Första testet avslutat

av Anna Andersson

Felipe Massa var snabbast under den sista testdagen i Jerez – en dag som avslutades med röd flagga.
Mer info och text hittar ni här

Jag kommer att sammanfatta läget i Sportbladet i morgon, men en kort och snabba analys är väl Mercedes imponerar med sin tillförlitlighet och sitt antal varv – Red Bull avbröt testet i förtid och har problem.
Dock ingenting som lär stoppa dem från att slåss om VM-titeln – däremot lär de inte ha samma försprång på sina konkurrenter som de har haft de senaste åren.
Mer får i läsa i morgondagens tidning.

Här är lite fakta i alla fall:

Resultat testdag 4:

1. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m28.229s 86
2. Fernando Alonso Ferrari 1m29.145s +0.916s 115
3. Daniel Juncadella Force India-Mercedes 1m29.457s +1.228s 81
4. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m30.806s +2.577s 110
5. Lewis Hamilton Mercedes 1m30.822s +2.593s 41
6. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m32.222s +3.993s 25
7. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m36.571s +8.342s 69
8. Nico Rosberg Mercedes 1m36.951s +8.722s 91
9. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m43.193s +14.964s 54
10. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m44.016s +15.787s 9
11. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m45.374s +17.145s 7

Lite fakta från Jerez:

Antal varv:
Mercedes – 309 , Ferrari – 251, McLaren – 245, Williams – 176, Sauber – 163, Force India – 146, Caterham – 76, Toro Rosso – 54, Marussia – 30, Red Bull – 21.

Motorer:
Merceds 875 varv
Ferrari 444
Renault 151

Förare varv km
Nico Rosberg 188 832
Fernando Alonso 173 766
Kevin Magnussen 162 717
Felipe Massa 133 588
Lewis Hamilton 121 535
Adrian Sutil 103 456
Jenson Button 83 367
Daniel Juncadella 81 358
Kimi Raikkonen 78 345
Esteban Gutierrez 60 265
Kamui Kobayashi 54 239
Sergio Perez 48 212
Jean-Eric Vergne 45 199
Valtteri Bottas 42 185
Jules Bianchi 25 110
Nico Hulkenberg 17 75
Marcus Ericsson 12 53
Sebastian Vettel 11 48
Robin Frijns 10 44
Daniel Ricciardo 10 44
Daniil Kvyat 9 39
Max Chilton 5 22

Red Bull avbryter testerna

av Anna Andersson

Det har varit ett tungt test i Jerez för Red Bull. Inte heller på fredagen fungerade det som mästarna hade tänkt sig. SJu varv blev det för Daniel Ricciardo.
Man avbryter därför arbetet och återvänder till England:

Christian Horner säger:

Han fortsätter:

Hos Mercedes har Nico Rosberg kört 91 varv, en och en halv tävlingsdistans typ.
Nu har han kört klart:

•••
Jag återkommer. Framförallt blir det F1 i morgondagens tidning.

I väntan på tjuren

av Anna Andersson

Daniel Ricciardo var snabbt ute på banan i morse, sex varv.
Sedan har bilen stått i garagert.
Under samma tid har Nico Rosberg kört sin Mercedes 68 varv, en tävlingsdistans. Totalt körde han 91 varv före lunch…..

Resten räknar ni ut själva.
Här är resultatlistan strax efter kl 12.00

1. Rosberg 1:37.310
2. Magnussen 1:38.391
3. Massa 1:39.256
4. Alonso 1:39.999
5. Juncadella 1:41.132
6. Kobayashi 1:43.193
7. Kvyat 1:44.016
8. Sutil 1:44.224
9. Ricciardo 1:45.374
10. Bianchi 1:48.192

•••
Kamui Kobayashi hade vid lunchtid kört 33 varv. Betydligt mer än vad ERicsson fick chansen att göra med andra ord.

Regn – dag 4 i Jerez

av Anna Andersson

Dag fyra har startat i Jerez.
Än så länge har Red Bull kunnat komma ut på banan, Daniel Ricciardo slipper inleda dagen i garaget.
Annars kan vi konstatera att Kamui Kobayashi har gjort sin F1-comeback, han körde sitt första varv för Caterham på 1:50.299 och Nico Rosberg och Mercedes hade klocka 10.30 redan kört mer än 16 varv. Adian Sutil som gjorde ett misstag och krockade med sin Sauber i går är med på banan igen.
Här är alla förare som kör i dag:
Stall: 
F India:   Jungcadella
Ferrari:     Alonso
Red Bull: Ricciardo
Mercedes Rosberg
McLaren: Magnussen
Sauber: Sutil
Toro Rosso: Kvyat
Marussia: Bianchi
Caterham: Kobayashi
Williams: Massa

Det har regnat under natten, dagen inleddes i duggregn, men enligt rapporterna ska det klarna under dagen.

