Flirten i Austin

av Anna Andersson

Lewis Hamilton tog sin tionde seger för året. Sin femte i rad och det har bara sex förare klarat av tidigare i historien.
Britten tog hjälp av DRS för att suga sig i kapp Rosberg som hade ledningen under inledningen av loppet och på det 24:e varvet så bromsade han sig förbi. Rosberg hade koll på läget, bromsade och tappade ledningen. Hade han gått in där hade det smällt.
Hamilton skaffade sig en lucka och den höll han in i mål. Säkert, kontrollerat och mästerligt.
En förare som vinner fem lopp i rad, tio under en säsong,ska enligt min mening också vinna VM. Nu har Hamilton 24 poäng ner till Rosberg och det går att ta max 75 poäng under de två återstående loppen.
Jag hoppas bara att det inte är de dubbla poängen i det sista loppet som avgör, det känns inte riktigt rättvist.
Vad tycker ni?
•••
Vad har Alberto Ascari, Jack Brabham, Jim Clark, Nigel Mansell, Michael Schumacher, Sebastian Vettel och Lewis Hamilton gemensamt?
Alla har vunnit fem F1-lopp i rad.

•••
Frågan är väl om Nico Rosberg skulle ha chansar och kört den sista stinten med mjuka däck, om inte annat för att göra något annat än Hamilton?
•••
Daniel Ricciardo var trea i mål, 21 sekunder efter Hamilton.
Därmed är Red Bullförarens chanser att vinna VM-titeln 2015 borta. Nu är VM en kamp mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg.
•••
Sebastian Vettel som startade från depån hade enorma problem under inledningen, men var sedan otroligt snabb under den andra delen av loppet. Han gick in i depå när det var åtta varv kvar och fick nya mjuka däck. Med dem körde han upp sig till plats sju.
•••
Sauber hade stora förhoppningar eftersom Adrian Sutil startade från plats nio.
Men han blev påkörd av Sergio Perez, Force India. Perez försökte köra om Kimi Räikkönen, Ferrari, var lite väl optimistisk och rammade Sutil som inte kunde göra någonting annat än bryta loppet.
– Det är så man skulle kunna börja gråta, sa Sutil efteråt.
Tungt för Sauber som verkligen behövde poängen.
USA:s GP här är resultatet:

1 Lewis Hamilton Mercedes 1h40m04.785s
2 Nico Rosberg Mercedes 4.314s
3 Daniel Ricciardo Red Bull 25.560s
4 Felipe Massa Williams/Mercedes 26.924s
5 Valtteri Bottas Williams 30.992s
6 Fernando Alonso Ferrari 1m35.231s
7 Sebastian Vettel Red Bull 1m35.734s
8 Kevin Magnussen McLaren 1m40.682s
9 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1m43.863s
10 Pastor Maldonado Lotu 1m47.870s
11 Romain Grosjean Lotus 1varv
12 Jenson Button McLaren 1 varv
13 Kimi Räikkönen Ferrari 1 varv
14 Esteban Gutierrez Sauber 1 varv
15 Daniil Kvyat Toro Rosso 1 varv
– Nico Hülkenberg Force India bröt
– Sergio Perez Force India bröt
– Adrian Sutil Sauber bröt

Loppen som återstår:
9 november Brasiliens GP, Sao Paulo, kl 17.00 – där segern ger 25 poäng.
23 november Abu Dhabis GP, Abu Dhabi, kl 14.00 – där segern ger 50 poäng.

Förarna som slåss om VM-titeln:
1) Lewis Hamilton, Mercedes, 291 poäng (10 segrar)
2) Nico Rosberg, Mercedes, 274 poäng (4 segrar)

•••
Nej det blir ingen tredje bil 2015. Det har Bernie Ecclestone bestämt.
– Glöm tre bilar, ingen har råd med det.
Han säger också:
– Det är så att vi måste hitta ett sätt att lösa det. Vi vet vad problemet är, men att vi vet inte hur vi ska lösa det.
Samtidigt så påtalar han att om alla vill lösa problemet så kommer man att lösa problemet.
•••
Ferrari flirtar med Gerhard Berger, den tidigare Ferrariföraren som körde totalt 14 säsonger i F1 och som ägde hälften av Toro Rosso mellan 2006 och 2008 är tänkt att vara en slags sportslig ledare. Han har dessutom jobbat tillsammans med Sebastian Vettel tidigare och han har dessutom en mycket stark åsikt:
– Ferrari borde behålla Alonso. Han och Vettel är världens bästa förarpar, sa Berger för någon vecka sedan.
Alonso har fortfarande ett kontrakt med Ferrari. Det sträcker sig till 2016 och om italienarna ska bryta det sägs det att Alonso har rätt till 50 miljoner euro…. Sebastian Vettel har också skrivit på för stallet, även om det inte är officiellt än och Kimi Räikkönen hart ett kontrakt. Billigast är det att köpa ut Räikkönen ur hans kontrakt och det vore i så fall inte första gången för Ferrari….
Det är otroligt spännande att se hur den här historien slutar.
Själv säger Alonso:
– Allt är i sin ordning.
Gerhard Lopez bekräftade i går att Alonso förhandlar med Lotus och Eric Boullier McLaren säger till Bild am Sonntag (BAMS):
– Fernando var mycket motiverad i våra samtal och jag fick intrycket av att han är rätt man för en nystart. Om han kommer? Det vet jag inte.
•••
Williams är årets stora positiva överraskning och målet är klart:
– Vi kommer vara närmare Mercedes redan under slutet av 2015, säger Pat Symonds till BAMS.
– Redan nu kan vi störa dem, men 2016 är vi långt komna att vi kan slåss om titeln.
•••
Lewis Hamilton har brutit samarbetet med sin manager Simon Fuller.
•••
Det blev ett kortare inlägg än vanligt efter loppet i dag, men det är jobb mot tidningens deadline också. Går loppen tidigare finns det lite mer tid att blogg också, men nu är det papperstidningen som prioriteras.
Jag hoppas att ni håller igång diskussionen med era tankar om loppet i USA.

