– Vem är den där Verstappen?

av Anna Andersson

Jenson Button, 34, ser frågande ut:
– Vem är Max Verstappen?
Jo det är sonen till en av hans tidigare konkurrenter. Han är 16 år och ska köra F1 till våren.
Button har nog koll på Max, han har antagligen träffat honom också, men då hade Verstappen JR blöjor och var inte i närheten av F1.
Nu ska vi ta Buttons uttalande med en nypa salt. Button är en trevlig, skojfrisk kille som gillar ironi. Han har antagligen en viss aning om Jos Verstappens son, men tyckte att det var roligare att svara på det viset.
•••
Det ryktas om att Max Chilton som i går frivilligt lämnade sin förarplats nu har betalt Marussia och frivilligt tar tillbaka sin plats för att köra söndagens GP. Just när jag skriver detta sitter Rossi dock i bilen och kör det första träningspasset. De lär ju knappast ha sagt det till honm över radion…
Vi lär få klarhet i såpan udner dagen.
•••
Efter en lång sommar – läs tre veckor utan lopp – så är Lewis Hamilton redo för VM-kampen igen. Men det har varit en mycket ansträngande säsong mentalt:
– I år kom pausen helt enkelt vid helt rätt tidpunkt, säger Hamilton till motorsportmagazin.
– I år har det varit mycket tuffare och mycket intensivare än under något av mina tidigare år i F1.
Han hade tre tuffa helger på Silverstone, där han missade i kvalet, på Hockenheim och i Budapest där han hade problem med bilen under kvalen.
– Jag var tvungen att trolla under nätterna till söndagen och sedan köra in toppresultat. Det var inte bara loppen som var ansträngande, utan också att inte ta in det negativa utan att omvandla det till positiv energi.
•••
Jean-Eric Vergne är övertygad om att han kommer att köra F1 nästa år också, även om han får lämna Toro Rosso.
Men redan i år kan han att tvingas stå vid sidan när Max Verstappen kör hans bil:
– Redan om några veckor ska han testa med en tre år gammal bil för att han ska få en känsla för det. Vi vill att han tillbringa så mycket tid som möjligt i en F1:a och köra så långt som möjligt redan i år, säger Toro Rossos Franz Tost till motorpsortmagazin.
Sedan kan det hända att han får köra under fredagsträningen inför Japans GP på Suzuka i oktober.
– Vi ska se att bi kan fläta samman hans program den kommande vecka.
Om två veckor ska han testa ut sin sits i fabriken i Faenza.
•••
Just nu pågår den första träningen på Spa. Det är molnigt, men uppehåll.
Vill du följa träningarna gör du det här hos F1-bevakaren.
Jag återkommer efter dagens två pass med uppdateringar på bloggen och på motor.sportbladet.se.

Ytterligare ett förarbyte

av Anna Andersson

Det verkar vara mode i att byta förare till Belgiens GP. Hos Caterham fick Kamui Kobayashi flytta på sig för Andre Lotterer och hos Marussia måste Max Chilton lämna sin bil.
Han ersätts under Belgiens GP av amerikanen Alexander Rossi, tidigare testförare hos Caterham.
Det är Rossis F1-debut.

I ett uttalande deån Chiltons management heter det att:
Max Chilton lämnade sin plats frivilligt i Belgien för att teamet skulle kunna sälja hans förarplats och få det nödvändiga ekonomiska stöd som behövs.
Vidare sägs det att
– Marussia diskuterar just nu med nya investerare och vi förväntar oss att situationen är löst till nästa lopp på Monza.
Chilton är dock i Belgien för att stötta teamet.
•••
Det betyder att det är två debutanter på startgriden i Belgien. Bra läge för Marcus Ericsson att prestera på en av sina favoritbanor?

