Premiär i Barcelona

av Anna Andersson

I dag har Marcus Ericsson en vilodag i Barcelona, eller vila och vila. Han kör i alla fall inte, men har han får chansen i morgon igen.
Annars kan vi konstatera att Force India är på plats med sin bil och Nico Hülkenberg hann med en premiärtur strax före halv ett.

Andra nyheter från Barcelona är bland annat den korta nosen hos Toro Rosso, hos stallet var en del av ett paket med nyheter, ny framvinge, nya sidepods och ny bakvinge.
– Jag fick en riktigt bra känsla redan på utvarvet, säger Carlos Sainz till motorsportmagazin..
– Det är mer downforce, fästet är bättre och balansen också.
Hos Williams var det en ny bakvinge, men det var också nyheter på sidepodsen och turning vanes. I dag ska det komma ännu mer.
Hos Ferrari arbetar man i dag med nyheter på framvingen och andra uppdateringar som ska gynna aerodynamiken.

Ställningen kl 12.00:

01. Nico Rosberg (Mercedes), 1:25.365, 42 varv
02. Sebastian Vettel (Ferrari), +0,536, 48
03. Valtteri Bottas (Williams), +0,667, 39
04. Felipe Nasr (Sauber), +2,600, 41
05. Pastor Maldonado (Lotus), +2,788, 39
06. Max Verstappen (Toro Rosso), +3,043, 42
07. Jenson Button (McLaren), +3,503, 29
08. Daniil Kwjat (Red Bull), ingen tid, 20

•••
I dag har det pratats mycket om Lotus nyförvärv Carmen Jorda. Hon har på tre säsonger inte kört in en enda poäng i GP3, men får nu chansen i F1 och hennes konkurrenter i serien hånar henne över twitter.

För mig är inte denhär frågan speciellt svår. Jag anser att det ska vara prestationen, inte könet eller utseendet, som ska fälla avgörandet. Är hon bra ska hon ha jobbet, men är det så att hon inte är tillräckligt duktig på det som hon är anställd för att göra så ska hon naturligtvis inte ha det och då lär hon inte bli speciellt långvarig heller. Ingen har råd att i längden anställa ett sött ansikte, en snygg bringa eller vad det nu är när man inte levererar.
I dag spelar pengarna en stor roll inom idrotten, jag vet flera idrottsmän som har fått kontrakt med större föreningar även utanför motorsporten för att deras pappor har betalat en del av lönen. Då är det upp till föreningen/stallet att se om de pengarna är viktigare än det resultat som personen i fråga levererar.
Susie Wolff sa till mig en gång att:
– Jag fick kanske jobbet för att jag är tjej och drar till mig lite mer uppmärksamhet, men hade jag inte levererat så hade jag inte haft kvar det efter ett år. Ingen har råd att anställa en utsida, den som inte presterar åker ut. Oavsett om du är kvinan eller man.
Det ligger en del i det och när det gäller henne är Williams chefer nöjda med det jobb hon gör bakom kulisserna, i fabriken, sedan sköter Felipe Massa och Valtteri Bottas jobbet utmärkt på banan.
Vi får se vad Carmen Jorda presterar och hur långvarig hon blir, men noll poäng på tre år i GP3 är inte imponerande, förra året körde hennes svenske teamkompis Jimmy Eriksson in både pallplatser och segrar. Han slutade fyra i mästerskapet. När hon lämnade stallet med fyra tävlingar kvar av säsongen körde hennes ersättare in på pole i premiären och vann loppet.
I mina ögon har hon saker att bevisa, och det vore kul om hon lyckades med det.
•••
Annars finns det ju andra tjejer med bätttre meriter, som Simona de Silvestro som kört Indycar och Alice Powell som var första kvinna att ta poäng i GP3 om man nu vill ha en kvinnliförare.
•••
När det gäller Susie Wolffs man Toto Wolff som är en av cheferna hos Mercedes så har han för övrigt sålt en del av de aktier han hade i Williams F1-team,
Brad Hollinger. äger nu 10 procent av aktierna i stallet, Toto Wolff fem. När Wolff fick jobbet hos Mercedes 2013 hade han 15 procent av aktierna i Williams och lovade Mercedes att han skulle minska dem med tiden. Det har han nu gjort.
•••
Nordirländaren Stephen Fitzpatrick har lagt in 50 miljoner euro i Marussia, skriver motorsporttotal. Stallet har redan gjort klart med Will Stevens som förare och det kan hända att Kevin Magnussen får den andra förarplatsen. Marussia och McLaren har ett samarbete och det kan vara så att McLaren parkerar dansken hos Marussia eftersom han inte får speciellt mycket körtid hos McLaren. McLaren har två världsmästare Jenson Button och Fernando Alonso och de båda är i kördugligt skick får Magnussen inte köra många meter i år, vilket inte är bra för hans utveckling.
Marussias målsättning är att köra säsongspremiären om två veckor.

