Hotet mot Mercedes

av Anna Andersson

Mercedes i topp, men avståndet verkar ha krympt. Så kan vi sammanfatta fredagen i Singapore.
Lewis Hamilton slog till med den bästa tiden, tvåa var Fernando Alonso, ferrari.
Men värt att notera är att Alonso satte sin snabbaste tid på sitt andra varv med de supermjuka däcken och då har de redan tappat. Han hade ett bra varv på gång redan på det första varvet, men ett misstag kostade honom den tiden. Utan den missen hade han haft fredagens snabbaste tid.
När det gäller Red Bull var de som väntat starka, Sebastian Vettel fick lite tid på banan på grund av att han tvingades byta powerunit, men lyckades ändå få till en vettig tid ( femma) och han var positiv inför lördagen.
Nico Rosberg var 13:e man. Hans kommentar efteråt var typ att placeringen på fredagen spelar ingen större roll.
Han hade ett snabbt varv på gång, då han själv kände att bilen fungerade riktigt bra, men det var det varvet som Lotus Pastor Maldonado kraschade på och därför fick han inte köra klart.
•••
Lewis Hamilton trivdes inte alls i bilen. Påpekade efteråt att balansen inte kändes bra.
– Det är något som inte stämmer, sa han.
•••
Marcus Ericsson var 20e man på det första passet och 22:a på det andra. Han körde på 1.52,936 som bäst. Kobayashi var 21:a på båda passen och körde på 1.52,075 som bäst.

•••
Här är Pirellis egna ord om däcksituationen i helgen:
Bra grepp vid acceleration och i bromszonerna är nyckelfaktorer på stadsbanan Marina Bay Street Circuit, som också är ojämn vilket gör det svårt att hitta konsekvent grepp. Dessutom finns de vanliga stadsbaneinslagen: målade linjer och brunnslock som kan ställa till det för förarna och däcken. Singapore har flest kurvor av alla GP-banor, något som förstås också gör det tufft för däcken.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Det är alltid ett stort nöje för oss att komma hit till Singapore, som är säsongens mest spektakulära tävling. Racing under strålkastarljus i en stad som vibrerar av liv skapar en fantastisk atmosfär som visar upp Formel 1 när det är som bäst. Ett nattrace påverkar förstås däcken och vi har valt de två mjukaste däcken i sortimentet för att ge snabb uppvärmning och hög nivå av mekaniskt grepp, viktiga faktorer på en stadsbana. Däckvalet är faktiskt ett steg mjukare än förra året – då det var medium och supermjuk som gällde. Detta lär leda till intressanta däckstrategier där teamen kan dra full fördel av prestandan som bjuds. Risken för säkerhetsbil är hög, så varje tänkbar strategi måste vara tillräckligt flexibel för att kunna hantera de situationer som uppstår. Eftersom slutet av mästerskapet nu närmar sig pekar allt på att vi får ett spännande och svårförutsägbart race.”

Banan ur däcksynpunkt

Singapore handlar bara om acceleration och inbromsningar. Framförallt bakdäcken får jobba hårt i utgångarna ur de långsamma kurvorna och speciellt vänster bak, som måste hantera både sid- och längsgående krafter vid acceleration. Den ojämna banan, som ju består av allmän väg, gör också att greppet vid acceleration ytterligare försämras.

Det supermjuka däcket fungerar som bäst vid lägre arbetstemperatur och kan ge optimalt grepp även vid kallare väder. Det mjuka å sin sida passar bättre vid högre temperaturer, normalt i Singapore ligger dessa runt 30-35 grader och man har hittills aldrig kört tävlingen i regn.

Asfalten i Singapore är strävare än på de flesta andra stadsbanor och det tar dessutom lång tid för underlaget att bli greppigare av gummit som läggs ner från däcken, något som är vanligt på icke-permanenta banor. Regnskurar är vanligt sent på eftermiddagarna och dessa brukar också skölja bort nedlagt gummi från banan.

Vinnarstrategin förra året var en tvåstoppare, Red Bulls Sebastian Vettel stannade på varv 17 och 44. Tysken startade på supersoft, bytte till medium och avslutade racet på ytterligare ett set supersoft.
•••
Det är kval kl 15.00 på lördag!

Kaos i Singapore

av Anna Andersson

Vem har sagt att F1 ska vara enkelt?
Tja.
Ett par timmar före den första träningen kan det där radioförbudet som jag skrev en text om till tidningen i går har ändrats. Det skriver auto, motor und Sport.

