Sergio Perez stannar i F1

av Anna Andersson

Sergio Perez byter McLaren mot Force India 2014 och blir därmed stallkompis med Nico Hülkenberg som lämnade Sauber.
– Detta bytet har hela tiden varit mitt första alternativ och jag är glad att det nu är klart, kommenterar Perez som kört F1 för Sauber och McLaren.
Det betyder att Paul di Resta och Adrian Sutil får leta efter andra förarplatser till nästa säsong.
Båda har fört samtal med Sauber….
•••
FIA vill ha fler team. Till och med den tredje januari kan nya stall anmäla sitt intresse. FIA vill ha 12 stall och i kontraktet förbinder ett nytt stall sig att stanna inom F1 mellan 2015 och 2020.
•••
Nästa vecka ska fyra stall, Red Bull, Toro Rosso, Ferrari och Mercedes testa däck åt Pirelli med fjolårets bil. testet sker i Bahrain, men Sebastian Vettel kommer inte att vara där. Han är hemma hos sin gravida sambo, paret väntar sitt första barn i januari.
•••
Trevlig Lucia

Ecclestone stäms på 400 miljoner

av Anna Andersson

Så är det dags igen. Bernie Ecclestone måste till domstolen. Nu är det Bayerische Landesbank som har stämt honom på ett skadestånd värt mer än 400 miljoner dollar.
Banken anser att Ecclestone och deras man Gerhard Gribkowsky sålde sina andelar allt för billigt till CVC 2006.
Gribkowsky dömdes förra året till ett åtta och ett halvt år i fängelse för korruption.
•••
Saubers bil har klarat kraschtestet till 2014 och Paul di Resta bekräftar att han förhandlar med stallet.

Vettel:- Reglerna är idioti.

av Anna Andersson

Sebastian Vettel är förbannad.
Riktigt förbannad.
Han varken gillar eller förstår de nya reglerna. De som säger att förarna får dubbla poäng i säsongsfinalen (och då ska ni veta att man diskuterade om man skulle får dubbla poäng de fyra sista loppen).
– Tänk om de hade gett ut dubbla poäng den sista omgången av Bundesliga, säger han till Sport Bild.
– Det är idiotiskt och det straffar den som har arbetat hårt under hela säsongen. Jag uppskattar traditionen kring gamla F1 och har ingen förståelse för den nya regeln.
Bernie Ecclestone, FIAs president Jean Todt, Ferrari och Mercedes röstade för de nya reglerna. Red Bull röstade mot dem.
– Men vår stallchef Christian Horner hade inte majoritet, säger Red Bulls Helmut Marko.
– Först ville man ha dubbla poäng de sista fyra loppen, men då hade ju inledningen av VM varit helt värdelös.
Vad tycker ni om den nya regeln?
•••
Vettel och hans Hanna Prater ska för övrigt bli föräldrar 2014. Paret lärde känna varandra redan under sin skoltid i Heppenheim och har varit tillsammans i sju år, men det finns inte speciellt många bilder av dem tillsammans. Hon är nästan aldrig med på racerbanan:
– Du tar väl inte heller med dig din fru till jobbet, har Vettel sagt när någon journalist har frågat om varför hon så sällan är på plats.

Vettel överlägsen – reglerna ändras

av Anna Andersson

Sebastian Vettel är för överlägsen.
Därför ändras reglerna.

I år vann Red Bulls Sebastian Vettel F1 för fjärde året i rad och under hösten pulveriserade han allt motstånd. Så ska det inte se ut framöver.
Därför kommer man nästa år att dela ut dubbla poäng i både förar- och konstruktörsmästerskapet under säsongsfinalen i Abu Dhabi. Detta för att mästerskapet ska vara spännande ända in i det 19:e och sista loppet.
Det betyder att den förare som vinner i Abu Dhabi får 50 poäng, tvåan får 36 poäng. I år hade det dock inte räckt. Sebastian Vettel hade ett så stort avstånd redan inför finalen att han hade varit klar mästare även med den nya poängräkningen. Vid två andra tillfällen de senaste åren, 2008 och 2012, hade däremot en sådan regel ändrat sluttabellen.
Båda gångerna hade Ferrari tagit hem VM-titeln. 2008 hade Felipe Massa vunnit VM istället för Lewis Hamilon, McLaren och förra året hade Fernando Alonso vunnit VM, inte Sebastian Vettel.
En annan nyhet är att förarna själva får välja nummer, mellan 2 och 99.
Ettan tillhör världsmästaren – om han vill ha den. Efter honom väljer föraren i den ordning de placerat sig i föregående mästerskap. Docxk är det ingen som kör med numemr 13…det anses vara ett otursnummer.

