Hamiltons blöta skämt

av Anna Andersson

I helgen väntar en riktigt speciell F1-händelse, Monacos GP för 60:e gången och Lewis Hamilton har sett till att piffa upp sin hjälm.
Kolla in den:

Roscoe, @thenicolescherzinger & me

För övrigt körde han jetski i hamnen i går i samband med ett pressmöte och skvätte han ner både TV-kameror reportrar och mobiltelefoner rapporterar Blick som skrev att Mercedes fick betala 150 000 dollar för de skador som Hamilton orsakade….F1-stallet dementerar och hävdar att de bara hjälper till att betala reparationen för den kamera som blev förstörd.
Jag räknar med att Hamilton är en av de stora utmanarna till segern. Mercedes är starka i kvalet och i Monaco är det i stort sett omöjligt att köra om. Ni minns väl att Michael Schumacher var snabbast i kvalet förra året, men fick bryta sedan han fått problem med bränsletrycket på det 64:e varvet. Med rätt strategi kan Hamilton ta sin andra seger i furstendömet.
Vem tror du vinner? Vem har pole?

Fernando Alonso, som vann senast är lite orolig. Han menar att Ferrarin har varit för långsam i kvalen och att just den detaljen kan ställa till det rejält i Monaco.
– Bilen och däcken är inte riktigt i harmoni under kvalen, däremot fungerar det bättre under loppen, förklarar spanjoren som tagit två segrar i Monaco – med två olika stall.

Fast enligt statistiken är pole inte så viktigt i Monaco, 26 av 59 lopp har vunnits från pole position. 1996 vann Oliver Panis, han startade från ruta 14…
•••
Williams Valtteri Bottas har aldrig någonsin kört i Monaco tidigare, inte i någon klass. Det är han ensam om i startfältet.

•••
Jenson Button har vunnit Monacos GP, samma år som han vann VM-titeln, 2009. Se honom förklara hur man ska köra för att vara riktigt snabb i just Monte Carlo:

•••
Enligt väderprognosen ska de vara förhållandevis kallt i Monaco den kommande helgen. Det finns till och med risk för regn.
Natten till fredag ska vädret slå om och temperaturen kommer att ha svårt att klättra över 20 grader och på lördag kan det vara så illa som 15 grader och regn. Det betyder att kvalet kan bi till ett lotteri – däremot ser det bättre ut för söndagen. Det ska vara uppehåll och mellan 15 och 10 rader varmt.
•••
För övrigt följer du träningar, kval och race i vår F1-bevakare. Den rapporterar live från Monaco. Det finns en länk längst upp på motor.sportbladet.se
•••
Kimi Räikkönen har själv sagt att han inte vet vad han ska göra 2014, att han inte funderar över det och att han tar ett beslut om framtiden när han känner sig mogen. Det kan hända att han stannar hos Lotus, han kan byta stall och han kan också lägga av….
Enligt hans landsman, den före detta mästaren Mika Häkkinen borde han byta till red Bull för att få chansen att vinna sin andra VM-titel.
– Vi kan ju se att Red Bull har stärkt sin position, säger Häkkinen till MTV 3.
– Om det är en plats ledig där vore det ett logiskt steg att gå dit.
Samtdigt så varnar han honom:
– Självklart har de vunnit tre år i rad, men nästa år ändras reglerna och det kommer att bli ett lotteri. Ingen vet vem som bygger den bästa bilen eller den sämsta bilen då.
•••
Marcus Ericsson startar som elva i sitt GP2 race i morgon fredag.

