Se Hamiltons krasch

av Anna Andersson

Lewis Hamilton hade antagligen hoppats på en något annorlunda premiär för Mercedes.
Men nu satt han i däckstapeln efter bara 15 varv.
Tungt för Mercedes son återigen fick avsluta dagen före lunch och som nu har kört 19 varv på två dagar.
Det är allt annat än bra. Det är en mardröm.
Här har du bilder från kraschen ( dock är kommentarerna på spanska)

http://www.youtube.com/watch?v=waLwFmZIlt4

Även för Luiz Razzia var det en kort dag. Hans Marussia hade motorproblem och det lyckades man inte lösa i tid för att han skulle kunna komma tillbaka ut på banan.
•••
Kimi Räikkönen tar över efter Romain Grosjean i morgon. Det blir spännande att se. Lotus har sett bra ut under testerna, även om vi inte ska dra några större växlar efter de två första dagarna. Nu handlar det mest om att få den egna datan från vindtunneln att bli bekräftad när bilen kör på banan, lära känna bilen och samtidigt inte avslöja några hemligheter. Grosjean berättar att Kimi kommer att jobba mycket med förståelsen för däcken de kommande dagarna:
– Vi använde oss av mjuka, medium och hårda däck och vi har ännu inte hundraprocentig koll på vilka skillnaden är mellan de olika typerna, men vi har en känsla för det. Kimi Ska jobba vidare med det så vi har en bättre koll på det när i kommer till Barcelona. Det är inte helt enkelt att förstå allt när det gäller bilen och däcken än, men vi jobbar på det.
•••
Force India lät James Rossiter köra, det var första F1-testet sedan han körde för Super Aguri 2008.
•••
För er som undrar var Fernando Alonso är så kör han fysträning och testar först i Barcelona. Felipe Massa hade åttonde bästa tid i dag.

Hamiltons krasch i Jerez

av Anna Andersson

Tester i Jerez, årets första.
Vad kan vi egentligen förvänta oss?
De här testerna handlar väldigt mycket om att just lära känna bilarna, de är helt nya, aldrig körts på banan tidigare och stallen måste se att all den information som man har fått från testerna i vindtunneln stämmer med det som händer på banan. Det var ett av de stora problemen för Ferrari förra året, den data man hade med sig till testerna stämde inte alls när man väl tog ut bilen på banan och et tog stallet nästan en månad innan man kom ikapp.
Sedan gäller det att testa tillförlitligheten på bilarna, se att grejerna matchar varandra och först efter det kan man börja ta nästa steg. Dessutom handlar det mycket om att förstå däcken, som också de är nya för säsongen. Pirelli har i år P Zero för torrt väder och Cinturato för regn. Totalt sett handlar det om mjukare gummiblandningar och det är en större skillnad mellan de hårda (som i år märks med orange färgkod) och mjuka däcken.
•••
I går fick Mercedes Nico Rosberg parkera sedan hans bil fått tekniska problem. I dag var det Lewis Hamilon som hade problem. Han hade den näst snabbaste tiden när han kraschade efter 15 varv. Han tappade kontrollen över bilen efter kurva sex, körde ut i gruset och kraschade in i en däckstapel. Han klarade sig utan skador, men bilen hade stora skador på frontpartiet och det är i nuläget osäkert när och om han kan köra vidare i dag.
•••
Jenson Button var snabbast i går med sin McLaren, trots att han hade problem med bränslepumpen. Här är en snutt med hans kommentarer från den första dagen i bilen:

http://www.youtube.com/watch?v=ceAUQQI0AyM

•••
Vi har ju snackat om att Williams är det enda stallet som inte har den nya bilen, men de har med sig en ny nos, en ny framvinge och en ny bakvinge. Till nästa test kommer den mellersta biten och man kan göra sin systemcheck på den nya bilen. Med andra ord är det inte hela världen för Valtteri Bottas och Pastor Maldonado.
•••
Caterhams avgasrör var annars den stora snackisen efter första dagen och konkurrenterna är inte helt säkra på att det är helt okej:
– Det finns någonting i det paketet som inte bör se ut så i Melbourne, om du frågar efter min åsikt, säger Lotus James Allison till motorsportmagazin.
•••
Enligt Nico Hülkenberg som kört med Williams, Force India och nu Sauber så är motorerna från Mercedes och Ferrari klart bättre än dem från Cosworth som han hade under sin tid med Williams.
•••
Här är förarna som kör i dag:
Red Bull Racing
Mark Webber

