Vettel i topp – Ferrari en flopp

av Anna Andersson

Sebastian Vettel, Red Bull, körde om Nico Rosberg, Mercedes på det andra varvet och efter det såg han till att styra loppet så som han vill styra det. Vettel fick precis det lopp som han ville, ensam i täten kunde han bestämma farten och strategin. Han tog sin andra seger för säsongen och han var nio sekunder före Kimi Räikkönen, Lotus.
Det kan vara viktigt för honom i kampen om den fjärde VM-titeln, framförallt eftersom Fernando Alonso missade prispallen, precis som Lewis Hamilton (som dock gjorde ett bra race och var femma i mål efter en riktigt tuff kamp med Mark Webber). Hamilton tog sig upp på en tredje plats i VM, det är mycket imponerande. Han har faktiskt tagit fler poäng på fyra lopp än vad Michael Schumacher gjorde på hela förra säsongen…
•••
Red Bull har gnällt otroligt mycket på däcken i år. Sebastian Vettel också…
…under racet i Bahrain var det många som hade problem med däcken, men inte Vettel. Vad tror du att han säger om däcken i dag?
•••
Till slut kan vi i alla fall konstatera att det är samma prispall som förra året, Vettel före de båda Lotusbilarna med Kimi Räikkönen och Romain Grosjean. Bra jobb av Renault som levererar motorerna till de båda stallen.
•••
Intressant att se hur Lotus valde två helt olika strategier för sina förare, Kimi Räikkönen körde på två stopp, Romain Grosjean på tre. Ändå stod båda på prispallen.
•••
Det såg ju så bra ut för Ferrari – inför loppet. Men Fernando Alonsos DRS-vinge fastnade i ett öppet läge och han tappade rejält med fart redan i inledningen av loppet. Han tvingades in i depån på det sjunde varvet, mekanikerna lyckades stänga vingen men efter det fick han inte öppna den mer vilket kostade många viktiga sekunder. I mål var han åtta.
Felipe Massa skadade framvingen i inledningen av loppet efter en sammanstötning med Adrian Sutil, Force India. Sedan såg det bokstavligen ut som om hans bil åt däck och han rasade i fältet.
•••
Nico Rosberg hade pole position. Han var nia i mål.
– Det var bedrövligt. Jag bara halkade omkring, säger tysken och påpekar att däcken var hans tuffaste motståndare i Bahrain.
•••
McLarens bilar med Jenson Button och Sergio Perez slog om plats fem och sex, det var en kort beröring och Button gastade över radion:
– Han körde på mig, lugna ner honom!
Kampen mellan dem fortsatte på banan, men utan stallorder.
Å andra sidan har stallet sagt åt Sergio Perez att bli mer aggressiv …Perez ger svar på tal. Han var dessutom sexa i mål, Button var tia. Efter loppet hade jag gärna varit en mus med stora öron i deras motorhome…..
•••
Efter loppet tittat tävlingsledningen på incidenten där Mark Webber, Red Bull, var väldigt tuff mot Nico Rosberg, Meredes.
•••
När det gäller Sebastian Vettel så är det många som skakat på huvudet åt hans agerande i Malaysia och i Bahrain har han sett ganska ensam ut. Visst han har sin fystränare och sjukgymnast Heikki Houvinen hos sig, men annars är han solo.
– Förr eller enare så kommer en förare att utveckla sin egen karaktär. Det är inte helt enkelt, men han måste gå igenom det, säger Helmut Marko till Bild. 
– Sebastian är ingen politiker som måste ha folk som gillar honom inför ett val. Han ska inte räkna sina vänner i F1, han ska räkna sina poäng.
•••
Sugen på en F1:a?
Pirelli auktionerar nu ut en HRT F111 från 2011 på ebay. Pengarna går till välgörande ändamål. Pilen har numera Pirellis färger och har använts i PR-syfte.
•••
Marcus Ericssons mardröm fortsätter. Han försvann på det första varvet i GP2-loppet sedan han blivit påkörd bakifrån i starten av det andra loppet. Han tvingades bryta och har inte tagit någon poäng på de fyra inledande loppen. Nästa deltävling avgörs i Barcelona andra helgen i maj.