Makalöst, magiskt – Monaco

av Anna Andersson

Ferrari har inte vunnit i Monaco sedan Michael Schumacher gjorde det 2001, då vann han före sin teamkollega Ruben Barrichello. Det är 12 år sedan.
Ska den väntan ta slut på söndag?
Fernando Alonso slog ju till i Spanien för snart två veckor sedan när han lyckades med det som ingen annan gjort tidigare, att vinna F1-loppet i Barcelona från tredje startled.
– De senaste åren har vi alltid stått på pallen i Monaco, även om bilen inte varit tillräckligt bra. Så pallen är vårt mål, sa Alonso redan i Barcelona.
– 2011 så var vi nästan varvade av McLaren och Red Bull i de andra racen, men i Monaco slogs vi med Sebastian om segern och blev tvåa när loppet bröts med rödflagg på det sista varvet.
Monaco är många förares absoluta favorit och det beror lika mycket på atmosfären som på det faktum att förarna verkligen känner farten och närheten till muren. Här är de verkligen levande och skillnaden mellan liv och död kan vara en millimeter. Den banan förlåter inte ett enda misstag.
– Sedan är det rätt fint när man kan kör formationsrundan och kolla in alla snygga båtar i hamnen och damerna på soldäck, sa Lewis Hamilton med ett flin när han fick frågan vad han gör på ett formationsvarv.
I dag tänkte jag skriva något mer detaljerat om banan än tidigare, men det kommer mer. Enligt planen ska vi rejält med F1 i tidningen både lördag och söndag och då kan jag lova exklusivt material inför åtets stora race.
Om det inte händer något makalöst märkligt i när typ 22 tyskar ska sparka på en boll i England på lördag. Då vet man ju aldrig….

Här kommer i alla fall lite snabbfakta:
Varvlängd: 3,340 km.
Antal varv: 78
Kurvor: 19, 12 höger, 7 vänster
Flest segrar: McLaren (15), Ayrton Senna, 6 (1987, 89, 90-93). Graham Hill och Michael Schumacher 5.
Kurvor över 250 km/tim: –
Kurvor under 100 km/tim: 8
Avstånd till kurva 1: 120 m.
Längsta passage med full gas: 7,5 sekunder:
Vinnande strategi 2012: 1 depåstopp.
Segrare de senaste fem åren:
2012 Mark Webber, red Bull
2011, Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Mark Webber, Red Bull
2009: Jenson Button, Brawn GP
2008 Lewis Hamilton, McLaren
Banrekord: Michael Schumacher, 2004, 1.14,439

Från förra årets F1-magasin inför säsongen, Sport Bild, hämtar jag här Sebastian Vettels egna ord om nyckelställena på banan:
St Dévote:
Kurvan är 90 grader och det betyder att vi har ett problem redan kort efter starteg. Det är lätt att det smäller här, det bästa är helt enkelt att ha pole position, göra en bra start och komma igenom den kurvan först av alla.

Casinokurvan:
–Det är svårt att köra på gränsen just här eftersom asfalten är väldigt ojämn. Gör du ett litet fel när du svänger in i kurvan, överstyr lite för mycket, ja då är det muren som gäller.

Grand Hotel:
F1:a långsammaste kurva, man kör i ca 40 Km/tim igenom det nålsögat, men det känns som om man parkerar. Det kan finnas en liten chans att köra om framförvarande bil, men det går bara om bilen framför spelar med och släpper förbi en, annars blir det en kollision.

Chikanen i hamnen:
Här är det otroligt trångt och svårt att köra. Vi bromsar ner från maxfarten som är typ 70 km/tim. Det går att köra om, men det medför stora risker. Killen framför måste se en och köra riktigt juste annars går det inte.
•••
Kolla in Ayrtons Sennas fantastiska varv i Monaco 1990.

Vilket är egentligen ditt bästa inne från Monacos GP?
Jag själv minns flera av Ayrton Sennas fantastiska race och så hans fajt med Nigel Mansell. Den som fanns med på gårdagens inlägg. Michael Schumachers bedrövliga parkering som han sedan försökte skylla i från sig är ett av bottennappen och sedan minns jag så klart hur jag låg på BB med en liten tjej i famnen och såg Monacos GP 2009. Då vann Jenson Button och det är ett av få lopp som jag inte arbetat med de senaste åren.

