Rapport från Dakar

av Anna Andersson

Han vann VM, men trots det är Lewis Hamilton inte etta i sitt eget stall. Mercedes fortsätter att låta sina förare nico Rosberg och Lewis Hamilton köra mot varandra.
– Det blir säkert en rolig fajt mellan dem i år också. Jag hoppas att det inte är någon annan förare som blandar sig i den, citeras Niki Lauda av motorsportmagazin.
– Jag gillade aldrig heller Alain [Prost] eller Clay [Regazzoni] när det handlade om racing, men man respekterar sina teamkollegor. Det gäller också för våra förare. De respekterar varandra och gratulerar varandra efter en seger.

Han fortsätter:
– Det som hände på Spa, hände i stridens hetta, men de fick snabbt kontroll på den elden och sedan fungerade de bra och den framgången som föddes ur det var otrolig. När man har övervunnit problemen så blir det enklare. Respekten man har för varandra växer.

Hur går era tankar när det gäller Mercedes och deras teamduell 2015?
Håller sig Rosberg och Hamilton i skinnet? Blir det en kamp mellan dem eller har Hamilton knäckt Rosberg nu?

•••
Dave Robson är namnet på Felipe Massas nya tävlingsingenjör. Han kommer från McLaren där han tidigare jobbade med Jenson Button. Andrew Murdoch har flyttats och har nu platsen som Senior Performance Engineer och bland annat leda arbetet i fabriken. På banan har han numera fokus på Valtteri Bottas, som annars behåller sin ingenjör Jonathan Eddolls
Annars ska Susie Wolff testa för Williams i Barcelona.
•••
Sauber har en ny tredjeförare i Raffaele Marciello. Han är Ferrarijunior och det ryktas om att Sauber valde honom som tredjeförare och därmed får tio miljoner Frank i rabatt när de köper motorer från Ferrari.

•••
Detta är en F1-blogg absolut, men under Dakarrallyt så lånar jag ut lite plats till Annie Seel, den första svenska kvinnan som kör Dakarrallyt. Varje dag jag får kontakt med henne, lägger jag upp ett par rader här:

Här är hennes första rapport:

Dag 1, tot 838 km (special 170 km):
En historisk dag. Inget får gå fel nu!
Idag var fokus att lära känna bilen, codriver och roadbooken. Dvs, komma in i körningen och samarbetet.
Sträckan var snabb och lättkörd med långa raksträckor. Men den stora faran var allt damm och helt plötsligt skulle msn svänga 90 grader vänster genom en smal passage. eftersom vi startade med bara 30 sekunder mellan varje bil blev det snabbt trångt mellan bilarna.
Jag hade fått order av teambossen Paul att stanna efter ett par mil och vänta på våra övriga teamkamrater som startade efter oss, för att första dagen är det ofta något som strilar och då ville såklart Paul vara behjälplig.
Det var lite frustrerande kan jag säga, för jag tyckte att vi hade bra fart och kom ikapp bilar framför.
Men det var bara att svänga av och vänta. Och vänta. Det tog säkert 20 minuter innan vi kom iväg igen. Och då hamnade vi i allas damm, och det var läskigt att köra utan sikt. Rätt som så hade jag ingen sikt alls, och fick köra i krypfart. Ville absolut inte riskera att missa ett vägbyte eller krascha i diket. Flera bilar hade gjort just det – första dagen. Det får absolut inte hända!
Vi låg snällt bakom en av våra andra bilar hela vägen i mål, utan dramatik.
•••
Vi hörs!

Hyllningarna till Schumi

av Anna Andersson

I dag fyllde Michael Schumacher 46 år. Han hyllas återigen av sportvärlden.
Men ingen vet hur han mår:
– Grattis min bror, var stark, jag älskar dig, hälsar Felipe Massa.
Det är nu mer än ett år sedan den sjufaldige F1-världsmästaren Michael Schumacher föll illa under en skidsemester. Han tappade balansen när han körde utanför pistat område, vurpade och slog huvudet i en sten. Hjälmen sprack och han drabbades av svåra skallskador.
Den första delen av 2014 låg han i koma, men under sommaren vaknade han och han har fått komma hem till huset i Schweiz där hans rehabilitering fortsätter. Hur han mår är en välbevarad hemlighet och hans taleskvinna Sabine Kehm varken vill eller kan ge någon prognos om framtiden:
– Det är helt enkelt omöjligt i den rådande situationen, sa hon i december.
Familjen lämnade ingen hälsning till fansen i samband med födelsedagen, men hans gamla stall Ferrari skriver på sin hemsida:
– När Schumacher fyller 46 så tänker alla på honom mer än vanligt.
Hans tidigare stallkompis Felipe Massa twittrade, precis som Red Bulls Daniil Kvyat och Lotusföraren Romain Grosjean:
– Grattis på födelsedagen Michael. Vi ber för dig och sänder dig och din familj styrka, hälsar fransmanenn.
Även den dubble världsmästaren i motoGP, Jorge Lorenzo skickar en hälsning, precis som fotbollsvärldsmästarna Toni Kroos och Lucas Podolski:
– Grattis på födelsedagen Michael. Vi glömmer dig inte. #KeepfightingMichael, skriver Lorenzo.
•••
Av tekniska orsaker gick det inte att lägga in så många hyllnignar här som jag ville, men denna visar att det inte bara är F1-världen som tänker på Schumacher:

•••
Dakar drar i gång i morgon. Sportbladet följer tävlingen pecis som vanligt.