Scuderia Ferrari
Felipe Massa

McLaren
Sergio Pérez

Lotus F1 Team
Romain Grosjean

Mercedes AMG F1 Team
Lewis Hamilton

Sauber F1 Team
Nico Hülkenberg

Force India F1 Team
Förmiddag: Paul di Resta
Eftermiddag: James Rossiter

Williams F1 Team (bilen är från 2012)
Pastor Maldonado

Scuderia Toro Rosso
Daniel Ricciardo

Caterham F1 Team
Giedo van der Garde

Marussia F1 Team
Luiz Razia

•••
Bruno Senna byter till WEC. Han ska köra för Aston Martin och kommer bland annat till start i Le Mans 24-timmarslopp.

– Tiden överraskade mig

av Anna Andersson

F1-säsongen är igång. Den första testdagen i Jerez är över och vi har ett alla stallens bilar, utom Williams som presenterar sin den 19 februari och fortfarande kör med fjolårets bil.
För McLaren inleddes säsongen med dagens snabbaste tid, men också med ett problem – bränslepumpen. Det var samma problem som i Abu Dhabi, trots att pumpen var helt ny. Det positiva är att man hittade problemet, löste det och kom tillbaka. Button, körde på hårda däck när han satte sin tid, men även hans näst bästa tid hade varit dagens bästa.
– Ärligt talat var jag överraskad när jag såg tiden, men den betyder ingenting, kommenterade Button dagens insats.
Hans tid var ungefär en sekund snabbare än den som Kimi Räikkönen körde på för ett år sedan, men det behöver inte bero på bilen det kan lika gärna bero på de nya däcken. Vi får avvakta och se lite vad tiderna säger framöver.
•••
För Mercedes så blev det platt fall igen. Ett elfel och bara 14 varv för Nico Rosberg.
Inte riktigt vad tyskarna hade hoppats på.
•••
Hos Ferrari har Fernando Alonso fått ledigt. Han fokuserar på fysträning när Felipe Massa och Pedro de la Rosa testar bilen.
– Jag vet inte varför han inte är här. Jag har inte pratat med honom, sa Massa när han fick frågan om varför VM-tvåan inte var på plats.
Själv var Massa först ut och han var nöjd:
– Det var helt klart en lättnad när jag såg att vi i är inte hade förlorat lite mycket tid inför säsongen som förra året, 2012 fick vi nästan lägga en hel månad bara på att lösa problemen, sa Massa efter testet.
– Vi är på rätt väg det är en enorm skillnad jämfört med 2012. Nu måste vi lära känna bilen så att den är färdig till premiären i Australien
•••
Hos Red Bull inledde Mark Webber säsongen, precis som förra året. Han tyckte att bilen understyrde lite för mycket.
– Den här bilen är ingen större skillnad från den tidigare. De tidigare åren har vi haft regeländringar, men i år känns det ungefär som ifjol, säger han.
– Vi håller på lite med framvingen, men jag kände mig ändå rätt bekväm i bilen
•••
Så här många varv körde killarna i dag:
Di Resta (89) – Maldonado (84) – Hülkenberg (79) – Webber (73) – Ricciardo (70) – Van der Garde (64) – Massa (64) – Grosjean (54) – Button (37) – Chilton (29) – Rosberg (14)
•••
Det blir vara 19 lopp i år. Tävlingskalendern är spikad.
•••
Här kan du förresten se en film om Red Bulls framgångssaga:

•••
Skönt det är igång, spännande att följa första dagen, nu ser jag fram emot morgondagen. Vi hörs – hoppas jag.
Härligt att ni är så pigga på att diskutera igen.

