Vettels attack på Red Bull

av Anna Andersson

Sebastian Vettel är omkörd och förbannad, då håller han inte tyst längre och framstår som en tjurig röd tjur och inte alls som den snälla grannpojken (som i alla fall tyskarna vill ge sken av).
Han attackerar sitt eget stall med orden:
– Med vår gurka fungerar ingenting på rakorna.
Du kan läsa texten här:
Det har snackats om Mercedes stallkrig, men det blir spännande att se vad som händer på Red Bull Ring om två veckor….
Tror inte att Vettel är nöjd om han blir omkörd av teamkollegan igen.
Har annars för mig att han kallade Narain Karthikeyan för gurka för tre år sedan?
•••
Ett bråk har blossat upp mellan Mercedes och Red Bull. Enligt Mercedes har Red Bull slängt ut dem från det hotell där de bokat ett stort antal rum till nästa lopp. Det loppet körd på Red Bull Ring i Österrike och banan – precis som hotellet ägs av Red Bulls ägare Dietrich Mateschitz.
Red Bull hävdar att Mercedes har bokat av rummen.
Tyskarna hävdar att de plötsligt har blivit utslängda.
•••
Ferrari hade en tung helg, men stallchefen Marco Mattiacci står bakom sina förare som var sexa och tia i mål:
– Vi är missnöjda med oss själva, men vi tänker inte ge upp, säger han.
– Både Kimi och Fernando är två väldigt tuffa hundar, de är kompetenta och konkurrenskraftiga. De vet vad de behöver göra för att arbeta som ett team och de hjälper oss på viktiga områden i vår utveckling.
Det ryktades i helgen om att Räikkönen kan vara på väg att lämna stallet. Han är 12:a i VM med sina 18 poäng. Alonso är fyra med sina 69.
•••
Här kan du se hur Breake-by-Wire fungerar:

•••
Återigen ryktas det om att Caterham är till salu. Ägaren Tony Fernandes dementerar.
Däremot har Renault köpt 100 procent av Société des Automobiles Alpine av Caterham. Parterna skulle utveckla bilen tillsammans, men nu har Caterham sålt sin del.Detta har dock ingenting med F1-stallet att göra utan med sportbilar och Renault ska utveckla sportbilen Alpine som ska presenteras 2016. Enligt ett pressmeddelande ska Caterham fortsätta att arbeta med en egen sportbil.

Mannen med leendet

av Anna Andersson

Jag är fortfarande omskakad efter loppet i Kanada. I början kändes det som om det skulle bli en vansinnig kamp mellan Mercedes båda bilar, Lewis Hamilton startade bäst, Nico Rosberg hade dock insidan och det var ytterst nära att de båda krokade i varandra.
Efter det var det en fajt mellan de båda och den mest omdiskuterade situationen var när tysken genade genom chikanen vid målrakan på det 25:e varvet. Domarna friade dock honom (vad anser ni om det?).
Båda Mercedes förare klagade på att de hade problem med bilen, att de saknade power, var långsamma på rakorna och efter det andra depåstoppen gick Williams Felipe Massa upp i ledningen. Det var första gången som en annan bil än Mercedes ledde ett enda varv under 2014.
Williamsföraren gick in i depå efter två varv och ungefär samtidigt, på varv 48, tvingades Hamilton bryta sedan han fått problem med bromsarna. Det var tungt för Hamilton som nu brutit två lopp i år.
Efter det började en jakt på Rosberg som fortfarande hade problem. De båda Red Bullbilarna, Sergio Perez (Force India) och de Williamsbilarna med Felipe Massa, William och Valtteri Bottas jagade bakom. Ricciardo lyckade knäppa först Perez och sedan också Rosberg och ta sin första seger. Det var två varv från mål.
Bakom dem så fortsatte kampen om pallplatserna och det hade kunnat sluta fruktansvärt illa. Jag fick hjärtat i halsgropen när jag såg hur Sergio Perez gick in mot mitten och Felipe Massa som kom bakom inte hade en chans att undvika kollisionen. I mycket hög fart körde båda bilarna in i skyddsräcket och innan de rörde på sig…
…ni hann antagligen tänka lika mycket som jag.
Enligt de uppgifter som vi hittills har fått från teamen är båda förarna oskadade.
Som tur är.

