Ericsson i muren – efter date med Silvstedt

av Anna Andersson

Nico Rosberg gjorde precis som förra året. Han tog pole position i Monaco.
Men han gjorde det trots att han själv orsakade en gul flagga på det sista varvet. Han bromsade på sig i Mirabeau och parkerade i den lilla avåkningszonen som finns där. Detta orsakade i sin tur en gul flagga och hans teamkollega Lewis Hamilton kunde inte förbättra sin tid och Rosbergs tid räckte till pole position.
Det hela påminner lite om Rascassegate från 2006 (var det väl) när Michael Schumacher parkerade i Rascasse för att hindra fernando Alonso från att ta pole position. Det hela slutade med att Schumacher fick starta längst bak.
När det gäller Rosbergs manöver känns det som ett misstag, även om varken han eller Hamilton tittade varandra i ögonen efter kvalet. Personligen har jag svåt att tänka mig att det var en medveten handling, detta enbart för att det såg naturligt ut. Jag har aldrig kört racerbil, men jag har sett en hel del motorsport och jag har framförallt ägnat i stort sett hela mitt liv åt idrott. Jag har själv idrottat på elitnivå, jag har en make som gör det och är det någonting jag vet är det att det är fruktansvärt svårt att fejka någonting så att det ser helt naturligt ut. Rörelsen sitter i ryggmärgen, börjar du tänka på hur du ska göra den och i vilket läge du ska göra den så syns det direkt.
Det syntes när Schumacher gjorde det, när det gäller Rosberg är jag mer tveksam. Vi får se hur diskussionen ser ut när Merceds har tittat på datan, domarna undersöker incidenten och det blir spännande att följa diskussionen udner kvällen/natten.
•••
Vad tycker du om Rosbergs agerande?

•••
Rosberg har pole, men räcker det? Han har inte varit så vidare vass i starterna i år och ett litet misstag där och Hamilton tar över igen. Känns som om Mercedes behöver ha ett rejält snack med sina förare i kväll. Det är 120 meter till första kurvan och jag tror inte att Niki Lauda vill se sina två silverpilar i muren där – där är det så trångt, ett riktigt nålsöga, att bara en bil kommer igenom först.
•••
För Marcus Ericsson tog kvalet slut i ett staket. Han stannade sedan han kört ihop med Felipe Massa. Svensken var på ett snabbt varv, Massa som kör för Williams, körde betydligt långsammare och Ericsson gjorde ett litet misstag, körde lite fort lite för sent, låste bromsarna, tappade linjen och så var det hela över…
Massa var tionde man i Q1, men det var för stora skador på hans bil för att han skulle kunna köra vidare. Han startar som nummer 16 i morgon.
– Jag var på mitt sista varv, körde så hårt jag kunde, bromsade lite sent i kurva sex och körde in i muren. Han var på utsidan och det var helt klart olyckligt. Jag vet inte vem som har stört skuld jag har inte sett det på TV,  men jag vet att jag gjorde ett misstag, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Jag hade inga fria varv, var lite stressad och behövde ha en tid. Det var ett dåligt kval för min del.
Ericsson var över fyra sekunder efter den snabbaste bilen i Q1, han hade ett snabbare varv på gång, men det var under det varvet som han kraschade.

Domarna har undersökt incidenten och Ericsson måste starta från deppån. Han får dessutom två straffpoäng, när en förare har tolv straffpoäng tvingas han stå över ett lopp. Detta var Ericssons första straff 2014.
Ericsson verkar ha det trevligt i Monaco i alla fall:

•••

Här är resultaten:
1. Nico Rosberg Mercedes 1m15.989s
2. Lewis Hamilton Mercedes 1m16.048s +0.059s
3. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m16.384s +0.395s
4. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m16.547s +0.558s
5. Fernando Alonso Ferrari 1m16.686s +0.697s
6. Kimi Räikkönen Ferrari 1m17.389s +1.400s
7. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m17.540s +1.551s
8. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m17.555s +1.566s
9. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m18.090s +2.101s
10. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m18.327s +2.338s
Q3 cut: 1m17.755s
11. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1m17.846s +1.492s
12. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m17.988s +1.634s
13. Valtteri Bottas Williams-Renault 1m18.082s +1.728s
14. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m18.196s +1.842s
15. Pastor Maldonado Lotus-Renault 1m18.356s +2.002s
16. Felipe Massa Williams-Renault
Q2 cut: 1m18.616s*
17. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m18.741s +1.184s
18. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m18.745s +1.188s
19. Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1m19.332s +1.775s
20. Max Chilton Marussia-Cosworth 1m19.928s +2.371s
21. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m20.133s +2.576s
22. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m21.732s +4.175s
•••
Rosberg har pole position. Här är hans egna tankar om banan:

”Man ligger hela tiden på gränsen när man kör mellan de olika barriärerna, man ser inte speciellt mycket och måste helt enkelt köra så som man minns banan. Man måste veta vilken kurva som kommer, du ser den nämligen inte förrän det är försent.”

”Loews är ett nyckelställe, det är årets långsammaste kurva. Det är otroligt svårt att köra där för du försöker få runt ratten ett helt varv och sedan i utgången av kurvan ska den åt andra hållet. Dessutom drar de nya turbobilarna säkerligen bilen åt sidan så för att se till att jag har farten med mig ut ur kurvan måste jag ratta tillbaka helt igen. Det är svårt.”

”Vid kasinot är det uppförsbacke och det är väldigt, väldigt svårt för det är en väldigt snabb kurva och man måste ha med sig fart in. Gör du ett misstag och kör för fört är det lätt att tappa linjen.”

”Utgången till tunneln är också svår, det är ett hopp, du ska bromsa och ner i chikanen. En sak som är svår där är att det är mörkt i tunneln, sedan blir det plötsligt väldigt ljust och ögonen ska vänja sig på en tusendel. Du har inte ens en sekund innan du måste bromsa och du måste bromsa perfekt. Annars är du körd.”

Han kör som sagt i den stad som han är uppvuxen i och banan går längs hans gamla skolvög. Du kan läsa mitt repotage om Nico och banan här:

Nico Rosberg varnade som sagt för chikanen efter tunneln. Den dök Danil Kyvat på redan i Q1. Ryssen som aldrig tidigare ens har varit i Monaco borde kanske ha läst dagens Sportbladet;-)
Men han tog lärdom av missen, skärpte sig och tog sig vidare till Q3.
•••

Här är lite ren fakta inför morgondagens lopp:
Det här är F1 i Monaco
Varvlängd: 3,340 km/78 varv
Kurvor: 19, 12 höger, 7 vänster
Flest segrar: McLaren (15).
Förare med flest segrar: Ayrton Senna, 6 (1987, 89, 90-93). ­Graham Hill och Michael ­Schumacher 5.
Kurvor över 250 km/tim: –
Kurvor under 100 km/tim: 8
Avstånd till kurva 1: 120 m.
Längsta passage med full gas: 7,5 sekunder:
Vinnande strategi 2013: Ett ­depåstopp.
Medelhastighet 2013: 113,378 km/tim
Varvrekord: Michael Schumacher, 2004, 1.14,439
Segrare de senaste sex åren:
2013: Nico Rosberg, Mercedes
2012: Mark Webber, Red Bull
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Mark Webber, Red Bull
2009: Jenson Button, Brawn GP
2008: Lewis Hamilton, McLaren
Däck: Supersoft och soft.
Nyckeln till seger: Kvalet är otroligt viktigt i Monaco som är en av de banor där det är svårast att köra om på. Dessutom måste förarna passa upp i ST. DÉVOTE där det kan vara väldigt halt på vägbanan. Det är viktigt att hjulen inte låser sig, då missar föraren kurvan och slår i barriären.
Marcus Ericssons kommentar: Jag gillar Monaco, jag tror att de däckblandningarna supersoft och soft kommer att passa vår bil och jag är övertygad om att vi kan slåss med Marussia. Det är alltid otroligt roligt att köra i Monaco, under tiden i GP2 har jag kört bra där och jag var på pallen förra året. Att köra på Monacos gator med en F1:a är en oförglömlig upplevelse. Det är helt galet. Troligen kommer det att vara flera bilar som bryter här än vad det har varit de senaste loppen och det ger oss en bra chans, men vi måste vara där när det som bäst behövs och det ska jag fokusera på.
•••
Detta sägs vara videon på när Kimi Räikkönen hade druckit lite för mycket häromåret och höll på att bryta nacken under en fest i Monaco för ett par år sedan…

•••
Flavio Briatore anser att Ferrari bör lämna Maranello och ansluta till den där F1-byn kring Silverstone i England.
– De har alltid haft problem med logistiken, säger Briatore.

