Monsterrakan i Shanghai

av Anna Andersson

Vi väntar på Kinas GP på Shanghai International Circuit. När det gäller däcken handlar det om mjuka och medium och banan i Kina är känd för sina snabba svepande kurvor (snäckan kurva 1-3) och den monsterlånga rakan på 1370 meter. Där är det fullgas i nästan 16 sekunder så gissa om Mercedes bilar kommer att flyga från konkurrenterna med något svagare motorer. Enligt Red Bulls bekräkningar kan de tappa närmare 1,3 sekunder bara på den rakan – och då snackar vi på ett varv…
När det gäller däcken säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery följande i ett pressmeddelande:
– Tredje racet för säsongen med kombinationen medium/mjuk och dessutom första tävlingen efter senaste testet i Bahrain. Detta innebär att teamen nu har börjat lära sig hur våra däck fungerar ihop med de komplexa nya bilarna och däckstrategierna kommer bli ännu viktigare under racen framöver. I Kinas GP har effektiva däckstrategier visat sig vara ett vinnande koncept, så teamen hoppas nu på att all den data de samlat in under första delen av säsongen är användbar. De kommer försöka hitta rätt bland de olika strategival som är möjliga med den senaste generationen P Zero-däck. Vi har upplevt olika väderförhållanden under Kinas GP förut, och som vanligt gäller det att samla in så mycket information som möjligt under träningarna. Nyckeln är att kunna anpassa sig till de växlande förhållandena och få ut det bästa ur dem.
Så skriver Pirelli om banan ur däcksynpunkt:
Flera snabba kurvor som förarna accelererar igenom gör att banan i Shanghai passar bra för det extra vridmoment som årets motorer ger. Detta gäller speciellt kurvorna 3-4, 7-8 och 12-13, där man måste accelerera progressivt, men också ha rätt mappning på motorn för att inte få för mycket hjulspinn och därigenom skada däcken.

Hög downforce används under Kinas GP, vilket innebär höga kurvhastigheter med G-krafter över 3.8 G. De mjuka däcken ger bättre grepp och skapar därför högre sidokrafter när det svänger. Ca 80% av varvet körs i kurvor.

Shanghai International Circuit har några riktigt långa raksträckor som också påverkar däcken. Körning rakt fram kyler ner däcken vilket gör att de snabbt måste upp i temperatur inför de kurviga partierna.

Optimalt arbetsområde för den vitmarkerade mediumblandningen av P Zero gäller vid lägre temperatur än det mjuka däcket med gul dekor. Kombinationen av de båda gummiblandningarna har visat sig mycket effektiv under de varierade förhållanden som gällt hittills under säsongen.

Banan är den tuffaste mot bromsarna under hela säsongen och det nya bromssystemet påverkar också däcken. Som mest uppgår krafterna vid inbromsning till 4,3 G.

Förra året vann Fernando Alonso i Ferrari med en trestoppstrategi. Han startade från tredje ruta på griden på det mjuka däcket och körde sedan tre stinter på mediumdäcket, Jenson Button blev bästa tvåstoppare med en femteplats i sin McLaren.
•••
Det pratas vidare om förarlöner och om en eventuell strejk. Kimi Räikkönen säger till motorsporttotal att han tänker skriva under avtalet.
Mer om strejkhotet kan du läsa här:
•••
Sedan har du väl sett att Viaplay sänder f1 gratis i helgen?
•••
Mercedes kommer med en ny ultrakort nos till Kina, det skriver Auto, motor und Sport. Den klarade FIAs krocktest först på det fjärde försöket.
– Bilen var designad för den korta nosen. Vad vi har haft hittills har varit en tillfällig lösning, säger stallchef Toto Wolff till tidningen.

Förarstrejk?

av Anna Andersson

F1-förarna hotar med strejk. Flera av dem har inte fått ut sina löner. Det finns en text om det här.
Nico Hülkenberg säger bland annat:
– Det är verkligen skit, stallen är mycket medvetna om situationen. En förare är lätt att ersätta, kanske inte med riktigt samma kvalitet, men det är något som stallen ser till att dra nytta av, säger tysken.

– Jag är kritisk till det. Det är inte så att de väljer betalförare för att det ä roligt, men pengarna finns inte där. Sporten är för dyr.
•••
Grattis Frank Williams. Han fyller 72 år i dag.
Annars är det rätt lugnt i Kina, det lär hända mer i paddock i morgon då alla presskonferenser drar igång och på banan på fredag:

•••
Har Jenson Button gjort sitt hos McLaren? Ron Dennis är lite tvetydig när han pratar om utvecklingsföraren Stoffel Vandoorne.
”Beslutet att ta Kevin (för 2014) var mitt”, sa Dennis enligt Formel Racing.

