Pirellis svar om däcktesterna

av Anna Andersson

Fick följande pressmeddelande av Pirelli nyss, här är deras oredigerade uttalande om de omtalade däcktesterna:

Pirelli svarar FIA om däcktesterna: Inget team har favoriserats
Pirelli Tyre Nordic AB – 2013-06-05 10:04
Under utvecklingsarbete och tester med team under 2013 har inget team favoriserats och Pirelli har hela tiden agerat professionellt, transparent och med helt goda avsikter. Däcken som använts under testerna är inte de som teamen använder i årets mästerskap utan tillhör ett sortiment som utvecklas om ett eventuellt nytt F1-kontrakt för Pirelli blir verklighet.

· Däcktesterna gynnade inte något team.

· Däcktesterna som gjorts detta år avser utvecklingen av däcken för 2014 års säsong.

· Pirelli bad inte om att få använda en bil av 2013 års modell i testerna.

· Användningen av en Mercedes 2013 diskuterades direkt mellan Mercedes och FIA.

· Adekvata tester är nödvändiga för utvecklingen av däcken.

· Problemen med däck som delaminerar löstes av Pirellis tekniker i laboratoriet och inte genom tester på bana.

· De experimentdäck som tagits fram till Canadas GP har aldrig testas av någon förare.

Pirellis svar till FIA

Under utvecklingsarbete och tester med team under 2013 har inget team favoriserats och Pirelli har hela tiden agerat professionellt, med transparens och med helt goda avsikter. Däcken som använts under tester är inte de som teamen använder i årets mästerskap utan tillhör ett sortiment som utvecklas om ett eventuellt nytt F1-kontrakt för Pirelli blir verklighet.

Dessutom har inga tester utförts med syfte att utveckla speciella bilar utan bara haft till syfte att testa däcklösningar för framtida mästerskap. Användningen av en av Mercedes bilar är resultatet av direktkommunikation mellan FIA och teamet. Pirelli har aldrig bett om att få använda sig av en 2013 års F1-bil – vare sig hos FIA, Mercedes eller övriga team, som under året har erbjudits möjligheten att delta i testerna för att utveckla däck för 2014.

Däcken som skall testas av teamen under de fria träningarna till Canadas Grand Prix i Montreal har aldrig använts av teamen förut. När det gäller dessa nya däck har problemen med delaminering lösts av Pirellis tekniker uteslutande genom laboratorietester. Dessa delamineringar, som bara inträffat fyra gånger och då orsakats av partiklar och skräp på banan, har aldrig utsatt någon förare för säkerhetsrisker, men däremot riskerat att skada Pirellis varumärke. Därför har företaget beslutat att ingripa.

När det gäller de bestämmelser som reglerar företagets handlingar har Pirelli alltid respekterat de avtalsmässiga gränserna mot FIA, teamen och mästerskapets organisatörer, och principerna kring den sportsliga lojaliteten. Pirelli vill dock understryka den odiskutabla vikten av att utföra tester för att utveckla däcken enligt de tydliga regler som satts upp av alla parter. Företaget bekräftar att man är tillgängligt för tester av 2014 års däck med alla team i mästerskapet – något som kommunicerats till teamen många gånger.

När det gäller den information som FIA efterfrågade, har Pirelli omgående gett de svar som behövdes för att klarlägga vad som skedde vid testerna, så långt som företagets ansvar gick.

Erbjudandet om utvecklingstester av 2014 års däck gavs till alla, inget team favoriserades.

Testerna utfördes enligt kontraktet mellan Pirelli och FIA, som ger däckleverantören möjligheten att arrangera tester med valfritt team där körsträckan begränsas till 1000 kilometer. I kontraktet specificeras inte vilken bil som skall användas eller att alla andra team måste närvara. Pirelli har sedan 2010 klargjort att det är vare sig möjligt eller till någon nytta att göra tester av detta slag med alla team samtidigt. Denna typ av tester görs för att utveckla teknologi och att hitta nya lösningar. Här används många olika typer av däck som måste användas på en bil i taget. När det gäller tester av däck som producerats enligt specifikationer för mästerskapet är det annorlunda, exempelvis de vintertester där alla team måste vara närvarande och man måste hitta den bästa lösningen för alla bilar som deltar i VM. Därför insisterar Pirelli på behovet av vintertester under förhållanden som är representativa för de situationer som uppstår under säsongen.

Redan 2012 sände Pirelli ett e-mail till alla team, FIA och Fom där man bad alla team om vilka tider de var tillgängliga för utvecklingstester av 2013 års däck. Dessutom förklarade företaget att det var nödvändigt att testa på teamens bilar eftersom Pirelli inte hade en egen passande bil (Pirelli använder idag en uppdaterad Renault av 2010 års modell och innan dess hade man en Toyota 2009).

