Kovalainen mot comeback?

av Anna Andersson

Vad händer hos Marussia?
Att Luiz Razia inte har betalat det som stod i hans kontrakt är rätt uppenbart oh stallet behöver pengar för att överleva säsongen är ungefär lika uppenbart.
Så vem får då förarplatsen?
Just nu verkar det stå mellan Heikki Kovalainen, som körde för Caterham förra året och har ett förflutet hos McLaren. Britternas stallchef Martin Whitmarsh har ett mycket gott öga till honom och försökte redan i vintras hjälpa honom till Marussia. Det ryska stallet har också ett samarbete med McLaren när det gäller simulator, vindtunnel och annan teknik och möjligen skulle ett kontrakt med finländaren göra att de kostnaderna minskar.
Det finns också uppgifter som säger att Kovalainen skulle köra gratis om han fick chansen, allt för att hålla sig kvar i F1.
Men han har en stark konkurrent i Jules Bianchi. Fransmannen tillhör Ferraris framtidsförare och för 2014 skulle Ferrari säkerligen gärna leverera motorer till Marussia. Italienarna riskerar att förlora Toro Rosso till Renault (som också förser Red Bull med motorer) och behöver ett nytt team att förse med motorer. Kan det vara ett alternativ?
Oavsett vad så är det otroligt pinsamt för Marussia om man tvingas sparka en förare som man har kontrakt med redan innan säsongen för att ekonomin inte stämmer.
Den stora vinnaren just nu är Max Chilton som kör varv efter varv, dag efter dag för Marussia. Han kan inte gnälla över att han har fått testa för lite i alla fall.
•••
Regnet har hållit sig borta från Barcelona än så länge. Det är fortfarande inte mer än tio grader varmt, men full fart på banan. Snabbast än så länge är Jenson Button i sin McLaren.

En Toro Rosso levereras

av Anna Andersson

Dag två av testerna i Barcelona har inletts. Det är regn i luften, kallt och ganska rått. Trots det råder det full aktivitet på banan.
Dagens första röda flagga orsakades av den här bilen som just levererades utanfr mitt fönster:

Toro Rosso.

Lite kort om körschemat i helgen:
Fredag:
Red Bull: Vettel
Ferrari: Alonso
McLaren: Button
Lotus: Grosjean
Mercedes: Rosberg
Sauber: Hülkenberg
Force India: Sutil
Williams: Maldonado
STR: Ricciardo
Caterham: Van der Garrde
Marussia: Chilton

Lördag:
Red Bull: Webber
Ferrari: Massa
McLaren: Perez
Lotus: Räikkönen
Mercedes: Hamilton
Sauber: Gutierrez
Force India: Sutil
Williams: Bottas
STR: Vergne
Caterham: Van der Garrde
Marussia: TBA

Söndag:
Red Bull: Vettel
Ferrari: Alonso
McLaren: Button
Lotus: Räikkönen
Mercedes: Rosberg
Sauber: Hülkenberg
Force India: di Resta
Williams:Maldonado
STR: Ricciardo
Caterham: Pic
Marussia: TBA

Williams har gjort en ändring, Maldonado kör i dag, inte Bottas

Väderleksprognoserna säger att regnet och det kalla vädret ska hålla i sig över dagen, men att det ska bli något bättre under lördag/söndag.
Vädret har varit den stora snackisen och flera förare, däribland Mark Webber, vill att man flyttar försäsongstesterna till banor där vädret är mer stabilt. Det har regnat en hel del i Barcelona och varit så pass kallt att däckslitage och annat inte är jämförbart med andra banor.
•••
Williams har avslutat debatten om huruvida deras avgasrör är illegalt eller inte. Man har helt enkelt bytt lösning.
•••
Marussia kom igång lite sent, stallet meddelar att man fick nya delar sent i går kväll och därför behövde få på dem på bilen innan det är dags att skicka ut Chilton på banan.
I morgon kan det vara Heikki Kovalainen som sitter i den bilen. Det säger i alla fall ryktet, men det kan också vara så att Jules Bianchi gör det. Det säger ett annat rykte här i paddock. Även Vitaij Petrovs manager syntes i Barcelona i går, men hon dementerar uppgifterna om att han skulle vara aktuell.
•••
Caterham har kompletterat sin förarlista med två test förare, en från Kina och en från USA, Alexander Rossi och Ma Qing Hua.

