Kan EU hota F1?

av Anna Andersson

Den första träningen är i gång. Det är finalhelg och jag inser att jag har glömt att lägga över informationen om helgens däck. Den kommer här:

Årets sista Grand Prix, där dubbla poäng delas ut, körs i Abu Dhabi och Pirelli har valt det mjuka och det supermjuka däcket till helgens tävling, en kombination som är ett steg mjukare än förra årets gummiblandningar medium och mjuk. Yas Marina är en bana som det italienska däckföretaget känner väl efter att ha använt banan för tester inför comebacken i F1 2011. Abu Dhabi är också den plats där de officiella F1-testerna körs, så även i år då ett tvådagarstest avslutar säsongen direkt efter finaltävlingen.

Asfalten är relativt slät och banan har ett antal 90-graderskurvor. Liksom racet tidigare under säsongen i Bahrain går starten sent på eftermiddagen och avslutas på kvällen. Detta innebär att banan kyls av allteftersom racet pågår, något som påverkar strategierna.

I årets finaltävling gäller dubbla poäng och mycket står på spel för teamen, strategivalen är något man kommer koncentrera sig extra mycket på för att kunna säkra en poängplacering. Vädret kommer vara varmt och torrt, därför valet av mjuka och supermjuka däck som är de snabbaste däcken i Pirellis sortiment.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Det är alltid ett nöje att återkomma till Abu Dhabi och dessutom är årets tävling viktigare än vanligt eftersom förarmästerskapet skall avgöras och dubbla poäng står på spel. Strategierna påverkas normalt i hög grad av den omvända grepputvecklingen i banan tack vare att temperaturerna faller efter att starten gått sent på eftermiddagen. Detta var också fallet i Bahrain tidigare i år, en av årets mest spännande och mest oförutsägbara tävlingar. Därför kommer friträningarna vara mycket viktiga, teamen kommer försöka samla så mycket information som möjligt för att förstå hur bilarna förväntas uppträda på de båda gummiblandningarna, inte bara med olika mängd bränsle utan också med fallande bantemperaturer. Eftersom tävlingen ger extra många poäng finns stora möjligheter att en del team chansar på okonventionella strategier.

Banan ur däcksynpunkt

Det supermjuka däcket fungerar som bäst i lägre temperatur och kan ge optimalt grepp även vid lägre temperaturer medan det mjuka kräver högre arbetstemperatur. I helgen gäller de två mjukaste gummiblandningarna på en bana med slät asfalt, något som innebär att uppvärmningen av däcken inte kommer bli ett problem.

Vi kan förvänta oss en viss greppförlust i däcken på grund av hög värme i konstruktionen som kan påverka strategierna och setupen på bilarna. Den första och den tredje friträningen körs under förhållanden som inte är representativa i kval och race på grund av de högre temperaturer som råder på dagen.

Första delen av banan är en obruten serie kurvor som ger hög värme i däcken. Gummiblandningen får sedan chansen att svalna på den långa rakan då bilarna körs på fullgas under 15 sekunder med motsvarande 800 kg marktryck från aerodynamiken.

För att få maximalt grepp vid acceleration ställs bilarna in med en ganska mjuk bakvagn i Abu Dhabi, detta kan dock ge ökat däckslitage. Om setupen är för hård i bak kan motsatta problem uppstå: för mycket hjulspinn som också gör att däcken tar slut.

Förra årets vinnarstrategi var en tvåstoppare. Red Bulls Sebastian Vettel startade på det mjuka däcket, gjorde ett depåstopp för medium på 14:e varvet och bytte till ännu ett set medium på varv 37 utan att förlora ledningen.