Tudo bem exames de Rotina!!! All good just Routine exams!!

”All good just Routine exams!!”
Det är Massas hälsing från sjukhuset
•••
Därför hade Mercedes problem:

•••
För Marcus Ericsson var det återigen en tuff helg. Lika positiv som den var i Monaco, lika tung var den i Kanada.
•••
Daniel Ricciardo ler nästan alltid. Han har ett glatt, ett hjärtligt och ett varmt leende. Det är väldigt omtyckt bland fansen och även i paddock.
Till och med Sebastian Vettel pratade positivt om Ricciardo i BAMS i dag när han uttalade sig om kampen mellan stallkamrater:
– De senaste åren var inte direkt rosenröda. Därför är det härligt att se hur bra Daniel platsar i stallet och hur bra han trivs med bilen. Hos mig har teknikjävulen ställt till det, men det är skönt att se att i alla fall Daniel kan strassa dem lite.
•••
Är allt frid och fröjd hos Mercedes nu? Eller i alla fall var det det inför loppet verkar det som:

•••
Adrian Newey har förlängt sitt kontrakt med Red Bull med flera år, hur många framgår inte av stallets pressmeddelande. Han ska övervaka utvecklingen av F1-bilar, men även arbeta med nya projekt inom Red Bull Technology. Troligen betyder det att Newey ska vara inblandad i de framtida F1-bilarna, men vid sidan kan han också jobba lite med segelbåtar, rymdraketer eller andra saker som han tycker är spännande….
Det gäller att ta tjuren vid horna….
•••
Red Bull fortsätter att ge talanger chansen. Redan i år ska Carlos Sainz jr, son till rallymästaren med samma namn, få testa för Toro Rosso under en fredag. Det bekräftade Toro Rossos teamchef Franz Tost i samband med Kanadas GP.
Sainz jr leder nu Formel Renault 3.5 efter fyra segrar, han anses vara en stor talang och nämndes som en kandidat till den plats som Daniil Kyvat fick hos Toro Rosso inför säsongen. Dock är det inte klart vilken fredag Sainz jr ska köra.
•••
Om två veckor kör F1 i Österrike. På Red Bulls hemmabana, två Red Bullbilar på pallen i dag – vad händer där?
Enligt Helmut Marko ska man vara ikapp då…..