Hamilton ler igen

av Anna Andersson

Lagom när det började mörkna och vi klev ut ur presstältet efter kvällens möte med Lewis Hamilton kom regnet.
Med andra ord en ganska okej avslutning på den första dagen av årets sista test.
Dagen började visserligen i regn, men det var som Hamilton själv sa ändå en riktigt bra testdag, vi fick se alla slicksblandningarna, intermediates och regndäck.
– Jag gillar de här förhållandena, det regnade vi fick testa det, sedan torkade det upp och när vi körde under eftermiddagen så var det riktigt bra. Jag körde 113 varv och då kan jag inte vara annat än nöjd, säger han och ler.
– Det finns regniga dagar då man inte kör mer än 50 varv, har tekniska problem och strular. Då är det inte alls lika roligt.
Han såg ändå nöjd ut i sin nya omgivning, betydligt mer harmonisk än förra sommaren. Detta även om han medgav att han har med sig lappar med alla namnen på när han ska gå till mötena och sedan försöker att para ihop rätt medarbetare med rätt namn.
Lite som först week in school.
•••
Tungt gick det för Romain Grosjean, 12 sekunder efter topptiden.
– Ännu en dag med skitväder i Barcelona. Det var absolut inte det som jag behövde, var hans kommentar.
•••
Hos McLaren är man inte helt nöjda än, Sergio Perez erkänner att stallet behöver mer tid, men tiden rinner ut. Han har bara en dag kvar.
•••
Totalt avbröts passet tre gånger, Romain Grosjean och Esteban Gutierrez såg till att det viftades med den röda flaggan under förmiddagen och under eftermiddagen stannade Felipe Massa sin Ferrari mellan kurva nio och tio. Han var ute på en racesimulation och hade inget bränsle kvar.
– Ingen fara, säger han.
– Det var bara syns att jag inte fick köra de sista minuterna för då bar banan äntligen riktigt bra.
•••
Luiz Razia skulle ha kört för Marussia i dag. Det gjorde han inte. Han kommer inte att köra i morgon heller. Max Chilton inleder. Det är inte klart vem som ska köra de avslutande dagarna eftersom Razia verkar ha problem med finansieringen. Ett rykte i paddock säger att Heikki Kovalainen har varit och testat ett säte hos stallet. Kan det stämma?

På plats i Barcelona

av Anna Andersson

Efter sju sorger, åtta bedrövelser och ett nytt noshjul är vi nu på plats i Barcelona och njuter av årets sista F1-tester.
Dagen inleddes i regn och till lunch var Lewis Hamilton snabbast i sin Mercedes. Nu har det torkat upp och det är full fokus på körningen, innan regnet ska återkomma.
Dagens största nyhet är att Adrian Sutil är tillbaka i F1. Efter ett års paus får han förarplatsen intill Paul di Resta och själv tycker han absolut att han förtjänar en andra chans:
– Alla kan göra misstag. Om du inte gör misstag kan du inte heller växa och det finns inte en enda människa som inte gör fel. Mitt misstag var av ett annorlunda slag kanske och jag är dessutom en offentlig person, men det finns andra som gjort misstag som säkert är värre, men som ingen pratar om, säger han till Autosport.
– Vi är ett litet team och jag är säkra på att vi kommer att göra bra i från oss. Jag har höga mål. Jag är inte här för att köra om plats fem eller sex, jag vill ha en plats på pallen. Jag har höjt mina mål och jag vill vinna i framtiden och jag vill bli en av världens bästa förare.

Kimi mot pole

av Anna Andersson

Det finns ett orosmoln inför testerna i Barcelona.
Ett stort och fett regnmoln.
Enligt prognoserna ska det regna både i morgon och på fredag, samt under lördag förmiddag. Det är INTE alls det väder som F1-teamen vill ha under de avslutande testdagarna. Mark Webber sa i Barcelona senast att han aldrig har varit med om att det har varit så kallt i samband med försäsongstesterna någon gång och den där kylan som håller Europa i ett grepp är inte alls speciellt positiv för F1.

