Avslutningen

av Anna Andersson

Det verkar som om Ross Brawn lämnar Mercedes i slutet av denna vecka. På väg till Ferrari?
– Let´ see, säger han själv…
Han var chef hos Ferrari under Shumis era, kan han bidra till att italienrna slåss om VM-titen 2014?

När det gäller Pastor Maldonado snackar han med så väl Lotus som Sauber. Han har en fet plånbok med sig, 35 miljoner euro (47 miljoner dollar).
– Vi är rätt nära en lösning, säger han.
– Vi har jobbat hårt i flera månader och väntar på att det ska lösa sig, allt sådant som man gör med kontrakt hit och dit.
– Men innan det är undertecknat vet man aldrig, jag föredrar att skriva under och vara helt säker innan jag berättar vad som gäller.
•••
Säsongsavslutning för McLarens tooned:

Får vi följa en dansk nästa säsong?

•••

276 dagar hemifrån

av Anna Andersson

Säsongen 2013 är precis avslutad.
Men snacket inför 2014 håller i sig. Det senaste är att Nico Hülkenberg skrev på för Force India en timme efter det att han gick i mål för Sauber i Brasilien. Hos Sauber fanns det ingen plats mer för honom, stallet var besviket, inte för att han inte presterat på banan utan för att han varit hos Lotus och testat en sits och för att hans manager hotat med att Hulken skulle köra de avslutande två loppen för Lotus om han inte fick betalt.
Så nu återvänder Hulken till Force India, där han körde 2012.
Hans nya stallkompis blir enligt uppgift Sergio Perez, som har med sig ungefär 15 miljoner euro i sponsorpengar. Han lämnar McLaren efter bara en säsong.
Han ersätts av Kevin Magnussen hos McLaren det är redan klart och det ryktas om att Marcus Ericsson och Heikki Kovalainen är Caterhams nya förarpar. Ericsson vill inte kommentera och Eje Elgh säger sig inte ha hört någonting om det, men vi lär få anledning att återkomma i ärendet…
När det gäller Adrian Sutil, som kört för Force India i år, så sägs han vara på väg till Sauber. Hans flickvän Jenny tog ett glas bubbel med Saubers stallchef Monisha Kaltenborn efter loppet i Brasilien och Sutil har länge velat köra för det schweiziska stallet. Han har dessutom stora tyska sponsorer med sig, däremot är det oklart vad som händer med Paul di Resta.
Det ryktas om att hans kusin Dario Franchitti kan öppna ett par dörrar i Indycar åt honom. Själv har Franchitti precis lagt av eftersom läkarna påtalat för honom att det efter den senaste kraschen är för riskabelt för honom att tävla vidare. Om Franchitti, som är en mycket välmeriterad Indyförare med både titlar och segrar i Indy 500, skadar sig igen riskerar han förlamning.
•••
Ferrari presenterar sin nya motor (v6:an) i slutet av december.
•••
Detta twittrade Fernando Alonso för några dagar sedan. Det ger lite perspektiv på vad F1-förarna, alla andra som arbetar med och kring F1, samt deras familjer upplever varje år:

Med andra ord har varken jag eller maken rätt att klaga. Han är bara väck sisodär 170 dagar om året och tillbringar ungefär 60 av dem i buss;-)

•••
Även om säsongen är slut lovar jag att försöka hålla liv i bloggen även denna vinter, men jag inte kan garantera att den uppdateras varje dag. Så klicka in, alltid finns det något att berätta om och något att diskutera.
Dessutom så vet ni väl att det är motor i Sportbladets papperstidning varje lördag. En motorlista där veckans tio bästa nyheter presenteras i kortare form och en artikel om det just nu hetaste ämnet, det kan vara F1, enduro, rally eller precis som jag skrev just det som det snacka mest som just nu.
Vi hörs