Hyllningen till Ronnie

av Anna Andersson

Nelson Piquet sa en gång:
– Att köra F1 i Monaco är som att köra helikopter i ett vardagsrum.
I dag drar spektaklet igång med två träningar, men det kan mycket väl bli två väldigt blöta pass. Enligt väderprognosen är det risk för regn.
Då blir det verkligen bambi på hal is på ett par ställen. Kan bli en tung helg för mekanikerna, tur i sådant fall att fredagen är ledig…
Temperaturen ska ligga kring 23 grader.
•••
Pastor Maldonado är inte orolig för att Venezuelas regering ska sluta sponsra hans F1-äventyr. Mer om det i gårdagens inlägg.
•••
Enligt Sebastian Vettel har Red Bull aldrig varit så överlägsna som Mercedes är nu. Samtidigt hoppas han nu på att man är närmare silverpilarna:
– Vi har hittat problemet från Barcelona, säger tysken.
•••
McLaren och sponsorn med procenten, Johnny Walker, kör sitt 160:e lopp tillsammans i helgen. Därav den nya speciella lacken på bilen.
För övrigt är det Kevin Magnussen som gjort allt arbete i simulatorn inför den här helgen. Jenson Button blir nämligen illamående och kan inte köra i simulatorn.
– När jag kör Monacos bana i simulatorn blir jag dålig. Jag vet inte varför jag mår illa då, men det händer bara i Monaco, säger Button.

•••
Marcus Ericsson hyllar Ronnie Peterson i helgen. Han kör med en ny specialdesignad hjälm och han använder sig av Ronnie Petersons gamla hjälmväska.

En text om det hittar du här:
Marcus hade två förare efter sig på den första träningen, stallkompisen Kamui Kobaiyashi och Marussias Max Chilton. Chilton klarade inte 107%-regeln.
Här är resultaten:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1m18.271s 32
2. Nico Rosberg Mercedes 1m18.303s +0.032s 31
3. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m18.506s +0.235s 37
4. Fernando Alonso Ferrari 1m18.930s +0.659s 31
5. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m19.043s +0.772s 33
6. Kimi Räikkonen Ferrari 1m19.467s +1.196s 31
7. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m19.494s +1.223s 31
8. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m19.666s +1.395s 29
9. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m19.789s +1.518s 29
10. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1m19.856s +1.585s 38
11. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m20.033s +1.762s 35
12. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m20.118s +1.847s 33
13. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m20.207s +1.936s 33
14. Pastor Maldonado Lotus-Renault 1m20.241s +1.970s 38
15. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m20.260s +1.989s 36
16. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m20.517s +2.246s 25
17. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m20.736s +2.465s 18
18. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m20.914s +2.643s 37
19. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m21.310s +3.039s 27
20. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m22.063s +3.792s 40
21. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m22.492s +4.221s 38
22. Max Chilton Marussia-Ferrari 1m25.817s +7.546s 7

All fakta hittar du hos F1-bevakaren, här. Där kan du också följa tränignarna, kvalet och racen.

Maldonados sista krasch?

av Anna Andersson

Renault kommer med ett nytt bränsle till Monacos GP. Det ska ge deras motorer 10 hästkrafter extra.
Räcker det för att Red Bull ska kunna hota Mercedes?
Tja, i Monaco har motorn inte någon avgörande betydelse, där handlar allt om kvalet. En bra placering där och du har koll på läget. Ni minns väl Michael Schumachers parkering i Rascasse? Där han gjorde allt för att försöka hindra Fernando Alonso från att göra en bra kvaltid.