”Jag tog beslutet eftersom vi kände att vi behövde se om han kunde möta ingenjörernas förväntningar, och hittills har han gjort ett bra jobb.”

”Och även Stoffel Vandoorne gjorde ett bra jobb förra helgen i Bahrain”, tillade Dennis, ”så jag tror han kommer att vara högt eftertraktad mot slutet av säsongen.”
Han påpekade att det är möjligt att det är Magnussen Vandoorne som kör nästa år:
allt är möjligt”, sa han, ”men Jenson gör ett fantastiskt jobb. Han är snabb och han är dedikerad så det finns ingen som helst anledning att inte stanna med Jenson sett från alla perspektiv.”

”Men vi har fortfarande en hel säsong kvar att köra.”
•••
Ferrari kör under den nya teamchefen denna helgen. Vad betyder det?

Petade Alonso chefen?

av Anna Andersson

Kinas GP – Shanghai International Circuit.
Starttid: Lokaltid kl 15.00, 09.00 svensk tid.
Längd: 5,451 km (56 varv).
Medeltempo 2013: 189,778
Kurvor: 16 varv (9 höger, 7 vänster)
Kurvor under 100 km/tim: 5
Kurvor över 250 km/tim: 1
Längd till första kurvan: 260 m.
Längsta passage med full gas: ca 19 sekunder, 1370 m.
Pole position 2013: Lewis Hamilton, Mercedes.
Segrare 2013: Fernando Alonso, Ferrari.
Däckval: Soft, medium.
Vinnande strategi 2013: 3 depåstopp.
Kommentar: Banan börjar med en riktig höjdare i kurva ett till tre, den kallas för snäckan. Det är lätt att köra riktigt snabbt in i den, men den blir plötsligt allt trängre. Frågar du alla 22 förarna hur du ska köra där får du troligen 22 olika svar. Kurva 11 är sedan en kopia av den kurvan, där gäller det också att ligga rätt, annars förlorar du tid och missar chansen att köra om framförvarande bil på den kommande rakan.
Förarna måste också passa sig vid infarten till depån, det var där Lewis Hamilton förlorade VM-titeln 2007:
– Du kan se ut som en idiot om du missar inbromsningen, då kan du inte svänga, hamnar i gruset och du kommer bara loss med hjälp av en bärgningsbil, säger Sebastian Vettel till Sport Bild.
Den bästa omkörningsmöjligheten är hårnålen i kurva 14.

Helgens tider:

Fredag:
Träning 1 kl 04.00
Träning 2 kl 08.00
Lördag:
Träning 3 kl 05.00
Kval kl 08.00
Söndag
Race kl 09.00.
•••
Det ryktas om att Fernando Alonsos frustration var en bidragande orsakt till att Stefano Domenicali lämnade jobbet som stallchef för Ferrari.
Det sägs också att Ferrari förbereder för Ross Brawns återkomst.
•••
Red Bulls protest går inte igenom. FIA har bestämt sig för att diskningen av Daniel Ricciardo från premiären i Australien står fast.

Stallchefen lämnar Ferrari

av Anna Andersson

Stefano Domenicali lämnar Ferrari.
Han ersätts av Marco Mattiacci, som tidigare arbetat som VD för Ferrari i Nordamerika.
– Det kommer speciella tillfällen i varje människas liv där det krävs mod att ta svåra och mycket obekväma beslut, säger Domenicali.
– Det är hög tid att göra en betydande förändring. Som chef tar jag ansvar, så som jag alltid har gjort, för vår nuvarande situation. Målet är att detta beslut ska få fart på det som vi håller på med och att det ska vara bra för en grupp människor som står mycket nära mig.
Han ångrar bara en sak: Att vi inte har fått skörda frukten av det hårda arbete som vi har lagt ner de senaste åren.
Chefsbytet sker med omedeblabr verkan. Nästa lopp avgörs i Kina den kommande helgen.
•••
Det ryktas också om att Fernando Alonso ser sig om efter en ny arbetsgivare Det snackas precis som tidigare om McLaren och deras nya samarbetspartner Honda.
•••
Nästa nyhet är att Bob Bell lämnar Mercedes i november 2014. Fram till december 2013 var han teknisk direktör. Den tjänsten kommer inte att ersättas.
Mercedes väljer att slimma sin organisation och Paddy Lowe och hans anställda tar över arbetsuppgufterna.
Bell har varit teknisk direktör hos Mercedes sedan 2011.