2013 – Vettels år

av Anna Andersson

Säsongen 2013 är över.
Sebastian Vettel vann sin nionde raka seger, sin 13:e för säsongen och han har vunnit varje lopp efter sommaruppehållet. Han har haft ledningen från start till mål i fem av dem. Vettel är den första föraren i historien som vunnit nio lopp i rad, Alberto Ascari har också vunnit nio lopp i rad, men det var över två säsonger.
Sebastian Vettel har helt enkelt gjort en makalös säsong.
Han säger själv att han saknar ord.
Några sådana hittar inte jag heller. Nu har vi skrivit så mycket om hans säsong att det bara är att hålla med Fernando Alonso som för någon dag sedan sa:
– Det är klart att Sebastian Vettel är en värdig vinnare. Han har vunnit fyra titlar i rad, Mark Webber har haft samma bil men inte vunnit någon.
Vettel tog 397 poäng, det hade räckt till segern i konstruktörsmästerskapet och det var nästan dubbelt så många som VM-trean och hans stallkollega Mark Webber.
•••
Mark Webber avslutade sin långa och framgångsrika F1-karriär med att köra det sista varvet utan hjälm. Det är egentligen förbjudet, men jag tror inte att det är någon som bryr sig.
•••
Sebastian Vettel firade med ett par burnouts, det gjorde Felipe Massa också, han körde sitt sista lopp för Ferrari på hemmaplan.
•••
McLaren gjorde en bra avslutning på en annars helt värdelös säsong. Jenson Button körde upp sig från plats 15 i kvalet till plats fyra, Sergio Perez avslutade sin tid hos McLaren med att köra upp sig från plats 19 till plats sex (han bytte växellåda och flyttade tillbaka fem platser i starten).
•••
Nu är det dags att titta mot 2014. Felipe Massa gör det redan nu och han varnar Fernando Alonso för hans nya stallkompis Kimi Räikkönen:
– Av Schumacher, Räikkönen och Alonso så var det enklast med Schumacher och Alonso. Jag kunde arbeta bra med Räikkönen men någon relation eller vänskap det blev det aldrig. Han lever i sin värld och vill inte veta någonting om någon annan.
Han påpekar enligt motorsportmagazin att han kunde ha en mänsklig relation med både Schumacher och Alonso.
– Men inte med Kimi och om han inte hade det med mig så kommer han inte att ha det med någon.
Han påpekar också att Räikkönen måste förbereda sig för att möta Alonso:
– Han måste förbereda sig på att leva med Alonso. Det är inte heller enkelt att vara Alonsos teamkompis. Han är en mycket bra förare, ibland är han perfekt. Kimi måste göra sitt bästa varje gång.

”I en Lotus hade Alonso vunnit VM”

av Anna Andersson

Det regnade i Brasilien. Ingen större överraskning, men det ställde naturligtvis till problem för förarna under kvalet. Det regnade rejält under Q3 och eftersom banan är väldigt kuperad blir det rejält med vatten på asfalten och då är det för riskabelt att köra. Det var nästan 45 minuters paus innan dess att de sista tio minuterna kunde köras.
– Här är problemet de små bäckarna som flyter över banan, sa Red Bulls stallchef Christian Horner.
– När en bil får vattenplaning så är du bara passagerare. Säkerheten går före allt annat.
När Q3 kom igång förbjöd man förarna att använda DRS, men för Sebastian Vettel hade det ingen betydelse. Han var överlägsen. Ännu en gång och han tog sin nionde pole position för i år, sin 45:e totalt. Därmed är han trea på listan av vilka förare som har flest pole positions (Senna och Schumacher har fler) och han är 26 år gammal – och älskar att slå rekord.
En text från kvalet kan ni sedan läsa här och där finns också resultaten.