Nico har pole – seger igen?

av Anna Andersson

Vi har Nico Rosberg på pole position. Han gjorde ett fantastiskt kval och var betydligt snabbare än sina konkurrenter. Men hur ska han klara av däckslitaget i morgon? Bahrains GP kommer att handla extremt mycket om däcken och Sebastian Vettel, som startar som tvåa påpekade uppgivet att:
– Det handlar om däcken återigen.
Han vill ha förändringar. Det kan alla se.
Jag tror att Fernando Alonso kommer att bli fruktansvärt farlig. Han står i andra startled bredvid Felipe Massa. Han vann senast, är en riktig racer och Ferrari verkar ha bra koll på däcken det är lite kul att Felipe Massa kvalade i hårda däck och Fernando Alonso på medium. Det blir spännande att se de båda teamkompisarna bredvid varandra i starten (både Hamilton och Webber har straff med sig och därför startar Ferraris bilar från plats tre och fyra). Liten fördel för Massa kanske som kan välja en annan strategi och som startar loppet på hårda däck.
Här är startuppställningen:
1) Rosberg
2) Vettel
3) Alonso
4) Massa
5) Di Resta
6) Sutil
7) Webber
8) Räikkönen
9) Hamilton
10) Button
•••
Force India fortsätter att imponera. Båda bilarna tog sig vidare till Q3.
•••
Jenson Button, McLaren jublade över plats 10 i Q2 vilket gav honom en plats i Q3. Det säger rätt mycket om hur dålig McLarens är just nu.
•••
Lewis Hamilton har bytt växellåda och flyttas tillbaka fem placeringar i starten.
När det gäller Hamilton sa ju han för någon dag sedan att han blev utkastad ur McLarens garage i Jerez, det stämmer inte alls enligt McLaren. Det brittiska stallet menar att Sam Michael hade förklarat för Hamilton att bilarna just då inte var monterade och att det fanns delar som inte några motståndare fick se.
•••
Romain Grosejean missade Q3, han var elva i Q2. Han fick ett nytt chassi inför helgen, men fick inte alls ut allt.
•••
Valtteri Bottas kvalade ut Pastor Maldonado hos Williams, finländaren var femtonde man, Pastor Maldonado 17:e och första man att missa Q2.
Hos Toro Rosso verkar Daniel Ricciardo ha ett bra grepp på J-E Vergne, Ricciardo var 12:a och Vergne 16:e ( sist i Q2).
•••
Mark Webber flyttas tillbaka tre platser i starten. Han har ett straff med sig från förra söndagen då han tapapde ett hjul.
•••
Tips inför racet i morgon?

•••
Eric Boullier förklarar att Lotus vill förlänga kontraktet med Kimi Räikkönen. Tror sjutton det….han är ju en av fältets mest pålitliga förare. Tar bilen i mål, tar poäng och ger alltid max.
•••
Jag har inte fått tag på Marcus Ericsson än, jag vet inte riktigt om jag får det heller. Han hade ju P2 inför racet, men fick motorstopp på formationsvarvet och startade från depån och plats 26. Han kämpade och tog sig upp till plats 13 i mål ( han var elva vid ett tillfälle), men det är en klen tröst.
Tung dag för Marcus, men han måste ta nya tag i morgon.

Bahrain – nu är F1-helgen i gång

av Anna Andersson

Felipe Massa var snabbast under den första träningen i Bahrain, (1:34.487 ) Fernando Alonso var tvåa (+0,077) och Nico Rosberg trea.
Som vanligt var det väldigt smutsigt och dammigt på banan i Bahrain under det första passet, för Heikki Kovalainen så blev det en 20:e plats i comebacken. Han var efter sin kollega Charles Pic, men före de båda bilarna från Marussia. Hos Marussia fick Rodolfo Gonzalez problem med växellådan och tvingades ge upp efter sju varv och han var sist.
Hos Mercedes verkar Rosberg och Hamilton ha arbetat med helt olika program, där av tidsskillnaden på 1,2 sekunder.