I går var Kevin Magnussen the man of the day – han körde på den snabbaste tiden. Var imponerande cool och ja….

•••
Det ryktas om att FIA vill se över nosen på både Mercedes och Red Bull igen, att det finns en risk att de konstruktionen är förenad med för stora säkerhetsrisker och att deras lösning därför inte håller sig inom reglerna, trots att den klarat krocktestet. Enligt auto, motor und sport ska FIA jämföra resultaten från krocktesterna 2013 med 2014.
För det stall som tvingas bygga om nosen blir det dyrt, och knappt om tid.
•••
Jenson Button måste banta. Ett kilo har han var att gå ner. Britten har haft knäproblem och missat tre veckors hård fysträning.
•••
I dag avslutas testerna i Jerez, jag återkommer.

Rookien i topp

av Anna Andersson

Här är texten som jag precis lämnade till nätet, men om det är någon som är intresserad kan ni läsa den här redan nu.
Resultaten dag tre var följande:

1 Kevin Magnussen McLaren Mercedes 1m 23.276s 52 varv
2 Felipe Massa Williams 1m 23.700s 47 varv
3 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1m 23.952s 62 varv
4 Jenson Button McLaren Mercedes 1m 25.030s 40 varv
5 Fernando Alonso Ferrari 1m 25.495s 58 varv
6 Nico Hulkenberg Force India 1m 26.096s 17 varv
7 Jean Eric Vergne Scuderia Toro Rosso 1m 29.915s 30 varv
8 Adrian Sutil Sauber 1m 30.161s 24 varv
9 Robin Frijns Caterham – 10 varv
10 Max Chilton Marussia – 5 varv
11 Daniel Ricciardo Red Bull Racing – 3 varv

Efter fyra VM-titlar är det kris hos Red Bull.
I går avbröt man testdagen tidigt och cheferna har återvänt hem till fabriken.
– Självklart är alla i hela stallet frustrerade, säger Andy Damerum.

Sebastian Vettel klarade av att köra tre varv den första dagen och åtta den andra. Resten av tiden tillbringade de senaste fyra årens världsmästare i garaget. Efter två misslyckade testdagar flög han hem och inför Daniel Ricciardos debut i RB10 så lovade motorleverantören Renault att problemen skulle vara lösta.
Men icke.
Ricciardo fick vänta i tre timmar på att komma ut på banan.
När han väl var där körde han inte ens ett varv innan han blev stående – allt inför ögonen på ägaren Dietrich Mateschitz som anlänt för att se vilka problem stallet har.
– Vi jobbade otroligt hårt för att genomföra de ändringarna som var nödvändiga för att lösa det problem som vi upptäckte igår och vi trodde att den tredje dagen här skulle bli bra. Men tyvärr lyckades vi bara delvis att lösa våra problem och vi tvingades leta vidare för att verkligen hitta en lösning, säger Andy Damerum, Race Engineering Co-ordinator hos Red Bull.
– Det är tydligt att vi inte är där vi vill vara och självklart är alla i hela stallet frustrerade.
Stjärndesignern Adrian Newey och stallchefen Christian Horner har lämnat Spanien och återvänt till fabriken i England för att arbeta vidare.
Även systerstallet Toro Rosso har haft problem, Jean-Eric Vergne orsakade dagens femte röda flagga när han blev stående och en kvart innan dess att banan stängde var han ute igen – men blev stående efter bara ett par meter.
Bäst under den tredje dagen gick för McLaren där nykomlingen Kevin Magnussen stod för dagens snabbaste tid, 1.23,276.
– Detta var en otroligt stor dag för mig. Jag hade fjärilar i magen och jag hade svårt att sova i går. Jag är en rookie, det var spännande att bara få sätta sig i bilen, säger Kevin Magnussen.
– Som tur var gick allt som det skulle och bilen kändes bra. Jag är nöjd med bilens tillförlitlighet, det är mycket positivt att kunna köra så många varv som jag körde på bara en halv dag.
Han och Jenson Button delade på tiden i bilen och McLaren körde totalt 92 varv. Även Mercedes såg säkra ut och Lewis Hamilton körde 62 varv.
– Vi hade trott att vi skulle ha problem med tillförlitligheten, men jag är väldigt överraskad över att vi kunnat köra så många varv, säger Nico Rosberg till motorsporttotal.
Hos Ferrari satt Fernando Alonso i bilen för första gången och förutom ett tekniskt problem efter två och en halv timme så hade han en bra dag i bilen. På plats var även Marussia, där Max Chilton körde de fem första varven i stallets nya bil.