Rosberg snabbast på Hamiltons älsklingsbana

av Anna Andersson

Mercedes.
Tja det är väl bara att skriva det ordet igen och ingen.
Tyskarna fortsätter att vara snabba under kvalen och Nico Rosberg överraskade med att slå till med kvalets snabbaste tid. Lewis Hamilton hade möjligheten att slå sin teamkollegas tid, men han hann helt enkelt inte i kapp. Rosberg tog sin sjunde pole position totalt, sin första i Kanada.
Nu blir det spännande att se vad som händer i starten under morgondagens race. Om Rosberg har haft någon svaghet i år så är det just starten, inför Monacos GP förklarade han att han har tränat på den proceduren och där klarade han det perfekt – trots allt tryck som låg på hans axlar inför hemmaloppet.
Tar han starten kan han lägga upp racet som han vill, men om Lewis Hamilton lyckas så lär han ta sin fjärde seger i Kanada. Där vann han sitt första lopp, där har han tagit tre segrar. Där är Hamilton stark.
•••
Stämningen på presskonferensen var något mer neutral än i Kanada. Spänningen var borta, Niki Lauda har väl tagit förarna i örat och nu var det ungefär som det var innan. Rosberg och Hamilton existerade vid sidan av varandra.
Men alla som varit på Mercedes pressträffar vet att Rosberg är ungefär tio gånger mer nyanserad och neutral när han pratar engelska än när han pratar tyska. På sitt modersmål skämtar han, vågar använda ord som är på gränsen och vågar uttrycka sig med hjärtat. Då går det att ana vem killen under hjälmen egentligen är.
En presskonferens med Rosberg på engelska är däremot ganska grå. Han säger precis det vad som står i manualen.
•••
Williams var fyra och femma i kvalet. Deras bil verkar vara snabb på rakorna.
•••
Nej Ferraris uppdateringar häll inte vad de lovade. Man valde det gamla golvet och den gamla kåpan i racet, trots att man testade andra, nya alternativ.
•••
Kevin Magnussen lämnade Kanadas GP i Q2, det gjorde Daniil Kyvat också. Banan är svårkörd, man kan väl beskriva den som en snabb stadsbana som inte förlåter några misstag. Det är tufft för de killarna som kör sitt första kval i Montreal.
Men det var jämnt i Q2 Det skiljde två tiondelar från plats sex till plats 12 (Magnussen) i Q2 och det var 45 tusendelar som skiljde tian Jean-Eric vergne och elvan Nico Hülkenberg.
Här är killarna som lämnade kvalet i Q2:
Nico Hülkenberg (Force India), Kevin Magnussen (McLaren), Sergio Perez (Force India), Romain Grosjean (Lotus), Daniil Kwjat (Toro Rosso) och Adrian Sutil (Sauber).
•••
Kanada är en väldigt svårkörd bana. Det fick Marcus Ericsson erfara under kvalet. Han satsade hårt, för hårt in i chikanen vid kurva nio. Det slutade med att han kraschade in i muren. Marcus klarade sig utan skador, men bilen fick sig en rejäl smäll. Det flaggades rött och Marcus Ericsson som redan innan var mer än fem tiondelar efter sin teamkollega Kamui Kobayashi. Ericsson var fyra sekunder efter täten på ett varv.
Pastor Maldonado hade problem med motorn och fick bryta kvalet
•••
Killarna som försvann i Q1 var:
Pastor Maldonado (Lotus), Max Chilton (Marussia), Jules Bianchi (Marussia), Kamui Kobayashi (Caterham), Marcus Ericsson (Caterham) och Esteban Gutierrez (Sauber).
Gutierrez kom aldrig ut till kvalet. Han kraschade under den tredje träningen och bilen hann inte repareras.
Kamui Kobayashi har för övrigt bytt växellåda och flyttas tillbaka fem platser i starten.
Här är resultatet:
1. Nico Rosberg          Mercedes, 1m14.874s        
 2. Lewis Hamilton        Mercedes, 1m14.953s  +0.079s
 3. Sebastian Vettel      Red Bull, 1m15.548s  +0.674s
 4. Valtteri Bottas       Williams, 1m15.550s  +0.676s
 5. Felipe Massa          Williams, 1m15.578s  +0.704s
 6. Daniel Ricciardo      Red Bull, 1m15.589s  +0.715s
 7. Fernando Alonso       Ferrari, 1m15.814s  +0.940s
 8. Jean-Eric Vergne      Toro Rosso, 1m16.162s  +1.288s
 9. Jenson Button         McLaren, 1m16.182s  +1.308s
10. Kimi Räikkönen        Ferrari,  1m16.214s  +1.340s
Q2 cut: 1m16.255s                                  
11. Nico Hülkenberg       Force India, 1m16.300s  +1.246s
12. Kevin Magnussen       McLaren, 1m16.310s  +1.256s
13. Sergio Perez          Force India, 1m16.472s  +1.418s
14. Romain Grosjean       Lotus, 1m16.687s  +1.633s
15. Daniil Kvyat          Toro Rosso,   1m16.713s  +1.659s
16. Adrian Sutil          Sauber, 1m17.314s  +2.260s
Q1 cut: 1m18.235s                              
17. Pastor Maldonado      Lotus, 1m18.328s  +2.578s
18. Max Chilton           Marussia, 1m18.348s  +2.598s
19. Jules Bianchi         Marussia, 1m18.359s  +2.609s
20. Kamui Kobayashi       Caterham, 1m19.278s  +3.528s
21. Marcus Ericsson       Caterham, 1m19.820s  +4.070s
22. Esteban Gutierrez     Sauber, ingen tid
•••
Kontraktet mellan F1 och Kanada har förlängts. Racet i Kanada blir kvar tio år till.

