Schumi varnar Ferrari

av Anna Andersson

Ferrari har gjort sitt val.
Men deras tidigare mästarförare varnar dem:
– Fernando och Kimi, det låter som en högexplosiv blandning, säger Michael Schumacher till Bild.
– För fansen är det ett häftigt förarpar och för motståndarna blir det tuffa konkurrenter. Det blir spännande att se vad som händer.
Ungefär på samma sätt ser Alain Prost Ferraris nya förarduo:
– För fansen är det fantastiskt att få se två världsmästare i ett stall, ändå tycker jag att det är ett mycket riskabelt val av Ferrari. Jag är rädd för att det är den spänningen som nu finns mellan stallet och Alonso som har lett fram till det här beslutet, säger Prost som vann fyra VM-titlar, men som själv hade stora problem under sin tid i Ferrari (1990-1991) där han bland annat var stallkamrat med Nigel Mansell en säsong.
– Fernando är inte längre etta och jag vet inte om Domenicali klarar av att hantera den situationen. Italiensk media kommer att pressa dem hårt och förr eller senare kommer det att bli problem.

Vad tror ni? Ligger det någonting i det de gamla mästarna säger?

Eddie Jordan kommer förresten med ett annat förslag. Han menar att Fernando Alonso biter i det sura äpplet ett år och sedan går tillbaka till McLaren-Honda 2015.
– Jag inte ens föreställa mig vad som skulle ända om Kimi ligger före Fernando och han inte kommer om eller om stallet har valt fel strategi som gör att han ligger efter Kimi. Händer det, då går Fernando.
Det ryktas om att Alonsos manager Luis Garcia Abad redan har varit i kontrakt med McLaren.
David Coulthard som däremot har varit stallkompis med Kimi Räikkönen tror att det går hur fint som helst hos Ferrari.
– Även om man inte vet om den här förarduon kommer att fungera bra eller dåligt så ser ja inga problem för Ferrari, säger Coulthard.
– Jag känner Kimi väldigt bra eftersom vi arbetade tillsammans så länge. Det du ser, det får du också. Han är cool, helt ointresserad av politik och ingenting får honom att tappa sitt koncept. Han struntar i alla rykten i depåområdet. Han ser till att köra sitt race.
– Det var väl inte helt okomplicerat när han lämnade Ferrari, men han är äldre och visare nu. Han kan hantera situationen, dessutom är han fortfarande fruktansvärt snabb och för Ferrari måste det vara det viktiga. Han kan ge Ferrari den boost man behöver för att bli ett toppteam igen,

•••
Precis som ni förutspådde. Rob Smedley lämnar Ferrari. Det skriver Autosprint. Det ryktas om att han går tillbaka till Williams där han jobbade med BTCC under 1990-talet.
Annars har Nicholas Todt, manager till Felipe Massa, erkännt att Lotus är deras förstaval.
•••
Johnny Herbert kallar Vettel för Schumacher 2.0.
– Seb är ung, yngre än Alonso och jag är övertygad om att han inte har nått sin topp än. Han kommer absolut att bli bättre och det gör naturligtvis att det blir svårare att slå Red Bull. Han har goda chanser att så Michaels rekord. Siffror, VM-titlar, segrar, pallplatser, ja allt, det finns i Sebastians DNA., säger Herbert enligt motorsportmagazin.
– Till och med när han pratar på presskonferenserna låter han som Michael. De orden han använder, de slutsatser som han rar. Man kan absolut kalla honom för Schumacher 2.0.

Fick besked – via SMS

av Anna Andersson

Klockan 22.50 i tisdags kväll kom beskedet via SMS.
Efter två månaders förhandlande med Ferrari fick Nico Hülkenberg reda på att han måste leta efter en annan arbetsgivare till nästa år. Han hopps på Lotus eller Force India. Sauber har en så dålig ekonomi att det inte är något riktigt alternativ och Williams, där brände han nog sina broar när han lämnade stallet för Force India.
En tysk tidning säger att McLaren också kan vara aktuellt eftersom kontraktet med Jenson Button inte är helt hundra än…