•••
Här är tidsplanen för Monacos GP:
Torsdag:
10.00-11.30: Träning 1
14.00-15.30 Träning 2
Lördag:
11.00-12.00 Träning 3
14.00-15.00 Kval
Söndag:
14.00 Race
•••
Som jag skrev i går är det premiär för de supersofta däcken. Här är Pirellis egen film inför Monacos GP:

•••
Venezuelas sportminister vill inte investera mer pengar i F1.
– Jag vet att jag vill få många fiender, men vi ska inte investera en enda dollar med i motorsporten, säger Antonio Alvarez enligt motorsportmagazin.
– Det finns andra saker att prioritera inom Venezuelas idrott och det vore orättvist att bidra med statliga resurser till en idrottsgren som inte följer landes utveckling.
Betyder det att Pastor Maldonado snart har kraschat en F1-bil för sista gången?
•••
De ansvariga lovar att det är helt säkert att F1-banan i Sotji är klar till höstens race.

Ett perfekt varv i Monaco

av Anna Andersson

Monaco, Monaco. Det snackas om glitter och glamor. Jag har skrivit ungefär 714 knäck på just det temat och därför väljer jag att klippa in ett av dem här för att vi ska komma i rätt stämning:

Glitter, glamour och Formel 1.
Välkomna till Monaco.
– Det är som att köra en helikopter i ett vardagsrum, säger Nelson Piquet, trefaldig världsmästare.
När filmfestivalen är avslutad i Cannes fortsätter festen på den Franska Rivieran, men nu har festen flyttat några kilometer bort. Till Monaco och Monte Carlo.
Där väntar en kändistät publik och många F1-fans på årets mest klassiska lopp och de allra bästa festerna.
F1-loppet i Monaco får ihop en nästan lika stjärnspäckad deltagarlista som Oscarsgalan och under helgen handlar det lika mycket om att se på fräcka bilar som att själv bli sedd.
I samband med tävlingen är den annars så välfyllda hamnen i Monaco så späckad med lyxyachter att det knappast finns en ståplats kvar och i stället för barhoppning ägnar man sig åt båthopping. På fredagen, som annars är träningsdag, är det ledigt i Monaco och det är många av förarna som syns på diverse middagar och välgörenhetstillställningar.
Allt för att sprida ännu mer stjärnglans åt staden som glittrar mer än någon annan. Från soldäcken på de flytande underverken har man en perfekt utsikt över tävlingsbanan och därefter kan man få ett snack med någon av världens bästa förare.
För självklart syns förarna på kalasen – i alla fall efter loppet.
– Åskådarna är bara någon meter bort och de kan känna både farten och ljudet. Hela staden vibrerar, även under natten när vi förare gått och lagt oss, säger den före detta F1-föraren Nick Heidfeld till Eurosport.
Den trefaldige världsmästaren Nelson Piquet har jämfört GP-loppet i Monaco med att köra helikopter i ett vardagsrum. Det är inte längre det enda stadsloppet under säsongen, men banan är klassisk och fruktansvärt svår. Inte bara för att den är en utmaning, eller för att den är svår att köra om på eller för att minsta lilla fel slutar i muren.
Utan även för att Monaco är ett spektakel.
Ingen annanstans drar F1 så mycket uppmärksamhet till sig.
– Känslan man har när man flyger fram på de här trånga gatorna är fantastisk, säger den tidigare F1-föraren Nick Heidfeld.
– Det handlar om centimeter och det är en otrolig känsla att bemästra det.
I Monaco är loppet bara lite mer än 260 kilometer långt, även om reglerna säger att F1-loppen ska vara mist 305 kilometer. Anledningen är att det hade tagit för långt tid, över två timmar, om man förlängt loppet. Trots att banan med sina 3,3 kilometer är seriens kortaste och den har det långsammaste kvalsnittet (170 km/tim) är det enormt tufft för förarna.
Varje varv består av 19 kurvor, vilket betyder att de måste köra i över 1 000 kurvor för att ta sig igenom tävlingen. De är dessutom trånga, sikten är usel på flera ställen och gatumarkeringarna gör banan hal.
Lägg där till att det saknas plats för misstag.
– Förarna saknar möjligheter att återhämta sig under loppet och därför är det väldigt lätt att man gör små fel och eftersom det inte finns någon plats vid sidan av banan i Monaco så får ett fel stora konsekvenser. Man kör ur och kraschar, förklarar Pat Symonds, Williams, för Motorsporttotal.
– Dessutom måste man växla 38 gånger per varv, vilket ger 3 000 växlingar per lopp och även om man numera bara behöver trycka in rätt växel med fingrarna så krävs det en enorm koncentration när man ska växla varannan sekund.
En enda liten miss och bilen sitter i muren.
•••
Här kan du hänga med Lewis Hamilton på ett varv i simulatorn. Han kommenterar själv:

•••
Ni läste säkert att Jack Brabham avled i går, 88 år gammal. Den trefaldige världsmästaren debuterade i F1 redan 1955 och vann titeln 1959, 1960 och 1966, då i sin egendesignade bil Brabham. Här kan du se ett inslag en av de sista intervjuerna med honom och bilder på hans klassiska bil.