Jag tänkte lägga av

av Anna Andersson

Det närmar sig helg, en helg som det inte är någon F1, däremot motoGP.
Jag kommer däremot att tillbringa helgen i ett handbollstempel.
Men det är en annan historia.
Det har diskuterats om det ska vara dubbla poäng det sista loppet eller inte och Jean Todt har tagit upp frågan med stallen igen,.
Han sa som bekant:
– Jag hoppas att inte en punka avgör VM.
För att det ska kunna bli någon ändring måste stallen vara överens. Det var de inte.
Vilka som röstade för och vilka som röstade emot vill Todt inte säga.
I Strategy Group är det 18 röster, sex har Bernie Ecclestone (han äger rättigheterna till F1), sex har FIA och Jean Todt och sex röster har de så kallade CBB stallen (Constructors Championship Bonus). Det är Ferrari, Red Bull, Mercedes, McLaren och Williams. Den sista rösten har till det bäst placerade stallet som inte är VBB och förra året var det Lotus.
•••
Montreal har ännu inte skrivit under något nytt kontrakt med F1. F1 har kört på höghastighetsbanan sedan 1978 och man diskuterar nu med Bernie Ecclestone om man ska förlänga kontraktet fram till och med 2024.
•••
Sergio Perez funderade på om han skulle lägga av. När han tvingats lämna McLaren hade han många tankar i huvudet:
– Jag var otroligt frustrerad och hade ingen lust att köra för vilket F1-stall som helst, säger han.
I helgen stod han på pallen igen, det hade han inte gjort sedan i september ( Monza) 2012. Under sitt år i McLaren var han inte så framgångsrik:
– När jag ser tillbaka är jag otroligt stolt över mig. Alla vet hur snabbt man går från hero till zero i F1 och tvärtom. Nu är det dags att titta framåt.
Lite att kika på under helgen:

•••
Colin Edwards lämnar motoGP efter årets säsong – 40-åringen som vann VM i Superbile två gånger i början av 2000-talet vill ägna mer tid åt familjen och känner dessutom att han inte klarar av att ändra sin körstil till den nya mc:n.
•••
Ha en trevlig helg

Mercedes toppar i Bahrain

av Anna Andersson

Lewis Hamilton var snabbast i Bahrain, 1.34,136. Men eftersom Mercedes körde med Pirellis testdäck så anser Hamilton att dagen inte gav någonting:
– För mig var det ingen testdag. Vi kunde inte ändra någonting på bilen och därför lärde vi oss ingenting. Vi fick däcken av Pirelli och var tvingade att köra med dem.
Trots det var silverpilen klart kvickast…Jean-Eric Vergne, Toro Rosso var tvåa, nästan en och en halv sekund efter Hamilton.
•••
Ett problem med ERS satte stopp för Marcus Ericssons testdag i Bahrain. Han körde 66 varv, hans bästa tid var på 1.39,263.
– Förmiddagen gick riktigt bra, vi gjorde en del aerojobb och sedan jobbade vi med bromssystemet och vi fick mycket bra information. Vi hade egentligen inga problem alls utan allt gick enligt plan, säger han i ett pressmeddelande.
Under eftermiddagen arbetade de vidare med aerodynamiken, men så fick de problem:
– På mitt 13:e varv hade vi ett problem med bilen som stannade i kurva åtta. Vi fick tillbaka bilen och insåg att det var ett problem med ERS, vi hade inte tillräckligt mycket tid att fixa det. Trots det så hann vi göra mycket jobb under dagen och alla är rätt nöjda med det som vi har uppnått. Vi har mycket information att arbeta med inför tävlingen i Kina och nu är det dags att lämna Bahrain för den här gången och förbereda oss för nästa lopp i Kina om lite mer än en vecka, säger svensken.
Även Ferrari hade problem, Fernando Alonso hade ett fel på chassit och stannade efter 12 varv, Kevin Magnussen körde bara 26 varv med sin McLaren och Lotus hade återigen problem med sin powerunit, Romian Grosjean körde bara 16 varv.