Inbjudan upprepades sedan i olika officiella sammanhang, senast i mars när det gällde utvecklingen av däck för 2014.

Testen i Barcelona avsåg utvecklingen av däck för 2014 och gällde inte de modifieringar som görs under säsongen 2013.

Detta test gjordes som vanligt med en gummiblandning som aldrig använts i ett mästerskap, och vars syfte var att testa konstruktioner som inte används eller kommer att användas under årets säsong. Testerna var så kallade blindtest, dvs teamet hade ingen information om vilka däckspecifikationer som testades eller målet med testen, de fick heller ingen information av något slag efteråt.

Dessutom handlade testerna inte om delaminering på något sätt, eftersom dessa problem löstes av Pirellis tekniker i laboratoriet, med hjälp av de data man samlat in under de första race som körts under säsongen.

Pirelli har hela tiden frågat efter representativa bilar, dvs med prestanda som kan jämföras med de som används i mästerskapet, men däremot aldrig refererat till de som faktiskt används i 2013 års tävlingar.

Användningen av den Mercedes 2013 som användes vid testen i Barcelona var ett resultat av diskussioner mellan teamet och FIA. Pirelli ställde inga krav och hade ingen möjlighet att veta om reglerna inte följdes.

Barcelona-resten utfördes i samarbete med Mercedes den 15-17 maj 2013. Teamet ställde en bil till förfogande och två förare som körde olika dagar. En basgummiblandning som inte används i år testades på tolv olika konstruktioner som inte heller de används 2013, och bara en som innehöll kevlar.

Teamet fick inga fördelar som gäller hur årets mästerskapsdäck fungerar.

Biltypen som användes var resultatet av direkta diskussioner mellan Mercedes och FIA, som framgår av mailkorrespondensen mellan teamet och Pirelli. Specifikt meddelade Mercedes att deras bil av årsmodell 2011 inte kunde användas och att man redan kontaktat FIA om att använda 2013 års bil. Det råder ingen tvekan kring att frågorna kring bilen bara var teamets ensak och att Pirelli var helt uteslutna från denna diskussion (även om Pirelli uttryckt tekniska behov av att ha tillgång till en representativ bil när det gällde inverkan på däckens prestanda).

För att understryka att detta var en vanlig utvecklingstest och inte handlade om ändringar i däckspecifikationerna efterfrågade inte Pirelli någon speciell förare eller annan personal från Mercedes utan använde sin egen personal för utvecklingstester.

Experimentdäcken till Kanadas GP har aldrig använts förut.

De däck med ny struktur i kevlar som Pirelli ger teamen till de fria träningarna inför Kanadas GP används för första gången på bana, efter att ha utvecklats i laboratoriet. Med de nya däcken har problemen med delaminering försvunnit. Men det här fenomenet har dock aldrig varit en säkerhetsrisk för förarna, utan riskerar mer att skada Pirellis varumärke. Under träningarna ges teamen möjlighet att uttrycka sina åsikter och göra observationer.

Ingen förändring av däckens livslängd

Pirelli, som alltid är beredda att göra förändringar, har inte gjort några modifieringar som påverkar livslängden på däcken, vilket alltså inte heller kommer påverka antalet depåstopp under racet, beroende på oenighet hos teamen.

Superstjärnans pinsamma krasch

av Anna Andersson

Bilarna är redan på plats, förarna är på väg eller också på plats.
Nu har F1 dragit över Atlanten och i helgen väntar ett kvällslopp – Kanadas GP, säsongens sjunde F1-lopp.
Tiderna som gäller i helgen är lite annorlunda jämfört med annars:
Fredag:
Träning kl 16.00
Träning kl 20.00
Lördag: Träning kl 16.00
Kval kl 19.00
Söndag: Race kl 20.00
Tider som en kvällstidning tycker betydligt bättre om än racen på morgonen.
Här är en bra banguide till Circuit Gilles Villeneuve, den är dock på engelska.

