Ecclestones nya idé

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone är 84 år, still going strong som det heter, och inte har karln slut på idéer heller.
Den senaste är att man ska dela in F1 i två divisioner.
En med Mercedes, Red Bull, McLaren och Ferrari och en annan för privatstallen som inte stöttas av stora koncerner.
– Det är kanske en idé, säger han.
Det finns ett problem inför nästa säsong och det är att det finns ett kontrakt med TV-rättigheter som säger att det ska vara 20 bilar på griden. Nu när Caterham och Marussia inte är tillgängliga är det 18 och det är för lite.
Ecclestone hade möte med Sauber, Lotus och Force India i Brasilien, de vill ha en större del av prispengarna, men Ecclestone vill inte betala dem mer.
Istället så verkar dets om Red Bull och Ferrari har gått med på att köra med tre bilar nästa år.
Frågan är bara hur man då gör i konstruktörsmästerskapet när vissa kör med tre bilar, andra med två? Vilken bil är det som inte ska räknas i sammanhanget?
Vore lite kul att se Ferrari med Vettel, Alonso och Räikkönen – eller vad tycker ni?
Mer om det kan du läsa här:
•••
Det verkar som om Jenson Button kikar allt mer mot LMP1.
•••
Här är Nico Rosbergs tankar efter Brasiliens GP:

Nico Rosberg sa skämtsamt att han vill ha hjälp av Felipe Massa.
– Jag måste motivera Felipe så att han är otroligt avslappnad nu mellan Brasilien och Abu Dhabi, sa Rosberg efter loppet i Brasilien.
Det går Williamsföraren inte med på:
– Jag ska inte hjälpa någon. Ja sa till honom att jag vill vinna loppet och inte hjälpa dig.
Anledningen till det är VM-finalen 2008 som fortfarande sitter som ett djupt öppet så hos Massa:
– Ingen hjälpte mig när jag hade kunnat vinna VM Då var det en viss tysk som ställde till problem för mig.
Han syftar på Timo Glock som halkade omkring på intemediates i regnet och blev omkörd av Hamilton i sista kurvan vilken gav britten titeln.

En signal till Massa

av Anna Andersson

Är det dags för Nico Rosberg att ringa Felipe Massa?
Ja, jag tror det.
Och han kan passa på att slå Valtteri Bottas en signal när han ändå har lite tid över. För han behöver ha hjälp av de förarna om han ska kunna vinna VM-titeln i Abu Dhabi om två veckor.
Williams bil är den enda som kan konkurrera fartmässigt med Mercedesen, men sedan behöver han ha lite tur också och det tycks

Nu sitter vi med en spännande final och dubbla poäng som kan avgöra VM. Vad tycker ni om det.
Vad jag tycker kan ni läsa i dagens tidning, eller här:
Vad tycker ni?
•••
Enligt motorsporttotal har Marussia inte betalat Ferrari någonting för motorerna i år och nu har det stallet gått i konkurs. Den tyska websidan skriver också att Sauber har stora skulder till Ferrari, i nuläget handlar det om 13 miljoner amerikanska dollar, men man har gjort upp en betalningsplan.
– Ferrari har gjort allt för att stötta de små stallen. Vi komemr att arbeta vidare, precis som bvanligt. VI är övertygade om att vi måste jobba vidare på samma sätt för att alla ska få chansens, säger stallchefen Marco Mattiacci till motorpsorttotal.
Sauber är det enda team som köper motorer av Ferrari 2015, 2016 tillkommer Haas.

•••
Enligt brittisk media ska Mclaren testa en radikal B-version av sin MP4-29 i Abu Dhabi, man väljer att köra den under fredagen för att sedan kunna arbeta vidare på konceptet för 2015.
– Vi vill säkerställa att vi är redo när det är dags att presentera bilen för 2015, PÅ så sätt kan Honda testa alla olika system säge Eric Boullier.
– Det är helt enkelt för lite tid för sådant under testerna.
•••
Och det senaste i ärendet Alonso är att det kommer ett besked innan det är dags för säsongsfinalen i Abu Dhabi….