Även väderprgonosen för loppet meddelar att det lär bli regn. Risken är upp mot 85 procent.
– Det kommer att regna, frågan är när och hur mycket, säger Red Bulls Christian Horner och Jenson Button, McLaren säger:
– Regnar det på samma sätt som i dag blir det ett fruktansvärt lopp. Problemet är att man ser ingenting när det är sådana förhållanden. Jag hoppas att det är uppehåll en stund i alla fall så att vi slipper köra hela loppet bakom säkerhetsbilen.
Det gör vi också.
•••
I Q1 försvann Pastor Maldonado (Williams), Esteban Gutierrez (Sauber), Charles Pic (Caterham), Giedo van der Garde (Caterham), Jules Bianchi (Marussia) och Max Chilton (Marussia).
•••
I Q2 försvann Heikki Kovalainen (Lotus), Paul di Resta (Force India), Valtteri Bottas (Williams), Sergio Perez (McLaren), Jenson Button (McLaren) och Adrian Sutil (Force India). Perez kraschade i slutet av Q2 (kurva fyra-fem), men klarade sig utan skador.
•••
Detta var alltså Mark Webbers sista F1-kval. I morgon kör han sitt sista F1-lopp, på måndag börjar han arbeta för Porsche. Nästa år kör han bland annat Le Mans.
•••
Är Ross Brawn på väg tillbaka till Ferrari? Det säger i alla fall det senaste ryktet. Mercedes stallchef hade ett möte med Stefano Domenicali (Ferraris stallchef) på Interlagos och det har länge pratats om att Brawn inte längre trivs hos Mercedes. Hans roll ska tas över av Paddy Lowe, Toto Wolf har hand om marknadsbiten och Lowe det operativa, Mercedes vill gärna behålla Brawn men i vilken roll?
I en roll som han vill ha?
Eller är det så att Brawn återvänder till Ferrari, stallet han tog fem VM-titlar med under 2000-talet. Då var han teknisk direktör och även chefsstrateg.
Å andra sidan kan ett möte handla om vad sjutton som helst, däcken till nästa år kanske…. Det ryktas om både det ena och det andra just nu så ta allt med en rejäl nypa salt. Allt som inte är bekräftat i alla fall.
•••
Jac Villeneuve har alltid något att säga. Nu är han övertygad om att Fernando Alonso hade vunnit VM-titeln i år – om han hade kört för Lotus.
– Lotus har en bra bil i år. Det enda jag vill säga är att Alonso hade vunnit VM med den bilen, säger mästaren från 1997.
– Alonso kör alltid på en mycket hög nivå, men inte riktigt lika bra som 2012. Det han gjorde då var makalöst, det bästa som jag någonsin har sett. I år har det handlat om så mycket negativ energi, med alla hans uttalanden om Ferrari och allt möjligt annat.

Vettel: Jag ger inte bort någonting

av Anna Andersson

Det regnade i Brasilien i går och det har regnat i dag. Det har ställt till det under båda dagens träningar.
I alla fall slutade dagen med att Nico Rosberg var snabbast i sin Mercedes, följd av Sebastian Vettel, Red Bull.
En text om det kan ni läsa hör:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17894809.ab

Här är resultaten – men tänkt på att det regnade rejält och det är fredag….
1. Nico Rosberg Mercedes 1m27.306s 12
2. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m27.531s +0.225s 10
3. Mark Webber Red Bull-Renault 1m27.592s +0.286s 18
4. Heikki Kovalainen Lotus-Renault 1m28.129s +0.823s 13
5. Lewis Hamilton Mercedes 1m28.147s +0.841s 9
6. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1m28.405s +1.099s 11
7. Felipe Massa Ferrari 1m28.540s +1.234s 9
8. Nico Hükenberg Sauber-Ferrari 1m28.560s +1.254s 20
9. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1m28.739s +1.433s 20
10. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m28.891s +1.585s 12
11. Fernando Alonso Ferrari 1m28.928s +1.622s 10
12. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m29.049s +1.743s 17
13. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m29.174s +1.868s 11
14. Pastor Maldonado Williams-Renault 1m29.717s +2.411s 13
15. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1m29.783s +2.477s 7
16. Valtteri Bottas Williams-Renault 1m30.425s +3.119s 15
17. Sergio Perez McLaren-Mercedes 1m30.748s +3.442s 8
18. Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1m31.061s +3.755s 18
19. Giedo van der Garde Caterham-Renault 1m31.118s +3.812s 16
20. Charles Pic Caterham-Renault 1m31.165s +3.859s 15
21. Max Chilton Marussia-Cosworth 1m31.211s +3.905s 19
22. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m31.770s +4.464s 6