Hon är Lotus nya förare

av Anna Andersson

Efter den första dagen på det sista testet är Marcus Ericsson riktigt nöjd.
– Det var en produktiv dag, en av de bästa testdagarna den här försäsongen. Det gick bra under förmiddagen, ända till dess att det började regna och det tvingade oss att ändra våra planer. Under eftermiddagen körde vi en hel racedistans, vilket var bra för att stallet fick in mycket värdefulla uppgifter och det var även viktigt för mig som fick en bra känsla för däcken för 2015 och jag fick upp känslan för hur det är att köra en hel tävlingsdistans med olika mängd bränsle ombord. Vi avslutade dagen med några snabba varv på mjuka och supermjuka däck.
Nu lämnar han över bilen till Felipe Nasr och kör själv igen på lördag:
– Allt som allt var det en positiv dag och vi lärde oss väldigt mycket. Jag hoppas att vi kan fortsätta på den inslagna vägen resten av veckan.

Här har du dagens resultat:

1 Felipe Massa Williams 1:23.500 103
2 Marcus Ericsson Sauber 1:24.276 122
3 Lewis Hamilton Mercedes 1:24.881 48
4 Daniil Kvyat Red Bull 1:25.947 75
5 Romain Grosjean Lotus 1:26.177 75
6 Kimi Räikkönen Ferrari 1:26.327 80
7 Carlos Sainz Toro Rosso 1:26.962 86
8 Jenson Button McLaren 1:31.479 7

Både Massa hade mjuka däck när han kröde sitt snabba varv, Ericsson supermjuka. Hamilton satte sin tid med mediumdäcken.
•••
I dag drabbades Mercedes, som tidigare gått som klockan, av problem.

Det hindrade inte Lewis Hamilton från en snabb tid, dagens tredje kvickaste, men det hindrade dem från att köra mer än 48 varv.
– Det är klart att jag gärna hade kört fler varv idag,men ibland har man sådana dagar. Jag ser det inte allt för negativt. Det är bra att du hittar problem, oavsett vilka problem det är, och kan lösa dem, säger Lewis Hamilton.
– Förhoppningsvis slipper vi det i det första racet. De är alltid svårt att testa, det är så.
Han fortsätter:
– Ska jag vara ärlig så kändes det väldigt bra under de 50 varv som jag körde, jag är redo. Jag hade en positiv känsla i bilen och det var skönt att få däcken att jobba. Jag har en dag kvar så jag hoppas att den blir problemfri och att jag kan ställa in bilen så som jag vill ha den till det första racet.
Mercedes hade näst minst antal varv av samtliga stall, bara McLaren var sämre. Kräftgången fortsätter och Jenson Button hann inte köra fler än sju varv.

Button kör för McLaren även i morgon.
Resten av testschemat ser du här:

Mercedes: Rosberg Hamilton Rosberg
Red Bull: Kvyat Ricciardo Ricciardo
Williams: Bottas Massa Bottas
Ferrari: Vettel Räikkönen Vettel
McLaren: Button Magnussen
Force India: Hülkenberg Perez Hülkenberg
Toro Rosso: Verstappen Sainz Verstappen
Lotus: Maldonado Grosjean Maldonado
Sauber: Nasr Ericsson Nasr

I morgon är det premiär för Force Indias nya bil. Räkna dock inte med att se den på banan före lunch.

