Bryter det klassiska stallet mot reglerna?

av Anna Andersson

En ny Williams och en pigg Fernando Alonso. Det var dagens två huvudämnen i Barcelona.
Den dubble mästaren som inte fanns med i Jerez var nöjd efter sin första dag. Han hade den tredje snabbaste tiden, men han var absolut flitigast på banan. Ferrari testade nyheter och fler kommer:
– Vi har mycket att göra, framförallt de kommande tre dagarna. Det har vi också när det gäller aerodynamiken eftersom vi har nya komponenter på bilen och experimenterar en del, säger Alonso.
Han kör tre dagar under årets andra test, Felipe Massa körde tre dagar i Jerez.
•••
Williams var sist ut med att presentera sin bil. Nu är det stora diskussionsämnet om deras avgassystem håller sig inom reglerna eller inte. FIA säger nej än så länge, men både Williams och Caterham är av en annan åsikt och nu vill de ha klarhet i vad som gäller.
– Men som jag ser det är deras (Caterhams) illegal, men det är inte vår, säger Williams teknikchef Mike Coughlan.
Detta lär diskuteras fram till Australien och där lär vi väl få ännu ett besked på vad som gäller.
Här är bilder från dagens test, Williams FW35 med Pastor Maldonado bakom ratten:

http://www.youtube.com/watch?v=tDxJjde8pS4

•••
För Kimi Räikkönen, som hade den näst snabbaste tiden var det ändå ingen helt lyckad dag. Han körde bara 44 varv, vilket var minst antal varv av samtliga förare. Han hade problem med elektroniken och telemetrin och tvingades till en längre paus i depån.
– Sett till antalet varv var det absolut ingen perfekt dag, men bilen känns bra och vi tog ett steg framåt.
Lotus hade en hel del uppdateringar bland annat en ny framvinge, en ny bakvinge och ett omarbetat underrede.
Men enligt Räikkönen var det inte så illa att bilen fick vila en stund mitt på dagen.
– Nej, banan var inte alls bra idag. Dessutom var det för kallt. Vi fick ingen data från bilen i dag och därför kunde vi inte köra så många varv. Vi hade ju ingen aning om vad som var rätt och vad som var fel.
•••
Adrian Sutil får chansen i Force India. Det får Jules Bianchi också. Handlar det om en shoot-out i Barcelona? Blir det den bästa föraren eller den tjockaste plånboken som får chansen?
Vad tror ni?

Se Hamilton utklassa Vettel och Räikkönen

av Anna Andersson

I morgon är det dags. F1-tester i Barcelona och vi får se den nya Williamsbilen för första gången, på plats i Barcelona är också Fernando Alonso och vi får se Adrian Sutil testa en F1:a igen. Han får chansen hos Force India, men är mycket väl medveten om att det är hans sista chans. Så nu får vi se om den utbildade konsertpianisten kommer tillbaka till gridden eller inte.
Fernando Alonso får köra i tre dagar (Massa körde i tre dagar sist och kliver först i bilen på fredag) och den första dagen ställs Alonso direkt mot Sebastian Vettel som kör de inledande två dagarna för Red Bull. HOs Sauber inleder Gutierrez, sedan kör Hülkenberg i två dagar och Gutierrez avslutar, hos Williams inleder Bottas, sedan kör Maldonado en dag och därefter delar de på de två avslutande dagarna.
Någon annan lineup har jag inte sett, har ni?
•••
När det gäller däcken så är det så att varje bil har max 35 set däck, P Zero, soft, medium och hard. Varje team väljer 15 set, Pirelli väljer 20. De däck som inte användes i Jerez får man ta med sig till detta testet.
•••
Red Bulls ägare Dietrich Mateschitz är säker. Sebastian Vettel stannar i stallet till 2014 det är klart. Kanske längre än så.
•••
Lewis Hamilton spöade Vettel. Jo han slog ett nytt rekord i BBC:s Top Gear körde han testet med en Suzuki Liana på 1.42,9, Vettel hade det tidigare rekordet med 1.42,9. Jenson Button (1:44.7 ), Kimi Räikkönen (1:46.1) och Mark Webber (1:47.1) var alla långsammare, men Räikkönen och Webber körde i regn.
Här är Hamiltons varv:

http://www.youtube.com/watch?v=_H2sW6VhH30

•••

Fd F1-stjärna på väg tillbaka

av Anna Andersson

Lewis Hamilton trivs inte i sin Mercedes.
Inte än.
Först måste han städa bort lite knappar på ratten.
Efter sex år hos McLaren har Lewis Hamilton vant sig vid deras rattdesign, men hos Mercedes ser det annorlunda ut. Där är det betydligt fler knappar på ratten jämfört med hur det var hos McLaren.
– Därför plockade jag bort ett par direkt, säger Hamilton till auto, motor und Sport.
Men han är inte färdig, fram till säsongsstarten ska det bli ännu färre knappar, dock kommer Nico Rosberg att behålla den rattdesign som han har haft de senaste åren – med fler knappar.
Annars har Mercedes flyttat aktiveringen av KERS från en knapp till en spak vid sidan av ratten, DRS aktiverades med en pedal förra året, men eftersom man nu bara får använda DRS inom begränsade områden på kvalet så har man tagit bort pedalen (onödig vikt) och ersatt den med en knapp.
•••
Adrian Sutil kan vara på väg tillbaka till F1. Han har varit hos Force India för att ut en sits och det finns en chans att han är tillbaka i F1 till testerna nästa vecka. Sutil lämnade stallet efter 2011 då han bland annat var inblandat i ett bråk på en bar och efteråt stod åtalad för misshandel av en av ägarna bakom det nuvarande Lotusstallet.
För övrigt hälsar Force Indias vice VD Bob Fernley att stallet inte har några ekonomiska problem och att Vijay Mallyas ekonomiska problem inte på något sätt påverkar stallet.
•••
Det har ryktats om att Fernando Alonso inte var i Jerez eftersom han hade skadat revben, men de uppgifterna dementerar Ferrari.
•••
Williams kommer med den nya bilen till Barcelona (19-22 februari). Pastor Maldonado testar den första dagen, sedan är det dags för Valtteri Bottas. Den tredje och fjärde testdagen delar förarna på, den tredje dagen inleder Maldonado och Bottas tar över efter lunch, den fjärde dagen tar finländaren det inledande passet och står vid sidan under eftermiddagen.
•••
Grattis på 23-årsdagen Charles Pic. Även den förre F1-föraren Alex Wurz fyller år i dag, 39 år.
Graham Hill skulle ha fyllt 84 år i dag, men han avled i en flygolycka 1975. Ronnie Peterson skulle ha fyllt 69 år i går.
•••
Trevlig helg, vi hörs nästa vecka då det är dags för F1-tester igen. Kul.

Hur stora problem har Ferrari?

av Anna Andersson

Har Ferrari problem i år igen?
Ligger man efter och hur långt efter är för långt efter?
Hinner man klart till säsongen ska starta den 17 mars?
Ja det är några viktiga frågor som det snackats om de senaste dagarna. Testerna i Jerez såg okej ut, den tredje dagen då Felipe Massa var snabbast. Så satte han veckans snabbaste tid, men var det en medveten satsning för att få Luca di Montezemolo att tagga ner?
Faktum är att bilen inte såg balanserad ut de första två dagarna och Pedro de la Rosas Ferraridebut minns vi mest för ett moln av rök och en trasig växellåda.
Vad tror ni om detta? J
ag har skrivit en text på sportbladet.se/motor om det och på tisdag är det dags för nya tester. Då riktar vi blickarna mot Barcelona för första gången i år (eller i alla fall när det gäller F1, Barcelona har redan bjudit på en bra fotboll där FC Barcelona är veckans lag i La Liga och i januari fick vi se en fantastisk VM-final i handboll där Spanien krossade Danmark).
•••
KC Motorgroup är det första kinesiska stall som ska köra Le Mans 24-timmarslopp. Målet är att sedan ta sig vidare till F1-
– Jag grundade KC Motorgroup med en baktanke, att bli det första kinesiska stallet i F1, säger stallchefen Paul Ip i en kommentar.
•••
Kingfisher Airline, flygbolaget som tillhör Force Indas stallchef Vijay Mallya har länge haft ekonomiska problem. I samband med Indiens GP uppmärksammades det faktum att de anställda inte hade fått betalt och polisen letade efter Mallya, han lyckades dock betala lönerna i sista minuten och han slapp undan den gången. Nu rapporterar Wall Street Journal att flygbolaget är på väg mot konkurs och arr myndigheterna har beslagtagit ett par av hans privata hus.
Frågan är vad det betyder för Force India?
Än så länge har stallet bara en förare klar, Paul di Resta, och klarar sig stallet utan Mallyas pengar?
Det ryktas om att den tyske tandläkaren Colin Kollle har ett gäng sponsorer med sig och är beredd att kliva in hos Force India. Möjligen skulle han också kunna ta med sig en andra förare (läs Adrian Sutil som har stora sponsorer som Medion och Capri Sonne och som tidigare har samarbetat med Kolles). Kolles, som föddes i Rumänien, har tidigare varit stallchef för HRT, men även haft en liknande position tidigare hos Force India som tidigare gått under namn som Midland och Spyker.

