Mercedes i topp – Ericsson i botten

av Anna Andersson

Två fredagspass är över. Mercedes behåller greppet om fältet och Caterham ligger kvar i botten. Marcus Ericsson var långt efter under båda passen, han var sist på båda passen, lite mer än fem sekunder efter täten på det första passet och nästan fem sekunder på det andra passet.
Tyngre var att han fick stryk av Caterhams testförare Robin Frinjs under det på det första passet.
– Men jag vill inte säga att jag var snabbare, säger holländaren.
– Vi hade olika program och testade mycket.
Ericssons fredag tog för övrigt slut på en raka sedan han fått problem med power uniten. Känns det igen?
Här är hans egen kommentar:
– Första passet var okej, vi ändrade bakvingen i början av passet för att kolla på den datan och sedan gick vi vidare med programmet och försökte att förbereda oss för racet, säger han bland annat i ett pressmeddelande. Han berättar också att bilen överstyrde i de snabba kurvorna och understyrde i de långsamma men att man gjorde ett par förändringar och att det kändes bättre i slutet av passet.
– Inför det andra passet gjorde vi ett par förändringar i inställningarna och det kändes direkt som om det var bättre fäste. Balansen kändes framförallt okej i de snabba kurvorna. Samtidigt hade jag problem med motorn vilket gjorde att jag inte kunde trycka på ordentligt. Det kom och gick på ett sätt som inte gick att förutse, berättar han och förklarar att han inte fick något riktigt bra varv utan det problemet och att hans varvtider därför inte talar om var man egentligen befinner sig.
– Men vi ska se över det i kväll.
Överlag känner han sig nöjd:
– Vi har mycket att göra i natt, men ändå så känns det bättre nu inför den här helgen än vad det gjorde i både Australien och Malaysia. Målet nu är att bygga vidare på de varv vi körde i dag så att vi göra större framsteg i morgon.
Mer hittar du hos F1-bevakaren.

Här är resultaten från träning 2:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1m34.325s 28
2. Nico Rosberg Mercedes 1m34.690s +0.365 31
3. Fernando Alonso Ferrari 1m35.360s +1.035 28
4. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m35.433s +1.108 28
5. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m35.442s +1.117 13
6. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m35.528s +1.203 21
7. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m35.606s +1.281 29
8. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m35.640s +1.315 31
9. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m35.662s +1.337 22
10. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m35.802s +1.477 40
11. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m35.920s +1.595 9
12. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m35.972s +1.647 32
13. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1m35.998s +1.673 18
14. Kimi Räikkönen Ferrari 1m36.366s +2.041 32
15. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m36.962s +2.637 13
16. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m36.975s +2.650 35
17. Pastor Maldonado Lotus-Renault 1m37.259s +2.934 24
18. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m37.599s +3.274 23
19. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m37.800s +3.475 15
20. Max Chilton Marussia-Ferrari 1m38.247s +3.922 10
21. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m38.257s +3.932 33
22. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m39.136s +4.811 30
•••
Kimi Räikkönen var mycket besviken och säger:
– Vi hade en mycket tuff dag och ingen av passen fungerade. Under det andra passet testade vi båda däcken, men det fungerade bara med den mjuka gummiblandningen.Nu måste vi gå igenom all information ordentligt och ta reda på varför det inte funkade med mediumdäcken, det kommer att vara avgörande under loppet.
•••
Sebastian Vettel har kritiserat de nya motorerna. Han tycker att det är som att köra omkring med en dammsugare och han tycker att ljudet är ”skit”.
Nu ska han diskutera det med FIAs president Jean Todt.
– Han kommer hit och då är det lika bra att ta tillfället i akt och diskutera flera saker, säger den fyrfaldige mästaren.
•••
Max Verstappen lägg det namnet på minnet. Sonen till den före detta F1-föraren Jos Verstappen imponerade på sitt första test inför F3-EM. Han körde i från hela fältet. 16-åringen har valt att gå den hårda vägen, direkt från gocart till en hel säsong i F3-EM.
Felix Rosenqvist var femma och bästa Mercedesfölrare i Ungern.

