19-åring får chansen att bli stjärna

av Anna Andersson

F1 blir ryskt igen. Toro Rossso väljer att skriva kontrakt med 19-åringen Daniil Kwjat. Han blir stallkompis med Jean-Eric Vergne.
– Det är fantastiska nyheter. En dröm blir sann, säger han.
– Det faktum att jag bor i Italien och pratar italienska kommer säkert att hjälpa mig att bli en del av stallet.
Kwjat är en del av Red Bulls juniorprogram och han genomförde också juniortesterna på Silverstone tidigare i år för Toro Rosso. Han vann Formel Renault 2.0 2012, har fem pallplatser i F3 -EM ( Där Felix Rosenqvist lutade tvåa) och slåss om segern i GP3.
Men det är en överraskning för ett par veckor sedan sa ryssen till motorsporttotal:
– Att gå till F1 nu är ett förhastat beslut och det skulle inte ge mig någonting.
— Jag föredrar att få uppmärksamhet för de segrar jag kör in på banan och när jag kommer till F1 vill jag vinna.
Därmed får Felix da Costa leta efter en annan väg till F1, men först måste han leta efter en ny inneboende – den han har delat lägenhet med den här säsongen kör nämligen F1 för Toro Rosso nästa år.
•••
Greater Noida – det är dags för Indiens GP.
Här är tidsplanen som gäller:
Fredag:
Träning 2 kl 06.30
Träning 2 kl 10.30
Lördag:
Träning 3 kl 7.30
Kval kl 10.30
Söndag:
Lopp kl 10.30.
Förutsättningarna är att Sebastian Vettel tar sin fjärde VM-titel om:
Alonso vinner och han är femma eller bättre.
Alonso är tvåa och Vettel är åtta eller bättre
Alonso är trea eller sämre.

Banan debuterade i F1 2012. Bara en förare har vunnit där – Sebastian Vettel.
Han har haft ledningen varje varv.

Här kan ni se hur Red Bull utvecklar sin bil:

Lite kort fakta:
Längd: 5,125 km
Tävlingsdistans: 60 varv (307,249 km)
Kurvor: 7 vänster, 9 höger
Kurvor under 100 km/tim: 3
Kurvor över 250 km/tim: 1
Avstånd till första kurvan: Ca 200 m
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Lägsta fart: 70 km/tim
Medelhastighet: 206 km/tim
Tid det tar att köra igenom depån i 60 km/tim: 24,8 sek.
Antal växlingar per varv: 58.
Vinnande strategi 2012: 1 depåstopp

•••
Och sedan vill Pirelli ha fler däcktester nästa säsong för att undvika årets däckkaos.

McLarens enorma satsning

av Anna Andersson

Vi kan nu börja kika fram mot helgens lopp i Indien. En bana där Sebastian Vettel har dominerat de två tidigare gångerna som racet kört. Faktum är att han har haft ledningen varje varv där.
Men vi ska kika vidare på det i morgon. I dag tänkte jag ägna lite tid åt det senaste ryktet, om McLarens attack för att ta tillbaka VM-titeln.
Tillsammans med Honda ska britterna göra en rejäl satsning, de hoppas på att göra det tillsammans med Fernando Alonso och med ett par av medarbetarna från Red Bulls aerodynamikavdelning. Bland annat kommer Peter Prodromou tillbaka till McLaren från Red Bull där han har varit chefsaerodynamiker. Kontraktet gäller från 2015 och McLaren hoppas på att ta fler medarbetare från mästarstallet.
Mer om det kan ni läsa här:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17694319.ab

•••
Luiz Razia twittrade detta häromdagen:

Med andra ord är förarplatsen intill Jean-Eric Vergne till salu, eller?
Det finns inte något nytt när det gäller Nico Hülkenbergs framtid heller om det var någon som undrade.
McLaren meddelar att Jenson Button kör 2014, men att man inte har gjort klart med den andra förarplatsen än och att man inte har någon brådska heller. Lotus har ännu inte bekräftat någon förare.
•••

Indien ger oss inte riktigt lika tidiga mornar som de senaste veckorna. Det är kval kl 10.30 på lördag och race kl 10.30 på söndag, men glöm inte att klockan ställs om natten mellan lördag och söndag.
Här är förresten förutsättningarna för söndag. De lär jag tjata om, men endast för att det ska vara enkelt för den som letar efter dem att hitta. Så har du koll på läget – strunta i följande fyra rader:
Sebastian Vettel tar sin fjärde VM-titel i Indien om:
Alonso vinner och han är femma eller bättre.
Alonso är tvåa och Vettel är åtta eller bättre
Alonso är trea eller sämre.