Så var läget i natt:

Sex lopp återstår.
Nu kommer en betydande regeländring inom F1 – en stor del av radiotrafiken förbjuds.
– Det kan orsaka olyckor, säger Felipe Massa.

Från och med helgens lopp i Singapore minimeras radiotrafiken mellan förarna och deras ingenjörer och förarna tar ett större ansvar i bilen. Ingenjörerna får inte längre körlärare, påminna förarna om vilka inställningar de ska eller förarna tips om i vilken sektor deras konkurrenter är snabbare.
– Tidigare kunde vi lita på att ingenjörerna skulle ge oss rätt inställningar. Nu hänger det på mig, säger Mercedes VM-ledare Nico Rosberg till motorsporttotal.
En stor del av den informationen han fick av ingenjörerna finns framöver att läsa på ratten, en ratt som även tidigare var komplicerad.
– Vi måste ha fler bollar i luften och fånga dem när vi kör. Det handlar om allt från bromsbalansen till motormappning, du måste komma ihåg allt, säger Lewis Hamilton, Mercedes.
– Samtidigt är det rätt häftigt att det handlar om vad jag gör i bilen. Föraren får en större betydelse.
Förbudet gäller även under formationsvarvet inför start vilket också ställer högre krav på förarna.
– Den största skillnaden är att starten inte blir lika jämn. Nu ligger det på oss att ställa in bränsletillförseln, att ha koll på däcken och hitta rätt bromsbalans. Det är inte helt enkelt, säger Jenson Button, McLaren.
En annan invändning är att säkerheten äventyras:
– Det finns så många inställningar på bilen, du måste ha koll på om batteriet blir för varmt, säger Felipe Massa.
– Det kan göra att bilen börjar brinna och orsaka en olycka.
Anna Andersson

De nya reglerna:

Förbjudet är:
•Detaljerade sektortider från en motståndare och var på banan motståndaren är snabbare.
•Förändra inställningarna av powerunit.
•Förändra inställningarna av växellådan.
•Förändra inställningarna av ERS-batteriet.
•Information om inställningarna när det gäller bränsletillförseln.
•Information om att och hur bränsle ska sparas.
•Från och med Japans GP information om däcktryck och däcktemperaturer.
•Information om hur diffen ska ställas in.
•Information om hur kopplingen ska ställas in och var dragläget ligger vid start och depåstopp
•Burnouts före start.
•Information om bromsbalansen.
•Från och med Japans GP, varningar om slitaget på bromsarna eller bromsarnas temperatur.
•Svar på förarnas frågor och vilket drivmoment som är lämpligast.
•Alla meddelanden som misstänks vara kodade.

Detta är tillåtet:
•Föraren får bekräfta att han har förstått meddelandet
•Detaljerad information om varv eller sektortider.
•Detaljerad varvtid för en motståndare.
•Avstånd till en motståndare.
•Push hard, push now, you are racing och den typen av uppmaningar.
•Förklaring av trafikläget.
•Avstånd mellan bilarna i kvalet för att hitta en bättre position.
•Varna för däckskador.
•Däckval vid nästa depåstopp.
•Påpeka om en speciell konkurrent verkar ha problem under loppet.
•Meddela en trolig strategi för en konkurrent under loppet.
•Gula flaggor, blåa flaggor, säkerhetsbil och andra uppmaningar om fara på banan.
•Säkerhetsbilens fönster.
•Information om DRS är förbjudet eller tillåtet.
•Information om ett DRS-problem.
•Ändring av framvingen vid nästa depåstopp.
•Om banan är blöt, om det har läckt olja eller om det ligger bildelar i någon speciell kurva.
•Tidpunkt för depåstopp.
• Påminna föraren om den vita linjen vid ingång eller utgången av depån.
• Påminna föraren om hastighetsbegränsning.
•Information om skador på bilen.
•Information om antalet varv som återstår.
•Anvisning om att föraren ska byta plats med en annan (läs teamorder).
•Information kring vädret.
•Att föraren ska bryta loppet.

Men tidigt i morse gjorde FIA och Charlie Whiting en kovändning, skriver i alla fall tyska Auto, motor und sports Michael Schmidt och den mannen brukar ha bra koll på vad som gäller. Han berättar att i och med att det har varit häftiga diskussioner mildrade FIA förbudet under avslutningen av årets säsong, men att de nya reglerna ska gälla från och med nästa år.
En av anledningarna till att man ändrade sig är att fem stall, Red Bull, Toro Rosso, Williams, Lotus och Force India har små displayer på sina rattar och deras förare hade behövt scrolla upp och ner för att ta reda på den informationen som de tidigare fått i öronen och därmed skulle de ha en klar nackdel jämfört med de andra stallen.