McLaren kallade till pressträff i dag, men som jag skrev i det förra blogginlägget så var det inget konkret alls när det gäller LAonso.
Ni kan läsa det här:

•••
0651072Detta är Carmen Jorda, Lotus nya testförare.

Hon är 26 år gammal och kommer från Spanien.
– Det är en dröm som blir sann, jag började köra race när jag var tio år gammal och F1 har hela tiden varit mitt mål. I och med att jag nu har ett kontrakt med Lotus är jag ett steg närmare målet.
– Jag ska jobba för att förbättra mig som förare och arbeta mycket med att förbättra bilen i simulatorn. Det är en fantastisk möjlighet för mig.
Hon fortsätter:
– Det är stort att bara ta en plats i teamet och det är en ännu större möjlighet och den kommer att leda till ännu större och ännu bättre saker.
Hon har tidigare kört GP3 i tre säsonger och hennes bästa resultat är en 13:e plats. Hennes pappa känner ni kanske igen, Jose Miguel Jorda som också var racerförare.

Marcus bättre än någonsin

av Anna Andersson

Så är det avslutande testet igång.
jag fick en pratstund med Marcus Ericsson inför testet och du läser den här. Han pratar om sina förväntningar och planen för testet.
Han säger bland anant att han är bättre förberedd än någonsin och hoppas på ett test helt utan strul. Men du får läsa artikeln istället för ett referat av min egen text här;-)

Han och Sauber koncentrerar sig på aerotester i dag.

Kl 15.00 var ställningen så här:

1 Lewis Hamilton Mercedes 1:24.881 48
2 Felipe Massa Williams 1:25.133 52
3 Daniil Kvyat Red Bull 1:25.947 54
4 Romain Grosjean Lotus 1:27.079 35
5 Marcus Ericsson Sauber 1:27.802 48
6 Kimi Räikkönen Ferrari 1:27.813 34
7 Carlos Sainz Toro Rosso 1:27.866 48
8 Jenson Button McLaren 1:31.479 7

Strax före klockan 12.00 öppnade himlen sina portar – det började regna.

•••
Hinner Fernando Alonso tillbaka till säsongsstarten? Mer om det här.
McLaren fortsätter att vara otydliga:
– Jag vet inte varför han inte skulle köra i Australien, men jag är ingen läkare, säger McLarens Ron Dennis när han möter media i Barcelona.
– Kevin kör här för vi ville inte riskera att han kör sina första varv i bilen i Australien.

Och vad är det som McLaren mörkar, ja nu har inte heller FIA lust att lyssna på fler rykten från webben utan startar en egen utredning. Förhoppningsvis får vi då reda på vad som hände i kurva tre i söndags.

•••
I går skrev jag om Manor som satsar med Will Stevens mot säsongsstarten. Stallet som har tagit över efter Marussia kan räkna med vidare stöd från McLaren, men britterna vill inte utöka stödet.
Mer läser du i gårdagens blogginlägg.
Där hittar du också förarschemat för testerna.
•••

Magnussen ersätter Alonso – Force India försenade

av Anna Andersson

Äntligen har Fernando Alonso fått lämna sjukhuset. Han vilar ut hemma hos sina föräldrar och kommer inte att köra veckans F1-test.

Någon kommentar från Alonso själv finns inte än, men McLaren har skickat en hälsning:
– Vi är mycket glada över att kunna bekräfta att Fernando Alonso har lämnat sjuhuset, skriver McLaren i ett uttalande.
– Han har återvänt till sina föräldrars hus i Spanien och där ska han ta det lugn och vila upp sig.
Under de avslutande försäsongstesterna som startar i morgon och pågår fram till och med söndag ersätts Alonso av reservföraren Kevin Magnussen. Kevin Magnussen inleder testet i morgon.
För övrigt skriver Autosport nu att FIA ska undersöka kraschen, något som man egentligen inte måste göra eftersom det är teamen som arrangerar testerna, inte FIA.
Här har du förarschemat som det ser ut i dag:

Mercedes Hamilton Rosberg Hamilton Rosberg
Red Bull Kvyat Kvyat Ricciardo Ricciardo
Williams Massa Bottas Massa Bottas
Ferrari Räikkönen Vettel Räikkönen Vettel
McLaren Button
Force India x Hülkenberg Perez Hülkenberg
Toro Rosso Sainz Verstappen Sainz Verstappen
Lotus Grosjean Maldonado Grosjean Maldonado
Sauber Ericsson Nasr Ericsson Nasr

Force India har hittills testat med fjolårets bil och årets bil finns inte heller med när testerna inleds i morgon.
Först på fredag ska stallets nya bil inleda sina tester. Tre dagar får stallet på sig att förbereda sig. Vilken förare som kör är ännu inte officiellt.
– Bilen anländer under förmiddagen och det avslutande arbetet med inställningarna gör vi i garaget på banan, säger VD:n Otmar Szafnauer till stallets hemsida.
•••
Manor GP jobbar dygnet runt för att få klart en bil till säsongstarten i Australien den 15 mars 2015. Nu presenterar man sin första förare, Will Stevens. Känner du igen namnet?
Kanske för att det var han som ersatte Marcus Ericsson hos Caterham i säsongsfinalen 2014. Ericsson sa upp sitt kontrakt med Caterham när han blev klar för Sauber för at kunna testa bilen på det avslutande testet och då presenterade sig Stevens.

– Det är spännande att se hur Manor anstränger sig och kämpar för att rädda stallet, säger britten i en kommentar.
•••
Ha en härlig onsdag så hoppas jag att vi hörs i morgon igen.

Ljuger de om Alonso?

av Anna Andersson

Fernando Alonso är kvar på sjuhuset efter tre nätter. Tre nätter, trots att McLaren hävdar att han är oskadd och att det inte var mer än en lätt hjärnskakning.
Du kan läsa mer om det här:
Detta gör att det finns massor av vilda teorier kring vad som egentligen hände i kurva tre och om McLaren mörkar en betydligt värre skada. Det pratas om en rejäl elstöt, om att Alonso andats in giftiga gaser och om att bilen inte längre gick att styra. Det pratas också om att föraren förlorade medvetandet när han slog i muren första gången och att McLaren inte fick kontakt med honom via radion och att han satt i bilen i tio minuter efter olyckan utan att röra sig.
Dessutom sägs det att det inte finns några TV-bilder.
Stämmer det verkligen?
Borde det inte finnas en kamera ombord på bilen, och om den var gång och et inte är värre än en liten hjärnskakning, varför släpper inte McLaren inte de bilderna för att få tyst på alla rykten?
FIA är inte ansvariga för testerna, men det snurrar också en bild på nätet av kontrollrummet i på Circuit de Catalunya där flera bildskärmar visar just kurva tre.

Det verkar helt makalöst att det inte ska finnas någon film från olyckstillfället och om det gör det, varför får vi inte se den?

McLaren-Honda hade stora problem med en motorenhet under både det första och det andra testet och är det något tekniskt fel där vore det en enorm PR-katastrof för Honda som är på väg tillbaka till F1 efter flera års frånvaro. Men allt detta nedtystande gör att frågorna bara blir fler och fler.
McLaren har inte bekräftat vilka förare som kör de avslutande testerna än, vad betyder det?

Här är en länk där Alonsos olycka simuleras. Se och fundera själva:

Här kan du se bilderna från kraschen:

Olyckan påminner om den som Pastor Maldonado råkade ut för i Barcelona 2011. Här har du en länk till den:

•••
Vill du läsa vad McLaren säger om det hela?

His car ran wide at the entry to Turn 3 – which is a fast uphill right-hander – allowing it to run onto the Astroturf that lines the outside of the track,

A consequent loss of traction caused a degree of instability, spitting it back towards the inside of the circuit, where it regained traction and struck the wall side-on.

