Red Bull kan tappa huvudsponsorn

av Anna Andersson

Halva testdagen i Bahrain är över. Snabbast fram till lunch har Valtteri Bottas, Williams, varit med sin 1.37,636. Fernando Alonso, Ferrari är näst snabbast med 1,37,700.
Världsmästaren Sebastian Vettel har hunnit med att köra 26 varv, men han förklarade situationen rätt bra på twitter:

SV: It’s not easy to find a quick fix, but I think we understand the problems. Often you fix one problem & another pops up, that’s testing.

Vidare sa han:

SV: We all knew this year was a massive challenge and we knew it would be difficult. We are working flat out to solve the problems.

För övrigt kan Red Bull vara på väg att förlora huvudsponsorn Infiniti som ger stallet runt 40 miljoner euro om året.
– Vi vet att de hade hoppats på ett större tekniskt samarbete, säger Red Bulls Helmut Marko.
•••
Saubers Adrian Sutil klagar på däcken. Han anser att de är för hårda.
•••
Lotus har bekräftat att man kör med en motor från Renault. Samarbetet har förlängts.
•••
Ner i OS-gruvan….

Mästaren har problem – igen

av Anna Andersson

Välkomna till Bahrain, en perfekt bana för tester. Det är bra väderförhållanden, en bana med stora hastighetsskillnader och många kurvor. Fram till och med lördag köra sina försäsongstester i Manama och den första dagen inledde med att Red Bull återigen hade problem.
Mästaren Sebastian Vettel hann med 14 varv innan han fick parkera bilen med en defekt.
Här är dagens resultat:

1. Hülkenberg, 1:36,880 – 78 varv
2. Alonso, 1:37,879 – 64 varv
3. Hamilton, 1:37,908 – 74 varv
4. Magnussen, 1:38,295 – 81 varv
5. Vettel, 1:40,224 – 14 varv
6. Sutil, 1:40,443 – 81 varv
7. Frijns, 1:42,534 – 67 varv
8. Kvyat, 1:44,349 – 5 varv
9. Grosjean, 1:44,832 – 8 varv
10. Massa, Keine Zeit – 5 varv
11. Bianchi, Keine Zeit – 3 varv

Marcus Ericsson kör först på fredag. I morgon kör Kamui Kobayashi för Caterham. Han kör även på lördag.
•••
Försäsongstesterna är otroligt viktiga för däcktillverkaren Pirelli och så här säger deras motorsportchef Paul Hembery inför testerna:
– Första testen på Jerez handlade bara om att teamen skulle få känna på det nya helt annorlunda reglementet, och som förväntat fick vi bara se begränsad körning där däckens funktion inte var i fokus. Dessutom är den europeiska vintern – inte ens i södra Spanien – inte representativ för de förhållanden vi möter senare under tävlingssäsongen. I Bahrain väntar vi oss bättre väder och mer körning där vi och teamen får chansen att samla in mer data och lära känna däcken.
När det gäller däcken finns det tre olika gummiblandningar, hård, medium och mjuk i Bahrain. Dessutom finns det speciella vinterdäck som gjordes för kalla förhållanden och användes i Jerez med, detta sedan stallen bett att få köra med det i Bahrain för att kunna jämföra resultaten.
Detta skriver Pirelli:
”Pirelli har också tagit med ett extra set mediumdäck till Bahrain, uppbyggt med 2014 års konstruktion och gummiblandning. Detta är dock ett prototypdäck som konstruerats för att testa funktionen utan användning av däckvärmare, ett hjälpmedel som förbjuds fr o m säsongen 2015.

Av de 30 set som varje team skall använda i Bahrain är 22 stycken slicks i de fyra olika gummiblandningarna: hård, ”vinter”, medium och mjuk. Detta urval har plockats fram av Pirelli tillsammans med teamen medan resterande 8 set har valts ut av teamen för att passa in med deras individuella testplaner.