Rosbergs jubel – Hamiltons miss

av Anna Andersson

Nico Rosberg gjorde allt rätt i Brasilien. Han var snabbast på samtliga träningar, snabbast i kvalet och snabbast i loppet.
Han utmanades av Lewis Hamilton, men lyckades hålla koncentrationen och gjorde inga misstag (som i Austin senast där han tryckte på fel spak i samband med Hamiltons omkörning). Den här gången var det jagande Hamilton som gjorde ett misstag, han satsade allt, men missade lite på det 27:e varvet och tappade några viktiga sekunder.
Rosberg vann sin första seger i Brasilien, tror inte att han ens har varit på pallen där tidigare, och han tog in sju poäng på Lewis Hamilton i kampen om VM-titeln. Han bröt också Hamiltons segersvit och det gör att vi har en otroligt spännande final framför oss.
Rosberg och Hamilton har turats om i ledningen av mästerskapet under hela säsongen, Rosberg hade som mest 29 poängs ledning i mästerskapet. Nu är han 17 poäng efter Lewis Hamilton och det räcker inte för tysken att vinna loppet i Abu Dhabi.
Lewis Hamilton får inte bli sämre än tvåa om han ska kunna ta hem titeln. Det delas ju ut dubbla poäng i finalen, men där är alltså skillnaden mellan plats ett och två 14 poäng.
Jag har hela tiden varit emot det där med dubbla poäng i det sista loppet, men faktum är ju att det gör att vi har spänning ända in i mål. Är det läge att tänka om?
Nej, jag tror inte det. Egentligen är det rätt att den förare som vinner flest lopp ett år också vinner VM, men nu har vi spänningen ända in i mål.
Vad tycker ni om hela den debatten?
•••
För övrigt är Mercedes nu det stall i historien som tagit flest dubbelsegrar under en säsong.
– Jag är så otroligt stolt över hela detta teamet, säger teamchef Toto Wolff.
•••
Jag tycker däremot att det är förbannat roligt att två teamkompisar får köra om VM-segern.Att det är kamp på banan och inget spel där cheferna bestämmer vem som ska vinna.
•••
Jag gläds åt Felipe Massa som var trea hemma i Brasilien.
•••
Det var en underbar duell mellan Ferraris båda förare Fernando Alonso och Kimi Räikkönen om plats sex. Räikkönen höll emot länge, men på det 68:e varvet fick han ge sig.

•••
Force India redovisar också rejäla förluster, närmare 38,5 miljoner pund. ( ca 452 miljoner kr). Majoritetsgaren och stallchefen Vijay Mallya har en privat förmögenhet på över fem miljarder kronor, men hans flygbolag Kingfisher har haft stora ekonomiska problem de senaste åren.
Tillsammans med Sauber och Lotus kämpar Force India för att de mindre privatstallen ska få en större del av prispengarna inom F1. De har haft ett möte med Bernie Ecclestone under helgen, men man har inte hittat någon lösning.
– Det finns inget annat att göra än att vänta och se vad som händer, säger Mallya enligt motorsportmagazin.
•••
Caterham har startat en aktion för att kunna köra säsongsfinalen i Abu Dhabi. Jag har skrivit om det tidigare och på bara 48 timmar lyckades konkursförvaltaren få in 1 miljon pund.
Totalt behöver stallet få in 2,35 miljoner pund.
•••
Marussias VD Graeme Lowdon tror att teamet kan överleva, trots konkursen:
– Det finns stora intressen från potentiella köpare, säger han till Sky Sport F1.
– Det finns en chans att vi kör 2015 och även efter det. Det finns även en liten möjlighet att vi kör i Abu Dhabi.
•••
Återigen sägs det att Fernando Alonso har skrivit på för McLaren. I så fall kör han sitt sista lopp för Ferrari om två veckor.
•••
Marc Marquez är världsmästare. Han vann motoGP.
Alex Marquez är världsmästare. Han vann moto3.
Snacka om familjelycka.