Här är tiderna:
Placering, förare, stall, tid, tidsskillnad, antal varv
1. Felipe Massa Ferrari 1m34.487s 11
2. Fernando Alonso Ferrari 1m34.564s + 0.077s 19
3. Nico Rosberg Mercedes 1m34.621s + 0.134s 22
4. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m34.790s + 0.303s 20
5. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m34.949s + 0.462s 17
6. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m35.069s + 0.582s 22
7. Mark Webber Red Bull-Renault 1m35.101s + 0.614s 19
8. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1m35.119s + 0.632s 19
9. Kimi Räikkonen Lotus-Renault 1m35.345s + 0.858s 17
10. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m35.611s + 1.124s 14
11. Sergio Perez McLaren-Mercedes 1m35.640s + 1.153s 23
12. Valtteri Bottas Williams-Renault 1m35.783s + 1.296s 16
13. Lewis Hamilton Mercedes 1m35.792s + 1.305s 16
14. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1m36.014s + 1.527s 19
15. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1m36.485s + 1.998s 20
16. Pastor Maldonado Williams-Renault 1m36.498s + 2.011s 17
17. Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 1m36.755s + 2.268s 20
18. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m37.214s + 2.727s 21
19. Charles Pic Caterham-Renault 1m37.850s + 3.363s 20
20. Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1m38.401s + 3.914s 20
21. Max Chilton Marussia-Cosworth 1m39.445s + 4.958s 12
22. Rodolfo Gonzalez Marussia-Cosworth 1m40.215s + 5.728s 7

Nästa träning startar kl 13.00, då lämnar Kovalainen över till Giedo van der Garde och Gonzalez till Jules Bianchi. Texter och blogg kommer sedan under eftermiddagen när det går att få tag på citat från förarna. Det tar en liten stund innan förarna kommer till respektive pressmöte.

•••
Lewis Hamilton blev utkastad ur McLarens garage. Av Sam Michael.
Sedan dess är stämningen mellan honom och hans gamla stall rätt spänd.
– Jag ville besöka teamet när vi var i Jerez och testade, men Sam Michael kastade ut mig ur garaget. Det var inte speciellt trevligt och jag har absolut ingenting snällt att säga om det, säger Hamilton i samband med loppet i Bahrain.
– Martin ( Whitmarsh) däremot är fantastiskt. Jag har inte varit speciellt bra på att odla den kontakten, men jag måste ringa honom.

Förarna rasar i vikt

av Anna Andersson

Då är det dags för den första värmeslakten. I Bahrain är det två saker som verkligen ställer till det för förare och bilar, den extrema hettan och vinden.
I cockpit blir det fruktansvärt varmt och kan göra att förarna får stora problem under loppet. De måste mycket för att orka hålla koncentrationen.
– Jag räknar med att tappa tre kilo under loppet, säger Williams Pastor Maldonado till motorsportmagazin.
Enligt väderprognosen kommer det att bli mellan 32 och 35 grader varmt i luften under helgen, på natten kommer det fortfarande att vara ungefär 25 grader varmt. Temperaturen på asfalten ligger troligen kring 40 grader när kvalet och loppet avgörs.
Det som är något onormalt med den senaste prognosen är att det kan regna under fredagen, och det händer inte mer än tio dagar om året….
Troligen handlar det om små mängder och med tanke på värmen så lär vattnet dunsta bort rätt kvickt – men ändå.
Vinden blåser ofta från nordväst och den drar med sig en mängder av sand in på banan vilket försämrar fästet.
– För oss förare är det en svår utmaning att köra i Bahrain eftersom förhållandena i kurvorna ändras hela tiden. Sanden blåser in från öknen och det kan vara väldigt skilda förhållanden på olika delar av banan, dessutom ändrar sig förhållandena hela tiden.
Förhållandena förändras också mycket från fredag till söndag vilket gör att den set-upen som funkar på under träningarna inte alls är lika bra under racet
Dessutom kan den finkorniga sanden skada motorerna oh bromsskivorna slits betydligt mer än annars.
2012 valde del flesta toppstallen att göra tre depåstopp, enligt Pirelli så lär det handla om en liknande strategier även i år.
Snitt tempot förra året låg på 194,407 km.
•••
Fernando Alonso fortsätter att inspireras av samurajer.

•••
Mark Webber kör sitt 200:e lopp i helgen. Han debuterade i Australien 2002 och har sedan dess vunnit nio lopp.

•••
Rodolfo Gonzalez får chansen att köra för Marussia i helgen. Han kör istället för Jules Bianchi under det första passet på fredagen.
•••
Pedro de la Rosa hade erbjudanden från både McLaren och Mercedes när HRT la ner sin satsning, men han valde Ferrari.
– Jag har ett par år kvar, säger 42-åringen.
•••
Vilka är era tips inför helgen? Har vi en fjärde segrare på söndag eller är det Räikkönen, Vettel eller Alonso som står högst upp på pallen?