Teamen har under året tillgång till totalt 135 set av varje däcktyp för teständamål, inklusive de tester som körs under säsongen. Maximalt antal däck för de tre försäsongstesterna är 85 set: 25 i Jerez och 30 set per testtillfälle i de båda Bahraintesterna.”.
•••
Jag uppdaterar bloggen när jag har paus i OS-jobbet.

Teststart – utan Ericsson

av Anna Andersson

Testet i Bahrain har startat.
Men Red Bull står fortfarande i garaget, med andra ord får vi fortsätta att vänta på världsmästaren…

https://twitter.com/redbullracing/status/436063360283451392

Annars är läget just nu, strax före klockan 10.30 följande:
1. Sutil, 30 varv
2. Hamilton, 23 varv
3. Frijns, 21 varv
4. Magnussen, 14 varv
5. Hülkenberg, 14 varv
6. Alonso, 13 varv
7. Grosjean, 7 varv
8. Massa, 3 varv
9. Bianchi, 2 varv
•••
Marcus Ericsson kör först på fredag. Han får en testdag den här veckan. Robin Frinjs inleder.
•••
Lotus presenterade sin bil i dag, en glimt får du här:

https://twitter.com/Lotus_F1Team/status/436052656604213248/photo/1

På återhörande.

Ericsson får bara en dag

av Anna Andersson

I morgon startar testerna i Bahrain, men utan Marcus Ericsson. Caterham har meddelat vilka förare som kör deras bil och testföraren Robin Frinjs inleder under onsdagen.
Därefter får Kamui Kobayashi chansen på torsdag, Marcus Ericsson kör på fredag och Kobayashi på lördag.
Snackade med Marcus inför avresan och han sa:
– Det är inte optimalt att man inte har fler dagar på sig till första race, men är det något som jag har lärt mig under tiden i GP2 är det att lära sig snabbt var greppet finns och hitta rätt känsla i kroppen. I GP2 tyckte jag att det var jobbigt, men man har lärt sig att slå på den känslan och kunna köra på max snart. Självklart är det bra om man får köra mer, men detta är absolut inget stort problem.
Vidare tyckte han att det var positivt at testerna flyttats från Spanien till Bahrain eftersom väderförhållandena där påminner mer om vad man väntar sig under de inledande racen. Självklart så hoppas han på att få köra fler varv än i Jerez där Caterham, precis som de anda teamen som kör med motorer från Renault, hade stora problem.
Mer får du läsa framöver när det närmar sig hans testdag.
Självklart håller jag er uppdaterade under testerna, även om jag också måste lägga en stor del av min arbetstid på OS.
•••
Hos Red Bull inleder Sebastian Vettel, han kör onsdag och torsdag. Daniel Ricciardo kör fredag och lördag.
För övrigt har Red Bulls Adrian Newey erkänt att det var Red Bull som hade problem, även om Renault inte var helt oskyldiga.
– Det som stoppade oss i Jerez var ett internt problem, inte Renault. Det var chassit som fattade eld i området kring avgasröret, säger han enligt Autosport och motorsporttotal.
– Handen på hjärtat, det var Red Bulls problem. Du kan säga att det var resultatet av en för aggressiv utformning av våt paket. Vi kände att vi måste ta vissa risker för att få till ett riktigt bra paket för att minimera den påverkan som det stora kylsystemet har på aerodynamiken.
•••
Hos McLaren inleder Kevin Magnussen, men det vet ni som läser bloggen ofta redan.
•••
En annan nyhet inför testerna är att FIA har bestämt att förare som inte har någon superlicens, men som testar, ska ha ett grönt ljus på bilen. Detta ska alltid lysa när bilen är på banan.
I år blir det ett antal tester under säsong efter ett par av säsongens lopp, detta bland annat för att testa däck. Då kan stallen testa rookies, men de måste alltså synas ordentligt.
Dessutom har FIA infört ett straff på fem sekunder för mindre förseelser, som om man kör för fort i depån. Antingen måste föraren stå stilla i depån i fem sekunder, men har man redan genomfört sina depåstopp så läggs fem sekunder på sluttiden.
Under tiden man tar straffet i depån får inget arbete göras på bilen.
Dessutom är det nu förbjudet att parkera bilen på någon av avåkningszonerna, det har hänt att förare har gjort de för att spara bränsle. I år får förarna bara använda 100 kg bränsle från start till mål.
Och sedan måste mekanikerna böra hjälm även under kvalet.
•••
Nu måste jag ägna mig åt de där spelen i Ryssland. På återhörande.