•••
Underbart klipp och för er som inte såg det när Iron la in det i går lägger jag upp det här.
Det är värt att ses både en och två gånger:

•••
Det har varit en höst där det diskuterats ekonomi mer än vanligt, de mindre teamen vill ha en större del av prispengarna och nu blandar sig EU-kommisionen kommer ett meddelande från Storbritannien att EU-parlamenten inte alls är nöjda utan vill titta igenom samtliga kontrakt mellan FIA, toppstallen och CVC som har rättigheterna. Enligt FIA regler ( 1.1.1) är ”FIAs uppgift att se till att motorsporten är säker och sportsligt rättvis”.
Stämmer det med verkligheten?
Jules Bianchi var med om en fruktansvärd olycka i höstas och hans tillstånd är fortfarande kritiskt. Är sporten säker? Dessutom är det väl tveksamt om det är sportsligt rättvist. De stora stallen får mellan 120 och 130 miljoner av inkomsterna varje år, de mindre stallen en tredjedel. Lägg där till att Ferrari har en vetorätt.
Nu vill EU-parlamentet pröva om F1 håller sig inom EU:s lagar. En skrivelse har enligt Bild lämnats in till Storbritanniens parlament.
Var landar detta?

Megadealen klar – vad tycker du?

av Anna Andersson

Fernando Alonso lämnar Ferrari.
Ingen större överraskning, men nu är det bekräftat.
Han ersätts av Sebastian Vettel.
Inte heller någon större överraskning, men nu är det också bekräftat.
– För mig betyder det att en livslång dröm går i uppfyllelse, säger Vettel.
Det betyder att Vettel kliver in i Michael Schumachers fotspår, han vill följa sin barndomsidol och försöka ta sig upp på den nivå där den tidigare storstjärnan fortfarande befinner sig i Tyskland. Schumi är gigantisk.
Vettel inte i närheten – trots fyra VM-titlar i rad.
Nu är det upp till Vettel att bevisa vad han går för, i år har han fått pisk av Daniel Ricciardo i samma team och det var det inte många som tippade inför säsongen. Nu ställs han intill en kompis, en ruskigt duktig racer – Kimi Räikkönen.
Det blir otroligt spännande att se var den duellen slutar.
Vad tror ni och Räikkönen/Vettel?
Hur fungerar de tillsammans och vem är den snabbaste på banan?
Vad betyder det förarparet för Ferrari?
Kan Vettel nå Schuamchers höjder och ta Ferrari till Schumachers resultat?

•••
Alonso McLaren – kommer det pressmeddelandet också ner i ådan strax?
•••
Så ser förarläget ut för 2015:
Mercedes:
Hamilton/Rosberg
Red Bull:
Ricciardo/Kvyat
Ferrari:
Vettel/Räikkönen
Williams:
Bottas/Massa
McLaren:
Force India:
Hülkenberg/
Toro Rosso:
Verstappen/
Lotus:
Maldonado/Grosjean
Sauber:
Ericsson/Nasr
Marussia:
Caterham:
•••
När åttaårige sonen fick besked om att Fernando Alonso lämnar Ferrari blev han tyst. Surade kort innan han svarade.
– Då får jag hålla på Räikkönen. Den där Vettel kan jag inte vänja mig vid. Inte än.
Detta trots att sonen har levt hela sitt liv i Tyskland, är flytande i språket och ser Tyskland som sitt hem (förutom när det gäller landskamper i fotboll, ishockey och handboll) och kanske ger det en liten vink åt vilket berg Sebastian Vettel måste bestiga för att bli erkänd på hemmaplan, trots sina fyra VM-titlar.
•••
Fler förare är klara för testerna i Abu Dhabi nästa vecka.
För att vara övertydlig – en bil per team och måndag respektive tisdag:
Red Bull:
Carlos Sainz Jr – Danirl Ricciardo
Force India:
Jolyon Palmer – Spike Goddard
Toro Rosso:
Max Verstappen – Max Verstappen
Lotus: Esteban Ocon – Charles Pic
•••
Ocon som vann EM i F3 och som körde Macaus GP i helgen, där Felix Rosenqvist vann, får även köra fredagsträningen för Lotus.

Stjärnans ord inför finalen

av Anna Andersson

Nu är det snart dags för F1-final. I Abu Dhabi.
Två förare, från samma stall kan vinna VM-titeln. Lewis Hamilton vinner titeln om han är etta eller två, Nico Rosberg däremot måste vinna loppet, men han behöver ha en annan förare mellan sig och Hamilton för att vinna titeln. Rosberg behöver ta in 17 poäng och det kan han naturligtvis också göra om Hamilton bryter och Mercedes har haft problem med tillförlitligheteni år:
– Men vi ska både dubbel och trippelkolla alla komponenter som ska användas i Abu Dhabi och det ska inte vara några komponenter som är i slutet av sin livstid, säger stallchefen Toto Wolff.
Han vill inte att det ska stallets missar ska avgöra titelkampen.