Är Webber Alonsos nya vän i kampen om titeln?

av Anna Andersson

Bahrain. Nu är det dags för säsongens fjärde F1-lopp och jag tänkte gå igenom lite vad som gäller den här helgen:
Fredag:
9.00 Träning 1
13.00 träning 2
Lördag:
10.00 träning 3
13.00 kval
Söndag:
14.00 race.

Banan är lite är än 5,4 km, man kör 57 varv.
Kurvor: 9 höger, sex vänster
Avstånd till första kurva: Ca 600 m
Längsta passage med full gas: Ca 14 sekunder (63 procent av varvet körs med full gas)
Maxfart 2012: 318,2 km.
Segrare 2012: Sebastian Vettel
Pole position: Vettel (som också körde det snabbaste varvet)

Tävlingsledningen får hjälp av Mika Salo som körde 109 F1-lopp för Lotus, Ferrari och Toyota mellan 1994 och 2002. Han hjälpte även till vid Valencias GP förra året.
När det gäller DRS-zonerna är det precis som förra året tillåtet att ändra bakvingen på start/målrakan och nu har man även lagt till en mätpunkt vid kurva 9, och sedan är DRS tillåtet på rakan mellan kurva tio och elva.
När det gäller däcken är detta en mycket krävande bana, framförallt slit bakdäcken rejält. Det kan dessutom vara väldigt varmt vilket gör att däcken slits mer än annars. En annan svårighet är all den sand som blåser in på banan och försämrar fästet för förarna.
•••
Heikki Kovalainen är tillbaka i F1. Han är ny reserv hos Caterham, ska köra de första fredagsträningarna i Bahrain och Spanien, samt hjälpa till med utvecklingen av bilen.
Här bekräftar han sitt nya uppdrag:

•••
Stallkrig hos Red Bull?
Är det då man sover med fienden? Eller i alla fall äter med den?
Vad säger ni om denna bild?

Alonso och Webber har i alla fall två saker gemensamt, relationen med Flavio Briatore och viljan att besegra Sebastian Vettel…
•••
Ett annat rykte som syns i media är att Lotus ska vara på väg att sälja delar av stallet för att kunna finansiera Kimi Räikkönens lön även nästa år…
Var vill du se Kimi Räikkönen, hos Lotus eller Red Bull?

Webbers krasch

av Anna Andersson

Kimi Räikkönen till Red Bull?
Det är veckans snackis.
Själv säger Kimi ingenting, Red Bull lovordar honom och Lotus vill behålla honom.
Hur sannolikt är det bytet egentligen?
Min personliga uppfattning är att det inte är så speciellt troligt så länge Lotus levererar en bil som kan vinna lopp.
Även om Kimi Räikkönen och Sebastian Vettel umgås privat så har jag svårt att tänka mig att Räikkönen har lust att bli andreförare hos Red Bull. Dessutom tror jag inte att den kombinationen skulle locka fram det bästa av Vettel heller. En förare som Räikkönen kan verkligen utmana honom och vi vet väl alla hur Vettel reagerar när han förlorar – och förlorar han mot en teamkollega då är det troligen ännu värre.
Därför tror jag egentligen inte att den lösningen skulle gynna Red Bull heller.
Nej, jag tycker att han borde stanna hos Lotus, både för sin egen skull och för F1-sportens skull. Det är roligare när fler stall är inblandade i kampen som segrar, när vi ser ärliga fajter mellan förare och slipper se racen avgöras av stallorder.
Dessutom är det inte direkt så att Kimi kör för pengarnas skull utan för utmaningen och då borde Lotus passa honom betydligt bättre. Där får han vara den han är.
Vilka är era åsikter?
•••
Mark Webber då? Enligt det senaste ryktet är han på väg till Porsche. Det ska finnas ett färdigt kontrakt som gäller över tre år, där får han köra långlopp och Le Mans klassiska 24-timmarslopp.
Här är spektakulära bilder från hans makalösa krasch under warm up till Le Mans 1999. Då körde han för Mercedes:

Det är ett under att han klarade sig utan svårare skador.

•••
Årets final på Interlagos, Brasilien, kan vara den sista, Bernie Ecclestone hotar med att flytta på tävlingen om man inte renoverar anläggningen.
•••
Återigen är det oroligt inför F1-loppet i Bahrain och gruppen Anonymus kräver att lopept ställs in.
Bernie Ecclestone däremot är av en annan åsikt.
Mer inför loppet kan ni läsa i morgon.

