Mercedes – ingen hållbar fred

av Anna Andersson

Tre poäng skiljer ettan och tvåan i VM åt. Det återstår fem lopp.
Men det är 150 poäng kvar att slåss om.
Spännande med andra ord.
Just nu sägs det att det är fred hos Mercedes, men det har klagats på att Mercedes teamledare inte sköter sitt jobb ordentligt.
– Äh det var Eddie Jordan och han måste slänga ur sig sådana saker hela tiden. Man kan inte vara alla till lags, det handlar om att man måste lyssna på kritiken och självkritiskt ställa sig frågan: ”Vad kunde vi ha gjort bättre?” Internt är det bra stämning och det är det viktigaste, säger stallchef Toto Wolff till Sport Bild och hävdar att Rosberg inte har förfördelats på något vis:
– Det är rent skitsnack. Den som tror det förstår sig inte på vår filosofi. Vi har låtit båda köra mot varandra sedan säsongen startade och försöker att ge dem lika förutsättningar, så gott det går.
Hos Red Bull är man däremot av en annan åsikt. Där anser man att lugnet hos Mercedes bara är ett spel för galleriet:
– Det är ingen äkta fred. Någon gång kommer Hamilton och Rosberg att slåss mot varandra på banan igen och när en förare ser titeln så gäller inga regler längre, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till Bid.
– När Silverpilarna exploderar igen så slår vi till.
Hittills har Mercedesbrutit med tekniska problem i åtta av 14 lopp.
– Vi hoppas på att de inte är tillförlitliga. Bryter de igen är det perfekt för vår VM-satsning. Mercedes kan kasta bort VM själva.

Jag ser fram emot helgens slagduell. Självklart kan du följa den här på sportbladet.se och diskutera den här.
Men jag säger det igen – respektera varandras åsikter. Personangrepp och svordomar hör inte hemma här. Detta är ett forum där F1-älskare ska kunna diskutera det senaste, komma med funderingar och prata om rykten utan att för den sakens skull bli attackerade av andra. Se det som en pubkväll eller kafferast eller vad sjutton vet jag, men behandla folk på samma sätt som när du står framför dem och låt inte datorn vara ett fånigt skydd för att hävda ur dig ord du aldrig skulle säga öga mot öga.
Om tonen inte blir bättre måste jag tyvärr in och moderera ALLA inlägg igen och då får ni vänta på att få den publicerade för jag jobbar inte dygnet runt och bloggen är inte heller prioritet ett alla dagar. Ett sådant moderatorskydd tar död på diskussionen och på glädjen att dela detta med er.
SÅ SKÄRPNING!

•••
Här kan du följa med Lewis Hamilton på ett varv på Suzuka i Mercedes simulator:

•••
Det ryktas om att Fernando Alonso är på väg till McLaren och deras nya partner Honda, men enligt Hondas motorsportchef Yasuhisa Arai är inga förare klara för 2015 än.
– Vi diskuterar förare kontinuerligt och när McLaren nu är i Japan är det klart att vi har möten, säger han.
Alain Prost han tror dock på en fin framtid för de nygamla kompanjonerna.
– Allt kommer att fungera direkt. Även om det inte är samma människor så har företagen samarbetat tidigare och det hjälper dem, säger Prost till motorsportmagazin.
– Dessutom är det en stor fördel att Ron Dennis och hans team känner till den japanska mentaliteten.
•••
Renault är lite oroade inför helgen i Japan. De oroar sig för att belastningen på deras power units kommer att vara för stor på Suzuka.
– Eftersom det är en stor belastning på varje enskild del är det möjligt att vi sätter in nya komponenter till loppet, där det är möjligt, säger Renaults Remi Raffin.
– Vid den här tidpunkten av säsongen så spelar tillförlitligheten en mycket betydande roll och för att inte riskera någonting så finns det en risk att flera stall kör mindre under tärningen för att spara motorer.
Sett till Renaults förare så är det Marcus Ericsson och Daniel Ricciardo som har bäst förutsättningar. Båda kan bygga in en helt ny sats
••
Simona de Silvestro hade hoppats på att köra på fredagen inför USA:s GP, men det är fortfarande ett stort frågetecken efter hennes namn.
Däremot satsar Caterham på en fredagsförare i helgen, den 23-årige spanjoren Roberto Merhi kör Kamui Kobayashis bil under det första passet.
Japanen kör sedan resten av helgen på sin hemma banan.
– Jag ser verkligen fram emot att köra för mina japanska fans, jag har väntat på detta loppet i ett helt år. 2009 körde jag mitt första lopp på Suzuka och 2012 körde jag upp på pallen, säger Kobayashi.

