Webbers verbala attack

av Anna Andersson

Sebastian Vettel hade ledningen. Från start till mål. Alla 55 varven av Sydkoreas GP.
Hans högra framdäck var slitet, men han klarade att ta det in i mål och när det gällde segern går det inte att skriva så mycket mer än att Vettel behåller formen och gasar på mot sin fjärde VM-titel.
Även om VM inte är avgjort i teorin så är det avgjort i praktiken. Nästa vecka kan han säkra titeln.
Jag tror inte att Vettel och Red Bull tappar detta.
Bakom Vettel var det däremot lite kamp om andraplatsen. På det 38:e varvet avgjorde Kimi Räikkönen kampen om andraplatsen. Då körde han snyggt och väldigt smart om sin teamkollega Romain Grosjean och den placeringen höll finländaren in i mål. Återigen bevisade Räikkönen att han är en mästerlig racerförare.
Bakom de båda Lotusbilarna var det sedan en spännande fajt om plats fyra mellan Nico Hülkenberg, Sauber och Lewis Hamilton, Mercedes. Hamilton gick om Hülkenberg på det 48:e varvet, men tysken svarade smart genom att bromsa snyggt in i den första kurvan på det 50:e varvet. Hamilton tappade lite fart och på rakan var det fördel Hülkenberg och den fördelen tog han med sig ända in i mål.
Om han inte tidigare visat att han är en man för F1 så gjorde han det i Sydkorea.
•••
Sydkoreas GP var väldigt tufft för däcken, framförallt för höger framdäck. Redan inför loppet så kritiserade Fernando Alonso Pirelli och däcken. Han sa så här när han mötte pressen efter kvalet:
– De bär väl inte skulden, men de är inte bra. Visst är det samma för alla, men ger vi allt från början så de klarar inte ens fem kilometer. Sedan är de helt slut.
Han påpekade att den förändringen som gjordes under sommaren hade ställt till problem för Ferrari.
– Det var en stor förändring och det är en stor bestraffning av Lotus och Ferrari.
Pirellis sportchef Paul Hembrey tillbakavisar kritiken:
– Det låter som om han är besviken och sådana kommentarer är långt under den nivå man kan vänta sig av en stor mästare, säger Hembrey.
– Jag kan bara råda honom att fråga den snart fyrfaldige mästaren hur man gör för att ta ut max ur däcken.
Men under loppet klagade flera förare på att höger fram däck släppte och på det 32:a varvet exploderade just höger framdäck för Sergio Perez, McLaren, det tvingade ut säkerhetsbilen.
Efter loppet var Mark Webber också kritisk till däcken när han sa:
– Det är som det är. Förarna är inte så där enormt viktiga, detta är vad andra människor vill ha.Däcken slits fort och sedan exploderar de lite också, men det är upp till Pirelli att lösa det, säger Webber.
– Pirelli komemr att säga att Perez bromsade bort sig och att det var däför däcket exploderade, men det finns en anledning till att hjulen blockeras. Det finns inget fäste kvar i däcken.
Vad tycker ni om Alonsos analys?
•••
Mark Webber har ingen vidare tur….På det 37:e varvet snurrade Adrian Sutil, Force India, i kurva tre. Han krockar med Webber och smällen tar i bakdelen av bilen och den och resulterade i att Webbers bil började brinna. Då var det dags för säkerhetsbilen igen….
•••
Tung start för Felipe Massa, på väg in i kurva tre stod Ferrariföraren plötsligt med nosen åt fel håll. Han kom ut på banan som 21:a igen. Men där hade Ferrari tur, Massa vidrörde Alonso lätt och det kunde ha kostat Ferrari båda bilarna.
•••
I veckan har bråket om kulorna tagit en del plats, både här och på andra ställen. Sebastian Vettel inledde bråket med att säga:
– De andra går hem och doppar kulorna i poolen medan vi pular vidare på bilen.
Nico Rosberg svarade att Vettel borde bry sig mer om sig själv än om hans kulor och han står fast vid sin kritik:
– Det är inte okej att säga så och det har jag sagt till Sebastian också, säger Rosberg till Bild.
– Jag hade också kunnat gå till honom och säga ”Sebastian du snackar en massa skit”, men för mig var det viktigt att fler människor ser det, inte bara han och jag. Ibland måste man se till att man reagerar så att även medierna får reda på det. Jag visste absolut var jag gjorde. Han kritiserade alla och det betyder att han också kritiserade mina killar. Det är inte okej.
•••
Förra året så vann Sebastian Vettel fyra lopp i rad. Det har han gjort i år också.
I år kan han vinna fem i rad och ta hem sin fjärde VM-titel.
Nästa vecka är det dags för Japans GP. Hans favorit.

