Så mycket tjänar en F1-förare

av Anna Andersson

Välkomna till Monza. Har du inte varit där så se till att åka hit, se, upplev och sug in allt vad banan har att erbjuda. Det är så mycket mer än bara F1. Det är kultur, historia och en känsla. Det är tifos och det är underbart.
Bättre blir det av att vi kan förvänta oss en härlig sensommar i helgen. Enligt väderprognoserna ska det vara strålande sol och upp till 30 grader varmt under fredagen, även på lördagen ska det vara närmare 30 grader varmt och det kan komma någon lättare regnskur till lunch ( alltså en viss risk för ett blött kval, men troligen inga mängder). Under söndagen ska det vara växlande molnighet, mellan 26 och 30 grader varmt och möjligen någon regnskur efter kl 13.00…
Loppet startar kl 14.00.
Med andra ord verkar det vara en spännande helg vi har framför oss.
Jag ser fram emot morgondagens första pass och här kan du följa med när Mark Webber förklarar allt du behöver veta för att köra ett varv:

De två DRS-zonerna på Monza är följande:
Den första mätpunkten ligger strax före den andra Lesmokurvan och DRS frår aktiveras fram till Ascari (kurva sju och åtta). Den andra mätpunkten sitter vid infarten till Parabolica och DRS får aktiveras på start/målrakan.
•••
Danny Sullivan hjälper domarna under F1-helgen. Han har tidigare kört F1 (1983), men är mest känd som mästare i Indycar och för att han har vunnit Indy 500.
•••
Det har ryktats om att BMW ska komma tillbaka till F1 som motorleverantör. Den tyska biltillverkaren dementerar de uppgifterna.
•••
Funktionärerna på Monza hotar med strejk. Det skriver Il Giorno. Anledningen är att arrangörerna inte har ersatt funktionärerna för resekostnaderna från 2012.
•••
Enligt Forbes är Fernando Alonso bäst betald av alla inom motorsporten, ca 30 miljoner amerikanska dollar. Lewis Hamilton är tvåa med 27,5 miljoner dollar och NASCAR-stjärnan Dale Earnhardt jr är trea med ca 26 miljoner dollar. Valentino Rossi ligger enligt Forbes på femte plats (22 miljoner dollar) och Sebastian Vettel på plats åtta (18 miljoner). Den bäst betalda kvinnan är Danica Patrick som ska tjäna 15 miljoner dollar, vilket är mer än exempelvis Jenson Button.
•••
Holländaren Robin Frijns är en stor talang, men han har inget ekonomiskt stöd. Hittills har han varit tredjeförare för Sauber, men nu har han förlorat den platsen hos stallet som just nu brottas med ekonomiska problem.
Han ar ersatts av ryssen den 17-årige ryssen Sergej Sirotkin som har en bra ekonomisk backning och som enligt stallchef Monisha Kaltenborn också har en stor talang:
– Man kan inte tro att han bara är 17 eller 18 år. Han vet precis vad han vill, han imponerar och är väldigt mogen för sig ålder. Men det är för tidigt att säga hur han kommer att se ut när han sitter i bilen.
Sauber har idigare utbildat förare som Kimi Räikkönen, Nick Heidfeld, Robert Kubica och Sebastian Vettel (mästaren gjorde sin F1-debut för BMW-Sauber och när han var 19 år gammal och körde direkt in på plats åtta).
•••