Kanadas GP

av Anna Andersson

Jag har haft internetproblem under förmiddagen. Finns det något som kan driva en till ett sådant vansinne?
Det ska ju bara fungera – och när det inte gör det så fungerar ingenting och det tar hur mycket tid som helst.
Tid som man naturligtvis aldrig har.

Nog om det skräpet. Här kommer lite banfakta från Kanada, bra inför eftermiddagens och kvällen tränignar (om ni nu är i Sverige)

Namn och starttid:
Kanadas GP Circuit de Gilles Villeneuve
Längd: 4,361 km/70 varv
Medeltempo 2013: 198,760
Kurvor: 8 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T2, T6, T10)
Över 250 km/tim: 2 (T5, T12)
Längd till första kurvan: 260 m
Längsta passagen med full gas: 13 sek/1005 m.
Toppfart: 317 km/tim utan DRS.
Tid för ett depåstopp: Ca 19 sekunder.
Väljer förarna två depåstopp sker de troligen kring varv 16 och 44. Är strategin ett depåstopp sker det någonstans mellan varv 26 och 28.
Nyckeln till seger: Håll undan i den första hårnålen redan i starten, där kan det bli kollisioner. Annars är den kurvan en bra omkörningsmöjlighet. Kurva 15 vid Wall of Champions är också knepig, den som missar ideallinjen med några centimeter sitter just i muren – Wall of Champions.
I Montreal är kvalet inte lika viktigt som i Monaco senast, depårakan är förhållandevis kort (417 m) och det finns bra möjligheter att köra om.
Pole position 2013: Sebastian Vettel, Red Bull.
Segrare 2013: Sebastian Vettel, Red Bull.
Segrande strategi 2013: Två.
Han vinner: 15 förare har vunnit från pole position sedan starten 1978. Den segrare med lägst startposition är Jacques Laffite, Ligier, han vann från plats 10 1981.
Däck: Supersoft/soft. Lågt däckslitage
DRS: 55 meter före kurva 12 och 70 meter efter kurva 14.
Flest segrar: Michael Schumacher, sju segrar. Av dagens förare har Lewis Hamilton flest segrar, 3.
Marcus Ericssons kommentar: För mig är det en ny bana, men den påminner lite om Australien. Det är en mix av en stadsbana och en vanlig racingbana. Jag tycke ratt den verkar vara rolig att köra.

Pirelli har också kommit med en pressmeddelande. Det lägger jag in här:

Den mjuka gummiblandningen av Pirelli P Zero – med gul dekor – samt den supermjuka med röd märkning är de däck som nominerats till Kanadas Grand Prix i Montreal. Alltså samma däckkombination som i förra VM-tävlingen i Monte Carlo och i likhet med Monacos GP körs helgens tävling också på en stadsbana.

Skillnaden är att delar av Circuit Gilles Villeneuve är permanent tävlingsbana och att medelhastigheten är rejält högre i Kanada. Vädret är dessutom ofta skiftande och asfalten hal, något som många kända F1-förare fått känna på under åren när de hamnat i muren vid utgången till start- och målrakan, den s k ”wall of champions”. Andra faktorer som påverkar däcken är bromszonerna, banan kräver hårda inbromsningar och värmen från bromsskivorna brukar gå ut i däcken. Årets nya bromssystem med brake-by-wire-teknik är dock annorlunda och kan ge andra effekter. Banmarkeringarna – curbs – i kurvorna är också relativt höga i Montreal och däcken måste tåla stora påfrestningar när bilarna kör över dessa.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Vi väntar oss att däcken kommer jobbas mycket hårdare i Kanada jämfört med Monaco. Mer energi och större krafter går igenom konstruktionen tack vare de högre hastigheterna. Detta bör leda till maximalt mekaniskt grepp, något som verkligen behövs på den här banan. Greppet förbättras mycket under helgens gång och vi vet att bilarna ofta sladdar mycket här, förmodligen ännu mer i år med minskad downforce. Detta kommer leda till stora påfrestningar på däcken men vi förväntar oss ändå att vi har kontroll på slitage och greppförlust under helgen, trots att vi använder de två mjukaste däcken i sortimentet. Kanadas GP brukar vara ett oförutsägbart race där strategierna spelar avgörande roll, speciellt med den höga risken för säkerhetsbil. Som vi såg i Monaco är val av rätt taktik när möjligheterna infinner sig ett vinnande koncept på annorlunda banor, Kanadas GP är ett perfekt exempel på detta. Historiskt sett är risken för regn rätt stor, här gäller det att kunna bedöma exakt när det är dags att byta mellan torr- och regndäck, ibland utan att ha tillgång till relevant data om träningspassen körts på torrt.”