Our findings indicate that the accident was caused by the unpredictably gusty winds at that part of the circuit at that time, and which had affected other drivers similarly (eg, Carlos Sainz Jr).

We can categorically state that there is no evidence that indicates that Fernando’s car suffered mechanical failure of any kind.

We can also confirm that absolutely no loss of aerodynamic pressure was recorded, which fact indicates that the car did not suffer any aerodynamic loss, despite the fact that it was subjected to a significant level of g-force.

We can also disclose that no electrical discharge or irregularity of any kind occurred in the car’s ERS system, either before, during or after the incident

That last point refutes the erroneous rumours that have spread recently to the effect that Fernando was rendered unconscious by an electrical fault. That is simply not true.

Our data clearly shows that he was downshifting while applying full brake pressure right up to the moment of the first impact – something that clearly would not have been possible had he been unconscious at the time.

Our data also confirms that Fernando’s car struck the inside concrete wall, first with its front-right wheel and then with its rear-right. It was a significant lateral impact, resulting in damage to the front upright and axle.

After the initial impact, the car slid down the wall for about 15 seconds before coming to a halt. All four wheels remained attached to the car, but no damage was sustained by the bodywork or crash structure between the front and rear wheels.”

•••
I morgon startar de avslutande F1-testerna i Barcelona. De sista fyra dagarna och det är full fokus på Australien och säsongspremiären.
Här ser du vem som testar när:
Mercedes Hamilton Rosberg Hamilton Rosberg
Red Bull Kvyat Kvyat Ricciardo Ricciardo
Williams Massa Bottas Massa Bottas
Ferrari Räikkönen Vettel Räikkönen Vettel
McLaren
Force India
Toro Rosso
Lotus Grosjean Maldonado Grosjean Maldonado
Sauber Ericsson Nasr Ericsson Nasr

Enligt väderprognosen ska det vara fint väder i Barcelona under testerna. Dagarna ska starta med mellan 10 och 12 grader och sedan ska temperaturen öka till runt 16 grader. Det kommer att blåsa måttligt och det väntas inga större förändringar i vädret under någon av dagarna.

•••
Alain Prost har fyllt 60 år. Grattis i efterskott!

Därför kraschade Alonso

av Anna Andersson

McLaren har lämnat ett uttalande om vad det var som orsakade Fernando ALonsos olycka. Man hänvisar till den byiga vinden på olyksstället:

– Resultatet av vår undersökning visar att det var den vid tillfället oförutsägbara och byiga vinden på den delen av banan som orsakade olyckan. Även andra förare ( som Carlos Sainz Jr) påverkades av den.
Det var inte heller något tekniskt fel på bilen:
– Det var ingen elektronisk urladdning av batteriet när olyckan inträffade och vi kan konstatera att den datan vi har inte var oregelbunden.

Ryktena om att det handlar om en elstöt dementerar stallet också:
– Det är inte sant. Vår data visar att han växlade ner och att han hade fullt tryck på bromsen till dess att han slog i muren. Det hade varit omöjligt om han hade vait medvetslös.

Vidare skriver stallet att man är glada över att spanjoren återhämtat sig bra, men det finns ingen information om när han kan lämna sjukhuset.
•••

Positiva nyheter kommer också direkt från Fernando Alonso:

Fotot har hans manager tagit.
•••
Nästa test startar på torsdag. VI får väl se om han är med där.

•••
Sauber och Marcus Ericsson har kört i dag också. De har använt sig av en så kallad filmdag.

•••
Trevlig måndag!

Vad orsakade Alonsos krasch?

av Anna Andersson

Vad var det egentligen som hände när Fernando Alonso krockade i går?
McLaren säger ingenting. I alla fall har stallet inte gjort det än i alla fall.
Fernando Alonso är kvar på sjukhuset, men hans manager räknar med att han kör det avslutande testet senare i veckan.
Mer om det kan du läsa här.

