Vettel vinner VM

av Anna Andersson

Förarna är på plats i Australien och det är bara ett par dagar kvar innan motorerna startar i Melbourne. Men innan vi tittar mot loppet kommer här en liten överblick över vad som händer under förarnas sista lediga vecka:
Dopningspolisen kom på besök till Sergio Perez, Daniel Ricciardo och Fernando Alonso. Den sistnämnde var inte helt nöjd med att behöva tömma blåsan kl 06.48.
Sergio Perez var sedan på bilsalongen i Geneve och visade upp McLarens nya sportbil. Adrian Sutil visade upp dataspel och Mark Webber var på plats när Manchester United mötte Real Madrid i fotbollens Champions League. Sebastian Vettel reste mot Asien i god tid och var på semester för att ladda batterierna och vänja sig vid tidsomställningen.
•••
Tyska motorsporttotal har frågat ett antal tyska experter om vad de tror om F1-säsongen och de flesta är överens om att det blir en spännande kamp mellan Sebastian Vettel och Fernando Alonso, där Vettel går segrande ur striden.
Experterna har fått tippa plats ett till plats tio i VM och förarna har fått poöng (samma som inom F1) och här är deras resultat:
01. Sebastian Vettel – 246 poäng
02. Fernando Alonso – 245
03. Kimi Räikkönen – 136
04. Lewis Hamilton – 127
05. Jenson Button – 126
06. Mark Webber – 119
07. Nico Rosberg – 103
08. Felipe Massa – 32
09. Nico Hülkenberg – 30
10. Sergio Perez – 19
11. Romain Grosjean – 16
12. Adrian Sutil – 6
12. Valtteri Bottas – 6
14. Susie Wolff – 1
Vem tror ni på?
Mitt tips är att Vettel vinner, men kommer att utmanas av Fernando Alonso och Kimi Räikkönen. Fast personligen skulle jag tycka att det vore riktigt kul om vi kunde få en ny världmsästare. Förhoppningsvis blir det en myckt jämn säsong där avgörande sker först i det allra sista loppet.
•••
Vill ni chatta direkt med Lewis Hamilton? Chansen finns på fredag. Håll koll på hans twitter:

•••
Nico Hülkenberg har alltid haft linser när han har kört bil, men nu behöver han inte det längre. Han har gjort ett laseroperation.
– Jag har aldrig har haft några problem med linserna, men detta gör saker och ting enklare, säger Sauberföraren till Blick.
•••
Max Chilton dementerar uppgifterna om att hans rike far håller på att köpa upp Marussia.
•••
Vill bara påpeka en gång till att HRT inte finns med på startlinjen i år. Det gör att det är elva stall, 22 förare, i år. HRT hade ekonomiska problem och lämnade F1 efter förra säsongen. Dock är Pedro de la Rosa kvar i F1, som testförare hos Ferrari.

Därför är Button avundsjuk

av Anna Andersson

Jag måste fortsätta att behandla temat Red Bull. Oavsett vem man pratar med här i Tyskland så verkar det finnas en stor oro för att Sebastian Vettel och hans stall har tappat sitt försprång. Österrikarna var ju, som ni trogna bloggläsare minns, otroligt försiktiga i Barcelona där man inte plockade fram nyheterna förrän sista dagen för att ingen skulle ha en chans att kopiera dem och man till och med ändrade sitt sätt att köra in i garaget sedan man upptäckt att det gick att kolla in bilen uppifrån pressrummet. Men trots nyheterna på bilen så var stallet ändå två sekunder efter Mercedes som var snabbast.
Även om Vettel hade mycket bränsle i bilen är det mycket.
Och nu stiger oron, ska Adrian Newey hitta en lösning till premiären, eller är det Ferrari som är årets stora vinnare?
Fernando Alonso ger ett självsäkert intryck och man är betydligt närmare toppen i år än förra året. Dessutom ser Ferrarin ut att vara snabb på ett varv – det betyder i så fall ett stort steg framåt i kvalet och en stor bonus.
Annars anses Kimi Räikkönen vara en dark horse, liksom Lewis Hamilton. Jenson Button säger till och med att han är lite avundsjuk på de framsteg som Mercedes har gjort under vintern.
•••
Jean-Eric Vergne förklarar hur man på bästa sätt överlever den långa flygresan till Australien:

•••
Williams F1 har sorg. Frank Williams hustru Lady Virginia Williams förlorade kampen mot cancern. Hon blev 66 år gammal.
Sportbladet beklagar sorgen.
•••
Den här dagen har ägnats åt ett frekvent knattrande på tangenterna. Intervjuer som ska skrivas ut och fakta tillägg som ska skapas. Om allt går som planerat kommer två tidigare världsmästare att berätta om sina tankar inför årets säsong i tidningen den här helgen.
En av dem i morgon och en av dem på söndag.
Så passa på att njut. Det är inte alltid som F1-sporten får det utrymmet en helg när det inte ens är race.
Men som sagt, det är inte nog med det. Det kommer mer.
Nästa vecka är det säsongspremiär och självklart har vi arbetat hårt för att det ska bli en bra start på säsongen även i vår tidning.
Trevlig helg

Starta motorerna

av Anna Andersson

Förarna har gett sig av till Australien, flera med mellanlandningar (Force India i Indien och McLaren i Mexiko), men det börjar verkligen närma sig nu.
Jag har gjort en liten genomgång på toppteamen här efter testerna i Barcelona, texten ligger på sportbladet.se och där hittar ni mina tankar om hur läget är inför säsongsstarten.
Ni får sedan gärna fylla på med era här på bloggen.
Hur ser det ut? Vilka har överraskat under testerna? Har Mercedes kommit över problemet med däckslitaget?
Var det rätt av McLaren att bygga en ny bil? Behöver Red Bull oroa sig över balansproblem i Barcelona?
Vad tycker ni?
Jag öppnar diskussionen och ni fortsätter den, som vanligt.
•••
Här är Lotus sätt att säga – starta motorerna:

•••
Det blir två DRS-zoner i Australien, start/målrakan och mellan kurva tre och fyra. Nytt för i år att detta även gäller under kvalet.
Det ryktas om att 17 av 19 lopp i år kommer att ha dubbla DRS-zoner, det blir bara en zon i Monaco och på Suzuka.
•••
Det har varit lite dålig uppdatering av mig de senaste dagarna, jag har helt enkelt inte hunnit. Har en massa material med mig hem från Barcelona som måste bearbetas. Så håll koll i tidningen under den kommande helgen och även under nästa helg (inför premiären) då kommer det att dyka upp flera intressanta och exklusiva reportage.

Red Bulls problem

av Anna Andersson

Balansen. Där verkar Red Bull ha ett problem. Det ryktas om att när man nu förbjöd den extrema motormappingen som Renault hade tänkt använda på sina motorer i år så fick Red Bull problem.
Faktum är att balansen i bilen inte alls stämde i Barcelona, det erkände till och med Dr Helmut Marko (vilket kan tyckas lite märkligt eftersom årets bil är en vidareutveckling av den som vann VM förra året) och till flera tyskspråkiga journalister sa han:
– Vi får inte till inställningarna så som vi vill ha dem.
Adrian Newey var inte ens på plats i Barcelona utan stannade hemma i fabriken för att arbeta vidare. Är det så som Ross Brawn antydde, att e teamen som har Renaults motorer har valt en återvändsgränd när de satsade på den numera förbjudna extrema motormappingen?
– Nej, nej, säger Marko till Sport Bild.
– VI har absolut inte så stora problem som vi hade för ett år sedan. Det finns ingen anledning att vara orolig.
Eller är det så att Red Bull bara bluffar?
•••
Lite bilder från Barcelona

•••
I år är det 19 lopp och Bernie Ecclestone har som mål att expandera. Nu ryktas det om 22 lopp nästa år. För förarna är det väl inget större problem, men för alla andra i teamen. Killarna i depån tillbringar reda nu mer tid med förarna än med sina egna barn och 22 lopp på 52 veckor? Det blir…burn-out? Redan nu har mekanikerna ett enormt tufft schema och inte mycket mer ledigt än de två veckorna då fabrikerna tvingas stänga under sommaren och någon vecka i december. Annars jobbar de eller reser, vardag som helg.
–Kanske inte så tufft för oss, men för killarna i depån, säger Jenson Button i en kommentar.