•••
Stefano Domenicali påpekar i dag att samarbetet med Kimi Räikkönen inte är någon anti-Alonsoaktion.
– Ingenting kommer att förändras sett till hur vi ser på stallet. Ända sedan tidernas begynnelse har båda våra förare haft samma förutsättningar när säsongen startade. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Sedan under säsongen om det är så att en förare kan hjälpa den andra sett till antalet poäng är det logiska alternativet och då ska vi också göra så. Det har hänt tidigare och det kommer att ända i framtiden, på samma sätt som alla förare som har kört för Ferrari har visat, säger stallchefen.
– Hos Ferrari vet alla att stallets kommer först, sedan kommer individen. Fernando är viktig i vår verksamhet och kommer att vara det för en lång tid framöver. Jag är övertygad om att han är den första som är glad över att vi tagit ett beslut som stärkt gruppen, han är för smart för att inte förstå att ett starkare team bara är en fördel.
Domenicali säger också att Ferrari har de starkaste förarna 2014:
– Kombinationen Fernando och Kimi är den bästa i startfältet om vi ser till talang, erfarenheter, tävlingsnerver och förmågan att utveckla bilen.
•••
Den 12 september – det är 20-årsdagen av den här händelsen:

Christian Fittipaldi körde den bilen på Monza.
•••
Tack för ert engagemang de senaste dagarna. Ni har varit otroliga, kunniga, intresserade och aktiva. Fantastiska med andra ord.
Tack, fortsätt diskussionen. Det är ni som gör bloggen levande.
•••
Renault med delar att det inte blir någon motor från Infiniti till Red Bull 2014.

Kallar han Kimi baby?

av Anna Andersson

Så kom beskedet.
Kimi Räikkönen är klar för Ferrari.
Det hade vi väntat på och det hade många hoppats på. Det är ett mycket spännande förarpar, men mer om det på annan plats. Dagens sista blogginlägg tänkte jag däremot lägga till ett par kommentarerna till stallbytet som jag inte fick plats med på annan plats.
Lotus twittrade detta:

Stefano Domenicali säger:
– Jag är glad över att kunna välkomna Kimi tillbaka till det stallet där han vann VM-titeln. Jag vill tacka Felipe för det jobb han har gjort under våra gemensamma år hos Ferrari. Det är inte enkelt att säga adjö till en sådan stallkamrat.
Sedan är frågan vad Mark Slade gör, han arbetade med Kimi hos McLaren och hos Lotus. Jag har svårt att tänka mig Rob Smedley kalla Kimi för baby över radion…..
•••
James Alison och Kimi Räikkönen hos Ferrari. Känns som en riktigt spännande bas att nygga vidare på. Kimi är inte den första som kommit tillbaka till Ferrari, det har även Alberto Ascari, Mike Hawthorn, Jacky Ickx, Clay Regazzoni, Mario Andretti och Gerhard Berger gjort.
•••
En annan fundering är vilken roll Fernando Alonso och hans flirtande med Red Bull, hans interna kritik efter loppet i Ungern och hans reaktion på taktiken i samband med kvalet på Monza har spelat. Är det så att Ferrari anser att han tar för stor plats och sätter sig före stallet? Är det ett sätt att få honom att rätta in sig i ledet?
Har jag räknat rätt har Ferrari inte haft två världsmästare i stallet sedan 1953 (Alberto Ascari och Giuseppe Farina) och då är detta ett helt nytt steg att ta. Rätt väg? Det blir spännande att se.
Har du inte varit inne på bloggen tidigare i dag så finns det ett par tidigare inlägg att diskuera och snacka om. Nu är det dags för mig att skriva lite till tidingen. Där ska det också handla om Kimi och Ferrari;-)

Ferraris foto – Kimi is back

av Anna Andersson

En hälsning från Stefano Domenicali på instamgram.
Han är stallchef hos Ferrari, har taggat bilden med #helmet 2014 – med andra ord säger jag:
Iceman is back:

#helmet2014

Och:

Vad säger du?
Ferrari har ännu inte bekräftat någonting officiellt än, men detta säger en del.

Här är Fernando Alonsos senaste kommenar:

Ferrari har ännu inte sagt någonting.