Pirelli har skickat ett pressmeddelande och här är Paul Hemberys syn på förra testet och detta:
– Vi hade väldigt dåligt väder under det förra testet vilket gjorde att däcken slets hårdare än vanligt eftersom de inte kunde arbeta inom det temperaturfönster som de är avsedda för. Förhoppningsvis blir det bättre villkor den är gången så att teamen kan samla in mer relevant information. Det faktum att vi återvänder till Barcelona ger dem en bra grund att stå på. Årets däck är väldigt olika sina föregångare vilket gör att det jobbet som stallen har framför sig kommer att bli mycket avgörande för resten av säsongen. I det här skedet är det svårt för stallen och förarna att veta vad de kan förvänta sig under den första tävlingen eftersom förhållandena som vi testat i inte alltid varit representativa. Tidigare erfarenheter säger dock att slitaget på däcken minskar under säsongen och det är ungefär hälften så stort som under vintertesterna. I år tror vi att däcken kommer att slitas hårdare än förra året, ser vi till Barcelona handlar det om mellan 0,15 till 0,18 sekunder per varv i racetempo.

Varje bil har 35 set P Zero supersoft, soft, medium och hard, lägg därtill intermediates och wets. Varje stall har 100 set för tester per säsong. Pirelli väljer 20 set däck per bil, stallen väljer 15. De däck som inte användes i Barcelonas senast får tas med till detta test.
•••
Mercedes fortsätter med ”varannandagsprincipen”, Hamilton inleder, Rosberg avslutar.
•••
Ferrari räknar inte med att man är med i toppen till säsongspremiären.
– Målet är att inte vara för långt efter toppteamen, säger Stefano Domeicali.
– Jag blir förvånad om vår bil är snabbast.
•••
Det ryktas om att Adrian Sutil och Force India är överens. Det dementeras dock av Sutils manager.
•••
Mika Salo tror att KImi RÄikkönen slåss om pole position i premiären. Vad tror du?

Laddad inför Barcelona

av Anna Andersson

Att Paddy Lowe skulle lämna McLaren har väl varit en officiell hemlighet ett tag, framförallt spekulerades det mycket i det när han inte fanns med på McLarens presentation.
Nu är det i alla fall faktum, precis som många kvicka och pålästa läsare har skrivit i kommentarerna.
Tim Goss tar över Lowes uppgifter hos McLaren med omedelbar verkan och Lowe får andra uppgifter. Hos Mercedes vill man inte bekräfta att han kommer.
– Jag kan inte säga någonting officiellt än eftersom det inte har hänt än. Om Paddy kommer eller inte kan jag inte svara på, säger Niki Lauda.
– Klart är i alla fall att vi inte ens har diskuterat Ross Brawns namn. Han har sin position och den kommer han att behålla. Allt är under kontroll.
•••
Det är ganska lugnt i dag eftersom de flesta förbereder sin resa till Barcelona, säsongens sista F1-tester. Så även vi.
Fick tag på två stora feta F1-tidningar i går, perfekt lektyr inför säsongsstarten med allt och lite till. Nu känns det inspirerande att verkligen ta tag i säsongen. Hoppas bara att testerna inte regnar bort. Enligt prognosen handlar det om regn torsdag/fredag och något mer sol lördag/söndag. Dock inte allt för vamt, mellan tre och 14 grader.

Williams meddelar att Valtteri Bottas inleder torsdag/fredag och Pastor Madonado kör lördag/söndag.
När det gäller Williams sägs det även att man har gjort förändringar på det omdiskuterade avgasröret, det ska Caterham däremot inte ha gjort.
– De har sagt att det är okej, alltså är jag inte orolig, säger Caterhams Giedo van der Garde. Han är övertygad om att han får se den delen i Melbourne också, vad tror ni?
•••
Det ryktas om att Honda håller på med ett hemligt projekt för att kunna presentera en turbomotor till F1 2014 och det sägs att den före detta Ferrarimedarbetaren Gilles Simon är en av männen som är inblandade i projektet.