– De kör med vätskebrist

av Anna Andersson

I dag har jag skrivit om vikten igen. Det är en otroligt stor fråga inom f1 och alla som hargått i paddock ett par gånger under olika år ser skillnaden. I år ser flera av förarna läskigt smala ut.
Det är tufft för de längre killarna som är över 180 cm, för Felipe Massa och Kamui Kobayashi som håller sig kring 170 cm och under är det självklart inte samma problem, men för Jenson Button 182 cm, Adrian Sutil och Nico Hülkenberg som båda är kring 185 cm så är det en stor fråga.
– För de tunga killarna är det väldigt jobbigt. Det finns en minsta­vikt som de större killarna fysiskt kan klara av utan att hugga av sig en arm, sa Lewis Hamilton, 174 cm/63 kg, förra helgen.

– De har vätskebrist i kvalet. Jag har hört att det finns de som verkligen tömmer sig själva, sedan dricker de något inför loppet. Som jockeys ungefär.
Förra året fick Hülkenberg kapa av hälarna på skorna för att få plats i cockpit och i Nico Rosberg har inte ätit socker sedan förra året och står i depån och äter kall potatis ur en liten låda.
Det är faktum i F1 2014.
•••
Här är lite banfakta:

Namn och starttid: Bahrains GP – Sakhir
Längd: 5,412 km / 57 varv
Medeltempo 2013:192,632
Kurvor: 9 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T8, T10)
Över 250 km/tim: 3 (T5, T9, T12)
Längd till första kurvan: Ca 600 m
Längsta passage med full gas: 14 sek/1050 m.
Pole position 2013: Nico Rosberg, Mercedes.
Segrare 2013: Sebastian Vettel, Red Bull
Segrande strategi: Tre depåstopp.
•••
Kevin Magnussen är övertygad om att McLaren snart är ikapp Mercedes och Sebastian Vettel påpekar att han inte tittar på VM-tabellen.
Fernando Alonso är i allafall positiv:

Jag återkommer efter träningarna ikväll.

Nytt stall 2015

av Anna Andersson

Är det Mercedes som ska fortsätta att vinna 2014? Det har inte ens gått en vecka sedan loppet i Malaysia och det betyder att bilarna inte hinner förändras speciellt mycket till helgens lopp i ökenstaten Bahrain.
– Jag har stått på pallen ett par gånger här, men av olika anledningar har jag aldrig vunnit, säger Lewis Hamilton, Mercedes.
– Men fram till i söndags var det precis samma sak som gällde i Malaysia. Nu gäller det att hålla tummarna så kanske jag kan bryta trenden här också.
Red Bull var trea med Sebastian Vettel senast, men det är inte nog. Österrikarna fortsätter att sätta press på motortillverkaren Renault och Helmut Marko (motorsportkonsulent för stallet ) säger till Bild:
– Om inte Renault visar upp en klar förbättring inom två till tre månader så kommer vi definitivt att börja diskutera andra alternativ.
Ändras ingenting kan samarbetet vara över 2015.
•••
Enligt Bernie Ecclestone kör Haas i F1 2015. Då är USA tillbaka med ett F1-team.
– Jag har pratat med Gene Haas och pengarna har de i alla fall, säger Ecclestone.
– Frågan är om och i så fall hur mycket de vill lägga ut. En miljard dollar räcker till ungefär fyra år, men jag vet inte hur deras planer ser ut. Jag är dock övertygad om att FIA kommer att godkänna deras ansökan.
•••
Här är Kimi Räikkönens och Fernando Alonsos tankar inför helgens tävling i Bahrain:

Här är Pirellis kommentarinför helgen då man har med sig Pirelli P Zero medium/vit dekor och P Zero mjuk/gul.
Paul Hembery, Pirellis motorsportchef:
– Vi har ju kört de senaste två försäsongstesterna i Bahrain, så vi kommer till en bana vi har god kunskap om, något som förstås innebär många fördelar. Vi vet att man behöver bra traction, därför har vi valt gummiblandningarna medium och mjuk. Temperaturerna vid starten brukar vara relativt höga, däremot har vi noterat att temperaturen faller dramatiskt när solen går ner, med upp till 15 grader. Att klara de stora temperaturskillnaderna och få ut det bästa av däcken blir den största utmaningen för teamen under helgen. Upplägget av teamens olika strategier och taktik kommer därför bli mycket intressant att följa inför racet.
•••
När det gäller Michael Schumacher som fortfarande ligger nedsövd efter sin skidolycka i december 2013 hälsar hans manager Sabine Kehm att det ”finns vissa tecken som inger mod” och man planerar att flytta honom till en rehabiliteringsklinik framöver.
•••

Nattrace i Bahrain

av Anna Andersson

Premiärhelg, monsunhelg och nu väntar ett nattrace.
Säsongens tredje race avgörs i Bahrain på söndag, men det loppet hart flyttats i tid vilket gör att vi får ett race i strålkastarljus. Det är säsongens tredje kvällslopp.
Här är tiderna som gäller:
Fredag: Träning 1 kl 13.00-14.30
Träning 2 kl 17.00-18.30
Lördag: Träning 3 kl 14.00-15.00
Kval: kl 17.00-18.00
Race söndag kl 17.00.
Lokaltid avgörs både kval och lopp kl 18.00, vilket betyder klockan 17.00 svensk tid. Troligen kommer det att vara riktigt varmt på asfalten under inledningen av kvalet och loppet, men när solen går ner lär temperaturen sjunka rejält, enligt Pirelli kan det handla om så mycket som 15 grader under en kort tid.
– Att hämta ut det bästa ur däcken när det är så stora temperaturskillnader kommer att vara den största utmaningen för stallen den här helgen, säger Pirellis Paul Hembery.
•••
I år har stallen testat i Bahrain vid två tillfällen vilket gör att exempelvis Marcus Ericsson känner sig trygg. Dels har han ett godkänt resultat med sig från Malaysia och dels är Bahrain den bana han har kört flest varv på i en F1-bil. Dock inte på kvällstid.
•••
Det är samma DRS-zoner som förra året. Mätpunkt ett sitter tio meter före kurva nio och j den aktiveras 50 m efter kurva 10.
Den andra zonens mätpunkt sitter 108 m före kurva 14 och får aktiveras 270 m efter kurva 15, banans sista kurva.
•••
Kamui Kobayashi lämnar plats åt Robin Frinjs under en träning i Bahrain.