Två nya stall

av Anna Andersson

Två nya stall är på väg till F1 2015. Enligt motorsporttotal står både de övriga stallen, Bernie Ecclestone och FIA bakom det beslutet. Det handlar om Gene Haas stall från USA och han arbetar bland annat med den tidigare teknikchefen hos Red Bull Günther Steiner och så handlar det om Colin Kolles rumänska projekt, Kolles har varit inom F1 tidigare med Spyker och med HRT om jag inte minns helt fel.
Dock har Haas inte de papper som krävs från FIA än och innan han har de i handen så avvaktar han lite till.
– Egentligen hade vi behövt ha ett besked för två månader sedan, men när herr Ecclestone säger att vi är klara och att FIA ska skicka papprena inom ett par veckor så kan vi vara med 2015, men om vi förlorar en månad till då går det inte, säger Haas.
I så fall blir det nya stall först 2016.
•••
Hur mår Marussias F1-stall? Enligt ryska medier så har motortillverkaren Marussia ställt in alla sina projekt, man ska ha lagt ner produktionen och sparkat alla ingenjörer skriver RBC.
F1-stallet hävdar att framtiden för Marussia Motors inte är det samma som framtiden för Marussias F1-stall
– De har inget inflytande på F1-teamets verksamhet, säger stallets presstaleskvinna Tracy Novak till R-Sport.
– Varken när det gäller den tekniska biten eller finanserna. F1-teamet står på egna ben sedan länge.
Numera är det tydligen Marussia Communications Limited som äger stallet.
•••
80 hästkrafter så mycket saknas för Red Bull jämfört med Mercedes. Helmut Marko tror dock att österrikarna är i kapp till dess att säsongen flyttar till Europa – Spaniens GP den 11 maj med andra ord.
Peter Prodromou lämnar jobbet som aerodynamikchef hos Red Bull och ska framöver arbeta med McLaren. Han ersätts med omedelbar verkan av Dan Fallows.
•••
Bernie Ecclestone erkänner – det är inte rättvist med dubbla poäng i slutet av säsongen:
– Troligen är det inte rättvist att någon lägger ned en massa jobb under våren och plockar många poäng som någon kan ta in på ett par lopp i slutet, säger han.
– Men de dubbla poängen har ingen betydelse i år, mästerskapet är avgjort långt tidigare.
Han tror att Mercedes vinner VM.
•••
Det testas i Bahrain. I dag sitter Marcus Ericsson i bilen för Caterham.
I går var Nico Rosberg snabbast, före Nico Hülkenberg. Därefter följde Fernando Alonso (+0,929 på Rosberg).
Problem hade Caterham och Williams, samt Lotus som återigen hade trassel med poweruniten.

Ecclestone: – Gör om GP2 till F1

av Anna Andersson

De flesta åskådare, fans, förare och allt annat folk i paddock var glada och lyckliga efter Bahrains GP. De hade fått se dueller, en fajt och njöt av motorsporten.
Men det var en som inte gillade det han såg.
Ferraris president Luca di Montezemolo.
Han lämnade banan innan loppet var slut.
– Jag tycker inte att det finns så mycket att se, sa han till Gazzetta dello Sport innan han lämnade banan – långt innan racet var slut.
Han hade inga stora förväntningar på loppet men han hade förväntat sig…
– Mer än så i alla fall. Det gör riktigt ont att se att Ferrarin är så långsam på rakorna.
Han och Ferrari arbetar nu stenhårt för att försöka förändra reglerna. Enligt en undersökning som stallet hänvisar till är 83 procent av de 50 000 fansen som fick svara på frågor besvikna på nya F1.
•••
Bernie Ecclestone funderar också över framtiden. Han vill eventuellt att man ska lägga ner F1:
– Kanske ska man göra om GP2 till F1. Det skulle absolut bli billigare och vi skulle absolut ha fler stall. Kanske pratar vi om en super GP2?
Inte heller Red Bull är nöjda med årets F1, men det kanske inte är så konstigt…
Vad tycker ni?
•••
McLaren låter Kevin Magnussen köra under båda testdagarna i Bahrain.
•••
I helgen är det motoGp i USA, Austin, förra loppet var fantastiskt bra. Kan vi få en lika härlig duell igen?
Jag är optimistisk.