Mercedes: – Alonso och Bottas är intressanta

av Anna Andersson

Mercedes håller på och förhandlar med Lewis Hamilton, men världsmästarens kontrakt är inte förlängt än och Mercedes är inte ett stall som står och väntar på en enda förare.
Nej istället så funderar man på om Fernando Alonso eller Valtteri Bottas är tänkbara kandidater.
– Jag är optimistisk och vårt första alternativ är att vi ska fortsätta att arbeta med båda förarna (Rosberg och Hamilton), säger Wolff när han pratar med Autosport och Gazzetta dello Sport.
– Men skulle det vara omöjligt är Alonso det första alternativet, följt av Valtteri (Bottas).
Mercedes räknar med att den nya bilen rullar ut på banan i mitten av januari.
– Men vi lär inte veta var vi står jämfört med våra konkurrenter förrän det är dags för testerna i Jerez, säger Wolff till den italienska tidningen.
Rollouten lär ske på Silverstone, precis som förra året. Annars ska Ferrari presentera sin bil i slutet av januari, precis som 2014 ska man kunna följa den presentationen som sker i Maranello på internet. Det enda stall som har ett datum än är Force India som presenterar bilen i Mexiko den 21 januari.
•••
Lite mer Mercedes:

•••
Annars är säkerligen Ferrari intresserade av den snabba Williamsföraren Bottas, Kimi Räikkönens kontrakt går ut efter nästa säsong och det är inte omöjligt att det italienska stallet fortsätter att satsa finländskt. Räikkönen har själv inte bestämt sig för om han vill satsa vidare på F1 efter 2015.

•••
Det är möjligt att Lotus byter namn till den kommande säsongen, det troligaste är att någon av de större sponsorerna lägger till sina man (PDVSA sponsrar Pastor Maldonado och Total stöttar Romain Grosjean)

Ny värvning för Ericssons team

av Anna Andersson

Ferraris juniorförare Raffaele Marciello blir test och reservförare hos Sauber 2014. Han har rötter i Schweiz och kör GP2 för Racing Engineering.
– Jag är otroligt glad över att komma till Sauber, ett team, som av tradition är duktiga på att bygga upp unga talanger, säger han.
– Jag är övertygad om att det är det bästa för min karriär.
•••
Jenson Button är numera en gift man. Han och hans flickvän Jessica sade ja till varandra på Hawaii.

•••

Såg du detta twitterinlägg i december?

Den tidigare f1-föraren var inte sjuk. Han hade testats positivt för kokain.
– Jag har gjort ett misstag. Jag är skyldig, erkänner han i franske L´quipe och han valde att avstå från B-provet.
Den 36-årige fransmannen har kört två Formel E-lopp under 2014, han var tvåa i premiären och lämnade återbud till det tredje loppet på grund av det positiva dopningsprovet.
•••
För övrigt börjar året som det slutade – med att byta tvätten i en tvättmaskin;-)

Tack för 2014 – nu möts vi 2015

av Anna Andersson

Gott nytt år till dig, dig och dig. Ja alla ni som lägger så mycket tid på att engagera er i bloggen, läsa den och kommentera. 2014 har varit ett år där bloggen har ökat (mycket tack vare Marcus Ericsson) och jag hoppas att ni följer med och gör 2015 till ett ännu mer spännande år.
Det finns lite nya saker i planeringen inför nästa år som blir Marcus Ericssons andra i F1 och jag hoppas att vi kan fortsätta att ha en lika bra webbrelation även framöver.
•••
Lagom till årsslutet meddelar Jules Bianchis familj att han går in i en period av rehabilitering.
Den tidigare F1-föraren är fortfarande medvetslös, men han andas själv och han kämpar vidare.
•••
Jean-Louis Leger-Mattei är pistchef över det område där Michael Schumacher föll så illa för ett år sedan.
– Vi får och vill inte prata om Michael Schumacher. Det var så länge sedan det hände och det var inte vårt fel. Olyckan hände utanför den markerade pisten och därmed var det hans eget fel, säger han till Bild.
– Efter Schumachers olycka har det inte hänt några fler olyckor på det stället.