•••
Christian Horner påpekade i veckan att han gärna vill att Kanada ska förlänga kontraktet med F1 i tio år till.
•••
Jag återkommer ikväll efter träningarna.

Ett varv i Montreal

av Anna Andersson

Det är dags att vända blickarna mot Kanada och Montreal. För alla hemma i Sverige betyder det att det är kvällarna som är intressanta, kval kl 19.00 och race kl 20.00.
Det betyder också att det inte lär vara så mycket uppdateringar på bloggen från min sida under dagtid, det sker när det är action på banan, ni får däremot gärna fortsätta att kommentera – som vanligt.
När det gäller vädret så finns det en risk för regn under fredagens träningspass och under kvalet, däremot ska det vara uppehåll under racet.

Här kan du ta en sväng runt banan med Lewis Hamilton:

Här har jag samlat lite åsikter och tankar från ett par förarna inför helgen:
Nico Rosberg:
– Det känns underbart att leda VM igen, men det är fortfarande i början av säsongen och kampen mellan mig oh Lewis är tuff. Från Monaco har vi nu rest vidare över den stora dammen till Kanada och det är en av mina favoritställen. Det är en underbar, men också helt galen, stad. Det händer massor, framförallt på kvällarna. Vi kan väl säga som så att det är en perfekt stad att köra in ett bra resultat i.

Lewis Hamilton:
– Jag vill alltid vinna, tyvärr lyckades jag inte i Monaco. Jag körde med själ och hjärta och gav allt, men det resultatet har gett mig ännu mer energi till helgens lopp. Montreal är mitt favoritrace, jag vann mitt första lopp här 2007 och jag har vunnit två race till.

Sebastian Vettel:
– Montreal kräver sin förare. Redan i starten är det stora risker, den första trånga passagen över höger-vänster så handlar det bara om att inte vidröra några andra bilar, gör du det smäller det. Det är också viktigt att köra säkert vid kurva 15, annars sitter du i Wall of Champions. Missar du ideallinjen med någon centimeter är det kört.

Fernando Alonso:
– Har vi en fredag utan problem där vi kan testa våra nya delar så bör vi vara närmare pallen än vad vi var i Monaco. Men det är fortfarande en lucka till toppen, alla har med sig nya delar. Nu måste vi helt enkelt arbeta hårdare.

Kimi Räikkönen:
– Vi saknar fortfarande farten för att hänga med Mercedes. Vi vet vad vi måste göra, men om det var enkelt att förbättra an bil så hade alla varit snabba. Vi måste arbeta hårt och hoppas att vi har lite mer tur än vad i hade senast.

Marcus Ericsson:
– Banan är väldigt snabb för att vara en stadsbana. Vi kör med ganska lite downforce eftersom det är många delar av banan som är riktigt snabba.

•••
Alexander Rossi kommer att köra den första träningen för Caterham.
•••
Det är dags att fira Kimi Räikkönen. Han kör sitt 200:e GP-lopp i Montreal.
•••
Fernando Alonso tänker inte lämna F1 Han kan tänka sig att köra i sju år till och han tänker inte lägga av innan han har vunnit tre VM-titlar.
– Vi är fortfarande hungriga på framgångar. Vi väntar på vår möjlighet att bli världsmästare. Det är vårt mål och innan man har nått det så funderar man inte heller på att lägga av, säger spanjoren till BBC.
•••