Åklagaren:- Det var en olycka

av Anna Andersson

Det är dags att lyfta blickarna från Sotji och vinter-OS till Bahrain och årets andra F1-tester.
De inleds på onsdag denna vecka och pågår fram till och med lördag.
Första stall att berätta om vilka förare som kör är McLaren där Kevin Magnussen inleder de två första dagarna.
Sedan tar Jenson Button över.
Hos Red Bull är Sebastian Vettel sugen på att köra igen efter det tunga testet i Jerez.
– Andra stall körde fler kilometer än vad vi gjorde och det är viktigt eftersom allt är nytt. Samtidigt är det bättre att ha problemen nu än senare under säsongen när det är race, säger Vettel till motorsportmagazin.
– Jag hoppas att det blir bättre i Bahrain och att jag inte bara kan få ut bilen på banan utan att jag kan trycka gasen i botten också.
•••
Michael Schumachers olycka var också en olycka. Det fastställer stadsåklagaren i Albertville.
Återkommer med mer information när det finns.
•••
I går fyllde Valentino Rossi 35 år. Han laddar nu för sin 19:e säsong i roadracing-VM.
I dag fyller den regerande mästaren i motoGP och underbarnet Marc Marquez 21 år. Han gick med andra ord fortfarande med blöjor när Rossi debuterade i VM.
Två stora profiler att följa när säsongen startar.

Är hon nästa tjej i F1?

av Anna Andersson

Är det dags för en kvinna i F1?
Sauber vill i alla fall testa Simona de Silvestro. Schweiziskan har kört Indycar de senaste fyra åren där hon 2010 var bästa rookie i Indy500, förra året var tvåa i Huston och slutade säsongen på plats 13. Stallet vill nu förbereda henne fysiskt och psykiskt för att hon ska kunna köra F1 2015.
Hon kommer att tränas, köra simulator och även få testa på bana – allt för att få den superlicens som krävs för F1.
– Det är ett stort steg i rätt riktning för mig att uppfylla den dröm jag har haft i hela mitt liv, säger 25-åringen.
– Jag är mycket glad över att jag har fått chansen i ett sådant storartat stall.
Men det är en otroligt tuff väg, bara hos Sauber finns det fyra män som vill ha förarplatserna nästa år. Adrian Sutil och Esteban Gutierrez som kör i år, reservföraren Giedo van der Garde och testföraren Sergej Sirotkin.
Här kan du lära känna henne lite bättre:

•••
Sebastian Vettel firade med donuts 2013. Från och med 2014 är det tillåtet för segraren i ett F1-lopp att fira på det sättet. Det är bara tillåtet för segraren, inte för någon annan.
Han får inte riskera säkerheten för någon annan, bilen måste även efter den typen av firande hålla sig inom reglerna och föraren får inte komma försent till prisutdelningen.
Med andra ord är det fritt fram att fira, så länge man har tillräckligt med bränsle i bilen….
•••
Inga nyheter när det gäller Michael Schumacher. Han ligger fortfarande i koma. Enligt brittiska the Mirror ska utredarna i Frankrike nu undersöka om det var kameran på hjälmen som var orsaken till att huvudskyddet gick sönder.
•••
Det ryktas om att Kimi Räikkönen ska bli pappa.
•••
Stuntmannen Mauro Pane som hoppade in för Daniel Brühl (som i sin tur spelade Niki Lauda) i filmen Rush har hittats död. 50-åringen satt bakom ratten på den Renault Megane som polisen drog upp ur en kanal i närheten av den italienska staden Gambolo i helgen. Vid hans sida återfanns en ännu oidentifierad kvinnokropp.
Filmen Rush handlar om rivaliteten mellan James Hunt och Niki Lauda 1976, det året när Lauda kraschade svårt på Nürburgring. Filmen hade premiär för ungefär ett halvår sedan och detta var det andra dödsfallet för gänget bakom filmen, redan i höstas omkom racerföraren Sean Edwards under ett privat test i Australien. Han spelade sin far Guy Edwards i filmen.
•••
I morgon fyller Valentino Rossi 35 år. Även om han inte kör F1 så kan jag inte låta bli att uppmärksamma det – han startar nu sin 29:e säsong i roadracing-VM..
Grattis!!!!

Nytt kvalformat?

av Anna Andersson

Om en vecka träffas stallen.
För att diskutera ett nytt format på kvalet.
Man vill behålla de tre sektionerna, Q1, Q2, Q3, men göra andra förändringar för att öka spänningen.
Bland annat föreslås det att Q1 minskas från 20 till 18 minuter medan Q3 ökas från 10 till 12 minuter. Dessutom är förslaget att förarna ska få ytterligare ett set med den mjuka gummiblandningen för Q3 och det setet lämnas sedan tillbaka efter kvalet. Detta för att öka spänningen och för att förarna inte ska spara däck. För att förhindra att man börjar spara däck i Q2 skriver motorsporttotal att man vill ge de förarna som kör Q2 och inte tar sig vidare till Q3 ska få ett extra set mjuka däck.
I loppet är sedan tanken att de tio förarna som kört Q3 ska starta på de däck som de körde sin snabbaste tid på i Q2.
Ingenting är bestämt, detta är ett nytt underlag för stallen att diskutera.
•••
Toro Rossos chefsingenjör Luca Furbatto som är ansvarig för STR9 lämnar stallet med omedelbar verkan, det skriver ’f1blog.it’.
•••
Felipe Massa har avslöjat att det var han som gjorde jobbet i simulatorn os Ferrari förra året. Fernando Alonso var, enligt Massa, sällan eller aldrig där.
•••
Det ryktas om att Michael Schumacher har drabbats av lunginflammation. Presstaleskvinnan Sabine Kehm vill varken bekräfta eller dementera de uppgifterna.
•••
Jac Villeneuve i rallycross-VM. Ja, tanken är att den tidigare mästaren ska köra alla 12 loppen. Det blir spännande att se vad familjen rallycrossfamiljen Hansen kan sätta emot.

Ecclestones nya idé

av Anna Andersson

Lotus har fortfarande inte presenterat sin bil. Men det snackas om stallet i alla fall.
Dels för att Eric Boullier har lämnat stallet för McLaren och dels för att det i Frankrike ryktas om att Olivier Quesnel, tidigare stallchef för Citroën i WRC ska ta över jobbet som teamchef. Han ska ha träffat Gerhard Lopez, men inget kontrakt är underskrivet.
Bilen får vi vänta på till nästa test, men här är Lotus sätt att säga att stallet är på banan….