•••
För övrigt är det dags för de supersofta däcken i Monaco. Dags för enstoppare?

Räikkönen: Vad fan händer?

av Anna Andersson

Detta är hämtat från F1pulse, och handlar om att Kimi Räikkönen vill veta vad som egentligen händer hos Ferrari. Att han känner sig som tvåa….läsa och begrunda:

”It went wrong at the end, sorry about that,” sa hans tävlingsingenjör Antonio Spagnolo said över radion när Räikkönen gått över mållinjen i Barcelona Han var sjua efter Alonso.

”Yes, but who is making the calls?” svarar Räikkönen
”In one of those… I mean it seems to me at least we are not… We seem to be getting second choice!

”So, I wanna know what the hell is going on,”

Trevlig helg.

Gamle mästarens attack på Red Bull

av Anna Andersson

Niki Lauda är förbannad. Riktigt förbannad. Hans namn har försvunnit från F1-banan i Österrike.
Banan, tidigare A1, ligger i Spielberg fanns med i F1-kalendern till och med 2003. Den är bland annat känd för frasen:
– Let Michael pass for the Championship.
Nu har banan kommit tillbaka till serien, den är ombyggt, renoverad och bär namnet Red Bull Ring. Då har man också bytt namnen på kurvorna, Tidigare hete kurva fem Niki Lauda och var en hyllning till Österrikes trefaldige världsmästare.
Nu heter den Pirelli.
– Jag är otroligt besviken, säger Lauda till Kleiner Zeitung.
– Jag kan bara anta att det är för att jag nu arbetar med Mercedes och vi slår Red Bull.
Även Gerhard Bergers namn har strukits, han gav namn till kurva sex som numera heter Würth.
Det enda namn som överlevt Red Bulls jakt på feta sponsorsmiljoner är kurva åtta, Jochen Rindt, döpt efter österrikaren som vann VM postumt 1970.
Niki Lauda satsar nu allt mot loppet under midsommarhelgen:
– Det är ett straff, säger han.
– Mercedes skulle mer än gärna ta en dubbelseger där.
•••
Många var det som hade stora förhoppningar på.
Här kan du själv se och höra det:

– Den nya lösningen gjorde ingen skillnad. Vi måste hitta på någonting annat, detta var inte rätt, kommenterade Nico Rosberg.
•••
Renault hävdar att vissa team är sena med betalningen för sina motorer. Inga namn nämns, men det pratas om Lotus och Caterham. Lotus tillbakavisar ryktet och enligt chefen Gerhard Lopez borde Renault nämna namn, men han tvivlar på att något stall är sent med betalningen.
•••
Roadracing….
Marc Marquez har förlängt kontraktet med Honda och Valentino Rossi vill förlänga sitt kontrakt med Yamaha med ytterligare två år. Det sa han under presskonferensen inför helgens lopp på Le Mans.
Marquez kan förövrigt slå ett rekord till i helgen, ingen förare har vunnit de fem inledande loppen sedan 1972. Tror att Rossi vann fem 2008, men han började väl i USA (Laguna Seca) och vann sedan fem raka – och han vann VM….
– Jag hoppas att Marc inte vinner här. Om jag får ge honom ett råd så säger jag att jag anser att fyra vinster i rad räcker.
•••
Trevlig helg.
Nu är det dags för mig att skriva texter till morgondagens motorsida, ni vet väl att det ALLTID är motor på lördagar i papperstidningen?
F1 under F1-helgerna, annat när det är ledigt för F1-bilarna.
Och så ska jag skriva lite inför Indy 500 också. Så klicka runt på motorsajten, ju mer som klickas, ju mer resurser och möjligheter får vi att jobba med det;-)