Har Rosberg lärt av misstagen?

av Anna Andersson

Det skulle ösregna under kvalet sa väderprognosen i går.
Men det gjorde det absolut inte.
Även om det var betydligt kallare i asfalten än under fredagen så fortsatte Nico Rosberg att köra bra. Han har varit snabbast under samtliga träningspass och i kvalet var han 33 tusendelar före Hamilton.
Tysken behöver en seger i morgon och efter det jobbiga misstaget där han tog fel spak på ratten under USA:s GP och därför missade han den extra fartboosten i samband med Lewis Hamiltons omkörning så måste han gå vidare. Det var ett misstag som kostade honom segern och nu måste han vinna de två återstående loppen – men det räcker inte om Hamilton är tvåa.
Rosberg såg samlad ut under kvalet, gjorde sitt jobb och var cool på presskonferensen.
Men han vet precis som alla andra att han har tagit tio pole positions i år. Han är kvalkungen.
Däremot har han inte kunnat förvandla den fina startpositionen till seger så värst många gånger. Senaste beviset är Austin.
– Jag har lärt mig av mina misstag, säger han bland annat i texten från kvalet.

I morgon får vi se.

Här är resultaten:
1 Nico Rosberg Mercedes 1m10.023s –
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m10.056s 0.033s
3 Felipe Massa Williams 1m10.247s 0.224s
4 Valtteri Bottas Williams 1m10.305s 0.282s
5 Jenson Button McLaren 1m10.930s 0.907s
6 Sebastian Vettel Red Bull 1m10.938s 0.915s
7 Kevin Magnussen McLaren 1m10.969s 0.946s
8 Fernando Alonso Ferrari 1m10.977s 0.954s
9 Daniel Ricciardo Red Bull 1m11.075s 1.052s
10 Kimi Räikkönen Ferrari 1m11.099s 1.076s
11 Esteban Gutierrez Sauber 1m11.591s –
12 Nico Hülkenberg Force India 1m11.976s –
13 Adrian Sutil Sauber 1m12.099s –
14 Romain Grosjean Lotus 1m12.037s –
15 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1m12.040s –
16 Pastor Maldonado Lotus 1m12.233s –
17 Daniil Kvyat Toro Rosso – –
18 Sergio Perez Force India 1m12.076s –
Källa: Autosport
Vilka är era tips inför loppet?
Diskutera gärna mera här på bloggen. Det är så härligt att ni gör den så levande.

•••
Felipe Massa var trea, knappt före teamkollegan Valtteri Bottas. Massa som kan banan utan och innan njuter av att ha en snabb bil på hemmaplan och räkna inte med att han är nöjd med en pallplats i morgon. Han vill ha mer.
Är det det som är Rosbergs chans kanske?
Kan Massa, som en gång förlorade VM-titeln här hemma i Brasilien ( 2008) när han redan gått i mål, vara med och avgöra årets kamp?