RB9 – Vettels nya dominant?

av Anna Andersson

Så har även Red Bull presenterat sin bil och budskapet är rätt enkelt.
Stallet vill behålla båda titlarna i sitt prisskåp även 2013.
Men det har varit tufft att utveckla bilen eftersom man fram till det näst sista loppet och samtidigt var tvungna att arbeta med årets bil. I år kommer det att vara ännu tuffare, till nästa säsong kommer det stora förändringar och exempelvis Ferrari har valt att ha två olika team som arbetar med årets bil och nästa års bil. Hos Red Bull kommer arbetet däremot att ske parallellt.
– Jag är rätt övertygad om att det kommer att bli en ständig kamp för alla stallen. VI har begränsade resurser, därför kan vi inte göra allt. Ser man på det kommande året och sedan på det som gäller 2014, ja det kräver att vi tar ett antal svåra beslut, säger Adrian Newey i en kommentar.
– Det kommer att vara en svår balansgång och beroende på hur ett stall lyckas 2013 kommer det också att ta beslut. De stall som känner att de är med i kampen om titeln kommer att satsa på det, de andra som inte längre har någon chans på titeln kommer troligen att göra andra prioriteringar.
Men nu ska vi kika på årets bil och vid en första anblick så slås man av att färgerna är betydligt starkare och att det finns violetta inslag i lacken. Annars så handlar det om en vidareutveckling av fjolårets bil, med coanda.
– Vi har lagt mest kraft på att utveckla RB8, erkänner Newey.
Här är en film från tillverkningen av Red Bulls RB9:

http://www.youtube.com/watch?v=0V5spjAtfhs

För övrigt var det faktiskt fotoförbud under lanseringen av bilen. Extra snyggt med tanke på att Vettel själv tog upp sin smartphone och plåtade…
•••
I lördags presenterade Sauber sin bil och jag har sett många kommentarer om att det är en grå mus och inte längre någon silverfärgad stjärna.
Döm själva:

http://www.youtube.com/watch?v=PLfV3e6TbVM

Bilen är även den en utveckling av fjolårets bil, som var en av överraskningarna 2012. Bakom ratten sitter i år Nico Hülkenberg, tysken som länge ansetts vara mycket talangfull, men inte fått det stora genombrottet. Hans nye kollega är en rookie, Estaban Gutierrez, från Mexico som var testförare i stallet förra säsongen.
•••
Nu har ni sett alla de ”stora” stallens bilar. Så vad tycker ni? Hur går tankarna?

Alonsos egna ord om 2013

av Anna Andersson

Nu är Ferraris nya bil presenterad. Stefano Domenicali vill är noga med att påpeka att den bil som presenteras nu inte kommer att stå på startlinjen i Australien. Den kommer att förändras mycket under och efter testerna, han säger att varje detalj är bättre ä vad den var förra året och att det är nyckeln till säsongen.
Stallet har jobbat hårt med tillförlitligheten när det gäller KERS, elektroniken och motorn. Man har gjort förändringar i avgassystemet, modifierat luftinsläppet som sitter på den övre delen cockpit och förändrat sidepodsen.
– Den största skillnaden mot fjolåret är annars den främre hjulupphängningen, men även den bakre hjulupphängningen är helt ny, säger Simone Resta, projektledare för F138,
Annars kan du själv höra Fernando Alonso prata om 2013, anledningen till att han inte är med på testerna, vilka han ser som konkurrenter och så vidare.

Här är Felipe Massas synpunkter inför 2013:

Videon med Felipe tar ungefär två och en halv minut, intervjun med Alonso är ungefär tre minuter lång.
•••
Vad tycker ni om bilarna som presenterats hittills, vilken är snyggast?
Vilken känns mest spännande?
Det vore roligt om vi kunde få igång en diskussion om säsongen redan nu.
•••
Force India presenterade också sin bil i går. Här är deras presentation:

Än så länge är Paul di Resta den enda föraren hos Force India. Stallet menar att de har ett antal kandidater till den sista platsen och att det inte är någon brådska med att skriva kontrakt med någon än. Det är för övrigt den sista förarplatsen som är kvar eftersom Guide van der Garde presenterades som Caterhams andra förare nu under kvällen
•••
Vill du höra Sergio Perez prata om hans första tid hos McLaren gör du det här:

Under lördagen är det Saubers tur att presentera sin bil och på söndag visar Red Bull upp sin.
Trevlig helg!