Förarna trötta på att banta – vill ändra reglerna

av Anna Andersson

Då har Sebastian Vettel pole position igen. I kvalet till Sydkoreasbehövde han inte ens kräma ur max ur sin Red Bull för att ta säsongens sjätte pole position. Han fortsatte på den inslagna banan och det känns som om han tar sin tredje seger i Sydkorea i morgon och lägger den ena handen fast på VM-bucklan.
Det var ett ganska avslaget kval och den som valde att sova istället för att slå på TV:n klockan 06.55 gjorde absolut inget misstag. Det är bara att hoppas att racet imorgon leder till mer action än vad kvalet gjorde. Det sägs att det är risk för regn, det oväder som har varit på äg mot Sydkorea har ändrat sin bana, men det finns ändå en risk för regn och kraftiga vindar (dock ska det inte vara lika illa som 2010 när loppet nästan tog tre timmar och säkerhetsbilen fick jobba ordentligt).
Mer om kvalet läser du här, där finns också det totala resultatet:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17603096.ab

Och den text som var i tidningen idag läser du här:
www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/formel1/article17602622.ab
•••
I Q2 lämnade: Sergio Perez (McLaren), Jenson Button (McLaren), Daniel Ricciardo (Toro Rosso), Adrian Sutil (Force India), Paul di Resta (Force India) och Jean-Eric Vergne (Toro Rosso).
Det betyder att Sauber fick in båda bilarna i Q3 och det är första gången i år som både Gutierrez (10:a i Q2) och Hülkenberg (4:a) gick vidare till sista kvalomgången (där de var åtta och nia). Tysken var även snabbast av alla Ferrarimotorerna i Q2. Han kör ju för en framtid och han är väldigt lång med F1-mått (184 cm) och väger 74 kg, nu ryktas det om att McLaren tackat nej till honom för att han är för stor och för tung.
Förarna diskuterade en höjning av minstavikten när de hade sitt förarmötet i Sydkorea , man vill höja den för att man inte ska diskriminera större förare och dessutom riskera att någon av dem blir sjuka i anorexi. David Coulthard har ju tidigare berättat om att han led av bulimi under sina första säsonger i F1.
– Det vore bra för alla om vi höjde minstavikten, säger Romain Grosjean.
– Vi måste vara smarta, vi kan inte väga 50 kg allihop, det vill vi inte.
Enligt Jenson Button är det en mycket viktig fråga inför 2014.
– Det är en orättvis fördel som man inte ska ha bara för att man är kortare sedan födseln, säger Button, som också är en av de längre förarna i fältet (182 cm).
Även stallcheferna är inne på förarnas linje och vi får se vad det leder till.
•••
I Q1 försvann tre stall, två bilar från Marussia, två från Caterham och två från Williams. Williams säsong är verkligen en katastrof, i fjol vann man ett lopp. I år har Pastor Maldonado tagit en poäng, Valtteri Bottas har som bäst varit trea – i kvalet.
•••
Kom i håg att Mark Webber fick sin tredje varning i Singapore (för taxiresan med Fernando Alonso) och han flyttas tillbaka tio platser i starten.
•••
Enligt Niki Lauda ligger nyckeln i Mercedes framgång i att Michael Schumacher lämnade stallet och Lewis Hamilton kom.
– En ny förare ger ny motivation till hela stallet, säger Lauda.
•••
Racet startar kl 08.00 i morgon. Vem vinner?