Sauber hotar med bojkott

av Anna Andersson

Hade ett långt samtal med Eje Elgh om Sauber och Marcus sent i lördagskväll. Bland annat så frågade jag om summan 150 miljoner kronor som det sagts att han ska ta med sig och Elgh svarade:
– Det stämmer inte.
•Är han en paydriver?
– Jag är så trött på att resonera eller prata om det där med paydriver, säger Elgh som blev lite sur på frågan:
– Den som hävdar det förstår inte hur dagens F1 ser ut. Jag tror inte att någon förare i F1 i dag kör utan lön, men sedan finns det många olika former av sponsring. Alonso har med sig den där banken, Santander. Alla förare i Red Bull har med sig någonting för att få köra sina bilar. Naturligtvis är F1 en plattform för marketing och många vill stoppa sina pengar där och ta del av det. Vi jobbar också med sponsorer, men det är ett paket som alla andra har och som ger teamet fördelar och förhoppningsvis får vi i hop det med teamet. Marcus är en avlönad förare och jag fattar inte varför han ska kallas för det där namnet.
Eje Elgh berättade också att han inte alls trodde att det skulle gå så fort, att han var långt i från säker på någonting när han kom till USA, inte heller i fredags och att han inte vågade tro på en deal i går morse.
•Kan han hinna köra för Sauber redan i år?
– Jag har ingen aning. Det primära var att säkra Marcus framtid och karriär.
•Senast vi snackade sa du att Marcus troligen skulle köra för Caterham i säsongsfinalen eftersom han har kontrakt. Tror du fortfarande det?
– Om Caterham kommer till start gissar jag att det inte är Marcus som är deras första val. Men vi kan inte se på saker kortsiktigt. Vi måste se allt på längre sikt för Marcus skull.
Vi pratade om ännu mer saker, men de kan du läsa om i dagens papperstidning, eller möjligen på nätet senare under dagen.
•••
Adrian Sutil sägs få lämna Sauber, trots att han har ett kontrakt. Snygg present om han kör in på poängplats i USAs GP. Han startar från plats nio och håller han den in i mål går teamet om Marussia i märkes-VM och det skulle ge Monisha Kaltenborn och de andra i Sauber många härliga miljoner. Det handlar om grymma pengar, någonstans hörde jag en summa på typ 35 miljoner kronor för en placering.
Positivt för Marcus i så fall.
•••
Här är för övrigt Saubers kommentar:
Monisha Kaltenborn, Teamchefin:
„Wir freuen uns sehr, diese Zusammenarbeit bekannt geben zu können. Wir haben Marcus als einen hoch motivierten Fahrer kennengelernt. Die diesjährige Formel-1-Saison war für ihn nicht einfach, dennoch hat er stets die Ruhe bewahrt und sich insbesondere in den letzten Rennen kontinuierlich gesteigert. Wir sind davon überzeugt, dass die künftige Zusammenarbeit mit Marcus dem Team einen frischen Impuls geben wird.“

Det betyder:.
– Vi är otroligt glada över att vi kan presentera det här samarbetet, VI har kört känna Marcus som en mycket motiverad förare och även om årets F1-säsong inte var enkel för honom har han hela tiden bevarat lugnet och han har, framförallt under de senaste loppen, stadigt förbättrat sig. Vi är övertygade om att samarbetet med Marcus kommer att ge stallet nya fräscha impulser.
•••
Sauber, Lotus och Force India har alla allvarliga ekonomiska problem. Nu diskuterar stallen en bojkott av USA:s GP. Allt för att de vill tvinga fram en förändring i fördelningen av prisperngar. Stallern hade möte med bernie Ecclestone i natt svensk tid:
– Det är något som teamägarna måste diskutera. Jag kan inte säga något, men det finns en diskussion, säger Force Indias vice stallchef Bob Fernley till Sky Sports.
– Det viktigaste är att den som äger de komersiella rättigheterna ocj de fem teamen inser att vi har tappat två stall och att det beror på att F1 inte styrs på ett bra sätt ch att det var otroligt onödigt att det hände.
Det snackas om att stallen tänker köra ett par varv av loppet och sedan parkera. Lite som i Indianapolis, det var väl 2005, när Michelins stall startade, men parkerade. Vi får väl se vad som händer med årets hot.
I går kväll erkände sedan Ecclestone att han har gjort vissa misstag,

