunnit till halvtid och kan konstatera att McLaren-Honda redan har tillbringat fyra timmar i depån. En sensor ställde till problem och höll dem kvar i garaget. Jenson Button körde ut fem minuter innan det var dags för lunchpaus….

Ställningen kl 13.00
01. Valtteri Bottas (Williams), 1:23.063, 45 varv
02. Sebastian Vettel (Ferrari), +0,406, 52
03. Felipe Nasr (Sauber), +0,960, 72
04. Sergio Perez (Force India), +2,050, 54
05. Nico Rosberg (Mercedes), +2,123, 69
06. Max Verstappen (Toro Rosso), +3,204, 49
07. Daniel Ricciardo (Red Bull), +3,524, 10
08. Pastor Maldonado (Lotus), +5,209, 35
09. Jenson Button (McLaren), ingen tid, 2

Både Bottas och Vettel körde på supersoft när de satte sina tider. Marcus Ericsson låg på 1.24,477 när han körde med supersoft i går. Teamkollegan Felipe Nasr körde på 1:24.023 med supersoft i dag.

•••
Red Bull har haft problem med ERS, Daniel Ricciardo blev stående vid depåutfarten strax efter kl 10 och orsakade förmiddagens enda röda flagga.

•••
Den här texten skrev jag till tidningen i går, men den har ännu inte hunnit ut på nätet eftersom redaktörerna har annat att göra, därför lägger jag den här (även omd et är mot mina prnciper).

Marcus Ericssons testsäsong är över.
Nu väntar F1-premiären om två veckor.
– Det känns grymt, säger han.

Det var soligt och torrt under Ericssons sista testdag i Barcelona. Sauber arbetade med raceförberedelser och hann med att köra 123 varv, innan han fick parkera med ett tekniskt fel i kurva tre, den kurvan där McLarens Fernando Alonso kolliderade med muren i söndags.
Den snabbaste tiden, 1.24,477, med de supermjuka däcken, räckte till plats sex.
– Det var ännu en bra dag och jag hann köra många varv, säger han.
– Vi körde igenom ett bra program och det påminde ganska mycket om det som vi körde i torsdags. Det var en bra dag, vi fick in mycket information och det var viktigt.
Inför testet hoppades han på att han skulle hinna träna starter, depåstopp, kvalvarv och racesimuleringar. Allt det har han hunnit med och det under båda sina testdagar.
– Det är viktigt, det måste sitta som handen i handsken när vi kommer till Melbourne, säger han.
– Jag är bättre förberedd än någonsin tidigare och det känns grymt bra.
•Har du haft några tankar på premiären än?
– Ja de ligger väl där i bakhuvudet. Det är ju det som vi jobbar så hårt för hela tiden och det kommer ju närmare för varje dag. Jag tycker att vi har jobbat bra hela vintern, jag har en väldigt bra känsla. Det känns grymt bra. Jag fick ju börja med att testa Saubers bil två dagar redan i höstas och nu har jag testat sex dagar till. Jag har aldrig varit så bra förberedd och känslan inför premiären är som natt och dag jämfört med förra året. Så kom jag till Melbourne och var inte i närheten av att vara så väl förberedd som jag är i år.
Även i går var Mercedes klart snabbast på ett varv och det regerande mästarstallet är favorit inför säsongsstarten. Försäsongstesterna avslutas i Spanien i kväll.

•••
Trevlig söndag.

Barceloan dag 3: Ericssons tankar

av Anna Andersson

Barcelona F1 Test 26/02-01/03/15I dag var det Marcus Ericssons sista testdag för den här försäsongen. När han fick på de supermjuka däcken och gjorde kvalsimulering körde han ett var på 1.24,477, en tid som räckte till plats sex under den tredje testdagen i Barcelona.
Det var soligt och torrt under Ericssons sista testdag i Barcelona. Temperaturen varierade mellan sex och sjutton grader i luften och mellan elva och trettio grader på asfalten. Ericsson arbetade mycket med raceförberedelser och hann med att köra 123 varv, 572,565 km, innan han fick parkera med ett tekniskt fel i kurva tre. För övrigt är det den kurvan där McLarens Fernando Alonso kolliderade med muren i söndags.
– Det var ännu en bra dag och jag hann köra många varv, säger Ericsson.
– Vi körde igenom ett bra program och det påminde ganska mycket om det som vi körde i torsdags. Det var en bra dag, vi fick in mycket information och vilket är viktigt.
Barcelona F1 Test 26/02-01/03/15Han testade starter, depåstopp, kvalvarv, kortare stints. Han testade olika däckalternativ och hann nästan med att köra ännu en full tävlingsdistans.
En mycket produktiv dag med andra ord.
– Allt som allt var det bra dag inför de avslutande förberedelserna som vi behöver göra inför säsongsstarten, säger han.
I morgon kör Felipe Nasr för Sauber och sedan är försäsongen definitivt över.

•••
McLaren lät Kevin Magnussen testa bilen i dag, men återigen hade stallet problem.