Prost: Äktenskapet mellan Ferrari och Alonso är över

av Anna Andersson

När det nu är en vecka kvar till nästa F1-race så finns det något annat att diskutera ett tag.
Nämligen förhållandet mellan Ferrari och Fernando Alonso.
Alonso har kritiserat Ferrari under året, bland annat önskade han sig en Red Bull i födelsedagspresent (vilket ledde till att Luca di Montezemolo tog honom i örat), och hans kritik mot stallet ses inte med blida ögon. Hos Ferrari är stallet större än föraren, inte tvärtom.
Till nästa år kommer Kimi Räikkönen tillbaka till stallet som han tog sin VM-titel med och Felipe Massa som länge har gjort allt för Alonso lämnar teamet. Vad händer då med Fernando Alonso?
Enligt Alain Prost, som själv lämnade Ferrari 1991 sedan han varit väldigt kritisk mot ledningen, så är äktenskapet över.
– När man känner Ferrari, vet hur stallet fungerar, hur politiken där fungerar och hur saker och ting hanteras så är det klart och tydligt att det kommer att bli svårt att gå tillbaka till en normal situation. Möjligen han det fungera om han ger hela sitt hjärta, kan konkurrera om segrar, slår sin stallkompis varje gång och alltid håller samma nivå, citeras Prost av motorsporttotal.
– Men så snart som saker och ting inte fungerar helt perfekt så kommer den här historien upp till ytan igen. Med andra ord blir det svårt.
Eddie Jordan, den tidigare stallchefen och numera TV-experten som också förutspådde Schumachers comeback, att han skulle lägga av och även att Red Bull skulle skriva kontrakt med Daniel Ricciardo, säger följande till auto, motor und sport:
– Fernando kommer inte att vara lycklig hos Ferrari när Kimi kommer och senast 2015 går han till McLaren-Honda.
Han tror att det blir en comeback i det brittiska stallet ”eftersom Ron Dennis inte är kvar”.
Vad tror ni?

•••
Nico Rosberg har blivit av med sin hjälm.
Den stals ur Mercedes garage under Tysklands GP på Nürburgring.
Nu ber han om hjälp för att hitta den och självklart hjälper vi till:

•••
Här är förutsättningarna inför deltävlingen i Indien nästa helg:
Sebastian Vettel tar sin fjärde VM-titel i Indien om:
Alonso vinner och han är femma eller bättre.
Alonso är tvåa och Vettel är åtta eller bättre
Alonso är trea eller sämre.
•••
Det har varit radioskugga i ett par dagar. Har hjälpt mina föräldrar att stänga i stugan och ta upp båten. Intressant att det finns ställen så nära Stockholm där internet är en bristvara.
Men å andra sidan fick barnen lägga nät och dra upp torsk.
Ganska fint det med.

Två talanger imponerar

av Anna Andersson

Sebastian Vettel vann i Japan. Men den här gången var det inte alls som det brukar. De var inte någon Vettel som ledde från start till mål, nej istället var det ett race med kamp om varje placering.
Ett race värt att se klockan 08.00 på morgonen.
Om jag drar det från början så var det Romain Grosjean som startade bäst från ruta fyra med sin Lotus. Han gjorde en kanonstart från den smutsiga sidan. Greppet var perfekt och han tog över ledningen redan in i den första kurvan. Bakom honom touchade Sebastian Vettel Mercedes Lewis Hamilton som råkade ut för en punktering. Britten rasade i fältet och var långt på 20:e plats när han lämnade depån.
Romain Grosjean höll ledningen före Mark Webber, Red Bull och Vettel låg trea. Webber valde (fick order av teamet att välja) en trestoppsstrategi och gick in i depå först, Grosjean gick in på det 29:e varvet och Vettel stannade ute till varv 37. Vettel kom ut bakom Grosjean och på det 41:a varvet tog han hjälp av DRS och körde om fransmannen. När Webber sedan gick in i depå så var saken klar. Sebastian Vettel tog sin femte raka seger, det är första gången han vinner så många race i rad. De andra som gjort det är Alberto Ascari (9), Michael Schumacher (7), Jack Brabham, Jim Clark och Nigel Mansell (fem var).
Ett imponerande resultat och en imponerande seger, plötsligt fick vi se en helt annan sida av Vettel. Killen körde smart, rätt och tja, VM-titeln är en formalitet. Den kommer nog i Indien om två veckor. Där är det ingen annan förare som någonsin har lett ett enda varv.
F1 har bara kört där under två säsonger, men Vettel har varit hundraprocentig…