Ett år av oro

av Anna Andersson

I dag är det ett år sedan jag och hela den övriga världen fick meddelandet om att Michael Schumacher hade ramlat och slagit i huvudet när han åkte skidor med sin son.
Han drabbades av svåra skallskador.
Hur svåra är det ingen utanför den innersta kretsen som vet, om ens de vet det.
Under ett år har han inte lämnat något uttalande, han har inte synts på någon bild och hans manager är svävande:
– Vi behöver tid. Det är en mycket hård kamp och det kommer att ta lång tid, säger hon till Reuters.
Och det måste också vara helt okej. Med tanke på hur omfattande skadorna är så måste det få ta tid och familjen har valt att rehabiliteringen ska ske i hemmet, bakom stängda dörrar och då måste det också respekteras. Det är säkerligen så att det inte finns något svar att ge än och det måste vi acceptera.

Men lika svävande som Kehm är i sina prognoser, lika tydlig och stenhård är hon i kritiken mot den tidigare F1-föraren Philippe Streiff som uttalade sig om Schumachers hälsoläge i går:
– Det kan jag inte bekräfta. Jag kan bara bekräfta att jag inte vet var herr Streiff har fått den informationen i från eftersom han inte har och aldrig har haft någon kontakt med oss och familjen.
Även professor Gérard Saillant, som också är president i FIAS medicinska kommitté tillbakavisar uppgifterna:
– Jag har inte haft någon kontakt, varken muntlig eller skriftlig, med Philippe Streiff under det senaste året, meddelar Saillant via sin presstalesman.
Vill du läsa om Schumachers år så finns det ett dokument i papperstidningen i dag.

Här har du också en dokumentär om hans karriär, den är från 2013, på engelska och är värd 20 minuter av din tid.

•••
Det ryktas om att Sydkoreas GP som enligt FIAs kalender ska köras den första helgen i maj ska strykas. Det har varit tveksamheter kring det loppet länge, men det ligger kvar i FIAs officiella kalendarium.

Forza Michael

av Anna Andersson

God fortsättning.
Det har varit en ganska lugn julhelg, i alla fall på F1-sidan. Vi kan konstatera att Sebastien Buemi behåller sin roll som test och reservförare hos Red Bull (hans femte säsong blir det) och Michael Schumachers sponsorer stannar hos honom, trots att det nu har gått ett år sedan olyckan och det fortfarande är en lång väg kvar innan han kan leva ett normalt liv.
Om han någonsin kan göra det.
Jag läste att den tidigare F1-föraren Philippe Streiff återigen har uttalat sig och han säger att:
– Han är medveten och kommunicerar med ögonen. Han börjar känna igen sin hustru och sina barn även om det fortfarande är stora problem med minnet.
Från manager Sabine Kehm eller Corinna Schumacher har det inte kommit något nytt uttalande, min egen känsla säger väl att det är bättre att vänta på dem än att lyssna på rykten, men det är upp till er.
Det är i alla fall många av oss som har tankarna hos Michael Schumacher och hans familj.

Annars så har jag haft möjlighet att titta på lite statistik från året och kan konstatera att:

• För första gången sedan 1957 har inte något av de fyra mest framgångsrika F1-stallen, Ferrari, McLaren, Williams eller Lotus vunnit något lopp.

•Det bara var tre förare som vann ett lopp vilket bara har hänt vid fyra tillfällen tidigare, 1950, 1952, 1963 och 1988.

•För första gången någonsin står stallen från England och Italien helt utan segrar ( Red Bull kör för Österrike och Mercedes för Tyskland)

•För första gången sedan 1999 har en förare som bröt det första loppet vunnit VM. DÅ var det Mika Häkkinen, nu Lewis Hamilton.

•För elfte gången på 65 år har mästaren avslutat säsongen med en seger.

Här kan du annars hitta dagens motorsida från tidningen. Alla motorhändelserna som jag tycker att man ska ha koll på 2015.

Där till kan vi naturligtvis lägga alla lanseringar av F1-bilar 2015, men än så länge finns det inte så många datum att hålla koll på. De är inte officiella än.
•••
Det sägs att Haas vill köpa Marussias fabrik och använda som bas i Europa. Köpekontraktet ska undertecknas i januari.
Haas Formula räknar med att finnas med på startlinjen 2016.
För övrigt har Marussia skulder på flera miljoner till både McLaren och Ferrari.

Nya regler – igen

av Anna Andersson

Sart är det dags för 2015 – men till 2016 kommer det nya motorregler för F1 – igen. Det beslutet togs i veckan. Ecclestone vill ha tillbaka V8-motorerna, men enligt ett tidigare belsut ska V6-motorerna användas till 2020 och enligt det nya belsutet blir det förändringar i reglementet till 2016.
Tanken är att motorerna ska bli starkare, mer högljudda och billigare.
Mer om det vid ett senare tillfälle.