En överlycklig Marcus

av Anna Andersson

Marcus Ericsson är klar för Sauber.
Nu är alla pappren påskrivna och svensken får flytta upp ett par pinnhål. Han var otroligt glad när jag fick tag på honom precis och det ska han vara.
Öven om Sauber har haft ett tufft år och även om de har det jobbigt ekonomiskt så är det ett bra alternativ för svensken.
Sauber är ett stall med en gedigen historia och med ett hjärta. Det har under F1-tiden samarbetat med Mercedes, med Red Bull, med Petronas engineering och varit fabriksstall åt BMW. Det är ett privatstall sedan 2010 igen och det är känt för att kunna utveckla talanger, Sebastian Vettel gjorde sin F1-debut med teamet under samarbetet med BMW, Kimi Räikkönen har kört där, Felipe Massa, Robert Kubica, Nick Heidfeld och Sergio Perez också.
För svensken är det ett steg i rätt riktning, han kommer att få chansen att utvecklas och nu är det bara att hoppas att Sauber får till bilen bättre nästa säsong och att motorn från Ferrari levererar.
Då kan vi få se en svensk förare som kör för poäng.
•••
Adrian Sutil kvalade in på plats nio för Sauber i dag. Ett gott första steg för Marcus inför snästa säsong?
•••
Så vad tycker ni om detta?
Är Sauber rätt adress för Ericsson?

Rosberg snabbast – han förhandlar med Alonso

av Anna Andersson

Nico Rosberg slog till med ett helt perfekt kvalvarv i Austin, Texas. Han tog pole position och var snabbast i kvalet för nionde gången i år.
Han slog tillbaka när han som bäst behövde det, men nu måste han också prestera i racet. Han behöver ta in på Hamilton, även om det inte är avgörande för VM än så långe så är det otroligt viktigt i den psykologiska kampen mellan teamkollegorna.
Hamilton hade problem med vänster broms under kvalet och det var svåra förhållanden. Det blåste ganska mycket, förhållandena förändrades från det tredje passet till kvalet och även under kvalet så vred sig vindarna vilket gjorde det till en utmaning för förarna.
Rosberg startar från den rena sidan i morgon, Hamilton från den smutsiga.
Jag ser verkligen fram emot racet som startar kl 21.00 svensk tid.
Hur går era tankar inför säsongens 17:e race?
•••
I morgon är det ett lopp med 18 bilar och med ett förändrat kvalformat så försvann följande bilar i Q1:
Jean-Eric Vergne (Toro Rosso), Esteban Gutierrez (Sauber), Sebastian Vettel (Red Bull) och Romain Grosjean (Lotus).
I Q2 slog Adrian Sutil till med sin Sauber. Han var tia och tog sig vidare till Q3 vilket är ett mycket bra resultat. Han har ju ett gällande kontrakt med Sauber för nästa säsong och är en av dem som Ericsson slåss med om en plats där.
Pastor Maldonado (Lotus), Sergio Perez (Force India), Nico Hülkenberg (Force India) och Daniil Kwjat (Toro Rosso) försvann i Q2.
Alla resultaten har du här:
1 Nico Rosberg Mercedes1m36.067s –
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m36.443s 0.376s
3 Valtteri Bottas Williams 1m36.906s 0.839s
4 Felipe Massa Williams 1m37.205s 1.138s
5 Daniel Ricciardo Red Bull 1m37.244s 1.177s
6 Fernando Alonso Ferrari 1m37.610s 1.543s
7 Kevin Magnussen McLaren 1m37.706s 1.639s
8 Kimi Räikkönen Ferrari 1m37.804s 1.737s
9 Adrian Sutil Sauber 1m38.810s 2.743s
10 Pastor Maldonado Lotus 1m38.467s –
11 Sergio Perez Force India 1m38.554s –
12 Jenson Button McLaren 1m37.655s –
13 Nico Hülkenberg Force India 1m38.598s –
14 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1m39.250s –
15 Esteban Gutierrez Sauber 1m39.555s –
16 Romain Grosjean Lotus 1m39.679s –
17 Daniil Kvyat Toro Rosso 1m38.699s –
18 Sebastian Vettel Red Bull 1m39.621s –