Det som gäller nu är att ingenjörerna får ge föraren tips om inställningar, men inte på en specifik plats på banan. Exempelvis är det förbjudet att säga ”kör inte över kantstenen i kurva fem” eller ”bromsa 30 meter tidigare för att spara bränsle” eller ”byt växel” eller ”ta en annan linje i kurva 13, bakdäcken slits hårt där”. De får inte heller säga att ”din kollega är tre tiondelar snabbare i sektor 1”.
Däremot är det okej att be föraren att ändra bromsbalansen (så länge informationen inte gäller en specifik kurva), de får även ge förarna information om bränsleförbrukning, hur bromsarna slits och batteriet. Dessutom får de varna om körstilen håller på att orsaka en punktering.
Men de får inte ge tips om hur bilen ska köras på olika ställen.
Rörigt?
Det är väl bara förnamnet….
Vi väntar på ett klart besked innan kvalet i morgon. Jag lär få återkomma i ärendet.

Bernie Ecclestone antydde dock i Singapore att han i framtiden kan tänka sig ett totaltförbud när det gäller telemetri.
•••
Är Sebastian Vettel för dyr för Red Bull?
Tja, killen har fyra VM-titlar och tjänar runt 20 miljoner euro om året.
Men i år har han fått stryk med 11-2 mot sin teamkollega Daniel Ricciardo och ligger klart efter i VM. Ricciardo har tre segrar och 166 poäng, Vettel noll och 106 poäng.
Det är för lite för 20 miljoner euro per säsong.
– Herr Vettel är en av våra dyraste poster och när vi inte får ut max av honom är det illa. Vår mest värdefulla medlem kan inte få ut sin fulla potential eftersom vi inte ger honom den bästa bilen, säger Helmiut Marko till Bild.
– Vi måste lösa Vettels däckproblem.
•••
Sauber kommer med årets sista uppdatering till Singapore och enligt representanter från stallet kör Sauber F1 även 2015.
•••

Bilden som säger mer än 1000 ord

av Anna Andersson

De flesta pratar om Mercedes, Mercedes, Mercedes och deras stallduell.
Som här tillexempel – tyska RTL:s stora F1-ankare:

Men det finns ytterligare en förare med titelambitioner och Daniel Ricciardo drömmer inte bara, han tänker göra verklighet av dem.
Nu väntar Singapore och det är en bana där Sebastian Vettel sopat rent de tre senaste åren. En bana som passar Red Bull och deras nye titelkandidat:
– Vi ser verkligen fram emot Singapore och Suzuka. Jag räknar att Mercedes är starka på alla banorna som är kvar, men frågan är om vi kan vara lika bra? I Singapore och på Suzuka har vi störst chanser.
Nu ligger han 72 efter Nico Rosberg som leder VM och 50 efter Lewis Hamilton som är tvåa. Vi har en spännande helg framför oss.
Hur tror du att den kommer att se ut? Vilka är snabba i kvalet och vem vinner racet?

•••
Mika Häkkinen är en klok man. När det gäller det nya radioförbudet säger han:
– En racerförare som har talang och som har arbetat hårt under hela sin karriär behöver ingen radio.
Huvudet på spiken.
•••
Vill du färska upp ditt minne? Följ med Lewis Hamilton ett varv runt banan i Mercedes simulator:

•••
Här är Marcus Ericssons kommentar inför helgen i Singapore:
– Singapore är en av mina favoritstäder och jag ser verkligen fram emot att köra F1 där för första gången. Det är en bana jag känner till väl eftersom jag har kört GP2 där många gånger och jag har stått på pallen varje gång jag har kört där. Det gör att jag har många fina minnen.
Det är väldigt många gupp på banan och den påminner om stadsbanan i Monaco, även om layouten i Singapore är betydligt mer fysisk och det kostar ungefär dubbelt så mycket energi under ett enda varv i Singapore jämfört med i Monaco. Värmen och luftfuktigheten gör det också till en mycket tuff helg.
För övrigt har Caterham med sig ett par uppdateringar till helgens lopp och det blir det Kamui Kobayashi som kör den andra bilen för Caterham i Singapore.
När det gäller just Marcus snackade jag med Eje Elgh för ett par dagar sedan. Både han och Marcus ser detta året som en erfarenhet, som en början på F1-karriären och målet har hela tiden varit att köra igenom alla banor, skaffa sig erfarenheter och göra ett så bra jobb som möjligt för att sedan ta nästa steg till nästa år.
– Samtal pågår, som Elgh sa.
•••
Enligt väderprognosen finns det risk för regn i Singapore, under delar av helgen upp till 50 procent. Annars ska det vara mellan 26 och 32 grader varmt med en luftfuktighet på mellan 80 och 90 procent.
Bastu med andra ord.