•••
Stallen skulle testa däcken till nästa år under dagens pass. Det blev inte så mycket med det eftersom det regnade och därför vill Pirelli nu testa däcken i Bahrain nästa månad. Man har frågat alla stall om det är någon som kan ställa upp med en bil, årgång 2011.
•••
Sebastian Vettel jagar ännu ett rekord. Med en 13:e seger – hans nionde i rad – så kan han komma upp på lika många segrar som Schumacher tog 2004.
Samtidigt är det Mark Webbers sista F1-lopp och kan det tänka sig att Vettel kan unna Webber en seger?
– Vi gav inte varandra några presenter när vi körde vårt första lopp som teamkamrater så jag se ringen anledning till att det ska delas ut några presenter nu.
Så då vet vi vad som händer om Vettel/Webber slåss om segern.
– Kommer det till en direkt duell så kommer vi båda att göra vårt bästa och göra allt för att vara framför och inte bakom i mål.
Med andra ord är det inte läge för multi 21 nu heller.
•••
Felipe Massa kör sitt sista lopp för Ferrari på söndag.
•••
Nico Hülkenberg är inne på samma linje som vad flera av er, kära läsare är, det är bilen som gör skillnaden när det gäller Sebastian Vettel.
– Jag ser att han kör en bil med extremt mycket downforce och den är också extremt stabil, säger han till Welt.
– Sebastian kan bromsa och styra på ett sätt som ingen annan kan.

Svensk förare aktuell för F1?

av Anna Andersson

Vi vill gärna se en svensk i F1.
Enligt BBC och tyska motorsportmagazin kan det vara på gång. Caterham är intresserade av Marcus Ericsson. Sägs det.
Själv är jag inte riktigt lika övertygad. Rent krasst är det så att alla förare som inte har något kontrakt för nästa år är aktuella för alla stall som söker förare. Det pratas en massa, det skickas en massa mejl och andra papper dessutom så funderas det en massa och sedan så snackas det ännu mer…. Caterham är ett stall som i år tackade nej till erfarne Heikki Kovalainen som körde för stallet förra året eftersom han inte hade med sig några pengar. Det hade däremot Giedo van der Garde och Charles Pic.
Ingen av dem är kontrakterade för nästa år och i det här sammanhanget nämns nu Kovalainen (som kör säsongens sista lopp för Lotus) och Ericsson. Kovalainen har erfarenheten, han har däremot ingen stor sponsor. Marcus har varken erfarenheten av F1 eller någon gigantisk plånbok medan Pic och van der Garde har kört för stallet ett år och har familjer med rejäla pengapåsar.
Så ni kan ju fundera själva.
Jag slog en signal till Eje Elgh, som sköter Marcus sportsliga bit, och han hade inte hört någonting mer än ryktet, sa han och tillade:
– Men det hade ju varit kul om det hade kunnat bli så och det är ju roligt att hans namn ens kommer upp.
– I Marcus nuvarande situation är det ett smörgåsbord av erbjudanden som han ska ta ställning till, vilken budget som krävs och vilken väg han ska välja. USA, World Series, sportvagnar, det är massor som diskuteras just nu och ingenting är ens i närheten av att vara klart. Vi får helt enkelt vänta och se.
Jag säger som Eje. Det är kul att hans namn diskuteras – men vi ska vara otroligt försiktiga med att dra ut några jätterubriker. Det är inte seriöst. För just nu är alla som inte har kontrakt intressanta för alla stall som har förarplatser över.
Sedan ska kemin och den ruskigt viktiga ekonomin stämma.
•••
Brasiliens GP ja. Här är Pirellis egna ord om däcksituationen inför racet, allt saxat från deras pressutskick:
Sista racet i årets Formel 1-VM går i helgen på den legendariska Interlagosbanan i Brasilien. Däckvalet till tävlingen är Pirelli P Zero i gummiblandningarna hård – med orange dekor – och medium – med vit märkning. Brasiliens GP blir också en möjlighet för teamen att testa prototypdäcken inför säsongen 2014, som innebär mängder av förändringar i det tekniska reglementet, bl a kommer karaktären hos de motorer som skall användas nästa år ha stor inverkan på däcken. Till fredagsträningarna får varje bil två extra set av mediumdäck som tillverkats med den konstruktion och profil som gäller 2014.

Paul Hembery: ”Vi valde hårda och mediumdäck till Brasiliens GP och de varierande förhållandena på den berömda Interlagosbanan, där vi alltid fått ett fantastiskt välkomnande från den otroligt entusiastiska publiken. Det finns flera saker att hålla ögonen på i Brasisliens GP: trots att banan asfalterades om för några år sedan är den fortfarande rätt ojämn, något som gör jobbet hårdare för förarna och däcken, som har svårt att hitta grepp. Precis som förra året ger vi teamen möjlighet att testa nästa års däck på fredagen, med tanke på alla de tekniska regeländringar som kommer gälla från 2014. Brasilien är faktiskt Pirellis största marknad, så vi ser verkligen fram mot att komma tillbaks dit, dessutom till en tävling som är finalen på en teknisk era i F1.”