Är han Ferraris nya stjärna?

av Anna Andersson

Monaco.
Äntligen är det dags för säsongens mest klassiska lopp och sett till schemat så är det vissa förändringar jämfört med en vanlig F1-helg. Träningarna är på torsdagen.
Detta eftersom loppet tidigare gick under Kristi Himmelfärdshelgen och man ville ha en så liten påverkan på trafiken som möjligt. Numera går loppet betydligt senare på säsongen, men schemat ligger kvar. Därför är fredagen ledig för PR-uppdrag – vilket också ofta är aktuellt just i Monaco.
Så tiderna som gäller är följande:
Torsdag:
Träning 1: kl 10.00
Träning 2: kl 14.00
Fredag: Ledigt
Lördag: Träning 3 kl 11.00
Kval: kl 14.00
Söndag
Race: kl 14.00
Pirelli har, precis som de senaste två åren, med sig de båda mjukaste däckblandningarna, supersoft och soft. Här är Pirellibossen Paul Hemberys egna ord saxade från Pirellis pressmeddelande:
– I Monaco räknar vi med att det blir två depåstopp per bil, jämfört med det senaste loppet i Barcelona slits inte däcken lika hårt. Detta gör dock inte att strategin blir mindre viktig utan vi har de senaste åren sett förare använda väldigt olika strategier och ändå vara väldigt jämna in i mål. I Barcelona startade segraren längre ner på gridden än någonsin tidigare och det blir spännande att se om det mönstret kan upprepas i Monaco, banan är känd för att vara svårt att köra om på. Detta gör att strategin blir viktigare än vad den brukar vara och stallen kommer att använda sig av olika taktik för att förbättra de positioner de hade i starten.
Han har tidigare sagt att även en strategi med ett depåstopp kan fungera om det blir speciella omständigheter och säkerhetsbilen tvingas ut på banan.
När det gäller de omtalade däcken kommer den nya versionen först till loppet i Kanada, andra helgen i juni. Men enligt Pirelli blir det inga större skillnader eftersom FIA inte vill ha tillbaka däcken från 2012. Förbundet anser att det var för få depåstopp ifjol.
– Vi hoppas att vi klarar av att göra förändringarna utan att påverka det arbete som stallen lagt ner hittills under säsongen allt för mycket, hälsar Hembery.
I morgon kommer jag att skriva mer om banan, lite kort kan vi bara konstatera att det är säsongens kortaste lopp, bara 260 km och är ett undantag från regelboken. Hade man kört över de 305 kilometerna som regelboken säger hade man inte klarat av maxtiden på två timmar. Ett varv i Monaco är varv 3,340 km.
Mer om det i morgon.

•••
När vi ska ladda inför Monaco så går det inte att går förbi den här videosnutten, även om kvalitén har lite övrigt att önska så kommer känslan tillbaka.
Det handlar om 1992, Ayrton Sennas femte seger i Monaco och hans kamp med Nigel Mansell.

http://www.youtube.com/watch?v=TAYcJhBTyew

Snacka om giganternas kamp.
•••
Den officiella hemligheten är bekräftad. Paddy Lowe lämnar McLaren och den 3 juni börjar han hos Mercedes.
•••
Det ryktas om Ferrari och Nico Hülkenberg. Tysken är inte alls nöjd hos Sauber som inlett säsongen sämre än väntat och målet är en VM-titel. Redan nu kör han ju med en motor från Ferrari….

McLaren+Honda= SANT

av Anna Andersson

Nu är det klart. Honda är tillbaka i F1. Från och med 2015 ska de leverera motorerna till McLaren.
Det får mig att tänka på gamla klassiska bilder från slutet av 1980-talet när McLaren Honda dominerade F1 med två av tidernas största förare Ayrton Senna och Alain Prost. Fyra år i rad vann en av McLaren-Hondas förare VM-titeln.
Jenson Button, som vann sitt första F1-lopp med just Honda i Ungern 2006 är nöjd:
– Honda har alltid använt F1 som en plattform för tekniska innovationer och det kommer man att göra från och med 2015 också. Jag ser verkligen fram emot det eftersom jag växte upp när McLaren-Honda var riktigt stora, säger han i en kommentar.
Honda är dessutom en mycket erfaren tillverkare av turbomotorer. Är detta McLarens återkomst?
Cosworth kommer inte att leverera några fler motorer efter 2014 och då handlar det med andra ord om Mercedes, Ferrari, Renault och Honda.

Om vi kikar på motorerna så ser det ut så här de kommande åren:
Red Bull – Renault både 2014 och 2015
Ferrari – Ferrari
Lotus – Har inget avtal med Renault än, det ryktas om att Honda kan avlösa Renault 2015.
Mercedes – Mercedes
Force India – har nyligen förlängt med Mercedes
McLaren – Mercedes 2014 och Honda 2015
Sauber – Ferrari?
Williams???
Caterham och Marussia – finns teamen fortfarande kvar 2015?