Alonsos otroliga start

av Anna Andersson

Fernando Alonso vann Kinas GP. Efter en pallplats, ett brutet lopp och en seger är han precis som vanligt en av de stora favoriterna till VM-titeln. Inför helgens lopp sa Stefano Domenicali att Fernando Alonso kommer att vara lika bra i år som förra året, kanske till och med ännu bättre.
– Det handlar om mognad, det är ett verktyg och en balans som man får med sig med tiden. Jag är övertygad om att han återigen gör en fantastiskt bra säsong, säger stallchefen och han om någon bör veta hur Alonso fungerar.
Personligen är jag övertygad om att han är otroligt motiverad och längtar enormt mycket efter att spräcka Sebastian Vettels svit på tre VM-titlar och själv ta sin tredje.
Annars var Kinas GP ett stort strategispel. Många depåstopp, förare på olika strategier och det gällde att koncentrera sig för att hålla reda på vem som slogs mot vem. Vissa förare släppte förbi folk direkt för att de egentligen slogs mot någon annan och inte ville riskera ett för stort däckslitage. Exempelvis låg Vettel tvåa bakom Alonso fem varv från mål, men han hade ingenting med kampen om pallplatser att göra. Han behövde gå in i depå en gång till, han gjorde det på varv 52 och rasade då till plats fyra. Han startade sedan en rasande jakt på Lewis Hamilton och på det sista varvet var han ruskigt nära britten, men Hamilton klarade sig och var trea i mål bakom Alonso och Kimi Räikkönen.
Kampen mellan Räikkönen och Hamilton avgjordes på det 38:e varvet, då finländaren körde om britten. Båda gick in i depå på varv 21, sedan gick finländaren in igen på varv 34 medan Hamilton väntade till varv 37. Med andra ord var det smart av Lotus att ta in finländaren tidigare än vad Mercedes tog in engelsmannen.
•••
Starten av Kinas GP tillhörde Ferrari, även om Lewis Hamilton kom bra iväg från pole position tog sig firma Alonso/Massa förbi Kimi Räikkönen upp på plats två och tre. På varv fem körde de båda Ferraribilarna om den ledande Mercedesen med Lewis Hamilton. Massa tappade sedan och var sexa i mål.
Massa hade annars det snabbaste depåstoppet, 2,4 sekunder.
•••
Mark Webber hade för lite bränsle i bilen efter kvalet och tvingades starta längst bak, enligt Red Bull handlade det om ett fel på bränsletanken. Österrikarna passade på att byta växellåda också, vilket gjorde att Webber startade från depån.
Webber bröt sedan på det 17.e varvet. Ett hjul lossnade. Red Bull måste böta 5000 euro för den incidenten.
•••
Esteban Gutierrez, Sauber, gjorde ett onödigt misstag på det sjätte varvet och avslutade Adrian Sutils (Force India) arbetsdag.
•••
I fjol vann Nico Rosberg i Kina, i år tvingades han bryta.
– Jag vet inte riktigt vad det var, men bilen kändes väldigt märklig oavsett med vilka däck jag körde på. Bilen understyrde jättemycket och det blev inte bättre med depåstoppet. I kurvan släppte sedan vänster framhjul markkontakten och det kan hända att stabilisatorn var sönder. Då brukar bilen reagera så, säger Nico Rosberg till RTL.
– Det är skit. Nu har jag brutit två av tre lopp och det är klart att det är frustrerande framföralt när det kändes som om jag fick en riktigt bra start på säsongen.
•••
Ingen förare straffades för att han körde med DRS under gul flagg. Det meddelar tävlingsledningen.
•••
Tittar vi framåt så längtar McLaren redan till tävlingen i Barcelona i början av maj. Även om formkurvan har pekat uppåt jämfört med säsongsstarten så är britterna inte nöjda. Till Barcelona kommer ett stort paket med uppdateringar och förhoppningen är att britterna ska kunna attackera under sommaren.
– Vi tog ett litet steg i Malaysia, ett litet steg här, men nu koncentrerar vi oss på det stora paketet som kommer till Europapremiären, säger Sergio Perez till motorsportmagazin.