Se Kimis krasch

av Anna Andersson

Tävlingshelgen i Sydkorea har inletts.
Med Mercedes i topp.
Lewis Hamilton var snabbast under båda fredagens träningar.
Under det första passet körde han på 1:38.673, under det första passet och under det andra passet när bilarna hade betydligt mer bränsle ombord körde han på 1.43,3 med de supermjuka däcken.
– Det är den bästa fredagen som jag har varit med om i år, säger Hamilton till tyska journalister.
– Vi kan säkerligen ändra inställningarna lite till, men det verkar som om vi ligger bättre till än vad vi gjort under de senaste loppen. Det känns i alla fall som om vi har ett bättre paket den här helgen. Jag vet inte ens är det var som fredagen fungerade bra senast så vi hoppas att det går vidare på samma sätt. Bilen känns bra.
Sebastien Vettel som vunnit i Sydkorea de senaste två åren och som dominerat de tre senaste loppen testade olika vingar på b ilen och hans snabba varv (supersoft) kom något senare än de andras. I den första sektorn var han 0,3 sekunder före Hamilton, i den andra 0,5 sekunder långsammare och i den sista 0,1 sekunder snabbare.
– Det var rätt okej. Vi kunde göra det vi hade planerat och det var inga större problem, säger Vettel.
– Men jag är inte helt nöjd med bilen, den glider lite mer på banan än vad jag skulle vilja. Jag tycker att vi bör kunna förbättra oss och nu måste vi lägga på ett kol till. Man ska inte utgå i från det vi har sett de senaste loppen, jag tycker att Mercedes verkar vara starka och jag förväntar mig ingenting annat till kvalet. Där brukar de vara starka.
Kimi Räikkönen, Lotus, kraschade under det första passet, men under det andra var han väldig jämn när han körde med full tank. Hans bästa tid var 1.44,2, men låg länge på tider på 1,44 medan Red Bull och McLaren varvade snabbare tider med tider kring 1,45. Ferrari och VM-tvåan Fernando Alonso kunde inte konkurrera med de tiderna.

http://www.youtube.com/watch?v=5rlkPhsepZQ

Här är tiderna från båda passen:
Plac. nr, förare, stall, tid, tidsskillnad, till framförv, varv
1 10 L. Hamilton Mercedes 1:38.673 (FT2) 51
2 1 S. Vettel Red Bull 1:38.781 (FT2) +0:00.108 +0:00.108 50
3 9 N. Rosberg Mercedes 1:38.797 (FT2) +0:00.124 +0:00.016 52
4 2 M. Webber Red Bull 1:38.844 (FT2) +0:00.171 +0:00.047 54
5 4 F. Massa Ferrari 1:39.114 (FT2) +0:00.441 +0:00.270 43
6 8 R. Grosjean Lotus 1:39.226 (FT2) +0:00.553 +0:00.112 53
7 3 F. Alonso Ferrari 1:39.444 (FT2) +0:00.771 +0:00.218 49
8 7 K. Räikkönen Lotus 1:39.757 (FT2) +0:01.084 +0:00.313 48
9 5 J. Button McLaren 1:39.774 (FT2) +0:01.101 +0:00.017 51
10 15 A. Sutil Force India 1:40.006 (FT2) +0:01.333 +0:00.232 52
11 14 P. di Resta Force India 1:40.007 (FT2) +0:01.334 +0:00.001 34
12 6 S. Perez McLaren 1:40.152 (FT2) +0:01.479 +0:00.145 51
13 12 E. Gutierrez Sauber 1:40.186 (FT2) +0:01.513 +0:00.034 54
14 11 N. Hülkenberg Sauber 1:40.210 (FT2) +0:01.537 +0:00.024 54
15 18 J. Vergne Toro Rosso 1:40.446 (FT2) +0:01.773 +0:00.236 49
16 19 D. Ricciardo Toro Rosso 1:40.552 (FT2) +0:01.879 +0:00.106 44
17 16 P. Maldonado Williams 1:41.117 (FT2) +0:02.444 +0:00.565 57
18 17 V. Bottas Williams 1:41.289 (FT2) +0:02.616 +0:00.172 54
19 21 G. van der Garde Caterham 1:42.461 (FT2) +0:03.788 +0:01.172 55
20 20 C. Pic Caterham 1:42.798 (FT2) +0:04.125 +0:00.337 55
21 14 J. Calado Force India 1:43.008 (FT1) +0:04.335 +0:00.210 21
22 22 J. Bianchi Marussia 1:43.108 (FT2) +0:04.435 +0:00.100 31
23 23 M. Chilton Marussia 1:43.441 (FT2) +0:04.768 +0:00.333 43
107 % 1:45.580
24 22 R. Gonzalez Marussia 1:46.810 (FT1) +0:08.137 +0:03.369

•••
Tre korta grejer innan det är dags att jobba med annat:
Stallcheferna anser att 22 lopp är för mycket, Sauber för samtal med Rubens Barrichello om en F1-comeback och Bernie Ecclestone förslår att Felipe Massa ska köra för Toro Rosso.