Jag hatar när du säger baby

av Anna Andersson

Felipe Massa lämnar Ferrari efter åtta säsonger. Han kan gå rak i ryggen när han gör det. För även om resultaten har svajat de senaste åren, efter hans skada i Ungern, så har han alltid gett allt och ställt upp till hundra för stallet.
Han har satt teamet i första rum.
Ingenting annat.
Han är den förare som har gjort näst flest starter för Ferrari, bara Michael Schumacher har fler och han har vunnit elva lopp för stallet – lika många som Fernando Alonso, fler än Kimi Räikkönen och Rubens Barrichello. Han har fler poles än Fernando Alonso och han var världsmästare under ett kort, kort ögonblick i Brasilien 2008.
Ni minns väl hur han gick i mål på hemmaplan som mästare. Hans pappas lyckotårar som byts mot förtvivlan när Lewis Hamilton kör om en sladdande Timo Glock i slutet av loppet och blir femma. Då förlorade Massa VM-titeln med en enda poäng.
Året efter träffades han sedan av en del från Rubens Barrichellos hjul under kvalet till Ungerns GP och han hade tur som fick behålla synen. Några millimeter till och hans F1-karriär hade tagit slut just där – men istället så kämpade han sig tillbaka och han fick nytt förtroende intill den nya stallkollegan Fernando Alonso 2010.
De senaste åren har han blivit en hjälpryttare, efter det att han beordrades att ge bort segern i Tyskland till Alonso 2010 har hans karriär haft en nedförsbacke och han har stått i skuggan av Fernando Alonso. De senaste tre säsongerna har Ferrari inte kunnat konkurrera med Red Bull och Massa har inte heller varit i närheten av Alonso. Just nu har han 79 poäng, Fernando Alonso har 169. Det är absolut för lite för en Ferrariförare, för att vinna konstruktörsmästerskapet behövs det två förare som tar poäng.
Det blir spännande att se vart karriären tar vägen nu. Som jag ser det finns det en stor risk att han har gjort sitt i F1. Hans gamla stall Sauber är i ett enormt behov av pengar, några sådana sponsorer har inte Massa. Lotus är ett alternativ, men där knackar även Nico Hülkenberg på dörren och Eric Boullier förklarade nyligen att om Räikkönen går stannar Romain Grosjean.
Så så många alternativ finns inte för en kille som faktiskt inte har vunnit ett enda lopp sedan 2008.
Vad tror ni?
Han säger själv att han drömmer om segrar och VM-titlar. Visserligen blir det en stor regeländring nästa år, men det känns som om han hade sin chans 2008.
En kul sekvens med Felipe Massa and Rob Smedley:

Ett inslag från SkySport med en tävlingsingenjör och hans förare – eller ett gift par känns det som;-)
Du får bland annat reda på varför Felipe Massa hatar att bli kallad för baby och vad Rob Smedley tänkte efter olyckan i Ungern.

Massa bekräftar – han lämnar Ferrari

av Anna Andersson

Då är vägen öppen för Kimi Räiikönen.
Detta meddelande skickade Felipe Massa just precis ut via twitter:

Därmed är vägen öppen för Kimi Räikkönen. Jag har roat mig med att läsa era kommentarer och ni är otroligt insatta, engagerade och kommer med många spännande infallsvinklar.
Tack, fortsätt på samma sätt.
Massa skulle egentligen ha haft sitt samtal med Ferrari i morgon, men nu kan vi istället få en presentation under dagen och blir det Räikkönen som väntat är jag spänd på att se vad det betyder för 2014.
Han har egentligen ingenting att förlora, precis som ni skriver.
Ferrari, ja det får vi se.
Frågan är hur Fernando Alonso tar det, om han har klivit upp ur sandlådan och kan prestera. Han har påtalat att han inte har några problem med den förare som Ferrari väljer. Det blir spännande att se hur verkligheten ser ut.
Vad tror ni? Var hamnar Massa?

Jag ser i alla fall fram emot 2014 – det verkar kunna bjuda på fler spännande rubriker än årets säsong i alla fall.