Banan ur däcksynpunkt

Viktigt är att få bra traction, dvs omställningen från inbromsning till full acceleration. Interlagos är ganska snäll mot bromsarna och det gäller att hålla momentet i kurvorna.

Setupen brukar bli en kompromiss, här finns en lång uppförsbacke mot start/mål som gör det viktigt att ha bra effekt – en utmaning i sig eftersom banan ligger på relativt hög höjd – och hög toppfart, samtidigt som den kurviga delen på innerplan kräver mer downforce. Sista sektorn är den viktigaste för att få till en bra varvtid.

Variationer i underlaget gör att optimalt grepp och bra downforce är extremt viktigt, speciellt som kurvorna har varierande camber. Kurva 14, den långsammaste, är ett bra exempel på banans tekniska utmaningar. Här bromsar förarna hårt i motlut och svänger sedan in i kurvan, utgången kräver att man försiktigt ger gas för att undvika hjulspinn.

Interlagos har det näst kortaste varvet efter Monaco, asfalten är ojämn och här finns stora höjdskillnader. Regn är vanligt under Brasiliens Grand Prix, något som ytterligare ökar på utmaningen hos en bana som är känd för att både vara fysiskt krävande för förarna och hård mot bilarna.

McLarens Jenson Button vann racet förra året, som avgjordes i blandade väderförhållanden. Button använde en tvåstoppstrategi och nyckeln till framgången var att han stannade kvar ute på banan med slicks trots att det regnade. Vädret gjorde att variationen på strategier var stor, några förare gjorde totalt fyra stopp.

Så överlägsen är Vettel

av Anna Andersson

Dags för säsongsfinal och när jag sitter och kikar igenom tabellen lite lagom slött med en kaffe i handen slår det mig plötsligt hur överlägsen Sebastian Vettel har varit i år. Jag räknar och räknar och kan snart konstatera att om killen blir sämst tvåa på söndag så hade det faktiskt räckt för Red Bull att köra årets VM med en enda bil för att ändå vinna konstruktörsmästerskapet. Mark Webber hade kunnat lämna F1 redan i januari.
Det är till och med så att om VM-tvåan Mercedes blir etta samt trea och Vettel slutar tvåa så har Mercedes båda förare tillsammans 388 poäng. Vettel själv har ändå plockat in 390.
Eller som Nico Rosberg säger till Bild:
– När jag ser bilder på datorn från kameran på hans bil så sitter jag bara där och skriker: ”Är du galen, hur funkar det?”.
– Om jag hade kört med min bil så som han gör med sin i kurvorna så hade jag varit till råttorna. Det som Sebastian kan göra med en bil är helt galet. Han kör snabbare än alla andra genom kurvorna, som racerförare ser du det, även om det bara handlar om fem km/tim.
Det säger en del och Rosberg är annars inte den största Vettelfanet. Eller som han sa för ett tag sedan när han fick frågan om han kunde beskriva deras relation.
– Den är neutral.

•••
Vänd blickarna mot Brasilien. Här är tiderna inför tävlingen på Autodromo José Carlos Pace i Sao Paolo.
Fredag:
Träning kl 13.00
Träning 2 kl 17.00
Lördag: Träning kl 14.00
Kval kl 17.00
Söndag:
Race kl 17.00
•••
Lite fakta om banan, som är riktigt utmanande. Dels för att den är väldigt ojämn på banan och dels för att det kan vara väldigt svåra väderförhållanden. Ni minns väl när Felipe Massa förlorade VM-titeln till Lewis Hamilton i den sista kurvan 2008? Då regnade det som sjutton och när Nico Hülkenberg tog pole positon för Williams 2010,, då var det också mycket usla förhållanden. Det var det också förra året när Hulken ledde loppet i sin Force India.
Banan körs motsols och eftersom den är så pass ojämn studsar bilarna stundtals över banan, däcken har svårt att få ett bra fäste och det är otroligt jobbigt för förarna att köra.
Banlängd: 4,309 km
Antal varv: 71
Snitttempo 2012: 174,178 km/tim
Kurbor: 15, fem höger, tio vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2
Kurvor över 250 km/tim: 2
Avstånd till första kurvan: 190 m.
Fösta pole position: 1973: Ronnie Peterson, Lotus
Första segrare: 1973: Emerson Fittipaldi, Lotus
Vinnande strategi 2012: 2 depåstopp