Mer om banan går jag in på i morgon.
Andra nyheter inför racet är att Pirelli kommer med nya däck som ska testas under fredagen så här skriver Pirelli i ett pressmeddelande:
Formel 1-teamen kommer att få möjlighet att testa ett nytt däcksortiment under friträningarna till Kanadas GP, medan de däck som används i racet kommer tillhöra ordinarie sortiment för 2013. För att ge teamen testtid innan ett nytt däck introduceras kommer mediumdäcket P Zero med vit dekor och det supermjuka med röd märkning vara av exakt samma specifikation som använts sedan säsongen startade.
Det nya däcket som tas med till Kanada är ett experimentdäck som kan användas enligt nuvarande reglemente. Varje förare får två set av den nya mediumblandningen som dock bara får användas under fredagens två friträningar. Efter feedback från team och förare skall sedan det nya däcket introduceras till Storbritanniens GP i slutet av juni och sedan användas under resten av säsongen.
Målet med att introducera ett nytt däck är att eliminera att slitbanan släpper från stommen. Prestanda och slitagenivåer kommer dock inte skilja sig speciellt mycket från nuvarande däck, med syfte att ge fortsatt hög spänning och behålla det strategiska elementet i racen.
•••
Har du inte sett Adrian Neweys krasch med Lamborghinin så gör det, text och tv-bilder (hoppas jag) finns på motor.sportbladet.se.
Lite roligt att han kraschar när han ska värma upp Pirellidäcken, inte första gången han har problem med dem….

Tidigare F1-stjärna stämmer stallägare

av Anna Andersson

Snacket om Mercedes däcktester fortsätter. FIA har begärt att få se all dokumentation från testet för att kunna bilda sig en uppfattning och se om Mercedes bär straffas. Själva hävdar tyskarna att det är i stort sett omöjligt att använda någon av den informationen från de 1000 km man testade åt Pirelli för egen räkning. Bland annat lades det mesta arbetet på 2014 och inte på 2013, Dessutom handlar mycket på vilken information som Pirelli lämnade ut i samband med testet och så här säger Mercedes Ross Brawn till Autosport.
– Vi vet att Pirelli tar med sig ett nytt däck till Kanada, men vi vet inte vilket av de däcken som vi testade som är aktuellt. Däcken var markerade med olika koder, A, B och C.
Detta bekräftar även en av Ferraris talesmän för den erkände F1-reportern Adam Cooper. Ferrari gjorde tidigare i år ett liknande test med en F1:a från 2010 (och den omfattas inte av testförbudet).
– Det var bara Pirelli som visste vilka däck som testades och vilken typ det var. Vi hade ingen aning.
Jag lär få en anledning till att återkomma i ärendet.
Det gäller även ämnet Romain Grosjean…
Hans agerande i Monaco gör att han flyttas tillbaka tio platser i starten av Kanadas GP nästa helg och Lotus har haft ett krissamtal med honom. Han har fått ta emot mycket kritik och Mika Salo, den tidigare F1-stjärnan från Finland, är rätt övertygad om att fransmannens dagar hos Lotus är räknade:
– Det är svårt att säga vilket beslut Lotus tar, men han har varit orsaken till ett antal skador och tappat många viktiga poäng. Det är inget vidare för stallets ekonomi, säger Salo till MTV3.
– Han har haft tillräckligt mycket tid att träna och någon gång så är den tiden också förbi. Då finns det inte utrymme för det längre.
Salo är också orolig för säkerheten och säger:
– Snart kommer han att skada antingen sig själv eller någon annan.
Vad tycker ni om Romain Grosjeans körstil? Passar han i F1?
Eller bör han få mer tid att vänja sig?
•••
Jarno Trulli hade kontrakt med Caterham, han var bekräftad som förare 2012, men tvingades ändå lämna stallet innan säsongen. Han ersattes av Vitalij Petrov som hade med sin flera sponsorer med tjocka plånböcker.
Enligt Trulli hade Fernandes lovat att betala hela hans lön under 2012, men det gjorde han inte och nu tänker den erfarne F1-föraren stämma Caterhams ägare.
– Jag ska stämma honom, han är skyldig mig väldigt mycket pengar, säger Trulli som kört över 250 GP-lopp till italienska Autosprint.
– Min F1-karriär tog slut för att jag gick med på att lämna min plats och jag blev lovad att stallet skulle fullfölja sina åtaganden. Men fram till dagens datum har det inte skett.
•••
Pastor Maldonado fortfarande har ont efter sin smäll i Monaco, men att han ska köra Kanadas GP och när vi ändå pratar om Williams så är det nu klart att stallet byter motorer igen. Nu lämnar man Renault för Mercedes 2014.