Här är lite rå fakta inför helgen:

Tiderna som gäller (i Sverige) under F1-finalen:
Fredag:
10.00 – Träning 1
14.00 Träning 2
Lördag:
11.00 Träning 3
14.00 Kval
Söndag:
14.00 FINAL ( då är klockan 17.00 lokal tid vilket betyder att loppet startar i skymningen och avslutas i strålkastarnas ljus)

Yas Marina Circuit
Banlängd: 5,554 km (55 varv)
Tävlingsdistans: 305,355 km
Medelhastighet 2013: 186,758 km/tim
Längsta passage med full gas: 15 sek/1173 m.
Kurvor: 9 höger, 12 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 6
Kurvor över 250 km/tim: 4
Avstånd till första kurvan: 190 m
Vinnande strategi 2013: 2 depåstopp
Segrare 2013: Sebastian Vettel, Red Bull (han vann samtliga lopp under hösten 2013).
2012 vann Kimi Räikkönen, Lotus
2011 vann Lewis Hamilton, McLaren
2010 och 2009 vann Sebastian Vettel, Red Bull.
Pole position 2013: Mark Webber, Red Bull, 1.39,957
Snabbaste varvet: Fernando Alonso, Ferrari, 1.43,434
DRS: Två zoner, mellan kurva sju och åtta, samt på rakan mellan kurva 10 och 11.

Här kan du se VM-ledaren Lewis Hamilton köra ett varv i simulatorn:

Sebastian Vettel har vunnit i Abu Dhabi tre gånger, för Sport Bild har han berättat om nycklarna till seger på banan:
Kurva 3:
– Det är en snabb kurva som kräver mod, vi tar den i 250 km/timmen, med femmans eller sexans växel. Klarar du den perfekt kan det hända att du kan köra om killen framför redan i den påföljande chikanen.
Kurva 8:
– Efter en raka som är över en km lång kan du köra om här, om du planerar din manöver perfekt.
Kurva 11:
– Ligger som en parallell till kurva åtta och är minst lika viktig. Men den stora skillnaden är att om du ligger före vid kurva elva så är du också före in på start/målrakan. Det är den sista omkörningsmöjligheten under varvet.

Kurva 21:
– Jag tycker att denna kurva är otroligt spännande eftersom du både kan vinna och förlora mycket tid här. Det är viktigt att du har bra fäste i framdäcken under kvalet, annars understyr bilen galet mycket. Det resulterar i att du måste släppa gasen och det kan leda till att du tappar den pole position som du trodde att du hade kört till dig vid de andra mellantiderna.
Utfarten ur depån:
– Den ligger under jorden och påminner om när du ska köra ut ur ett parkeringsgarage i en storstad någonstans. Det är inte helt enkelt att accelerera rätt här för det kan vara rätt halt. Samtidigt så måste du för två sekunder kan vara skillnaden mellan en vinst och en förlust.

Vilka är era tankar inför finalen?
•••
Romain Grosjean är klar för Lotus 2015.
•••
Will Stevens, 23, kör för Caterham i helgen. Han har tidigare testat för stallet och han körde World Series by Renault 3.5 i år, där vann han två lopp. Kamui Kobayashi kör den andra bilen.
•••
Efter finalen är det dags för tester i Abu Dhabi.
De testförare som är klara är för måndag respektive tisdag:
Red Bull: Carlos Sainz Jr – Daniel Ricciardo
Force India: Jolyon Palmer – Spike Goddard
Toro Rosso Max Verstappen – Max Verstappen
•••
McLaren meddelar att de kommer att presentera sina nya förare i december.