Dundrar i 300 knyck

av Anna Andersson

Det är dags för F1 att flytta in i Michael Schumachers vardagsrum. Spa-Francorchamps. Han debuterade där, tog sin första seger där, vann VM där och körde sitt 300:e GP där är det ett vardagsrum.
Men de flesta förarna älskar Spa- Francorchamps, som är ett av säsongens allra tuffaste race.
Ett varv är närmare sju km långt, det är årets längsta och det är en spännande blandning av snabba rakor, höghastighetskurvor, stora höjdskillnader och sträv asfalt. Dessutom är vädret mycket oförutsägbart, det är ofta förhållandevis kallt, det kan vara skyfall på en del av banan och torrt på en annan.
Det gör att däcken utsätts för mycket stora påfrestningar och Pirelli har i år valt P Zero Medium och P Zero mjuk.
– Spa är en av de riktigt episka banorna under året, dessutom en bana vi känner väl via 24-timmarstävlingen för GT-bilar. Viktigaste faktorn är att ha ett däck som kan anpassas till omständigheterna och som fungerar bra under de olika ban- och väderförhållanden vi brukar få här i Belgien. Trots att både slitage och effektförlust hos däcken traditionellt når höga nivåer på Spa – ett resultat av att stora mängder energi går genom konstruktionen – har vi kunnat nominera kombinationen mjuk och medium för första gången sedan 2011. Det mjuka däcket lär bli det populäraste valet under kvalet på grund av en betydande fördel i varvtid. Ett långt varv gör att strategierna kommer bli en viktig faktor i Belgiens GP: man kan vinna massor av tid på att välja rätt däck vid rätt tillfälle jämfört med många andra banor. Det här är en tävling där du under rätta förhållanden faktiskt har möjlighet att avancera från sista till första plats, något som alltid ger förutsättningar för ett riktigt spännande Grand Prix, säger Paul Hembery, Pirellis motorsportchef.
Däcken måste klara av att hantera de stora krafterna som däcken utsätts för, från flera olika håll. Förarna dundrar genom den berömda kurvan Eau Rouge med 300 km/tim, då är trycket uppifrån 1G och från sidan kommer ett tryck på 5 G. Det är den tuffaste belastningen under hela säsongen.
•••
Här kan du se och höra VM-ledaren Nico Rosbergs tankar inför helgen:

•••
Tiderna som gäller för Belgiens GP:
Fredag: kl 10.00 Träning 2
Kl 14.00 Träning 2
Lördag:
Kl 11.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval

Söndag:
Kl 14.00 Race.

Fakta om banan, Spa-Francorchamps, Belgien.
Längd, varv: 7,004 km
Varv: 44
Kurvor: 10 höger, 9 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 3
Kurvor över 250 km/tim: 8
Avstånd till första kurvan: 160 m
Längsta passage med fullgas: 13,5 sek.
Vinnande strategi 2013: Två depåstopp. Sebastian Vettel vann från ruta två, två stints på mediumdäcken och en avslutande på den hårda gummiblandningen. Lotus Romain Grosjean körde med ett depåstopp och slutade åtta.
Flest segrar: Michael Schumacher: 6.
Flest segrar av förarna på startlinjen 2014 är Kimi Räikkönen med fyra, senast 2009. Då körde han för Ferrari.
•••
Enligt Jackie Stewart är Fernando Alonso ett F1-geni.
Själv säger han följade under en mediaträff på Spa:
– Jag tror att det är lite orealistiskt att prata om segrar i år. Vi måste sänka våra mål.

Inget som gör en Ferrarivän glad direkt.

Caterham byter förare

av Anna Andersson

Vi spekulerade i det.
Så blev det också. Marcus Ericsson får en ny teamkompis till helgens lopp i Belgien. Den 32-årige tysken André Lotterer ska göra F1-debut. Han har varit testförare (även om det var 12 år sedan), men sedan ägnat sig åt bland annat långlopp. Han har kört för Audi, för Colin Kolles team och på så sätt får han chansen i Caterham.
Kolles har en rådgivande roll för stallet och plötsligt förändrades världen för Lotterer.
Vad detta betyder för framtiden är inte klart. Nu heter det att det är en lösning för Spa, en bana som tysken känner väl och han är dessutom uppvuxen i Belgien vilket säkerligen kan göra några sponsorer extra glada. Kobayashi stannar i stallet och till helgen på Monza får vi se vad som händer.
Det kan mycket väl bli en förändring igen.
När det gäller Marcus Ericsson har jag från hans rådgivare fått veta att hans deal gäller för hela säsongen och att det inte finns några andra signaler – men inom F1 är ingenting skrivet i sten.
Aldrig någonsin.
Och är det det så välter man stenen och hämtar en ny att rista i.
•••
André Lotterer är med sina 32 år och 278 dagar den äldsta föraren att göra en F1-debut sedan Giovanno Lavaggi debuterade i Tyskland 1995. Han var då 37 år och 171 dagar. Den äldsta debutanten var Arthur Legat, han var över 53 år när han debuterade i Belgien 1952.
•••
Förhoppningen är väl att den nya nosen och André Lotterer ska ge Caterham sin första VM-poäng.
Blir spännande att se var Marcus Ericsson står i förhållande till nyförvärvet. Han älskar också Spa och har nu lite att bevisa.
•••
Okej detta är min favorit: Mika Häkkinen på Spa 2000. Kolla in omkörningen om du har lyckats glömma den:

•••
Romain Grosjean har inte skrivit på för Lotus än. Han hoppas på ett motorbyte. Renault ut och Mercedes in?
•••
Enligt den tidigare F1-föraren NIck Heidfeld är Max Verstappen som Kimi Räikkönen.
Då finns det en del att hoppas på både för Toro Rosso och F1-fansen.
Och för Red Bull såklart…..
•••
Jim Clark vann Belgiens GP fyra gånger, men aldrig från pole position. När han hade pole 1967 slutade han sexa….
•••
Emanuele Pirro hjälpte tävlingslendningen i Ungern för en månad sedan. Han har samma jobb kommande helg i Belgien.

Verstappen – talang i pappas hjulspår

av Anna Andersson

Max Verstappen blir historisk.
Han kör F1 för Toro Rosso nästa år.
I går spekulerade jag i det här på bloggen, i dag bekräftade Toro Rosso att det blir belgaren som kör för stallet nästa år.
Han föddes den 30 september 1997, hans pappa Jos var teamkollega med Michael Schumacher hos Benetton och tog två pallplatser och hans mamma Sophie har kört go-kart hans morbror och morfar har också varit aktiva inom motorsporten.
Med andra ord har vägen varit utstakad länge.
Verstappen inledde sin karriär 2005 med go-kart, fem år senare började han köra internationellt och vann flera titlar.
2013 inledde han sin karriär inom formelsporten med tester där han slog förare med erfarenheter från formel Renault, han gjorde tävlingsdebut i Florida Winter Series där han tog två segrar på tolv lopp.
Den insatsen gjorde att Team Van Amersfoort fick upp ögonen för honom och den 19 april startade han för första gången i Europamästerskapet i Formel 3.
Det är samma Serie som Felix Rosenqvist har tillhört toppförarna under flera år. Verstappen inledde med en andraplats första tävlingshelgen på Silverstone och strax därefter vann han på Hockenheim, på Spa och på Norisring vann han alla tre loppen och F1-stallen blev intresserade av den unge holländaren och den 12 augusti förklarade Red Bull att han var en del av deras juniorstall.
Nästa år får killen som kört i från samtliga förare i F3, inklusive Felix Rosenqvist som har haft ett mycket struligt år, köra F1. Han ersätter Jean-Eric Vergne som lämnar Toro Rosso.
Verstappen kommer att köra F1 som 17-åring, blir den yngste föraren i historien och återigen har en son till en tidigare F1-förare klarat sig hela vägen in i kungaklassen.
Jag är otroligt spänd på att se vad han kan göra där, enligt Franz Tost som är teamchef i F1 är han en av de största talangerna som finns just nu och han har ambitionen:
– Det viktigaste för en ung förare är talang, för en ung förare får det inte finnas någonting annat än Formel 1.
Det tredje som gäller är enligt Tost disciplin:
– Om du vill lyckas i F1 är det otroligt viktigt att leva väldigt disciplinerat och vara disciplinerad gentemot stallet, säger Tost.
– Du kan säga att en förare inte får bromsa försent hur många gånger som helst, men någon gång låser han ändå hjulen under kvalet för att han har bromsat försent.
Den sista punkten som Tost nämner för motorsportmagazin är innovation:
–Alla förare måste hitta områden där han kan skapa sig fördelar mot sina konkurrenter. Den som uppfyller alla dessa fyra punkterna kommer att vara framgångsrik i F1.
Verstappen kommer att vara med under teammötena på Spa den kommande helgen, en vecka sedan ska han köra en F1:a i Rotterdam och efter säsongen ska han testa för Toro Rosso.
– En förare kan bara lära sig någonting när han kör. En krasch är en del av spelet. Om en förare aldrig är utanför banan så kör han aldrig på gränsen. Hur ska en ung förare lära känna gränsen om du förbjuder honom att köra av? säger Tost.
– När han kör av så kör han av. Då tar man in bilen i depå och bygger upp den igen. Är han snabb får han också krascha.
•••
Daniil Kyvat och Max Verstappen. Det ger en föraruppställning med en sammanlagd ålder på 37 år när sösongen startar 2015.
Jenson Button är 35 år 2015, Kimi Räikkönen fyller 36 i oktober 2015.