Jag har inte gett er tidsplanen för helgen, men den är som följer:
Fredag:
12.00-13.30 Träning 1
15.30-17.00 Träning 2

Lördag: 12.00-13.00 Träning 3
15.00-16.00 Kval

Söndag: 14.00 Race

•••
Carlos Sainz Jr behåller sin plats som juniorförare hos Red Bull Racing.
•••
När det gäller 2015 har Ferrari börjat skifta fokus, från 2014 till nästa säsong:
– Vid den här tidpunkten på säsongen flyttas fokus i fabriken mot nästa år, säger Pat Fry till Ferraris hemsida.
– Samtidigt är det mycket som vi kan lära oss från att testa på på banan och vi tar med oss speciella komponenter för nästa år och andra uppdateringar för F14 som kommer att hjälpa oss att förstå saker bättre till 2015.

Caterham – vem kör?

av Anna Andersson

Dags att ladda för Singapores GP.
Här är lite kortfakta inför helgens race:

Marina Bay Street Circuit
Första loppet: 2008 – du minns det säkerligen. Det var då Fernando Alonso som startade från ruta 15 kom in extremt tidigt för ett depåstopp, redan på varv 12. Tre varv senare körde hans Renaultkollega Nelson Piquet in i muren i på varv 17 och säkerhetsbilen kom ut på banan. Själv hävdade Piquet att det var ett misstag. Eftersom Piquets teamkompis Alonso redan hade gjort sitt stopp hade han ett strategiskt övertag och vann loppet. Ett år fick Piquet sparken från Renault och hävdade att han blivit tvingad att krascha bilen för att hans kollega skulle vinna loppet. FIA undersökte fallet, Renaults stallchef Flavio Briatore och tekniske direktören Pat Symonds lämnade stallet, båda stängdes av från F1. DEn domen har nu ändrats och Symonds arbetar för Williams.
Varvlängd: 5,065 km (61 varv)
Medelhastighet 2013: 155,425 km/tim
Längsta passage med maxgas: 9 sek/650 m
Banrekord: 1,48,574 Sebastian Vettel, 2013
Kurvor: sju höger, tre vänster
Kurvor under 100 km/tim: åtta
Kurvor över 250 km/tim: en
Avstånd till första kurvan: 200 m.
DRS: Zon 1 ligger efter kurva fem till kurva sju. Zon två start/målrakan
Vinnande strategi 2013: Två depåstopp.
Däck: Mjuka och supermjuka.
Segrare de senaste fem åren:
2009 Lewis Hamilton, McLaren
2010 Fernando Alonso, Ferrari
2011-2013: Sebastian Vettel, Red Bull
Pole position 2013: Sebastian Vettel, Red Bull, 1.42,841

•••
Förändrad radiotrafik, åsikterna om det är delade. Lite kul från twitter:

•••
Marcus Ericsson kör i Singapore, men vem kör den andra bilen för Caterham?. I går visste inte Kamui Kobayashi om han skulle köra något mer F1-lopp eller inte i år.
– Den här säsongen har varit en extremt stor besvikelse, säger han till GPUpdate.net.
– Jag visste att det inte skulle bli enkelt, men detta har varit fruktansvärt tufft.
På frågan om när han ska köra igen svarar han:
– Jag har ingen aning.
•••
Det har ryktats om att Fernando Alonso och Sebastian Vettel ska byta förarplatser med varandra 2015. Det dementeras dock av Alonso själv och av Red Bulls Helmut Marko. Det ryktas också om att Vettel diskuterar med McLaren Honda om en gemensam framtid.
•••
Grattis Sir Stirling Moss.
Han firar sin 85:e födelsedag, en sann racinglegendar.
Här kan du se honom möta Lewis Hamilton:

•••
Dags att ta tag i tidningsjobb. Vi får höras igen i morgon.