•••
Daniil Kvyat har satt in sin sjunde motor. Återigen är det så att han flyttas tillbaka tio platser i startuppställningen. Toro Rosso valde medvetet att göra det nu så att han inte drar med sig straffet till Abu Dhabi där det är dubbla poäng.
Jenson Button har bytt växellåda och flyttas också ner fem placeringar och Sebastian Vettel har som bekant bytt alla komponenterna till sin powerunit och startar från depån.
•••
Bernie Ecclestone är inte alls ledsen över att Caterham och Marussia inte finns med i helgens lopp.
– Vi behöver dem om de presterar, inte om de går omkring och tigger, säger Ecclestone till Sky Sports.
– Om vi tappar två stall till kan det också vara 14 bilar på griden. Jag kan däremot inte förutspå om det kommer att hända eller inte.
Däremot så saknar han någonting annat. Ljudet. Han gillar inte de nya poweunitsen som infördes inför säsongen – och som kostade läskigt mycket pengar. Fick en uppgift om att enbart de har ökat kostnaderna med 40 procent i år.
– Titta på reglerna på det tekniska regelverket. Vi har haft det tillräckligt länge för att inse att det måste bort, säger Ecclestone.
– Vi ska säkerligen försöka lösa det under vinteruppehållet.
•••
Gerhard Lopez har bekräftat för den franske journalisten Laurent Dupin att han förhandlar med Fernando Alonso.
Alonso till Lotus, eller tillbaka till Renault som han körde för 2003-2006 och 2008-2009.

•••
Williams ledning saknas också i depån. Stallchefen Frank Williams har opererat sin skadade rygg på ett sjukhus i Storbritannien och hans dotter som annars är ställföreträdande teamchef är hos honom. Hon räknar dock med att vara på plats i Brasilien nästa helg.
•••
Colin Kolles försvann precis från F1 med Caterham. Det var ju han som var rådgivaren åt de nya investerarna som köpte teamet i somras.
Men nu är han på väg tillbaka. Tillsammans med det rumänska projektet Forza Rossa. Det ryktas om att Forza Rossa, som först tänkte bygga sitt chassi hos Caterham i Leafield och köra med motorer från Ferrari, nu har vänt blickarna mot Marussia. Man vill köpa stallet, ta över licensen och bygga bilen i det brittisk/ryska stallets lokaler.
Stallet väntar nu på att få en bekräftelse från FIA för att köra 2015.
2016 kommer sedan amerikanska Haas F1 till F1, stallet har ett nära samarbete med Ferrari och det är tänkt att det ska bli italienarnas B-team.
Så snart kanske det är 20 bilar på griden igen – precis som reglerna kräver.
Frågan är bara vad som händer 2015, då Bernie Ecclestones kontrakt garanterar att det ska vara 20 bilar på griden. Fyller man upp med tredje bilar från de större teamen och hur räknar man de då? Kör de utanför teammästerskapet?
•••
Trevlig kväll!

Hamilton 17 cm före Rosberg

av Anna Andersson

Samtidigt som bilarna kör i Austin står Marcus Ericsson vid sidan och skapar rubriker.
I morse skrev ju Blick att han är klar för Sauber och samtidigt talas det om att Monisha Kaltenborn har varit i Stockholm för att träffa Investerarna bakom Marcus Ericssons F1-karriär.
Men Eje Elgh dementerar och påpekar att ingenting är klart och att han förhandlar med tre stall.
Med Sauber, Force India och Lotus.
– Men kommer Caterham eller något annat nytt stall så dyker vi på det också. Målet är att Marcus ska köra F1 2015.
Han dementerar och det gjorde han med Caterham också till allt var klart. Till dess att varje papper var undertecknat. Så det är upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning, men är det gäller Blick och journalisten som skrev det där så är det en man som jag vet brukar ha en otrolig mycket bra koll när det gäller Sauber. Han har följt stallet sedan innan det kom till F1 och är det någon som har kontakter där är det han.
Eje lär inte säga någonting förrän det är helt klart och hans kommentar till mig när jag frågade honom om det var klart var:
– Nej. Jag vet inte vad de uppgifterna kommer i från, jag vet vilken tidning det är, jag vet vem journalisten är, men jag vet inte var han har hittat det för det stämmer inte.
I förra blogginlägget skrev jag mycket om Marcus och Sauber och vill du läsa det och diskutera det så gör du det här.
Sauber vill itne kommenetra ryktena utan hälsar:
– Att vi tillkännager vårt förarpar när allt är klart.
•••
Mercedes dominerar i Austin, Lewis Hamilton var tre tusendelar snabbare än Rosberg ( vilket är typ 17 cm…), men han hade problem och efter varv 18 blev han stående i depån i tio minuter eftersom han hade problem med växellådan. Intressant var att även Rosberg klagade på problem med växellådan, dock är det så att den som ska användas under loppet byggs in först i morgon.