•••
Ryktena kring Caterham fortsätter.
Nu sägs det att Kamui Kobayashi inte ska köra för stallet i helgen, även om han själv hävdar motsatsen på twitter.
I Tyskland pratas det om att den tyske Le Mansvinnaren Andre Lotterer kan ha de pengar och den erfarenhet som Caterham behöver just nu. Lotterer har vunnit WEC, han har tre segrar i Le Mans, han är fabriksförare för Audi och har vunnit Formel Nippon sex gånger. Även om han inte har någon superlicens är det knappast svårt att få det med de meriterna, men det lär väl inte spela någon större roll vem som sitter i bilen bara han kan köra den.
Caterham har ändå en lång väg fram till de poäng som krävs för att de ska slå Marussia i team-VM.
•••
Red Bull är oroat inför omstarten. Stallet som brukar dominera höstarna tror inte på seger på Spa – om det inte regnar.
– Dåligt väder, regn på Spa, det är vår största chans, säger motorsportkonsulent Helmut Marko till Servus TV.
– En nackdel är motorns prestanda, vi har jobbat hårt med Renault, men det är omöjligt att ta igen ett sådant försprång som Mercedes har så snabbt, men vi har kommit närmare.
Han påpekar att Spa och Monza aldrig har passat Red Bull.
– Visst vi har vissa uppdateringar, säger han.
– Vi försöker förändra aerodynamiken, men jag är inte helt säker, bara om vädret på Spa är lika oförutsägbart som det brukar. Då kan vi vara positiva inför framtiden.

F1-semestern är över – snacket inför Spa

av Anna Andersson

Okej. Jag lever. Det gör bloggen också.
Jag har haft semester samtidigt som F1-fabrikerna har varit stängda i två veckor och förra veckan ägnade jag mig åt att arbeta med friidrotts-EM. Nu är fabrikerna öppnad och jag har full F1-fokus igen. Känns rätt okej efter två veckor med barn, bad, målning av vindskivor, fiske och 90-årskalas.
Nu är det dags att gasa igång för den andra halvan av säsongen, som jag ser det är det ett par frågor som jag gärna vill ha svar på i Belgien den kommande helgen:
Håller Mercedes i sitt försprång?
Kommer Red Bull med sin berömda höstspurt, varje år som de har vunnit VM har de attackerat på hösten och förra året var det extremt. Då var Sebastian Vettel oslagbar.
Vad händer med Marcus Ericsson och Caterham? Kan de kliva upp ur källaren?

Ett första försök gör svensken och hans stall i Belgien, de har valt bort den omdiskuterade nosen och kommer med en ny till omstarten på Spa. Det kommer fortfarande att vara en tydlig delning mellan chassi och nos, men man har gjort om den övre delen av chassit.
– Det nya utseendet är en del av det paket av uppdaterignar som vi tar med oss till Spa, därmed vill vi visa att teamet försöker att förbättra sig även om det pågår en omstrukturering och vi går igenom en mycket tuff fas. Förhoppningsvis kan vi snart lämna den bakom oss, säger biträdande teamchefen Manfredi Ravetto Omnicorse.
Det ryktas fortfarande om att Kamui Kobayashi får lämna sin förarplats för en förare med pengar i bagaget. Det pratas om Carlos Sainz Junior som stöttas av Red Bull och Sainz har varit med Helmut Marko, motorsportkonsulent för Red Bull, i Leafield.
•••
Så laddar Red Bull upp:

•••
Paul di Resta vill tillbaka till F1. Han körde för Force India, men lämnade stallet inför säsongen och har kört DTM i år.
– Jag är mer motiverad än någonsin, men beslutet är inte mitt, säger han.
•••
Hos Sauber ersätter Giedo van der Garde Esteban Gutierrez under fredagens första träning.
•••
Stannar han eller går han?
Enligt Piero Ferrari son till Enzo Ferrari kommer Fernando Alonso att avsluta sin karriär hos Ferrari.
Med andra ord stannar han.
För övrigt så dämpar Kimi Räikkönen förväntningarna inför Spa. Han har börjat titta på utvecklingen inför 2015.
•••
Max Verstappen är bara 17 år. Gör han F1-debut nästa år?
Supertalangen är son till Jos Verstappen som tidigare kört F1 och han finns med i Red Bulls juniorprogram. Det sägs att han kan få chansen i Toro Rosso redan 2015.
•••
För övrigt så gjorde Bernie Ecclestone som han brukar. Han öppnade plånboken. Domstolsförhandlingarna i Tyskland har lagts ner och Ecclestone är runt 100 miljoner euro fattigare.
•••
Luca di Montezemolo lät tungan slinta.
Han har berättat att Kimi Räikkönen snart är pappa.
– Jag önskar honom allt gott eftersom han snart är far, sa Ferraris president.
Mamma är flickvännen Minttu Virtanen.
•••
Nu kör jag som vanligt varje dag på bloggen. Här har regnet öst ner i dag och jeansen åker på.
Sommaren är över.

Ungerns GP – innehöll allt.

av Anna Andersson

Just nu är jag stum. Ungerns GP bjöd på en fantastisk racing och jag har svårt att veta riktigt var jag ska börja:
• Fernando Alonso var tvåa i mål. Hans körning imponerande verkligen. På slitna däck höll han undan och det räckte till säsongens bästa placering.
Han är den enda föraren som tagit poäng i varje lopp 2014.
• Lewis Hamilton startade i depån, han snurrade rejält redan på första varvet och slutade trea, han slog sin teamkollega Nico Rosberg, han vägrade en stallorder och han tog in ett par poäng i kampen om VM-titeln.
– Jag får tacka Gud för att jag inte smällde i första när bromsarna var kalla, säger Hamilton.
•Daniel Ricciardo körde ett race värdig en mästare. Tre varv före mål körde han om Lewis Hamilton, varvet efter knäckte han Fernando Alonso och han tog sin andra seger för säsongen.
De två omkörningarna var otroligt imponerande. Han slåss för det, han ser chansen, planerar läget och ser till att avgöra sin fördel.
Han är den enda föraren i hela startfältet som slagit Mercedes i år, det tyska stallet har vunnit nio av elva lopp – Ricciardo två. Han är trea i VM, trots att han missade poäng i de två första racen, han diskades i Australien och bröt det andra loppet.
Dagens förlorade är däremot Nico Rosberg som var fyra i mål, hans sämsta placering den här säsongen om man räknar bort det loppat som han brutit. Han fick dessutom inte med sig den teamorder han hade hoppats på, stallet sa till Hamilton att släppa förbi honom, men det gjorde inte britten eftersom han ansåg att tysken var för långt bak.
Rosberg har aldrig stått på pallen i Ungern och jag antar att det finns en hel del för Mercedes att snacka om innan man går på sommarledigheten i morgon.
•••
Nej, för Marcus Ericsson var det en värdelös helg. På det åttonde varvet av Ungerns GP tappade han kontrollen på sin Caterham och han kraschade in i en däckstapel.

Så skriver Macus:

Tungt för svensken som har tagit med sig pengar in i ett stall som kämpar för sin överlevnad. Nu väntar två veckors sommarlov där fabrikerna stänger helt.
Kamui Kobayashi meddelar att han har fått en varning från Caterham. Att det kan hända att han inte avslutar säsongen med stallet.
– De är inte helt säkra, de funderar fortfarande, säger Kobayashi enligt crash.net.
De signaler jag har fått från stallet är att båda förarna ska stanna, men i F1 är aldrig någonting skrivet i sten.
•••
Även Sebastian Vettel får kritik. De senaste fyra årens mästare har haft en tung säsong och Red Bull smotorsportkonsulent Helmut Marko säger:
– Förhållandet mellan oss har testats hårt under de problemfyllda testerna ochtävlingarna, säger Marko till Sky.
– Självklart var varken Sebastians prestation eller resultat bra under den perioden.
Nu ryktas det om att Vettel är på väg till Mercedes, som ersättare till Lewis Hamilton.
Han lär inte vara speciellt nöjd med dagens lopp heller där han gjorde ett rejält misstag och mycket väl kudne ha slutat i muren. Nu var han sjua i mål – återigen efter Ricciardo.
•••
Nico Hülkenberg körde in i Sergio Perez och tvingades sedan bryta.
På det 23:e varvet kraschade sedan Perez och båda bilarna bröt.
Båda förarna är okej, men det var ingen bra dag för Force India.
•••
Dags att tänka tidning. Återkommer ikväll om det blir något mer annars flyttar jag fokus till tidning pch efter det ska jag ta lite semester.
När F1:s fabriksspärr är över är bloggen tillbaka.