Nya regler – detta gäller i Singapore

av Anna Andersson

Nu står det klart vad som egentligen får diskuteras över radion och vad som är förbjudet från och med helgens lopp i Singapore.
Förbjudet är:
•Detaljerade sektortider från en motståndare och var på banan motståndaren är snabbare.
•Förändra inställningarna av powerunit.
•Förändra inställningarna av växellådan.
•Förändra inställningarna av ERS-batteriet.
•Information om inställningarna när det gäller bränsletillförseln.
•Information om att och hur bränsle ska sparas.
•Från och med Japans GP information om däcktryck och däcktemperaturer.
•Information om hur diffen ska ställas in.
•Information om hur kopplingen ska ställas in och var dragläget ligger vid start och depåstopp
•Burnouts före start.
•Information om bromsbalansen.
•Från och med Japans GP, varningar om slitaget på bromsarna eller bromsarnas temperatur.
•Svar på förarnas frågor och vilket drivmoment som är lämpligast.
•Alla meddelanden som misstänks vara kodade.

Detta är tillåtet:
•Föraren får bekräfta att han har förstått meddelandet
•Detaljerad information om varv eller sektortider.
•Detaljerad varvtid för en motståndare.
•Avstånd till en motståndare.
•Push hard, push now, you are racing och den typen av uppmaningar.
•Förklaring av trafikläget.
•Avstånd mellan bilarna i kvalet för att hitta en bättre position-
•Varna för däckskador.
•Däckval vid nästa depåstopp.
•Påpeka om en speciell konkurrent verkar ha problem under loppet.
•Meddela en trolig strategi för en konkurrent under loppet.
•Gula flaggor, blåa flaggor, säkerhetsbil och andra uppmaningar om fara på banan.
•Säkerhetsbilens fönster.
•Information om DRS är förbjudet eller tillåtet.
•Informstion om ett DRS-problem.
•Ändring av framvingen vid nästa depåstopp.
•Om banan är blöt, om det har läckt olja eller om det ligger bildelar i någon speciell kurva.
•Tidpunkt för depåstopp.
• Påminna föraren om den vita linjen vid ingång eller utgången av depån.
• Påminna föraren om hastighetsbegränsning.
•Information om skador på bilen.
•Information om antalet varv som återstår.
•Anvisning om att föraren ska byta plats med en annan (läs teamorder).
•Information kring vädret.
•Att föraren ska bryta loppet.

Okej, jag är ingen teknikguru. Det vet ni redan om. Jag har försökt att göra detta förståligt för alla , men har jag på något sätt uttryckt mig klantigt så får ni köpa det.
•••
I singapore är det mjuka och supermjuka däck som gäller.

•••
Var du i Örebro förra helgen?
Då fick du se detta.
Var du inte där?
Då kan du se Marcus Ericsson erövra sin hemstad här:

•••
Tysken Pascal Wehrlein vann DTM-loppet på Laysitzring och anses vara en mycket stor racertalang. Han är 19 år och från och med Singapores GP kommer han att vara Mercedes reservförare.
Tidigare var han Felix Rosenqvists teamkompis och konkurrent i F3-EM. Som 17-åring var han tvåa i det ästerskapet, men förra året flyttades upp till DTM där han tog över Ralf Schumahcers plats. Han hade en tuff första säsong, i år har han alltså tagit en seger och nu tar han alltså nästa steg.
Förra torsdagen gjorde han sitt första F1-test, 500 km i en W03 från 2012 på Autodromo Internacional Algarve i Portimao. Det gör att han bör ha kvalificerats ig för en superlicens.
– De första varven fick jag vänja mig vid den otroliga farten, de hårda bromsarna och den enorma hastigheten i kurvorna, säger han till motorsportmagazin.
– Det går inte att jämföra med DTM. Men jag lärde mig snabbt och kunde hela tiden förbättra mig.
Mercedes har tidigare plockat upp Paul di Resta från DTM där han vann mästerskapet till F1, där han körde för Force India. Nu är dock skotten tillbaka i DTM.
•••
Luca di Montezemolo hade kontrakt, ändå lämnade han jobbet som president för Ferrari, men det var nog inte helt frivilligt. För sitt beslut att kliva bort från presidentposten fick han 27 miljoner euro. Enligt Sport Bild är 13,71 miljoner fem årslöner och det betalas ut under de kommande 20 åren och där till får han 13,25 miljoner för att inte börja jobba hos någon av Fiats konkurrenter före mars 2017.
•••
Peter Prodromou har börjat om chefsingenjör hos McLaren. Han var tidigare Adrian Neweys parhäst hos Red Bull.