I morgon är det återigen Jenson Button som sitter bakom ratten och enligt McLaren ska han köra stallets första racesimulering.
Trots att försäsongstesterna har varit otroligt tuffa för det klassiska brittiska stallet så är Eric Boullier positiv inför säsongen.
– Vi vet att basen i bilen och basen i motorn är bra. Ge oss bara lite tid att hitta rätt, jag tror att vi kan ställa till problem för Mercedes.
•••
Annat värt att notera är att…
….Kimi Räikkönen körde Ferraris första racesimulering och resultatet var positivt.
…Lewis Hamilton imponerade på de mjuka däcken med 1.23.022, men han var tre tiondelar efter den tiden Rosberg satte igår.
…Nico Hülkenberg körde 158 varv, så många har ingen annan förare kört under en testdag i år. Rosberg, Mercedes, hann med 157 i Jerez.
…Sauber är fortfarande det stall som kört flest km i Barcelona, 1797. Ferrari har kört 1666 och Toro Rosso 1662.
…McLaren är näst intill säkra på att Fernando Alonso kör säsongspremiären den 15 mars.
…Williams är redo att ta upp kampen med Mercedes.
– Men vi är inte den enda snabba bilen på banan och det blir en intressant fajt bakom Mercedes, säger Felipe Massa.
•••
I morgon avslutas F1-testerna.
Vilka är dina tankar när säsongsstarten nu närmar sig?
Vilka kan hota Mercedes?
Kan Ferrari hitta tillbaka till toppen?
Är Sauber redo att slåss med Lotus och Force India?
•••
Ha en bra lördag. Vi hörs förhoppningsvis snart igen.
En annan sak, här på bloggen har jag medvetet valt att ha en kortare ton, en mer samtalsvänlig ton än den korrekta svenskan som jag har när jag skriver artiklar i tidningen eller på webben. Anledningen är att jag helt enkelt vill att det ska kännas som snabb information, som ett diskussionsunderlag till er som vill kommentera och att det ska vara någonting annat än det som står i tidningen.
Någonstans inom mig har jag en förhoppning om att det ska kännas personligt och som om vi hade suttit och snackat över en kopp kaffe.
Kanske är jag helt fel ute, men det är min tanke.
En testdag som denna skriver jag i alla fall två olika artklar, en till tidningen och en till nätet. Ibland ännu fler. Sedan skriver jag en blogg på det och det är totalt minst tre texter. Skulle jag skriva dem på samma sätt skulle det inte bara vara otroligt trist att skriva utan det skulle också vara otroligt trist att läsa.
Jag hade kunnat göra som endel andra bloggare och klistra in de texterna som jag skrivit till tidningen här på bloggen och låta det vara bra med det, men det vill jag inte. Här ska inläggen få spreta lite för att få plats med det som inte stod i artikeln som ni kan hitta på nätet eller i tidningen, där ingressen och brödtexten får vara ett visst antal tecken. Här ska det stå som inte får plats i den text som publiceras i de andra kanalerna.
Jag vill att detta ska vara locka er till att diskutera och fundera, att det ska vara ett ställe där alla som gillar F1 ska kunna hitta de nyheter som aldrig får plats någon annanstans, kunna mötas och diskutera på en juste nivå.
Det är min tanke, men jag kanske är helt fel ut.

Rosberg chockar konkurrenterna

av Anna Andersson

Nico Rosberg valde mjuka däck och tryckte på.
För första gången under testsäsongen visade Mercedes en glimt av vad deras bil går för och det smällde till direkt – 1:22.792.
Valtteri Bottas, Williams var näst snabbast med 1.23,995.
– Det var svårt under förmiddagen, men det var en positiv avslutning på dagen, säger Rosberg.
– Under förmiddagen så låg vi väldigt fel med inställningarna även om siffrorna sa att det var rätt. Vi blev väldigt överraskade. Vi förstod inte vad som var fel och en stor del av dagen gick åt att arbeta med att hitta rätt väg att gå och förbättra inställningarna. Det var jättesvårt att förstå åt vilket håll vi skulle gå. Bilen överstyrde och det var inget fäste. Det kändes som om bilen var överallt på banan, men det blev bättre och i slutet av passet kändes det betydligt bättre. När vi sedan bytte till de mjuka däcken, de som ger dig fäste oavsett hur balansen i bilen är, så hade jag möjligheten att göra ett riktigt bra varv. Jag är väldigt nöjd med mina två varv på slutet, jag fick till det bra och de var i stort sett identiska och det var ett bra slut på dagen.

Annars kan vi notera att…
…det var första dagen i den nya bilen för Force India. Nico Hülkenberg körde premiärvarvet strax före lunch och hann med 77 varv. Han var 1,5 sekunder efter den näst siste föraren.
… Max Verstappen hann med 139 varv trots ett elproblem.
… McLaren fick en positiv dag till slut:

…Sauber är det stall som kört mest i Barcelona, 1224 km, Toro Rosso har kört näst mest med sina 1047.
…Danil Kvyat orsakade en röd flagga när han parkerade i gruset vid kurva ett. Det var hydraliken som ställde till det. Totalt var det tre röda flaggor, McLarens Button som hade ett tekniskt problem och Pastor Maldnado som stanande sin Lotus på väg in i depån i slutet av passet.
•••
Trots tre förändrade kurvor så är detta kul info från Pirelli:

•••
Tiderna från dag 2:
1 Nico Rosberg Mercedes 1:22.792 106
2 Valtteri Bottas Williams 1:23.995 90
3 Felipe Nasr Sauber 1:24.071 141
4 Sebastian Vettel Ferrari 1:25.339 143
5 Jenson Button McLaren 1:25.590 101
6 Pastor Maldonado Lotus 1:26.705 140
7 Max Verstappen Toro Rosso 1:26.766 139
8 Daniil Kvyat Red Bull 1:26.965 84
9 Nico Hülkenberg Force India 1:28.412 77

I morgon är det dags för Marcus Ericsson igen.

•••
– Som du kan se så mår jag kanonbra, säger Fernando Alonso
Ja här kan du se Fernando Alonsos hälsning till alla sina fans.

•••
Trevlig helg!
I morgon är det F1 i tidningen igen och på webben också såklart. Jag hör av mig under kvällen.
Ännu mer motorsport hittar du på Sportbladet Motor på Facebook.

Sida 220 av 390