Saubers attack på Williams

av Anna Andersson

Bråket om Mercedes däcktester går vidare och FIA har nu krävt att Pirelli ska lämna in all dokumentation som man har kring testerna för att gå igenom fallet noggrant.
Red Bull har fortsatt att trycka på och visa sitt missnöje, medan Ferraris kritik har avtagit något (möjligen beroende på att de gjort liknande tester men med en bil från 2011).
Vad som kommer att hända och när det kommer något besked är inte klart än, men jag håller er så uppdaterade det bara går.
När vi ändå är inne på temat däck så har Pirelli nu bekräftat att de nya däcken enbart kommer att testas under träningarna i samband med Kanadas GP, de kommer sedan att användas först till Storbritanniens GP på Silverstone.
I Kanada kommer man att köra med däcken supersoft och medium, samma däck som man använt tidigare under säsongen med andra ord.
•••
Jag utgår i från att flera av er har sett Kimi Räikkönens fräcka avslutning på Monacoloppet som jag lade på bloggen för någon dag sedan. Han kom ut som 13:e man och då körde han bland annat om Saubers båda förare och tog den sista poängen och det schweiziska stallet är mycket irriterat över det faktumet och de är också kritiska till…Valtteri Bottas. De hävdar att Williamsföraren släppte förbi sin landsman så att denne sedan kunde köra om Nico Hülkenberg och ta plats tio.
– Jag har sällan sett ett så osportsligt agerande, när någon frivilligt släpper förbi en motståndare på det sista varvet av Monacos GP, säger Saubers teammanager Beat Zehner till tidningen Blick.
Bottas säger till sitt försvar att han trodde att Räikkönen slogs om platserna i toppen och inte om placeringarna mitt i fältet.

Därför kraschade Massa

av Anna Andersson

Det var inget förarfel. Det var ett tekniskt fel som orsakade Felipe Massas krasch under racet i Monaco. Det har Ferrari nu slagit fast.
I måndag och tisdags undersöktes bilarna i Maranello och det italienska stallet meddelar att det var en del i hjulupphängningen fram som brast och orsakade kraschen under loppet. Vad som orsakande kraschen under träningen är däremot inte officiellt.
Felipe Massa fick uppsöka sjukhuset i söndags och klagade då över smärtor i nacken.
– Den bästa nyheten den här helgen är att Felipe mår bra, citeras stallchefen Stefano Domenicali av motorsporttotal.
– Trots två så tuffa krascher på bara 24 timmar så har han bara lite ont i musklerna. Som tur är klarade han sig undan några andra svårare skador.
Han kommer att köra nästa lopp i Kanada den andra helgen i juni, bilarna flygs över till Montreal redan i veckan och Ferrari är redo för revansch efter en tuff helg i Monaco.
– Årets mästerskap verkar vara en bergochdalbana av känslor, säger Domenicali.
Efter en bra helg så kommer en betydligt sämre. Så har det varit hela året och det har inte ändrats sedan vi kom till Europa.
•••
När det gäller det däcktest som Mercedes genomförde är Red Bull fortfarande mycket irriterade. Framförallt är det Helmut Marko som sätter ord på sina känslor.
– Självklart är det en fördel direkt efter testet också, framförallt när man gör det direkt efter en tävling på samma bana och kan jämföra all den data man har från loppet. Man ser var man har haft problem och kan direkt mäta vilka förbättringar det blir, säger Marko och i talkshowen Hangar-7 hävdar han:
– Detta är en fördel som de kommer att ta med sig under resten av mästerskapet. Vi har inte en chans att hämta in det.
Där Pirelli säger att det finns en regel som låter dem använda sig av ett team och testa i 1000 km hävdar Marko att det är okej, om alla teamen går med på det, men i det här fallet så visste de andra stallen inte ens om att testet genomförts.
Han påpekar också att Red Bull fick frågan att genomföra ett test, men tackade nej:
– Vi sa att det är omöjligt för oss eftersom det bryter mot reglerna och den som leder VM kan inte ta några sådana risker.
Red Bull protesterade redan innan loppet i Monaco, som Mercedes van, och hoppas nu att FIA straffar tyskarna.
Ferrari har också genomfört ett liknande test i år, detta var 19 dagar före det att Fernando Alonso vann sitt hemma-GP i Barcelona.
Skillnaden var att man då använde sig av en två år gammal F1-bil (150° Italia) och den omfattas inte av testförbudet.
– Men det var inget test, säger Ferraris stallchef Stefano Domenicali.
•••
Trots alla krascher så har Romain Grosjean fullt stöd av Eric Boullier, stallchef hos Lotus och manager för Grosjean.
•••
Enligt Alain Prost kan Mark Webber bli ett riktigt stort problem för Sebastian Vettel. Han har ju själv en hel del erfarenheter av stallkrig och säger till Welt am Sonntag:
– Jag förlorade VM-titeln 1990 på grund av min kollega Nigel Mansell.
– Det kan gå riktigt snabbt.
Fransmannen som har fyra VM-titlar säger också:
– Jag kan förstå om Webber inte mår så bra just nu.
– Han är en väldigt tuff känsla och i vid sådana tillfällen blir racerföraren mänsklig.
Han menar att det är upp till stallet att nu lösa problemet mellan de båda och ser absolut inga garantier för att det inte ska bli ett stallkrig på banan igen.
– Att känna stöd från sitt stall är enormt viktigt för en förare och när kollegan blir den tuffaste motståndare är det enormt tufft.