Försäsongen avslutad – nu väntar Australien

av Anna Andersson

Testerna i Barcelona är avslutade. Vi kan lämna försäsongen och nu börja koncentrera oss på säsongen.
Den som Ferrari hoppas ska bli den stora revanschen efter ett par säsonger utan titel (Räikkönen 2007) och den som Red Bull hoppas ska ge stallet sin fjärde raka VM-titel.
Den sista dagen bjöd på närmare 16 grader och växlande molnighet. För Lotus del var den fylld med stora förhoppningar eftersom Kimi Räikkönen var tillbaka efter sin matförgiftning. Dock han hann bara med ett enda varv innan man tvingades byta växellåda Det blev ett par varv till innan lunch och på eftermiddagen blev det återigen en längre paus i garaget när man ändrade inställningarna. Han fick sedan till ett snabbt varv på de mjuka däcken, men förberedelserna hade kunnat vara betydligt bättre för Lotus del.
Snabbast var den tiden som Nico Rosberg satte redan under förmiddagen, 1.20,130, med mjuka däck. Han var tre tiondelar snabbare än Fernando Alonso.
•••
Här är en kort sammanställning av stallens testsäsong:
Så har testerna gått 2013 – stall för stall (dock utan inbördes ordning):

Red Bull: Har utvecklat fjolårets bil, men har inte riktigt hittat balansen i bilen. Lär jobba natt och dag fram till premiären och inte visa allt förrän i kvalet till Australiens GP. Red Bull satsar mot en fjärde VM-titel.

Ferrari: Har en bra testsäsong bakom sig, i alla fall jämfört med förra året. Är inte snabbast, men konstanta. Räkna aldrig bort Ferrari, inte med Fernando Alonso bakom ratten. Målet är en VM-titel.

McLaren:
Har byggt en ny bil och inte riktigt hittat rätt än. Det har tagit för lång tid att hitta rätt inställningar och man har förlorat tid på banan. Förarna har uttryckt sin oro inför säsongsstarten, även om det finns potential i bilen.

Mercedes: Inledde med många tekniska problem, men under de två testerna i Barcelona har Mercedes imponerat med en enorm tillförlitlighet och bra fart. Nu pratar Lewis Hamilton om att vinna lopp i år. Årets testmästare – men det blir en utmaning att visa de formen i Australien under helt andra förutsättningar.

Lotus: Kimi Räikkönen tippas vara med och som slåss om pole position i premiären, men det finns orosmoment. Lotus tappade tid på banan i Barcelona när han blev matförgiftad och missade en dag. Dessutom har han haft tekniska problem under alla sina tre dagar på banan. I går strulade en växellåda och det tog även lång tid att ändra inställningarna på bilen under eftermiddagen.

Sauber: Förarna har haft svårt att få rätt temperatur i intermediatsen och under de två sista dagarna hade man problem med vattensystemet (dock handlar det om två olika problem). Annars nämns nyförvärvet Nico Hülkenberg som en möjlig överraskning i år.

Williams: Har reagerat och byggt om bilen sedan det funnits en misstanke om att den inte hållit sig inom reglerna. Förarna är nöjda med uppdateringarna och anser att bilen är snabbare än 2012.

Force India: Först till sista testet stod det klart att Adrian Sutil får den andra förarplatsen i teamet. Ett av stallen en bit från toppen.

Toro Rosso: Målet är plats sex, man var nia förra året. Ett av stallen mitt i fältet.

Caterham: Har två nykomlingar och har inte imponerat. Största anledningen till att de sticker ut är den klargröna färgen på lacken. Ett av de två sämsta stallen.