Vem stöttar Merca? Hamilton eller Rosberg?

av Anna Andersson

I Tyskland pratar man om nervslakten, hur Nico Rosberg ska kunna vinna nervkriget mot Lewis Hamilton och om Lewis Hamilton, som förlorade titeln som rookie i ett riktigt nervkrig 2007 mot Fernando Alonso och Kimi Räikkönen kan göra det igen.
2008 blev han världsmästare med en omkörning i regnet i den allra sista kurvan:
– Jag har lärt mig massor sedan 2008, jag är äldre och klokare, men min hunger efter titlar är fortfarande lika stor, säger Hamilton.
Det diskuteras också om ifall Mercedes ger båda förarna samma förutsättningar inför finalen och hur stallet hanterar situationen:
– Vi har redan haft flera möten och vissa saker som diskuterades var skrattretande, säger stallchefen Toto Wolff till Bild.
– Men till sista loppet är det klart att alla har något i bakfickan. Det diskuteras om strategin är den samma som den har varit.

Här kan du se Nico Rosbergs tankar inför loppet:

Vad tror ni? Ger Mercedes sina förare samma förutsättningar i finalen eller är det någon som har en intern fördel? Vem i så fall?
•••
Enligt Christian Horner har Mercedes 75 hästkrafter mer än Renault.
– Tittar man på hastigheten i kurvorna så är vi bäst, men när det saknas 75 hästkrafter så spelar det ingen roll för du kan inte göra någonting, säger han till Autosprint och han kritiserar de andra teamen och de ansvariga för F1 för att man under Red Bulls dominans ändrade reglerna, men att man inte gör det när nu Mercedes är klart före alla andra..
– Tidigare var det inga problem med att ändra de tekniska reglerna, inte när målet var att stoppa Red Bull. Oavsett vilken diffusor det handlade, eller om det var delar som kunde böjas eller motormapping.
Nu hoppas han att Renault kan leverera en bättre motor framöver.
– Jag hoppas att de kan stänga luckan till Mercedes, men det blir inte enkelt.
Vad anser ni? Bör man stoppa Mercedes med regeländringar?
Är Red Bull orättvist behandlade eller är Horner och hans gäng dåliga förlorare?
Vad anser ni?
•••
Vädret inför helgen .- tja – sommar, solsken och värme…. Det väntas vara runt 28 grader varmt när kvalet och loppet startar kl 17.00 lokal tid. Men med tanke på att loppet startar i skymningen och det är mörkt när det avslutas så lär temperaturerna bli lägre ju längre loppet lider.
För övrigt så kan sanden ställa till problem, det kan alltid blåsa in sand på banan vilket ökar risken för misstag.
I morgon tänkte jag gå in mer på banan, annars blir inlägget allt för långt och ingen orkar ens läsa hälften;-)
•••
Nej Andre Lotterer har tackat nej till att kör med Caterham i Abu Dhabi. Kamui Kobayashi kör den ena bilen, kör möjligen Roberto Mehri? Hans pappa säger tat han har ett kontrakt med Caterham för loppet i Abu Dhabi. Mehri har tidigare kört fredagspass på Monza, Suzuka och i Sotji.
•••
Det kan bli en spännande presskonferens på torsdag. Där finns så klart Mercedes båda titelkandidater, men även Sebastian Vettel, Fernando Alonso och Jenson Button.
Vem kör var nästa år?
Är alla kvar i F1?
Nico Hülkenberg kommer också till presskonferensen. Undrar om han får en syl i vädret?

Kolla in nya Hondan

av Anna Andersson

Det är finalvecka. Dags att börja kika på vad som händer inför finalen i Abu Dhabi.
Förutsättningarna är klara.
Det skiljer 17 poäng mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg.
Ska Rosberg kunna vinna titeln behöver han vinna loppet – och Hamilton måste vara sämre än tvåa.
Mer om deras förhållanden ska vi titta på under veckan. I dag tänkte jag kika vidare på lite nyheter inför tävlingen.

Kamui Kobayashi kör för Caterham i Abu Dhabi, vem som kör den andra bilen är inte klart, men det ryktas om Andre Lotterer som gjorde ett inhopp i Belgien.
Marcus Ericsson har inget avtal med Caterham längre.
•••
Toto Wolff hyllar Felix Rosenqvist efter segern i Macau, frågan är bara vad som händer med Felix nu, han har kört EM i F3 ett antal år och skulle behöva ta sig vidare.
– Jag tittar på alternativ i Japan, Europa och USA, säger han till Sportbladet.
– Seger ger mig naturligtvis en bättre förhandlingsläge. Jag ska försöka få en så bra styrning som möjligt.
Han har stöd av Mercedes så det blir spännande att se vilken väg han kan välja, tidigare har han sagt till mig att han drömmer om F1, men att DTM kanske är en mer logisk väg. Nu har Mercedes redan kontrakterat Pascal Wehrlein som talang och testförare och enligt Toto Wolf kommer Mercedes snart att förlänga kontraktet med Lewis Hamilton Så vi får se.
Men Felix seger har gett eko. De blir spännande att se vart det bär av. Vad tror ni?

