Blir Marcus F1-förare i dag?

av Anna Andersson

Det har varit ett par intressanta dygn när det gäller F1 och förarmarknaden.
Den stora frågan är ju vad händer med Marcus Ericsson?
Ja, den frågan finns det i skrivandets stund inget svar på.
Det är inte helt klart.
Klart är i alla fall att Van der Garde blir tredjeförare hos Sauber. När Caterham plockade bort hans sponsorer från sin hemsida så var han klar som reservförare till det schweiziska stallet. Förare är Adrian Sutil och Esteban Gutierrez, men även ryssen Sergej Sirotkin är reservförare.
– Detta är ett viktigt steg i min karriär. Målet är att kunna hjälpa till med utvecklingen av den nya bilen, men jag är racerförare och vill visa vad jag är kapabel till så att jag kan få en förarplats hos Sauber 2015, säger holländaren.
Enligt motorsporttotal ska van der Garde köra ett antal av fredagspassen den här säsongen.
Enligt Adam Coopers F1-blogg är det inte Heikki Kovalainen som kör för Caterham heller.
– Jag fick ett sms av Tony Fernandes som skrev att han behöver två betalförare, säger han till Cooper.
– Så jag antar att det var det, jag räknade stenhårt med det, nu har jag inga planer alls.
•••
Paul di Resta lämnar Force India och F1 för att återvända till DTM där han vann serien 2010.
– Det är sköt att vara tillbaka i DTM och se många välkända ansikten igen. DTM är en riktigt bra racingserie med många bra märken och ett mycket starkt startfält, säger han.
•••
Pirelli levererar däcken till F1 i tre år till. Årets däck har inte presenterats, men självklart kommer vi att ta en titt på dem längre fram.

Amerikanske stall till F1?

av Anna Andersson

Bernie Ecclestone har tagit klivet ner från VD posten. Han gör det eftersom han står åtalad för mutor vid en domstol i München, Tyskland.
Men om detta får så stora konsekvenser vid sidan av pappret återstår att se, han kommer nämligen att fortsätta att jobba i den dagliga verksamheten men han kommer att rappotretera till Peter Brabeck-Letmathe, styrelseordförande i Formula One Group.
Det påstådda brottet är från 2005 då Ecclestone ska ha mutat den då varande banktjänstemannen Gerhard Gribkowsky med motsvarande 281 miljoner kronor. Anledningen ska ha varit att Gribkowsky, som var med och sålda rättigheterna till F1, ska ha sålt dem till CVC, som Bernie Ecclestone ville och inte till Constantin Media som bjöd mer pengar.
Enligt Ecclestone handlade det om utpressning eftersom Gribkowsky annars skulle ha anmält honom till de brittiska skattemyndigheterna.
Gribkowsky dömdes till åtta och ett halvt års fängelse 2012. Då var Ecclestone ett av huvudvittnena.
Nu ska Gribkowsky vittna mot Ecclestone.
Förhandlingarna väntas inledas i april.
•••
Ron Dennis är tillbaka.
Som VD för Mc Larengroup. Han är också delägare i företaget och sitter i styrelsen. Nu lär han besöka fler F1-lopp också.
•••
Det är ett amerikanskt stall som vill till F1, Gene Haas och hans Team Haas Racing Development från USA har ansökt om en plats till 2015. Det bekräftar Günther Steiner som tidigare har arbetat med Jaguar och Red Bull och som nu ska bygga upp ett F1-team åt Haas.
•••
När det gäller Michael Schumacher är läget oförändrat. Kritiskt men stabilt och han ligger fortfarande i koma.
På Ferraris hemsida finns det nu ett ställe som heter Forza Michael. Där samlas lyckönskningar till Schum från twitter och facebook. Luca di Montezemolo har så klart lämnat några ord.
– Alla hos Ferrari följer din kamp, precis som vi gjorde under de många GP-lopp som du vann åt oss och jag är säker på att du kommer att vinna det här tuffa och viktiga loppet också.
•••
Trevlig helg – ni har väl inte missat Robert Kubicas framfart i WRC?
Själv tänker jag kika på EM-handboll i helgen.