Mercedes har pole

av Anna Andersson

Mercedes tog sin första pole position i Kina 2012 och vann sitt första lopp. I år har Mercedes återigen varit snabba i Kina och Lewis Hamilton har pole och har riktigt bra möjligheter i loppet, Nico Rosberg däremot gjorde ett litet fel och tappade en tiondel i den sista kurvan.
– Utan det hade jag nog varit tvåa, säger han.
– Men det kommer att bli ett fruktansvärt spännande lopp, vi måste nu starta med de mjuka däcken kommer vi väl max tre kurvor sedan trasas de sönder. Så måste man byta och med tanke på att det finns andra med hårda däck på banan så blir det spännande.
Det kommer att bli spännande att se vad Kimi Räikkönen och Lotus kan göra som startar från ruta två, Lotus har sett riktigt starka ut när det gäller longrunen och Lotus kan mycket väl vinna loppet i morgon.
Det kommer att handla enormt mycket om däcken, om att hantera dem, spara dem och behålla de mjuka däcken så länge som möjligt. Vi kan vänta oss ett lopp med flera olika strategier, med andra ord lär loppet bli betydligt bättre än kvalet där Q3 var en jäsp fram till dess att tre minuter återstod.
Vem vinner Kinas GP i morgon? Vilka är era tips inför loppet?
•••
Sebastian Vettel och Jenson Button valde att kvala i hårda däck i Q3 och det betyder att de startar på de hårda däcken. Men eftersom Vettel inte hade någon tid eftersom han gjorde en miss på sista varv och körde in i garaget fick han ingen tid och startar nu från ruta nio.
– Jag bromsade och vet inte riktigt vad som hände, jag gled av, säger Vettel till RTL.
– Nu kan jag väl välja vilka däck jag ska starta på, men med de mjuka däcken måste jag väl in i depå igen efter fem varv… Är det var ett skämt. Däcken kommer att spela en avgörande roll, precis som i säsongens inledande lopp.
Ferrari, Lotus och Mercedes däremot satsade på de mjuka däcken, det är ju så att de däck man kvalar in på i Q3 måste man också starta racet med. Vi kan vänta oss ett spännande lopp med många olika strategier.
•••
Tre världsmästare på de tre första startplatserna. Hamilton, Räikkönen, Alonso. Det ser lovande ut inför morgondagen.
•••
Daniel Ricciardo imponerade med att köra sin Toro Rosso upp på startplats sju, även nIco Hülkenberg som kvalade in i Q3 med sin Sauber var nöjd. Han startar från ruta tio.
•••
Mark Webber fick parkera vid sidan av banan i Q2, enligt Red Bull var det ett problem med bränsletrycket, men strax innan han rullade ut fick han besked över radion att han skulle spara bränsle. Har Red Bull gjort bort sig och helt enkelt inte tankat tillräckligt mycket? (Vettel hände något liknande i Abu Dhabi 2012, han hade för lite bränsle i bilen efter kvalet och fick starta från depån)
Detta gjorde i alla fall att Webber missade Q3.
– Vi tappade bränsletrycket, Q1 kändas bra, och det gjorde Q2 också och sedan försvann plötsligt bränsletrycket och jag kunde inte göra någonting. Det är verkligen skit. Vi får se vad jag kan göra från den placeringen, säger Webber som var 14:e man till RTL.
– Det är en riktig besvikelse, men så kan det vara inom motorsporten.
Han har ju startat från plats 18 en gång och var trea i mål. Det är väl två år sedan nu?
Nu är Vettel och Webber ändå ganska nära varandra i startuppställningen, nio och 14 – om det nu inte är så att Webber straffas för att det inte finns något beänsle i hans bil.
•••
Lite nyheter, Williams har nya Turning-Vanes på framvingen, Ferrari har en helt ny framvinge, McLaren har gjort stora förändringar på underredet, Sauber däremot kör med samma bakvinge om i Malaysia senast.
•••
I Q1 försvann Två Marusia och två Caterham, samt två nykomlingar, Valtteri Bottas i Williams var 17:e och Esteban Gutierrez var 18:e. I och med att Toro Rosso tagit ett kliv framåt fick bilar från Williams och Sauber problem.
•••
Racestart kl 09.00