Även Ericsson ser fram emot helgen, han har kört F3 i Japan och trivs också på Suzuka. Mer om det en annan dag.
På återhörande.

Vulkan hotar Japans GP

av Anna Andersson

Det ryktas om att även Force India använder sig av vindtunneln Toyotas gamla F1-fabrik i Köln. Ferrari använde sig av fabriken när de byggde om sin fabrik och Caterham använder sig också av anläggningen för att färdigställa nästa års bil. Det är ingen ovanlighet att flera stall använder sig av samma vindtunnlar, Marussia har exempelvis hyrt in sig hos McLaren i Woking.

•••
Grattis Max Verstappen.
17 år i dag.

•••
Precis som ni såg på bloggen för någon dag sedan har Caterham med sig en ny framvinge till Japan.
– Vi förväntar oss att ta in på Marussia, säger stallchefen Manferdi Racetto.
– Vi förväntar oss också att vi ska ta in på Sauber och Lotus.
Målsättningen är att på något sätt ta de där två poängen som gör att man kan gå om Marussia i märkes-VM, men som läget är nu har Caterham precis som Sauber noll poäng och ligger på plats elva i märkes-VM. Plats tio betyder många sköna miljoner och plats nio naturligtvis ännu mer…
– Vi följer planen för 2015, oavsett om vi blir tia eller inte. Jag behöver ändå inte säga hur viktig den där tiondeplatsen är.
Suzuka är annars en bana som Marcus Ericsson gillar starkt.
– Det är min absoluta favoritbana, jag körde mycket där när jag körde F3 i Japan och jag vann mitt första lopp i F3 där. Som bana är den underbar att köra det är inga stora avåkningszoner, men härliga kurvkombinationer. Jag ser verkligen fram emot det, säger Marcus.
Efter hans prestation i Singapore så finns förhoppningar om ännu en bra helg.
För övrigt är det bara 140 km till vulkanen Ontake som bröt ut för en tid sedan. Den sprutar fortfarande ut giftig gas och aska och därför är det många flygplan till Japan som har strukits. Vi får hoppas att alla förarna hinner dit till den första träningen på fredag.
•••
Och så får morsan komma med pekpinnen igen. Plocka bort personangreppen, håll ett juste språk och en juste ton. Alla behöver inte tycka samma sak, men respektera varandra. Precis som på jobbet.
Alternativet är att jag stänger av den vitflaggade kommentatorsfunktionen och då får ni vackert vänta på att era kommentater går igenom igen. Och jag jobbar inte 24/7…Så välj själva.
Jag föreslår att ni tänker en gång extra innan ni trycker på sänd…Det skulle underlätta livet för oss alla.