Pirelli avslöjar hemligheten

av Anna Andersson

Pirellis motorsportchef Paul Hembery var inte riktigt nöjd med testerna i Jerez.
– På grund av asfaltens kvalité så var det ingen riktigt bra referens, säger han till O Estado de S. Paulo och han har också varit kritisk i intervjuer med Autosport.
– Vi borde flytta testerna till Bahrain eller Abu Dhabi nästa år.
Nackdelen då är kostnaderna om blir betydligt höger än om man behåller testerna i Spanien.
Annars är det dags att se framåt, här Pirelli avslöjar nu vilka däck som man har valt för de inledande tävlingarna:
Australien: Supersoft (röd) och medium (vit)
Malaysia Medium (vit) och hard (orange)
Kina: Soft ( gul) och medium (vit)
Bahrain: Soft (gul) och hard (orange)
I Australien och Bahrain är det nya gummiblandningar jämfört med förra året, detta för att bilarna ska vara riktigt snabba i kvalet och sedan väljer man de hårda däcken eftersom det ofta är väldigt varmt på de båda orterna och man vill att däcken ska hålla ordentligt.
Det handlar om sex set hårda däck och fem set av den mjukare gummiblandningen per tävlingshelg, när det är vått har Pirelli Cinturato Green intermediate ( fyra set per förare) och när det regnar är det Cinturato Blue rain (tre set per förare) som gäller.
NU är det inte långt kvar. Nya tester startar tisdag nästa vecka….
•••
Caterham verkar ha lite dåligt samvete för att Heikki Kovalainen inte fick behålla sin förarplats och det ryktas om att han kan få en ny roll i stallet. Stallchef Cyril Abiteboul bekräftar för Sky Sports att man diskuterar en gemensam framtid:
– Ärligt talat så hade vi gärna haft någon med hans erfarenheter i stallet.

Som djävulen själv

av Anna Andersson

Efter de första testerna har nu Red Bulls stallchef Christian Horner tittat på vilka som är hans favoriter inför säsongen och vilka team som imponerat mest på honom.
Och det kanske något överraskande:
– Lotus och Sauber imponerade mest, säger Horner till Auto, motor und sport.
– De andra är det fortfarande svårt att bilda sig en uppfattning om.
Även i Schweiz sprids ett rykte om att Sauber kan vara årets överraskning. Enligt Blick ska Nico Hülkenberg ha sagt till sina kollegor att:
– Grabbar, den här bilen kör som djävulen själv.
Här är ett klipp från Saubers tester i Jerez:

http://www.youtube.com/watch?v=gaV73DE_zCw

•••
Williams FW35 har klarat det sista krocktestet.
•••
Heikki Kovalaninen, är det Pirellis nya testförare? Intresse finns ja i alla fall.
– Heikki är en mycket kompetent kandidat, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery.
– Han är en mycket erfaren förare och jag tror att han är de förare som passar bäst för uppgiften.
Förra säsongen var Jamie Alguersuari och Lucas di Grassi testförare för Pirelli, i år har man än så länge inte kontrakterat någon ny förare till årets säsong.
•••
Lite skvaller en tisdag när det inte händer så mycket annat:
Det har länge snackats om relationen mellan Kimi Räikkönen och hans fru, Jenni Dahlman (modell). OM att de lever två parallella liv. Hon har inte varit intresserad av motorsport utan lagt ner mer tid på sina hästar och han är allergisk mot hästar.
Nu är skilsmässan ett faktum och hon är enligt schweizisk media tillsammans med sin ridlärare Steve Guerdat som vann OS-guld i hoppning i London.