Här kan du läsa mer om loppet och där har du även resultaten:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17649025.ab
VIll du ha all fakta?
Kolla då på F1-bevakaren
http://scoreradar.aftonbladet.se/?alias=ab&layoutid=64

•••
Loppet i Japan inleddes med en tyst minut för Maria de Villota. Hon var endel av förarföreningen under sin tid i F1 och hon arbetade hårt för att förbättra säkerheten på vägarna runt om i välden. Vettel hyllade henne också med en stjärna på sin hjälm under loppet.
•••
Fernando Alonso var fyra i mål. Det stoppade Vettels VM-party och spanjoren är lite lätt trött på situationen just nu. Så här sa han efter kvalet:
– De senaste fyra åren har vi varit en sekund efter Red Bull. Vi var sjua i Sydkorea, vi har inte farten och återigen kommer vi hit fem dagar försent, vi kan inte förvänta oss några under.
Mästaren från 2005 och 2006 har inte kunnat konkurrera med Vettel efter sommaren, tysken har vunnit samtliga lopp. Men han orkar inte ens bli förbannad över att han har blivit ifrånkörd.
– Det är ingen överraskning, det är inte frustretande och jag känner ingenting. Jag kan inte bli irriterad på lördagarna längre, säger Alonso.
– Vinner inte Vettel VM-titeln här gör han det i Indien eller Abu Dhabi. De möjligheter som vi har att förhindra att han tar titeln försvinner rätt snabbt.
•••
Mark Webber tappade lite för mycket tid bakom Romain Grosjean för att kunna utmana Vettel om segern. Grosjean ja, en imponerande tredjeplats. Han visar att han vill ta över stallets förstaplats efter Kimi Räikkönen som lämnar för Ferrari.
Detta var fransmannens bästa race, det känns som om han har vuxit i sina skor nu.
•••
Tre bilar med Renaultmotorer på pallen.
•••
Nico Hülkenberg fortsätter att köra bra. Hans manöver i 130 R var riktigt vass och tog honom till plats fyra. Han blev sedan omkörd av Fernando Alonso och var sexa i mål, men det är ändå en bra placering av Sauberföraren som letar en F1-plats till nästa år. För egen del hoppas jag att han får en chans till. Han har blixtrat till i tre olika stall, pole för Williams i ett regningt Brasilien 2010, han var fyra i Belgien och hade ledningen av säsongsfinalen i Brasilien med en Force India 2012 och i år har han gjort flera bra resultat med sin Sauber.
•••
Redan i den första kurvan för försvann Marussias Jules Bianchi och Caterhams van der Garde.
•••
Tungt race för Mercedes. Lewis Hamilton drabbades som sagt av en punktering och Nico Rosberg släpptes ut felaktigt från depån. Det hade kunnat bli en kollision med McLarens Sergio Perez och Han var också väldigt nära en av Lotus mekaniker. Rosberg drabbades av en drivetrough och det kostade många viktiga poäng i konstruktörsmästerskapet.
•••
Har du sett att det står Happy Birthday på Saubers sidepods?
Der är en hälsning till grundaren Peter Sauber som fyller 70 år i dag. Han är numera inte på plats varje lopp, stallet leds av Monisha Kaltenborn.
•••
Det sägs att Jenson Button har skrivit på ett nytt ettårskontrakt med McLaren. Vad händer 2015? Läge för Fernando Alonso att ansluta när Honda kommer?
– Honda vill gärna se Fernando Alonso hos McLaren och McLaren vill också gärna se Alonso hos McLaren, säger Martin Whitmarsh till spanska AS. Han erkänner också att han ångrar att Alonso lämnade stallet:
– Jag har ångrat det hela tiden och det var absolut ett misstag.
Han påpekar dock att han inte har haft några förhandlingar med Ferrari än eftersom Alonso har kontrakt till och med 2015.
– Men som vi ser det är han den bästa föraren.
•••
Även om Vettel vann så var detta ett riktigt underhållande race. F1 ska köras på denhär typen av banor.

