Ferraris nya deal

av Anna Andersson

Tog en kvällsmacka i soffan, pratade lite med maken och kollade av mejlen.
Men titta, Ferrari har en ny sponsor.
Från Mexiko.
Intressant att det handlar om America Movil Grup med Telmex, Telcel och Claro. Sponsorer vars namn har synts hos Sauber när Esteban Gutierres har kört där och nu när har han fått jobbet som reservförare hos Ferrari flyttar företagen med. Behöver Ferrari en paydriver? Som testförare?
Stallet har byggt en ny drömfabrik, betalar av Fernando Alonso som bryter sitt kontrakt och hämtar Sebastian Vettel. Tja i det läget skadar det knappast med ett par extra pesos på banken….
•••
Marcus Ericsson är på plats i Schweiz:

•••
Red Bull blev av med ett stort antal pokaler när tjuvar gjorde inbrott i deras fabrik. Nu har polisen hittat en del av dem – i en sjö ungefär 60 km väster om London. Polisen hittade ungefär 20 pokaler, samtliga hade fått ta emot rejäla smällar och var skadade.
•••
Mick Schumacher, 15, har sagt att han drömmer om att vinna VM i F1. Precis som sin far.
I veckan har han testat formel bil, för Jenzer Motorsport ( Schweiz) och serien är ADAC Formel 4. Frågan är väl om han ska köra mästerskapet i Tyskland eller i Italien.
•••

Ett rop på hjälp

av Anna Andersson

Esteban Gutierrez lämnade Sauber.
För att bli test och utvecklingsförare hos Ferrari.
Den unga mexikanen hade ett tungt år precis som Sauber och han fick också lämna teamet efter säsongen. Nu står det klart att han ansluter till Ferrari där han blir tredjeförare:
– Det är en ära för mig att bli en del av Ferrarifamiljen, säger han i ett uttalande.
– Där med får jag möjligheten att fortsätta att utveckla mig för att ta mig till toppen inom en inte allt för lång framtid. Jag ser med mycket stor glädje fram mot den här uppgiften, säger han.
Därmed hoppas han väl på att ta samma väg som Felipe Massa, han gick från jobbet som förare hos Sauber, till jobbet som testförare för Ferrari (2003) och fick sedan chansen att köra för Sauber igen 2004 och gick sedan till Ferrari som förare 2006.
•••

Tyvärr måste jag återigen be er att hålla diskussionen på en saklig nivå.
Detta är en F1-blogg.
Tanken med bloggen är att vi alla som älskar F1, som gillar F1 och som tittar in någon gång ibland och intresserar sig för sporten ska kunna diskutera det som händer på och utanför banan. Det ska finnas en möjlighet att antingen hålla med, lägga in en annan åsikt eller ställa en fråga. Det ska finnas en möjlighet att fundera lite i text och dela med sig av erfarenheter och skvaller.
Det är däremot inte meningen att detta ska vara någon slags slaskhink där man hoppar på folk som har andra åsikter, ägnar sig åt personliga angrepp eller påhopp.
Är det så måste jag plocka bort inlägg och stoppa dem som skriver och börja moderera hårt igen. Det betyder att kommentarer inte kommer igenom dygnet runt och ni kan få vänta på att få dem publicerade för varken jag eller någon annan jobbar dygnet runt sju dagar i veckan.
Jag vill inte det och jag tror inte att ni vill det heller.
Därför ber jag er, håll diskussionen på en saklig nivå. Det handlar om F1 och om saker som rör den världen. Ingenting annat.
Den här bloggen är unik, låt oss behålla den och låt alla känna sig välkomna. Det är trots allt så att det är vi som skapar den tillsammans.

Låt oss vara rädda om det.