Därför vinner Vettel

av Anna Andersson

Hur bra är Red Bull på Monza?
Det är en mycket intressant fråga så här två dagar innan det är dags för den första träningen. Tittar vi tillbaka på loppet på Spa så låg Red Bulls toppfart på 316,1 km/tim, Mercedes på 316,9 och Ferrari var snabbare (4 km/tim). Sebastian Vettel var däremot kvickare i Eau Rouge och Blacimont ( plus 3,1 km/tim jämfört med Fernando Alonso och 8,0 jämfört med Lewis Hamilton).
Men det som framförallt avgjorde det loppet var att Vettel tog sig förbi Lewis Hamilton, som hade pole position, redan under det första varvet och sedan hade fri fart. Det är just det som är Vettels taktik. Han vill ha fri fart, han vill ligga först för där är han så gott som oslagbar. Tar han inte starten (som i Malaysia och Kanada) så ser han till att köra så aggressivt att han får ledningen så fort det bara går. På Spa tog det 35 sekunder och på Nürburgring behövde han en kurva för att ta sig upp i ledningen. I Bahrain var han först efter sju varv och sedan kontrollerar han loppet så som han vill – och då vinner han också. I år har det gett honom fem segrar och en VM-ledning.
Bilen är perfekt för just det upplägget och det passar Vettel också – med andra ord en mästerlig kombination.
Ligger RB9 däremot mitt i fältet är det en helt annan sak. Det visar bland annat Mark Webbers lopp på Spa, när bilen sitter fast i trafiken så fungerar den inte alls lika bra. Bilens aerodynamik är optimerad för att ligga fritt, men den är otrolig känslig när luften kring bilen störs av konkurrenter och det gör att RB9 visar upp två helt skilda ansikten.
Det som Sebastian Vettel kör med mot seger – och det som Mark Webber måste kämpa med mitt i fältet. Hade han legat lika bra till som Vettel efter starten hade hans race också sett annorlunda ut (Malaysia är ett exempel), men han så länge han inte lyckas få till starten så kommer han att få kämpa.
Men Mark Webber och hans starter – det är ett annat kapitel.
•••
Tips inför Monza? Vilka förare tror ni på? Varför?
Låt oss snacka upp oss lite inför helgen. Det lär vara trångt i tidningen med tanke på att 22 män ska sparka på en boll och sedan är det snart dags för ännu fler män med ännu mer skydd att gå ut på isen för att peta med en sticka på en puck.
•••
Daniel Ricciardo hos Red Bull då är vägen öppen för Felix da Costa. Han är favorit till förarplatsen intill Jean-Eric Vergne hos Toro Rosso. När det gäller McLaren ryktas det om att Jenson Button har skrivit på ett nytt treårskontrakt. Han kommer nästa år att vara en av de äldsta förarna i fältet – född 1980.
Annars är James Calado ny tredjeförare hos Force India. Han ska köra fredagsträningen på Monza, vems bil han tar över är inte officiellt. Han kommer även att köra fler fredagar framöver. Calado är annars femma i GP2, placeringen framför Marcus Ericsson.
Den som twittrar åt Lotus har återigen visat på humor:

•••
Det kan hända att Österrikes GP avgörs redan i juni 2014.
•••
F1-banan utanför Barcelona får ett nytt namn, det skriver El Mundo. Den ska nu heta Circuit de Barcelona-Catalunya.

Han kör för Red Bull

av Anna Andersson

Jag har ingen lust att skrika stoppa pressarna.
För att Daniel Ricciardo skulle ersätta Mark Webber har varit på gång ett ganska bra tag. Det är en helt naturlig lösning. Han kommer från de egna eden, han har presterat varje gång han har testat för Red Bull, han vet sin plats bakom Vettel, har gjort ett bra jobb i Toro Rosso och han kommer från Australien – en mycket viktig marknad för dryckestillverkaren.
Med andra ord ett logiskt val.
Han är också en talang. Det blir spännande att se vad han kan prestera hos Red Bull när han får samma materials om Sebastian Vettel. Det heter ju att de ska behandlas lika 2014.
I dag har det snackats mycket om hur han ska få plats i bilen, den är rätt trång och Ricciardo är betydligt bredare om höfterna än Webber och Vettel som båda är långa och smala.
– på något sätt löser vi väl det, säger Ricciardo till Servus TV.
– Mig spelar det ingen roll om det passar perfekt eller inte. Det funkar på något sätt, annars får jag väl se till att minska höfterna då. Det finns inget som kan stoppa mig från att komma ner i den bilen.

Här kan du se presentationen från österrikisk TV.

http://www.youtube.com/watch?v=rEVDk1eKGs8

Stora delar av intervjun är på tyska (den börjar efter fem minuter av inslaget ungefär), Ricciardo snackar engelska och man hör honom även om han dubbas.

•••
Välkomna till Autodromo di Monza.
Har du inte varit där är den fantastiska banan absolut värt ett besök. Den ligger inne i en slottspark, där grusvägar leder fram till läktaren och paddock. En F1-söndag är det ett lemeltåg av fans med röda flaggor som vandrar den förhållandevis långa vägen genom parken till arenan. Det går snabbare än att ta sig fram med bil.
Detta är Ferraris hemmaarena, men det är också Pirellis hemmalopp så räkna med att däcktillverkaren är pressad i helgen. Banan är tuff för däcken, ungefär 75 procent av ett enda varv kör föraren med full gas och det finns flera passager där man måste bromsa rejält. En av dem är den första chikanen där förarna bromsar ner från 340 km/tim till 80 km/tim på bara 150 m.