Vettels kulor

av Anna Andersson

Efter F1-loppet i Singapore, där Sebastian Vettel var oslagbar, passade han på att ge en passning till de andra stallen när han fick frågan om varför han är så överlägsen.
Han svarade:
– Wenn die anderen nach Hause gehen und die Eier in den Pool hängen, sind wir noch da und tüfteln weiter am Auto.
Direkt översatt blir det lite märkligt på svenska, men det handlar om att man doppa pungkulorna och andemeningen är:
– När de andra går hem och slänger sig i poolen stannar vi kvar och pular vidare med bilen.
Det uttalandet har fått Nico Rosberg att reagera och det har blivit ett rejält bråk mellan de två tyska F1-förarna:
– Jag tycker att den kommentaren var väldigt arrogant, man säger inte så, kommenterar Rosberg det hela.
– Han borde fundera mindre över mina kulor och titta mer på vad han själv sysslar med. Faktum är att mitt team jobbar häcken av sig och i Singapore var det en hårsmån ifrån att jag tog pole position ifrån honom och vi har dessutom slagit honom vid flera tillfällen denhär säsongen.
Med lite avstånd till det hela så ber Vettel till viss del om ursäkt för sitt uttalande.
– Jag är lite besviken för jag har känslan av att det har förvrängts, säger Vettel.
– Det handlar inte om att attackera de andra. Jag ville bara förklara att våra framgångar inte är hämtade ur luften. Vi är ett av stallen som jobbar allra hårdast.
•••
När vi ändå är inne på Red Bull tar vi steget vidare till deras eventuella TC så svarade Vettel i dag med ironi:
– Det fungerade perfekt i Singapore, vi fixade med bilen hela fredagen och lördagen, på söndagen fungerade det riktigt bra för första gången och jag att det håller i sig även över nästa lopp och att vi får ut ännu mer av systemet då, säger han.
– I Korea är det systemet kanske inte lika avgörande, men på andra, trängre banor kommer det att spela en ännu större roll.
Han får sedan frågan av motorsportmagazin om han inte är rädd att få rubriker som ”Vettel erkänner att han kör med TC”, men säger:
– Nej, om inte får man ju fortsätta att tjata till dess att det fungerar.
Charlie Whiting säger till Bild att man inte har hittat några regelvidriga detaljer på Vettels bil:
– Vi kontrollerar allt och varken på Vettels bil eller på den andra bilen fanns det något som bryter mot våra regler.
Ändå är konkurrenterna misstänksamma:
– Jag är rätt övertygad om att de använder sig av andra grejer än vad vi gör, säger Fernando Alonso.
– Men jag är också säker på att det håller sig inom reglerna. Red Bull har klarat alla tester och det är vår uppgift att göra ett bättre jobb än vad de gör.
•••
Pirelli har skickat ett pressmeddelande om däcken. Här är lite av den infon, saxat från deras eget mejl:

Det mest kritiska för däcken är de snabba kurvorna och de tunga inbromsningszonerna, där förarna bromsar fullt och utsätts för upp till 5,2 G. Viktförflyttningen medför en vertikal kraft på framdäcken motsvarande 900 kg.

Utöver inbromsningarna utsätts däcken för stora sidokrafter, t ex uppemot 4,4 G i kurva 7 och 8 där bilarna går igenom med 270 km/h. Här är det viktigt med perfekt styrprecision för att förarna skall kunna hålla ideallinjen. En annan kritisk sektion är de långsamma kurvorna 15 till 17, här använder förarna kurvmarkeringarna på insidan och behöver optimalt grepp för ytterdäcken, något som garanteras av det mekaniska greppet från de supermjuka däcken i synnerhet.