Han är för stor för sin F1:a

av Anna Andersson

Nico Hülkenberg har ett stort problem sedan han bytte Force India mot Sauber.
Hans fötter är för stora.
Ja, ni läste rätt.
Tysken är 185 cm lång, vilket är mycket för en F1-förare och han har skostorlek 43.
– Det är så trångt i cockpit, även vid pedalerna och mina tår trycker hela tiden mot den övre delen av cockpit när jag trycker ner pedalen. Vi har fått ta av en bit av gummisulan bakom hälen för att jag ska kunna få lite, lite mer plats.
Han är inte den enda som har problem med storleken. Pedro de la Rosa var inte helt nöjd efter sin första dag i en Ferrari. Han är 177 cm lång, Fernando Alonso är sju cm kortare och Felipe Massa hela 11 cm kortare.
– Jag körde väl så bekvämt som man kan göra i en bil som inte alls är byggd för din kropp, sa han efter sina 51 varv på fredagen.
Det är svårt för långa förare inom F1, det är trots allt så att man bygger bilen för att den ska vara så snabb som möjligt, inte för att den ska vara bekväm att köra;-)
•••
Pirelli skickade ut ett pressmeddelande med sina tankar efter testet och jag saxar ut lite av de intressantare grejerna ur det:
Motorsportchef Paul Hembery sammanfattning av testet:
– De fyra dagarna i Jerez, där de flesta team använde sina nya bilar, gav oss alla en bra första uppfattning om karaktären hos 2013 års däck och hur den nya konstruktionen tillsammans med nya gummiblandningar fungerar på bana. Det verkar som vi är på rätt väg och de förändringar vi ville ha är på plats: däcken är snabbare än förra årets och de har ett bredare fönster där de ger maximal prestanda. Förhållandena på Jerez var dock inte ideala med en extremt sträv asfalt – mycket strävare än förra året och värre än alla andra banor vi besöker i år – och därför är det svårt att dra riktiga slutsatser av testen. Vi fick iallafall ihop mängder av data från de hårda och mediumdäcken, däremot väldigt lite kring de mjuka och ingenting om den supermjuka blandningen. Nu ser vi fram mot de nästa två testerna i Barcelona, som kommer ge ännu en mycket värdefull möjlighet för teamen att utöka sina kunskaper om årets däck.
Andra delar ur Pirellis pressmeddelande:
• Eftersom varken banans layout eller underlagets karaktär är typisk för de banor som används i årets mästerskap var de skillnader i varvtid mellan gummiblandningarna som klockades på Jerez förmodligen inte representativa för resten av säsongen.
•Flest körda varv: Gutierrez – 252 varv; Di Resta – 240; Massa – 227.
•Vissa bilar hann med att köra uppemot 70 mil per dag, dvs lika med två kompletta GP-distanser.
•Regndäcken kom aldrig till användning eftersom inget regn föll under de fyra dagarnas tester.
•Förutom tester av bilar och däck tränade teamen depåstopp.
Andra testsiffror:
•Antal däckuppsättningar som transporterades till Jerez: 385 set, eller 1540 däck, fördelning:
Supersoft, 7 set
Soft: 49 set
Medium: 157 set
Hard: 95 set
Intermediates: 42 set
Full wets: 35 set

Totalt användes 251 uppsättningar under testerna, fördelning:
Supersoft, 3 set
Soft: 33 set
Medium: 137 set
Hard: 74 set
Intermediates: 3 set
Full wets: 1 set

Längsta stint per gummiblandning:
20 varv på den hårda blandningen
24 varv på Medium
12 varv på Soft
8 varv på Supersoft
3 varv på Intermediate
1 varv på Full Wets

Lägsta/högsta temperatur under 4 dagars tester: 3 °C (dag 3)/22 °C (dag 1)

Snabbast varvtider:

Dag 1
1. Jenson Button, McLaren: 1.18.861, däck: nya hårda däck
2. Mark Webber, Red Bull: 1.19.709, däck: nya medium
3. Romain Grosjean, Lotus: 1.19.796, däck: nya hårda