•••
I Q1 körde alla bilarna på mjuka däck, skillnaden mellan däcken är otorligt stor och därför vågade man helt enkelt inte chansa på att köra med hörda däck. I den första kvalomgången försvann fyra bilar Romain Grosjean (Lotus), Jean-Eric Vergne (Toro Rosso), Sergio Perez (Force India) ( plus sju startpositioner eftersom han straffades i USA) och Pastor Maldonado (Lotus). De startar på plats 15 till 18.
I Q2 försvann Esteban Gutierrez (Sauber), Nico Hülkenberg (Force India), Adrian Sutil (Sauber) och Daniil Kvyat (Toro Rosso). Den sistnämnde flyttas tillbaka i starten, han gjorde ett otillåtet motorbyte inför racet i USA och måste beta av fler placeringar på det straffet.
•••
Det skulle regna under kvalet ja, det gjorde det inte. Men det finns en risk för regn under loppet och regnar det över Interlagos då ligger det vatten på banan.
Det kan bli ruskigt spännande i morgon.
•••
Valtteri Bottas har haft en riktigt bra säsong och nu talar han också i klartext:
– Jag kör bara F1 av en orsak, jag ska bli världsmästare.
•••
Caterham vädjar ju till fansen om deras hjälp för att klara säsongsfinalen i Abu Dhabi. Du kan köpa delar av teamet, eller en reklamplats på bilen eller helt enkelt skänka 12 spänn.
Men det gillar inte Bernie Ecclestone:
– Jag tycker att det är en katastrof, säger F1-gurun.
– Vi behöver inga tiggare.
Aktionen håller på i en vecka till och när jag kikade efter senast hade man fått in 428 837 pund, vilket är 18 procent av målet på 2,35 miljoner pund.
•••
Fick ett mejl av Tomas Rudén med ett tips. Gå in och läs på den här intressanta bloggen som förklarar och visar pengaflödet inom F1:
•••
Red Bull är till salu – eller inte stallet utan den bil som Mark Webber körde 2007 ( RB3). Den kostar 250 000 pund.

Alonsos Ferrari brinner

av Anna Andersson

Fernando Alonso hade eld i baken ungefär 25 minuter innan det var färdigkört under fredagen.

Men lugn alla Alonsofans. Det var en fredagsmotor och han kommer INTE att råka ut för samma sak som Sebastian Vettel gjorde i Austin och starta från depån. Vettel fick byta allt i motorn, men för Alonsos del handlade det om en fredagsmotor:
– Det ser spektakulärt ut, det ger oss en massa jobb med att rengöra allt, men det är inget större problem, säger Ferraris chefingenjör Pat Fry och Ferraris talesman Renato Bisignani säger till Sky Sport F1:
– Vi skulle ändå bygga in en ny motor i morgon som vi skulle använda oss för under resten av helgen.
Här kan du läsa mer om träningen och Nico Rosbergs kamp för att nå titeln:

Här är resultaten:
1 Nico Rosberg Mercedes 1m12.123s – 36
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m12.336s 0.213s 36
3 Kimi Räikkönen Ferrari 1m12.696s 0.573s 32
4 Daniel Ricciardo Red Bull 1m12.956s 0.833s 24
5 Valtteri Bottas Williams 1m13.035s 0.912s 31
6 Felipe Massa Williams 1m13.099s 0.976s 27
7 Fernando Alonso Ferrari 1m13.122s 0.999s 20
8 Daniil Kvyat Toro Rosso 1m13.254s 1.131s 35
9 Sebastian Vettel Red Bull 1m13.333s 1.210s 28
10 Kevin Magnussen McLaren 1m13.479s 1.356s 33
11 Pastor Maldonado Lotus 1m13.497s 1.374s 33
12 Romain Grosjean Lotus 1m13.714s 1.591s 37
13 Nico Hülkenberg Force India 1m13.882s 1.759s 32
14 Esteban Gutierrez Sauber 1m13.902s 1.779s 25
15 Adrian Sutil Sauber 1m14.204s 2.081s 36
16 Jenson Button McLaren 1m14.209s 2.086s 31
17 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1m17.171s 5.048s 5
•••
Lewis Hamilton har i dag gått ut och försvarat jenson Button:
– Han måste bara få en bättre bil. Det är inte stallet som behöver en bättre förare. Det finns inte många där ute. De behöver en bättre bil, säger Hamilton till Reuters.
•••
Marussias F1-team har stängt sina dörrar i dag. Det blir ingen säsongsfinal för stallet och de mer än 200 personerna som arbetar för teamet är arbetslösa. Ett visst hopp finns fortfarande eftersom stallet finns med på den provisoriska anmälningslistan för nästa år, under namnet Manor.
Men det ser inte alls ljust ut.
•••
Caterham däremot erbjuder sina fans att köpa saker från teamet. Allt för att skrapa ihop de pengar som behövs för att köra i Abu Dhabi.
– Jag gissar att det inte är Marcus som sitter i bilen där, sa Eje Elgh för någon dag sedan.
Han hänvisar till att Ericsson har skrivit på för Sauber.
När det gäller Sauber så är Monisha Kaltenborn jurist. Hon har just nu två förare bekräftade och två som hävdar att de har kontrakt. Hon vill inte svara på några frågor om det utan hänvisar till interna diskussioner.
Men med hennes bakgrund är det väl troligt att hon vet vad hon gör:
– Vi vet vad vi gör. Vi kör med de två förarna som vi har bekräftat, säger hon.
•••
Räkna med ett blött kval i morgon. Det finns risk för rejäla regnskurar. Däremot ser det något bättre ut inför söndagen, men det finns även där en risk för regn.
•••