Fernando Alonso var trea, sekunden efter, Daniel Ricciardo, Red BUll fyra och Fleipe Massa, Williams, femma.
Resultat träning 2
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m39.085s -18
2 Nico Rosberg Mercedes 1m39.088s 0.003s 34
3 Fernando Alonso Ferrari 1m40.189s 1.104s 29
4 Daniel Ricciardo Red Bull 1m40.390s 1.305s 30
5 Felipe Massa Williams 1m40.457s 1.372s 36
6 Kimi Räikkönen Ferrari 1m40.543s 1.458s 32
7 Daniil Kvyat Toro Rosso 1m40.631s 1.546s 34
8 Kevin Magnussen McLaren 1m40.641s 1.556s 38
9 Jenson Button McLaren 1m40.698s 1.613s 36
10 Nico Hülkenberg Force India 1m40.800s 1.715s 25
11 Valtteri Bottas Williams 1m40.828s 1.743s 37
12 Romain Grosjean Lotus 1m41.054s 1.969s 31
13 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1m41.110s 2.025s 36
14 Sergio Perez Force India 1m41.123s 2.038s 35
15 Pastor Maldonado Lotus 1m41.158s 2.073s 37
16 Adrian Sutil Sauber 1m41.332s 2.247s 33
17 Esteban Gutierrez Sauber 1m41.420s 2.335s 34
18 Sebastian Vettel Red Bull 1m44.437s 5.352s 19
Rosberg eller Hamilton?`
Vem är snabbast i kvalet och vem vinner loppet?
Vem håller du på och varför?
Kvalet startar kl 19.00 i morgon. Racet kl 21.00 på söndag.
•••
Är han tysk eller?

•••
Kimi Räikkönen funderar över nästa karriär. Kanske blir det NASCAR efter F1.
– Jag har ju testat det och skulle gärna lära mig mer om det, säger han i samband med USA:s GP.
– Utifrån verkar NASCAR så enkelt, men det är det absolut inte. Alla tror att förarna bara kör runt, runt i en oval, men jag lovar er, varje kurva är unik.
Redan 2011 körde han ett lopp i Truckseries, han blev 15:e man när han körde för Kyle Bush Motorsports.
Samtidigt är det rätt naturligt att han får frågor om NASCAR när han är i USA och även om han inte alltid är så pratglad och även om han pratar förhållandevis tyst brukar han i alla fall svara hövligt på frågor, vilket han gjorde även nu. Så man kanske inte ska lägga in allt för mycket i de där citaten.
•••
Caterham kommer att köra säsongsfinalen i Abu Dhabi, det hälsar konkursförvaltaren som också låter meddela att det finns ett antal intressenter som vill köpa teamet.
– Vi har fått flera intresseförfrågningar från parter med en stark ekonomi, hälsar juristerna.
– Vårt mål är att hitta en köpare som låter stallet köra säsongens sista lopp i Abu Dhabi den 23 november och vi gör allt för att uppnå det målet. Om vi inte lyckas hitta en lösning i tid är strategin att vi ska hitta en köpare som ser till att stallet kan köra VM 2015.
Men man säger också att:
–Om vi inte hittar någon köpare inom de närmsta två veckorna så tror vi att vi måste lägga ner stallet.
•••
Sebastian Vettel sa redan efter förra loppet att han inte skulle köra kvalet till USA:s GP, men nu har han ändrat sig. Enligt Christian Horner ska han köra, men han måste vara försiktig med antalet km eftersom poweruniten måste hålla samtliga tävlingshelger som återstår.
Sebastian Vettel har bytt alla sex komponenter i poweruniten och måste därför starta från depån.
•••
Enligt Bild har Susie Wolff förlängt kontraktet med Williams. Hon stannar som testförare, hon ska köra två vanliga testdagar och dessutom två fredagsträningar under 2015.

Marcus och Sauber?

av Anna Andersson

Marcus Ericsson får köra F1 nästa år – för Sauber.
Det skriver Blick och deras Roger Benoit som har följt det schweiziska stallet under flera årtionden.
Ännu är ingenting bekräftat, ingenting är helt klart och så länge det inte är det gäller det att vara lite försiktig. Ingenting är ristat i sten när det gäller F1 och om det är någon som skulle ha gjort något sådant – då går den stenen att flytta på.
Marcus hade exempelvis ett kontrakt för hela säsongen med Caterham också….
Samtidigt brukar Blick och herr Benoit veta exakt vad de pysslar med. Med andra ord är det en trovärdig uppgift och Sauber är ett bra alternativ för Ericsson.
Sauber grundades av Peter Sauber under 1970-talet och stallet har haft olika samarbetspartners sedan debuten 1993, 1993-94 var det Mercedes, 1995-96 var det Red Bull, 1997-2005 var det Petronas engineering och 2006-2009 var Sauber BMW:s fabriksteam, men när det tyska biltillverkaren lämnade F1 köpte Peter Sauber tillbaka sitt stall och sedan dess har man varit ett stall som kört för poäng vid flera tillfällen. Toppen var 2012 när Sergio Perez tog flera pallplatser och Kamui Kobayashi både stod på pallen och kvalade in i andra startled.
I år har stallet inte tagit en enda poäng, Adrian Sutil och Esteban Gutierrez har kämpat med en bil som varit allt för dålig och räknar man bort Marussia och Caterham i VM är Sauber sist, men en niondeplats ger så klart betydigt mer pengar än en tiondeplats i mästerskapet vilket är positivt för ekonomin.
I Tysklands sägs det att Adrian Sutil är klar för ännu en säsong i stallet.
– Det blir ingen förändring. Vi har en överenskommelse som sträcker sig över en viss tid, säger Sutil till tysktalande medier i samband med USA:s GP.
– Vi hoppas att bilen blir bättre nästa år, att vi har mindre problem och att vi kan köra in på påoängplats.
Stämmer hans uttalande så är det Esteban Gutierrez som har ett starkt stöd från mexikanska sponsorer som får flytta på sig. Men tidigare i höstas pekades även testförare Giedo van der Garve ut som förare för Sauber 2015, han har tidihgare kört för Caterham, han har varit testförre för stallet i år och har också starka sponsorer med sig.
Han har varit tydlig med att hans mål är att köra för stallet 2015, därför blev han testförare där i år och han skrev nyligen följande på twitter:

Med munskydd mot titeln?

av Anna Andersson

Hur har de senaste 30 F1-loppen slutat?
Med en Mercedes eller en Red Bull i topp.

Förra hösten var det Sebastian Vettel som fick vingar i sin Red Bull och flög från fältet. I år har Mercedes dominerat, men den enda föraren som lyckats vinna något lopp är Red Bulls Daniel Ricciardo.
Dessutom har jag svårt tatt se att någon ska kunna hota Mercedes i de tre avlutande loppen, om inte Lewis Hamilton och Nico Rosberg kör varandra av banan i jakten på den där VM-titeln.
– I mina ögon finns det inget stall som kan slå oss i USA, Brasilien och Abu Dhabi, säger Niki Lauda.
– Vår utveckling av bilen har varit helt perfekt och bilen är långt mycket bättre än konkurrenternas.

När det gäller Mercedes, följ med Lewis Hamilton bakom kulisserna:

Nico Rosberg gör annars allt för att utmana Hamilton. Han flyger med munskydd.
– Förra vintern ändrade jag flera saker, jag ändrade kosten för att hålla den optimala vikten och jag flyger med munskydd. Det cirkulerar otroligt mycket bakterier och virus i luften på ett flygplan och de senaste åren har jag ofta varit sjuk under tävlingshelgerna. I år har jag har jag inte varit sjuk en enda gång och jag håller min energi på rätt nivå, säger Rosberg till Bild.

•••
Här är tidschemat som gäller i helgen:
Fredag:
Träning 1 kl 16.00-17.30
Träning 2 kl 20.00-21.30
Lördag:
Träning 3 kl 16.00-17.00
Kval: 19.00-20.00
Söndag:
Lopp kl 21.00
Exakt hur kvalet går till på lördag är inte klart, men FIA funderar över en regeländring. Eftersom Marussias två bilar och Caterhams två bilar inte är på plats och Red Bulls Sebastian Vettel inte kör kvalet på grund av ett motorbyte så skulle bara en bil tvingas lämna Q1, därför diskuterar man om man ska anpassa antalet bilar som lämnar de olika kvalomgångarna efter deltagarantalet framöver.
•••
Dereck Warwick hjälper stewardsen i helgen. Han har haft den rollen flera gånger tidigare.
•••
Ferrari har just nu tre förare, tre världsmästare och två bilar för 2015.
Om du frågar Gerhard Berger så skulle han låta Kimi Räikkönen gå.
– Om jag var Ferrari hade jag behållit Fernando Alonso. Då hade jag haft världens två bästa förare i stallet.
Men tydligen finns det en klausul i Vettels kontrakt med Ferrari som gör att den situationen inte kan inträffa.

•••
Fabian Vettel. Har du hört det namnet tidigare?
Inte? Det är Sebastian Vettels 15-årige bror som nu satsar på motorsport. Han körde sina första tester på Lauzitsring med en VW Golf och ska köra det polska mästerskapet med samma namn nästa säsong.
– Han gillar väl egentligen fotboll mer, motorsport är han väl egentligen inte så intresserad av, säger Sebastian Vettel till motorsprotmagazin.
– Men han har alltid varit med mig under mina viktigaste race och det är klart att jag är stolt.
•••
Europamästaren i F3, Esteban Ocon fick testa en Ferrari från 2010 ( den bil som Fernando Alonso hade när han missade VM-titeln med en hårsmån). Han imponerade riktigt mycket. Den 18-årige fransmannen lärde på Ferraris testbana Fiorano.
– Även om vi är vana att arbeta med nykomlingar så är det alltid en överraskning när det kommer in någon, så som Esteban, och visar sig vara så otroligt proffsig, säger Luca Baldisserri som leder Ferraris akademi.
– Även om det var första gången som han körde en av våra bilar så klarade han sig helt utan misstag och han var snabb direkt.
•••
Sett till svenska tider så räkna med sena uppdateringar den här racehelgen och nästa. Allt händer under kvällarna svensk tid vilket naturligtvis också påverkar uppdateringen av bloggen.