Räikkönen ut – BIanchi in?

av Anna Andersson

Är det Kimi Räikkönen som kör för Ferrari 2015? Han själv säger det, men det ryktas om att italienarna börjar se sig om efter Jules Bianchi, numera Marussia.
Räikkönen har 41 poäng på 13 lopp, vilket är 80 färre än teamkollegan Fernando Alonso.
– Hade jag varit Ferrari hade jag velat se resultat från Räikkönen under avslutningen av säsongen, annars hade jag letat efter andra alternativ, citeras Allan McNish av BBC.
Jules Bianchi är en av Ferraris juniorer och har redan testat för stallet.
– Jag hade gärna vetat vad som händer, men just nu är tyvärr ingenting säkert, säger Bianchi till Autosport.com.ru
– Jag har ingen aning om var jag kör nästa år.
Martussia behåller gärna Bianchi:
– Självklart är vi mycket nöjda med hans arbete och fortsätetr gärna 2015, säger stallchef John Booth till Championat.
– Men om Ferrari behöver honom är det klart att han är deras. VI älskar det samarbete som vi har med Ferrari.
•••
Är det Roman Rusinov som kör för Caterham i Sotji? Han var testförare för Midland 2006 och har bra kontrakt med Colin Kolles. Han kör just nu WEC; men säger enligt motorsportmagazin:
– Rent teoretiskt så skulle jag inte utesluta en sådan möjlighet.
I så fall är det den fjärde föraren för Caterham i år och enligt reglerna får ett stall använda sig av just fyra förare i VM.
•••
Nico Hülkenberg hade problem med underredet på Monza. Nu är det löst och det ska inte bromsa hans Force India i Singapore till helgen.
•••
Michael Schumacher vårdas hem, men en del av huset har byggts om och enligt BAMS är det 15 läkare och sjukgymnaster som arbetar tillsammans med honom.
– En stor del av de som arbetar med Michael har utbildats av våra specialister. VI följer hans behandling och finns närvarande om de behöver råd och hjälp, säger Darcy Christen som är talesman för CHUV-kliniken i Laussane där Schumacher har behandlats den senaste tiden till BAMS:

•••
Nuär det klappat och klart. 2015 är det 20 F1-lopp och Mexiko är tillbaka i tävlingskalendern, hela schemat skrev jag för några dagar sedan.

Ny regel till Singapore

av Anna Andersson

Det är lite mer än två månader kvar på säsongen och nu börjar förarplatserna i F1 2015 att fyllas på. Tänkte ta en kort genomgång här så att ni ser hur läget ser ut just nu den 12 september:
Mercedes: Hamilton/Rosberg
Red Bull: Vettel/Ricciardo
Ferrari: Alonso/Räikkönen
Williams: Bottas/Massa
McLaren:
Force India Ryktet säger Hülkenberg/Petrez
Toro Rosso: Kyvat/ Max Verstappen (debutant)
Lotus: Maldonado/
Sauber: Här slåss Esteban Gutierrez, Adrian Sutil, Felipe Nasr, Giedo van der Garde och Simonde de Silvesteo om två platser.
Marussia:
Caterham:
•••
Det är dags för F1 i Örebro i helgen. Marcus Ericsson och Caterham kommer dit och visar upp sig och bilen.

Här ser du deras tankar om Sverige:

•••
I går meddelade FIA att det blir en ändring när det gäller radiotrafiken. Nu heter det i paragraf 20.1 att:
”Föraren måste köra bilen själv utan hjälp från utomstående”.
Det betyder att vi inte lär höra radiomeddelanden som:
”Vi ser på skärmen här att du kör för hårt över kantstenen i kurva åtta och tappar för mycket tid”
– Det är inte tillåtet att ge föraren radiomeddelanden över bilens eller förarens prestation på olika delar av banan, säger FIA:s Charlie Whiting.
Med andra ord får folket i garaget inte meddela vilken kurva föraren förlorar tid, vilken växel han ska ha i, hur däcken slits, hur mycket bränsle som går åt ( det för förarna läsa på ratten, i alla fall de om har en LCD-display).
Däremot får man kalla in föraren till ett depåstopp och teamorder är tillåtet, så länge du inte döljer det i ovan nämnda saker. Det är också okej att informera om hur trafikläget på banan är.
Som läget är nu gäller reglerna från och med tävlingen i Singapore nästa vecka, men teamen har ett möte på torsdagen så jag slänger in en brasklapp…
Det är inte heller klart vilken bestraffning det blir för en förare/team som bryter mot den nya regeln och hur man ska kunna kontrollera det. Det blir tufft, men å andra sidan lär det bli lugnare för Kimi Räikkönen, ni minns väl uttalandet från tiden i Lotus?
– I know what I am doing.