Då kommer nya Red Bull

av Anna Andersson

Nu börjar det närma sig. Det är inte långt till de första bilarna presenteras och till de första testerna i Jerez, Spanien. De två efterföljande testerna körs sedan i Bahrain.
Här presenterar stallen sina bilar:
24. januari: McLaren
25. januari: Ferrari
28. januari: Red Bull – klockan 08.40.
28. januari: Mercedes
28. januari: Caterham
Efter de första testerna: Lotus
•••
Pirelli stannar i F1 ytterligare tre år, kontraktet gäller till och med 2016. En nyhet för 2014 är att alla stall har åtta testdagar som genomförs efter lopp i Europa och alla de dagarna är också däcktester.
En av testdagarna inför säsongen kommer att vara ett regntest, men med tanke på att man avslutar i Bahrain handlar det troligen om ett konstgjort regn.
•••
Bernie Ecclestone bekräftar att han förhandlar med två nya stall till säsongen 2015.
– Det handlar om två nya namn, inga biltillverkare, säger Ecclestone till Handelsblatt.
Det ryktas också om att han tänker köpa Nürburgring.
Vi vill säkerställa att det är ett lopp i Tyskland varje år.
•••
För Michael Schumacher är läget det samma som tidigare, kritiskt men stabilt.
•••
Inga nyheter när det gäller Marcus Ericsson heller. I Holland pratas det mycket om Giedo van der Garde och Robin Frijns som har ett nytt management (Timo Gans och Thilop Damm).
– Vi ska göra allt för att behålla dörren till F1 öppen för mig och jag är säker på att vi lyckas, säger den 22-årige holländaren som var reservförare hos Sauber förra året. Det har ryktats om att han får samma roll hos Caterham i år, men med fler möjligheter at köra under fredagarna.
•••
Och så sägs det att Sebastian Vettel har blivit pappa. Han och hans Hannah ska ha fått en flicka i söndags och alla mår bra.
Men det är inte bekräftat än.

En dröm kan bli verklighet

av Anna Andersson

Marcus Ericsson.
Det har inte pratats om så mycket annat den senaste veckan, ja till och med den senaste månaden. Själv säger han inte mycket, inte mycket mer än att han väntar med spänning på vad som ska ske framöver.
Eje Elgh, som är hans rådgivare säger lite mer, eller han har ändrat sig från:
Jag vet ingenting
Till:
Jag vet lika lite som du.
Till att han i fredags sa:
Jag kan inte drömma om att han kör F1 2014.
Till i går då han sa:
Inga kommentarer.
Någonting är på gång.
Dessutom har Tony Fernandez twittrat om att han är på väg till Sverige.
Och det ryktas om att Marcus nu har sponsorer som är villiga att betala för en plats hos Caterham.
Där ligger vi nu.
Det är ju så att när det gäller de två sista platserna hos det stallet som varit sämst den gånga säsongen (och därför inte får lika många och sköna miljoner av Bernie Ecclestone som tidigare) att de behöver sponsorer. Förare som tar med sig kapital till stallet.
Att betala för sig är inte heller något nytt, Michael Schumacher gjorde det inför sin debut med Jordan 1991, Fernando Alonso gjorde det när han körde för Minardi., Pastor Malonado gör det och Sergio Perez gör det. Det är ett sätt för stallen att överleva i dagens hårda ekonomiska klimat.
Det är en väg in för förare som inte finns med i något av ungdomssatsningarna – typ Sebastian Vettel som stöttats av BMW, Lewis Hamilton som stöttas av McLaren och Kevin Magnussen som också har backning från McLaren.
Bara det faktum att Marcus Ericsson nämns i samband med ett F1-kontrakt är stort. Han är nära nu, men det är fortfarande en bra bit kvar, finanserna måste stämma, när ska pengarna betalas och hur ska prestationerna se ut?
Sådana frågor är viktiga.
Och det finns andra kandidater. Kamui Kobayashi har arbetat på sin F1-comeback i ett år, Giedo Van der Garde körde för stallet 2013 och har sponsorer, Heikki Kovalainen har erfarenhet men inga större sponsorer och även Robin Frijns, som var testförare hos Sauber förra året, har nämnts i samband med Caterham.
Om det nu inte blir F1 för Marcus Ericsson utan World Series så är det också ett bra alternativ. Ett bra steg på vägen mot målet att nå F1. Blir det F1 så har han fått en otrolig chans, visserligen i seriens sämsta stall – men som sagt Alonso startade i Minardi, Schumacher hos Jordan och Felipe Massa och Kimi Räikkönen hos Sauber.
Det kan mycket väl vara steg ett på trappstegen.
Men en viktig sak som är lätt att glömma bort är hur viktigt det är att Marcus Ericsson ens är nära F1.
Det ger en mycket bra signal till de talanger som kommer bakom honom – de ser att drömmen om F1 inte behöver stanna vid att vara just en dröm.
•••
Jenson Buttons pappa John gick bort i söndags. Han var en välkänd man i paddock, besökte nästan varje lopp, pappa och son Button trivdes mycket bra tillsammans. En stor förlust för Jenson Button och för F1-cirkusen.
John Button blev 70 år och enligt brittisk media dog han av en hjärtattack.
•••
I går startade Kimi Räikkönen sin väg mot sin andra VM-titel med Ferrari. Han var tillbaka i Maranello och körde simulatorn.
– Det känns bra att jobba igen, säger han enligt motorsporttotal.
– Jag har börjat vänja mig vid de system och de procedurer som vi kommer att uppleva i år och då är simulatorn ett viktigt redskap.
•••
Davide Valsecchi vann GP2 2012, i fjol var han tredjeförare för Lotus. Han har ännu inte fått någon lön, men är säker på att han får det när stallet kan betala. Han jämför sin lön med en kypares.