Dubbelt straff för Maldonado

av Anna Andersson

Det är ett fantastiskt fyrverkeri som färgar himlen vackert röd över Sakhir, men det är faktiskt ingenting mot det fantastiska fyrverkeri som vi bjöds på under Bahrains GP.
Jävlar.
Det var länge sedan jag såg en sådan bra fajt i formel 1. Fajten mellan de båda Mercedesbilarna, mellan Nico Rosberg och ledande Lewis Hamilton var riktigt bra. Hamilton avgjorde egentligen loppet redan när han satsade allt redan i starten. Han körde om Rosberg och kunde sedan hålla emot under hela loppet, men han fick kämpa. Deras fajt under det 52:a varv var otroligt, otroligt bra.
Det gick ut en stallorder till båda förarna strax före om att de skulle ta båda bilarna i mål, men det fanns inget besked om att hålla position utan förarna körde för seger båda två och gav allt. Härligt att se, kul att få se lite racing igen.
Det märks att Lewis Hamilton och Nico Rosberg känner varandra väl. De respekterar varandra, har kört mot varandra och med varandra sedan de var små pojkar. De delade rum som tonåringar och de vet precis var de har varandra. Även om de inte är bästa vänner så är de vänner, bor i samma byggnad och käkar middag tillsammans ibland. De respekterar varandra och det ska vi vara glada för.
Det får vi njuta av när de slåss på banan.
•••
Det var även full fart och kamp längre ner i fältet. Daniel Ricciardo kämpade sig upp från plats 13 till plats fyra. Hans omkörning av Sebastian Vettel på 50:e varvet var riktigt snygg. Den kommer tysken att gräma sig över.
•••
Sergio Perez stod på prispallen för Force India. De är väl första gången sedan 2009 som stallet står på pallen och han har väl inte stått där sedan han körde för Sauber 2012?
Nico Hülkenberg var femma i mål och är TREA i VM. Vilken framgång för stallet.
•••
Plats nio för Fernando Alonso och plats tio för Kimi Räikkönen. Det ger det italienska stallet någonting att fundera över. Det räcker inte.
Det är inte ens i närheten av att räcka.
Här är Kimis kommentar:

– Jag är otroligt besviken på resultatet med tanke på hur kvalet gick, jag hade förväntat mig att det skulle gå bättre. Min start var inget vidare och jag tappade ett par placeringar direkt. Sedan fick jag en smäll av Magnussen, men som tur var så klarade sig bilen utan skador. Det var svårt att avancera, jag hade inget downforce och saknade farten på rakan vilekt gjorde det svårt att köra om. Vi visste att den här banan inte skulle passa vår bil lika bra som de inledande två banorna och att Mercedes skulle vara snabba. Ändå tycker jag att bilen är bättre jämfört med de två första loppen och det gör att jag ser med tillförsikt mot framtiden. Vi har mycket jobb att göra och vi ska göra allt vi kan för att ta ut max ur de två kommande testdagarna och försöka ta ett steg till framåt lagom till loppet i Kina.
•••
Pastor Maldonado har ofta fått kritik för sin körstil och det lär inte bli mindre efter hans påkörning av Esteban Gutierrez på det 40:a varvet. Maldonado kom från depån med nya däck och fullständigt torpederade Gutierrez som redan var inne i kurvan och snurrade minst ett varv i luften innan han landade på hjulen igen (som tur var).
– Wow what was that?, undrade Gutierrez över radion.
Även domarna tyckte att Maldonado fick ta på sig den smällen. Han fick ett stop and gostraff i loppet, flyttas tillbaka fem platser i starten på nästa lopp i Kina och fick dessutom tre straffpoäng. När en förare har tolv stängs han av ett lopp och poängen bär man med sig i ett år.
Dessutom kan vi räkna med att det återigen blir en diskussion om de nya låga nosarna. När en låg nos går in under en konkurrents bil så flippar den övre bilen. Felipe Massa var förbannad efter kraschen med Kamui Kobayashi i premiären och då diskuterade man också de nya nosarna.
•••
Sauber meddelar att Gutierrez har lämnat sjukhuset och mår efter omständigheterna bra.
•••
Jules Bianchi straffas med två poäng för incidenten med Adrian Sutil. Efter tre lopp har Bianchi nu fyra straffpoäng, efter 12 punkter stängs han av ett lopp.
•••
Max Chilton har startat i 22 GP-lopp. Han har aldrig brutit ett enda. Det är rätt imponerande.
Marcus Ericsson har startat i tre lopp. Han har brutit två.

Men Marcus är stark mentalt och kommer tillbaka till racet i Kina om två veckor.