Kval 2012:
1. Lewis Hamilton, McLaren
2. Jenson Button, McLaren
3. Mark Webber, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Red Bull
5. Felipe Massa, Ferrari
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Fernando Alonso, Ferrari
8. Kimi Räikkönen, Lotus

Loppet 2012:
1. Jenson Button, McLaren
2. Fernando Alonso, Ferrari
3. Felipe Massa, Ferrari
4. Mark Webber, Red Bull
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Sebastian Vettel, Red Bull
7. Michael Schumacher, Mercedes
8. Jean-Eric Vergne, Toro Rosso

Snabbaste kvalet: 1:10.646 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
2012: 1:12.458 (Lewis Hamilton, McLaren)

Senaste vinnarna:
2012: Jenson Button, McLaren
2011: Mark Webber, Red Bull
2010: Sebastian Vettel, Red Bull
2009: Mark Webber, Red Bull
2008: Felipe Massa, Ferrari

Ännu ett rekord till mästaren

av Anna Andersson

Det är bara att konstatera. Luften har gått ur den här säsongen. Sebastian Vettel är klar världsmästare, han fortsätter att köra i samma imponerande stil och han har nu åtta segrar i rad. Det är ännu ett rekord (Alberto Ascari har nio segrar i rad, men det var under två säsonger 1952 och 1953) och nu jagar Vettel sin 13 seger som han kan ta i Brasilien om en vecka och då tangerar han Schumachers rekord från 2004. Den 12:e vinsten körde han hem i USA tidigare ikväll och hur mycket jag en försöker att hitta spänningen för den ekonomiskt så viktiga andraplatsen i mästerskapet så känns det som en konstgjord andning och går det att hetsa upp sig för Vettels jakt på ännu ett rekord?
Nej, jag gör inte det. Det känns som en gäspning.
Det var visserligen en duell mellan tre man om plats fyra och en kamp om andraplatsen under USAs GP, men nej. Det är tur att det bara är ett lopp kvar den här säsongen, jag vill se fram emot 2014 och snacka om det istället. Det känns betydligt roligare än detta.
Låter jag negativ? Säkerligen, men säsongen är redan avgjord och ett konstruktörsmästerskap är viktigt för de inblandande stallen, men inte för oss som tittar.
•••
Valtteri Bottas, Williams, omkörning av Esteban Gutierrez, Sauber, på det 35:e varvet var en behållning. Bottas tackade stallet för att han får förtroendet i en säsong till genom att göra en riktigt bra helg och han körde in på plats åtta. Kul.
•••
Mark Webber missade starten – igen. Han tappade en placering direkt.
•••
Romain Grosjean gjorde ett riktigt bra lopp och tog sig in på plats två. Han var ruskigt bra när han jagades av Mark Webber och andraplatsen var välförtjänt. Han har kört in ett antal pallplatser i år. Känns som om han har hittat rätt, nu blir det spännande att se var den utvecklingskurvan tar vägen. I år är han klasser bättre än förra året, han verkar vara i en betydligt bättre balans än förra säsongen och han har mognat. Han var väl ungefär lika snabb som tidigare, men nu har han respekt för både sig själv, sitt kunnande och för sin omgivning. Det gör honom till en bättre förare än förra hösten då han till och med stängdes av för att han var för farlig på banan.
•••
För Heikki Kovalainen var det ingen rolig comeback. Han var 15:e man i mål och med Caterham hade han faktiskt en bättre placering vid ett par tillfällen förra säsongen. Han hade problem i starten och han trivdes inte alls med de mjuka däcken. Vi får se hur det blir nästa lopp – det är bara en vecka dit.
•••
Sergio Perez var den bättre av McLarens båda förare. Han körde in som sjua, Jenson Button kämpade sig upp till plats tio. Måste kännas skönt för Perez som inte får något nytt kontrakt nästa år.
•••
Mercedes har greppet om andraplatsen i konstruktörsmästerskapet inför säsongsfinalen. Ferrari och Lotus jagar.