Lotus gör rekordförlust

av Anna Andersson

Sergio Perez. Han är det stora samtalet så här dagen efter Monacos GP. Kimi Räikkönen var riktigt förbannad på McLarenföraren och menade att denne bara kör och förväntar sig att alla andra ska flytta på sig när han kommer. Räikkönen själv gjorde ju inte det, skadade bilen och fick gå in i depå. Sedan kämpade han sig tillbaka till en poängplats. Han var riktigt tuff i sin kritik och funderade över om han skulle ge Perez en käftsmäll så att han fattar hur man beter sig på banan.
Vad tycker du om incidenten? Är det Kimi eller Perez som har rätt?
Här kan du se Kimis fantastiska upphämtning:

http://www.youtube.com/watch?v=CzzG3RyrDTo

Niki Lauda kallade Perez för Grosjeankopia och det är inte smickrande. Apropå Romain Grosjean förresten så
straffas för att han körde rätt in i Daniel Ricciardo och flyttas tillbaka till platser i starten av Kanadas GP.
Det kändes som om han var tillbaka i 2012.
•••
När vi ändå pratar om Lotus ser det inte alls bra ut på finansfronten. Enligt tyska motorsportmagazin är det ett sjunkande skepp. I fjol gjorde F1-stallet en förlust på 66,5 miljoner euro. Anledningen var att sponsorintäkterna sjönk med närmare 20 procent.
Detta är den största minusnoteringen som något F1-stall någonsin har gjort. Frågan är nu vad som händer, kan Gerhard Lopez få fram pengar? Kan man betala Kimi Räikkönens lön?
Det ryktas om att det är ett antal medarbetare som har väntat på lön i flera månader.

– Ge Perez en käftsmäll

av Anna Andersson

Nu blir det ett kort inlägg efter en mycket lång arbetsdag som inleddes med fotboll redan efter frukost….
Nico Rosberg behåller segern i Monacos GP. Både Ferrari och Red Bull protesterade efter det omtalade däcktestet som Mercedes gjorde på uppdrag av Pirelli, men protesten avslogs.
Det betyder däremot inte att sista ordet är sagt när det gäller den här diskussionen om däcken och det hemliga testet. De konkurrerande stallen anser att reglerna är tydliga och att alla tester är förbjudna. De är irriterade över att de inte informerats om testet som skedde i Barcelona efter loppet där den 12 maj.
Jag lär återkomma i ärendet.
•••
Vilka överraskade i Monaco? Vilka är era vinnare och förlorare?
Här har ni mina:

Vinnare i Monaco:
Nico Rosberg.
Dominerade helgen och tog sin andra seger för Mercedes.

Sebastian Vettel
Red Bullföraren var tvåa i mål och utökade ledningen i VM eftersom hans färmsta konkurrenter var klart längre bak i resultatlistan. Rosberg är bara sexa i VM.

Tyskland.
Tre av de fem bäst placerade förarna kör för Tyskland.

Förlorare:
Ferrari:
Felipe Massa bröt efter en krasch och Fernando Alonso var bara sjua i mål. Ingen bra dag.
Romain Grosjean.
Crashkid är tillbaka. Gjorde en urusel helg och det blev tydligt att han inte alls lärt sig så mycket som alla runt omkring F1 hade hoppats på.
Kimi Räikkönen
Tvingades in i depå efter en sammanstötning med Sergio Perez och tog bara en VM-poäng.

Kimi Räikkönen ja, han funderade på om Perez skulle behöva en käftsmäll för att förstå hur man beter sig på banan. Så irriterad var Lotusföraren efter racet.
•••
Felipe Massa har lämnat sjukhuset. Enligt uppgift till bland annat motorsporttotal har han fortfarande ont i nacken, men är inte värre skadad än att han kan vila ut tillsammans med sin familj.
•••
Mercedes har imponerat i Monaco, det gjorde man under kvalet förra året och det gjorde Nico Rosberg under hela helgen.
Men tro inte att silverpilen kommer att vara en självklar segrare varje lopp framöver, nej Monaco är en mycket speciell banan och den bil som är snabb där behöver absolut inte vara snabb på andra banor.
Om två veckor kör F1-cirkusen i Kanada – och det kan bli en helt annan historia.
Tack för er tid;-)