Det har surrat en mängd olika mer eller mindre trovärda teorier kring olycksorsaken och det faktum att McLaren inte säger om det var ett tekniskt fel eller ett förarmisstag gör inte att det blir lugnare. Det pratas om allt från en stöt av ERS-batteriet, till att han blivit medvetslös av en giftig gas från batteriet till att frontvingen blockerade ratten vilket gjorde att han inte kunde styra. Alonsos manager pratar om at en vindby tog tag i bilen och att det ledde till kraschen och om det är så, varför säger McLaren inte det då?

Dessutom såg bilen förhållandevis oskadd ut efter smällen, men McLaren avbröt testet direkt. Det var inget snack om att låta en annan förare ta över.

Det är ännu inte klart om FIA utreder incidenten eller inte, men det vore bra om McLaren kunde meddela vad som egentligen hände. De vilda rykten som nu snurrar hjälper inte någon.
•••
Marcus Ericsson sitter bakom ratten i dag också.

Det är en filmdag för Sauber som fortsätter att arbeta inför säsongen.

Alonso kvar på sjukhuset efter krasch

av Anna Andersson

Den avslutande dagen av F1-tester i Barcelona överskuggades av en våldsam olycka. Fernando Alonso tappade kontrollen över sin McLaren i utgången av kurva tre, han råkade kraschade otäckt in i muren och fördes med helikopter till sjukhus:
Mer om det läser du här:

Fernando Alonso stannar på sjuhuset över natten för observation, men det kommer också lugnande besked från McLaren:

Skönt att Alonso mår bra, oroande att McLaren Honda har sådana problem under dessa tester också. Den delen som saknades till MGU-K kom in så sent under lördagskvällen att man missade de två första timmarna av dagens pass. McLaren-Honda är det stallet som kört klart minst antal km av alla under testet. McLaren körde 577 km under testet, Mercedes som körde flest, körde 2076 km.

Här är alla resultaten från dag fyra:

1 Romain Grosjean Lotus 1:24.067 111
2 Nico Rosberg Mercedes 1:24.321 131
3 Daniil Kvyat Red Bull 1:24.941 104
4 Felipe Nasr Sauber 1:24.956 73
5 Valtteri Bottas Williams 1:25.345 129
6 Carlos Sainz Toro Rosso 1:25.604 88
7 Sebastian Vettel Ferrari 1:26.312 76
8 Nico Hülkenberg Force India 1:26.591 36
9 Fernando Alonso McLaren 1:27.956 20

Värt att notera är att Romain Grosjean körde sitt snabba varv med supermjuka däck, men den näst snabbaste mannen Nico Rosberg körde sitt varv med mediumdäcken. Skillnaden mellan de däcken brukar sägas vara upp till två sekunder, men i detta fallet skiljde det bara 0,254 sekunder mellan bilarna. Rosberg var med andra ord ruskigt kvick.
•••
Totalt var det sex röda flaggor under passet:
1, 8:24: Rosberg, Mercedes, halkade ut i gruset i kurva 5
2, 12:34 Alonsos krasch i kurva 3
3, 15:25: Hülkenberg, Force India, stannade i kurva 1. Efter det avslutade Force India testet .
4, 15:57: Sainz, Toro Rosso, körde ut i gruset i kurva 3.
5, 16:17: Bottas, Willias, blev stående i kurva 4.
6, 17:50: Nasr , Sauber, parkerade i kurva 6.
•••
För Sauber var det återigen en tung dag. Felipe Nasr körde tre varv innan bilen fick parkera i garaget. Där tillbringade den i stort sett hela förmiddagen. Först kl 14.29 körde Nasr ut ur garaget.
Det betyder att Sauber har haft någon form av problem varje dag, i torsdags krockade Nasr med Susie Wolff, Williams. I fredags parkerade Marcus Ericsson sedan han fått problem med växellådan, i fredags arbetade stallet med växellådan under förmiddagen vilket gjorde att Ericsson missade halva lördagstestet och i dag så startade testet först efter lunchtid eftersom man hade ett tekniskt problem.
•••
Förra året testade teamen i Bahrain och Franz Tost, stallchef hos Toro Rosso, är kritisk till att årets tester genomfördes i Spanien. Han anser att det har varit för kallt.
– Förra årets tester i Bahrain var betydligt nyttigare för oss, säger han enligt motorsportmagazin.