Första bilderna på Ferraris nya F138

av Anna Andersson

I går var det McLarens ur att presentera sin bil. Jenson Button var precis som vanligt väldigt positiv inför säsongen. Han pratade om att årets bil är den bästa och att hans mål är att ta sin andra VM-titel.
Men det var inga stora nyheter.
Så har han sagt vid varje presentation med McLaren så länge jag kan minnas….
Utifrån sett var det inga större förändringar, även om man bytt system när det gäller hjulupphängningen från pushrod till pullrod (pullroadsen är näst intill vågräta) och förra året var det bara Ferrari som hade den lösningen. Ser man till vingarna på sidepodsen är de nättare än förra årets version, men enligt Button har det skett en enorm förändring under chassit.
Annars var de stora snackisen att Paddy Lowe inte var på plats, men enligt Martin Whitmarsh så kommer han att stanna i stallet… Vi får se. Inom F1 är inget skrivet i sten.
Här kan ni själva se lounchen:

•••
De första bilderna på Ferraris nya bil har dykt upp. Här kommer de:

http://www.youtube.com/watch?v=wJoqkaqjb3E

Stefano Domenicali gjorde klart att årets bil är en utveckling av förra årets bil och att den bil som nu visades upp i Maranello inte kommer att ha så väldigt många likheter med den som står på startlinjen i Australien om ungefär sex veckor. Det som dock är nytt och som kommer att finnas kvar är den nya lackeringen av bilen, en svart linje längs med underredet och även en vit horisontell linje som följer bilen.
– Vårt mål är att vara snabba redan under inledningen av säsongen. Vi måste ge våra förare en bil som kan vara med och slåss om segern redan i Australien, säger Domenicali.
– Vårt mål med årets säsong är att föra vår historia vidare och köra in ännu fler segrar.
Han ville inte prata om VM-titeln det gjorde däremot president Luca di Montezemolo.

Mer om Ferraris satsning kan ni läsa i tidningen i morgon.

Nu är det dags att arbeta lite för papperstidningen. Annas Motor på lördagar som vanligt.

McLaren avslöjar hemligheter

av Anna Andersson

I morgon presenterar Ferrari sin bil, F138, men redan nu finns det såklart en massa rykten om bilen, bland annat skriver Gazzetta dello Sport att bilen har en passiv DRS, precis som Lotus och att underredet påminner mycket om Red Bulls bil.
Imorgon lär vi få veta mer.
Redan i dag är det dags för McLaren att presentera sin bil, du kan följa presentationen på McLarens youtubekanal. Start kl 12.00

•••
Christian Horner har förlängt sitt kontrakt som stallchef för Red Bull.
•••
Det blir F1 på Nürburgring 2013.
Det är nu klart att ett lopp avgörs där den 7 juli, dock är det inte klart om det blir Tysklands GP eller Europas GP.
•••
Marussia satsar på två nykomlingar 2013, Max Chilton har varit klar en längre tid och nu är det klart att Luiz Razia tar den andra platsen.
Marussia hade ett kontrakt med Timo Glock, men för att överleva finansiellt så tvingades man bryta det och istället ta in en förare med starka finansiärer.
Det betyder att stallet nu ställer upp med två förare som aldrig kört ett GP-lopp.