Ungern: Kvalet avgör racet

av Anna Andersson

Ungerns GP är en bana som ibland påminner lite om kattens lek med råttan. Ofta är den en jakt från start till mål. Det är en stadsbana, men utan murar, en bana som det är svårt att köra om på och ett litet misstag i kvalet kan avgöra en hel tävlingshelg. Så här säger exempelvis Sebastian Vettel till Sport Bild när han beskriver kurva 11:
– Enligt vår motorsportchef Helmur Marko var det här som jag förlorade kvalet och därmed även loppet 2013. I den avslutande delen av kvalet klarade jag inte av att upprepa den tid jag hade där under Q2. Vi snackar om åtta hundradelar och det räckte för att jag skulle missa pole position, säger Vettel.
– Jag hade startplats två och startade från den smutsiga sidan, jag kom inte iväg som jag skulle och var trea in i den första kurvan och den placeringen behöll jag ända in i mål.
•••
Jag tycker inte att det finns någon anledning att skriva om pressmeddelandet från Pirelli, det är lite information om däcken och det känns onödigt att lägga ner tid på att ändra det. Därför saxar jag:

Pirelli har i veckan tillsammans med teamen rest de 80 milen från Hockenheim till Budapest för Ungerns GP, den enda tävlingen på den europeiska F1-kalendern som körs bara en vecka efter föregående race. Hungaroring, den första F1-anläggningen som byggdes bakom järnridån 1986, är en permanent anläggning med karaktären hos en stadsbana, alltså tvära, knixiga kurvor plus en asfalt med dåligt fäste som kräver högt mekaniskt grepp.

Under åren har tävlingen ofta körts i hög värme, men regn har också förekommit. Pirelli har med sig de vitmarkerade P Zero medium och P Zero soft med gul dekor, denna kombination bör vara den rätta kompromissen mellan prestanda och slitstyrka i stark värme. Trots att Hungaroring egentligen inte är speciellt krävande för däcken ger de många kurvorna som körs i följd få chanser för däcken att svalna av under varvet.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Ungerns GP är känt för sin trixiga layout, det är svårt att köra om och det är svårt att hitta den perfekta setupen för ett helt varv. Detta betyder att strategierna blir väldigt viktiga, eftersom dessa kan ge chansen att tjäna placeringar. Vädret är ofta ett samtalsämne här, men efter att ha sett hur bra våra däck fungerade med de mycket höga bantemperaturerna på Hockenheim, är vi säkra på att detta inte skall bli ett problem. De gummiblandningar vi har med oss till Budapest är ett steg hårdare för att klara de ökade påfrestningarna. Vi förväntar oss alltså de vanliga två depåstoppen men har bättre kunskap om detta efter friträningarna på fredag.”
•••
I dag är det sol och uppehåll i Ungern, även i morgosn, under kvalet, ska det vara sol och mer än 25 grader varmt. Söndagen ska, enligt prognosen, inledas i solsken och ca 30 grader, men det finns risk för regn och åskskurar under dagen.
•••
Alexander Rossi fick itne vara kvar hos Caterham. Nu har han fått ett nytt jobb, han är reservförare hos Marussia.