•••
Är Manor på väg till Barcelona för säsongens sista F1-tester?

Vad tror du?
•••

Trevlig kväll och tack för visat intresse under det andra testet.

Testdag 3 – så går snacket

av Anna Andersson

I dag föll det lite regn i Barcelona, det började droppa strax före lunchpausen och det var förhållandevis lite action på banan under eftermiddagen.
Ett par saker värda att notera är att:
Danil Kvyat körde i alla fall en hel racesimulation för Red Bull.

Sauber inledde dagen med problem. Stallet har bara en växellåda att tillgå och den gick sönder i går. Det gjorde att stallet fick jobba med den under förmiddagen och Marcus Ericsson kom inte ut på banan förrän strax före lunchpausen.

Sebastian Vettel, Ferrari, började dagen med en parkering i gruset i kurva fem redan klockan 09.01, det var ett förarmisstag som orsakade den avåkningen och den röda flaggan. Även Jenson Button, McLaren, såg till att man fick plocka fram en röd flagga, det var däremot tekniken som strulade.

Max Verstappen stannade på banan ungefär 20 minuter innan dagen var över.

För McLaren var det återigen en bedrövlig dag. Stallet hade motorproblem, återigen var det MGU-K som strejkade. Stallet var lite oroade för den skulle gå sönder, det var en ombyggd variant och det kommer en ny del som ska byggas in under lördagskvällen.

Här är dagens tider
1 Pastor Maldonado Lotus 1:24.348 104
2 Max Verstappen Toro Rosso 1:24.739 129
3 Lewis Hamilton Mercedes 1:26.076 96
4 Marcus Ericsson Sauber 1:26.340 47
5 Sebastian Vettel Ferrari 1:26.407 105
6 Daniil Kvyat Red Bull 1:26.589 104
7 Felipe Massa Williams 1:26.912 55
8 Pascal Wehrlein Force India 1:27.333 79
9 Valtteri Bottas Williams – 42
10 Jenson Button McLaren 1:29.151 21

Williams delade dagen mellan sina båda förare och både Maldonado och Verstappen satte sina tider med de supermjuka däcken.
•••
Pascal Wehrlein har kört en och en halv dag för Force India och en halv dag för Mercedes. Han imponerade och det sägs att Mercedes tänker fixa honom en förarplats 2016 och oddsen på att han hamnar hos Force India är väl inte speciellt höga i så fall.
Force India köper motorer av Mercedes, men hade tydligen inte betalat allt och det var på så sätt som fick Mercedes fick in sin reservförare i Force Indias bil under testet.
•••
Lewis Hamilton är fortfarande inte helt frisk, men kunde genomföra hela testdagen:
– Precis som i går så har jag mått bättre, jag är inte hundra procent och jag ser fram emot att åka hem och sova i ett par dagar. Fysiskt var det en tuff dag, men jag är säker att jag mår bättre nästa vecka och att jag kommer tillbaka ännu starkare. Jag är glad att jag fick köra 101 bra varv, säger världsmästaren.

•••
För Marcus Ericsson blev det en halv dag i bilen i dag på grund av problem med växellådan. Det var hans sista insats i Barcelona för detta testet. Han har två testdagar kvar under det återstående försäsongstestet nästa vecka.
•••
Här har du Daniel Ricciardos tankar efter testet:

•••
Hittills har Toro Rosso kört flest km i Barcelona,1504, före Mercedes, 1466, och Red Bull, 1462. Sauber har kört 1140m bara McLaren som har haft ett bedrövligt test har kört färre (484). För Saubers del beror det dels på att Felipe Nasr krockade med Susie Wolff och det tog lång tid att reparera bilen och dels på att stallet arbetade med växellåda hela förmiddagen i dag. Marcus körde först kring lunchtid.
•••
I morgon söndag avslutas säsongens andra försäsongstest.