Vettel fick stryk

av Anna Andersson

God morgon!
De flesta trodde att Sebastian Vettel skulle ta sin femte pole position j Japans GP. Det gjorde han inte.
Istället var det hans stallkompis Mark Webber som var snabbast i Japan, en juste avslutning för Webber som kör sin sista säsong i F1. Faktum är att han är den tredje föraren i dagens startfält som tar pole position på Suzuka, Två av dem kör för Red Bull Webber, Vettel och sedan Ferraris Felipe Massa.
När vi pratar om Massa kan vi konstatera att han återigen kvalade ut Fernando Alonso och Nico Hülkenberg fortsätter att leverera. Han hade tre världsmästare bakom sig i kvalet, Alonso på plats åtta, Kimi Räikkönen på plats nio och Jenson Button på plats tio.
Vill du läsa mer om kvalet gör du det här:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17645521.ab
Där har du även resultaten.

•••
Sebastian Vettel var inför kvalet till Japans GP den enda föraren som har slagit sin teamkompis i samtliga kval i år. 14-0. I Japan fick Vettel problem med KERS, något han hade redan på den avslutande träningen, och han hade inte en chans mot sin teamkompis.
KERS har varit ett återkommande problem för Red Bull och frågan är om man kan lösa det till i morgon. Vettel har fortfarande en bra startposition och vinner han och Alonso blir som bäst nia så tar Vettel hem VM-titeln redan i morgon.
Vad tror du, hur slutar racet i morgon?
•••
Här är förarna som försvann i Q2:
Sergio Perez (McLaren), Paul di Resta (Force India), Valtteri Bottas (Williams), Esteban Gutierrez (Sauber), Pastor Maldonado (Williams) och Daniel Ricciardo (Toro Rosso). Det är Ricciardos sämsta startplats under året (16).
•••
Här är förarna som försvann i Q1:
Adrian Sutil (Force India), Jean-Eric Vergne (Toro Rosso), Max Chilton (Marussia), Charles Pic (Caterham), Giedo van der Garde (Caterham) och Jules Bianchi (Marussia). Vergnes bromsar började brinna och Q1 avbröts något tidigare än vad som var tänkt. Pic och Bianchi har bestraffningar med sig från Sydkorea, minus tio platser i starten. Även Adrian Sutl straffas, han fick byta växellåda efter sin krasch på den tredje träningen och flyttas tillbaka fem platser.
Racestart kl 08.00 i morgon söndag.
•••
Nico Rosberg, Mercedes, varnad för att han körde för långsamt under träningen. Därmed har han två varningar, en tredje ger honom ett minus på tio platser i starten nästkommande lopp.
•••
Maria de Villota dog en naturlig död. Det bekräftar doktor Joaquin Lucena Romero som är chefsläkare för den genomförda obduktionen:
– Jag kan bekräfta att hon dog av naturliga orsaker, vi har informerat familjen, säger han till spansk press.
Det spekuleras i om 33-åriga Maria de Villota fick en hjärnblödning vid sextiden på morgonen och därefter en hjärtinfarkt. Enligt hennes syster måste man utgå ifrån att hon dog av sviterna från den svåra olycka hon var med om under testerna för Marussia i juli 2012.
•••
Martin Whitmarsh sa i Sydkorea att hans McLaren har en stor värvning på gång. Nu ryktas det om att det handlar om Peter Prodromou, chefsdynamiker hos Red Bull.
•••
Heikki Kovalainen bekräftar att han för seriösa samtal med Caterham. Får vi se honom i F1 2014?

Årets snabbaste kurva

av Anna Andersson

Maria de VIllota är död. Spanjorskan som skadades är hon testade för Marussia förra året har hittats död på ett hotellrum.
Vill du läsa mer om det kan du göra det här:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17638706.ab

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17639828.ab

Och så en liten analys:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17640348.ab

Vila i frid.