Skurmedel stoppade Rosberg

av Anna Andersson

Var det ett rengöringsmedel som hade nästlat sig in och skadat den kabel som tvingade Nico Rosberg att bryta Singapores GP?
Det skriver Auto, motor und Sport.
Själva säger Mercedes att det handlar om ett främmande medel….
Samtidigt är det sjukt att en ratt värd 45 000 euro ska gå sönder på det sättet, den kan kosta Rosberg den där efterlängtade VM-titeln. Nu skiljer det tre poäng mellan honom och kollegan Lewis Hamilton och det är fem lopp kvar – men i det sista loppet är det som sagt dubbla poäng. Känns som en spännande höst.
•••
När det gäller Fernando Alonso så har det ryktas hit och dit om McLaren-Honda (vilket låter som en ganska trovärdig variant), om Lotus (som känns mindre trovärdigt), om Red Bull och Mercedes (som känns helt taget ur luften) och om att han stannar hos Ferrari (där han har kontrakt).
Det lär snackas till dess att säsongen är över och vi får ett besked.
– Alonso är inte dum. Han vet vad han ska göra. Jag tror att han stannar hos Ferrari nästa år, men sedan kan allt möjligt hända, säger Felipe Massa.
•••
Max Verstappen har gjort sin medicinska undersökning. Killen ska köra sin första F1-träning på fredag morgon – så är det tänkt i alla fall:
– Nu ligger allt i FIAs händer, det handlar om han får sin superlicens i tid eller inte, säger Franz Tost enligt motorpsortmagazin.
Det vore i annat fall en bra present, Verstappen fyller 17 år i morgon;-)
Samma dag fyller för övrigt Reine Wisell 73 år, han körde 22 F1-lopp och tog 13 poäng. Annars fyller McLarens Kevin Magnussen 22 år på söndag.
•••
En hälsning från Caterham:

•••
Nästa race är Japans GP. Det betyder tidiga mornar för alla F1-fans i Europa.
På fredag är det träning 1 kl 03.00
Träning 2 kl 07.00
Lördag:
Träning 3 kl 04.00
Kval kl 07.00
Söndag:
Race kl 08.00
Se till att sätta kaffeautomaten på timer;-).
•••
Däcken som gäller i Japan är medium och hard. I Ryssland helgen efter är det soft och medium.

Se Schumis son på väg mot pallen

av Anna Andersson

Att Michael Schuamchers son Mick kör go-kart är knappast någon hemlighet. Även om han alltid försöker att göra det i skymundan. Han har antingen kört med sin mammas flicknamn (Betsch) eller så kör han under namnet Mick Junior, som under gokart-VM.
Här kan du se honom ta hem andraplatsen i mästerskapet:

•••
Caterham vill förlänga kontraktet med Marcus Ericsson. Det intrycker ger i alla fall stallchefen Manfredi Ravetto:
– Vi är nöjda med hans framsteg och våra dörrar sår öppna för honom nästa år också. Vi har börjat diskutera med hans manager och hans sponsorer när det gäller nästa år. Stallet har investerat i hans utveckling och vi vill gärna se att han kör i vår bil så att inte något annat stall får skörda frukten av vårt arbete, säger chefen till motorsportmagazin.
•••
Sergio Perez är förvånad över att Adrian Sutil inte straffades för kollisionen i Singapore och säger:
– Det är något fel på honom….
•••
Williams kommer med en stor aerouppdatering till Japan. Målet är att besegra Ferrari avsluta säsongen som trea i märkes-VM.
•••
Nico Rosberg är i Thailand för att hämta kraft efter loppet i Singapore. Han stannar i Asien för att slippa jetlag. Förra året hade han stora problem med tidsomställningen när F1 körde i Japan och han slutade på plats åtta.
•••
En perfekt fredagstweet från Mercedes:

•••
Trevlig helg. Det är ingen F1, men vill ni se racing kör motoGP i Aragon, det är VM-speedway i Stockholm och så kan rallycross-VM avgöras i Italien. Där ska Jac Villeneuve försöka stoppa Petter Solberg från att bli den första världsmästaren i två av FIAs klasser.

Brabham till F1? Alonso till Renault?

av Anna Andersson

Just nu handlar allt om Fernando Alonso. Trots att Ferrari har sagt att han stannar nästa säsong.
Men det sägs att Alonso har ställt en mängd krav på Ferrari och att det kan leda till att han lämnar Italien. Det märkligaste ryktet just nu är att Flavio Briatore är på väg tillbaka till F1. Han vill börja arbeta med Lotus igen, det teamet som han styrde när det hette Benetton och när det hette Renault.
Med sig vill han ha Fernando Alonso.
Men nästa rykte när det gäller Alonso är att han kör för McLaren nästa år. Att Honda köper loss honom och presenterar honom i Japan nästa helg.
Samtidigt har Jenson Button sagt att han kör för McLaren 2015, något som stallet inte har bekräftat.
Sebastian Vettel däremot hävdar med bestämdhet att han ska uppfylla sitt kontrakt och kör för Red Bull 2015.
Det är röra. Det är september och ryktenas tid.
•••
Enligt Red Bulls frispråkige motorkonsulent Helmut Marko är Max Verstappen att jämföra med Ayrton Senna.
– Vi räknar med att han ska kunna konkurrera redan från det första loppet, säger Marko.
Ingen press på den gossen. Absolut inte.
•••
Säga vad man vill om Nico Rosberg, men killen har i alla fall humor:

Känns som om han har sopat nederlaget i Singapore i en låda längst bak, brutit ihop och kommit igen.
Race i Japan om en vecka.
•••
Klassiska Brabham har börjat sin långa vandring tillbaka till F1. Stallet körde senast 1992, då med Damon Hill bakom ratten och nu får fans möjligheten att köpa in sig i stallet för en pund. Målet är att bygga grunden till ett bra team.
– Jag har länge drömt om att se Brabham på banan igen, vinna race i kungaklassen och föra det min far skapade på 1960-talet vidare, säger David Brabham till Sky.
– Jag vill öppna dörren för folk så att de kan vara med och dela denhär fantastiska resan med oss. Jag tror på den kollektiva kraften och ser många fördelar med den här modellen för att göra Brabham till ett vinnande team igen, på en ny och inspirerande väg. Vem vet vart det kan leda? Till F1? Jag hoppas det.
•••
För övrigt blir det mästerskapsracing på Anderstorp igen. Den 29-30 maj nästa år gästar STCC den klassiska banan. Serien har inte kört där sedan 2007.

Bittert krig

av Anna Andersson

Fullföljer alla team årets säsong?
Sauber har, trots en säsong med noll poäng än så länge, redan påtalat att man kommer att köra så väl i år som nästa år. Marussia bekräftar också att säsongen är säkrad och då återstår Caterham.
Jag pratade en stund med Eje Elgh i går och frågade om han, som är rådgivare till Marcus Ericsson, är oroad över alla rykten. Han svarade:
– Nej det är jag inte det är ingenting som jag kan påverka.
Jag frågade om han trodde att Marcus påverkades av det:
– Nej, han har fullt upp med att koncentrera sig på det han ska göra och har fullt program från morgon till kväll så han hinner inte inte bry sig om det.
Sedan frågade jag om han tror att Caterham kör säsongen ut.
– Som jag ser det finns det inget som tyder på att de inte gör det. Den dagen den sorgen, sa Elgh.
Mer kan du läsa här
•••
Jean-Eric Vergne lämnar Toro Rosso, men vill stanna i F1:
– Jag anser att jag har visat vilken potential som jag har. Jag har gjort allt möjligt, så vi får se om saker och ting förändras, säger han.
•••
Jac Villeneuve har pratat om kampen mellan Rosberg och Hamilton med Mirror och han säger bland annat:
– Sedan Spa har en massa tunga saker hänt Rosberg, det var dålig stämning och plötsligt rasade det, två förarmisstag på Monza och sedan de tekniska problemen i Singapore. Det är otroligt tufft psykologiskt, säger Villeneuve som dock tror att det kan ske ännu en vändning i kampen om VM-titeln:
– Nästa lopp är det kanske Lewis som råkar ut för det, vem vet?
•••
Lite F1-skvaller:
Ralf Schumacher ligger i skilsmässa från sin hustru Cora. Paret gifte sig 2001 och det har länge ryktats om att äktenskapet är på väg att ta slut. Enligt tyska tidningar är det en rejäl fajt där han har spärrat hennes kreditkort och hon förbjuds besöka ett par av familjens hus. Dessutom kämpar de om vårdnaden för sonen David (13). Hon lever just nu på ett litet underhåll på 10 000 euro i månaden och de pratar enbart via sina advokater.
•••