Alonsos blåmärken

av Anna Andersson

Efter förra veckans tester vänder vi nu snart återigen blickarna mot Barcelona och de avslutande testerna. Besked om vem som kör var har vi inte fått än, men jag hoppas kunna bringa klarhet i det under de kommande dagarna. Annars är här lite av de sakerna som det snackas om efter förra veckans test – och nu är det mindre än tre veckor kvar till säsongsstarten:

Luiz Razia skulle ha testat för Marussia förra veckan, men det gjorde han inte. Det ryktades om att hans sponsor inte hade betalt.
Själv säger han såhär:
– I kontraktet står det att olika parter har olika villkor som den måste uppfylla. Vi har tror på detta, men det finna vissa konflikter, säger Razia till Folha de Sao Paulo.
– Vi har gjort allt rätt, men det handlar om något som vi inte kan påverka. Vi kommer att hitta en lösning, det tar bara några dagar.
På torsdag ska det testas igen, kör han då?
•••
Fernando Alonso körde mest av alla förare i Barcelona (1317km) och han har publicerat en bild på sin rygg där han nu har ett antal blåmärken som minne av de inledande testerna 2013.
“After 2 months, body bruises back.. ;)! Welcome!”
•••
Enligt Saubers Esteban Gutierrez är det Lotus och Red Bull som kommer att slåss om titeln 2013.
•••
I fjol var det ett twitterbråk mellan teamkomisarna Lewis Hamilton och Jenson Button, Hamilton blev sur på twitter när han ansåg att Button slutet följa honom, men faktum var att Button aldrig följt honom.
Nu har Hamilton flyttat till Mercedes och slutat följa Button på twitter.
Så var det med det.
För övrigt anser Hamilton att den svagaste länken på hans Mercedes är downforcen. Mercedes har trots två tester ännu inte kunnat hitta svar på om man sliter lika mycket på däckens om förra året.