•••
McLaren och DTM-föraren Gary Paffett går åt skilda håll. Paffett har varit testförare och han har arbetat för stallet i åtta år, i framtiden ska ghan helt koncentrera sig på DTM där han kör för Mercedes.

Vill du höra hur den nya McLaren-Hondan låter?
Kolla här:

Inte världens kvalité, men det funkar ändå.
•••
Carlos Sainz Jr får chansen att testa för Red Bull i Abu Dhabi.
Är han ändå en man för F1?
Den andra bilen kör Daniel Ricciardo

•••
Två citat från Bernie Ecclestone som jag inte kan undvara er:
– Den enda möjligheten att jag lämnar mitt jobb är att ni bär ut mig i en liksäck.

– Problemet är att vi röstar demokratiskt inom F1 och alla vet att jag är emot demokrati.

– Jag har ofta fattat beslut som ibland har varit bra och ibland har varit dåliga. Ofta hade jag helt rätt .

Rosenqvists galna seger

av Anna Andersson

Felix Rosenqvist vann Macaus GP.
Han dominerade hela helgen, han var snabbast i kvalet, snabbast i kvalracet och han vann också loppet – i sitt femte försök. Han utklassade Max Verstappen som ska köra F1 nästa år och han skrev historia.
Han har nu vunnit RTL Masters i Holland, GP de Pau i frankrike och Macaus GP. Mer kan du inte göra som F3-förare.
Återigen bevisade Felix Rosenqvist vilken otroligt bra racerförare han är. Han kom till Macau efter en miserabel säsong i EM han km dit för femte gången och han lärde sig av sina misstag.
De är en otroligt stark bedrift och det är otroligt kul att se att trots att Marcus Ericsson har lämnat årets F1 så finns det svenska förare som levererar och som gör det på allra högsta nivå.
Felix Rosenqvist har stöd av Mercedes och har ofta sagt att han nog tittar mer mot DTM än mot F1 eftersom han är 22 år och inte har de finansiella medel som krävs för F1, men just nu struntar jag i den debatten. Jag tycker bara att det är vansinnigt kul med en svensk racerförare som levererar när han som mest behöver det.
Jag hoppas bara att vägen fortsätter att gå framåt och uppåt för Felix Rosenqvist.
Det har han gjort sin förtjänt av.
•••
Jag vet att det är en F1-blogg, men vill göra ett undantag för Rosenqvist i dag. Det är han värd.
•••
Sebastian Vettel fortsätter att tala bredvid munnen, till morgonkaffet en söndag hör naturligtvis Bild am Sonntag och där säger tysken:
– Jag kommer helt enkelt bra överens med Kimi. Han är alltid rak och ärlig och jag förväntar mig också att det kommr att fungera bra mellan oss på det personliga planet framöver, säger Vettel.
– Han har tack och lov ingen lust att hålla på med politik och baktala folk inom stallet.
Men officiellt är Vettel inte klar för Ferrari…
•••
Trevlig söndag

Mästarson till McLaren?

av Anna Andersson

Nej det där med dubbla poäng var visst ingen bra grej. Det tycker i alla fall inte Bernie Ecclestone så här en vecka innan det är dags för F1-final.
Ha ville ha dubbla poäng i de sista tre loppen inför årets säsong, men det blev i finalracet , men nu tycks han ha ångrat sig.
– Ett lopp är dumt, men med tre lopp måste ledaren ha 150 poängs försprång för att vara säker. Samtidigt tror jag inte att jag skulle föreslå tre lopp igen, citeras han av motorsporttotal.
– Jag vet inte hur vi gör nästa år.
Inte ens Nico Rosberg, som nu kan tjäna på de dubbla poängen gillar dem.
Vi får se hur utgången blir om en vecka. 17 poäng skiljer det nu.
Vad tycker ni?