Hotet mot Ericsson – inga däck i Japan

av Anna Andersson

30 experter så många satt i Mercedes fabrik i Storbritannien i går och försökte lösa problemet med Nico Rosbergs ratt.
Varför gick den sönder? En ratt värd 45 000 euro var plötsligt helt död och ingen har ännu kunnat svara på varför en 50 cm lång kabel värd ungefär 10 00 euro plötsligt går sönder.
– Tillförlitligheten är vårt problem. Under mina fyra år hos Mercedes har det aldrig varit såhär illa, säger Rosberg till Bild.
Mercedes har haft nio tekniska problem i år:
– Det är för mycket, säger Toto Wolff.
Och möjligt är det så att den krånglande ratten kostar Nico Rosberg en VM-titel.
•••
Det ryktas om att Caterham inte har betalat sina räkningar till Pirelli och att däckleverantören hotar stallet med att inte leverera några däck alls till loppet i Japan om två veckor om de inte betalar sina skulder.
– Den finansiella situationen är inte enkelt. Vi tog över en situation som var mer än kritisk, säger stallchefen Manfredi Ravetto enligt motorpsortmagazin.
Det sägs också att Caterham inte klarar att köra säsongen ut, det vore ett otroligt tufft besked för Marcus Ericsson som gjorde en mycket bra insats i Singapore. Samtidigt är det välkänt att ctaerham stora problem med ekonomin.
Ryktena är inte bekräftade utan det är just rykten, så ta det för vad det är.
•••
Mer rykten. I Italien sägs det att Fernando Alonso redan har meddelat Ferrari att han lämnar teamet när säsongen är över.
Det sägs också att Honda vill presentera honom som nyförvärv i samband med Japans GP nästa vecka.
Det vore en knall. Enligt La Stampa säger Fernando Alonso följande om framtiden:
– Det pågår samtal .
Ferraris stallchef Mattiacci som i Belgien bekräftade att Räikkönen/Alonso kör för Ferrari 2015 sa i helgen att:
– Fernando fortsätter, ja så ser det ut nu.
Det sägs att han har en klausul i kontraktet som säger att han får lämna Ferrari gratis inför sitt sista år om han den 1 september hade mer än 25 poäng till VM-ledaren.
Det datumet skiljde det 99 poäng mellan Alonso och Rosberg som då ledde VM.
Ett annat rykte säger att Alonso är fri att lämna Ferrari om stallet inte är bland de tre bästa i konstruktörsmästerskapet.
Just nu är de fyra, nio poäng efter Williams.
•••
Det är möjligt att tonåringen Max Verstapen kör för Toro Rosso under tidsträningen i Japan om två veckor.

Rosbergs egna ord om missen

av Anna Andersson

Måndag efter race, egentligen ska jag vara ledig, men jag hinner med och dra ihop en nyhetssammanfattning till er. Inte allt för lång, men förhoppningsvis ger det er lite diskussionsunderlag att inleda veckan med.
Håll till godo:
Lewis Hamilton tycker att det är läge att vinna tre VM-titlar innan han lägger av. Tre poäng har han ner till Nico Rosberg nu – fem lopp återstår. Också de där dubbla poängen i Abu Dhabi då…
•••
Det blev ingen pallplats i Singapore för Williams, Felipe Massa påpekade själv att han körde som sin mormor för att göra sig så bred som möjligt på banan.
Till nästa lopp i Japan kommer en stor uppdatering, det bekräftar Rob Smedley.
•••
Nico Rosberg var besviken efter racet i Singapore. Här är hans egen syn på saken:

•••
Ryktena om Fernando Alonso och hans framtid har precis lagt sig, men nu ser stallchefen Marco Mattiacci till att lägga ännu mer ved på brasan:
– Fernando Alonso har ett kontrakt med Ferrari, för tillfället.
Stör han sig möjligen på att Alonso är mycket viktig, kanske lite för viktig för Ferrari.
– Utan Alonso vore Ferrari ingenting, säger Niki Lauda till motorsportmagazin.com.
Själv säger Fernando Alonso att Ferrari just nu står och stampar på samma ställe.
•••
Mercedes tycker att tre bilar är för mycket, det gör inte Red Bull och Christian Horner. De är intresserade av att köra med fler bilar sett till ett längre perspektiv.