Tack
Anna

Han har köpt sig makten hos McLaren

av Anna Andersson

I går presenterade McLaren sina nya förare och nu står det också klart att Ron Dennis är den riktigt starka mannen i stallet. Han har säkrat sig majoriteten av McLaren-Honda.
Tidigare ägde han 25 procent, 25 procent tillhörde TAG-Bossen Mansour Ojjeh och de resterande 50 procenten Mumtalakat från Bahrain.
Nu är det inte så längre:
– De från Bahrain har inget med racingteamet att göra längre. De har sålt sina delar till Ron och han måste betala vid en speciell tidpunkt, och gör han inte det så får de tillbaka andelarna, säger Bernie Ecclestone enligt motorsporttotal.
Är det så är Ron fri att gå sin väg igen.
För övrigt så sägs det att McLaren vill parkera Kevin Magnussen i ett annat stall 2016:
– Det kan vara en lösning, men vi har inte förhandlat om det än, säger Eric Boullier.
– Kevin har allt vårt stöd och han har bättre chanser än alla andra att få en förarplats i F1 2016.
Det sägs att Jenson Button har ett tvåårskontrakt med McLaren-Honda.
Jo just det:

•••
Sedan är Bernie Ecclestone inte näjd med V&-motorerna som presenterades i år. Han vill byta ut dem. 2016 vill han ha V8- eller V10-motorerna på banan igen.
Vad tycker du?
Klarar stallen ekonomi ett sådant byte?
•••
Steve Nilsen lämnar jobbet som sportdirektör hos Toro Rosso, varför har teamet inte berättat.
•••
Force India är först ut med att presentera sin bil för 2015. Den 21 januari i Mexico City. Än så länge har inget annat stall bekräftat något datum för sina presentationer.

•••
För er som undrat, här är förarfältet 2015:
Mercedes:
Lewis Hamilton/Nico Rosberg
Red Bull:
Daniel Ricciardo/Daniil Kvyat
Ferrari:
Sebastian Vettel/Kimi Räikkönen
Williams:
Valtteri Bottas/Felipe Massa
McLaren:Fernando Alonso/Jenson Button
Force India:
Nico Hülkenberg/Sergio Pertez
Toro Rosso:
Max Verstappen/Carlos Sainz Jr
Lotus:
Pastor Maldonado/Romain Grosjean
Sauber:
Marcus Ericsson/Felip Nasr
Marussia: –
Caterham: –

Om de två sistnämnda kommer till start är inte klart men Will Stevens som testade för Caterham i Abu Dhabi är intresserad av en förarplats i något av de två stallen…

Nu är nästan hela förarfältet klart.
Vilka hoppas ni på till nästa år?
Vem tror ni blir flippen?
Och vem blir floppen?
Vem kan överraska?
•••
Trevlig Luciahelg!

Mclaren satsar på två världmsästare

av Anna Andersson

Nu är det klart.
McLaren ställer upp med två världsmästare nästa år:

Här är nästa:

Det betyder att Kevin Magnussen bara fick ett år i F1 den här gången. Han får rollen som testförare, tredjeförare och reserv. Minns alla de danska journalisterna som skrattade åt mig och alla andra svenskar under premiären i Melbourne där Magnussen stod på pallen och Ericsson bröt. Hur de påtalade vilken säsong de skulle bli för dansken medan svensken bara var en betalförare.
Nästa år sitter Marcus Ericsson i F1 medan Magnussen får inse att Australiens GP är en mycket speciell bana och att en framgång där inte betyder att man har framgång under resten av säsongen.

Det ryktas annars om att det är Honda som vill ha Jenson Button. Button är ju tillsammans med en modell som är mycket stor i Japan, han är själv väldigt omtyckt där och har många fans. Återigen visar detta hur viktig marknadsföringen är inom F1 och vilken makt pengar har, där och på många andra ställen.
Annars är Button en rätt rolig man:

Han säger också:
– Jag är väldigt spänd och glad över att jag får köra min 16:e F1-säsong och min sjätte säsong tillsammans med McLaren, säger Button.
– Precis som Fernando är jag övertygad om att McLaren och Honda kommer att uppnå stora saker tillsammans och jag är övertygad om att genom att jobba mycket hårt tillsammans så kommer vi alla att skapa ett fantastiskt, vinnande team. Sist, men inte minst så ser jag verkligen fram emot att ha en så snabb och erfaren förare som Fernando som min teamkollega och jag är övertygad om att vi kommer att jobba mycket bra tillsammans.
Mer om det och om Alonsos tankar kan du läsa här:

Så Alonso och Button? Vad tycker ni om den kombinationen? Kan den ta McLaren tillbaka till toppen? Kan de komplettera varandra+
Vad tror ni om Magnussens framtid i F1? Kommer han tillbaka eller blir han en Pedro de la Rosa?