Maldonado väljer 13 – alla nummer 2014

av Anna Andersson

Här är alla förare och deras nummer 2014.

Sebastian Vettel Red Bull 1 (eller nummer fem om han inte vinner VM)
Daniel Ricciardo Red Bull 3
Lewis Hamilton Mercedes 44
Nico Rosberg Mercedes 6
Fernando Alonso Ferrari 14
Kimi Räikkönen Ferrari 7
Romain Grosjean Lotus 8
Pastor Maldonado Lotus 13
Jenson Button McLaren 22
Kevin Magnussen McLaren 20
Nico Hülkenberg Force India 27
Sergio Perez Force India 11
Adrian Sutil Sauber 99
Esteban Gutierrez Sauber 21
Jean-Eric Vergne Toro Rosso 25
Daniel Kvyat Toro Rosso 26
Felipe Massa Williams 19
Valtteri Bottas Williams 77
Jules Bianchi Marussia 17
Max Chilton Marussia TBA
??? Caterham –
??? Caterham –

•••
Intressant att FIA listar Max Chilton som förare för Marussia, även om hans namn inte är officiellt bekräftat av Marussia än…
•••
Pastor Maldonado valde nummer 13, otursnummret….tillåt mig att småle.
Fernando Alonso påpekade via twitter att 14 är hans lyckonummer och har varit det sedan 1996. Då vann han kart-VM i bil nummer 14 den 14 juli och han var 14 år gammal.
Räcker det för en tredje VM-titel?
Sebastian Vettel har nummer fem de år han inte är regerande mästare. Det är det nummer han hade när han vann sin första titel 2010.
•••
Trevlig helg

Mackan och F1

av Anna Andersson

Återigen dyker det upp rykten om att Marcus Ericsson är klar för F1. Jag har haft kontakt med folk i Marcus närhet i ett par månader och inte hört annat än dementier. Nu fick jag också publicera en sådan på webben:

Det sägs att Marcus Ericsson är klar för F1.
Det stämmer inte.
– Nej, han är inte klar, säger Eje Elgh som sköter racerförarens karriär.