Lite kort fakta över banan:
Längd 5,793 km
Tävlingsläng- PÅ något sätt löser vi det. d: 53 varv
Kurvor: 7 höger, 4 vänster
Flest segrar: Ferrari (18), Michael Schumacher har vunnit fem av dem.
Kurvor under 100 km/tim: 2
Kurvor över 250 km/tim: 2
Längd till den första kurvan: 380 m.
Maxfart: 340 m/tim.
Snittfart 2012: 230,944 km/tim.
Lägsta passage med max gas: 16,0 sek.
Vinnande strategi 2012: 1 depåstopp.

Segrare de senaste fem åren:
2012: Lewis Hamilton, McLaren
2011: Sebastian Vettel, Red Bull
2010 Fernando Alonso, Ferrari
2009 Rubens Barrichello, Brawn GP
2008 Sebastian Vettel, Toro Rosso

Detta säger Pirellis Paul Hembery om banan:
_ Ingenstans har bilarna så lite downforce som på Monza och det betyder att de glider mer över banan än på andra banor och det gör att slitaget på däcken ökar. Varje gång de kör över kantstenarna är det ett tufft slag för däcken. Det är inte många banor som är så krävande för våra däck som Monza och därför brukar vi köra med de två hårdaste gummiblandningarna (medium och hard) här.
•••
Tiderna som gäller är precis som vanligt i Europa:
Fredag:
Träning 1: kl 10.00
Träning 2 kl 14.00
Lördag: Träning 3 kl 11.00
Kval kl 14.00
Söndag:
Lopp kl 14.00
•••
Fernando Alonsos nyheter ja:
Han är en stor cykelfan och köper det spanska cykelstallet Euskaltel Euskadi team. Kontraktet gäller över två säsonger.

Vad Alonso vill berätta

av Anna Andersson

Det var ingen Michael Schumacher på Spa.
Och inte heller någon på Monza.
Under resten av året bryr jag mig inte så mycket om att tysken inte finns på plats, men just de två helgerna känns på något sätt som Schumachers helger. Spa med tanke på allt han har gått igenom där under sina 19 år som F1 -förare, första loppet, första segern, en VM-titel, sitt 20-årsjubileum och så klart det 300:e GP-loppet.
På Monza eftersom jag själv har sett honom vinna där och med tanke relationen mellan honom och Ferrari.
Men även om han inte är på plats så ger han inför helgen sin syn vem som vinner årets säsong och på vem som kommer at ta hans plats som den mesta mästaren.
Han tror och hoppas på sin vän Sebastian Vettel.
Att de två är vänner var väl tydligt inte minst i samband med säsongsfinalen förra året då Vettel tog sin tredje VM-titel och Schumacher släppte förbi honom i hans jakt på Ferraris Fernando Alonso. Det finns en text i ämnet på motor.sportbladet.se.
I Tyskland är fortfarande Schumacher den största och bland F1-folk när han nog också vara det fram till den dagen då Sebastian Vettel kan bevisa att han kan vinna med en bil som inte är helt dominerande. De flesta anser att det är bilen som gjort Vettel till mästare och inte tvärtom.
Vad tycker ni?
Vem av tyskarna är störst?
Vettel eller Schumacher?
Kan Vettel slå Schumachers rekord – och om han gör det, vem rankar du högst av dem?
•••
Fernando Alonso har något att berätta.

Frågan är vad?
•••

Oliver Panis fyller 47 år i dag, grattis. Den 5:e september fyller Taki Inoue 50 år. Han anses av många vara den sämste föraren som kört F1, han körde 18 lopp 1994 och 1995. I Ungern blev han påkörd av säkerhetsbilen och skadade benet och i Monaco satt han i bilen när han blev påkörd av säkerhetsbilen. Hans bil voltade och han drabbades av en hjärnskakning.
Snacka om otur…
På söndag fyller Stefan Lill-Lövis Johansson 57 år. Under sin F1-karriär stod han på prispallen 12 gånger, men han vann aldrig något lopp.
•••
Sedan så måste vi gratulera McLaren på 50-årsdagen. Hipp, hipp hurra!