Dag 2
1. Romain Grosjean, Lotus: 1.18.218, däck: nya mjuka
2. Paul Di Resta, Force India: 1.19.003, däck: nya mjuka
3. Daniel Ricciardo, Toro Rosso: 1.19.134, däck: nya medium

Dag 3
1. Felipe Massa, Ferrari: 1.17.879, däck: nya mjuka
2. Nico Rosberg, Mercedes: 1.18.766, däck: nya medium
3. Sebastian Vettel, Red Bull: 1.19.052, däck: nya medium

Dag 4
1. Kimi Räikkönen, Lotus: 1.18.148, däck: nya mjuka
2. Jules Bianchi, Force India: 1.18.175, däck: nya mjuka
3. Sebastian Vettel, Red Bull: 1.18.565, däck: nya hårda
•••
David Coulthard och hans familj har sorg. Hans 35-åriga syster Lynsay Jackson hittades i lördags död i sitt hem. Enligt Daily Mail misstänker man att hon dog av en hjärtinfarkt.
Hon efterlämnar sin make och en dotter, tio månader gammal.
– Det är en fruktansvärd chock för oss alla. Jag tackar för det fantastiska stöd vi har fått de senaste dagarna, hälsar Coulthard i ett uttalande.

Så gick testerna i Jerez

av Anna Andersson

Så körde stallen i Jerez:

Sauber: 429 varv. Som ett urverk. Schweizarna körde klart mest, 1900 km, Nico Hülkenberg körde 177 varv och Esteban Gutierrez 252 varv på två dagar. Mexikanen körde mest av alla förarna.
Red Bull:
371 varv, Mark Webber 173, Sebastian Vettel 198, båda förarna trivdes med bilen (även om Webber tyckte att den understyrde något mycket) och de hade inga tekniska problem

McLaren 299 varv: Jenson Button hade problem med bränslepumpen den första dagen och det blev bara 37 varv, det var det enda större problemet under testet.

Ferrari: 277 varv, utan Fernando Alonso fick Felipe Massa mycket tid i bilen. Han hade också veckans snabbaste tid, 1.17,879. För Pedro de la Rosa var debuten för Ferrari däremot allt annat än lyckad. Ett problem med växellådan gjorde att det rök rejält från bakdelen av bilen och stallet fick reparera bilen. Spanjoren körde bara 51 varv under fredagen.

Lotus: 272 varv. Romain Grosjean var mycket nöjd, trots några mindre problem, däremot hade Kimi Räikkönen det lite tuffare när han körde bilen under torsdagen, då var det elektroniken som strulade. Finländaren avslutade dock med fredagens snabbaste tid. Dock de 1204 km var näst minst av alla.

Mercedes: 322 varv. Tyskarna inledde med två katastrofala dagar, Nico Rosberg och Lewis Hamilton lyckades bara köra 29 varv på de två första dagarna. På torsdagen däremot lyckades Rosberg köra 148 varv, Hamilton körde 145 på fredagen (det var respektive dags flitigaste förare).

Force India: 357 varv. Tre förare körde under de fyra dagarna, Paul di Resta körde under alla fyra och det var han den enda föraren i fältet att göra.

Williams: 333 varv. Enda stallet som körde med fjolårets bil, man testade dock ett par delar till den nya bilen, bland annat framvinge och ett nytt avgassystem.

Toro Rosso: 330 varv: En röd flagga för Daniel Ricciardo den första dagen, annars hade Red Bulls systerteam inga tekniska problem alls.

Caterham: 318 varv: 1408 testkilometer, fler än McLaren, Ferrari och Lotus. Det var ett bra resultat för Charles Pic och Giedo van der Garde.
Marussia: 220 varv
De båda debutanterna Max Chilton (29 varv, problem med hjulupphängningen) och Luis Razia (31 varv, problem med motorn) hade en tung start, men från och med torsdag fick de mer tid på banan.
•••
Jules Bianchi hade den näst snabbaste tiden i går: Outlap – 1:18.175 – 1:25.830 – 1:19.143 – Inlap. Med mjuka däck.
Även Kimi Räikkönen hade mjuka däck när han satte dagens snabbaste tid, 1:18.148. Det var tre tiondelar långsammare än veckans snabbaste tid satt av Ferraris Felipe Massa.
•••
Första smakprovet inför säsongen. Vilka är era tankar?