Se Mercedes nya lösning

av Anna Andersson

Max Chilton.
Han skapar rubriker för sitt Marussia i och med att han var snabbast på den första testdagen i Barcelona. På supermjuka däck körde han i från sina konkurrenter.
Annars kan vi konstatera att Ferrari hade problem med motorn och körde bara 21 varv. Nico Hülkenberg arbetade med däck och aerodynamik, Sebastian Buemi skulle köra med RB10, men återigen hade Red Bull problem med växellådan. Jenson Button testade nya komponenter till McLaren och Mercedes arbetade med inställningar och aerodynamik.
Här är resultaten:
1. Max Chilton Marussia-Ferrari 1m26.434s
2. Charles Pic Lotus-Renault 1m26.661s +0.227s
3. Lewis Hamilton Mercedes 1m26.674s +0.240s
4. Kimi Raikkonen Ferrari 1m26.965s +0.531s
5. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m27.724s +1.290s
6. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1m27.727s +1.293s
7. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m27.756s +1.322s
8. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m28.333s +1.899s
9. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m30.101s +3.667s
10. Sebastien Buemi Red Bull-Renault 1m31.440s +5.006s
11. Giedo van der Garde Sauber-Ferrari 1m31.783s +5.349s
•••
Kamui Kobayashi kraschade sin Caterham i går vilket gjorde att det blev enormt mycket jobb för Charlie Häggstam och hans gäng.
Skadorna var så stora att stallet nu hoppar över dagens texter i Barcelona.
Kobayashi själv säger till Autosport att han vill att stallet ska visa mer mod.
•••
Annars blir det mer högljutt i Barcelona i dag. Mercedes ska testa om man kan höja ljudet på sin motor.
– När vi testade var det dubbelt så högt ljud som det har varit i år, nu får vi vänta och höra hur det låter på banan, säger Nico Rosberg.
Här är i alla fall Mercedes lösning på problemet:

Sebastian Vettel har tidigare sagt att:
– The sound is shit.
Så vi får väl se vad detta ger…

När Nato tar över

av Anna Andersson

Ingen uppdatering i går. Jag hann helt enkelt inte. Det var hemresa som tog väldigt lång tid, mycket på grund av en natoövning i norra Tyskland. Det var fullt med militärfordon på autobahn och alla som har kört A7 vet hur kul den brukar vara. Lägg på militärfordon efter militärfordon som kör i krypfart så förstår ni och mutiplicera det med alla danskar som inte har koll på hur man kör i en vänsterfil söder om Kolding…
Nu får vi se när det är dags att göra nästa besök i verkligheten. Har med mig mängder av jobb hem att sprida ut framöver (förhoppningsvis blir ni som läser Sportbladet i papper, på paddan eller på nätet nöjda) vi får avvakta och se vad cheferna säger.
Det är inte upp till mig. Jag och fotograf Jerker försöker bara att göra ett så bra och gediget jobb som möjligt när vi är på plats så att vi får chansen att göra det igen.
•••
Nej nu tror inte heller överbullen Dietrich Mateschitz på sitt Red Bull.
– Jag tror inte att vi kan ta in det försprång som Mercedes har skaffat sig, det är inte troligt, säger han till Bild.
– Även om vi skulle vina lopp så kommer vi inte i kapp, de har ett sådant stor försprång sett till poängen och även om vi vinner så fortsätter de att ta så många poäng att vi inte kommer ikapp.
Med andra ord verkar det inte vara någon som tror att de där dubbla poängen i slutet av säsongen lönar sig.
•••
Det är vissa tuffa konflikter mellan teamkollegor i F1 just nu, hos Mercedes handlar det om VM-titel, hos Ferrari sägs det att det handlar om makt, hos Williams ryktas det om att den unga och den gamla generationen inte kommer överens, men hos Red Bull?
Där är det så lugnt som aldrig förr.
– Det är en söndagspromenad jämfört med hur det har varit tidigare, säger Christian Horner enligt motorsporttiotal.
•••
Nej Jenson Button tänker inte lägga av. I alla fall utesluter han att karriären tar slut efter årets säsong.
Han vill inte ämna F1 när det går så pass dåligt.
– Problemen får mig att vilja stanna, säger han enligt Autosport.
Samtidigt funderar han över om han ska köra rallycross när F1-karriären är över.
•••
Det är tester i Barcelona i dag. Du kan följa dem hos adrivo.com. På tyska, men där finns tiderna i alla fall. Jag gör en koll i morgon. har en massa material jag måste ta hand om nu, lyssna igenom och spalta upp – det går först.
•••
Återigen riskerar Silverstone att lämna F1-cirkusen. Det är problem med ekonomin.
– Det verkar som om det bara är Gud som vet vad som händer med Silverstone, säger Bernie Ecclestone.
– Vi har visserligen en överenskommelse, ändå kan jag inte utesluta att loppet stryks. Samtidigt har vi hela tiden funnit en lösning som jag är glad över.