Hamilton vann – Mackan i mål

av Anna Andersson

När Lewis Hamilton körde över mållinjen som segrare i Malaysia och Nico Rosberg körde in som tvåa så var det en bekräftelse på hur bra Mercedes är just nu. Stallet har hela tiden arbetat hårt för just 2014.
Sedan comebacken har Mercedes jobbat mot VM-titeln och när förra säsongen inte blev den succé man hade hoppats på så styrde man snart om fokus till 2014. Det är tydligt att det var ett smart drag.
För Lewis Hamilton så var det också en skön revansch han bröt premiären sedan en gummislang ställt tillproblem för motorn. I Malaysia körde han med samma motor och han körde med fullt självförtroende. Han tog säkert säsongens första seger.
Nästa vecka kör F1 i Bahrain och räkna med att Mercedes är starka där också.
•••
Sebastian Vettel var trea. Red Bull är på väg framåt. Tjurarna får man aldrig räkna bort.
•••
Marcus Ericsson var inblandad i en duell med Kimi Räikkönen. Kunde nästan se hur han njöt under hjälmen.
Till sist slutade svensken på plats 14 efter en spännande duell med Max Chilton. Det måste han och Caterham vara mycket nöjda med efter den otroligt tuffa inledningen man hade på helgen. Svensken gjorde det han skulle, klev inte undan i några dueller och hade en bil efter sig i mål. Klart godkänt med andra ord.
•••
Kimi Räikkönen fick punktering på sin Ferrari redan på det andra varvet. Det inträffade under en incident med Kevin Magnussen som också skadade framvingen på sin McLaren. Dansken körde med en skadad bil till det tionde varvet. Magnussen fick dessutom ett stop and gostraff. Trots det tog han sig in på poängplats för andra loppet i rad.
•••
Både Magnussen och Jules Bianchi straffades med två poäng. De bär de sedan med sig framöver. Efter 12 poäng blir man avstängd ett lopp.
•••
För första gången sedan 2012 tog Williams poäng med två bilar.
•••
Red Bullas Helmut Marko har hela tiden hyllat Daniil Kyijat som en kommande stjärna. Nu har den unga ryssen tagit poäng i två lopp i rad för Toro Rosso. Imponerande.
•••
Sergio Perez kom inte till start i sin Force India. Bilen hade problem med mjukvaran. Samtidigt körde Nico Hülkenberg in på plats fem, tungt för Perez.
•••
Red Bulls Helmut Marko sätter press på Renault när han säger att stallet kan tänka sig att byta motorleverantör. Inte just nu eftersom bilen är byggd kring den motorn, men man funderar på det.
•••
Vilka tankar har ni efter loppet?

Bakslag för Marcus

av Anna Andersson

Vi har pratat om regn, ösregn och om skyfall och monsunregn. Det var precis det som hände. Det öste ner över Sepang och kvalet sköts upp först femton minuter och sedan ytterligare en kvart. Det kom i gång först lite mer än 50 minuter efter utsatt tid. Då hängde regnet i luften, det var blött på banan och Mercedes visade direkt varför de är favoriter.
För Marcus Ericsson var kvalet riktigt tungt. 35 sekunder innan tiden gick ut för Q1 satsade han allt på sitt sista varv. Han hade den sista tiden, var långt efter en plats i Q2 och sju sekunder efter täten. Han tappade kontrollen över bilen i utgången av kurva tre, for in i staketet och studsade ut på banan igen. Han var passagerare i sin egen bil och nära att kollidera med Saubers Esteban Gutierrez.
Bilen fick sig en rejäl smäll och Caterhams mekaniker som arbetat i stort sett dygnet runt de senaste dygnen måste nu jobba ännu mer för att få bilen färdig för racet.
Svensken startar nu från 22:a och sista plats.
För Marcus Ericsson var det ett bakslag. Hittills har han inte gjort några misstag, men detta får han ta på sig. Förhoppningsvis kan han bearbeta det under dagen och ta nya tag i morgon. Han sitter just nu i en ganska tuff sits mentalt, hans Caterham har problem, bilen är inte tillförlitlig och den är inte heller snabb. Ingen av bilarna tog sig i mål i premiären och på hemmaloppet i Malaysia vill de så klart visa upp sig och prestera. Det finns inga marginaler.
Det gör att pressen på honom ökar och han måste prestera, även när de yttre förhållandena är svåra. Hans teamkollega Kamui Kobayashi har betydligt mer erfarenhet än vad Marcus har eftersom han har kört F1 för både Toyota och Sauber. Han väger dessutom betydligt mindre och det ger honom också en fördel, Marcus själv uppskattar den till ungefär fyra tiondelar per varv.
Men Marcus Ericsson är en tuff kille, han har presterat bra förr i pressade situationer och sa nyligen till mig att han tycker att han fungerar allra bäst under press.
Det kommer han ha nytta av i morgon.
•••
Lewis Hamilton hade pole i Australien. Då bröt han.
Han har pole i Malaysia också. Intill honom står Sebastian Vettel.. Det är en överraskning. Det blir spännande att se om den bilen håller hela vägen in i mål. Red Bull tog ju inga poäng i premiären.
Här är rsultaten:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1m59.431s
2. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m59.486s +0.055s
3. Nico Rosberg Mercedes 2m00.050s +0.619s
4. Fernando Alonso Ferrari 2m00.175s +0.744s
5. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 2m00.541s +1.110s
6. Kimi Räikkönen Ferrari 2m01.218s +1.787s
7. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 2m01.712s +2.281s
8. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 2m02.213s +2.782s
9. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 2m03.078s +3.647s
10. Jenson Button McLaren-Mercedes 2m04.053s +4.622s
Q2 cut: 1m36.811s Skillnad till ettan i Q2
11. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 2m02.351s +3.310s
12. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 2m02.369s +3.328s
13. Felipe Massa Williams-Mercedes 2m02.460s +3.419s
14. Sergio Perez Force India-Mercedes 2m02.511s +3.470s
15. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 2m02.756s +3.715s
16. Romain Grosjean Lotus-Renault 2m02.885s +3.844s
Q1 cut: 2m01.689s Skillnad till ettan i Q1
17. Pastor Maldonado Lotus-Renault 2m02.074s +4.891s
18. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 2m02.131s +4.948s
19. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 2m02.702s +5.519s
20. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 2m03.595s +6.412s
21. Max Chilton Marussia-Ferrari 2m04.388s +7.205s
22. Marcus Ericsson Caterham-Renault 2m04.407s +7.224s
•••
Fernando Alonso och Daniil Kyijat kolliderade under Q2. Domarna har undersökt incidenten, men den betraktas som en racingincident och ingen straffas. Däremot straffas Valtteri Bottas för att han ska ha uppehållit Daniel Ricciardo under Q2. Tre platser bakåt för Williamsföraren.
••
McLaren hade problem med sin hårdvara under den tredje träningen och det var osäkert om de skulle kunna köra kvalet. Först en halvtimme före starten kom beskedet att Jenson Button och Kevin Magnussen var redo.
•••
Sebastian Vettel kör med en ny växellåda i helgen, men eftersom han bröt premiären så har det ingen betydelse för startpositionen. Samma sak gäller för Lotus båda förare, för Williams Felipe Massa och Caterhams Ericsson och Kobayashi.
•••
Väderprognosen säger att det är upp till 80 procents risk för regn under racet i morgon. Det startar kl 10.00 – men kom ihåg att ställa FRAM klockan en timme i natt.
•••
Jimmy Eriksson inledde årets GP3-test med den tredje snabbaste tiden i Estoril, Portugal. Alex Lynn, Carlin, var snabbast. Skåningen Eriksson kör för Koiranen GP från Finland.