Kaos i Ericssons nya stall – jurister kopplas in

av Anna Andersson

Marcus Ericsson och Felipe Nasr ska köra för Sauber 2015 säger stallet.
Men Adrian Sutil och Giedo van der Garde har också kontrakt.
Säger de.
Även Esteban Gutierrez är förvånad över att han får lämna teamet och han sponsras av en av världens absolut rikaste män, Carlos Slim från Mexiko. Förarna pratar om att ta till rättsliga åtgärder, diskutera med sina managers och med jurister. Även Simona de Silvestro som i maj stod i Barcelona och pratade om sin framtid med stallet och hur hon skulle köra F1 nästa år har fått gå efter oenigheter. Hon skulle ha kört under fredagsträningen i Austin förra veckan, men samarbetet bröts och hon ser också över vilka rättliga åtgärder som hon kan vidta.
Med andra ord en rejäl soppa och du kan läsa om det här.
Eller som Adrian Sutils flickvän twittrade:

•••
Det är dags för F1 på Interlagos och där brukar vädret alltid ställa till problem, om du inte har sett klippet från finalen 2008 så gå in på gårdagens blogginlägg.
Här är Pirellis ord om däckvalet inför helgen:
Interlagos-banan i hjärtat av Sao Paulo har det näst kortaste varvet av alla F1-banor efter Monaco och består av knixiga kurvor och höjdskillnader som ger förare, bilar och däck en fascinerande utmaning. Gummiblandningarna medium och mjuk har valts ut av Pirelli för Interlagos, här finns dock stor risk för regn och de preliminära väderleksrapporterna talar om blött väder för åtminstone delar av helgen.

Det stora antalet kurvor som packats ihop på bara 4,309 km bana innebär att däcken utsätts för konstant påfrestning, bristen på långa raksträckor ger heller inte någon möjlighet till avkylning. Dessutom är banan känd för sin ojämna beläggning, sina snabba kurvor och små avåkningszoner, något som kräver total koncentration från förarna. Framförallt är evenemanget känt för sina entusiastiska fans och en unik atmosfär. Här har många titelfighter avgjorts under åren, men eftersom dubbla poäng delas ut i årets finaltävling i Abu Dhabi kommer inte detta ske denna helg.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Brasilien är en av Pirellis största marknader i världen, så det är ett nöje att vara här bland vänner och supporters. Varvet tar mycket ur däcken tack vare den nästan konstanta följden av kurvor och en del av dessa tas dessutom i hög fart. Att få ut det mesta ur däcken är vitalt när det gäller strategierna för racet. Vi har sett många regnrace här under åren och det finns hög sannolikhet för att det kan bli så även i år. Detta adderar till ryktet som banan har, att vara värd för dramatiska race där ingen vet hur det skall sluta. Vi kan troligen se fram mot ännu en spännande helg med en publik med stark passion för Formel 1”.