Det är en historisk milstolpe.

av Anna Andersson

Vi har lämnat Belgien, lyssnar på lite förarskvaller, som att Stefano Domenicali gärna vill ha kvar Felipe Massa – om resultaten stämmer – och att Ferrari gärna vill parkera Jules Bianchi hos Sauber.
Ett bra argument om man ska fortsätta leverera motorer till ett stall som inte riktigt hinner betala i tid kanske?
Hos Kimi Räikkönen är det intet nytt och Nico Hülkenberg pratar med både Ferrari och Lotus inför nästa säsong.
Sedan kan vi också prata om att McLaren kommer utan några större nyheter till Monza, stallet har redan tidigare bestämt sig för att bara testa saker på bilen som kan vara relevanta inför 2014 och reste av säsongen blir där efter. Även William och Force India har lagt ner utvecklingen av årets bil och Ferrari utvecklar till och med Singapores GP; sedan får man se hur det blir.
När det gäller Lotus däremot kommer man med en länge bil till Monza, den nyheten skulle egentligen har presenterats i samband med loppet på Spa men bilarna hann inte köra tillräckligt många varv under fredagen för att det skulle vara möjligt. På Monza blir bilen tio centimeter längre eftersom man förlänger hjulbasen. På så sätt ska man kunna lägga mer vikt i den bakre delen av bilen.
Detta är den sista stora uppdateringen som Lotus har planerat i år, förarna har testat det i den nya simulator man installerade förra året och varit nöjda. Nu vill man jämföra resultaten från simulatorn med verkligheten, ett test inför utvecklingen av bilen till nästa säsong. Hur väl stämmer simulatorn med vad som verkligen händer på banan?
– Nu måste vi testa det för att se hur vårt system verkligen fungerar, säger Eric Boullier till Autosport.
– Förarna trivs i simulatorn och nu ska vi se om vårt nya sätt att arbeta kan ge oss resultat även på banan.
•••
Om Sebastian Vettel fortsätter som i Belgien, då kan han vara världsmästare redan om två månader. För säsongens skull hoppas jag att spänningen håller i sig ett par lopp till.
Vad tror ni?
Nu har tysken 46 poängs försprång.
•••
Pirelli har inget kontrakt till 2014, men Bernie Ecclestone antyder att det inte behövs…

Ferrari ger Alonso två lopp till

av Anna Andersson

Racet på Belgien var positivt för Ferrari, men det är ändå 46 poäng som skiljer Alonso och VM-ledaren Sebastian Vettel åt. Ferrari tar nu nya tag inför hemmaloppet på Monza och man satsar också över Singapores GP.
– Vi ser till att testa nya delar till Monza i vindtunneln och därefter blir det uppdateringarna till Singapore. Sedan får vi se hur saker och ting har utvecklats sig och därefter tar vi ett beslut, säger Pat Fry
Med andra ord om Fernando Alonso kan hota Vettel så fortsätter italienarna att satsa mot VM-titel.
Om inte blir det fokus 2014.
Hos Williams finns det bara en enda uppdatering till 2013. Med andra ord är det full koncentration på nästa säsong.
•••
Har du tre minuter över?
McLarens Tooned handlar numera om McLarens historia. Här Emerson Fittipaldi:

Nästa del är sedan James Hunt. Jag ser fram emot avsnittet om Ayrton Senna och om det med Mika Häkkinen.
När det gäller McLaren erkänner nu Martin Whitmarsh att han förde vissa diskussioner med Kimi Räikkönen 2012:
– I år har vi inte pratat, inte än i alla fall. Vi får se vad som händer, säger McLarens stallchef.
Samtidigt förklarar han att årets förarpar får chansen en säsong till. De förtjänar en bättre bil.
•••
Giedo van der Garde säger att han har flera olika alternativ till 2014.