Problem för Marcus

av Anna Andersson

Mercedes fortsätter att prestera och hade en riktigt bra fredag. Nico Rosberg var trea på det första passet och etta på det andra. Lewis Hamilton var etta på det första och fyra på det andra.

– Vi har fortfarande vissa problem och det är därför som vi inte kunde maxa allt i dag. Det verkar som om alla toppstallen ligger något närmare varandra i dag än vad vi gjorde i Australien, säger Nico Rosberg och Lewis Hamilton säger:
– Jag är nöjd med de förbättringar som vi gjorde under de två passen och vi kunde genomföra vårt program. Målet vara att förstå hur däcken fungerar och hitta rätt balans i bilen. Vi har utvecklats under dagen och vi fokuserar vidare på det och bryr oss inte så mycket om vad andra gör. Det var rätt jobbigt med de varma temperaturerna och luftfuktigheten och det gäller att hålla koll på vätskebalansen.
Han kommer att köra med den motorn som ställde till problem i Australien, teamet verkar ha fått ordning på den.
När det gäller världsmästaren Sebastian Vettel så var han snabbare under det andra passet och körde in på plats tre:
– Det var en bra dag. Tiderna är inte det viktiga på en fredag, men det är kul att vara med i toppen. Det var en ganska okej dag, inte perfekt eftersom det fortfarande är vissa problem med vår mjukvara och programmeringen, men det är som det är. Vi lärde oss mycket och jag är rätt nöjd.