Red Bulls märkliga vadslagning

av Anna Andersson

Den fjärde testdagen i Barcelona handlade mycket om regn och vatten. Det var riktigt svåra förhållanden under förmiddagen och vi fick se fem röda flaggor. Felipe Massa tappade kontrollen över sin Ferrari i kurva fyra när passet bara hade pågått i ett par minuter, inte ens en timme senare var det Guido van der Garde som stod utanför banan en kvart före lunch så stod han vid kurva nio. Strax före halv elva var det Esteban Gutierrez (kurva 5) och Mark Webber (kurva 9) som såg till att den röda flaggan kom ut och även Jean-Eric Vergne (kurva 5) orsakade en röd flagga. Efter lunch var de ytterligare tre röda flaggor.
Med andra ord rutschkana.
Det var växlande väderförhållanden under hela dagen, och gick inte att vara i närheten av tiderna från de tidigare dagarna. Hamilton noterades för den snabbaste tiden, 1.23,282, en snygg present på Niki Laudas 64:e födelsedag. Button var 0,351 efter, de två var de enda förarna under 1.24.
Hur kan vi då sammanfatta testet?
Red Bull ser ut att vara i fas och känns trygga, bilen har inga större problem och stallet lyser av självförtroende. De problem man har haft är i samband med depåstoppen där man plockat bort lollypop man och bytt arbetsmetoder.
Ferrari ser bättre ut än förra året, imponerar inte, men verkar vara med mitt i fältet och med Fernando Alonso som förare betyder det att italienarna finns med bland toppteamen i år igen.
McLaren har problem, man har valt att utveckla en helt ny bil till i år och har ännu inte träffat rätt. Jenson Button är orolig, även om han anser att det är rätt att bygga en helt ny bil eftersom utvecklingskurvan är längre och att risken annars är stor att man når sitt max efter fem lopp. Problemet är att man inte hittar balansen och inte heller förstår sig på bilen. Ibland fungerar den fantastiskt bra och ibland inte alls. Det är inget bra tecken.
Får de ordning på den lär McLaren blir farliga, men om inte….
Lotus hade tekniska problem under Kimi Räikkönens två dagar, men när bilen är på banan är den snabb och Romain Grosjean körde som en klocka i går. Det gör Kimi till en av titelfavoriterna i år.
Mercedes hade stora problem med däckslitaget i fjol, hur ser det ut i år?
Än så länge har de legat ganska nära Lotus när de gjort racesimuleringar. Båda förarna är snabba och Nico Rosberg tror på segrar i år. Räcker det?
Williams var sist ut med att presentera bilen och den ger ett följsamt intryck, visar även bra tider med hårda däck. I fjol vann Pastor Maldonado ett lopp, kan Valtteri Bottas överraska i år? Den killen är en man för framtiden. Williams testade förresten depåstopp i dag, därför har ingen av förarna antecknats för någon varvtid.
Även Sauber ser intressant ut, Nico Hülkenberg hyllas av stallet och kan kanske vara med och överraska. Sauber imponerade i fjol och kan mycket väl ha samma roll i år.
Hos Force India handlar det om vem som tar den andra förarplatsen. Adrian Sutil gjorde ett bra jobb på banan, även stallet var imponerade och tyckte att hans feedback var intressant. Han har starka sponsorer, räcker det för tysken, eller väljer man Jules Bianchi som har framtiden för sig?
Toro Rosso, hävdar själva att bilen har en enorm potential och till nästa test i Barcelona är det dags att börja arbeta med den.
Caterham och Marussia. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. De båda stallen har en intern tävling längst bak och med tanke på den erfarenheten som de förare man signat har så ska vi kanske inte förvänta oss något annat heller…
Hur går era tankar nu när två av tre tester är avslutade?
•••
Vad händer hos Marussia Max Chilton skulle testa i tre dagar för att sedan lämna över bilen till sin teamkollega Luiz Razia, men eftersom man bara körde 58 varv på torsdagen fick Chilton även köra den fjärde dagen.
– Det är bättre för kontinuiteten att låta Max köra en dag till, säger stallet i ett officiellt uttalande.
Men enligt brasilianska medier är det ett annat problem, en av Razias sponsorer har inte betalat, det handlar om något byråkratiskt trassel och det ryktas också om att Max Chiltons pappa köper än liten del av Marussia varje gång hans son kör, för så ska det, enligt ryktet stå i kontraktet.
Men som sagt, det är ett rykte
•••
Nico Hülkenberg har fått tag på skor som är ett nummer mindre och ändå passar. Nu får hans fötter plats i bilen utan att han måste kapa sulan, som han tvingades göra i Jerez.
•••
Förra året vann Mercedes ett race, då i Kina med Nico Rosberg bakom ratten. I år kan det bli fler.
I alla fall om man får tro just Rosberg som avslutade sina tester i Barcelona i går:
– Jag vill vinna lopp och jag är ganska övertygad om att jag kan vara riktigt snabb i den här bilen, även om det finns mycket jobb kvar att göra, säger han till Turun Sanomat.
Samtidigt så spelar Lewis Hamilton ner Mercedes möjligheter.
– Vettel och Alonso sa att jag kanske skulle kunna vara med och slåss om VM-titeln i år, men som jag ser det just nu så kommer det absolut inte att hända, säger han till Autosport.
– Det är vårt mål, men glöm inte bort att bilen var en, ibland två sekunder efter förra året och vi har inte tagit in en sekund än. Andra team har lagt på en sekund eller så under vintern och tre sekunder, nej det har vi inte hämtat in. Förhoppningsvis kan vi vara med och slåss om det i slutet, men absolut inte i början av säsongen.
•••
Helmut Marko tror inte på Danica Patrick:
– Jag slår vad om att hon inte är bland de tio bästa i mål, säger han inför söndagens lopp på Daytona där hon har pole.
– Gör hon det får hon ett test med oss.
Dock handlar det inte om ett F1-test utan ett test med Vettels privata tjänstebil och hon får i så fall möta en av Red Bulls testförare….
Antar hon den utmaningen? Kan inte tänka mig det.