•••
Det är ungefär sex veckor sedan Michael Schumacher flyttades från sjukhuset i Frankrike till en privat klinik i Schweiz. Nu skriver Bild att Corinna Schumacher säljer familjens privatplan, en Falcon 2000EX. Planet tog den sjufaldige världsmästaren till flera GP-tävlingar under hans karriär och priset är 20 miljoner euro.
•••
I morgon får ni hålla diskussionen levande själva. Jag kommer inte att blogga efter kvalet eftersom jag är ledig den dagen. Makens lag avslutar försäsongsträningen med en dag tillsammans med respektive och inför hans 14:e säsong i Bundesliga så följer jag med.
Det kanske blir den sista, vem vet?
Däremot är jag tillbaka till racet på söndag.

Masskrasch hos Mercedes

av Anna Andersson

En förare kraschade, nästa skulle köra vid sidan och kraschade han också – och fick frakturer i nyckelben, axelpartiet, armbågen och handleden.
Mercedes cyklade med sina F1-anställda längst Donau, teknikchefen Paddy Lowe föll och bakom kom stallchefen Toto Wolff som försökte styra undan, men ramlade han också och skadades så illa att han behövde opereras.
Men trots flera frakturer ska han vara på plats till träningarna på fredag förmiddag.

Susie Wolff har också humor:

Varken Nico Rosberg eller Lewis Hamilton var med under cykelturen.
•••
Annars ryktas det om att Mercedes är intresserade av Sebastian Vettel om det är så att Hamilton lämnar stallet 2015.
•••
Lewis Hamilton är favorit inför tävlingen i Ungern och en seger där och han kan ta över VM-ledningen igen. Så jämt är det i toppen.
Britten har vunnit fyra lopp i Budapest och haft pole fyra gånger. Allt på sju försök.
I fjol tog han sin första seger för Mercedes just i Ungern.
•••
Emanuele Pirro hjälper stewardsen i helgen. Han har gjort det flera gånger sedan debuten 2010.
•••
Här är lite fakta inför helgens begivenheter:
Ungerns GP, Hungaroring
Längd: 4,381 km/70 varv
Medeltempo 2013: 179,507 km/tim.
Kurvor: 8 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 3
Över 250 km/tim: –
Längd till första kurvan: 440 m
Längsta passagen med full gas: 11 sek/750 m.
Toppfart: 310 km/tim utan DRS.
Lägsta fart 85 km/tim.
Genomsnittsfart: 231 km/tim
Pole position 2013: Lewis Hamilton, Mercedes.
Segrare 2013: Hamilton, Mercedes.
Vinnande strategi 2013: 3 depåstopp
Det är två DRS-zoner i Ungern, en på start/målrakan och en på den korta rakan mellan kurva ett och två.
Banan i Budapest beskrivs av många som en stadsbana, men utan murar och tävlingen anses vara en av de mest krävande både för människan och maskinen. Dels är underlaget ojämnt och dels är det ofta väldigt varmt. Enligt prognosen ska det nu vara solsken och närmare 30 grader varmt under fredag och lördag, under söndagen ska det därmot regna rejält under förmiddagen och det finns risk för nya åskskurar under den tidiga kvällen.
•••
I Italien ryktas det om att Fernando Alonso har en klausul i kontraktet som gör att han kan lämna Ferrari om stallet inte är bland de tre bästa i märkes-VM.

Alonso kritisk mot Räikkönen

av Anna Andersson

Fernando Alonso är inte nöjd.
Inte med sin teamkollega Kimi Räikkönen i alla fall. Till spanska Marca säger han:
– Vi har tappat poäng till Williams i konstruktörsmästerskapet. Vi har bara kunnat räkna med en av bilarna och det måste vi ändra på.
Men Räikkönen verkar rätt nöjd i alla fall:

•••
I Tyskland pratas det om vad Nico Hülkenberg ska göra nästa säsong. Han har bytt stall flera gånger sedan han kom till F1 och Force India vill gärna behålla Hulken, som är den förare vid sidan av Alonso som har tagit poäng i varje lopp i år, men även Ferrari och McLaren nämns som alternativ.
•••
I morgon ska det presenteras.
Enligt Bernie Ecclestone är det redan klart.
Mexiko ska arrangera ett F1-lopp från och med 2015. Det säger Bernie Ecclestone och i morgon onsdag ska det alltså bekräftas.
•••
Om du inte har lagt Tysklands GP åt sidan är det dags att göra det nu och fokusera på Ungerns GP.
Här tar Lewis Hamilton med dig på ett varv i simulatorn:

Gissa om han är sugen på en seger inför sommaruppehållet

Sida 238 av 390