Marussia: Luiz Razia var presenterad som förare i stallet, men han fick sparken innan han hade satt sig i bilen. Jules Bianchi ersatte mitt under det sista testet. Kommer slåss för att undvika sistaplatsen.
•••
Dagens varv:
Rosberg (131) – Button (122) – Alonso (120) – Hülkenberg (118) – Pic (116) – Di Resta (112) – Vettel (100) – Ricciardo (91) – Bianchi (62) – Räikkönen (50) – Chilton (49) – Maldonado (42) – Bottas (31)
•••
Men även om testerna är över, tro inte att arbetet är det. Det lär arbetas för högvarv i fabrikerna de kommande veckorna. Ingenting lämnas åt slumpen och det kan mycket väl vara så att hackordningen är förändrad när vi ser den andra träningen i Melbourne. Där är förutsättningarna väldigt annorlunda jämfört med här.
I kvalet får vi se hur fältet verkligen ligger till, men glöm inte bort att Australien inte är någon bana att dra några slutsatser efter. Det är delvis en stadsbana och den som är snabb där behöver inte vara det på andra ställen.
Fråga Jenson Button som vunnit där både 2012 och 2010 utan att för den sakens skull vinna VM-titeln.

Nu är det dags att packa ihop….
Hem.

Rosberg nöjd – Kimi kör

av Anna Andersson

Då är lunchpasset över och det är full fart på banan igen. Kimi Räikkönen kom tillbaka efter sin paus och bytet av växellådan. Han hann med ett par var före lunch och är nu uppe i elva varv.
Enligt uppgift från våningen nedanför ska Lotus plocka fram uppdateringar under eftermiddagen och det är möjligt att Räikkönen kör en tävlingsdistans.
Annars kan jag rapportera att Nico Rosberg var mycket nöjd med sin tid från morgonen.
– Men överraskad, säger han.
– Det är jag inte.
Red Bull däremot har ännu inte testat med lite bränsle ombord. Men Dr Helmut Marko som är på plats påpekar bara lite fint att dagen inte är över än.
•••
Hos Marussia har nu Max Chilton tagit plats i bilen och hos Williams är det Valtteri Bottas som kör under eftermiddagen.

Kimi is back

av Anna Andersson

God förmiddag. Så är det dags för den sista testdagen i Barcelona, den sista testdagen för säsongen. Bilarna har startat, Kimi Räikkönen är tillbaka bakom ratten efter det att han var magsjuk i går.
Lotus som tappade en del tid i går när de först fick ställa om bilen för Davide Valsecchi och sedan fick göra förändringar för Romain Grosjean har en hel del arbete att ta tag i.
Den här dagen har inte börjat bättre, än så länge har han bara kört ett enda varv innan han återvände till depån. Det sägs att det återigen är växellådan som strular. Planen var kvalvarv under förmiddagen och en tävlingsdistans på eftermiddagen, men nu får man tänka om.
Ingen bra start på den sista testdagen för Lotus med andra ord.

Fortfarande har vi inte sett Kimi Räikkönen på banan. Man behöver byta växellåda och Kimi tar det lugnt:

Vi lär inte se Kimi förrän tidigast efter lunch. Snabbast hittills är Nico Rosberg, Mercedes, 1.20,130, vilket är snabbare än den fantastiska tid som hans stallkompis Lewis Hamilton satte i går. Rosberg hade precis som Hamilton mjuka däck – och troligen väldigt lite bränsle ombord.
Fernando Alonso, Ferrari, har också varit snabb. Det jublades här på de välfyllda läktarna när han körde på 1:20.494 ( mjuka däck) det betyder att italienarna också kan konkurrera med de tider som Hamilton gjorde i går.
•••
I dag har vi fyra världsmästare på banan, Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Jenson Button och Kimi Räikkönn (när han kör igen). Banan badar i sol, det är runt 14 grader.
•••
Hos Ferrari har redan de röda skärmarna varit ute på banan för snabba förändringar och i dag är pitline stängd för de flesta fotograferna.
Det märks att allvaret närmar sig.