••••
Annars så var Vettel snabbast i Japan, även om han absolut inte var nöjd med sin bil. Han hävdar att den är bra, men att det inte räcker och klagar på att bakdäcken slits allt för hårt.
– Det är svårt att hålla varvtiderna under longruns, bakdäcken släpper rätt snabbt, även om jag tror att det är samma för alla, säger han och fortsätter:
– Det kommer att bli svårt att hitta rätt strategi för söndag.
En seger där och han vinner VM- om Alonso inte är bättre än nia.
Vad tror ni inför helgens lopp?
Kval 07.00 och race kl 08.00 – en liten påminnelse bara.
Här är en text från andra tärningen:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17638234.ab

När det gäller däcken i helgen så handlar det om hårda och medium. Suzuka är en bana som är tuff mot däcken och kurvor som R130 och Spoon kan påverka däckslitaget rejält, vilket sedan gör att däckens prestanda försämras under loppet. På Suzuka finns bland anat hela VM-seriens snabbaste kurva (15), den körs i 310 km/tim på sjuans växel. Sidokrafterna är ungefär 3,1 G där.
Enligt Pirelli lär det bli mellan två och tre depåstopp i helgen och så här säger Paul Hembery i ett pressmeddelande:
– Suzuka är en av de banor där vi ser mest slitage under hela säsongen: relativt strävt underlag och framförallt höga påfrestningar under varvet där mycket energi går igenom däcken. Därför har vi valt de två hårdaste gummiblandningarna i sortimentet för årets race. Det handlar inte bara om alla snabba kurvor utan också om tunga bromszoner och långsamma, knixiga böjar. Det är alltså en bana som ställer höga krav på däcken när det gäller sidokrafter men påfrestningarna vid acceleration är inte speciellt svåra eftersom kurvorna går in och ut i varann. Strategierna kommer spela stor roll, igen, förra året blev det ett tvåstoppsrace då vi hade valt mjuka och hårda däck. Suzuka är en bana som alla förare gillar pga de höga farterna. Japans GP handlar om rå fart och de däck vi valt för helgen skall kunna ge förarna chans att visa upp just detta framför de fantastiska japanska fansen.
Pirelli skriver också följande:
Stora påfrestningar på däcken kan leda till blåsbildning i slitbanan om bilen inte är riktigt inställd. Fenomenet uppstår när värme byggs upp i en del av däcket, speciellt i skuldran som flexar i kurvorna.

Majoriteten av förarna i förra årets race använde tvåstoppstratagier, bara tre valde att starta på den hårdaste gummiblandningen, alla från startpositioner långt nere på griden, en strategi som visade sig framgångsrik och hjälpte dem att avancera i racet. Sebastian Vettel vann från pole position i en tävling som påverkades av en säkerhetsbil som kom ut på öppningsvarvet.

Depåstoppen på Suzuka går ganska fort eftersom depågatan bara är 395 meter lång, detta ger stor flexibilitet när det gäller strategierna.
•••
Jules BIanchi stannar hos Marussia även nästa år.

Vettel och hans kulor

av Anna Andersson

Fernando Alonso kör för ett rekord i helgen. Michael Schumacher har tagit 1566 poäng och om Alonso placerar sig på plats sex eller bättre i Japan så slår han rekordet.
– Det är viktigt att det finns ett par rekord inom F1 som jag kan slå, säger Alonso.
– Att vinna så många VM som Michael gjorde, vinna så många lopp eller ta så många pallplatser är svårt. Därför vore det kull att ta detta rekord. Jag hoppas att det fungerar redan i Japan, då har jag någonting att fira.
Här kan du hänga med den dubble mästaren ett varv på Suzuka:

Sebastian VEttel fick ju en himla massa kritik för sitt uttalande om pungkulor och swimmingpoolen. Men vi kan konstatera att han gillar uttrycket Eier (som direkt översatt betyder ägg, men i alldagligt tal används för pungkulor och det är får den äldre generationen som fortfarande niar och förväntas bli niade att hoppa högt medan folk under 30 använder det ganska flitigt). Inför Japans GP använder sig Vettel av samma uttryck igen:
– Du spürst hier einfach, dass es eine Traditionsstrecke ist. Hier brauchst du große Eier.
Jag översätter det för er så att ni slipper googla, men ändå får en känsla för vilken typ av språk han använder sig av:
– Här känner du helt enkelt att det är en klassisk bana. Här behöver du verkligen vara modig.