Den aerodynamiska setupen som används i Korea är ganska lik den i Japan, med medium till hög downforce. Dock är kraven på traction högre än på Suzuka och teamen använder annorlunda mappning av motorerna för att få ner kraften i banan ut ur de långsamma kurvorna. Höger framdäck är det som får jobba hårdast på Yengoam-banan.

Graining kan vara ett problem, speciellt i början av helgen när greppet är som sämst. Detta fenomen uppstår när däcken sladdar i sidled och ett vågformat slitagemönster som påverkar greppet uppstår i däckets yta.

Majoriteten av förarna i racet 2012 använde tvåstoppsstrategier, bara tre provade en- eller trestoppare. Topp tio efter kvalet startade samtliga på supermjuka däck och tävlingen vanns av Sebastian Vettel, Red Bull, från andra startruta. Toro Rossos Jean-Eric Vergne blev den högst placerade som startade på mjuka däck, han körde in på en 8:e plats:

Alonso: – Däcken avgjorde VM-kampen

av Anna Andersson

Det skiljer 60 poäng, men inför helgens tävling i Sydkorea vill Ferrari fortfarande utmana Red Bull. Till helgens race kommer man också med ett par uppdateringar till bilen, det handlar främst om vissa förändringar när det gäller aerodynamiken.
– Vi ska testa vidare för att försöka utveckla bilen, säger Pat Fry.
– Det är självklart svårt att testa nyheter för 2014, men vi kommer att kika på en del små förbättringar under fredagens fria träning. Det betyder att vi kommer att ha mycket att göra på fredagarna de kommande sex loppen.
Annars så är däcken ett viktigt tema och Fernando Alonso tror att de har avgjort VM-kampen:
– Den förändring som man gjorde av däcken efter halva säsongen har inte hjälpt oss, troligen var det där som vi förlorade kampen om VM-titeln, säger Alonso i ett pressmeddelande medan Nikolas Tombazis säger att problemen har varit vindtunneln:
– Det vore fel att säga att det är däcken som gjort att vi har varit lika starka under hösten, vi har också haft ett par uppdateringar som inte har fungerat riktigt så som vi hade hoppats, säger han.
– Vindtunneln har varit vår svaga punkt de senaste månaderna.
•••
Följ med Felipe Massa på ett varv på helgens bana:

•••
Till helgens tävling har Pirelli tagit med sig däcken med namnen supersoft och medium. Pirellis Paul Hembery kommenterar det såhär:
– Det är en förändring jämfört med förra året då vi körde med de mjuka och de supermjuka däcken, detta är de två däcken som kompletterar varandra bäst i år. Vi tror att det, precis som i Singapore, kommer att vara en viss skillnad på varvtiderna när man jämför de båda däcktyperna vilket gör att vi kan få se flera spännande strategier. Banan i Sydkorea har en spännande mix, vissa snabba kurvor och andra betydligt långsammare. Samtidigt är det den bana där vi använder oss av de supermjuka däcken som kräver mest av däcken. Därför kommer det att vara otroligt viktigt för förarna att hantera dem på bästa sätt. Det arbetet som görs under fredagens fria träningar, då man testar hur mycket däcken slits med olika mängd bränsle i bilen, kommer att vara enormt viktigt. Det är nyckeln till att hitta rätt taktik och rätt strategi. Vi såg vilken skillnad valet av strategi gjorde i Singapore och även om det inte är riktigt lika stor risk att säkerhetsbilen kommer ut på banan i Sydkorea så är det en viktig faktor som stallen måste ta hänsyn till när nu säsongen går in i sitt avgörande skede.
•••
Enligt nyhetsbyrån i Sydkorea är det en tyfon på väg mot landet. Den ska slå till på söndag. Det betyder att det kan bli ett (ursäkta svordomen) jävla väder lagom till racet.
•••
När det gäller DRS-zonerna i Sydkorea så är det två, dels som tidigare rakan efter kurva 2 och dels start/målrakan (efter kurva 18).
•••
Emanuele Pirro hjälper domarna i Sydkorea. Italienaren körde F1 mellan 1989 och 1991, han körde 38 lopp. Störst framgångar har han haft i Le Mans, den tävlingen har han vunnit fem gånger. Sydkoreas GP blir hans sjunde lopp som stewart.