Marcus F1-tester – rapport från dag 2

av Anna Andersson

Den andra dagens tester i Barcelona inleddes med frost under morgonen, men sedan var det fint väder och bra fart på bilarna på banan.
Red Bull lyckades med att både köra klart flest antal varv och få till den snabbaste tiden. Daniel Ricciardo var nöjd efteråt:
– Jag vet att det bara är tester, men det känns uppmuntrande att se att vi är i topp, eller i alla fall att vi med och slåss i toppen. Man har ju ingen aning om vad andra gör, men det är ändå en bra känsla, säger han.
– Bilen känns bra, karaktären på chassit liknar det chassi vi hade förra året (RB10) och det är bra eftersom jag tycker att vi hade en ganska bra bil förra säsongen. Allt som allt var det en bra dag på jobbet.
TEST PRE-CAMPIONATO F1/2015Även Ferrari fortsätter att imponera. Kimi Räikkönen var en hundradel efter Daniel Ricciardo och stallet som var med i toppen under de första testerna i Jerez är det nu också.
– Det var ingen perfekt dag för oss, säger Kimi Räikkönen. Vi hade vissa problem och kunde inte köra så mycket som vi hade velat, men vi går åt rätt håll när det gäller alla områden och teamet har gjort ett bra jobb under vintern, säger finländaren.
– Självklart är det en stor skillnad på GP-racing och tester, men än så länge känns det bra. Cheferna har hittat rätt personer till rätt platser och även om det är tidigt på säsongen så känns det som om alla trivs. Till nästa test ska vi försöka ha rätt nyheter till bilen.

Här är resultatlistan:

1 Daniel Ricciardo Red Bull 1:24.574 142
2 Kimi Räikkönen Ferrari 1:24.584 90
3 Felipe Massa Williams 1:24.672 88
4 Sergio Perez Force India 1:24.702 121
5 Lewis Hamilton Mercedes 1:24.923 89
6 Nico Rosberg Mercedes 1:25.556 66
7 Fernando Alonso McLaren 1:25.961 59
8 Jolyon Palmer Lotus 1:26.280 77
9 Marcus Ericsson Sauber 1:27.334 113
10 Carlos Sainz Toro Rosso 1:28.945 100

Andra saker värda att notera:

Jolyon Palmer har gjort F1-debut. Han kör för Lotus.

McLaren-Honda hade problem med en komponent till motorn i går, det gjorde att man koncentreradesig på aerodynamiken i dag och kör med olika mötinstrument. Det rök dock rejält ur bakdelen av Fernando Alonsos bil, men det sägs att det var ett mindre problem.

Sauber har bara en växellåda kvar efter Felipe Nasrs krasch i går.

Ferrari har sin nya teamchef Maurizio Arrivabene på plats, han berättade bland annat att Ferrari ska utrusta Manor med motorer om teamet kommer tillbaka till F1. Manor har ju tagit över Marussia som körde nästan hela förra säsongen.

Mercedes delade upp sin testdag, Nico Rosberg körde på förmiddagen, Lewis Hamilton på eftermiddagen. RÄven om Rosberg har problem med en nerv i nacken så var det inga problem att köra. Hamilton som hade feber i går mår däremot bättre.

•••
Vill du veta vad Marcus tyckte? Då klickar du in här.

Där finns en text från testerna.
I morgon kör Marcus Ericsson igen och det finns en risk för regn. Därför arbetade stallen stenhårt med att hinna med sina program under fredagen.
•••
Nico Rosberg och hans hustru Vivian väntar barn. Någon gång i augusti väntas parets dotter födas.
Nico och Vivian har varit ett par i ungefär tio år och gifte sig i somras.
– Vi har alltid velat ha barn och vi tog det som det kom, hälsar VM-tvåan via tyska medier.

•••

Felix Rosenqvist kör EM i F3 en säsong till. Nu vill han vinna titeln. Hans tankar läser du här:

Vad tror du, har han en framtid inom F1?
•••
Trevlig helg
Jag kommer att blogga efter testdagarna i helgen, men under dagtid är det de sjuka barnen som prioriteras. Fortsätt gärna diskussionen här, det är otroligt roligt och inspirerande att läsa era kommentarer.

Sida 221 av 390