•••
Nej hos Caterham finns det ingen deadline för när teamet ska kunna räddas eller inte.

Svenske stjärnans tuffa kritik

av Anna Andersson

Jag gillar Mattias Ekström, första gången jag träffade honom var typ 15 år sedan, hemma i pappas garage fullt med leksaker värda pengar med många nollor.
Då bodde han fortfarande i Sverige och var inte torr bakom öronen.
Numera är han en mycket erkänd förare, har ett eget team i rallycross-VM, bor i Schweiz, är polare med Sebastian Vettel och är pappa till två barn.
Men han säger fortfarande precis vad han tycker och han är klar och tydlig med det.
Pojken från Avesta som står upp finns fortfarande där och hans kritik mot F1 tycker jag är rätt läsvärd. Han har en poäng. Hamilton kan köra av gäspa och sedan köra vidare.
En rallyförare som gör samma misstag kan boka biljetten hem.

– Man måste ha kört i 200 knyck i en skog i Sverige eller Finland, där är vägen lika bred som bilen och träden står intill kanten, det finns inga avåkningszoner eller något nät som fångar upp dig om du gör minsta lilla misstag, Har man gjort det då tänker man på ett annat sätt, säger Ekström i artikeln
Vad tycker du om Ekströms uttalande?
•••
McLaren ja, inget beslut om förarduon för 2015 än. Vi får vänta och se. David Coulthard säger en intressant grej om förhållandet mellan Ron Dennis och Fernando Alonso till motorsportmagazin:
– En styr teamet och en kör bilen. Om de inte har något med varandra att göra fungerar det, men det gör det inte om Ron försöker köra bilen eller Fernando försöker att styra teamet, säger skotten.

Dennis + Alonso = ?
Finns det ett svar på den frågan?

•••
Bernie Ecclestone är besviken på Sebastian Vettel:…
– Jag är ett stort fan av Sebastian Vettel, men jag är lite besviken över hans attityd som jag tycker har förändrats, säger Ecclestone till den officiella säsongsammanfattningen.
– Han beter sig som om han vore besegrad, men det är han inte. Det passar inte hans mentalitet. Han är en tävlingsmänniska och han tycker inte heller om att förlora i Backgammon, men när vi möts så förlorar han också ibland.
•••
Jean-Eric Vergne vänder till Formel E. Han kör för Andretti.
•••
När det gäller Jules Bianchi hälsar hans pappa att läget är stabilt:
– Det behövs tid och tålamod och när det sker ett framsteg värt att nämna så kommer vi att berätta om det.
– Jules är stark och vi försöker att vara lika starka.
Dessutom tackade han för att media och fans lämnar familjen i fred.

Räikkönen drömmer om 2015

av Anna Andersson

Det är inte ens en månad sedan F1-säsongen avslutades, men Kimi Räikkönen ser redan fram emot nästa.
Tillsammans med sin polare Sebastian Vettel:
– Vi vill samma sak, vi vill att Ferrari ska komma tillbaka till toppen där stallet hör hemma. Jag är övertygad om att vi kommer att arbeta bra som team och pressa varandra till gränsen.
Även Vettel ser fram emot det:
– Det kommer att vara lätt att arbeta tillsammans med honom. Han är den minst komplicerade föraren av alla i fältet, sa tysken när han blev klar för Ferrari
•••
Det ryktas om att Valtteri Bottas är på väg till Ferrari 2016. Att han ersätter Kimi Räikkönen när denne lämnar F1. Mika Häkkinen, som arbetar med Bottas management, vill inte kommentera det utan skriver på sin blogg:
– Det är för tidigt att prata om 2016, Valtteri går målmedvetet på sin väg i rätt riktning.
•••
64 pokaler försvann från Milton Keys i helgen. Tjuvar bröt sig i Red Bulls fabrik, de flesta var kopior, men ändå.