Fuskar Vettel?

av Anna Andersson

Välkomna till Sydkorea och ännu en av Hermann Tilkes banor. F1 debuterade på banan 2010, då med Fernando Alonso som segrare, men de två senaste åren har Sebastian Vettel vunnit.
Arrangörerna skrev ett sjuårskontrakt med Bernie Ecclestone, men Sydkoreas GP är ett av de loppen som inte är helt spikade till nästa säsong. Tanken är att det ska flyttas till våren 2014, men eftersom arrangemanget har dragit med förluster, området fortfarande inte är färdigbyggt och flera av hotellen dras med ett ganska sjabbigt rykte så är det inte helt säkert att det blir något race nästa år.
Men nu ska vi koncentrera oss på årets lopp.
Korea International Circuit
Varvlängd: 5,615 km
Tävlingslängd: 55 varv.
Helgens tidsplan
Fredag:
Träning 1 kl 03.00
Träning 2 kl 07.00
Lördag
Träning 3 kl 04.00
Kval kl 07.00
Race:
Söndag kl 08.00
Avstånd till kurva 1: 250 m. Banan körs motsols.
Antal kurvor: 18 (7 höger, 11 vänster
Kurvor över 250 km/tim: 2
Kurvor under 100 km/tim: 5
Maxhastighet (utan DRS) 320 km/tim
Lägsta hastighet: 65 km/tim.
Max gas: Ca 60 procent, lägsta sträcka med max gas 15 sekunder.
Antal växlingar per varv: 54.
Längd på depårakan: 399 m
Ungefärlig körtid i depån: C 24 sekunder.
Vinnande strategi 2012: Två depåstopp.
Säkerhetsbilen har varit ute vid varje lopp.
Däck: Supersoft och medium:
Enligt väderprognosen ska det vara mellan 17 och 24 grader under fredagen, under lördagen kan det bli upp till 26 grader och växlande molnighet. Under söndagen däremot så är det en stor risk för åskskurar och det kan vara upp till 26 grader varmt. Med andra ord kan det bli ett kaosartat lopp på söndag.
•••
Ni har diskuterat Sebastian Vettels Red Bulll och det är ni inte ensamma om. Frågan som alla ställer sig just nu är Sebastian Vettels bil illegal?
I Singapore var han ungefär två sekunder snabbare än sina konkurrenter, varje varv. Handlar det om motormapping? Om tractioncontrol?
Den tidigare stallägaren Giancarlo Minardi var på plats i Singapore och skriver på sin hemsida:
– Jag har ganska mycket erfarenhet och tycker att 2,5 sekunder per varv är för mycket. Det finns ett par saker som får mig att fundera, Vettels rena körstil, han accelererar och går på gasen tidigare än någon annan, hans motor har ett onormalt ljud och han var över två sekunder snabbare än alla andra. Det har fått mig att fundera och jag vill ha ett par svar.
Enligt italienska Autosprint handlar det om motormapping som håller sig inom de såkallade gråzonerna.
Här är länk som Marko skickade från Singapores GP och som han skrev till mig – döm själva:

Detta lär vara ett ämne vi kommer att återkomma till under veckan. Fortsätt att diskutera. Jag är imponerad över ert engagemang den senaste tiden. Fortsätt så.
Tack!

Rekord 2014?

av Anna Andersson

God morgon.
Dags för en F1-vecka igen och en vecka då det är premiär. Rush – storyn om Niki Lauda och James Hunt har premiär den 3 oktober. Det är en film som i alla fall jag tänker se.
Annars är det Sydkoreas VM-deltävling som gäller i helgen och det är något annorlunda tider som gäller, men mer om det i morgon.
Det är också ett race som inte är spikat till nästa år, när det gäller kalendern för 2014 är det precis som jag tidigare har skrivit 22 F1-lopp inplanerade. Det slutgiltiga beskedet tas i december, men det finns tre lopp som har ett frågetecken efter sig (Sydkorea 27 april, New Jersey 1 juni och Mexiko 16 november)

Så ser den planerade kalendern ut:

16. Mars – Australien (Melbourne)
23. Mars – Malaysia (Sepang)
6. April – Syd Korea* (Korea International Circuit)
13. April – Kina (Shanghai)
27. April – Bahrain (Sakhir)
11. Maj – Spanien (Barcelona)
25. Maj – Monaco (Monaco)
1. Juni – TBC
8. Juni – Kanada (Montreal)
22. Juni – Österrike (Red Bull Ring)
6. Juli – Storbritannien (Silverstone)
20. Juli – Tyskland (Hockenheim)
27. Juli – Ungern (Budapest)
24. Augusti – Belgien (Spa)
7. September – Italien (Monza)
21. September – Singapore (Marina Bay)
5. Oktober – Japan (Suzuka)
19. Oktober – Ryssland* (Sotji)
26. Oktober – Abu Dhabi (Yas Marina)
9. November – Mexiko* (Mexiko City)
16. November – USA (Circuit of the Americas)
30. November – Brasilien (Interlagos)
* Förhandlingar pågår.

Vad tycker ni om 22 lopp? Är det för mycket, lagom eller för lite?
Min personliga åsikt är att det är i alla fall två lopp för mycket. Har vi en säsong som i år när det är i stort sett avgjort redan efter 14 lopp blir det en lång transportsträcka till slutet och det sett ur medias synpunkt så försvinner intresset. Ett ojämnt mästerskap där det bara är en lång utdragen kamp mot ett mål, ja det ger och inga extra spaltmeter direkt. Det finns en stor risk att det blir svårt att hålla liv i det och även om FIA kräver att de som ackrediterar sig till loppen ska skriva om F1 från torsdag till måndag så kommer det till slut att bli urvattnade texter och TV-intervjuer, lite som att koka soppa på en sprik…Tyvärr.
Även om flera förare teoretiskt kan vinna mästerskapet så är det svårt att hålla intresset bland publik och fans om det blir för konstgjort, fler lopp för att chansen att slå en klar VM-ledare ska finnas längre. Dessutom så försvinner lite av exklusiviteten kring loppen.
Nej jag skulle hellre se att det är 20 lopp, race varannan helg och jag tror att det är att föredra även för stallen. De hinner med sitt arbete även hemma i fabriken, de som ska göra jobbet är mer motiverade när de hinner andas någon gång ibland också.
•••
Ferraris Pedro de la Rosa har testat däck i Barcelona. Men var lugna han använde en bil som var två år gammal, så inga problem med reglerna den här gången;-)
•••
Lite tecknad film att liva upp måndagen med:

••••

•••

Vettels sanning

av Anna Andersson

Historien med Sebastian Vettel och buropen går vidare. Han buades ut i Storbritannien, på Monza och nu även i Singapore.
I Singapore svarade han med att säga att:
– När de andra går hem och slänger sig i poolen stannar vi kvar och pular vidare med bilen. Det syns tydligt under helgen och sett till hela året gör det en skillnad.
Det går inte riktigt att översätta det ordagrant, men det är i alla fall andemeningen av vad han sa till tyska RTL:
– Wenn die anderen nach Hause gehen und sich die Eier in den Pool hängen, dann sind wir noch da und tüfteln weiter am Auto. So etwas macht über das Wochenende gesehen und über das Jahr gesehen den Unterschied.
Det är ett uttalande som både Niki Lauda och Helmut Marko gillar:
– Det är alltid bra att prata i klartext. Även om vi hos Mercedes arbetar lika hårt för att utvecklas ligger det ett uns av sanning i det. Vettel är otroligt ambitiös och det speglar också av sig i hans stall.
Helmut Marko säger:
– Jag tycket att uttalandet är riktigt bra, träffande. Och det stämmer.
När det gäller just buandet har Sebastian Vettel nu uttalat sig:
– Jag tror inte att fansen vill vara elaka, om du ger idrotten allt och har en favorit så stöttar du den. Då gillar du inte heller hans motståndare, säger han till Sport Bild.
– Jag tycker att det är ganska enkelt. När jag ser en fotbollsmatch och stöttar mitt lag så kan jag också bua åt vissa domslut. Jag ger efter för grupptrycket. När jag kallar domaren för idiot så är det ingenting personligt.
– Jag har lärt mig att jag inte kan tillfredsställa alla önskningar. Man kan skriva hundra autografer, men den som ville ha den 101:a och inte får den blir sur. Så är det bara. Därför är det omöjligt att vara alla till lags. Så länge jag är ärlig mot mig själv och så länge jag kan somna utan att ha ett dåligt samvete så är det okej. För den första personen som jag skulle ljuga för eller lura är alltid mig själv.