Ferrarin står i ett moln av rök

av Anna Andersson

Sista dagens tester har startat i Jerez. Vi har Lewis Hamilton, Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen på banan – eller inte just nu eftersom Pedro de La Rosa har blivit stående mellan kurva sju och åtta och det ryker ur den bakre delen av bilen.
Det gör att det just nu, klockan 10.18, är röd flagg.
Men om vi sammanfattar de tre dagarna, vad har vi sett så här långt?
Jo en Red Bull som verkar tillförlitlig och som Mark Webber anser understyr lite, men som Sebastian Vettel känner sig bekväm i och båda två är överens om att bilen är bättre än fjolårets.
En Lotus som Romain Grosjean var mycket nöjd med, medan Kimi Räikkönen under den tredje dagen hade vissa problem med elektroniken och med sitsen. Dock känner sig mästaren från 2007 mer bekväm i teamet nu än för ett år sedan när han gjorde comeback.
För Mercedes var det en tung inledning med bara 29 varv på två dagar, men den tredje dagen drog Nico Rosberg i med ett personligt rekord och 148 varv. Det känns som om man hann ta igen en del av det arbetet man missade under inledningen. Vi får se vad Hamilton lyckas med i dag.
När det gäller McLaren satte Jenson Button en mycket imponerande tid den första dagen, han körde på 1.18,8 med hårda däck, på en smutsig bana och med en ny bil. Även Felipe Massa, som körde veckans snabbaste varv i går, tycker att den tiden var riktigt stark och sa att han själv inte försökte göra en så snabb tid och om han hade försökt så hade han säkerligen inte klarat det.
Button har för övrigt bytt bilen mot cykeln.

•••
Har du några minuter över och vill kolla på både stillbilder och rörliga bilder från Jerez kan du göra det här:

•••
Klockan 10.27 – Den skadade F138 är i garaget och ljuset är grönt igen.

På återhörande

Räikkönens premiär 2013

av Anna Andersson

Halvtid och dags för förarbyte hos många av stallen.
Här är dagens förare:
Lotus: Kimi Räikkönen. Romain Grosjean hade gårdagens och testets snabbaste tid med 1.18,218. Han körde 149 varv.
R ed Bull: Världsmästaren är tillbaka. Sebastian Vettel tar över efter MArk Webber som körde 174 varv, snabbast var 1.19,338
Sauber: Esteban Gutierrez debuterar. Nico Hülkenberg körde på 1.19,502, totalt 149 varv
Williams: Valtteri Bottas debuterar. Williams kör med fjolårsbilen och PAstor Maldonado hann med 155 varv.
Toro Rosso: Jean-Eric Vergne ersätter Daniel Ricciardo som körde på 1:19,134 , 153 varv
Caterham: Charles Pic tar över efter Giedo van der Garde som körde 152 varv.
McLaren och Mercedes alternerar och Jenson Button kör i dag, han körde även första dagen. Hos Mercedes är det likadant och i dag kör Nico Rosberg igen. Den strategin har även Marussia. I dga kör Max Chilton
Hos Force India fortsätter man att dela av dagen. James Rossiter inleder, efter lunch kör Paul di Resta. I morgon avslutar Jules Bianchi.
Hos Ferrari kör Felipe Massa för tredje dagen i rad, i morgon får Pedro de la Rosa testa bilen. Fernando Alonso är som bekant inne i en hård träningsperiod.

•••
Kort fakta om däcken som har en viktig roll i Jerez:
På Jerez får varje bil max 35 uppsättningar av Pirelli P Zero i gummiblandningarna mjuk, hård och medium tillsammans med våt- och Intermediatedäcken Cinturato om det skulle regna. Blandningen Supersoft kommer inte att användas eftersom banan inte passar för detta däck.
Teamen har totalt max 100 set däck per bil att använda under årets tester och teamen väljer själva hur gummiblandningarna skall utnyttjas.
•••
Force Indias James Rossiter missade en inbromsning i depån och körde på en mekaniker. Han skadades lindrigt, fick flera blåmärken och var väldigt chockad efteråt. Rossiter kunde dock fortsätta sina tester, efter lunch byter han mot Paul di Resta.

Sida 274 av 390