Mercedes i topp – Ericsson i sista led

av Anna Andersson

Mercedes fortsätter att imponera. Det var ingen som var i närheten av Nico Rosberg och Lewis Hamilton i Bahrain. Det känns just nu som om det blir en intern kamp mellan de båda silverpilarna i morgon. Annars var det ett rätt spännande kval där vi fick se Kimi Räikkönen kvala ut Fernando Alonso, vi fick se Daniel Ricciardo sätta Sebastian Vettel på plats och Valtteri Bottas såg till att trycka till Felipe Massa.
För Vettel var detta en rejäl smäll när han nu försvann i Q2 och hans stora fan, Helmut Marko, även motorsportkonsulent hos Red Bull, skakade efter kvalet på huvudet och pratade om att man rör sig i cirklar. Det är andra gången på tre lopp Vettel missar Q3 och dessutom är det andra gången på tre lopp som Daniel Ricciardo kvalar ut honom.
Mark Webber klarade av att kvala ut Vettel två gånger under hela förra säsongen….
– I går kändes det riktigt bra, men mitt på dagen i dag så stämde det inte alls. Det var inte tillräckligt bra, säger Vettel till tyska Sky.
– Skillnaden mellan mig och Daniel är inte så stor, det är jämt upp till plats tre, men jag lyckades inte ta ut max ur bilen.
Kom dock i håg att Daniel Ricciardo flyttas tillbaka tio platser i starten, han straffas för att teamet släppte ut honom utan att man var färdiga med däckbytet i det förra loppet. Det betyder att Veltteri Bottas startar från plats tre och Sergio Perez från plats fyra.
Här är startuppställningen:

1) N. Rosberg, Mercedes
2) L. Hamilton, Mercedes
3) V. Bottas, Williams
4) S. Perez, Force India
5) K. Räikkönen, Ferrari
6)J. Button, McLaren
7) F. Massa, Williams
8) K. Magnussen, McLaren
9) F. Alonso, Ferrari
10) S. Vettel, Red Bull
11) N. Hülkenberg, Force India
12) D. Kyijat, Toro Rosso
13) D. Ricciardo, Red Bull ( + 10 placeringar)
14) J-E. Vergne, Toro Rosso
15) E. Gutierrez, Sauber
16) R. Grosjean Lotus
17) P. Maldonado, Lotus
18) K. Kobayashi, Caterham
19) J. BIanchi, Marussia
20) M. Ericsson, Caterham
21) M. Chilton, Marussia
22) A. Sutil, Sauber (+5 placeringar)
•••
Romain Grosjean slog Pastor Maldonado i kamp om den sista platsen till Q2. Nio tusendelar skiljde dem åt.
•••
Marcus Ericsson var åtta tiondelar efter Kamui Kobayashi, det avståndet är lite väl stort. Svensken skulle behöva närma sig sin kollega för att göra avtryck.
Samtidigt så slog han Marussias Max Chilton och allt annat även en sistaplats är godkänt för Ericsson. I och med att Adrian Sutil flyttas tillbaka fem platser eftersom han hindrade Romain Grosjean under kvalet startar Ericsson från plats 20.
Här är resultatet:

Resultat kvalet till Bahrains GP (3/19)
Placering, namn, stall, tid,
1. Nico Rosberg Mercedes 1m33.185s
2. Lewis Hamilton Mercedes 1m33.464s +0.279s
3. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m34.051s +0.866s
4. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m34.247s +1.062s
5. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m34.346s +1.161s
6. Kimi Räikkonen Ferrari 1m34.368s +1.183s
7. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m34.387s +1.202s
8. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m34.511s +1.326s
9. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m34.712s +1.527s
10. Fernando Alonso Ferrari 1m34.992s +1.807s
Q2 cut: 1m34.925s Tidsskillnad till cut
11. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m34.985s +1.277s
12. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1m35.116s +1.408s
13. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m35.145s +1.437s
14. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m35.286s +1.578s
15. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m35.891s +2.183s
16. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m35.908s +2.200s
Q1 cut: 1m36.654s Tidsskillnad till cut
17. Pastor Maldonado Lotus-Renault 1m36.663s +1.789s
18. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m36.840s +1.966s
19. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m37.085s +2.211s
20. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m37.310s +2.436s
21. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m37.875s +3.001s
22. Max Chilton Marussia-Ferrari 1m37.913s +3.039s
Racet startar kl 17.00 i morgonkväll och ni får gärna diskutera era tankar här. Jag måste ändra fokus till tidningen nu.

Sida 244 av 390