Här är Chrostian Horners ord:
– Vi är förkrossade över det här allvarliga intrånget i vår fabrik, tjuvarna körde in med ett fordon genom vår ingång och tog mer än 60 pokaler. Utmärkelser som kostade oss mycket hårt jobb och tog oss många år att vinna.
Inbrottet orsakade stor skada och det var väldigt uppskakande för vårt nattskift som jobbade under den tiden. Inbrottstjuvarna tog föremål, som inte bara tillhörde någon annan utan som också var beviset på det hårda arbete som en grupp mycket ambitiösa och hårt arbetande individer hade lagt ner.

•••
Plocka bort tjabbet nu grabbar, min dator flaggar konstant svart, inte så poppis. Njut av julfriden, adventsstressen och diskutera politiken någon annanstans. Absolut inte här. Här är det F1 som gäller.
På så sätt blir det trevligare för oss alla.
Låt mig slippa vara morsa, det är jag hemma och snart väntar den där underbara januari när maken när maken åker i väg i nationen tjänst igen och då behöver jag ha lite gnat kvar till de där två bustrollen som verkligen behöver höra det;-)

Ecclestones luring

av Anna Andersson

Har funderat lite på det där med Sydkoreas GP, enligt den nya planen ska det avgöras en vecka innan Europapremiären i Barcelona.
Det är lite knappt om tid.
Sedan säger en källa hos arrangören till nyhetsbyrån AFP att de inte alls har haft någon kontakt med Bernie Ecclestone och hans mannar.Dessutom var loppet inte speciellt omtyckt under de år som det kördes och det var dåligt med publik.
Frågan är om loppet ska köras?
Kanske är det så att det har med taktik att göra?
Enligt de nya reglera får en förare nästa år bara använda sig av fyra powerunits per år, annars flyttas han tillbaka tio platser i startuppställningen, men om programmet utökas med ett lopp ( till 21 tävlingar) får varje förare möjlighet att använda sig av fem powerunits per år, så står det i reglerna. Men med 20 lopp får de bara använda fyra…
Kan det vara ett sätt för Bernie Ecclestone att hjälpa Honda, Ferrari och Renault i kampen mot överlägsna Mercedes? De stallen är inte nöjda med att motorutveklingen ska frysas den 28 februari.
Loppet i Sydkorea är inte bekräftat, så det kanske enbart handlar om taktik?
•••
Det ryktas om att Ferrari uppvaktade Adrian Newey, men att han valde att stanna hos Red Bull där han nu får en friare roll.
•••
Inga nyheter hos McLaren än.
Men årets förare hyllar varandra.

JB svarade:

Nyheter inför 2015

av Anna Andersson

I går togs beslutet att det ska bli 21 lopp nästa år. Även Sydkorea fick plats i kalendern.
F1 körde i Yeongam mellan 2010 och 2013, men i år fick loppet ingen plats.
Nästa år är banan tillbaka det är årets femte lopp, efter Australien ( 15 mars), Malaysia, Kina och Bahrain. Datumet är dock inte helt spikat.
vanligt.

Här är hela kalender – 21 race vilket är rekord.
15 mars- Australien (Melbourne)
29 mars – Malaysia (Sepang)
5 april – Bahrain (Sakhir)
19 april – Kina (Shanghai)
3 maj – Yeongam (Sydkorea)
10 maj – Spanien (Barcelona)
24 maj – Monaco (Monte Carlo)
7 juni – Kanada (Montreal)
21 juni – Österrike (Red Bull Ring)
5 juli – Storbritannien (Silverstone)
19 juli – Tyskland (Nurburgring)
26 juli – Ungern (Budapest)
23 augusti – Belgien (Spa-Francorchamps)
6 september – Italien (Monza)
20 september – Singapore (Singapore)
27 september eller 4 oktober – Japan (Suzuka)
11 oktober – Ryssland (Sochi)
25 oktober – Mexiko (Mexico City)
1 november – USA (Austin)
15 november – Brasilien (Interlagos)
22 november eller 29 november – Abu Dhabi (Yas Marina)