•••
Lotus är besviket över att Pirelli ändrar däcken.
– I motsats till Red Bull som sysslar med polotik och som ser till att aerodynamiken är grunden när man bygger bilen så till hör vi och Ferrari de stallen som låter däcken spela en stor roll redan när vi designar bilen.
– Därför är vi lite besvikna.
•••
Enligt Sport Illustrated är Fernando Alonso en av de tre bäst betalda idrottsmännen utanför USA: David Beckham (48 miljoner dollar) och Roger Federer ( 43 miljoner) tjänar mer. Enligt tidningen tjänar Alonso 42 miljoner dollar i år.

Svåra anklagelser mot Ecclestone

av Anna Andersson

Pirelli ändrar däcken efter kaoset i Barcelona. Ingen skräll eftersom man redan tidigare sagt att det blir en förändring till loppet på Silverstone – men det faktum att man nu gör ändringen ännu tidigare, redan i juni tyder på att Pirelli är pressade. De har inget kontrakt till nästa år, kritiken har varit hård och Pirelli vill att fokus ska ligga på annat – inte på vilket däckkaos de skapar.
Jag förstår också att de har en mycket svår situation, deras testbil är från 2010 och de tre åren är en evighet inom F1-sporten och de tester de kan göra med årets bilar görs i Spanien i februari. Det är inte direkt under de förhållanden som man tävlar i under resten av säsongen…
Förhoppningsvis blir den nya generationen däck bättre och vi slipper tjata om däcken framöver. Nu känns det som om vi vill att racingen ska stå i fokus.
•••
Fast det lär den inte göra….
… för stadsåklagare i München meddelar att man ska inleda arbetet för att starta en process mot Bernie Ecclestone. Han är amisstänkt för mutbrott och för anstiftan till osant intygande, skriver Süddeutsche Zeitung.
I juni 2012 dömdes Gerhard Gribkowsky till åtta och ett halvt års fängelse för att ha tagit emot 44 miljoner dollar i mutor av Ecclestone och då var F1-gurun ett av vittnena.
Ecclestone själv säger att Gribkowsky hotade honom att anmäla hans affärsimperium till de brittiska skattemyndigheterna och därför betalade. Nu är Gribkowsky huvudvittne mot Ecclestone.
Om och i så fall när ärendet kommer upp rätten är inte klart.
•••
Honda är på väg tillbaka till F1, som motorleverantör. Det sägs att de har ett avtal med McLaren från och med 2015, men ännu är det varken bekräftat eller dementerat. Enligt ryktet blir det officiellt innan den här veckan är över.
Kommer Honda tillbaka får vi återigen se bilarna McLaren-Honda, det stallet som dominerade F1 mellan 1988 och 1991, då med Alain Prost och Ayrton Senna som förare.
Honda lämnade F1 efter 2008 så man sålde sitt stall till Ross Brawn. Han vann 2009 VM med sitt Brawn GP, det stallet som Mercedes nu har tagit över.

Ecclestone: – Det är fel på däcken.

av Anna Andersson

79 depåstopp.
Är det ett däckkaos, är det ett spektakel eller är det formel 1?
Enligt min mening var det en kombination av allt. I alla fall var det så i söndags.
Även om jag satt precis över Ferraris depå och kunde se varje tiondel av depåstoppet så tyckte jag att det var för mycket och det är jag tydligen inte ensam om. Även Bernie Ecclestone har reagerat.
– Det är fel på däcken och det vare inte detta som vi menade när vi gav Pirelli uppdraget att leverera däck som håller ett halvt lopp, citeras Ecclestone av Daily Mail och han får medhåll av Christian Horner:
– Vi behöver däck som håller så pass att förarna kan köra sina bilar på gränsen. Då får vi se en härlig racing, vi behöver inga konstgjorda element, säger Christian Horner till Servus TV och ägaren Dietrich Mateschitz är lika irriterad:
– Det handlar inte om motorsport, det handlar om att han hand om däcken.