Redan i november dök det första ryktet om Marcus Ericsson och Caterham upp sedan svensken synts i Caterhams motorhome i samband med F1-finalen.
Redan då sa Eje Elgh till Sportbladet att det inte pågick några förhandlingar. Han har sedan vidhållit det vid flera samtal under hösten och han säger samma sak i dag.
– Vi förhandlar inte med Caterham, säger F1-experten som också jobbar tillsammans med Marcus Ericsson.
– Vi började jobba ihop när Marcus var 14-15 år och vi har hela tiden haft ambitionen att han ska köra F1 en vacker dag. Ända sedan den första dagen har vi gjort saker och pratat med folk för att vi ska få uppmärksamhet och så att det ska leda till F1 Vi har pratat med alla stall och berättat vad Marcus har gjort och visat på hans resultat. Självklart har vi pratat med Caterham också. Det är ett av tio stall. Men detta är rena spekulationer.
•Har han de 200 miljonerna som krävs för att köpa sig en styrning?
– Nej. Han har inte de pengarna, säger Eje Elgh.
– Jag kan inte drömma om att han ska köra F1 2014.
Samtidigt lever drömmen om F1-vidare för 23-åringen som kört GP1 de senaste åren.
– Det är klart att jag skulle bli glad om han kör F1, men det skulle det vara konstigt att jag inte vet om det för jag är den som jobbar närmast Marcus. Jag ska vara den som vet, säger Eje Elgh.
Sportbladet har sökt Marcus Ericsson för en kommentar.

•••
Ärlöigt talat tycker jag synd om Marcus, dessa rykten poppar upp hela tiden och om han nu inte ska köra F1§, hur intressant blir det då att höra om hans nya satsning?
Oavsett hur bra det är så står det i skuggan av F1.
Han var hos Caterham i deras motorhome under F1-finalen i Brasilien, troligen med hjälp av kontakter hos Eje Elgh och Charlie Häggstam.
Inom F1 är det så att alla förare som inte har någon styrning är aktuella för alla stall och ett stallsom sparkade Heikki Kovalainen som vunnit lopp för att han inte hade några pengar och behandlade Jarno Trulli på samma sätt lär knappast vara så enormt intresserade av en svensk – hur trevlig och talangfull han än är.
Jag hade gärna sett Marcus Ericsson i F1. Det hade varit otroligt roligt och han hade inte gjort bort sig.
Kanske får vi göra det i framtiden, jag tror inte att det blir 2014. Då lär Ericsson köra någonting annat – för att försöka öka på sin bas och sedan få köra F1 längre fam.
Han är trots allt bara 23 år.

F1-nyheter

av Anna Andersson

Kommer den tuffe japanen Kamui Kobayashi tillbaka till F1?
Det ryktas om att han och Caterham är överens. Kobayashi körde två lopp för Toyota 2009, därefter bytte han till Sauber och 2012 stod ha på pallen i Japans GP. Förra säsongen körde han Le Mans.
– Vi kommer snart att meddela vilka förare vi ska arbeta med i år, säger en talesman för Caterham till Sky Sport.
– Vi diskuterar även med andra förare som har liknande erfarenheter som Kamui. Med tanke på de nya reglerna är det väldigt viktigt att vi har en förare som för med sig viss erfarenhet ini teamet.
Även Heikki Kovalainen har nämnt och precis som Marcus Ericsson, dock har svenskens management dementerat de uppgifterna till mig flera gånger.
•••
Kevin Magnussen gjorde i går klart att han kör med nummer 20 den kommande säsongen. Jenson Button väljer ett ännu högre nummer:

Daniel Ricciardo, Red Bulls nyförvärv kör med nummer tre. Sebastian Vettel?
Han är världsmästare och kör med nummer 1. Det har ju fungerat bra för honom de senaste tre åren, jag har för mig att han hade nummer fem när han vann 2010.
Det är de enda tre siffrorna som är officiella, det sägs att Valtteri Bottas vill ha nummer 77, Lewis Hamilton 44 och Fernando Alonso 14.
•••
Telemex, ny titelsponsor för Force India?
Inte omöjligt med tanke på att Sergio Perez kör där nästa säsong.
Dessutom ryktas det om att Sony kan bli ny titelsponsor för McLaren. Britterna behöver en ny sponsor och man vill gärna ta bort den silverfärgade lacken som kommer från tiden med samarbetet med Mercedes.
Den 24 januari får vi se, då presenteras McLarens bil.
•••
I dag är det exakt fyra år sedan Red Bull presenterade sin RB6.
Sedan dess har stallet sopat hem samtliga VM-titlar…..
•••
Jean-Eric Vergne har en ny tävlingsingenjör, Xevi Pujolar
•••
Michael Schumachers hälsotillstånd sägs vara oförändrat, kritiskt men stabilt. Enligt Bild har läkarna nu spärrat hans journal efter det att flera anställda varit inne och tjuvkikat på bilderna från Schumachers hjärnröntgen. Numera är det bara behandlande läkare som med en egen kod kan se bilderna.