Alonso imponerar, men det krävs mer

av Anna Andersson

När Sebastian Vettel körde om Lewis Hamilton på Kemmelrakan redan det första varvet så avgjorde han loppet på Spa. Han fick den position han vill ha, han kunde styra loppet och han kunde utöka sin ledning i mästerskapet. När Sebastian Vettel får möjligheten att ta den positionen – då är han oslagbar.
Detta var hans 31:a seger – därmed har han lika många som Nigel Mansell.
Bakom honom gjorde Fernando Alonso ett mycket bra lopp. Om det var en flopp för Alonso med en niondeplats i kvalet så var det en rejäl flipp i loppet. Trots fulltankad bil flög han fram och tog ett antal placeringar redan i starten, efter sex varv hade han tagit lika många placeringar. Han gasade vidare och tog sig även förbi Lewis Hamilton och kunde sedan ta sig in på en andraplats. En mycket bra placering – men trots en mycket bra prestation så tappade han ännu fler poäng på Sebastian Vettel i kampen om VM-titeln. Problemet för Fernando Alonso är ju att han måste vara före Sebastian Vettel för att ta sin tredje VM-titel, snygga andraplatser bakom Vettel räcker inte.
Det positiva för Ferrari är att bilen verkar fungera riktigt bra, att Alonso såg väldigt motiverad ut i sin körning och det känns betydligt bättre för de röda än vad det gjorde i somras. Nu behöver de få till kvalet och jag ser fram emot nästa lopp. Det avgörs på Ferraris hemmabana – underbara, klassiska Monza om två veckor.
•••
Lewis Hamilton tog ut max ur sin Mercedes och kan vara nöjd med tredjeplatsen. Han har nu lika många pallplatser som Niki Lauda.Efter loppet så sa han att han i fredags inte trodde att deras paket var så bra som det faktiskt var, att de andra helt enkelt var bättre och att han tror att Monza blir tufft, men att han ser fram emot Singapore.
•••
Det blev inget regn under loppet på Spa.
•••
Daniel Ricciardo, Toro Rosso gjorde ett misslyckat kval och var 19 man. I loppet körde han upp sig och han tog poäng (plus nio platser) – det är väl så som Red Bull vill se honom….
För det är ju han som ska ersätta Mark Webber, det bekräftar Webber – även om Red Bull själva inte har sagt någonting om vem som blir Sebastian Vettels nya teamkollega.
– Man har tagit ett beslut, säger Webber till Channel 10.
– Alla vet vem det är, jag tycker att det är ett bra beslut. Det är bra för honom och det är bra för Australien.
Red Bull tänker med andra ord på framtiden, Ricciardo är fostrad av Red Bull, han har talang och kommer från Australien som är en viktig marknad för när det gäller försäljningen av sportdrycker. Rätt logiskt med andra ord.
•••
Återigen kunde vi konstatera att starten inte är Mark Webbers grej.
•••
Han gjorde comeback i mars 2012, i augusti 2013 fick Kimi Räikkönen bryta ett race. Då hade han tagit poäng i 27 lopp i rad. Han hade problem med bromsarna under hela loppet och efter en duell med Felipe Massa på det 26:e varvet så gick det inte längre. Tungt för Kimi som fick bryta för första gången på 39 lopp och som behöver ta poäng om han ska kunna utmana Sebastian Vettel i kampen om VM-titeln.
Nu tappade han dessutom flera placeringar i VM-tabellen.
•••
Paul di Resta var kvalets man, i racet däremot var det tyngre. Ingen bra start och han fick bryta sedan han varit inblandad i en incident med Pastor Maldonado.
•••
Du har inte sett Lewis Hamilton i Mercedes keps va? Du lär inte få se honom i den heller. Han tycker att den är för ful och erbjuder sig nu att vara med att designa stallets kläder….
•••
Nu hoppas jag att Ferrari, Mercedes och Lotus kan ge Red Bull en match de kommande två-tre racen så att spänningen växer i mästerskapet – Sebastian Vettel brukar vara stark under säsongsavslutningen och ännu en av hans höstmarscher känns inte allt för lockande.