Kul för Kevin Magnussen att inleda dagen så bra. Pratade med en dansk vän i går, som egentligen inte är något F1-fan utan mer är intresserad av handboll och amerikansk fotboll, men han var riktigt taggad inför säsongen. F1-febern sprider sig.
•••
Fick ett mejl från en trogen läsare, han skrev:

Hej Anna!
Red Bulls bil heter ju faktiskt RED BULL RB10, alltså Red Bull are beaten. 😉

Dom har nog inte tänkt riktigt fullt ut. 😉
Jag kunde inte låta bli att skratta.
•••
Läkarna har inlett fassen för att väcka Michael Schuamcher ur koman, det är dock en procedur som kan ta lång tid.
•••
McLaren har sorg, två medarbetare omkom under torsdagen sedan de krockat på väg till fabriken. Ingen av dem arbetade med F1-teamet.

Krismöte hos mästarna

av Anna Andersson

Den tredje testdagen är i gång i Jerez, men ingen Marcus Ericsson i bilen i dag. I dag är det Robin Frinjs som kör för Caterham och han har också haft problem. Än då länge har han tvingats stanna kort före slutet av installationsvarvet.
Återigen verkar det vara Renault som har problem, trots att motortillverkaren lovade att man skulle lösa problemen under natten.
Red Bull har nämligen inte kört någonting än och Toro Rosso har visserligen kört, men ungefär 20 sekunder långsammare än de andra.
Annars kan vi konstatera att Fernando Alonso kör för Ferrari i dag och Kevin Magnussen har debuterat för McLaren. Adrian Sutil kör för första gången en annan bil än Force India (eller dess föregångare Spyker) och Lewis Hamilton är tillbaka i Mercedesen.
•••
När jag pratade med Marcus Ericsson efter hans andra testdag så sa han bland annat att man hade problem med poweruniten.
– Där har det strulat ordentligt, sa han.
– Men jag tycker ändå att jag har lärt mig mycket om arbetet i garaget och arbetet runtomkring. Även om jag inte har lärt mig så mycket körmässigt.
Han är kvar i Jerez till dess att testerna är slut:
– Jag har så mycket jag måste lära mig så jag ska suga in allt jag kan. Jag tänker gå ut på banan och se om det är något jag kan snappa upp, jag ska lyssna på vad folk har att säga, vara med på alla möten och vara i närheten hela tiden. Även om jag inte kör ska jag ta vara på varje sekund.
•••
Charlie Whiting meddelar att Lotus nos håller sig inom reglerna:
– De presenetrade konceptet i somras och det finns ingenting som inte är okej med det, säger britten till Autosport.
– Det är en mycket smart tolkning av reglerna.
Den bilen får vi se i Bahrain.
•••
Det ryktas om ett krismöte hos Red Bull. Dietrich Mateschitz och Helmut Marko är på plats i paddock och enligt tyska medier har det ååterigen varit rökutveckling i garaget – ännu en gång. Än så länge har man inte kört i dag.
Världsmästarna är inte i fas.

Tungt för Renault – Mercedes imponerar

av Anna Andersson

Den andra testdagen är över och vi kan konstatera att Marcus Ericsson trots strul fick ihop elva varv. Det var inte helt utan problem de heller, men det var elva varv.
Det är mer än vad Red Bull klarade av, Sebastian Vettel stannar på åtta varv, och Toro Rosso körde inte alls.
Det verkar som om ett av de stora problemen är Renaults motor och enligt ryktet så har man ett större fel i ECU:n, elektronikboxen, det sägs också att nya delar är på väg till Jerez och att man hoppas att de är framme i morgon.
Det får vi se då.
Men 19 varv för samtliga bilar med motorer från Renault under den andra dagen, 38 (om jag räknat rätt) på två dagar. Det är för lite.
Renault kommer nu att byta hårdvaran hos alla tre stallen.
– Vi är övertygade om att vi kan ha bilarna startklara till klockan 09.00 på torsdag, säger Remi Taffin från Renault till Motorsportmagazin.
Mercedes däremot verkar trivas bättre. McLaren Mercedes Jenson Button var snabbast, även om vi inte ska bry oss om tiderna än, och Mercedes var klart flitigast. Trots att Lewis Hamilton skadade bilen när han körde in i en däckstapel i går och Nico rosberg inte kunde komma ut på banan förrän kring lunchtid så hann tysken med att köra 97 varv.
– Vi körde totalt 97 varv utan några större problem och det är ett otroligt bra betyg åt teamet i fabriken och åt teamet här på banan, säger Paddy Lowe.
– Nu har vi mycket data att analysera och i morgon ska vi lära oss ännu mer.
•••
Två dagar är avklarade. Vad tycker ni? Vilken bild har ni sett?
Dags att öppna diskussionen igen.