Räikkönen: – Blir en bra helg

av Anna Andersson

Ferrari verkar snabba i Shanghai, i alla fall sett till dagens träningar och även Lotus och Mercedes verkar kunna få upp en bra speed. Hos Mercedes klagade Lewis Hamilton över att däcken inte höll måttet, men Pirelli höll inte med honom.
En kort grej för att avsluta de tre senaste veckornas snackis – stallorder.
Precis som Red Bull sysslade Mercedes med stallorder i Malaysia, Nico Rosberg fick inte köra om Lewis Hamilton. Men nu säger även tyskarna att det inte blir några fler stallorder.
– Vi satte oss ner och snackade och vi överens, från och med nu får våra körare också tävla mot varandra, säger Niki Lauda som numera arbetar för Mercedes.
Han påpekar dock att det kan bli en ändring senare i år:
– I slutet av säsongen, när det handlar om en VM-titel, då är det en annan sak.
Hos Red Bull heter det nu att man bara ska använda sig av teamorder i nödfall – som när Webber och Vettel är på väg att köra varandra av banan och förlora avgörande VM-poäng.
Typ.
Mer Mercedes, det har ju snackats om att Paddy Lowe ska komma till stallet och nu är väl det bytet i stort sett klart. Det borde betyda att Ross Brawn flyttar på sig nästa år:
– Ross har reagerat mycket proffsigt och sa att han inte har levererat de resultat som krävs de tre senaste åren och att det därför är en självklarhet att stallet letar efter en efterföljare, säger Toto Wolff till Die Welt.
•••
Sauber har en ny bakvinge och enligt stallet är det ett steg framåt.
•••
Lotus Romain Grosjean har kört med en ny framvinge och den verkar fungera bra, han ska fortsätta att använda den. Även nyheterna kring avgasröret fungerar.
– Ser man till varvtiderna har det varit en rätt bra dag. Självklart är det saker som vi bör förbättra, men det har varit en godkänd start på helgen. De mjuka däcken fungerar riktigt bra, medan de hårda kanske inte är riktigt lika bra. Det finns fortfarande tid för förbättringar och vi har absolut inga problem, jag tror att det kan bli en bra helg, säger Kimi Räikkönen.

Ljuv musik för alla Kimis fans.
•••
Förlåt att inlägget kom så sent. Jag har haft enorma problem med dator och internet. De snackar inte samma språk. Nu är målet att lösa det snarast möjligt.

Räikkönen till Red Bull?

av Anna Andersson

Kan vi få se Kimi Räikkönen hos Red Bull?
Det är en intressant fråga.
Österrikarna är intresserade, det har både frispråkige Helmut Marko och ägaren Dietrich Mateschitz sagt. Räikkönen är dessutom kompis med Sebastian Vettel, de båda spelar badminton på fritiden. Det borde betyda att Vettel godkänner honom, även om det lär bli en ännu tuffare motståndare än den han har nu.
För Mark Webber verkar dagarna vara räknade. Hans kontrakt går ut efter säsongen, han har sagt att han kör året ut, men sedan lär Red Bull se sig om efter en ny förare intill Vettel som har ett längre kontrakt. Tidigare har Red Bulls chefer påpekat att de båda Toro Rossoförarna Jean-Eric Vergne och Daniel Ricciardo är intressanta för stallet, men man har tidigare visat intresse för Nico Hülkenberg så han finns säkerligen kvar på listan.
Precis som Kimi Räikkönen.
– Det ryktas alltid mycket inom F1, det är helt normalt. Jag har inget kontrakt nästa år och har inga direkta planer, citeras Kimi av Turun Sanomat.
Han antyder att han skulle kunna lägga av, men att det är troligt att han kör F1 även 2014.
Kimi Räikkönen har haft med Red Bull att göra tidigare, företaget stöttade hans rallysatsning och 2001 var det faktiskt så att finländaren var orsaken till att Red Bull bröt med Sauber. Peter Sauber skrev kontrakt med finländaren som bara kört 22 lopp, men hade en otrolig talang. Red Bulls Helmut Marko ville se sin juniorförare Enrique Bernoldi i stallet, men Bernoldi parkerades hos Arrows . 2002 sålde Red Bull sina andelar av Sauber till Credit Suisse.
•••
Nej något regn ska det inte bli i helgen. Det ska vara runt 20 grader varmt under dagen och ungefär tio grader kallare på natten. Däremot är det inte säkert att det blir någon sol, det beror lite på smoggen.
•••
I morgon drar det i gång, här är tiderna som gäller:
Fredag:
Träning 1: kl 04.00
Träning 2: kl 08.00
Lördag:
Träning 3 kl 05.00
Kval kl 08.00
Söndag:
Lopp kl 09.00
Alla resultat hittar du som vanligt hos F1-bevakaren.
•••
Lite racing i väntan på morgondagen – här är trailern till Rush. Filmen om fajten mellan James Hunt och Niki Lauda 1976

På återhörande

Sida 269 av 390