Hamilton topp – Ferrari flopp

av Anna Andersson

Precis som förväntat var det ett mycket svårt kval i Belgien. Det regnade under Q1, vilket ställde till det för både Toro Rosso och Williams som försvann direkt. I Q2 var det sedan uppehåll, men till Q3 så åkte paraplyerna upp igen och då var det otroligt svårt för förarna att hitta rätt fäste. Förarna som hade satt på slicks fick gå in i depå igen för att hämta intermediates och Paul di Resta, som satt och väntade i depån, gick ut med intermediates innan den stora regnskuren kom.
Hans tid verkade räcka till pole position, men det blev en helt galen avslutning på kvalet där Lewis Hamilton tillslut tog pole position.
För fjärde racet i rad.
Hamilton som har haft en mycket tung helg, han har haft problem med bromsarna och han gnällde på inställningarna efter fredagens två träningar tycks ha hittat rätt igen. Nu har han verkligen chansen att utmana Sebastian Vettel i kampen om VM-titeln, men tar han den?
Ska han lyckas med det behöver han vinna helst både i morgon och på Monza, samtidigt som Vettel är längre bak än tvåa. Det skiljer 48 poäng. Då behöver han lite hjälp, helst av teamkollega Rosberg som startar från plats fyra i morgon.
Red Bull visar återigen att man är ett mycket stabils stall, Sebastian Vettel startar som tvåa och Mark Webber som trea. Man skickade ut förarna i helt rätt tid igen och fick jobbet gjort.
Först därefter återfinns Nico Rosberg som fyra och Paul di Resta som såg ut att kunna upprepa Giancarlo Fisichellas pole position från 2009 startar från ruta fem.
•••
Ferrari, Ferrari? Startplats nio för Fernando Alonso och tio för Felipe Massa är allt annat än godkänt. Det räcker inte för en förare som vill slåss om VM-titeln.
Det blir spännande att se vad som händer de kommande två veckorna och se om Ferrari sedan väljer att lägga all fokus på 2014.
Det är länge sedan Kimi Räikkönen vann VM med Ferrari nu, 2007, det behövs en rejäl attack 2014.
•••
Annars kan vi sammanfatta kvalet så:
Q1 inleddes med regn och det var blött. Då försvann Pastor Maldonado (Williams), Toro-Rossos båda förare Jean-Eric Vergne och Daniel Ricciardo, Valtteri Bottas (Williams), Esteban Gutierrez (Sauber) och Charles Pic (Caterham).
I Q2 var det uppehåll och då åkte Nico Hülkenberg (Sauber), Adrian Sutil (Force India), Sergio Perez (McLaren), Giedo van der Garde (Caterham) och de båda Marussiabilarna med Jules Bianchi och Max Chilton.
•••
Nej det blir ingen passiv DRS hos Sauber den här helgen.
•••
Force India lägger nu all kraft på 2014, man har bestämt sig för att ställa in utvecklingen av årets bil.
– Vi klarar inte av att utveckla bilarna parallellt, vi har varken pengar eller resurser till det, säger Otmar Szafnauer till F1Zone.net.
•••
Enligt Eric Boullier har Kimi Räikkönen inte skrivit under någonting någonstans än.
•••
Pirelli meddelar att de skador på däcken som drabbade Sebastian Vettel och Fernando Alonso under fredagen berodde på att det låg en bit titan på banan
•••
Det är inte säkert att Lotus kör med Renault motorer nästa år, man har skulder till motorleverantören och därför vill inte Renault förlänga kontraktet. Renault Jean-Michel Jalinier säger att man ska leverera motorer till fyra stall, de enda han namnger är Toro Rosso och Red Bull.
Med andra ord är ingenting klart med varken Caterham eller Lotus.
Läget är det samma för Sauber som kör med motorer från Ferrari.
•••
Så dags för mig att jobba vidare för tidningen. Ni får gärna diskutera vidare här på bloggen!
Vi hörs.

I väntan på ett samtal

av Anna Andersson

Det blir ingen passiv DRS för Lotus på Spa. Under förmiddagspasset hann Kimi Räikkönen köra elva varv och Romain Grosjean 15. Kimi Räikkönen berättade sedan att han hade problem med ett framhjul under det första passet. Totalt körde de båda förarna för få varv när det var torrt för att det ska vara möjligt att använda systemet i helgen. Under eftermiddagen användes den passiva DRS:en inte alls, däremot testade Räikkönen en ny framvinge och han var sexa på det passet.
– Det verkar som om det blir svårt att slå Red Bull den här helgen, men det är också därför som vi verkligen måste försöka att göra det om vi vill ha en chans att lyckas i mästerskapet, säger Räikkönen.
När det gäller hans framtid så säger han:
– Det var ett tag sedan jag hörde något från Red Bull. Det är väl ingen perfekt situation, men det är så det är.
Han antydde också att han kanske inte var så väldigt sjuk i går:
– Jag mår okej nu. Ni hade ställt samma frågor som ni ställer i dag. Det finns alltid en anledning till allt som sker, men jag behöver inte berätta allt.
•••
Alexander Wurz är före detta F1-förare och numera expert. Han svarar så här på frågan om Lewis Hamilton är Vettels största konkurrent om VM-titeln:
– Jag tror inte att Vettel har någon motsåndare alls.
•••
Gillar du Suzuka? Grattis, ett nytt kontrakt är skrivet och F1 stannar i alla fall till 2018, kanske längre. Däremot blir det inget F1-lopp i New jersey nästa år. Enligt Bernie Ecclestone finns inte den ekonomi som krävs.
•••
Så klockan 14.00 är det kval – missa inte det.
•••
Marcus Ericsson kvalade in som fyra till morgondagens GP2-lopp. Sam Bird har pole position.