•••
Som vanligt på lördagar är det motor i papperstidningen. Den texten finns också på webben och ni kan läsa den här:.

•••
Fernando Alonso har en ny flickvän, tv-journalisten Lara Alvarez från Spanien. Hon har tidigare varit tillsammans med fotbollsspelaren Sergio Ramos som spelar i Alonsos favoritförening Real Madrid.

•••
Tack för alla julhälsningar. De värmer.
Jag önskar er också en god mysig och glädjefylld jul, lata mellandagar och ett gott nytt år.
Eller som man säger här i Tyskland – Einen guten Rutsch ins neue Jahr – vilket betyder ungefär att man ska glida in i det nya året på ett bra sätt och jag gillar det uttrycket.

Goda nyheter för Ericsson

av Anna Andersson

Goda nyheter från Sauber:

Nästa test följer i januari, McLaren var första stall ut att klara testet.
Marcus Ericsson har för övrigt varit på fabriken i veckan. Han är enormt nöjd med att kunna inleda förberedelserna inför nästa säsong så tidigt som redan under 2014. Testerna i Abu Dhabi var otroligt mycket värda för honom och han ser fram emot säsongsstarten i vår.
•••
Jock Clear lämnar Mercedes, det sägs att han ska ersätta Pat Fry hos Ferrari. Clear inledde sin F1-karriär med Benetton 1989, där han var chefsdesigner, han har sedan arbetat bland annat för Lotus, hos Williams ( med David Coulthard och även med Jac Villeneuve när denne vann VM), därefter följde han kanadensaren till BAR, som blev BAR-Honda, som blev Brawn och Mercedes. Hos tyskarna har han arbetat nära (med titeln senior performance engineer ) tillsammans med Michael Schumacher och Lewis Hamilton.

•••
Pedro de la Rosa lämnar Ferrari där han har varit testförare i två år. Han ersätts av Jean-Eric Vergne som har kört F1 för Toro Rosso. Han kommer framförallt att arbeta i simulatorn. Han är stalelts fjärde testförare vid sidan av Esteban Gutierrez, Marc Genè och Davide Rigon.
– Det är en stor ära för mig att få möjligheten att bli en del Ferrari och dess familj, samt få vara en del av ett ett av de viktigaste stallen i världen, säger Vergne.

history of Formula One,”
Här är alla de startnummer som är klara för F1-säsongen 2015:
Lewis Hamilton Mercedes 44
Nico Rosberg Mercedes 6
Daniel Ricciardo Red Bull 3
Daniil Kvyat Red Bull 26
Valtteri Bottas Williams 77
Felipe Massa Williams 19
Sebastian Vettel Ferrari 5
Kimi Räikkönen Ferrari 7
Fernando Alonso McLaren 14
Jenson Button McLaren 22
Nico Hülkenberg Force India 27
Sergio Perez Force India 11
Max Verstappen Toro Rosso 33
Carlos Sainz Jr. Toro Rosso 55
Romain Grosjean Lotus 8
Pastor Maldonado Lotus 13
Marcus Ericsson Sauber 9
Felipe Nasr Sauber 12
•••
Trevlig helg och en god jul önskar jag er alla.
Jag kan i nuläget inte svara på hur jag kommer att uppdatera under jul och mellandagar, men händer det ingenting så lär jag inte uppdatera – däremot håller jag lite koll på nyhetsflödet som vanligt och de saker som är värda att berätta om hittar ni här.

Alonso:- Hade inte avslutat kapitlet McLaren.

av Anna Andersson

Ferrari vill tillbaka till toppen. Vill vinna igen.
I år har man bytt stall chef två gånger, den nyaste och nuvarande heter Maurizio Arrivabene
och man har signat Sebastian Vettel och gjort om inom organisationen.
James Allison är teknisk direktör och har ansvaret för ingenjörerna på banan, han ansvarar för att Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel har det bästa materialet som finns att tillgå. Simone Resta är chefsdesigner, Mattia Binotto har hand om power uniten. Massimo Rivola är teamchef för F1-stallet, Antonio Coletta ansvarar för GT-sporten medan Luca Baldisserri har hand om juniorsatsningen och utbildningen av talanger.
Däremot lämnar Hiroide Hamashima, Nikolas Tombazis och Pat Fry.
•••
Många förare har fortfarande tankarna hos Jules Bianchi. Tillståndet är stabilt, men han är fortfarnde medvetslös och behandlas nu i Frankrike.

Även Fernando Alonso skickade en tanke via twitter i veckan.
•••

Här är McLaren-Hondas presentation inför 2015:

Här är Alonsos kommentarer till Sky Sports:
Oavslutade affärer:

•••
Nej det blir inget mer F1. Det har Robert Kubica nu insett. Skadorna efter rallykraschen hindrar honom från att köra en F1:a.

Sida 226 av 390