Fast i flygplan

av Anna Andersson

Det ryktas om att Red Bull genomförde ett hemligt test mellan vintertesterna och premiären, det ska ha varit hos AVL i Graz, skriver motorsporttotal. Testet var ett så kallat Rolling road test där bilen enkelt förklarat kör fort som sjutton på ett rullband. Detta för att lösa problemen med Renaults motor.
AVL jobbar tillsammans med flera av F1-stallen och är ett mycket ansett företag.
Intressant är att Red Bulls testförare Antonio Felix Da Costa var i Österrike under just den tiden, det bekräftade han via twitter den 6 mars:

Kanske kan det snackas vidare om detta i helgen?
•••

Det är två nya team som har fått klartecken av FIA att köra F1 2015, men de tvekar.
Varför?
Prislappen på 20 miljoner dollar om de inte kvalar in till tre lopp.
Det gör att tiden är för knapp, skriver motorsportmagazin.
•••
Annars har det varit oväder i Kanada, vilket har gjort att flygplatsen i Montreal delvis är stängd och många plan flygs nu till Ottawa. Det betyder längre resa för F1-folket.
Eller så blir det som Kimi Räikkönen som får vänta LÄNGE på väskorna.
Här är en rapport från Bilds utsända:

•••
I morgon får ni en banguide och även en tur runt banan med Lewis Hamilton.

”Det bästa för fansen”

av Anna Andersson

3 juni 1934.
Det är 80 år sedan, det är en dag att minnas och det är också en historisk dag.
Då körde Mercedes sitt första lopp på klassiska Nürburgring – och vann direkt.
Här kan du se lite klassiska bilder från den tiden om du vill:

Den där dagen för 80 år sedan satt Manfred von Brauchitsch bakom ratten och han höll en medelhastighet på 122,5 km/timmen – vilket också var ett nytt banrekord.
Men det var inte det som man snackade mest om efter den segern var att bilen inte hade den klassiska vita färgen utan var av aluminium – därför bär Mercedes fortfarande namnet silverpilen.
När det gäller just Mercedes så har förarna pratat ut efter Monacos GP, men Niki Lauda förväntar sig att det kan bli trubbel igen:
– Vi låter våra förare köra mot varandra utan att styra dem, det betyder också att det är helt normalt om det blir lite trubbel på vägen, men det kan också ta överhand. Då måste jag som mentor gå in och ta min roll, säger Lauda till Österreich.
– Lewis har accepterat att Nico vann i Monaco och att han var tvåa och det är absolut ingenting att skämmas för.
Nu räknar Lauda med att Hamilton slår tillbaka:
– Nico var klart snabbare i Monte Carlo, men nu kommer Lewis att göra allt för att slå tillbaka och det blir naturligtvis tufft för våra nerver, men för fansen och för sporten är det det allra bästa som kan hända.
•••
Sauber har haft en säsong gråare än bilen, men till Kanada har man med sig en ny bakvinge och de hoppas att det ska hjälpa dem att nå vändpunkten. Just nu ligger schweizarna bakom Marussia i konstruktörs-VM och det är långt från målet.
•••
I helgen väntar ett kvällslopp, perfekt om det är bra väder med andra ord.
Här är tiderna som gäller:
Fredag:
Träning 1: kl 16.00
Träning 2: k l 20.00
Lördag:
Träning 3 kl 16.00
Kval: kl 19.00

Söndag:
Race kl 20.00
•••
Nu blir det fart på bloggen idag, det var dåligt i helgen, men då hade jag fokus på CL i Köln.

Räikkönen ger upp.

av Anna Andersson

Drömmen var en VM-titel, men någon sådan blir det inte i år. Det inser Kimi Räikkönen redan nu.
Han har bara tagit 17 poäng, är 12:a i VM och hela 105 poäng efter VM-ledaren Nico Rosberg.
– Troligen är det över, säger han enligt motorsportmagazib.
– Vi vill gärna vara med i toppen, men sett till årets säsong så är det nog försent.
han förklarar att han tror att Ferrari kommer att lösa sina problem, men att det lär ta tid:
– Jag är van vid att kämpa och jag hoppas på att kunna nå bra resultatet med det här stallet som arbetar otroligt hårt med bilen. Vi jobbar fruktansvärt hårt och jag är övertygad om att vi löser problemen med bilen, men det tar tid.