Här är resultatet från den andra träningen:
1. Nico Rosberg Mercedes 1m39.909s 30
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1m39.944s +0.035s 30
3. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m39.970s +0.061s 30
4. Lewis Hamilton Mercedes 1m40.051s +0.142s 32
5. Fernando Alonso Ferrari 1m40.103s +0.194s 29
6. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m40.112s +0.203s 34
7. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m40.276s +0.367s 29
8. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m40.628s +0.719s 28
9. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m40.638s +0.729s 35
10. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1m40.691s +0.782s 34
11. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m40.777s +0.868s 33
12. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m41.014s +1.105s 20
13. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m41.257s +1.348s 28
14. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m41.325s +1.416s 32
15. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m41.407s +1.498s 34
16. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m41.671s +1.762s 25
17. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m42.531s +2.622s 14
18. Max Chilton Marussia-Ferrari 1m43.638s +3.729s 20
19. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m43.752s +3.843s 29
20. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m45.703s +5.794s 31
21. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 0
22. Pastor Maldonado Lotus-Renault 0
•••
Marcus Ericsson hade problem igen. Det hade Caterhams båda bilar och Marcus kunde trots allt köra 55 varv, även om ha inte kunde sätta några vettiga tider.

Vad han säger själv kan du läsa här:
Kul citat från Marcus i en TT-text:

TT: Hur skulle en ”vanlig” bilförare klara av en F1-bil?
– Tror inte någon ens skulle komma ut från depån. Vi har extrema kopplingar på bilarna och bara att komma iväg från stillastående är väldigt svårt, säger han.

•••
För Kimi Räikkönen var fredagen ett steg framåt. Två andraplatser och så säger han själv:
– Det var en positiv dag och jag hade en bättre känsla än under fredagen i Australien.Jag trivdes bättre med bilen, men även om vi inte hade några större problem är det än lång väg kvar och mycket att göra. Vi koncentrerade oss på inställningar i dag och på att testa däck. Det kändes bra, även om vi under en hel tävlingsdistans måste ha koll på däckslitaget som är avgörande här. Under kvällen ska vi analysera alla uppgifter som vi har fått in och försöka hitta ett sätt att förbättra oss ytterligare på.
•••
Lotus, Lotus, Lotus. Av stallet som var ett toppteam för något år sedan återstår inte mycket. Romain Grosjean ler. Med munnen, men frågan är vad som pågår inombords?
Stallet missade de första vintertesterna, i Australien var man bara en skugga av sitt svarta jag och i morse hade Pastor Maldonado motorproblem och Romain Grosjean fick parkera.
Under eftermiddagspasset fick vi bara se en skymt av en parkerad E22 på TV-bilderna.
Grosjean skrev på twitter att vi inte kunde hoppas på något under före Spaniens GP i Barcelona. Det är säsongens femte lopp, men vem vågar tro på under?
•••
I år har man sänkt nosen på bilarna av säkerhetsskäl, men Kamui Kobayashi som var inblandad i en krasch under starten av Australiens GP är oroad.
– Hade det hänt på Monza hade det kunnat sluta på ett helt annat sätt, jag hade tur som inte skadade mig, säger han.
– Det är ett stort problem och det kan bli väldigt farligt för förarna. Vi måste diskutera detta eftersom man ändrade designen på nosen av säkerhetsskäl. Om det är farligt måste vi prata om en ändring i reglementet.
•••
Här är Pirellis motosportchef Paul Hemberys ord inför helgen:

– Malaysia är andra tävlingen för årets nya däcksortiment, som utvecklats för den senaste generationen F1-bilar. Racet innebär också premiär för 2014 års nya hårda, orangemarkerade däck. Mediumblandningen fungerade bra i Melbourne senast, men Malaysias GP är stor skillnad. Vi kommer från fin, slät asfalt till ett extremt aggressivt underlag, dessutom från ganska svalt väder till väldigt höga luft- och bantemperaturer. Detta kommer förstås bli en lika stor utmaning för bilar som förare, vi är också precis i början av årets säsong med mycket nytt att lära. Regnet som föll under kvalet till Australiens GP gav teamen möjlighet att använda regndäcken, något som kan bli väldigt viktigt här i Sepang.
Saxat ur Pirellis pressutskick.
•••
Saubers Simona de Silvestro ska skaffa sin en superlicens under året. Målet är att köra F1 2015.
•••
Glöm inte att flytta FRAM klockan en timme natten mellan lördag och söndag. Det är vår – och F1 börjar kl 10.00 – sommartid.
Bara så att ni vet vad som väntar – skyfall.En hälsning från Saubers Giedo van der Garde:

Its raining really hard here at Kuala Lumpur... #f1 can be interesting for tomorrow and Sunday afternoon 

•••
</p>


    </div>
    <div class=

Räikkönens problem

av Anna Andersson

Kimi Räikkönen har problem med sin Ferrari. Inför Malaysias GP erkänner han att bilen och han inte kommer riktigt överens. Inställningarna ställer till det och det var anledningen till att han startade från plats 12 i Australien.
– Det var framförallt set-upen som ställde till problem, att få bilen så som jag vill ha den när jag kör. Jag är säker på att det är ganska enkelt att lösa och att jag då får en bättre känsla för framvagnen och när vi jobbar vidare med det, sa han på presskonferensen i Malaysia och när han fick frågan am han tränar vidare i simulatorn för att få en bättre känsla var svaret:
– Nej.
Klart och tydligt.
•••
Här är tiderna som gäller i helgen:

Fredag:
Träning 1 kl 03.00-04.30
Träning 2 kl 07.00-8.30
Lördag:
Träning 3 kl 06.00-07.00
Kval kl 09.00-10.00
Söndag:
Race kl 10.00

Är du intresserad av hur däcken beter på Sepang?

•••

Väderprognosen för helgen ser inte så kul ut – om man inte gillar när det är vått. Det verkar som om regnet är garanterat. Frågan är väl bara när och med vilken styrka. Som det ser ut nu kommer det att regna varje dag. Problemet i Malaysia är att regnoväder drar in snabbt över banan och på bara en minut kan det gå från uppehåll till syndaflod och på en minut hinner du inte ett varv. Med andra ord kan det bli riktigt kostsamt för den som precis har missat avfarten till depån.
Ni minns väl regnkaoset 2009 när loppet avbröts?
Om jag minns rätt har det bara hänt fem gånger i F1-historien.
Sebastian Vettel och Red Bull brukar köra med regnspioner, det vill säga folk från stallet placeras utmed banan och personligen lämnar besked till cheferna. Det kan nämligen regna på vissa delar av banan och andra inte.
•••
Nej det blir inga nyheter för Williams i Malaysia. Det erkänner Felipe Massa.

Följ med ett varv på Sepang

av Anna Andersson

Här är lite basfakta inför helgens lopp i Malaysia. Den här veckan är vi inte på plats, så jag får bevaka tävlingen hemifrån, men ska försöka göra det så bra som möjligt i alla fall.

Namn och starttid: Lopp 2 av 19: Malaysias GP – Sepang. Start kl 09.00
Längd: 5,543 km. 56 varv
Medeltempo 2013:188,231 km/tim
Kurvor: 15. 10 höger, 5 vänster.
Längd till första kurvan: 460 m.
Längsta passage med full gas: 12 sek. 830 m.
Pole position 2013: Sebastian Vettel, Red Bull.
Segrare 2013: Sebastian Vette, Red Bull. 4 depåstopp.
Flest segrar: Ferrari (6), Michael Schumacher, Fernando Alonso och Sebastian Vettel har alla vunnit tävlingen tre gånger.
Däckval: Medium och hårda.
Här kan du åka med Lewis Hamilton ett varv i simulatorn:

Tre nyckelställen:
Pangkor Laut:
En mycket svår kurvkombination, det är två hårnålskurvor som följer efter varandra och banan är bred. Det är möjligt för tre bilar att köra bredvid varandra. Det är viktigt att ha innerspår i den andra vänsterkurvan för att få bäst utgång ur kurvan och kunna accelerera.
Kurva 5-6:
Nico Hülkenberg: Det är de två bästa kurvorna, de är otroligt snabba, först till vänster, sedan till höger och man känner verkligen hur G-krafterna tar tag i nacken.
Kurva 15:
Sebastian Vettel:
Vi kommer med 320 knyck och ska trycka gasen i botten. Det är svårt att bromsa i sista minuten eftersom du ofta koncentrerar dig på att köra om framförvarande bil. Ofta är det smartare att vänta och köra om på rakan annars är det lätt att den killen du just körde om attackerar dig.

DRS är som vanligt på de båda rakorna, efter kurva 14 och den andra efter kurva 15. Mätpunkterna ligger strax före kurva 14 och 15.

Kaoset i Malaysia

av Anna Andersson

F1 har kommit till Malaysia. Vi kan förbereda oss för en värmeslakt utan dess like, enligt prognosen ska det vara mellan 22 och 38 rader varmt under resten av veckan och under eftermiddagarna ska det regna. Det är över 50 procents risk för regn.
Då handlar det om monsunregn – eller som Sebastian Vettel en gång sa:
– Det kommer att regna det gör det här. Frågan är om det är redan klockan 14.00, klockan 16.00 eller klockan 18.00. Vi får helt enkelt se. När det regnar här är det inte som i Tyskland att det först droppar lite utan det öser ner i från första droppen. För det mesta står det så mycket vatten på banan att det är omöjligt att överhuvudtaget köra.
För Pirelli, som har de båda hårdare däckblandningarna med sig, är det årets första riktiga test. Det är det andra loppet för de nya däcken:
– Detta är debut för slicken för 2014, mediumdäcken fungerade bra i Australien, men nu är det helt andra förhållanden. Istället för den hala asfalten är underlaget här både grovt och skrovligt och till skillnad från de förhållandevis kalla temperaturerna i Australien väntar vi här på en extrem hetta, både i luften och på asfalten, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery.
– Det är en enorm utmaning både för bilarna och förarna, vi är dessutom i inledningen av säsongen och vi har mycket kvar att lära oss. I och med att det regnade under kvalet till Australiens GP så fick teamen möjlighet att testa de nya intermediates och regndäcken.
Det handlar dessutom om långa rakar och snabba kurvor. En bana ritad av herman Tilke.
– Detta är verkligen på gränsen av vad man klarar av, säger Adrian Sutil, Force India, till motorsportmagazin och han får medhåll av Nico Rosberg.
– När man väl sitter i bilen finns det ingen frisk luft, det känns som om rumpan ligger på marken när man kör och det är 50 grader varmt, säger tysken som till skillnad från pappa Keke (mästare 1982) väljer bort extra kylsystem i bilen.
– Sådant skräp behöver väl ingen människa. Men på den tiden var det inga tuffa killar som körde, det var mer mjukisar…
•••
Marcus Ericsson är inte den enda F1-debutanten i Malaysia. Även Kevin Magnussen kör en F1:a här för första gången. Han var tvåa i debuten och då var hans pappa inte på plats eftersom han tävlade i en annan serie, men till Malaysia kommer den tidigare f1-föraren på plats:

•••
Red Bull hade en usel start i Australien:
– Både berg och dalar hör till en säsong och när det gäller bilen har vi mycket kvar att lära. Som människa är jag inställd på att allt kan hända och att det helt enkelt hör till. Det finns ingen anledning att hänga med huvudet för det, sa Sebastian Vettel till Bild am Sonntag efter det loppet.
Red Bull har ägnat tiden mellan loppen åt att lägga in en filmdag i Bahrain.
Så gick det till:

Vilka förväntningar har ni inför säsongens andra lopp?

Sida 245 av 390