Banan ur däcksynpunkt

Interlagos är en av få banor som körs motsols tillsammans med de andra två banorna som avslutar årets VM: Circuit of the Americas och Yas Marina.

Mediumdäcket fungerar som bäst i lägre arbetstemperatur och ger optimal prestanda även i lägre yttertemperatur. Det mjuka däcket ger som kontrast bästa prestanda i varmare väder, allt detta påverkar förstås racestrategierna.

Däcken påverkas av flera kombinerade påfrestningar på Interlagos: sido- och längsgående krafter samtidigt, något som ger höga temperaturökningar i gummiblandningen. Graden av downforce är generellt högt och balansen mellan aerodynamiskt och mekaniskt grepp är i stort sett jämn.

Förra året var den vinnande strategin en tvåstoppare. Red Bulls Sebastian Vettel startade på medium, gjorde ett depåstopp för byte till ytterligare ett set medium på varv 24 och bytte sedan till hård gummiblandning på 47:e varvet. Före start hade man inte haft chans att köra ett enda pass på torr bana, något som gjorde strategivalet komplicerat.
•••
Fakta om banan:
Längd: 4,309 km/71 varv. Den körs motsols.
Kurvor: 5 höger och 10 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2
Kurvor över 250 km/timmen: 2
Avstånd till kurva 1: 190 m
Medelhastighet 2013: 198,202 km/tim
Lägsta passage med full gas: 17 sek/1220 m.
DRS: Mellan kurva 3 och 4 samt start/målrakan.
Varvrekord: 1:11.473 – JP Montoya (2004)
•••
Märk väl att kval och race avgörs på lördag och söndag kl 17.00 svensk tid.

Han är Marcus teamkompis

av Anna Andersson

Felipe Nasr.
Det är Marcus Ericssons nya stallkollega. Lagom till hans hemmalopp i Brasilien meddelar han att han ska byta rollen som testförare hos Williams mot en förarplats hos Sauber 2015.
– Att skriva under ett kontrakt med Saubers F1-team är ett viktigt steg i min karriär, det är ett oförglömligt ögonblick, säger han i en kommentar.
–Jag tillägnar det alla som har stöttat mig, min familj, mina vänner, mina sponsorer, mina tidigare stall och mitt hemland.
Han stöttas av Banco do Brasil.
– Det är en mycket viktig följeslagare och sponsor för Felipe, säger stallchefen Monisha Kaltenborn.
– Vi glädjer oss verkligen åt att ett så erkänt företag stöttar honom i detta viktiga steg. Vi ser fram emot ett bra samarbete.
Felipe Nasr har kört GP2 sedan 2012. Han inledde med DAMS 2012 då han var tvåa i ett loppsom bäst, hans teamkollega Davide Valsecchi vann mästerskapet. Följade år körde han för Carlin och slutade fyra. Inför finalen i år ligger han tvåa i serien och samtidigt som han kört i den serien har han varit testförare för Williams där han har fått köra under en fredagsträning.
– Banco do Brasil tror på Felipe Nasrs potential, experter anser att han är den största brasilianska racingtalangen sedan Ayrton Senna, säger storsponsorns PR-direktör Hayton Rocha.
Nasr har även vunnit brittiska F3, varit tvåa i F3-loppet i Macau och vunnit europeiska formel BMW.
Det blir spännande att se kampen mellan Marcus Ericsson och Felipe Nasar, de två har fajtats mot varandra i GP2 också och för Marcus är det verkligen en teamkollega att mäta sig med. Det blir en duell mellan två äregiriga unga förare, som har haft sina duster både på och utanför banan under tiden i GP2 och är bilen bättre än den var i år kan det bli spännande. En lite fördel för svensken är att han redan har ett års F1-erfarenhet.
Vad tror ni om den fajten?
•••
Adrian Sutil hade ett kontrkt med Suaber för 2015. Honom måste stallet nu köpa ut. Troligen. blir det banken som stöttar Nasar som får bekosta det
•••
Adrian Sutil och Esteban Gutierrez måste därmed leta efter andra förarplatser till 2015.
•••
Brasiliens GP.
Här är tiderna som gäller i helgen:
Fredag: Träning 1 kl 13.00
Träning 2 kl 17.00
Lördag:
Träning 3 kl 14.00
Kval kl 17.00
Söndag: Lopp kl 17.00

Brasiliens GP brukar betyda spänning – kommer ni i håg VM 2008? Dramat med Lewis Hamilton och Felipe Massa, där Timo Glock plötsligt spelade en huvudroll?