Mercedes kross

av Anna Andersson

Barcelona är en bana som brukar användas som referens i F1-sammanhang. Även om säsongen är lång, det delas ut dubbla poäng i det sista loppet och så vidare så pekar just nu allt på att detta är Mercedes år. Dominansen är total.
Det är Hamilton mot Rosberg och vice versa.
Resten kör ett eget mästerskap.
Det är inte alls bra för VM.
Red Bulls doktor Helmut Marko sa till Bild inför loppet att:
– Vi är en sekund efter Mercedes, vi ser dem inte längre.
– Vi tar små steg framåt, men det gör de också. Vi behöver ta ett sjumilakliv annars är säsongen körd.
Red Bull vill ha koll på vad som är möjligt att göra med motorn fram till Österrikes GP, det är under midsommarhelgen:
– Vi vet vad som är möjligt om allt fungerar perfekt, det gäller både motorn och det nya bränslet. När vi kommer till Spielberg bör vi ha all information och då vet vi om det finns en chans för oss att förbättra oss eller inte.
Det låter inte alls lika säkert som det gjorde förra året när Red Bull kom tillbaka efter en tung inledning och körde i från alla under hösten – men då var det inget stall som totalt dominerade säsongsinledningen. Då är det i år.
Känns lite som 2009 när Brawn GP slog alla med häpnad och skapade ett sådant försprång att en medioker andra halva av säsongen räckte för en titel.
Inte för att jag tror att Mercedes kommer att vara mediokra i höst utan mer för att jag tror att även om de andra stallen kommer närmare så har de i så fall ett rejält försprång vilket gör att konkurrenterna en efter en styr om fokus till 2015.
•••
På de två första varven såg Lewis Hamilton till att skapa en lucka på 1.6 sekunder till teamkollegan Nico Rosberg…
•••
Sebastian Vettel och Fernando Alonso fajtades under den sista stinten – de slogs om plats sex. Vettel lyckades sedan köra om den andra Ferraris med Kimi Räikkönen, vilket gav honom plats fem…
Det kanske han ska vara nöjd med tanke på vilken skithelg han har haft med en värdelös fredag, ett uruselt kval och ett straff eftersom han bytte växellåda. Samtidigt har jag svårt att tänka mig att han kan nöja sig med det.
•••
Fajten på det 64:e varvet mellan de båda Ferraribilarna var värd att se, Alonso lyckades köra om Räikkönen till hemmafansens jubel.
•••
Marcus Ericsson var inför loppet den förare som tagit flest placeringar det första varvet. I Barcelona däremot tappade han placeringar på det första varvet. Han var inblandad i en incident med Pastor Maldonado, Lotusföraren straffades med fem sekunders tidstillägg.
Börjar personligen bli lite trött på Maldonado och hans märkliga attacker. Han kraschade i kvalet och hela pressrummet suckade. Han parkerade i gruset i Australien och där var det samma reaktion.
Kommer ihåg ett samtal jag hade med Alx Danielsson för många år sedan när han körde mot just Maldonado i World Series. Danielsson var otroligt frustrerad och menade att Maldonado körde respektlöst.
Känns som den inställningen har följt med.
•••
Jag måste springa. Dags för pressmöten och jag får se om jag hinner uppdatera bloggen något mer i dag. Om inte så fortsätt gärna diskutera, tänk på språket och behandla andra som ni själva vill bli behandlade.
Moraltanten var tvungen att slänga ur sig det igen sedan hon fått stryka ett par inlägg som var – ursäkta språket – jävligt grova.
Må gott