Red Bulls protest mot segrande Mercedes

av Anna Andersson

Nico Rosberg var snabbast på alla tärningarna, på kvalet och i det kaosartade racet på Monacos trånga gator.
Han gjorde precis allt rätt, trots säkerhetsbil, rödflagg och omstarter och därmed tog han sin första seger för året och kopierade det som hans pappa lyckades med för exakt 30 år sedan.
Han vann Monacos GP.
Bakom honom var Sebastian Vettel tvåa och för VM-ledaren var detta ett drömresultat. Han tog 18 poäng samtidigt som Fernando Alonso var helt ur form även om han tog ett par poäng och Kimi Räikkönen lyckades fajta till sig den sista poängplatsen.
Annars kan vi konstatera att Monacos GP var en kraschfest av sällan skådat slag. Det började redan på det 29:e varvet där Felipe Massa, Ferrari, visade att han inte är någon vän av Sainte Devote. Han var med om i stort sett en identisk olycka som den han var med om under den sista träningen. Efteråt verkade det som om han hade problem med nacken och han fördes till sjukhus.
På det 46:e varvet krokade Max Chilton, Marussia i Pastor Maldonado, Williams och de kraschade in i säkerhetsbarriären som släppte och for ut över banan. Maldonado tvingades bryta medan Chilton kunde reparera bilen och fortsatte med ett ”drive throughstraff”. Den röda flaggan plockades fram och bilarna fick vänta på depårakan medan man fäste säkerhetsbarrären och städade upp på gatan.
På det 60:e varvet kraschade Jules BIanchi i Sainte Devote och på det 62:e varvet körde Romain Grosjean in i Toro Rosson med Daniel Ricciardo i hamnområdet. Ricciardo bröt loppet och Grosjean fick parkera sin Lotus efter en usel helg. Han inte gjort någon människa glad, om jag har räknat rätt har han varit inblandad i tre krascher under träningar och race. Inte bra för en kille som behöver förhandla om sitt kontrakt.
På det 70:e varvet stängde Kimi Räikkönen dörren med en smäll när Sergio Perez, McLaren ville köra om. Perez körde in i barriären och det flög bilar från båda delarna, Räikkönen gick in i depå och rasade ner i fältet: Peres tvingades sedan bryta ett par varv senare.
•••

Lewis Hamilton, Mercedes, förlorade sin andraplats till Sebastian Vettel när han bytte däck och säkerhetsbilen var ute på banan. Han kom ut bakom de båda Red Bullbilarna och rasade från plats två till fyra. Mercedes gjorde ett dubbelt depåstopp och Nico Rosberg som ledde loppet hade förtur.
•••
Den stora vinnaren i Monaco är Sebastian Vettel. Han var tvåa, Fernando Alonso sjua och Kimi Räikkönen tia. Med andra ord kunde Vettel utöka sin ledning i VM.
Den stora förloraren däremot är Ferrari. Felipe Massa tvingades bryta efter en krasch och Fernando Alonso såg allt annat än bekväm ut och var som sagt sjua i mål.
•••
Tre tyskar bland de fem bästa. Gissa om de är nöjda i dag…
•••
Sedan 2005 är det bara en förare som har haft ledningen från start till mål, Mark Webber 2010. Det upprepade alltså Nico Rosberg i dag.
•••
Kimi Räikkönen är envis. Så envis att han faktiskt vann över Bernie Ecclestone och fick använda sin hjälm med den bild av James Hunt som F1-gurun ville ta bort.
•••
Det är testförbud i F1, men trots det har Mercedes genomfört ett test. Pirelli bad dem att genomföra ett test över 1000 km på Circuit de Catalunya mellan racen i Barcelona och Monte Carlo. Detta för att Pirelli ville att de skulle testa de nya prototyperna inför Kanadas GP och prototyperna inför 2014.
Egentligen har Pirelli en gammal F1:a att testa med, men detta test genomfördes med F1 W04, det vill säga årets Mercedes.
– Just då verkade det vara ett bra alternativ eftersom deras bil sliter hårt på däcken och vi ville veta hur vi skulle lösa det problemet till 2014, säger Pirellis Paul Hembery till motorsporttotal.
– I alla kontrakt med FIA är en sådan 1000 km tester tillåtna, även i rally-VM. Det är tillåtet när det handlar om att testa framtida produkter.
Men de andra stallen är naturligtvis mycket irriterade över detta test. Enligt Hembery så har inte alla vetat om testet:
– Men vi skulle kunna bjuda in vilket stall som helst till ett sådant test.
Det snackas nu om att Mercedes, som är en av de tillverkare som använder flest Pirellidäck till sina serietillverkade bilar, har använt det för att pressa fram ett sådant test.
Red Bull har protesterat.
– FIAs regler säger klart och tydligt att det inte är tillåtet att testa under säsongen. Därför har vi protesterat, säger Helmut Marko
– Vi protesterar mot båda Mercedes förare Rosberg och Hamilton och också mot stallet Mercedes. Testet i Barcelona bryter mot reglerna och vi vill veta vad som gäller snarast möjligt.
Pirelli gjorde ett liknande test med Ferrari mellan loppen i Bahrain och Spanien och det sägs att Red Bull fick chansen, men valde att tacka nej till ett sådant test eftersom man ansåg att det bryter mot FIAs regler.
Det snackades en hel del om det efter loppet och Mercedes kallade Red Bull för dåliga förlorare. Vi får väl se vad som händer i den frågan.
•••
Det ryktas återigen om att Mark Webber är på väg till Ferrari.
•••
Toro Rosso ska köra med motorer från Renault 2014.
•••
Nu är det dags att samla ihop sig för intervjuer, texter och tidningsarbete. Ni får gärna fortsätta diskussionen så återkommer jag när tid finns.