Andra nyheter är att de dubbla poängen i finalen förvinnen, det blir inte heller någon stående start bakom säkerhetsbilen.
Däremot blir det den virtuella säkerhetsbilen som testats framgångsrike under året kommer att användas nästa år.
Om loppet bryts nästa år ska fältet inte samlas på start/målrakan utan i den aktuella följden på depårakan.
Dessutom ändras det i straffsystemet, den som ska flyttas tillbaka ett antal platser på grund av att man bytt någon komponent måste bara göra det den aktuella tävlingshelgen, det straff som inte kan tas då ( om du kvalar in som 16:e, men ska flyttas bak tio platser) omvandlas till ett tidsstraff.

Förutom ”fem sekunders straffet” finns det nästa år även ett ”tio sekunders straff”, den som råkar ut för en ”unsafe release” får ett tio sekunder långt ”stop and go straff”.
När det gäller bilen så höjs minstavikten till 702 kg och FRIC förbjuds.

Max Verstappen är 17 år och han ska debutera i F1 2015, men från och med 2016 måste man vara 18 år för att få den superlicens som krävs. De måste ha kört 300 km i en F1-bil och kört minst tv år i en annan formelkategori under F1 – dessutom måste en F1-förare från om med 2016 ha ett vanligt körkort….

Det var en kort sammanfattning av nyheterna från FIA-mötet.
När det gäller Bianchis krasch så konstaterar FIA att Bianchi kört för fort och att det kan ha varit ett fel på Marussian, säkerhetssystemet ska inte ha fungerat ordentligt. Rapporten är på 396 sidor och det står bland annat:

”Bianchi bromsade inte tillräckligt för att undvika att tappa kontrollen vid samma plats som Sutil”.

”Alla räddnings- och vårdinsatser följde riktlinjerna och deras insatser anses ha bidragit till att ha räddat Bianchis liv. Om förare lyder reglerna som gäller under dubbel gul flagg sätts varken förare eller funktionärer inför fara”.

•••
Det sägs att chefsdesignern Nikolas Tombazis är på väg att lämna Ferrari.

Alonso till Le Mans?

av Anna Andersson

Nico Hülkenberg ska köra Le Mans 2015. Får han sällskap av Fernando Alonso?
Enligt spanska El Mundo är spanjoren klar för Le Mans.
Dessutom ska han snart presenteras som förare hos McLaren, men det är det väl ingen som funderat på den senaste veckan. Det har varit en officiell hemlighet lite för länge nu.
•••
Här kan du hänga med på Vettels första varv med Ferrari – onboard:

•••
Alexander Rossi hade kunnat köra för Marussia fem gånger förra året.
– Det var olika saker, samtliga som jag inte kunde styra över, och även ekonomin som gjorde att det aldrig blev så.
Nu hoppas han på IndyCar.
•••
Enligt Mika Häkkinen kan Nico Rosberg slå Lewis Hamilton 2015:…
– Bara en förare kan vinna mästerskapet varje år, i år var det Lewis Hamilton, säger den tidigare världsmästaren.
– Det är svårt att säga någonting om nästa år eftersom vi har sett de bilarna på banan än, men jag tror att vi kommer att få se rivaliteten mellan Lewis och Nico även nästa år. Jag vet att Nico är otroligt motiverad och vill vinna VM-titeln nästa år. Det vill bli spännande att se om bilen nästa år passar en av förarna bättre än den andra.

Se Vettels första varv med Ferrari

av Anna Andersson

I övermorgon är det dags för ett styrelsemöte hos McLaren, då ska man ta beslutet och det är Kevin Magnussen eller Jenson Button som får förtroendet nästa år.
Spännande dagar med andra ord.
Vad tror ni?
Vilka förare kör för McLaren nästa år?

I dag tänkte jag dela med mig av lite kul grejer från twitter och youtube, eller vad sägs om Sebastian Vettels debut för Ferrari?

När det gäller twitter så har han nu tackats av Red Bull:

•••

Mark Webber är okej:

Sida 227 av 390