Marcus på banan

av Anna Andersson

Runt klockan 14.00 i dag syntes Marcus Ericsson på banan för sitt installationsvarv Hans första för dagen, hans andra totalt. Han har sedan kört ett par varv till.

Samtidigt har Red Bull och Sebastian Vettel har kört färdigt. Han parkerade i garaget sedan han fått problem med turbon och det rök om bilen.
Ännu en mycket, mycket tung teststart för den fyrfaldige världsmästaren och i morgon är det dags för nykomlingen Daniel Ricciardo att ta över bilen.
Det pratas lite om i fall det är Renaultmotorerna som ställer till problem, Red Bull har inte kunnat köra så mycket som man hade velat inte Caterham heller och inte Toro Rosso.
Det fjärde Renaultstallet ( Lotus) är inte på plats.

•••
Är du intresserad av att höra hur årets F1:or låter?
Kolla här:

•••
Force Indian med Sergio Perez blev stående på banan ungefär klockan tre. Bärgningen tog tid, det rök ur bilen.

Läget vid lunch i Jerez

av Anna Andersson

Vi har nått lunchtid av den andra testdagen och ännu har vi inte sett Marcus Ericsson på banan i Jerez. Varken Caterham eller Toro Rosso har kört någonting i dag och Marussia är på väg med sina lastbilar tillbanan och väntas anlända under sen eftermiddag.
Än så länge har Jenson Button varit snabbast på ett varv (1:36.094), men kom i håg att tiderna är ointressanta. Han berättar dessutom för motorsportmagazin att banan nästan är torr:
– Det är lite blött här och var, men i eftermiddag kommer det att vara het torrt, säger han.
En snygg bild på McLaren:

Det är lite oroande att bilarna med Renaultmotorer har haft problem, Toro Rosso körde 15 varv i går, inget än å länge i dag. Marcus Ericsson fick ett varv i går och Sebastian Vettel har kört totalt sju varv på två dagar.
Inte riktigt bra.
Under förmiddagen testades det med regndäck då det hade regnat under natten och banan dessutom bevattnades. Till lunchtid har det torkat upp. Annars så har det varit en röd flagga, Esteban Gutierrez körde av banan med sin Sauber i kurva fem.
•••
Annars har McLaren släppt att Eric Boullier blir ny racing director för stallet

Action i Jerez – traktorer på banan

av Anna Andersson

Dag 2 av testerna i Jerez har inletts och eftersom det har regnat i natt så väljer Pirelli att genomföra det test av regndäck som skulle ha genomförts på fredag redan i dag. Traktorer har sett till att vattna ännu mer på banan och plötsligt förändras förutsättningarna för de förare som ska köra i dag.
En av dem är Marcus Ericsson.
En annan är Jenson Button, McLaren hade en problematisk dag i går då man hade problem med elektroniken och stallets ingenjörer fick jobba hela natten för att lösa det. Nu är McLaren dock på banan och Button har kört de första varvet med årets bil:

Här ser ni förresten hur det såg ut när banan förbereddes för regn:

••••
Marcus Ericsson var positiv i går när jag snackade med honom efter hans första varv. Han sa bland annat att:
– Det känns otroligt spännande, även om det inte blev den körning som jag hade hoppats på. Det blev ett varv, men det var ett mycket viktigt varv för teamet. Killarna har jobbat som galningar och det var kul att få ge det tillbaka.
– Jag visste redan när vi kom hit att det skulle bli tajt, det fanns en stor risk för förseningar och vi låg på gränsen. Under nattskiftet dök det sedan upp problem när vi skulle installera motor och vi fick problem med elektroniken. Det blev stora förseningar och det var inte så mycket att göra något åt.
•Hur var känslan när du väl fick köra?
– Det var klart pirrigt innan, men det var många system som inte var i kopplade och det var mest ett varv för ingenjörerna. De fick sin info. Körmässigt var det varken bu eller bä.
När det gäller dagen så hoppas han på att få köra mellan 20 och 30 varv innan han lämnar över till Robin Frinjs i morgon och Kamui Kobayashi på fredag.
Mer info om Marcus första dag har du i papperstidningen.
Här är en hälsning från banan:

•••
Precis som det har spekulerats i, Eric Boullier som lämnat Lotus blir Racing Director hos McLaren.
Jag försöker hålla er informerade under dagen.

Sida 250 av 390