Anklagar sitt stall för sabotage

av Anna Andersson

En stor snackis i USA hart varit vilken betydelse Ferrari har haft för Lotus förarval. Det har snackats, ryktats och pratats om att italienarna har påtalat för Kimi Räikkönen att han behöver göra operationen nu för att han ska vara i form till säsongsstarten 2014 (med baktanken att göra Lotus svagare inför avslutningen eftersom det är en enorm kamp om plats två, tre och fyra i konstruktörsmästerskapet och Lotus och Ferrari är direkta konkurrenter). Sedan fick Michael Schumacher erbjudandet och han var inte riktigt intresserad (där snackas det också om lojalitet till Ferrari och Mercedes) och därefter fick Nico Hülkenberg erbjudandet. Han var sugen och eftersom han inte hade fått lön från Sauber så var han fri att gå – men det sägs nu att Ferrari (som levererar motorer till Sauber) snabbt betalade hans lön för att slippa möta Hulken i en Lotus. När lönen var betald till Hülkenberg så fick han stanna hos Sauber.
Och Heikki Kovalainen fick chansen att göra comeback. Han tog den.
Vill du läsa texten från kvalet – klicka in här:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17856237.ab

•••
I Q2 försvann Daniel Ricciardo (Toro Rosso), Paul di Resta (Force India), Jenson Button (McLaren), Nico Rosberg (Mercedes), Felipe Massa (Ferrari) och Jean-Eric Vergne (Toro Rosso). Intressant att Rosberg och Massa försvann, vilket båda var mycket besvikna på naturligtvis. Däremot var det kul för alla finländska fans att få se två finländare i Q3. Valtteri Bottas var fyra i Q2 och Heikki Kovalainen tog sin Lotus till Q3 i comebacken. Starkt. Det var väl första gången på fyra år som han tog sig till Q3 – och det i debuten för Lotus.
•••
Sebastian Vettel behövde förresten bara två flygande varv för att ta sig till Q3….En mästare med självförtroende.
•••
Pastor Maldonado (Williams), Adrian Sutil (Force India), Giedo van der Garde (Caterham), Jules Bianchi (Marussia), Charles Pic (Caterham) och Max Chilton (Marussia) försvann i Q1. Intressant att Valtteri Bottas, Williams hade snabbast i den första omgången – och Maldonado som nu lämnar stallet inte gick vidare. Det är lite misstänkt att det skiljer så mycket mellan stallets båda bilar och Pastor Maldonado själv frågar sig om någon saboterat hans bil.
– Jag kunde aldrig ta ut max ur däcken, det är som om någon leker med däcktrycket och temperaturen, säger han till BBC.
– Man får fråga den killen som arbetar med min bil.
Sedan sa han att det var ”rätt tydligt”. Det blir spännande att se om den affären får något efterspel.
•••
Inte heller Felipe Massa som försvann i Q2 var nöjd.
– Bilen hade inget fäste alls, varken fram eller bak.Vi får se om det är något mekaniskt problem, men det kan det egentligen inte vara, säger han.
– Vi var för långsamma redan i morse. Sedan i går eftermiddag är det något som inte stämmer med bilen. Det är ett problem och vi måste hitta det. Det är tydligt att det handlar om min bil, Fernando kunde köra ett bra varv, men för mig var det helt omöjligt.
•••
Charles Pic har bytt växellåda och flyttas tillbaka fem platser i starten av USAs GP, Jenson Button har en bestraffning med sig från fredagens träning och flyttas tillbaka tre platser i starten.