Han är snabbast på mammas gata

av Anna Andersson

Det regnade under inledningen av kvalet till Monacos GP, det tillhör inte vanligheterna. Även om regnet upphörde under Q1 så var det blött på banan och inte alls så fina förutsättningar som vädergudarna brukar förse killarna med under lördagen inför det mytomspunna stadsloppet. Även under Q2 kom en skur, men mot slutet av den kvalomgången kunder förarna köra med slicks. Det var tur för både Kimi Räikkönen, Lotus och Fernando Alonso, Ferrari, båda fick kämpa för att gå vidare till Q3.
I Q3 var det en riktig batalj där Red Bull inledde riktigt bra, men favoriterna från Mercedes var bättre. Nico Rosberg tog pole position på gatorna där han sprungit omkring sedan han var barn och hans granne och teamkollega Lewis Hamilton var tvåa. Rosberg har faktiskt haft pole position de tre senaste loppen nu och ett sådant gyllene läge är det tveksamt om Mercedes får igen, här är det otroligt svårt att köra om och det är inte heller något däckslitage att prata om så chansen är mycket stor att det är en silverpil som vinner i morgon.
Sedan är frågan bara hur man gör…är det den som är först in i första kurvan som får vinna? Handlar det om ett teamarbete in i mål eller får killarna tävla fritt?

Vad förväntar ni er av racet i morgon?

Jag kan tycka att det vore lite kul om Nico Rosberg fick vinna hemma på mammas gata. Han är ju uppvuxen i Monaco och bor fortfarande där, dessutom är det 30 år sedan hans pappa vann i Monaco. Han har varit snabbast på alla träningarna och han var snabbast även på kvalet.
•••
Så här säger Fernando Alonso om kvalet:
– Målet är att komma före Kimi och Sebastian i mål, säger spanjoren till RTL.
– Men om segern lär jag inte kunna kämpa i morgon. Det är svårt på en bana där det är nästan omöjligt att köra om. Vi var inte tillräckligt bra i dag.

•••
Jules Bianchi försvann redan på utvarvet. Ett fel på bilen (motorproblem) tvingade honom att parkera redan i Q1. Även Paul di Resta, Force India, försvann i Q1 precis som Charles Pic (Caterham), Esteban Gutierrez (Sauber), Max Chilton (Marussia), Jules Bianchi (Marussia) och Felipe Massa (Ferrari) I Q2 försvann: Nico Hülkenberg (Sauber), Daniel Ricciardo (Toro Rosso), Romain Grosjean (Lotus), Valtteri Bottas (Williams), Giedo van der Garde (Caterham) och Pastor Maldonado (Williams). När det blev bättre förhållanden i Q2 vart det tydligt att Williams inte hängde med, Maldonado som var snabbast i regnat i Q1 hade inte en chans i Q2. Han blev också utkvalad av sin Williamskollega Bottas.
Här är resultatet i Q3:
1. Nico Rosberg Mercedes 1m13.876s
2. Lewis Hamilton Mercedes 1m13.967s + 0.091s
3. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m13.980s + 0.104s
4. Mark Webber Red Bull-Renault 1m14.181s + 0.305s
5. Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1m14.822s + 0.946s
6. Fernando Alonso Ferrari 1m14.824s + 0.948s
7. Sergio Perez McLaren-Mercedes 1m15.138s + 1.262s
8. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1m15.383s + 1.507s
9. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m15.647s + 1.771s
10. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1m15.703s + 1.827s