Namnet på Ferraris nya är klart

av Anna Andersson

Nej det är för sent.
Bernie Ecclestone tror inte att det blir ett 12:e stall nästa år i alla fall.
– Jag har pratat med dem och bett dem att kontakta FIA för att få en F1-plats. De vill köpa loss allt från HRT, starta upp ett företag och sedan släppas in, men jag tror inte att det blir så. Det är lite för sent. Kanske till nästa säsong, säger Ecclestone enligt AP.
•••
Det har ryktats om att Christian Horner varit hos Ferrari och att han är aktuell som ny stallchef, men enligt frispråkige Helmut Marko tänker Red Bull behålla sin stallchef.
– Han har kontrakt till 2017, säger motorsportkonsulent Marko till Sport Bild.
•••
Nästa vecka inleds testerna, men Force India har bara klart med en förare. Det gör att Adrian Sutil hoppas på att få testa den andra bilen. Även hos Caterham saknas det en förare.
•••
På fredag presenteras Fernando Alonsos nya arbetsverktyg. Benämningen är F138, enligt Ferrari är namnet en kombination av antalet cylindrar och året 2013.

Nordamerikanskt team till F1?

av Anna Andersson

HRT har lämnat F1 och allt tydde på att det bara skulle bli 22 bilar på startlinjen i år.
Men fortfarande finns chansen till ett större startfält.
Det kan nämligen bli en nordamerikansk satsning på F1 redan i år.
Det är en grupp amerikanska och kanadensiska investerare som är intresserade av att köpa HRT, enligt Autosport vill Scorpion Group köpa HRT och köra med en bil som passerats på fjolårets HRT:a. Den ska byggas i Storbritannien, Coswoth ska leverera motorn och Williams växellådan.
Egentligen är ju startfältet för 2013 redan klart och tidsfristen för nya team har gått ut, men tydligen ska Bernie Ecclestone ha skrivit ett brev till investerarna där det står:
”Har ni köpt HRT? Har ni gjort det skulle FIA godkänna er.”
Detta känns ändå som ett ganska löst rykte, tiden borde ha runnit ut för 2013. Basen hos F112 från förra året känns inte som någonting att bygga vidare på med kort varsel. Den var klart sist och till nästa år kommer det ändå ett nytt reglemente som gör att man måste tänka om och tänka nytt.
Att samtidigt uppdatera en bil som är långt efter och bygga en helt ny till nästa år verkar vara en näst intill omöjlig uppgift för ett nytt stall.
•••
Eric Boullier tror att han och Lotus kan behålla James Allison, detta trots att McLaren lockar.
•••
Jackie Stewart kritiserar sin landsman. Han kan inte förstå varför Lewis Hamilton bytte till Mercedes.
– Hade jag varit Lewis hade jag aldrig lämnat McLaren, säger den förre världsmästaren till Daily Mail.
– Men han är 28 år och borde veta vad han gör.
Dessutom kritiserar Stewart Hamiltons livsstil:
–  Man måste passa sig så att man inte uppfylls av sig själv, sin egen storhet och sin fritid. Han får inte tappa fokus, det måste han ha i bakhuvudet hela tiden.
•••
I Tyskland träter man vidare om vem som ska arrangera landets GP till sommaren, Nürburgring vill göra det, men har ekonomiska problem. Hockenheim erbjuder sina tjänster
•••
I morgon står McLarens presentation på tur. Ferrari följer upp på fredag.

Här är Kimis nya monster

av Anna Andersson

I går var Lotus först ut med att presentera sin bil. Det mest iögonfallande var de röda delarna på sidan av bilen, men under skalet ska det finnas en hel del förändringar och förbättringar.
I alla fall om vi litar på Lotus.
Bilen är utrustad med en passiv dubbel DRS och med Coanda, något som man arbetade mycket med under förra säsongen.
– Vår E20 visade sig vara en effektiv bil så nog finns det anledning att ha förväntningar på E21:an, säger teknikchef James Allison i ett pressmeddelande.
Här är lite bilder från bilen:

http://www.youtube.com/watch?v=ZLd2CQIVkyw

Självklart får ni också rörliga bilder från presentationen:

http://www.youtube.com/watch?v=-MWqk2sRV_k

Davide Valsechhi som vann GP2 förra året fick en plats som tredjeförare, men et innebär ingen garanti för att han ska få köra några fredagsträningar.Även Jermoe d´Ambrosio och Nicholas Prost ingår i teamet av utvecklingsförare.
Nästa team ut att visa bilen är McLaren, som har sin presentation på torsdag, tätt följd av Ferraris visning på fredag.

Sida 275 av 390