Stanna hos Lotus, Kimi

av Anna Andersson

I morgon ska alltså Kimi Räikkönen presenteras för Ferrari.
Sägs det.
Det har ryktats om det länge, men ärligt talat så kan jag inte förstå hur Ferrari tänker då.
Eller jo det kan jag i teorin – men inte i praktiken.
Fernando Alonso är en fantastisk förare, kanske den bästa i fältet. Problemet har varit att hans bil inte har hållit måttet.
Kimi Räikkönen är också en helt otroligt duktig förare som alltid får ut max av materialet, men just nu har han en bil som inte håller måttet och med ett stall som inte har de ekonomiska förutsättningarna att rusta för framtiden och som inte betalar lönen i tid.
Visst borde två kunna lyfta Ferrari, men samtidigt är Fernando Alonso en alfahane utan dess like. Allt hos Ferrari dansar efter hans pipa, Kimi Räikkönen försvann när han kom till stallet. Han har gjort Felipe Massa till sin hjälpryttare. Han har varit med och valt testförare, han har storsponsorn Santander i ryggen och han är etta. Ferrari är hans stall.
Han är van vid att styra saker och ting bakom kulisserna, alla som följer hans twitter vet hur han arbetar för psyka motståndare och inte har väl någon glömt hur det gick hos McLaren när Alonso och nykomlingen Lewis Hamilton hade så stora interna problem att de gav bort en given VM-titel till just Ferrari och Kimi Räikkönen.
Kimi Räikkönen däremot går sin egen väg. Han är också en klar etta i sitt stall, kör sitt race och struntar i resten. Hur ska det fungera i ett stall som är en familj, där man sedan mer än tio år alltid haft en etta och en tvåa.
En Michael Schumacher, en Kimi Räikkönen eller en Fernando Alonso
inte två. Det känns som om man leker med elden och som om det kan bli en jävla explosion
Det krävs en otrolig fingertoppskänsla för att hålla de båda tjurarna på rätt ställe, det kan bli tufft för Stefano Domenicali.
Samtidigt så behöver Ferrari en framgång. Kanske kan de två driva varandra framåt och lyckas.
Framtiden får utvisa det, men det är en otroligt stor risk.
Personligen hade jag hellre sett Nico Hülkenberg hos Ferrari. Den killen har talang, det har han visat hos Williams, Force India och Sauber. Han har satt bilar som inte alls har kunnat konkurrera i första startled.
Det är det långtifrån alla av dagens f1-förare som klarar av.
•••
Så här säger Jackie Stewart om Räikkönen och Ferrari:
– Jag hade stannat där jag är. Hos Lotus är Kimi etta, hos Ferrari är det Alonso som bestämmer mycket. Jag tror inte att han behöver någon form av intern konkurrens.
– Jag kan inte se Kimi som tvåa. Det blir otroligt svårt för honom att ta över förstaplatsen hos Ferrari. Massa är en bra andreförare,men han är väldigt ojämn, Ferrari behöver någon som är tillförlitlig, som Mark Webber intill Vettel. Någon sådan förare finns inte hos Ferrari, men om Kimi går dit så skulle han inte acceptera den rollen. Han skulle vilja ta en större plats och jag är inte säker på att det går med tanke på hur strukturen inom det stallet ser ut.

•••

McLaren Tooned ja.
Här kommer delen med James Hunt.

Snart är det dags för Rush även på svenska biografer.
Se den.
Hunt och Lauda, det var tider det;-)

Honom vill jag se i en bättre bil

av Anna Andersson

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga efter ännu en seger av Sebastian Vettel och Red Bull. Han är så otroligt stark just nu – och då har F1 ännu inte kommit till de banorna som känns som om de är byggda till och för honom.
Han kör mästerligt. Som den mästare han är och med allra största sannolikhet kommer att vara även efter denna säsong.
Vem kan ta den fjärde titeln från honom?
Som jag ser det så är det ingen som kan göra det.
Annars kan vi konstatera att de båda Ferrariförarna gjorde en bra start i Italiens GP och Felipe Massa kom ut som tvåa bakom Sebastian Vettel. På det tredje varvet så gick Fernando Alonso förbi Mark Webber och där rörde båda bilarna vid varandra. Någonting släppte på Webbers framvinge, men han kunde fortsätta köra vidare. Alonso fortsatte sedan jakten på Vettel och på det åttonde varvet så släppte Felipe Massa förbi honom upp på plats två. Den behöll han sedan in i mål.