•••
Det ryktas om att Andre Lotterer som körde ett lopp i höstas för Caterham får chansen igen i Abu Dhabi.
•••
Ett annat rykte är att Carlos Sainz jr är aktuell för McLaren. Han har tidigare varit ett av namnen på Toro Rossos lista, men det har inte blivit något än, trots att stallchefen Tost för flera månader sedan sa att det var klart till 99 procent.
•••
Felix Rosenqvist har pole position i Macau, medan Max Verstappen som kör F1 nästa år gjorde en miss och kraschade. Håll tummarna för Felix i morgon.
Annars kan jag rekommendera finalen i Nascar, fyra man har exakt samma poäng inför säsongens sista lopp.

Därför struntar Ecclestone i oss

av Anna Andersson

Jag kan inte låta bli att skriva lite om Bernie Ecclestone igen.
Han gillar som bekant varken, instagram, facebook eller twitter. Trots att det nyttjas av mängder av människor från tonåren upp till pensionsåldern och 84-åringen säger:
– Ingen aning varför folk hela tiden pratar om den unga generationen. Vad ger det? Vi kan inte sälja någonting till dem. De flesta av de ungarna har nämligen inga pengar.
– Jag är mer intresserad av 70-åringarna för de har tillräckligt mycket pengar. Det finns ingen anledning för mig att tänka på ungarna för de köper ingenting och om några PR-människor säger att de behöver den åldersgruppen så kan de arbeta med Disneyland.
Rätt eller fel?
Han säger följande om Caterham och Marussia
– Det är inga toppstall och därför är det ingen som kommer att sakna dem. Den enda anledningen till att man överhuvudtaget vet namnen på de stallen är att de är krisdrabbade.
För övrigt bekräftar Caterham nu att stallet kör i Abu Dhabi. Allt tack vare internetaktionen där fansen hjälpte till:

– Vi gav oss en rejäl utmaning och det har absolut varit värt det. På en vecka gjorde fansen det omöjliga möjligt. Vi visste att detta var det bästa sättet att hålla stallet vid liv och visa för potentiella köpare att det är ett racingteam och det är med i finalen. Det finns inte ord för hur tacksamma vi är för allt det som stallets fans har gjort för aytt detta ska vara öjligt, säger konkursförvaltaren Finbarr O’Connell.
– Nu åker vi till Abu Dhabi för att visa hurt hårt den här gruppen jobbar, vilka positiva människor som finns i teamet och vi hoppas på att vi kan säkra stallets framtid. Det senaste dagarna har listan över antalet potentiella köpare ökat drastiskt och eftersom vi kör i Abu Dhabi får stallet möjligheten att sälja sig som ett levande, fullt fungerande stall och som dessutom förtjänar att köra både 2015 och framöver.
Vilka förare som kör är inte klart, men Marcus Ericsson är som Sportbladet redan har skrivit flera gånger, inte en av dem.

•••
Nu är det dags. Här kan du kolla in McLarens nya.
Försökte lägga in bilden här, men det funkar inte riktigt av någon märklig anledning.

•••
Christian Horner menar att Sebastian Vettel har rätt tajming nu:
– Allt i livet handlar om tajming. Kanske är det så att han inte har haft möjligheten att gå till ferrari om han väntar 12 månader, säger Red BUlls stallchef.
Ärligt, vad tycker ni om Vettel och Ferrari?
Tysken drömmer ju om att göra en Michael Schumacher och bli stor tysk hjälte, precis som hans barndomsidol. Komemr han att lyckas?
Om ja varför?
Om nej, varför inte?
•••
Trevlig helg.
Glöm inte att följa Felix Rosenqvist i Macau. Han satsar på seger i Macau.