•••
Man diskuterar om testförbudet ska komma tillbaka till F1. Anledningen är att kostnaderna skenar iväg – igen.
•••
Nej det blir inget Haas i VM 2015. Enligt Gene Haas så är det för kort om tid. När det gäller motorerna förs samtal med Ferrari:
– Vi har inte så långt till dess att vi är överens, säger han till motorsport.com.
Nästa målsättning är att köra VM med det egna teamet 2016.
•••
Honda går in som motorpartner till McLaren, men köper inte in sig i stallet. Det meddelar McLaren.
•••
Loppet i Österrike är mycket viktigt för Red Bull. Tävlingen under midsommarhelgen avgörs på deras hemmabana, Red Bull Ring och där vill mästarna slå tillbaka. Efter det tunga loppet i Monaco ( i alla fall för Sebastian Vettel) så hoppas stallet på att se vändningen i Kanada om lite mer än en vecka och därefter är det dags för Österrikes GP att göra comeback.
Därefter vill stallet ta ett beslut om vilken motorpartner man ska arbeta med framöver.
Enligt det senaste ryktet funderar Red Bull på ett samarbete med Volkswagen, som har varit framgångsrika i WRC den senaste tiden.
Red Bulls kontrakt med Renault går ut 2016.
•••
Valentino Rossi kör sitt 300:e GP i helgen. På Mugello. Det är ruskigt imponerande att köra så många race och det är otroligt roligt tat han får fira på Mugello.
•••
Trevlig helg. Själv sitter jag på ett tåg på väg mot Köln. I helgen byter jag fokus från motorsport till familj och handboll. Ser fram emot att följa final 4 i Champions league på plats.

Caterham är inte till salu

av Anna Andersson

Enligt Derek Warwick var det en självklarhet att fria Nico Rosberg efter kvalet till Monacos GP. Warwick som var förarsteward säger att:
– Jag vet att det finns folk som har olika teorier om att det var fusk, men det finns inom GP-racingen ingen förare som är mer ärlig än Nico.
I intervjun med Sportsmail säger han vidare:
– Han säger att han gjorde ett fel, körde för snabbt, bromsade försent och låste bakhjulen.
– Det är klart att jag tvivlade, jag har varit med länge och har sett hur det är många som har försökt att dra mig bakom flötet.
Därför säger britten att man gick igenom fallet extremt noga:
– Det är en stor grej när man straffar en förare så att han måste starta längst bak. Det gör att det är dubbelt så viktigt att man har rätt. Det kan påverka loppet och även VM.
– Vi hade datan från Mercedes, sedan jämförde vi den med Lewis Hamiltons data, vi hade FIAs data, vi hade bilder från onboarkameran och bilderna från banan. Vi hade datan från gaspedalen, från bromsen, med andra ord allt som vi behövde för att förhoppningsvis fatta rätt beslut.
Enligt motorsporttotal bromsade Rosberg tio meter senare än sin teamkollega Hamilton och enligt Warwick stämmer datan överens med det som Rosberg berättade – att han gjorde en miss för att han var pressade och satsade för hårt.
•••
Rosberg erkänner att de var en tuff helg.
– Det var en av de svåraste helgerna som jag har varit med om, säger han till motorsporttotal.
– Efter pausen så kommer vi, precis som vi alltid gör, att prata igenom vad som hände under förra helgen. Samarbetet inom stallet och stämningen är mycket viktig för mig.
•••
Nej, Caterham är inte ute till försäljning:
Detta kommer från stallet:
Caterham Group Clarification

UK, 27th May 2014

Despite press rumours to the contrary, Caterham Group is not for sale.

The reports circulating this weekend are factually incorrect.

It is, however, true that the Group is actively searching for additional investment as it seeks to fulfil ambitious plans to develop.

The shareholders of the Group, co-Chairmen Tony Fernandes and Datuk Kamarudin Meranun, remain wholly committed to the Caterham brand.

Fernandes confirmed: “Caterham Group is not for sale. We love what we build and we are always looking for further investment. This is no different to how we started AirAsia. Yes, we are constantly challenging ourselves and making decisions on everything from the structure to projects within the Group. That is normal business. That does not mean we are selling.”