Ericsson: Jag är ganska nöjd

av Anna Andersson

Det är inte lätt att hetsa upp sig över plats 20.
Men i det här fallet så känner jag mig ändå positiv. Marcus Ericsson lyckades för första gången slå sin teamkollega Kamui Kobayashi i ett kval och det är en framgång.
Caterham har den sämsta bilen i startfältet som läget är nu och den som Marcus mäts mot är just sin teamkollega. Han måste slå honom och nu gjorde han det, visserligen var det knappt, men han slog honom.
Det är en framgång.
Det är något att bygga vidare på.
Nu blir det kul att se vad som händer när de båda Caterhambilarna står intill varandra i starten i morgon, Ericsson på plats 19 och Kobayasi på plats 20. De står i näst sista startled, bakom står Jean-Eric Vergne, Toro Rosso, som har ett straff med sig och kraschkungen Pastor Maldonado, Lotus.
Om det nu inte är några förändringar med växellådsbyten eller liknande saker framför, det var inte klart när jag skrev detta.
•••
Marcus var i alla fall ganska nöjd, även om han inte ville säga det rätt ut så syntes det tydligt att han var nöjd med att slå sin teamkollega, men han var inte nöjd med att teamet fortfarande står i näst sista startled.
– Under hela helgen har jag visat att jag inte är så långt efter och i morse var jag snabbare på både de hårda däcken och på option. Nu fick jag också till båda varven bra och det var absolut en skön känsla.
– Samtidigt kan jag itne säga att jag är nöjd, även om jag är nöjd med det som jag presterade så är jag inte nöjd med var vi som team står och man får aldrig vara nöjd. Man måste hela tiden jobba vidare.
•••
Sebastian Vettel bytte chassi till den här helgen, han fick det chassi som han använde sig av under vintertesterna och det har gått allt annat än bra. I går körde han fyra varv på träningen och på kvalet tvingades han bryta efter åtta minuter av Q3 då bilen rullade ut. Troligen handlade det om problem med växellådan.
Han flyttas nu tillbaka till plats 15 i starten.
•••
Kevin Magnussen hade ett tekniskt problem med sin McLaren i Q2 och fick kliva ur bilen. Han slutar kvalet på plats 15.
•••
Fernando Alonso hade tur i Q2. Han körde sin Ferrari 73 tusendelar snabbare än vad Nico Hülkenberg rattade sin Force India och därmed gick spanjoren vidare till Q3.
•••
Här är resultaten:

1. Lewis Hamilton Mercedes 1m25.232s
2. Nico Rosberg Mercedes 1m25.400s +0.168s
3. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m26.285s +1.053s
4. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m26.632s +1.400s
5. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m26.960s +1.728s
6. Kimi Raikkonen Ferrari 1m27.104s +1.872s
7. Fernando Alonso Ferrari 1m27.140s +1.908s
8. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m27.335s +2.103s
9. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m27.402s +2.170s
10. Sebastian Vettel Red Bull-Renault
Q3 cut: 1m27.602s
11. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1m27.685s +1.597s
12. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m28.002s +1.914s
13. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m28.039s +1.951s
14. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m28.280s +2.192s
15. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes
16. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault
Q2 cut: 1m28.472s *
17. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m28.563s +1.799s
18. Max Chilton Marussia-Ferrari 1m29.586s +2.822s
19. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m30.177s +3.413s
20. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m30.312s +3.548s
21. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m30.375s +3.611s
22. Pastor Maldonado Lotus-Renault – ingen tid.

•••
Det har ryktats om att Fernando Alonso är intresserad av att byta Ferrari mot MErcedes, men tyskarnas chef Toto Wolff är otroligt tydlig när han säger till Sky.
– Det är väldigt smickrande att en förare av den kalibern är intresserad av att komma till oss, men vi väldigt nöjda med Lewis och Nico.
– Vi planerar alltid för framtiden och är inte intresserade av one night stands.
Österrikaren, som för övrigt är gift med Susie Wolff, testförare hos Williams, säger:
– När man har ett sådant äktenskap som vi har så flirtar man inte alls.
Rosberg och Hamilton har kontrakt till och med 2015, Alonso är bunden till Ferrari fram till och med 2016.

Sida 242 av 390