Lotus däremot trivs med däcken och stallchef Eric Boullier säger:
– Det är inte riktigt rättvist om man ändrar däcken, men det måste vi leva med. Precis som alltid, citeras han av motorsportmagazin.
– Folk ställer egentligen fel frågor. Det handlar inte om däcken, vi har gjort en grej med vår bil så att den fungerar med däcken.
Så kan man också se det.
Vad tycker ni om allt det här?
Är det fel på däcken eller är det stallen som borde ändra sig?
Det ryktas även om att Pirelli är på väg att förlänga kontraktet och man har ju tagit åt sig av kritiken. Det blir en ändring redan till Silverstone i början av juli.
•••
Dags att ladda inför Monacos GP och så här är det att köra ett varv på banan i en personbil.

På återhörande.

Däcken ändras – igen

av Anna Andersson

Sebastian Vettel hävdade att ändringarna på däcken var hämtade från toaletten. Hans Red Bullchef Dietrich Mateschitz var också kritisk, precis som Mercedes chef Niki Lauda.
– Det är nya överraskningar till varje lopp. De tycker jag är fel. Man borde ha sådana däck att varje förare kunde köra max och trycka gasen i botten, säger han till RTL.
– I dag är det ingen som kör max. Alla måste ta hand om sina däck och de som sitter hemma framför TV:n har ingen aning om vem det är som leder och vem som kämpar längst bak.
Han fortsätter:
– Jag som är racerförare i grunden tycker att det är ett stort skämt. Du kan ju inte tävla, inte köra så fort som du vill och köra om, det som egentligen är formel 1.
– En gång fungerar det för den ena bilen och en gång för den andra. Det måste vara ett slut på det och det nu.

Efter depåstoppspartyt i Barcelona meddelar Pirelli nu att det blir ännu en förändring på däcken:
– Vårt mål är att varje bil gör två eller tre depåstopp, fyra är för mycket, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery.
– Till loppet på Silverstone kommer vi att göra ett par förändringar så att vi kan komma att nå vårt mål.
•••
Caterham får betala 10 000 Euro för att van der Garde tappade ett däck.
Annars var stallet nöjt med att Pic slog båda bilarna från Marussia,
•••
Jag packar nu ihop och vänder mot norr efter ett antal dagar i Barcelona. Jobb från morgon till sen kväll, nya intryck och en hel del arbete som jag kan ta med mig och använda framöver. Så förhoppningsvis kan både ni och jag dra nytta av den här helgen även inför de kommande loppen. Jag har försökt att få ut så mycket material som möjligt i våra olika kanaler, ibland har det varit svårt av utrymmesskäl och ibland av tidsskäl. Dessutom är det omöjligt att vara på olika platser samtidigt, hur gärna jag än skulle vilja. Jag är trots allt ensam och det är en rätt stor skillnad jämfört med bland annat Viasat som har betydligt mer personal på plats.
Jag får ibland frågan om vi kan åka på fler f1-lopp, det handlar lite om vad vi får ackreditering till och om det vi får ut av det motsvarar kostnaderna för resan. Hur mycket folk som sedan läser det jobbet som vi gör, köper tidningarna och klickar in på webben. Där kan ni också hjälpa till, om ni nu är intresserade av att vi ska fortsätta att bevaka sporten på nära håll.
Det är inte heller helt enkelt att få en ackreditering till F1, det krävs betydligt mer än inom många andra idrotter och Sverige är inte direkt någon stor marknad för F1.
Jag hoppas ändå att ni tycker att det material som vi har haft både i tidningen och på nätet har gett er en bra bild av tävlingshelgen och att ni fortsätter att vara aktiva och kommentera. Att hålla en blogg levande är inte något enkelt jobb, det krävs mycket tid och engagemang. Både av mig och av er.