Chefen: – Lewis snabbast – Nico stabil

av Anna Andersson

Vem kan hota Nico Rosberg hemma i Monaco?
Ingen,
Han hade ledningen från start till mål förra året.
Han hade ledningen från start till mål i år och har med andra ord lett varje varv de senaste två loppen.
Segern gav honom ledningen i VM och det var också en rejäl markering till Lewis Hamilton som har vunnit de fyra senaste loppen. Rosberg som i kvalet markerade att han inte längre är den snälla solskenspojken som han tidigare har gett sken av visade nu att han är här för att vinna VM.
Som jag ser det var Monaco starten på stjärnornas krig, Rosberg har redan påpekat att vänskapen mellan de två är över och att Hamilton inte längre kommer förbi för att käka när hans kylskåp hemma i Monaco är tomt. Rosbergs parkering (misstag eller inte) har dessutom säkerligen retat upp Hamilton som redan inför helgen svarade följande på frågan om vem av Mercedes förare som har störst längtan efter VM-titeln:
– Jag är uppvuxen på soffan hemma hos min pappa. Nico är har bott med sin familj i Monaco i hela sitt liv.
Mercedes högsta chef Dieter Zetsche tror på en tuff fajt ända in i advent:
– Det kan vara så att Lewis är lite snabbare, men det kan också vara så att Nico är den förare som är något mer stabil. Jag tror att vi kommer att ha en spännande duell under hela säsongen och att det blir en mycket spännande final.
Även Toto Wolff påpekade efter loppet att han tror att Hamilton och Rosberg kommer att turas om i toppen under resten av säsongen. Att det är dagsformen som avgör kampen mellan dem.
•••
Mercedes har haft ledningen samtliga varv i år. Det handlar om varje varv i sex lopp. Imponerande.
•••
På det 66:e varvet klagade Lewis Hamilton över att han hade fått in någonting i sitt vänstra öga. Efter det så tappade han rejält med tid.
•••
Den 25 maj 2014 blev en historisk dag för Marussia. Jules Bianchi körde in sin bil på plats åtta, efter ett straff på fem sekunder slutade han på plats nio – därmed tog han de första VM-poängen någonsin för Marussia.
En stor glädje för teamet, men tungt för Caterham som nu är tvingade att ta poäng för att ta sig förbi Marussia i VM-sammanställningen.
•••
Marcus Ericsson slutade på plats elva. En snygg avslutning på en helg som var riktigt tung under kvalet där han fick rejält med kritik från Felipe Massa. I racet gjorde han däremot det mesta rätt och han var ruskigt nära sin första VM-poäng. Plats elva för Ericsson och han slog dessutom sin teamkollega.
•••
Sebastian Vettel körde sitt 100:e lopp för Red Bull, men han hade problem redan på varv fyra och gick in i depån. Han hann inte mer än ut från depån innan han klagade över att växeln fastnade i ettans växel och på varv sju bröt Vettel. Att säga att han har haft en tung säsongsinledning är en underdrift.
•••
Vi fick faktiskt se ett par riktigt snygga omkörningar under det klassiska stadsloppet – som anses vara ett av de sämsta loppen just ur omkörningssynpunkt. Men Kevin Magnussens omkörning av J-E Vergne i Rascasse på det 32:a varvet visade på klass och Nico Hülkenbergs omkörning av Magnussen i kurvan före tunneln var minst lika snygg. Visserligen hade tysken de supermjuka däcken, men omkörnignen var snygg i alla fall.
Jag vill också nämna Adrian Sutil omkörning av Romain Grosjean i Lowes i början av loppet. Det är ett ställe som tysken gillar och jag har för mig att han gjorde en liknande insats förra året. Något senare, på varv 13, körde han om Marcus Ericsson på samma ställe….
Sutil gjorde sedan ett misstag i hamnen och kraschade rejält. Han bröt på varv 25.
•••
Pastor Maldonado blev stående på griden, Han fick starta från depån precis som Marcus Ericsson, men kom aldrig iväg.

Sida 241 av 390