Full fokus på Sauber Marcus

av Anna Andersson

I dag är det 20 år sedan Michael Schumacher vann sin första VM-titel med Benetton.
Schumacherkämpar fortfarande för att komma tillbaka till et normalt liv efter den hemska skidolyckan under nyårshelgen förra året och familjen tackar för allt stöd:
– Fortfarande nås vi varje dag av meddelanden från människor som önskar att Michael ska krya på sig och vi blir helt stumma av det stora antal som kommer in till oss, skriver familjen på hans hemsida
– Återigen vill vi tacka för att ni är med och kämpar tillsammans med honom. VI ser med tillförsikt mot framtiden och hoppas för det bästa för Michael. Den kraften som ni ger oss hjälper oss att fortsätta stötta honom i hans kamp.
•••
Konkursförvaltaren Finnbar O’Connell är övertygad om att Caterham kör i Abu Dhabi och han har fem förare som är intresserade:
– Det är fem som verkligen är intresserade. De som vi väljer kommer att köra varje träningspass, säger han enligt motorsporttotal.
Men Marcus Ericsson är inte en av dem.
Han har brutit med stallet:

"Following recent events re Caterham Sports Limited and 1 MRT Sdn Bhd, my adviser Eje Elgh and I have decided to terminate, with immediate effect, all agreements connecting me to the Caterham F1 team. This is a sad day as we have greatly enjoyed working with the team through a difficult and tough season.I wish to thank Colin Kolles, Manfredi Ravetto, Cyril Abiteboul and every other member of the Caterham F1 team for your trust and confidence in me, and for making my first Formula 1 season an educational and unforgettable experience. In addition, I thank my good friend and teammate Kamui Kobayashi for being an inspiring benchmark throughout the year, and hope to see him back on the track soon.Marcus Ericsson;November 12, 2014."

Klickar du på bilden kan du läsa hans ord.
Svensken kan däremot köra testet med Sauber i Abu Dhabi. Ju tidigare han börjar arbetet för det schweiziska stallet, ju bättre är det.

Stjärnorna avslöjar sina hemilgheter

av Anna Andersson

Det är inte helt enkelt med twitter. Romain Grosjean råkade twittra att han stannar hos Lotus, sedan så raderade han det inlägget….
Dessutom råkade Sebastian Vettel under ett inslag med Italienska Sky träna på italienska glosor och råkade då skriva att han är en förare med Ferrari…

Ja, ja snart får vi reda på vad som händer och det senaste ryktet är att
Fernando Alonso tar med sin tävlingsingenjör Andrea Stella till McLaren. Dessutom sägs Massimo Rivola vara aktuell för den post som Sam Michael lämnar på grund av femiljeskäl efter säsongen.
•••
När det gäller Button så kolla in denna:

Vad tycker ni? Är det dags för Button att byta till LMP1? Eller har han mer att ge i F1?
•••
Det är dubbla poäng i säsongsfinalen i år.
Men det är troligen inte det nästa år.
I alla fall om vi får tro Toto Wolff:
– Det finns ingen som gillar de där dubbla poängen. Jag tror inte ens Bernie tycker att det är så himla bra längre och därför kommer vi att diskutera det nästa gång vi ses, säger Mercedes motorsportchef till motorsportmagazin.
•••
Christian Horner har förlovat sig med sin Spice Girl

•••
Det kan hända att Alice Powell kör för Caterham under fredagen i Abu Dhabi. 21-åringens farfar vill betala 35 000 pund för att hon ska få köra ett pass, skriver Daily Mail och hon säger själv till SKy Sport att hon har sponsorer som är intresserade av att satsa pengar i stallet.
Hon har dessutom stöd av Storbritanniens premiärminister:
– Alice har mitt fula stöd i sin dröm om F1. Ingen kvinna har kört F1 på 40 år och det vore inte bara häftigt för Alice och för Storbritannien utan även för formel 1, säger premiärministern.
Powell har kört bland annat GP3, men någon superlicens det har hon exempelvis inte…
Förresten, snacka om att auktionera ut platserna, betala så kör du…typ.
•••
När det gäller Sauber vill Adrian Sutils manager ha en rejäl diskussion med stallet innan tävlingshelgen i Abu Dhabi och förhoppningsvis också en lösning. Sauber har som bekant tre förare med kontrakt, Ericsson, Feile Nasr och Sutil som har ett tvåårskontrakt.
Det sägs att Giedo van der Garde också hade ett kontrakt, men att han fick besked via SMS att man rivit det och så ryktas det om att Sauber var överens med Jules Bianchi om en gemensam framtid inför Japans GP, men av kända orsaker blev det ingenting av det.

Sida 229 av 390