Mästaren avstår kval

av Anna Andersson

Jag pratade ganska länge med Marcus Ericsson i går kväll. En artikel hittar du här:

Lite mer från samtalet delar jag med mig här på bloggen. Det är trots allt så att i tidningen är jag och alla andra som skriver begränsade av utrymmet och där kan det hända att saker får flytta på sig eller att man helt enkelt inte får med allt eftersom utrymmet saknas.
Här på bloggen kan jag bre ut mig lite mer när jag känner att det behövs. Annars är jag som Koffe skrev lite mer lekledare;-) Eller som Brandon uttryckte sig ”morsa”.
Jag bryr mig inte om hur ni ser på det, men syftet med bloggen är att det ska vara en plats att samla rykten och kortnyheter som annars inte får plats varken i Sportbladet eller på motor.sportbladet.se och det ska vara en plats för F1-intresserade att mötas och diskutera det som händer på banan och runtomkring. Ni gör bloggen till vad den är, jag ger er bara lite verktyg.

Tillbaka till Marcus. Han var besviken förstås och ungefär lika förvånad som alla andra över vad som har hänt och påpekade att han inte sett några signaler på att det är så illa som det faktiskt är.
– Visst har det varit mycket rykten och de har även nått fram till mig, men jag har inte känt att det har varit något på gång utan jag har förberett mig för tävling. Jag tycker att vi har tagit ett steg framåt den senaste tiden,.
– Både jag och Eje har fått väldigt lite information om vad som gäller från teamets sida, men å andra sidan har de väl haft fullt upp med annat. Jag har inte hört mycket, snackat lite med min ingenjör, men inte mycket.
Han åker till USA för att vara närvarande i depån. Han kommer också att resa till Brasilien och hoppas på att få köra i Abu Dhabi.
– Det är en konstig sits. Jag gör som vi hade planerat och tränar på.
– Jag vet inte om jag kör i Abu Dhabi, men jag hoppas på det. Det är väldigt viktigt för Caterham att göra det om stallet ska behålla sin licens. Då måste de i stort sett köra där, därför känns det som om det finns en chans.
Dessutom känns det viktigt för Marcus personligen att köra det sista loppet.
– Det blir ett avslut, man vill köra det sista loppet på säsongen och sedan invänta den andra processen och den tar tid.
– Jag tycker ändå att jag har kunnat visa vad jag går för det var inte bra förutsättningar alla gånger, det var svårt för stallet ekonomiskt och vi kunde inte utveckla bilen, men vi har tagit stora steg framåt och de senaste racehelgen kunde vi kämpa med Sauber och Lotus och det visar vilket jobb vi har gjort. Jag vill ju stanna i F1.
Caterham har för övrigt plockat bort sin websida från internet.
•••
Så nu är det dags att kika vidare mot Austin, Texas. Det är säsongens 17:e F1-lopp och det skiljer 17 poäng mellan VM-ledaren Lewis Hamilton och hans jagande teamkollega Nico Rosberg. Det finns 100 poäng kvar att slåss om.
Här kan du följa med Hamilton på ett varv i simulatorn:

Kortfakta om Circuit of the Americas, Austin Texas:
Premiär: 2012 ( Hamilton vann)
Längd: 5,516 km (56 varv)
Kurvor: 9 höger 11 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 4
Kurvor över 250 km/tim: 4
Avstånd till kurva 1: 280 m
Vinnande strategi 2013: 1 depåstopp ( Sebastian Vettel, Red Bull, hade pole position och vann också loppet)
Däck: Soft och medium.
Rekord: 1m 39.347s – Sebastian Vettel, Red Bull, 2012
Andra kortfakta: Säkerhetsbilen har varit ute i ett av två lopp. Ett lopp vanns från pole position ( förra året)
DRS: Star/målrakan samt mellan kurva 11 och 12

•••
Sebastian Vettel ska inte köra kvalet på lördag. Detta på grund av ett motorbyte.
•••
Kevin Magnussen har pratat om ryktena kring Fernando Alonso.
– Jag är glad så länge jag får köra för McLaren, säger dansken.
– Fernando är dubbel världsmästare och en av de mest kompetenta förarna i fälet, men hur ett samarbete mellan oss skulle fungera kan jag inte säga innan vi har inlett ett samarbete.
•••
Toro Rosso har inte gjort klart med sin andra förare än. Carlos Sainz jr måste vänta, vänta och ha tålamod.
Max Verstappen ska köra för stallet den första fredagsträningen.
•••
Enligt tyska medier är Ferraris förre stallchef Stefano Domenicali klar för Audi.

Ecclestone hyllar svensken

av Anna Andersson

Vad är det för en dag?
Är det en vanlig dag?
nej det är ingen vanlig dag för det är Bernie Ecclestones födelsedag…
I dag fyller F1-gurun 84 år.
Bernie Ecclestone har varit inblandad i F1 sedan 1957 då han var manager för Stuart Lewis Evans, 1958 köpte han Formel 1 Connaught Team och försökte kvala in till GP-loppen i Monaco och Storbritannien. Han misslyckades båda gångerna. Evans omkom i Marocko samma år och Ecclestone lämnade sporten, men återkom som manager för Jochen Rindt när österrikaren körde för Cooper och Lotus, samtidigt började Ecclestone bygga upp sitt imperium. Rindt omkom 1970, men enligt Ecclestone så hade de båda kompisarna andra planer:
– Hade han överlevt hade vi båda styrt F1 i dag, säger Ecclestone.
Britten tog över Brabham 1972 och arbetade sedan allt mer för att göra affärer av sporten. I dag äger han de kommersiella rättigheterna till F1 och han har skaffat sig någon form av monopol. Allt som rör F1 går via honom.