Hamilton topp – Rosberg flopp

av Anna Andersson

Ska elektroniken avgöra VM?
I alla fall spelade den en stor, stor roll i Singapore.
Jag hoppas att det inte är den som avgör kampen om titeln. VM-ledaren Nico Rosberg kom inte ens av startrutan på formationsvarvet eftersom han hade stora problem med elektroniken. Ratten fungerade inte och det gjorde inte radiokommunikationen heller. Han tvingades starta från depån istället för ruta två satt sedan fast bakom Marcus Ericsson under stora delar av inledningen av loppet.
Men det hade ingen betydelse. Problemen fortsatte och han bröt loppet på det 14:e varvet. Enligt Toto Wolff var det en kabel som i rattstången som gick sönder.
– De var ett tekniskt fel som stallet får ta på sig, säger han också till RTL.
– Vi har en otrolig kvalitets kontroll, men ändå kan sådana saker hända. Vi skickar tillbaka den till England i natt och där plockas den ner i minsta detalj för att se exakt vad som har hänt. Det måste analyseras och åtgärdas.

Därmed nollade han och eftersom Lewis Hamilton vann loppet så är Rosbergs VM-ledning borta. När nu fem lopp återstår är det Hamilton som har övertaget. Det skiljer tre poäng. Det gjorde det förra gången om Hamilton hade VM-ledningen också, efter Spaniens GP. Den gången tog Rosberg tillbaka ledningen i Monaco två veckor senare och han har haft den sedan dess.
– Det är ett väldigt tungt resultat, men det är ingenting jag kan ändra. Det gäller att acceptera det och jobba vidare, säger Rosberg till Bild.
Precis som vi har pratat om många gånger i år så lär det bli en fajt ända in på mållinjen. För spänningen i mästerskapet var detta kanon. Jag ser redan fram emot Japans GP om två veckor.
Samtidigt så hoppas jag bara att avgörandet kommer på banan och att det inte är elproblem, en punktering eller något sådant som avgör den spännande kampen mellan Mercedes två förare.
•••
Sebastian Vettel slutade tvåa. Det är hans bästa resultat i år.
– Jag gillar verkligen den här banan, med den här atmosfären. Det är en tuff bana och vi körde hela maxdistansen på två timmar, säger Vettel efter loppet.
– Jag fick en bra start, kom förbi Daniel och fick ett bra race efter det. Säkerhetsbilen kom ut vid värsta tänkbara tillfälle för oss och det var en otrolig utmaning att få däcken att hålla in i mål. Jag fick verkligen kämpa.
Daniel Ricciardo var trea. Alla resultat har du här:
En text om loppet har du här:
•••
Marcus Ericsson gjorde ett riktigt bra lopp, jag tror nog att det var hans bästa F1-lopp hittills. Han gjorde bara två depåstopp, men lyckades hålla båda bilarna från Marussia bakom sig, och slutade på plats 15. Det är placeringsmässigt sämre än i Monaco där han var 11:e man, men den här gången körde han betydligt bättre.

•••
Det var helt enkelt inte Rosbergs dag i dag. Han fick inte igång bilen på förarparaden heller….

•••
På det 31 varvet kom säkerhetsbilen ut. Så den där 100 procentiga garantin för en säkerhetsbil i Singapore håller i sig.
•••
McLarens Jenson Button bröt. Det händer inte ofta. Det var första gången på 37 lopp. Han har inte brutit sedan Sydkoreas GP 2012….
•••
Valtteri Bottas hade så dåligt med däck kvar i slutet av racet att han tappade massor med mrk. Inga poäng för Williamsföraren i dag.
•••
Fy fasen vilken tungt lopp för förarna. Värmen, luftfuktigheten och hettan i bilen gjorde det tungt, tungt för båda förare och material. Flera förare klagade över att de inte hade någonting att dricka eller att deras dricka var för het för att de skulle kunna dricka den. Loppet pågick också i två timmar, vilket är maxgränsen för ett race.
•••
Kamui Kobayashis bil klarade inte ens av att ta sin Caterham till start. Han bröt sedan han fått problem med oljetrycket redan på formationsvarvet.