Problem för Räikkönen – Alonso snabb

av Anna Andersson

Helgen börjar i regnets tecken…Under den första tärningen var det blött på start/målrakan medan det var torrt i andra sektorer. Precis som vanligt på Spa kan förutsättningarna vara helt olika beroende på var på banan du befinner dig. Det gör det naturligtvis svårt för förarna, men samtidigt kan det vara bra att läget var så redan i dag eftersom väderleksrapporten säger att förhållandena ska vara liknande under hela helgen. Under kvalet kan det dessutom handla om ihållande regn, under loppet om skurar.
Under inledningen, som dominerades av Jenson Button var det för blött för slicks, men för torrt för intermediates. Full fart blev det först efter ungefär 45 minuter av passet, då var det dags för slicks och Sergio Perez var den förste föraren slog slog Buttons tid. Då var det ungefär 30 minuter kvar av passet. Snabbast under förmiddagen var Ferraris Fernando Alonso, men som vanligt – tiderna första träningen säger inte så himla mycket…
Lotus båda bilar tillbringade rätt mycket tid i depån, Räikkönen var ute under början av passet, stod sedan stilla om återkom de sista 20 minuterna. Lotus har problem med tekniken och det verkar som om den planerade förändringen av hjulbasen nu flyttas till loppet på Monza.
Resultaten träningn 1:
1. Fernando Alonso Ferrari 1m55.198s 11
2. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m55.224s +0.026s 10
3. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1m55.373s +0.175s 11
4. Sergio Perez McLaren-Mercedes 1m55.518s +0.320s 14
5. Nico Rosberg Mercedes 1m55.614s +0.416s 10
6. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m55.636s +0.438s 14
7. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m55.954s +0.756s 18
8. Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 1m56.110s +0.912s 11
9. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1m56.770s +1.572s 14
10. Valtteri Bottas Williams-Renault 1m56.858s +1.660s 18
11. Felipe Massa Ferrari 1m56.863s +1.665s 10
12. Pastor Maldonado Williams-Renault 1m57.081s +1.883s 14
13. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1m57.084s +1.886s 17
14. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m57.281s +2.083s 14
15. Lewis Hamilton Mercedes 1m57.358s +2.160s 10
16. Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1m57.821s +2.623s 16
17. Giedo van der Garde Caterham-Renault 1m57.887s +2.689s 16
18. Max Chilton Marussia-Cosworth 1m58.600s +3.402s 14
19. Mark Webber Red Bull-Renault 1m58.929s +3.731s 12
20. Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1m59.209s +4.011s 12
21. Kimi Räikkonen Lotus-Renault 1m59.441s +4.243s 11
22. Romain Grosjean Lotus-Renault 2m03.176s +7.978s 15

Under fredagen testade både Lotus och Sauber den passiva DRS:en. Kimi Räikkönen, som var sjuk under torsdagen och inte hade några pressträffar, satt i bilen punktligt till dagens första träning. Nu snackas det och skämtas om att han bara ville undvika frågor om vad han gör nästa år…
…vi får se hur snacket går efter den andra tärningen i eftermiddag.
Sedan kan vi konstatera att Sebastian Vettel antingen har befunnit sig i solen varje minut av sin semester hemma vid Bodensjön eller också har hanvarit hos frisören och lagt slingor i håret. För så blond som han är nu har han inte varit tidigare.
•••
Dagens Räikkönen är väl annars att Red Bull säger att man inte har sagt helt nej till Räikkönen än, även om finländarens manager tidigare i veckan sa att förhandlingarna med Red Bull är avslutade. Han sa även att Lotus har nyckeln till Räikkönens framtid, om de kan garantera hans lön och ge honom en bil som kan vinna. Frågan är väl om stallet, som har vissa ekonomiska bekymmer, kan lösa det..
Ferrari brukar presentera sitt förarpar på Monza, det är två veckor till den tävlingen så…
…storyn lever vidare…..

Sida 262 av 390