Kimis festnatt i Barcelona

av Anna Andersson

Den tredje dagens tester är över. Banan badade i sol hela dagen och här var det många som var produktiva, eller vad sägs om Sauber som hade lite tid över i depån i dag – varså goda:
The Harlem Shake pitstop Sauber style

För Ferrari var det ett tungt ögonblick när ungefär en kvart återstod av passet. Felipe Massa hade hög hastighet in i kurva tio när vänster framhjul plötsligt lossnade. Ett läskigt ögonblick för honom. Ferrarin bärgades och utanför fönstret här så byggde Ferrari upp en mur med hjälp av skärmar och medarbetre för att skydda bilen från alla nyfikna blickar.
Samtidigt som Massa fick avsluta dagen i depån fortsatte passet i ett par minuter till, men ingen kunde hota Hamilton som slog till med den bästa varvtiden som någon kört i Barcelona sedan 2010.
•••
För Hamilton, Sutil, Webber, Massa, Gutierrez, Perez, Van der Garde och Vergne var detta den sista testdagen den här säsongen. Hamilton som fick till ett mycket bra varv under förmiddagen var nöjd med sina tester och ser fram mot premiären. Han kände ingen större press på sig heller eftersom han inte riktigt är säker på hur bilen står sig i konkurrensen. Han var i alla fall klart populärst i paddock efteråt:
Hamilton galet.

•••
Kimi Räikkönen som skulle ha kört för Lotus idag gör alltså inte det.
Han är matförgiftad och genast började de tyska journalisterna spekulera i om han festat hårt. Lotus svarade direkt med att tala om att Kimi inte tålde den spanska glassen och sedan kom nästa tweet:

Under förmiddagen fick testförare Davide Valsecchi chansen och man såg till att flyga tillbaka Romain Grosjean från Paris där han hade ett sponsoråtagande. Under eftermiddagen skulle man testa nya delar och vill ha en av de ordinarie förarna i bilen. Nu håller Lotus tummarna för att finländaren är i kördugligt skick i morgon. För hans egen del är det inget vidare att missa två dagars körning i kanonväder, förra veckan hade han tekniska problem och tillbringade mycket tid i depån. Då hann han bara med 87 varv, jämför det med de över 300 varven som Grosjean har kört.
Å andra sidan så lär inte Räikkönen ligga sömnlös över det. Han tar dagen som den kommer, ingen vinner någon VM-titel under testerna så…
…är bilen okej är han en kandidat för pole i Australien.
Räkna med det.

Ha, ha en grej till. Nedanför mitt fönster tränar Toro Rosso depåstopp och däckbyten, men testtiden är slut så bilen får inte starta. Därför skjuter tre man bilen fram och tillbaka för hand. In för däckbyte, sedan tillbaka tio meter och sedan in på rätt plats igen. Ser ganska kul ut.

Kimi missar test – sjuk

av Anna Andersson

Solen skiner i Barcelona, temperaturen letar sig upp mot åtta grader nu under förmiddagen och i dag skulle vi ha fått se Kimi Räikkönen i Lotus.
Det får vi inte.
Han har drabbats av en matförgiftning och kommer inte att kunna köra i dag.
Det gör att Davide Valsecchi kör under förmiddagen och Romain Grosjean som redan åkt till Paris för att träffa en sponsor har fått order om att vända om. Han sitter på en plan tillbaka till Barcelona och köra bilen i eftermiddag.
Lotus hoppas att Räikkönen kan köra i morgon.
– Men vi har än så länge ingen aning. Han är inte kry i dag, hälsar Lotus pressavdelning