•••
Marussia får hjälp i garaget – av två meriterade herrar

Damon Hill och Johny Herbert.
•••
Dags för mig at koncentrera mig på tidningsjobb. Återkommer senare.

Ingen tredje bil för Mercedes

av Anna Andersson

Kampen mellan Mercedes förare fortsätter.
Med VM-tvåan Lewis Hamilton i pole position – intill honom startar VM-ledaren Nico Rosberg.
Inför Singapores GP var det precis som vanligt Mercedes som var snabbast Lewis Hamilton var sju tusendelar före Nico Rosberg som har 22 poängs övertag i VM-tabellen.
– Det finns inte. Sju tusendelar, det borde jag ha kunnat ta in, jag tappade säkerligen så mycket i den sista kurvan, säger Rosberg efter kvalet.
– Samtidigt är det okej, det är ett väldigt långt lopp.
Men det var jämnt bakom dem. Daniel Ricciardo, Red Bull (+ 0,173) var inte långt efter Mercedes och kollegan Sebastian Vettel var fyra.
– Vi borde ha varit ännu snabbare, säger de fyra senaste årens världsmästare.
Fernando Alonso startar från ruta fem, Felipe Massa, Williams var sexa och Kimi Räikkönen, Ferrari sjua.
Marcus Ericsson hade återigen en tung dag och startar sist. Han hade problem med elektroniken under det tredje passet och det var länge osäkert om hans bil skulle kunna kvala.
– Det har varit en tuff dag, spå det tredje passet hade vi problem med elektroniken och ingen telemetri, säger Ericsson.
– Det var en väldigt utmanade start på dagen och det blev stressigt för killarna att få till bilen mellan passen. Till slut lyckades vi få bilen klar till Q1 och jag tackar teamet för att de lyckades få ordning på bilen så att jag kunde sätta en tid. Samtidigt är jag besviken med resultatet och utan de tekniska problemen hade vi varit bättre. Det var ett förkortat kval, vilket är synd, men vi kom tillbaka starkt och jag ser fram emot loppet. Det blir en utmaning, men en rolig sådan.
•••
Resultaten från kvalet:
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m45.681s –
2 Nico Rosberg Mercedes 1m45.688s 0.007s
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m45.854s 0.173s
4 Sebastian Vettel Red Bull/Renault 1m45.902s 0.221s
5 Fernando Alonso Ferrari 1m45.907s 0.226s
6 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m46.000s 0.319s
7 Kimi Räikkönen Ferrari 1m46.170s 0.489s
8 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m46.187s 0.506s
9 Kevin Magnussen McLaren/Mercedes 1m46.250s 0.569s
10 Daniil Kvyat Toro Rosso/Renault 1m47.362s 1.681s
11 Jenson Button McLaren/Mercedes 1m46.943s 1.262s
12 Jean-Eric Vergne Toro Rosso/Renault 1m46.989s 1.308s
13 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m47.308s 1.627s
14 Esteban Gutierrez Sauber/Ferrari 1m47.333s 1.652s
15 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m47.575s 1.894s
16 Romain Grosjean Lotus/Renault 1m47.812s 2.131s
17 Adrian Sutil Sauber/Ferrari 1m48.324s 2.643s
18 Pastor Maldonado Lotus/Renault 1m49.063s 3.382s
19 Jules Bianchi Marussia/Ferrari 1m49.440s 3.759s
20 Kamui Kobayashi Caterham/Renault 1m50.405s 4.724s
21 Max Chilton Marussia/Ferrari 1m50.473s 4.792s
22 Marcus Ericsson Caterham/Renault 1m52.287s 6.606s

•••
Fernando Alonso var inte alls så nära Mercedes som han hade hoppats. Nu tror Ferrariföraren att en plats på pallen är möjlig, men han tror inte på någon seger.
•••
Sebastian Vettel anser att han själv missade chansen att ta pole position. Möjligheten fanns, han klarade det inte.
•••
Mercedes tänker inte köra med tre bilar. Enligt Toto Wolff kan stallet inte finansiera det.

Sida 234 av 390