– Der erste Sektor hat unheimlich viele schnelle Kurven, direkt hintereinander. Da spürst du das Auto viel intensiver als sonst wo.
– Den första sektorn har otroligt ånga snabba kurvor, samtliga direkt efter varandra. Där känner du bilen betydligt mer intensivt än på någon annan bana.
Han pratar vidare om kurvorna 13 och 14, Spoon.
– Die Kurve sieht aus wie ein Löffel und hängt am Ausgang auch nach außen. Es ist unheimlich schwierig, dort die Linie zu treffen. Man hat dort immer das Gefühl, diese Stelle nicht richtig erwischt zu haben. Es ist unheimlich schwierig, diese Passage genau zu treffen.
– Kurvan ser ut som en sked och utgången av kurvan drar också utåt. Det är fruktansvärt svårt ta hitta rätt spår, det där känns aldrig som om man träffar rätt där. Det är så fruktansvärt svårt att träffa helt perfekt i den passagen.
Här la jag in det tyska citatet bara för att ni ska se hur han snackar på tyska och få ett hum om hur han uttrycker sig och sedan la jag översättningen för att förenkla det lite.

•••
Det är svårt att ge någon riktigt säker väderprognos inför helgen i Japan, det kan regna en del under fredagens pass (70 procents risk under morgonen och 50 under dagen), men bör vara torrt under lördagens kval och söndagens race. Temperaturer mellan 20 och 26 grader varmt.
Det är de senaste rapporterna.
•••
Fick ett samtal från programmet Stil i P1. Det tillhör inte vanligheterna.
De ville i alla fall prata F1 och James Hunt. Programmet som ska handla om mästaren från 1976 sänds kl 10.03 i P1 alltså. Eller på webben, vid ett annat tillfälle.
Även F1 tar sig numera in i den typen av kanaler…
•••
FIA har sagt nej till att McLaren skulle testa däcken för 2014 i Austin den 20-21 oktober. Istället blir det ett test på Vallelunga i Italien. Enligt auto, motor und sport har Pirelli även bjudit in andra stall. Testet ska genomföras den 11 och 12 december och inget stall får köra mer än 1000 km och bilen måste vara från 2011.
•••
Brasiliens GP stannar i Sao Paolo till och med 2020.
•••
Christian Horner har blivit pappa för första gången. Grattis!
•••
Pirelli har gjort klart vilka däck som används under säsongens sista tre lopp. Det är samma gummiblandningar som förra året:
Abu Dhabi gäller soft, medium
Austin och Sao Paolo så är det hårt och medium.

Se två favoriter från Japans GP

av Anna Andersson

Innan det drar igång med pressträffar och annat så tänkte jag dela med mig två av mina favoritklipp från Japans GP och i dag är det exakt åtta år sedan Kimi Räikkönen lyckades med den fantastiska omkörningen av Giancarlo Fisichella på det allra sista varvet:

I samma race hittar vi också den här fajten mellan Michael Schumacher och Fernando Alonso:

http://www.youtube.com/watch?v=77plkhZgvXY

•••
Ross Brawn dementerar ryktena om att han är på väg till McLaren eller Honda. Han hälsa att hans framtid avgörs i vinter.
•••
Nico Hülkenbergs vikt har diskuterats, han är 1,84 cm lång och väger 78 kg. Det är inget hinder för Lotus, även om tio kilo ger ett plus på ungefär tre tiondelar per varv.
– Jag föredrar att välja en förare efter hans talang och låter mina ingenjörer ta hand om det jobb man måste göra för att spara vikt. Jag är övertygad om att vi vårt utvecklingsteam kan konstruera en bil som är konkurrenskraftig 2014, oavsett vilken förare som sitter i bilen.
Hülkenbergs manager säger att han är säker på att tysken stannar i F1, Hülkenberg själv säger att han inte vill fortsätta att leva med ovissheten till slutet av november.

•••

Sergej Sirotkin sägs ju köra F1 för Sauber nästa år. Den 18-årige ryssen har nu gjort sitt första F1-test. För Ferrari på Fiorano.
Det bekräftar Saubers Monisha Kaltenborn. Testet gjordes med en bil som är fyra år gammal, men han har ännu inte den superlicens som krävs för att köra F1.
•••
Emanuelle Pirro hjälpte domarna i Sydkorea och han har samma uppgift i Japan den kommande helgen.
När det gäller DRS så är det en zon på Suzuka, mätpunkten är 50 meter före kurva 16 och sedan börjar DRS-zonen 100 meter före mållinjen.