•••
Red Bull är inte oroligt över de katastrofala testerna i Jerez. Då körde Sebastian Vettel och Daniel Ricciardo 21 varv – tillsammans. Trots det tar stallchefen Christian Horner det mesta med ro. Det var ett problem som motortillverkaren Renault orsakade, det var ett litet problem med poweruniten, men det var för komplicerat för att lösa det på banan.
– Testet i Bahrain nästa vecka är väldigt viktigt och vi jobbar hårt både hemma på Milton Keys och hos Renault, säger Christian Horner till motorsporttotal.
– Vi vill inte ha en sådan vecka till som i Jerez, men å andra sidan är det som testerna är till för. Då ska du lösa problemen så att de inte dyker upp under racen.
Han fortsätter:
– Det är ett par saker som vi måste lösa. Det är inga större grejer. Renault har också ett par saker de måste titta på. Dessa bilar är så komplicerade att även små saker kan ställa till stora problem.
•••
Från och med 2015 ska det finnas en övre budgetgräns i F1 på 200 miljoner euro, men det är inte klart vilka kostnader som den gränsen omfattar.
– Men om vi inte låter allt ingå är det säkert så att några försöker kringgå reglerna. Det blir svårt, säger Bernie Ecclestone till Express och han vill betala de som tipsar om fusk och som visar sig komma med korrekta uppgifter en miljon euro.
– Och de stall som fuskar tar vi bort tre poäng för kommande säsong. Sedan får vi om det är någon som vill fuska.
•••
Även jag har fullt upp med OS just nu och det gör att bloggen inte uppdateras lika flitigt som den brukar, men till testerna drar igång så lovar jag att det blir ett annat tempo – även om OS fortfarande pågår.

Rosberg vinner VM

av Anna Andersson

Nico Rosberg vinner VM.
Det tror Bernie Ecclestone:
– Så som det har sett ut hittills verkar det som om Mercedes är bäst förberedda och vinner titeln med Rosberg, säger Ecclestone och tror att ett annat stall tar sin första seger i år:
– Varför skulle det bara handla om en pallplats för Force India? Jag skulle hellre se att de vinner ett lopp och tror också att stallet kan göra det. De kanske inte är lika bra som Mercedes, men som Mercedes kund måste de kunna förbättra sig.
Vad tror du? Vem eller vilka överraskar i år?

Inte Hamilton i alla fall – om han kör med denna;-)

•••
Davide Rigon har förlängt sitt kontrakt med Ferrari till och med 2015. Han är en av tre testförare, de andra två är Marc Gene och Pedro de la Rosa. Gene är den förare i årets trupp som har varit längst hos Ferrari, sedan 2004.
•••
Jenson Button förväntar sig att GP2bilarna kommer att vara ungefär lika snabba som F1-bilarna på vissa banor.
•••
Enligt Süddeutsche Zeitung ska processen mot Bernie Ecclestone inledas den 24 april. Enligt planen ska den ta ungefär 26 dagar.

All fakta från testerna

av Anna Andersson

I fredags avslutades testerna i Jerez. Då hade jag fullt upp med jobb till tidningen och sedan var det ledigt under helgen. I dag har jag haft tid att sammanfatta lite siffror från det inledande testet och det ser ut så här:
De snabbaste tiderna från testerna.
1. Kevin Magnussen, McLaren, 1m 23.276s, 162 varv
2. Felipe Massa, Williams, 1m 23.700s, 133 varv
3. Lewis Hamilton, Mercedes, 1m 23.952s, 121 varv
4. Jenson Button, McLaren, 1m 24.165s, 83 varv
5. Kimi Räikkonen, Ferrari, 1m 24.812s, 78 varv
6. Valtteri Bottas, Williams, 1m 25.344s, 42 varv
7. Fernando Alonso, Ferrari, 1m 25.495s, 173 varv
8. Nico Rosberg, Mercedes, 1m 25.588s, 188 varv
9. Nico Hülkenberg, Force India, 1m 26.096s, 17 varv
10. Sergio Perez, Force India, 1m 28.376s, 48 varv
11. Daniel Juncadella, Force India, 1m 29.457s, 81 varv
12. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso, 1m 29.915s, 45 varv
13. Adrian Sutil, Sauber, 1m 30.161s, 103 varv
14. Jules Bianchi, Marussia, 1m 32.222s, 25 varv
15. Esteban Gutierrez, Sauber, 1m 33.270s, 60 varv
16. Marcus Ericsson, Caterham, 1m 37.975s, 12 varv
17. Sebastian Vettel, Red Bull, 1m 38.320s, 11 varv
18. Kamui Kobayashi, Caterham, 1m 43.193s, 54 varv
19. Daniil Kvyat, Toro Rosso, 1m 44.016s, 9 varv
20. Daniel Ricciardo, Red Bull, 1m 45.374s, 10 varv
21. Robin Frijns, Caterham, ingen tid, 10 varv
22. Max Chilton, Marussia, ingen tid, 5 varv