•••
Här tackar Luca di Montezemolo för sig:

•••
Den här texten finns i tidningen i dag, inte F1, men väl Foreml E som har premiär i helgen:

Tänk dig F1 i en storstad, med miljövänliga bilar och erfarna förare.
Det blir formel E.
I morgon är det debut och Sportbladet kan avslöja att det sänds i svensk TV.

FIA har länge letat efter ett miljövänligt alternativ till F1 och nu har man hittat det. 15 förare med erfarenheter av F1 ställer upp i det nya VM:et för elbilar. Det avgörs på tio olika stadsbanor med start i Kinas huvudstad Peking och final i London, Storbritannien, nästa sommar.
Det kommer dessutom att sändas på svensk TV. MTG har skrivit ett kontrakt för hela säsongen och Viasat sänder hela säsongen i Sverige, Norge och Danmark.
– Det är en sport i tiden, ett mycket välkommet initiativ. Det är världens första elektriska racingmästerskap för ensitsiga racerbilar och det känns intressant. Det är en spännande rättighet och det finns många intressanta aspekter både när det gäller miljön och själva racingen, säger Visats sportchef Per Nunstedt.
Tio olika stall med två förare i varje är med i världsmästerskapet, bland förarna finns Nelson Piquet jr, Bruno Senna och Jarno Trulli. Varje deltävling avgörs under en dag och premiären sänds i Viasat Motor med Janne Blomqvist som kommentator.
– Då visar vi också higlights från kvalet, framöver kommer vi att sända loppen, säger Nunstedt.
– Men bläcket har knappt torkat på kontraktet så vi måste se över i vilket format och i vilka kanaler vi ska sända.
Anna Andersson

Ronnies dag

av Anna Andersson

”Faster than a bullet from a gun, he is faster than everyone”
Det sjöng George Harrison om Ronnie Peterson.
I dag är det 36 år sedan han dog efter den där fruktansvärda kraschen på Monza och jag skickar en tanke till den man som betytt så otroligt mycket for formelracingen i Sverige. Ronnie Peterson vann tio av 123 GP-lopp och han var VM-tvåa 1971 och 1978.

Här är ännu en dokumentär om Ronnie:

Och här är del två:

•••
_ Jag är definitivt kvar hos Ferrari 2015.
Det säger Kimi Räikkönen.
•••
Viasat Motor fortsätter att sända F1. MTG har säkrat rättigheterna i tre år till, det kunde Sportbladet avslöja i morse. Mer om det kan du läsa här.
•••
Lotus letar efter en ny teamchef. Sedan Eric Boullier lämnade teamet för McLaren har ägaren Gerhard Lopez haft uppgiften, men han vill gärna se att en äkta racer tar över.
– Svaret är ja. Vi är just ni i en process där vi tittar på det. Vi vill hellre ta ett beslut i dag än i morgon så att han kan vara integrerad i stallet till 2015.
•••
Max Verstappen har testat F1 en gång till. Han körde en STR7 på Adria International Raceway. Totalt blev det 148 varv vilket ger 395,3 km och för en superlicens krävs 300 km i en F1:a.
– Under sitt första riktiga test har Max gjort ett bra jobb. Han gav oss intrycket att han har kört i F1 under en längre tid, inte att det var hans första dag i en sådan bil. Han gjorde inga misstag, uppträdde mycket säkert och han noterade det som vi sa till honom. Han gjorde ett bra första test, säger sportdirektor Steve Nielsen till motorsporttotal.
Han jobbade med tävlingsingenjören Xevi Pujolar som är mycket erfaren. Hos Williams arbetade han tillsammans med förare som Juan Pablo Montoya, Mark Webber, Pastor Maldonado, Kazuki Nakajima och Alex Wurz.
– Han var väldigt fokuserad, mycket precis och lärde sig snabbt, utan att ställa för många frågor, säger Xevi Pujolar.
– Han vande sig vid bilen och när det var mindre bränsle ombord blev han också snabbare. Vi testade så väl kval som en racedistans och med tanke på att det var hans första dag så körde han på ett imponerande sätt.