Dessutom tror man på en övre budgetgräns 2015

Hamilton anklagar F1-förare för att vara en bedragare

av Anna Andersson

Nu är kalendern för 2014 bekräftad. Inget lopp i Sydkorea 2014, inte heller i Indien. Även de planerade racen i Mexiko och New Jersey stryks.
I USA krockar F1-helgen i Austin med NASCAR-helgen i Fort Worth. Det är 30 mil mellan de båda arenorna och racen körs på samma dag.

Här är kalendern en gång till:

16 mars – Australien (Melbourne)
30 mars – Malaysia (Sepang)
6 april – Bahrain (Sakhir)
20 april– Kina (Shanghai)
11 maj – Spanien (Barcelona)
25 maj – Monaco (Monte Carlo)
8 juni – Kanada (Montreal)
22 juni – Österrike (Spielberg)
6 juli – Storbritannien (Silverstone)
20 juli – Tyskland (Hockenheim)
27 juli– Ungern (Budapest)
24 augusti – Belgien (Spa-Francorchamps)
7 september– Italien (Monza)
21 september– Singapore (stadslopp)
5 oktober – Ryssland (Sotji)
12 oktober– Japan (Suzuka)
2 november– USA (Austin)
9 november – Brasilien (Sao Paolo)
23 november – Abu Dhabi (Yas Marina)
9

•••
Sebastien Buemi och Felix da Costa stannar som testförare hos Red Bull.
•••
Det ryktas om att båda Ferrari och Renault har testat sina motorer för 2014 på banan. Mercedes dementerar uppgifterna om att de har testat sin motor på banan.
•••
Anthony Hamilton har stämt Paul di Resta för att han fick sparken och för att han har missat en hel del inkomster. Till stor del handlar det om en sponsor, Go Fast, där pengarna hamnade på Hamiltons konto i Grenada…
Enligt Hamilton har han investerat mycket tid och pengar i di Resta, och han sa:
– Man gav mig intrycket att jag skulle belönas både ekonomiskt och med lojalitet, men så är det inte. Jag är inte hans manager och sedan Paul felaktigt avslutat vårt samarbete är det mycket svårare för mig att hitta jobb inom F1.
Hamilton menar att di Resta förstörd hans rykte, att han är inkompetent och en bedragare.
Pappa Hamilton som var manager åt sin son mellan 2007 och 2010 hävdar också att han inte har fått en cent av sonen, detta trots att man pratade om en avskedspresent på tre-fyra miljoner dollar:
– Jag har aldrig bett Lewis om en cent och efter hans VM-titel 2008 fick jag ett tack, det för 18 års stöttning.
Samtidigt påpekar han att han inte har något problem med det och inte är den som springer efter utlovad ersättning.
•••
Trevlig helg.
Här har vi levt med stormen Sven, eller Xander som den heter här, i snart ett dygn. Inget vidare.

Så blir F1-året 2014

av Anna Andersson

Inget New Jersey, inget GP i Mexiko och inte heller i Indien. Det bekräftar Bernie Ecclestone. Det kan också hända att Sydkoreas GP stryks 2014. Så här ser läget ut i dag och av de planerade 23 loppen är det just nu 20.
Det kan också bli 19.

16 mars – Australien (Melbourne)
30 mars – Malaysia (Sepang)
6 april – Bahrain (Sakhir)
20 april– Kina (Shanghai)
27 april – Sydkorea (Mokpo) Ej bekräftat
11 maj – Spanien (Barcelona)
5 maj – Monaco (Monte Carlo)
8 juni – Kanada (Montreal)
22 juni – Österrike (Spielberg)
6 juli – Storbritannien (Silverstone)
20 juli – Tyskland (Hockenheim)
27 juli– Ungern (Budapest)
4 augusti – Belgien (Spa-Francorchamps)
7 september– Italien (Monza)
21 september– Singapore (stadslopp)
5 oktober – Ryssland (Sotji)
12 oktober– Japan (Suzuka)
26 oktober– Abu Dhabi (Yas Marina)
9 november– USA (Austin)
30 november – Brasilien(Sao Paulo)
•••
Just nu ryktas det och pratas mycket om att Marussia och Sauber diskuterar en sammanslagning….Marussia har en förare klar, Jules Bianchi. Sauber ingen….
•••
Paul di Resta har nog gjort sitt i F1. Det sa han själv i samband med en domstolsförhandling. Lewis Hamiltons pappa Anthony var tidigare manager för skotten och har nu stämt honom. I samband med mötet i domstolen sa di Resta till närvarande journalister att det knappast blir F1 2014. Det är däremot troligt att han kör IRL. Kanske ersätter han sin skadade kusin, legendaren Dario Franchitti hos Ganassi?