Stall med totalt antal varv (motor inom parantes):
1. Mercedes, 309
2. Ferrari, 251
3. McLaren (Mercedes), 245
4. Williams (Mercedes), 175
5. Sauber (Ferrari), 163
6. Force India (Mercedes), 146
7. Caterham (Renault), 76
8. Toro Rosso (Renault), 54
9. Marussia (Ferrari), 30
10. Red Bull (Renault), 21

Antal varv mer motortillverkare:
1. Mercedes, 875 (4 stall)
2. Ferrari, 444 (3 stall)
3. Renault, 151 (3 stall)

Jämförelse testerna i Jerez 2013 med 2014
2013 totalt antal varv: 3,531(15,634 kilometer) under fyra dagar
2014 totalt antal varv: 1,470 (6,509 kilometer) under fyra dagar

Längsta stints med de olika däcktyperna:
– 10 varv på supersoft
– 9 varv på soft
– 17 varv på medium
– 24 varv på hard
– 23 varv på vinterblandningen
– 26 varv på intermediate
– 13 varv på wet

Källa: Formula1.com.

Pirelli har också lämnat ett uttalande om däcken. Bland annat förklarar man att det fanns en speciell vinterversion av det hårda däcket för att ge stallen så mycket körtid som möjligt, även vid låga temperaturer (lägsta uppmätta temperatur var sex grader plus).
Teamen hade upp till 25 set däck till sitt förfogande i Jerez, 18 set valdes ut av Pirelli (6 hårda ”vinterdäck”, 4 hårda, 2 medium, 3 intermediates och 3 regndäck). Teamen fick sedan i förväg välja ytterligare 7 set för att nå gränsen på 25 per bil. Under säsongen har teamen tillgång till totalt 135 set däck per bil för tester.
– Fokus låg inte på däcken under denna test, i första hand ville teamen få förståelse för de radikala förändringarna i reglementet och köra de första kilometrarna med bilarna. Det finns så mycket att ta reda på, med nya motorer och annorlunda aerodynamik, och teamen arbetade mest med att förstå hur bilarna fungerade. De kommande testerna i Bahrain bör ge dem tillfälle att fokusera mer på däcken, då har de också jobbat med utveckling av bilarna i ytterligare två veckor och löst de eventuella problem som identifierades i Jerez, säger Paul Hembery, Pirellis motorsportchef.
– Vi är också redo att anpassa våra däck till de nya bilarna, Bahrain-testen bör ge tillfälle till mer meningsfulla däckstester och skulle vi då upptäcka behov av förändringar i däcken är vi öppna för detta. I årets reglemente finns inskrivet en testdag för våtdäck så att teamen har möjlighet att köra på dessa innan det är dags för race. Denna test kunde vi genomföra dels under onsdagsmorgonen i Jerez och senare i veckan under fredagen, då det kom mer regn.

•••
Ferrari, som har haft sådana problem med sin vindtunnel se senaste åren, var klara renoveringen av sin egen i oktober förra året och de första testerna var positiva. REsultatet från vindtunneln bekräftades på banan.
– Jag är ganska nöjd med det vi har sett hittills. Jag tror inte att det finns några direkt dödande problem som vi inte har upptäckt, säger teknikchefen James Allison enligt motorsporttotal.

Sida 249 av 390