Motorsportmagazin har plockar fram listan på Ecclestones favoritförare. Vad tycker du? Hade du haft samma lista som Ecclestone? Inte? Hur ser din ut?

1) Nigel Mansell ( 1 VM-titel, 31 segrar)
– Jag beundrar äkta racerförare som gör allt för att vinna och därför sätter jag Mansell i pole position. Han har det.
2) Ayrton Senna ( 3 VM-titlar 41 segrar)
– Iskall under press och han var utrustad med en av de starkaste viljorna som vinns, han ville vinna oavsett hur dåliga oddsen var.
3) Michael Schumacher ( 7 VM-titlar 91 segrar)
– Precis som Senna var han ett geni bakom ratten när han körde en bil i över 300 km/timmen. De två är de mest talangfulla och begåvade F1-förarna någonsin.
4) Sebastian Vettel ( 4 VM-titlar, 39 segrar)
– Han är ett sant underbarn, den största och ser vi till titlar kan han bli den största ii historien. Han kan vinna alla race, oavsett i vilket land det körs, på vilken bana eller hur väderförhållandena är.
5) Jochen Rindt ( 1 VM-titel, 6 segrar)
– Jag hade gärna vridit tillbaka tiden och röstat på Jochen Rindt mästare 1970.
Rindt är den enda världsmästare som vunnit titeln postumt.
6) Ronnie Peterson (ingen titel men två andraplatser i VM, 10 segrar)
– Han vann aldrig någon titel, men han var en fenomenal tävlingsmänniska.

Därefter följer enligt Bernie Ecclestone sedan:
– Alain Prost med fyra VM-titlar, före Alan Jones, Jackie Stewart, den trefaldige mästaren Niki Lauda, James Hunt, Graham Gill, Fangio och Nelson Piquet, säger 84-åringen som själv har försökt att kvala in till F1, men inte lyckats.
– Var och en av dem var fantastiska förare.
•••
Mot Austin börjar vi kika i morgon. Det är dags för USA:s GP i helgen.
•••
Ni är fantastiska. Vilken aktivitet det är på bloggen. Vilka diskussioner. F1.bloggen är en av de absolut största sportbloggarna på Aftonbladet. Det vill jag tacka ER för.
TACK till er alla.

Bernie: – Red Bull kan ge Caterham en bil.

av Anna Andersson

17 poäng måste Nico Rosberg ta in på Lewis Hamilton för att vinna VM och han har tre lopp på sig. Själv har han inte gett upp utan hoppet om en VM-titel utan nu när konstruktörs-VM är i hamn kan han satsa fullt ut:
–Alla de banorna som är kvar är mina älsklingsbanor, säger Rosberg till Sport Bild.
– Jag har satsat allt och jag kommer att attackera lika mycket framöver och om det är hårt mot hårt i de avslutande loppen så kan jag tänka mer på mig än på stallet.
•••
När det gäller Marcus Ericsson och Caterham så är läget det samma som i lördags. Marcus åker till Texas för att vara på plats i Austin, men Caterham kommer inte att köra i USA och Brasilien.
– Vi, varken Marcus eller jag, har fått något officiellt meddelande från stallet och det är väl tveksamt om mekaniker och liknande har fått det heller. Det kan man ju tycka vad man vill om, säger Eje Elgh.
– Däremot tar jag för givet att Caterham kör i Abu Dhabi om de inte vill sänka skutan helt ur en ekonomisk synvinkel.
Markus själv skriver följande på instagram:

Turbulent times. A lot of things going on a the moment. But I'm pushing on as usual and keeping my spirit high. Thanks to all my amazing fans for all your support. You are the best #ME9 #F12014

•••
När det gäller de här med tredje bilen så anser Bernie Ecclestone att de rikare teamen ska utrusta de ekonomiskt svagare teamen med en tredje bil.
– Om exempelvis Sauber skulle få problem så kan ett annat stall göra en deal med Sauber. Ferrari skulle kunna säga, vi ger er en bil och allt som hör till, men vi vill att ni har denhär sponsorn på den. Ni har er sponsor, men vi vill att ni tar med den sponsorn och vi vill att ni tar den föraren. Då behöver inte stallet gå under, eller hur? Om Red Bull bestämmer sig för att ge Caterham en bil så kunde det lösa problemet, säger 83-åringen till motorsporttotal.
•••
Marussia har begräts i konkurs. Sedan tidigare var det klart att stalelt inte åker till tävlingarna i USA och Brasilien, det är även tveksamt om det blir någon säsongsfinal i Abu Dhabi den 23 november.

Sida 231 av 390