Ecclestone kritiserar Alonso

av Anna Andersson

Bernie Ecclesone kritiserar Fernando Alonso. Han anser att spanjoren inte var helt koncentrerad under säsongen som gick:
– Jag är lite besviken på Fernando, jag är ett av hans och Ferrari stora fans. Det kändes som om han gav upp kampen om titeln.
•••
I dag ska det bli klart. Nico Hülkenberg kör för Force India nästa år. Det är inte bekräftat än, men flera olika tyska källor säger att dealen redan är ett faktum….Han återvänder till stallet han lämnade 2012.
Däremot är det inte klart vad som händer med Adrian Sutil (trots att han i Brasilien sa i TV att han kör för Force India nästa år också). Han jämförde nyligen sin bil med en morot. Han menar att Foce India själva sumpade 30-35 poäng i år. Sutil har ännu ingen förarplats till 2013. Hans chanser hos Force India lär inte öka efter detta uttaande.
•••
Ross Brawn säger att han är öppen för alla förslag, men F1 är prioritet. Ferrari?
•••
Det blir inget Race of Champions i år oroligheterna i Thailand sätter stopp för evenemanget, men när jag såg startfältet kändes det ändå inte som någon mästartävlig. Susie Wolff, Felix Baumgartner och Karun Chandhok är inte direkt några mästare för mig.

Maldonado klar för Lotus

av Anna Andersson

Så är det klart. Pastor Maldonado och hans sponsor går till Lotus 2014. Han bilar förarpar tillsammans med Romain Grosjean.
Känns som ett litet (förstå min ironi) nedköp på förarplatsen Räikkönen mot Maldonado. Å andra sidan får det ett tillskott i ekonomin som de länge har behövs. Känns bara trist att även Lotus väljer betalförare – återigen är det tydligt att det är pengarna som styr.
•••
F1 diskuterar om det är dags för två obligatoriska depåstopp, precis som i DTM. Turbomotorerna lär öka slitaget på bakdäcken 2014 och tanken är att den föreslagna regeländringen ska minska säkerhetsriskerna nästa säsong.
•••
Adrian Sutil lär inte köra kvar hos Force India nästa år. Stallet är intresserat av Sergio Perez och av Nico Hülkenberg, men var tar Sutil vägen med sina sponsorer?
Ja han vill till ett bättre stall:
– Jag vill ju uppåt, säger han till auto, motor und sport.
– Det är inte roligt att strutta omkring där bak längre. Där bak är alla helt galna och kör bara in i din bil. Längre fram har man inte samma problem.
Han är rätt ruff i sin kritik och säger bland annat detta om säsongsfinalen i Brasilien:
– Efter loppet pratade jag med Gutierrez, man förstod det också. Det är egentligen en rätt smart kille.
– Perez smällde till mig när han körde om. Han körde rätt in i mitt däck. Det är onödigt.
– När det gäller Maldonado så finns det inget mer att säga. Han attackerade mig redan under formationsvarvet. Då tänkte jag ”nu är det över”. Och det efter hans agerande i Austin (incidenten under första varvet).
Men det har Sutil inte pratat med Maldonado om:
– Det är ingen idé att prata med vissa av förarna, han snurrade ju i Brasilien också.
Sutil anser också att det är Maldonado som bär skulden till att han själv och Jean-Eric Vergne rörde vid varandra på det första varvet.
– Det var helt klart hans fel. Han tog platsen från Vergne. Han bär skulden och när man kör in i en kurva måste man lämna plats till konkurrenterna. De kan ju inte bara försvinna i luften. Han snurrade själv och ska inte gnälla över det.
Ändå är det Maldonado som kör för Lotus nästa år….