Red Bulls problem

av Anna Andersson

Så har Alonso avslutat testerna för den här gången. Han gjorde det i topp. Redan under förmiddagen satte han en snygg tid och den var snudd på lika bra som den som Sergio Perez pressade fram ur sin McLaren i går.
Nu lämnar han över till Felipe Massa och imorgon blir det spännande att höra vad han säger om bilen, han har inte kört den sedan i Jerez och det borde ha skett lite förändringar sedan dess.
•••
Kimi Räikkönen hade otur och fick inte alls den tid på banan som han hade önskat sig eftersom bilen strulade.
Nu har han lämnat över till Romain Grosjean och han kunde genomföra hela det planerade programmet utan ett enda avbrott. Han körde en hel tävlingsdistans inklusive fyra depåstopp. Hans varvtid 1.22,88 var också snabbare än Räikkönens och han hade dagens tredje snabbaste tid, 0,313 efter Alonso, då körde han på mediumd. Alonso hade soft.
Snacka om otur för Kimi.
•••
Red Bull gjorde inget större väsen av sig den tredje testdagen, Mark Webber hade den nionde bästa tiden, men man har inga större problem med tillförlitligheten – om man räknar bort depåstoppen. där har man testat en del nyheter (bland annat tagit bort lollypopman) och det fungerar inte perfekt än.
•••
Hur gick det då för Adrian Sutil när han körde F1 igen efter en säsong eller 452 dagar som åskådare?
– Jag gjorde allt jag kunde för att jag ska få göra comeback, nu handlar det om de som bestämmer, säger tysken.
– Det var en bra dag och nu kan jag lägga mig och sova riktigt gott.
Sett till tiderna, vilket man egentligen inte alls ska göra är det handlar om tester så var han en sekund efter täten. Hans 1.22, 877 var klart snabbare än vad Force Indias Paul di Resta lyckades med under tisdagen då han inte var under 1,24 och under onsdagen körde di Resta på 1.23,97.
Dock var banan klart sämre under inledningen av testveckan och ingen (förutom Force India själva) vet vilka program de olika förarna körde, hur mycket bränsle som fanns ombord och så vidare.
För Sutil var det antagligen en skön känsla för självförtroendet.
Nu är det dags för Jules Bianchi i morgon och sedan kommer väl ett beslut. Antagligen baserat på den finansiella biten…
– Hade det handlat om talang hade de haft en andra förare klar redan före det första testet, säger Sutil själv.
•••
Dagens varv:
Alonso 97, Hülkenberg 91, Grosjean 119, Rosberg 107, Maldonado 79, Bottas 67, Button 71, Sutil 78, Webber 108, Vergne 106, Chilton 57 och van der Garde 93.
•••
I morgon ska det regna i Barcelona…
•••
Inte F1, men väl en svensk som vill dit. Här kan du höra Marcus Ericssons tankar inför GP2-säsongen.

Det hela är mer än elva minuter så hämta en kaffe innan du trycker på play…

Dag 2: Hamilton den hemliga vinnaren

av Anna Andersson

Den andra dagen av tester i Barcelona är avslutad och vi kan konstatera att Kimi Räikkönen och Lotus hade det tufft igen. Bilen verkar vara riktigt snabb, men tillförlitligheten…
Den måste förbättras om vi ska få se honom höger upp i mästerskapstabellen i år. Själv tycker jag att han känns som en av de förarna som kan vara med och slåss om titeln, men då måste bilen hålla.
•••
Den tid som Sergio Perez slog in i dag hade han haft pole position med i racet 2012. Under förmiddagen arbetade McLaren med däcktester och aerodynamik, under eftermiddagen testade man kvalvarv och då fick Perez till en tid som var tre tiondelar snabbare än den tid som gav Pastor Maldonado första startruta förra året.
•••
Fernando Alonso och Ferrari hade något problem med avgasröret under förmiddagen och hann bara med 28 varv före lunch. Han fick revansch under eftermiddagen, men var långt från de 110 varv han körde i går.
•••
Lewis Hamilton och Mercedes var en av vinnarna under dagen, han körde 121 varv och han satte sitt personbästa 1.22,726 med hårda däck, det betyder att det borde finnas mer att ta med mjuka däck och lite bränsle.
– Det ser inte så illa ut, Hamilton på hårda däck, Vettel på mjuka och det skiljer bara sex tiondelar. Då är vi med, log Niki Lauda efteråt.
•••
Kimi Räikkönen är unik:

http://www.youtube.com/watch?v=GAm1be_tPUY

•••
Dagens varv:
Perez 97
Vettel 84
Raikkonen (43)
Hamilton (121)
Alonso (76)
Bottas (98)
Ricciardo (70)
Di Resta (62)
Hulkenberg (88)
Chilton (67)
Pic (102)
•••
I dag är det dags för Adrian Sutil att göra comeback för Force India.
– Jag vet inte riktigt om det är en tävling för att få förarplatsen eller inte. Jag funderar också över det, säger han till Motorsportmagazin.

När det gäller förarna för torsdagen så har Vettel och Räikkönen kört klart, Jenson Button kliver in på banan, Fernando Alonso testar en dag till och Rosberg/Hamilton kör varannan dag.

Sida 273 av 390