Då kommer de nya bilarna

av Anna Andersson

Här är de datum som är klara när det gäller presentationerna av bilarna 2014:

McLaren 24 jauari.
Mercedes och Caterham 28 januari i Jerez (ber om ursäkt för den felaktiga infon jag gav tidigare om Mercedes).
Enligt Lotus Eric Booullier är det ingen katastrof att deras bil inte är klar till testerna i Spanien.
– Även andra stall kommer att saknas där, säger han.

•••
Här kan du träffa Kevin Magnussen, Danmarks F1-hopp:

•••
Vi hörs

Schumi körde inte för fort

av Anna Andersson

I dag har det återigen varit en dag som har fyllts av Michael Schumachers olycka. Stadsåklagaren höll en presskonferens och vi kan ta med oss ett par saker:

•Michael Schumacher körde inte för fort. Han hade anpassat farten efter vad en duktig skidåkare kör i ett liknande område.
•Hans hjälm hade en kamera. Den filmen är två minuter lång och hjälper utredarna som studerar den ruta för ruta.
•Filmen visar ingen annan person än honom själv och ljudet är av skidor som kör i lös snö.
•Han körde på en sten, tappade balansen, föll ungefär tre och en halvmeter och slog huvudet i en klippa.
•Han hittades nio meter utanför pisten.
•Hjälmen delades i två delar.
•Det var ett medvetet val att lämna pisten.
Enligt hans manager Sabine Kehm är tillståndet fortfarande kritiskt, men stabilt. Hon säger att hon aldrig har bekräftat att hans liv inte är i fara.
•••
Om du inte har tröttnat på mina ord och min röst så kan du höra den här i ett snack med Aftonbladets TV om just Michael Schumacher:

Jag lider verkligen med Schuamchers fru och familj. Detta berör.

•••
Mercedes presenterar sin nya bil i Jerez den 29 februari.

•••
När det gäller design är han ett genie.
Så säger den fyrfaldige OS-mästaren Ben Ainslie som numera arbetar med segelbåtar och America´s cup. Han bekräftar att han har diskuterat en gemensam framtid med Red Bulls superdesigner.
•••
Kevin Magnussen har nummer 20 i år. Samma nummer som han hade när han vann Formel Renault 3,5 förra året.
•••
Jag ber om ursäkt för att bloggen har blivit lite lidande de senaste dagarna. Det har gått för runt, med Schumachers olycka, Dakarrallyt, förberedelser inför F1-säsongen och två barn vars far är mitt i en EM-uppladdning.

Ingen akut fara för Schumachers liv

av Anna Andersson

Dagens uppdatering när det gäller Michael Schumacher är att läget fortfarande är kritiskt, men stabilt. Det säger manager Sabine Kehm i ett officiellt uttalande och hon ber också medierna att låta spekulationerna vara och lämna familjen i fred.
Några timmar senare säger en av RTL:s reportrar att han har pratat med Sabine Kehm som berättar för honom att Schumachers liv inte längre är i någon akut fara.
Men det är inte officiellt bekräftat.
Så är läget.
På onsdag håller stadsåklagare en presskonferens i Albertville där man ska diskutera skuldfrågan.

Nu är det dags att kika på det sportsliga.
Lotus hinner inte göra klart sin nya bil E22 till testet i Jerez om tre veckor och Patrick Louis lämnar sin position som VD. Han ersätts av Matthew Carter.
– VI behåller täcket över vår bil något längre än vad andra stall gör. Vi har bestämt oss för att det inte passar vårt program att genomföra testet i Jerez med den nya bilen. Däremot ska vi vara klara för att presentera vår nya bil under representativa förhållanden i Bahrain, säger stallets teknikchef Nick Chester i ett pressmeddelande.

Sida 252 av 390