Tack för den här helgen. Vi hörs i veckan.
Må gott

Fernando Alonso vann i Barcelona

av Anna Andersson

När Fernando Alonso vinner på hemmaplan jublas det så klart i Barcelona. Det var det som de 93 000 åskådarna hade kommit för att se. Spanjoren körde upp sig och på det elfte varvet lyckades han via ett tidigt depåstopp ta sig förbi Sebastian Vettel och det jublades både i pressrummet och på läktaren.
På det 39:e varvet körde han sedan om Kimi Räikkönen och det var ungefär lika högt jubel då som i samband med den första omkörningen. Dock inte lika högt som när en Ferrari vinner på Monza, det är en sak som ett F1-fan måste uppleva i sitt liv.
Segern gjorde att Ferrari återigen bevisade att när man kör utan slarv och misstag, då gör årets bil Alonso till en vinnare. Utan misstaget med DRS:en i Bahrain så hade han faktiskt kunnat ha ledningen i VM.
Men….om…det betyder ingenting.
Det som betyder någonting är de resultat som faktiskt levereras.
Ser vi till Kimi Räikkönen så lyckades han återigen att leverera. Han var tvåa i mål, tog in poäng på Sebastian Vettel och bevisade återigen att han är otroligt jämn. Han ser till att få ut max ut bilen varje tävlingshelg och det är så man blir mästare…
Sagan om den nya silverfärgade Mercedesen fick ett abrupt slut i dag. Precis som vanligt äter deras bil däck både till frukost och till lunch. Nico Rosberg höll stånd något bättre än Lewis Hamilton (13 varv) och var sexa i mål, men faktum är att tyskarna måste göra någonting åt däckslitaget.
Hamilton hade desperation i rösten när han via radion meddelade stallet:
– Jag blev just omkörd av en Williams.
Hamilton var 12:a i mål. Inte riktigt vad han hade hoppats på, men han har nog redan ögonen riktade mot Monaco. Det är ett av hans favoritlopp och det avgörs om två veckor.
•••
Två tuffa straff blev det i dagens lopp:
Den första till Caterham där Van der Garde meddelade att hjulen nog inte satt på riktigt. Hans kollegor bad honom och komma in i depån igen, men innan han hann in lossnade vänster bakdäck och holländaren haltade tillbaka på tre hjul. Han parkerade, men detta kommer att bli riktigt dyrt för Caterham.
Den andra går till Sauber som släppte i väg Nico Hülkenberg för tidigt, det kom en Toro Rosso (Vergne) bakom om det var tur att Hülkenberg hade lite koll själv. Han skadade ”bara” framvingen. Det hade kunnat gå betydligt värre än så.
Hülkenberg fick ett så kallat ”stop and go straff” och fick parkera hos sina killar i depån i tio sekunder.
•••
Niki Lauda ger sin syn på däckläget i dagens F1:
– Förr körde du max och den killen som var snabbast vann, säger han till motorsportmagazin.
– Numera måste du framförallt kära dig att ta hand om däcken så du kan vara så snabb som möjligt in i mål.
•••
Ferraris Pat Fry har tvingades lämna banan i samband med kvalet i går eftersom han hade väldigt ont i magen. Han fördes till sjukhus och fick operera bort blindtarmen. Han mår efter omständigheterna bra och återvänder till Italien i början av veckan.
•••
Nu är det dags för mig att leka bläckfisk igen. Ta tag i dagens intervallpass, kuta mellan presskonferens och stall. Jag återkommer helt enkelt när jag hinner. Fram till dess lämnar jag möjligheten att analysera och diskutera till er.
Vilka var topparna i Barcelona?
Vilka var flopparna?
Jag ser fram emot att läsa era kommentarer senare. Glöm inte bort att det är NI som håller bloggen levande.

Starten har gått

av Anna Andersson

Däckläget i starten av Spaniens GP:
Rosberg Medium
Hamilton Medium
Vettel Medium
Raikkonen Medium
Alonso Medium
Grosjean Medium
Webber Medium
Perez Medium
Massa Medium
Di Resta Medium
Ricciardo Medium
Vergne Medium
Sutil Medium
Button Medium
Hulkenberg Medium
Bottas Medium
Maldonado Medium
Van Der Garde Medium
Gutierrez Medium
Bianchi Hard
Chilton Hard
Pic Hard

Paddock laddar för race

av Anna Andersson

Det är ungefär 20 grader i luften, det blåser något, men solen skiner i Barcelona och jag har hämtat in lite bilder av vad som händer i paddock just nu, eller i alla fall vad som har hänt den senaste halvtimmen och ungefär så här ser det ut:

20130512_123409

Även brittisk TV förbereder sig:
20130512_123310

Och österrikisk
20130512_125930

På banan vinkar förarna till publiken:
20130512_123816#1

Och publiken är laddad:
20130512_132439

Sida 267 av 390