Världens bästa kurva

av Anna Andersson

För er som inte redan har lämnat Sydkorea är det dags att göra det nu.
Det är dags för Japans GP på Suzuka. En av höjdpunkterna, även om det betyder att ni måste gå upp tidigt både lördag och söndag.
Här är i alla fall schemat för helgen:
Fredag:
Träning 1 kl 03.00
Träning 2 kl 07.00
Lördag:
Träning 3 kl 04.00
Kval kl 07.00
Söndag:
Race kl 08.00
Vinnarna de fem senaste åren_
2012: Sebastian Vettel, Red Bull
2011 Jenson Button, McLaren
2010 Sebastian Vettel, Red Bull
2009 Sebastian Vettel, Red Bull
2008 Fernando Alonso, Renault
Flest segrar: Michael Schumacher 6 (95, 97, 00-02, 04)
Sebastian Vettel har tre segrar.
Kort fakta:
Längd: 5807 meter
Tävlingsdistans: 53 varv, 307,471 km
Flest segrar: McLaren (9)
Kurvor: 8 vänster, 10 höger.
Kurvor under 100 km: 2
Kurvor över 250 km/tim: 3
Däckslitag: Högt
Avstånd till första kurvan: 545 m
Maxhastighet utan DRS: 315 km/tim
Lägsta hastighet: 70 km/tim
Medelhastighet: 215 km/tim
Längsta sträcka med gull gas: 16 sekunder
Antal växlingar per varv: 48
Så lång tid det tar att köra igenom depån i 60 km/tim: 24,8 sekunder

Topp 8 i kvalet 2012:
1. Sebastian Vettel, Red Bull
2. Mark Webber, Red Bull
3. Kamui Kobayashi, Sauber
4. Romain Grosjean, Lotus
5. Sergio Perez, Sauber
6. Fernando Alonso, Ferrari
7. Kimi Räikkönen, Lotus
8. Jenson Button, McLaren

Snabbaste kvalet: 1.29,599 Felipe Massa, Ferrari, 2006
Snabbaste varvet i racet: Kimi Räikkönen, McLaren, 2005
Vinnande strategi 2012: 2 depåstopp.
Källa: Motorsporttotal.
Så här säger Nico Hülkenberg, som överraskade med en fjärdeplats i Sydkorea, till Sport Bild om banan:
– Banan är fantastisk. Den ritades av holländaren Hans Hugelholtz 1962, med andra ord på stenåldern sett med F1-ögon, det är för övrigt också han som ritat Zandvoort. Den är tidlös och en utmaning för alla F1-förare Ärligt talat vet jag inte om det finns en skönare passage på hela jorden än starten av varvet till Degner. Det är klart att även 130 R är världsberömd, men det är mer än raka än en kurva, att köra där med gasen i botten är inte bara otroligt roligt, det är också väldigt avgörande för sitt race för det är det eda sättet att få till en omkörningsmöjlighet i chikanen före start/mål.
•••
Har du inte sett Rush än?
Gör det.
I alla fall om du gillar racing och om du inte hade möjlighet att följa säsongen 1976 live.
Här är en intervju med Niki Lauda.
Värd sina fem minuter, tycker jag.
Och ja, den är på engelska. Eller österrikisk engelska.

– Jag respekterade honom. Det är rätt ord, säger Lauda om James Hunt.
•••
För övrigt dementerar Niki Lauda uppgifterna om att Ross Brawn är på väg att lämna Mercedes.
•••
Jag gillar inte att behöva stå med pekpinnen, men lägg av med personangreppen. Jag har fått plocka bort endel inlägg på slutet. Så en enkel regel – bemöt andra så som ni själv vill bli bemötta.
Tack

Se historien om Prost

av Anna Andersson

Det senaste ryktet från paddock säger att Ross Brawn lämnar Mercedes. När säsongen är över har han gjort sitt och Paddy Lowe tar över hans jobb som stallchef. Vad händer med Brawn då?
Enligt ryktena är Ross Brawn på väg till Honda som kommer att samarbeta med McLaren framöver….

•••
McLaren har kommit fram till storyn om Alain Prost:

Jag ser fram emot storyn om Ayrton Senna. Det är nästa del av Tooned.
•••
Även Jules Bianchi och Charles Pic har nu fått sina tredje varningar och flyttas tillbaka tio platser i starten av Japans GP.
Med andra ord lär de två starta sist.
•••
I morgon vänder vi blickarna mot Japan, banan och ser vad som väntar där.
Trevlig måndag.

Sida 258 av 390