Enligt väderprognosen så finns det en risk för regn under lördagen och det är över 70 procents risk att det regnar under inlendingen av loppet. Däremot tror metrologerna att regnet ska upphöra under loppet.

•••
FIA har offentliggjort den provisoriska anmälningslistan för VM 2015 och med på listan finns båda stallen som saknades i USA och som saknas den kommande helgen i Brasilien, Caterham och Marussia ( även om Marussia går under namnet Manor F1 Team).
Däremot finns inte Colin Kolles rumänska projekt Forza Rossa med på listan.
När vi väl är inne på Caterham säger konskursförvaltaren nu att det är näst intill säkert att stallet är med i säsongsfinalen i Abu Dhabi.
•••
Det har gått över en månad sedan den hemska olyckan på Suzuka i Japan där Jules Bianchi skadades så svårt. Han är kvar på sjukhuset i Japan, det sägs att han är för svag för att flyttas. Läget är fortfarande kritiskt, men stabilt.

Hånet inför VM-fajten

av Anna Andersson

McLaren börjar tvivla på Fernando Alonso. Stallet har ingen lust att vänta längre och sätter press på Ferarriföraren:
– Vi vill ha ett besked av Fernando mellan loppen i Brasilien och Abu Dhabi, säger Eric Boullier till Bild.
– Annars får vi se oss om efter en annan lösning.
Alonso har hela tiden velat ha en lösning över en säsong för att kunna byta till Mercedes 2016, men det vill inte McLaren:
– Vi hade ett bra samtal med honom och han skulle passa bra hos oss. Han visa att han var intresserad av uppgiften, säger Boullier:
– Men vi vill ha en långsiktig lösning, ett kontakt över tre år, inte vara ett kontrakt på ett år. Vi har stora förhoppningar på vårt team.
Just nu väntar alla på Alonso. Ferrari kan inte presentera Sebastian Vettel innan Alonso är borta, Romain Grosjean vill lämna Lotus och hoppas på McLaren, Jenson Button och Kevin Magnussen vill båda vara kvar hos McLaren.
•••
Nico Rosberg använde sig av fel spak under loppet i USA och nu hånas han av tyska Bild:
Falscher knopf.
Problem im Kopf?

Fel knapp – mentala problem?
Hamilton däremot är självsäker:

Samtidigt är det inte över. Ingen titel delas ut i Brasilien på söndag och om Rosberg vinner de kommande två loppen och Hamilton inte slutar tvåa i båda, ja då är titeln tysk.
Hur tror ni att titelkampen slutar?
•••
Rubens Barrichello. Det skulle ha varit Marcus Ericssons teamkollega i de tre avslutande loppen. Tanken från Caterhams sida var att den tidigare parhästen till Michael Schumacher skulle få köra bland annat på hemmaplan, i Brasilien:
– Det hade varit härligt med en comeback, att åter igen få köra för min hemmapublik och ta ett anständigt farväl, säger Barrichello till Adam Cooper.
När han körde sitt senaste lopp i Brasilien 2011 för Williams visste han inte att det skulle vara hans sista race där som F1-förare.
•••
Internt har Vijay Mallya bekräftat att Sergio Perez stannar hos Force India.
•••
Audis sportchef Wolfgan Ullrich dementerar ryktena om att biltillverkaren vill köra F1 2016. Han säger att Audi koncentrerar sig på långlopp och DTM.
– Det finns inget annat program, säger han till Autosport.
Han hävdar att Stefano Domenicali, som tidigare var stallchef hos Ferrari, inte kommer att arbeta med motorsport hos Audi.
•••
Gerhard Berger har kommenterat ryktena om att han är på väg till Ferrari tillsammans med Vettel:
– Man ska aldrig säga aldrig, säger Berger som var delägare i Toro Rosso när Vettel körde där och som under sin aktiva karriär själv körde för Ferrari.