Ferraris munkavle på Alonso

av Anna Andersson

Ferrari har tröttnat på Fernando Alonsos utspel på twitter. Tidigare har han luftat sina åsikter och ibland varit öppet kritisk till sin arbetsgivare.
Det kommer han inte att vara fler gånger:
– Vi förbjuder honom att använda twitter, säger president Luca di Montezemolo.
– Alonso kan i fortsättningen, precis som alla andra, skriva det han vill på twitter. Men det som gäller Ferrari det kommer också att gå via Ferrari.
•••
I dag meddelade Mercedes att Ross Brawn lämnar stallet. Paddy Lowe och Toto Wolff tar över. Brawn lämnar stallet den 31 december:
– Jag ville vara säker på att det är helt rätt tidpunkt att gå så att vi kan säkerställa att stallet når framgångar framöver, säger Brawn.
– 2014 är en nystart för sporten och därför känns det rätt att ett nytt management tar över och ser till att vi har den bästa möjliga organisationen de kommande åren.
Vad Brawn ska göra är oklart, men det ryktas om Ferrari.
•••
Mark Webber har ju lämnat F1 och nu snackar han verkligen i klartext. Bland annat säger han detta om Helmut Marko:

– Jag vet fortfarande inte vilken roll han egentligen har i stallet. Han har varit kritisk mot mig sedan den första dagen vi träffades, men å andra sidan var det han som hämtade Sebastian och där har han ju gjort ett bra jobb. Jag förmodar att han är besviken över att ett F1-stall måste köra med två bilar.

…om Sebastian Vettel:
– Det är uppenbart att han har en stor talang, hans styrka är kvalet och de fem första varven. Det är svårt att kontrollera den delen av loppet, men han gör det perfekt. När jag ser tillbaka är det så att det negativa överväger det positiva. Det har helt enkelt varit för mycket. När vi är 50 kanske vi ser saker med andra ögon, men just nu är det fortfarande svårt.

…om Christian Horner:
– Jag skulle säga att vi inte står varandra så nära som vi tidigare har gjort. Om det inte finns något som lockar Christian kommer han att stanna länge hos Red Bull väldigt, väldigt länge. Därför ville han att saker och ting skulle gå så smidigt som möjligt och i vissa situationer har det inte direkt varit någon fördel för mig. Det har skadat vår relation.
Hans åsikter låg på hans officiella hemsida, men har nu plockats bort.

Är problemet Fernando eller Ferrari?

av Anna Andersson

Ferrari har haft en tung säsong, i år hade man hoppats på att ta tillbaka VM-titeln. Istället tog Red Bull sin fjärde titel i rad och Ferrari har inte vunnit sedan 2007. Då tillsammans med Kimi Räikkönen som också kommer tillbaka nästa år.
– Det var absolut ett år att glömma, säsongen var en besvikelse, säger Ferraris Luca di Montezemolo till RAI Uno och han påpekar att det finns tre anledningar till att man inte kunde vinna VM.
– Dels var det att vi inte klarade av att vidareutveckla bilen under den andra halvan av säsongen. Jag vill ha en förklaring till det, det vore inte så bra om vi inte hittade anledningen till det, säger han och påpekar att däcken var ytterligare en anledning till att man inte lyckades.
– Vi byggde bilen efter ett speciellt storts däck och vi kunde konkurrera med dem, sedan bytte man däck (kring Ungerns GP) och det var helt klart en nackdel för oss och en fördel för andra.
Dessutom påpekar han att Mercedes (som också snuvade Ferrari på andraplatsen i konstruktörsmästerskapet) var den tredje anledningen:
– Det fanns ett stall som påverkade reglerna och det var rätt märkvärdigt.
Som ni minns testade Mercedes Pirellis däck efter loppet i Barcelona med årets bil och sedan straffades man med att inte få vara med under juniortesterna.
Ferraris kräftgång har även andra noterat. Bernie Ecclestone kommenterade det också efter säsongsfinalen när han sa:
– Jag vet inte om det är Fernando eller Ferrari som är problemet.
– Jag hoppas att inte Fernando förlorar sin motivation. Om han tror att stallet inte kan ge honom den bilen som han vill ha kommer han, vid något tillfälle, att förlora hoppet, säger Ecclestone som trodde att Alonso skulle vinna årets VM-titel.
– Ärligt talat hade jag trodde jag att Fernando skulle vinna VM i år. Folk tror att bara namnet räcker för att Ferrari ska vinna titeln, men jag är övertygad om att Herr Montezemolo kommer att satsa ännu mer på sitt stall nästa år och att vi kommer att se ett helt annat team nästa säsong.
•••
Som sagt det blir lite kortare blogg uppdateringar när det nu inte händer så mycket, men jag försöker att hitta någonting att dela med mig av i alla fall.

Sida 254 av 390