•••
Kimi Räikkönen. Lotus och Lewis Hamilton, Mercedes brukar finnas med i täten, men på Monza fajtades de om platserna betydligt längre bak. Det var många roliga dueller, och snygga omkörningar – men det är inte riktigt där man vill se de två gamla mästarna.
De ska vara med i toppen och se till att Sebastian Vettel inte får flyga i från i täten.
Hamilton var otroligt snabb i slutet av loppet och han slutade sedan på plats nio.
•••
Nico Hülkenberg, Sauber, startade som trea. Han gjorde ett riktigt bra lopp och slutade på plats fem.
Den killen vill jag se i en bättre bil nästa år.
•••
Detta var Mark Webbers sista F1-lopp i Europa. Han avslutade med en tredjeplats. Nästa år får ni se honom köra Porsche i Le Mans.
•••
Såg du loppet på TV, du kan du inte ha undgått att se de stora Ferrariflaggorna som fansen höll upp på start/målrakan. Banan invaderades. Så är det varje år på Monza och ska du se ett F1-lopp. Välj detta. Även om du inte är Ferrarifan är det gåshud.
Varje år.
•••
Det senaste ryktet från paddock säger att Kimi Räikkönen, mans manager och Luca di Montezemolo kom överens om ett nytt konrakt redan i onsdags. Att Kimi med andra ord kör för Ferrari nästa säsong.
Det betyder i så fall att Felipe Massa lämnar Ferrari efter nio år.
di Montezemolo meddelade nyligen att Ferrari kommer att namnge förarparet för nästa säsong redan i veckan.
•••
FIAs president Jean Todt har träffat PIrelli på Monza och de har diskuterat en gemensam framtid. Enligt de senaste uppgifterna är de i stort sett överens om ett nytt kontrakt som ska gälla under fem år. Dock är ingenting undertecknat än.
•••
Jean Todt och David Ward. De två slåss om presidentposten i FIA. Todt har ju positionen nu, han var tidigare en mycket framgångsrik stallchef hos Ferrari medan Ward var den förre FIA presidenten Max Mosleys högra hand.

Resultaten på begäran:

Fakta
Resultat Italiens GP

1.  Vettel         Red Bull-Renault           1h18m33.352
 2.  Alonso         Ferrari                    +       5.4
 3.  Webber         Red Bull-Renault           +       6.3
 4.  Massa          Ferrari                    +       9.3
 5.  Hülkenberg     Sauber-Ferrari             +      10.3
 6.  Rosberg        Mercedes                   +      10.9
 7.  Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari         +      32.3
 8.  Grosjean       Lotus-Renault              +      33.1
 9.  Hamilton       Mercedes                   +      33.5
10.  Button         McLaren-Mercedes           +      38.3
11.  Räikkonen      Lotus-Renault              +      38.6
12.  Perez          McLaren-Mercedes           +      39.7
13.  Gutierrez      Sauber-Ferrari             +      40.8
14.  Maldonado      Williams-Renault           +      49.0
15.  Bottas         Williams-Renault           +      56.8
16.  Sutil          Force India-Mercedes       +     1 varv
17.  Perez          McLaren-Mercedes           +     1 varv
18.  van der Garde  Caterham-Renault           +     1 varv
19.  Bianchi        Marussia-Cosworth          +     1 varv
20.  Chilton        Marussia-Cosworth          +     1 varv

Snabbaste varvet: Hamilton, 1:25.849

Förare som bröt:
Vergne         Toro Rosso-Ferrari           varv 35
Di Resta       Force India-Mercedes         varv 1

Ställningen i VM:
 1.  Vettel        222       
 2.  Alonso        169     
 3.  Hamilton      141      
 4.  Räikkonen     134      
 5.  Webber        130

Missarnas kval

av Anna Andersson

Sebastian Vettel har pole position på Monza. Det var egentligen rätt väntat med tanke på hur snabbt som han har kört under helgen och med tanke på vilken form han verkar befinna sig i.
Det känns som om han har goda möjligheter att styra racet i morgon – faktum är att de senaste tolv åren har killen som har haft pole position vunnit tio gånger.
Bakom honom gjorde däremot Nico Hülkenberg en fantastisk prestation. Tysken körde in som trea med sin Sauber och det är otroligt bra gjort. Det var bara Sebastian Vettel som var snabbare än vad han var under den sista sektorn av racet. Hans manager har kontakt med Ferrari och det är svårt att göra bättre reklam för sig själv än att prestera på just Monza.
För Fernando Alonso blev det en femteplats på hemmaplan, han fick se sig knapp slagen av teamkollegan Massa. Tanken var hela tiden att Massa skulle hjälpa Alonso till bra tider genom att låta honom ligga i vinddraget bakom på raksträckorna. I den avslutande kvalomgången fick förarna det inte riktigt att fungera. trots det var Alonso nöjd:
– Det var perfekt. Planen var att han skulle ligga lite före mig och hjälpa mig på rakorna. Det gav nog en extra tiondel, sa Alonso till Autosport efter kvalet.
– Jag tycker att det var ett bra kval, nu var vi med och slogs i toppen efter ett par kval där det inte har gått så som vi hade önskat. De kändes bra på Spa, sedan kom regnet och Q3 var inget vidare. I dag var vi bättre och vi kvalade in bland de bästa.
Här är taktiken för morgondagen:

Men faktum kvarstår. Han ligger efter Sebastian Vettel och om han ska kunna vinna VM i år räcker det inte med att vara bra.
Han måste vara bäst – och dessutom helst ha några andra förare mellan sig och Sebastian Vettel.
Just nu känns det som om det mesta går Vettels väg.
•••
I Q1 försvann Esteban Gutierrez (Sauber), Valtteri Bottas (Williams), båda bilarna från Caterhams (Giedo van der Garde och Charles Pic) samt Marussias Jules Bianchi och Max Chilton. Gutierrezhar sett bra ut i Italien, men när det väl gällde så fungerade det inte riktigt. Bottas såg också ut att klara sig, men ett misstag i den sista sektorn förstörde hans kval.
I Q2 var det sedan ett par stora överraskningar. Lewis Hamilton inte tog sig vidare, det var första gången sedan loppet i Malaysia 2010.Mercedesföraren som har haft fyra pole position i rad var 12:a. Han missade när han körde ut i gruset vid Parabolica på det sista varvet och såg riktigt förbannad ut när han tog av sig hjälmen. Domarna konstaterade att Adrian Sutil blockerade Hamilton vid ett tillfälle och tysken straffas genom att han flyttas tillbaka tre positioner i starten. Plats 17 för honom med andra ord, samtidigt som Pastor Maldonado (Williams), Paul di Resta (Force India) och Esteban Gutierrez (Sauber) flyttas fram en placering.

Så här sade Hamilton efteråt:
– Jag fick inte till något varv i Q2 och jag är enormt besviken, inte bara för min egen del utan även för teamet. Jag kan bara be om ursäkt. Vi hade en bra bil i dag. Kvalet brukar vara en av mina styrkor, men jag fick inte till det i dag. Q1 var okej, men jag gjorde inget bra jobb i Q2. Jag körde av i Parabolica, skadade bilen och sedan gick det bara sämre. Nu får vi se vad jag kan göra i morgon, jag kommer att pressa som bara fan för att göra ett bra resultat, men det är många snabba bilar framför mig.

Lotus båda förare tog sig inte heller vidare till Q3, stallet kom med en längre bil till Monza. Man förlängde hjulbasen med tio centimeter och testade det under fredagen, efter att man gått igenom datan valde man att inte köra med den nya versionen och ingen av bilarna fungerade riktigt på Monza.
Förarna som försvann i Q2: Kimi Räikkönen (Lotus), Lewis Hamilton (Mercedes), Romain Grosjean (Lotus), Adrian Sutil (Force India), Pastor Maldonado (Williams) och Paul di Resta (Force India).

•••
Red Bull har nu tagit 50 pole position sedan man kom till F1 2005. Ett ganska bra facit.
•••
Tar Vettel sin tredje seger på Monza?

Vem kan hota Vettel?

av Anna Andersson

Vettel.
Så stavas efternamnet på den man som imponerade mest under fredagen på Monza.
Nej, Ferrari som hoppas på ett mirakel på hemmaplan lyckades inte vara i närheten av den tid som Sebastian Vettel slog till med. Han var mer än sex tiondelar före sin stallkollega Mark Webber.
Det var en drömtid sett med dagens bilar, men ändå var han flera sekunder efter Rubens Barrichellos banrekord från 2004.
Finns det någon som kan hota Vettel i morgondagens kval?
•••
Nico Hülkenberg hade problem med växellådan i sin Sauber och tappade mycket tid på banan.
•••
Kimi Räikkönen testade det nya längre chassit hela dagen, han hade den tredje snabbaste tiden på fredagen:
– Bilen kändes rätt normal, det var ingen större skillnad.
Enligt Autosport ska det nya chassit ändå inte användas mer på Monza.
•••
Ferrari måste böta 10 000 euro för att Felipe Massa inte stannade vid rött ljus i slutet av den första träningen. Han bromsade, men bilen stod inte stilla förrän efter den vita linjen.
– Föraren visar att han såg det röda ljuset och försökte stanna. Däremot gjorde sig teamet skyldig till ett regelbrott eftersom man släppte iväg föraren trots att det inte var tillräckligt mycket tid kvar av passet. Man fick ingen sportslig fördel av det inträffade, skriver FIA.

Sida 261 av 390