Här är dagens schema:
Red Bull: Webber
Ferrari: Massa
McLaren: Perez
Lotus: Valsecchi (fm)/TBA (em)
Mercedes: Hamilton
Williams: Maldonado (fm)/BOTTAS (em)
Sauber: Gutierrez
Toro Rosso: Vergne
Force India: Sutil
Caterham: van der Garde
Marussia: Bianchi
•••
Red Bull hade en utsänd i pressrummet för ett par minuter sedan och man gjorde upptäkten att det gick att se in i Red Bulls garage uppifrån, vi sitter i princip uppe på deras garage. Detta resulterade i att man flyttat skärmarna jämfört med i går, mekanikerna är snabbare att få in Webbers bil i garaget och han stannar inte till på exakt samma ställe som Vettel gjorde i går innan han backade in i garaget.
Hemlighetsmakeri. Precis som vi skrev om i tidningen i dag.
•••
Den stora nyheten i går var att Luiz Razia fick sparken av Marussia innan han ens hade kört ett varv. Han ersätts av Jules Bianchi och var naturligtvis besviken.
– Jag är chockad, du förväntar dig att vara i F1, du är där, du står med i uppställningen, du ska testa och sedan får du sparken utan att du gjort något fel bakom ratten, säger han till Autosport.
–  Jag gjorde allt rätt, men det är andra omständigheter som styr detta. SÅ är det. Samtidigt så är jag fortfarande här, jag har en bra karriär och jag kan ta mig igenom en sådan svår situation. Det är något som har hänt mig just nu och sådant är livet. Mitt huvudsakliga mål är fortfarande F1 och jag ska göra allt för att ta mig dit. Av någon anledning är jag inte där längre, nu ska jag åka hem till min familj, vara ledsen ett tag och sedan ta mig tillbaka.
•••
Gillar du fotboll? Allsvenskan? Då kan vi välkomna ännu en blogg på Sportbladet. Marcus Wulcan har precis startat upp, välkommen till bloggfamiljen;-)

Alonso:- Inga problem

av Anna Andersson

Kvällens mörker sänker sig över Barcelona, inser att jag nu varit på banan i över tio timmar och har fortfarande mängder av jobb kvar att göra.
Otroligt hur snabbt en dag kan gå.
I dag har vi sett flera av teamen testa nya delar, Ferrari körde (för vilken gång i ordningen vet jag inte) med en ny version av avgasröret, man hade även en ny framvinge, Red Bull testade en ny passiv DRS och Mercedes brydde sig inte om någonting annat än utvecklingen av nya delar.
Alonso var klart långsammast i dag. Rosberg näst långsammast.
Vettel fick till en snabb tid när han avbröt testet med DRS:en och körde ett varv med mindre bränsle och mjuka däck. Då klev han plötsligt uppåt i tabellen och avslutade dagen som fyra.
Mark Webber antydde dock att bilen kommer att förändras mycket till säsongsstarten om två veckor och hos Ferrari är det ungefär samma sak.
De flesta nyheterna kommer då, inte nu.
– Jag är inte orolig i år har de nyheter vi testat på bilen visat exat samma resultat som i vindtunneln så det är inga problem, sa Fernando Alonso på pressträffen efteråt.
Han känns ärligt avslappnad och svarar utförligt på de frågor han får. Nu lämnar han över bilen till Felipe Massa som kör i morgon.
En reflektion:
Vi är i Spanien, men ändå kan Felipe Massa kliva omkring i paddock som vem som helst. Fernando Alonso har fem vakter omkring sig och ett kravallstaket de tio meterna som han går mellan garaget och motorhome.
•••
Fick en pratstund med Marcus Ericsson som är i Barcelona, han avslutade sina första försäsongstester i Jerez förra veckan och var inte sämre än sexa något pass. Nu väntar nya tester i Barcelona mellan tisdag och torsdag innan hans GP2-säsong startar i Malaysia i samband med det andra F1-loppet.
– Jag ser verkligen fram emot det. Jag trivs. Det är otroligt fokuserat i stallet och man jobbar mycket hårdare än alla andra. Det känns som ett litet F1-stall, säger Marcus som kör för mästarteamet DAMS nästa säsong.
Tre av hans konkurrenter från GP2 förra året kör F1 i år.
•••
Luiz Razia ut. Jules Bianchi in.
Redan i morgon kör fransmannen för Marussia och han får även en halv dag på söndag.
– Det har alltid varit mitt mål att köra F1, säger han.
Stallet förklarar att man var tvungna att avsluta kontraktet med Luiz Razia och att man var tvungna att arbeta med fokus på 2013.
Då ska alla förarplatser vara klara 2013 – och nu återstår det två testdagar och två veckor till premmiären.

Sida 272 av 390