•••
Caterham fick med Guide van der Garde till Q2. Det var verkligen en framgång, stallet har inte haft en bil i Q2 sedan 2010….
•••
Det var ett par krascher under den tredje träningen och Lotus mekaniker fick kämpa för att hinna få ut Romain Grosjean i Q1. Han hann precis ut, fick köra ett varv och slog till med en topptid.
Hos Ferrari däremot var det tyngre. Felipe Massa missade en inbromsning i Sainte Devote under den tredje träningen och kraschade. Ferrari tvingades byta växellådan, men hann inte ens få ut Massa till tidskvalet. Det betyder att han startar sist i racet.
•••
Kimi Räikkönen hade valt en ny hjälm till helgens lopp i Monaco, men den gillade inte Bernie Ecclestone. Egentligen handlade det om en hyllning till Hunt som debuterade i F1 för 40 år sedan, men F1-gurun ansåg att det var smygreklam för filmen Rush som handlar om kampen mellan James Hunt och Niki Lauda 1976.
Finländaren tvingades tejpa över målningen, som gjorts av Nicolas Hunziker på uppdrag av Hunts familj.
•••
Enligt Alain Prost är en seger i Monaco att jämföra med en VM-titel.
För förarna är det årets höjdpunkt (ingen annanstans är farten och utmaningen så påtaglig inne i cockpit som i just Monte Carlo), för teamen och deras sponsorer också, det är det även för alla de som ser F1 någon gång ibland. Nästan varje idrottsintresserad person känner till fyra motortävlingar, Monacos GP, Le Mans 24-timmars, Indy 500 och Dakarrallyt (även om de tror att det fortfarande heter Paris Dakar och avgörs i Afrika) och det gör Monacos GP till en otroligt viktig tävling – även om många av de riktigt äkta F1-fansen anser att det är årets mest långtråkiga tillställning.
Märkligt kan tyckas – men så är det.
Vad är era åsikter om glitterracet?
•••
På begäran: Däcken den här helgen är supersoft och soft. Under kvalet fick vi bara se supersoft.

Schumacher: Ta bort Monacos GP

av Anna Andersson

Ralf Schumacher vill stryka Monacos GP. Han tycker att loppet är för riskfyllt och säger bland annat att:
– Bortsett från själva körande är Monaco en katastrof för förarna. Man kan inte röra sig från A till B.
Flera av dagens förare håller inte med honom och Alain Prost, som själv har fyra segrar i furstendömet, tycker också att Schumi II har fel:
– Banan är lika farlig som alla andra F1-banor, säger han i samband med en presskonferens i Monaco.
– Men samtidigt så måste du vara lite försiktigare när det är mycket trafik och andra bilar är i närheten.
Han menar också att man har gjort mycket för att förbättra säkerheten.
– Det är ett fantastiskt lopp för alla, framförallt för förarna. Det är tradition och man ska acceptera det, även om det är lite farligare än annars.
Vad tycker ni om det?
Är Monaco för farligt? För långtråkigt och bör försvinna ur VM-kalendern?
Eller är det en tradition som ska bevaras?
•••
När det är lugn och ro på i Monaco har jag funderat över lite andra saker, som KERS till exempel. I Monaco kan den som har pole position exempelvis inte alls använda sig av KERS i starten. Det är helt enkelt för kort avstånd till den första kurvan. Från pole position är det 120 meter till kurvan, däremot kan du använda dig av KERS längre bak i startfältet…
– Som jag ser det ska du minst ha in treans växel och köra i 200 km/tim för att använda KERS, säger McLarens Sam Michael till motorsporttotal.
Att få till starten perfekt är en av de avgörande detaljerna i Monaco eftersom banan är otroligt svår att köra om på.
Vilka är era tankar inför kvalet? Vem tar pole?
Jag tror på Mercedes. Nico Rosberg har cyklat de gatorna ända sedan han var barn och kan varje kurva, Lewis Hamilton älskar Monaco där han numera också bor (han och Rosberg bor i samma hus). Mercedes är dessutom klart snabbast på ett enda varv.
Sedan handlar det om att göra sig bred under racet – men det är en annan historia. Den kan vi diskutera efter kvalet.
•••
DRS får enbart användas på start/målrakan och kungen av Le Mans, Tom Kristensen, hjälper stewardsen i helgen. Han har dock aldrig kört ett F1-lopp, men väl testat för Minardi. 45-åringen har kört BTCC, DTM och vunnit Le Mans åtta gånger.
•••
När det gäller årets favoritämne, däcken, så finns det ännu inget kontrakt för 2014 och Pirellis motorsportchef Paul Hembery börjar bli otålig och frustrerad.
– Den första september ska vi meddela stallen allt de behöver veta inför nästa säsong och nu är vi mitt i maj månad, sa han i samband med ett mediamöte i Monaco.
– Fundera över hur löjligt det är med tanke på att vi inte ens har något kontrakt än. Vi kanske inte ens är med här nästa år.

Sida 266 av 390