Mästarens kritik mot egna stallet

av Anna Andersson

Vi har två, kanske till och med tre finländare i F1 nästa år om Heikki Kovalainen gör comeback hos Caterham. Vi har dessutom en dansk. Kevin Magnussen som under hela sitt liv promotats hårt av sin pappa Jan får chansen hos McLaren.
Hans pappa körde för stallet 1995 (i Aida 1995 när Mika Häkkinen var sjuk) utan att ta någon poäng, han körde sedan för Stewart 1997 och 1998 och tog en poäng. Sedan dess har han ägnat sig åt att gör allt för att få den talangfulle sonen till formel 1.
Eller som en bekant, Michael Knudsen som är en av Danmarks mest kända landslagsspelare i handboll, sa för något år sedan när vi av någon anledning pratade om F1:
– Han kommer att köra F1. Jan bestämde sig redan när han fick en son för att ta honom till F1. Den pojken hade inget annat att val.
Och nu är det faktum. Han ska tillsammans med Jenson Button försvara McLarens färger 2014 efter en mer eller mindre misslyckad säsong 2013. Kevin Magnussen sa själv för några dagar sedan:
– Det spelar ingen roll om du är erfaren F1-förare eller nykomling 2014 för regeländringarna är så stora att det är nytt för alla. Det handlar om att anpassa sig.
Förra gången McLaren plockade upp en talang hette han Lewis Hamilton.
Han slogs om VM-titeln under sin första säsong och vann den 2008.
Jenson Button däremot är skeptisk och säger:
– Med tanke på de nya reglerna nästa år så önskar sig alla förare en erfaren stallkompis. Det är inte Kevin.
– Den feedback som Kevin har gett under sina tester har varit väldigt bra, stallet har förtroende för honom och det är mycket viktigt. Han kommer snart att få köra mer och jag är övertygad om att han kommer lära sig detta snabbt. Det är självklart ett stort steg att gå in i ett toppstall direkt. Det kan ge bygga upp en karriär, men det kan också betyda slutet på en karriär. Pressen på honom är stor och vi får se om han klarar det. Ser man till vad han har uträttat hittills så får man utgå i från att han klarar det, men F1 är å andra sidan något helt annat än det han har sysslat med hittills.
Button berättar också att han har sagt sin åsikt till stallet:
– Jag har påtalat vad jag anser hade varit det bästa för stallet till nästa pr. Som jag har sagt, erfarenheten kommer att spela en stor roll nästa år, men stallet anser tydligen att jag och Kevin är det bästa förarparet. Det positiva är att det finns en bra simulator och jag är övertygad om att Kevin kommer att nyttja varje dag i fabriken för att lära sig hur ett stort stall fungerar.

•••
Vad tror ni om denna värvningen? Ni som sett honom I World Series, vilken typ av förare förväntar ni er i F1? Finland och Danmark. Nu är Sverige inklämt mellan två nationer med F1-förare. Vi får hoppas på Felix Rosenqvist som ligger bra till (första startled) inför kvalracet i Macau i morgon. Det racet kan ni se på Viasat.
•••
Vad händer med Sergio Perez nu?
Det är många frågetecken kvar att räta ut på förarmarknaden inför 2014.
•••
Här är Pirellis ord inför loppet. Saxat från däcktillverkarens pressutskick:
Näst sista F1-racet för säsongen är USA:s GP, som kördes första gången förra året i Austin, Texas. Pirelli använder sig av samma kombination av däck som då, hårda P Zero med orange dekor och medium med vita markeringar. Banan har en varierad sträckning med både snabba och långsammare tekniska partier, något som ger hög energi genom däcket och är en bra test på gummiblandningens kapacitet. God traction ut ur långsamma kurvor är lika viktigt som bra sidogrepp i de snabba partierna som karakteriserar det 5,513 km långa varvet på Circuit of the Americas.

Paul Hembery: ”Kombinationen hård och medium är bästa valet för USA:s Grand Prix eftersom banan ställer höga krav på däcken. Här behövs de hållbaraste gummiblandningarna i sortimentet, många snabba kurvor och stora höjdskillnader gör att banan liknar Spa. Ju mer energi som går genom däcket, desto högre temperatur byggs upp, som ökar slitage och prestandaförlust. Nu när vi kommer till USA för andra gången vet vi bättre vad som väntar, förra året – då vi också använde kombinationen hård och medium – var det mer ett steg ut i det okända. Årets gummiblandningar är mjukare så vi kan förvänta oss två depåstopp i racet, beroende på hur greppet i banan utvecklas under helgen. Trots att vi är inne i november kan vi se fram mot varmt väder, som förstås också påverkar uppbyggnaden av värme i däcken. Förra året fick vi ett fantastiskt mottagande från den amerikanska publiken och därför blev det verkligen ett minnesvärt race. Vi ser mycket fram mot att återvända till ett land fullt av F1-fans och dessutom en nyckelmarknad för våra högprestandadäck.”
•••
Ber om ursäkt för tystnaden i går. En magsjuk fyraåring krävde all uppmärksamhet.

Sida 255 av 390