Funkar äktenskapet denna gång?

av Anna Andersson

Är McLaren och Alonso ett äktenskap som kan fungera nu vid andra försöket?
Nu verkar det som om spanjoren har skrivit på ett kontrakt över två plus ett år. Mer om det kan ni läsa här:

Gammal kärlek rostar aldrig, eller? Vad tror ni om den kombinationen och vem får lämna McLaren, Button eller Magnussen?
•••
Det finns bara en Kimi:

•••
Bernie Ecclestone hoppas på två lopp i USA framöver.
•••
I tidera av selfies:

Han är flitig Mario Andretti:

•••
Lotus, Sauber och Force India vill ha mer pengar. De hotar med en bojkott och i veckan kommer det att förhandlas och förhandlas. De vill att Bernie Ecclestone ska öppna plånboken och betala mer pengar till de privata stallen.
– Alla känner till situationen och Bernie vill binda de stora stallen tull sig för att de ska utgöra kärnan till F1, säger Toto Wolff, Mercedes, till motorsporttotal.
– Nu ärr det upp till teamen att ta ett samtal med Bernie om vad vi kan göra. Om de stora teamen, vilket också inkluderar oss, kan göra någonting så ska vi sätta oss ner och diskutera det.

Rosberg erkänner fel

av Anna Andersson

Nico Rosberg tryckte på fel knapp. Det kostade honom segern i USA:
Ja, det erkänner han u för Autosport.
– Jag gjorde ett fel, jag använde mig av fel mekanism för att få extra KERS, säger han.
Han såg Hamilton komma stormande, men istället för att trycka på rätt knapp använde han en spak bakom ratten och den såg till att försena KERS-boosten.
– Jag trodde jag gjorde rätt, men det blev en försening av händelseförloppet, säger han.
– Hade jag använt rätt knapp hade jag varit där direkt, men med spaken så kom jag försent. Jag fick aldrig någon extra KERS. De var ett misstag som jag inte hade någon aning om.
Han fick reda på det när han pratade med sin ingenjör efter loppet, om omkörningen på det 24:e varvet säger han:
– Jag trodde att jag stängde igen dörren tillräckligt mycket för att han inte skulle kunna ta sig förbi, men så var det inte.
•••
Nu är det så att det inte räcker för Rosberg att vinna de två loppen som är kvar om han ska kunna ta hem VM-titeln. Han måste vinna, men Hamilton får inte sluta tvåa.
Hamilton har i och för sig aldrig varit intresserad av att sluta tvåa. Han kör för seger:
– Ett lopp som detta känns alltid speciellt bra eftersom man måste överlista föraren framför, säger britten:
– Det är bara två lopp kvar, men jag kommer att attackera vidare som om det vore fem eller tio. Jag vill naturligtvis ta många poäng, men jag vill också vinna.
•••
Jenson Button har humor:

Det senaste ryktet säger att Alonso kommer till McLaren och Jenson Button får lämna stallet.
•••
En nolla till för Kimi Räikkönen:
– Jag hatar det, är hans kommentar.
•••
På söndag kör vi i Brasilien. Hur går era tankar inför det loppet?
Fundera på det, jag kommer att gå in mer på den biten från och med tisdag/onsdag någonstans. Jag kommer att försöka hålla bloggen uppdaterad varje dag till dess att säsongen är över, så förhoppningsvis kan diskussionen fortsätta att sprudla.

Sida 230 av 390