Vad händer med Ferrari?

av Anna Andersson

Luca di Montezemolo kunde inte stå emot trycket. Han lämnar jobbet som Ferraris president. Mer om det kan du läsa här:
Vad händer nu med det klassiska stallet?
Montezemolo värvades till stallet av Enzo Ferrari personligen och har varit en mycket viktig person för stallet. Även om man inte alltid har förstått hans uttalanden eller har hållit med honom så har han spelat en otroligt viktig roll inom F1.
Han har alltid satt Ferrari i första rummet och han har haft en mycket betydande roll politiskt. Han har varit en viktig person för folk på fabriken, han har varit en viktig PR-figur och han har varit en viktig länk tillbaka till Enzo Ferrari. Vem ska kunna ersäötta den positonen?

Det sägs att Sergio Marchionne tar över och att det ska presenteras den 13 oktober i samband med att Fiat och Chrystler noteras på börsen i New York.
Vad händer nu? Kommer Ross Brawn tillbaka? Får Ferrari ordning på sin bil? Den nya vindtunneln är färdig och i år ska den nya fabriken också vara det. Vad är era åsikter om Ferraris framtid?
•••
Jag gillar i alla fall vissa av hans uttalanden som:

– Om Eddie Irvine vinner VM jobbar jag som mekaniker under ett lopp nästa år.

– Vi lägger inte pengar på reklam. Med andra ord är racingen den bästa reklamen för Ferrari.

– Vi säljer ingen bil. VI säljer en dröm. Vi är Italiens landslag. Det finns många fantastiska fotbollslag i Italien, men bara ett Ferrari.

– Vi ska klara ut en sak. Jag är intresserad av Ferrari. VI har haft många bra förare och ett par fantastiska förare. Men förare kommer och går, Ferrari består.
– Det svåraste här i livet är att förlora på ett värdigt sätt.
•••
Ytterligare ett trist besked för Ferrari är att Emilio Botin, exekutiv president för Santander, har avlidit. Han blev 79 år gammal.

•••
I går kom beskedet att Michael Schumacher har fått lämna sjukhuset eller rehabkliniken för att återvända hem. Det är ett positivt steg.
Men vägen som är kvar är fortfarande både lång och tuff.
Ingen vet egentligen hur svårt skadat han är, men det vi vet är att han skadade huvudet svårt när han föll, han opererades i hjärnan två gånger och han låg i koma i 189 dagar. Så jag låter bli att spekulera i hans tillstånd utan konstaterar bara att han har nått ett delmål, men har en lång bit kvar. Hur lång kan varken du eller jag svara på.
•••
Australiens GP 2014 gjorde en rekordstor förlust.

Ferraris nya satsning

av Anna Andersson

Blir Haas F1 Ferraris B-team?
Dealen med det italienska stallet handlar inte bara om motorer.
– Vi ska försöka få så många delar som möjligt, så mycket som FIA tillåter, säger Gene Haas enligt NCBSN.
– Vårt mål är att försöka köpa eller hyra allt vi kan för att kunna tävla. Det är ju därför vi är här.
•••
Det ryktas om att Bob Bell är på väg tillbaka till F1. Bell var framgångsrik med Renault (VM-titlarna 2005 och 2006) och han jobbade senast som teknisk direktör hos Mercedes, nu sägs han vara på väg till Ferrari.
•••
Har ni hört den förr? Sebastian Vettel kommer med ett nytt chassi till Singapore. Det är hans fjärde chassi för den här säsongen, det senaste fick han förra helgen – på Monza.
– Fast det vi hade på Monza var ett begagnat chassi. Det använde vis oss av under testerna på Silverstone. Det var mer för att lugna psyket, säger motorsportkonsulenten Helmut Marko till Sportbild.
– Sebastian var snabbare än Daniel under träningen, det fungerade med den mjuka gummiblandningen, men han hade problem med den hårda. DEt handlar helt enkelt om hur man trivs i bilen och hur bra man kan nyttja däcken.
•••
Det senaste från Caterham är att:
– Andre Lotterer kör inte bilen i Singapore. Roberto Merhi kör den på träningen, kanske kan det bli en överraskning också, säger Colin Kolles, rådgivare till stallet enligt motorsportmagazin.

Sida 235 av 390