En liten fredagsvideo om du har tre minuter över:
Denna är från Red Bull: How to make an F1 Car: Composites del 2.

•••
Stallen har föreslagit att man ska öka träningstiden på fredagarna för att ge tredjeförarna mer tid på banan, Ross Brawn och Martin Whitmasrh är dock inte inne på den linjen.
Den extra tiden kommer i så fall ges till deras ordinarie förare.
•••
McLaren letar efter en förarplats åt Kevin Magnussen.
•••
Lotus poängterar att prioritet nummer ett är att säkra finanserna.
Sedan tar man tag i förarfrågan för 2014.
•••
Trevlig helg!

Renualt på väg tillbaka?

av Anna Andersson

Lotus är ju stallet som har vunnit VM-titlar under namnet Benetton och under namnet Renault. Nu kan det vara aktuellt med en namnändring igen.
Tillbaka till Renault.
Just nu anses Red Bull vara Renaults fabrikspartner, men Lotus skulle väldigt gärna vilja ha den platsen och då kan också ett namnbyte bli aktuellt.
– Det vore perfekt för oss om vi kunde få fabriksstöd. Det skulle ge oss fördelar om man ser till politiken, Renault väger tungt på alla nivåer. Dessutom skulle vi få ett bättre rykte bland investerare och aktieägare, citeras Lotus chef Gerhard Lopez av motorsportmagazin.
– Jag bryr mig inte om ifall vi måste byta namn. Det spelar mig ingen roll om stallet heter Genii, Lotus, Renault eller någonting helt annat.
När vi ändå är inne på Lotus kan vi konstatera att det inte blir någon DRD, passiv DRS, för Lotus i år. Försöket har inte gett de resultat som man hade hoppats på och det läggs åt sidan. Nu blir det full fokus på 2014, men det kan hända att DRD blir intressant att testa igen någon gång i framtiden.
Nästa nyhet från stallet är att ryggproblemen har släppt. Kimi Räikkönen kommer till start i Sydkorea om lite mer än en vecka, det bekräftar hans tränare Mark Arnall.
När det gäller förare för nästa år skriver nu Sport Bild att Nico Hülkenberg har riktigt goda chanser på en plats hos Lotus. Enligt tidningen har Gerhard Lopez hittat investerare i Saudiarabien.
– Vi ligger bra till, säger Hulkens manager Werner Heinz till tidningen.
– Men ingenting är undertecknat än.
Det finns tydligen fortfarande en liten chans hos McLaren eftersom det sägs att Telemex inte har betalat allt de ska än. Martin Whitmarsh kommenterar saken såhär:
– En förare sa att han är klar för 2014, en att han nästan är klar. De båda uttalandena stämmer överens med verkligheten.
•••
På förekommen anledning. Jag ber er att skruva upp snacket till en juste nivå igen. Lägg av med att hacka på varandra och släng ur er onödiga ord som kan såra någon annan. Se detta som en diskussion och håll nivån därefter – behandla andra som ni själv vill bli behandlade.
Det har varit en väldigt bra diskussion här nu ett tag och håll nivån där. Resten kan vi vara utan. Jag hoppas att ni håller med mig.
Tack.

Alonso och Webber svarar – på twitter

av Anna Andersson

Taxifärden från Singapore har fått vissa konsekvenser under dagen.
Detta lade Fernando Alonso ut på twitter:

Mark Webber svarade:

Vilket gjorde att Alonso funderade över om de var redo för den röda mattan.

Mark Webber är irriterad över straffet ( 10 platser tillbaka i startuppställningen vid Sydkoreas GP) och han konstaterade att han inte är den enda som valt det färdmedlet.

Derek Warwick var stewart i Singapore och påpekade att en förare lätt hade kunnat skadas och att det därför är korrekt att straffa Webber och varna Alonso, även om det inte är förbjudet att lifta på nedvarvningen enligt reglerna.
Det lustiga i sammanhanget är att Warwick själv liftade under sin aktiva karriär. Bilderna är från Japans GP 1988, då liftade han med Gerhard Berger – även Berger körde för Ferrari precis som Alonso gör nu.

Sida 259 av 390