I kväll inleds F1-säsongen 2013

av Anna Andersson

Nu är det dags.
F1-säsongen 2013 startar och den gör det med en spännande presentation: Lotus är först ut att visa årets bil.
E21 heter den och målet är att vara med i toppen direkt.
– Jag bliv väldigt glad om vi kan vara med och konkurrera om platser i toppen direkt, precis som vi gjorde förra året. Båda förarna är i form och förhoppningsvis så kör de hem bättre resultat än vad de gjorde för ett år sedan, säger stalchef Eric Boullier.
•••
Det sägs att Ferrari gör som Williams och hoppar över den där omtalade knicken på fronten som var så speciell förra året. Enligt spanska medier så blir det även mindre sidepods än förra året, när det gäller avgasröret väljer man, precis som flera konkurrenter det röret som kallas för Coanda.
Men den bil som presenteras lär inte ha så väldigt många likheter med den som står på starlinjen i Australien, det finns uppgifter som säger att Ferrari väljer att varken presentera den nya framvingen eller den nya bakvingen för att inte riskera att konkurrenterna snor några idéer.
Så lär också deras motståndare göra.
Nya bilar presenteras, men de görs också om rejält den kommande månaden.

•••

Datumen att hålla koll på 2013:
F1-presentationerna 2013:
28 januari: Lotus
31 januari: McLaren
1 Februari: Ferrari, Force India
2 februari: Sauber
3: Februari: Red Bull
4 februari: Mercedes, Toro Rosso
5 februari: Caterham
19 februari: Williams
Fotnot: Marussia har ännu inte meddelat när den nya bilen ska presenteras, HRT lämnade F1 efter förra säsongen.

Testerna inför 2013:
5-8 februari: Jerez, Spanien
19-22 februari: Barcelona, Spanien
28 februari – 3 mars: Barcelona, Spanien

17 mars: F1-premiär i Australien.

Alonso missar F1-test

av Anna Andersson

Det händer massor bakom kulisserna nu, inte på förarmarknaden men väl när det gäller andra nyförvärv. Enligt Bild har Mercedes erbjudit Paddy Lowe en miljon euro.
Lämnar han sägs James Allison överge Lotus för McLaren.
Det har också snackats om att Ross Brawn kan tvingas lämna Mercedes. Själv dementerar han det ryktet och Lewis Hamilton säger också att han är övertygad om att Brawn som vunnit VM med Benetton, Ferrari och Brawn GP kommer att vara kvar i stallet.
En spännande tid med andra ord.
•••
Hade du tänkt kolla in Fernando Alonso under det första F1-testet i Jerez, nästa vecka?
Då kommer du att bli besviken.
Han ska inte köra där. Han lämnar ingenting åt slumpen i år och satsar först på att träna upp fysiken och kommer att testa de nya Ferrarin vid det andra testet i Barcelona (19-22 februari).
I Jerez så sitter Felipe Massa och den nya testförare Pedro de la Rosa bakom ratten.
•••
Även om BMW ännu inte har bekräftat övergången så sägs det vara klart att Timo Glock kör DTM 2013, kontraktet är över tre säsonger.
Därmed är det nästa F1-förare som ska testa serien, den här gången handlar det dock inte om en PR-värvning som när Mika Häkkinen, David Coulthard och Ralf Schumacher gled runt i Tyskland. Glock är en väl ansedd förare både bland F1-stallen och de andra förarna och han hoppas på att ta sig tillbaka till F1 och för att göra det måste han prestera i Tyskland så gissa om han är motiverad.
Även Robert Kubica kan hamna i Tyskland. Han var nöjd efter sitt test med Mercedes och nu ska stallet analysera hans insats. Dock hade han vissa problem med vädret och stördes en del av regnet. Totalt hann han med 114 varv.

Datumen DU behöver ha koll på

av Anna Andersson

Nu börjar det närma sig. Snart är det dags att få se årets första F1:or och här kommer en lista på de aktuella presentationsdatumen:

28 januari – Lotus, Enstone, Storbritannien
31 januari – McLaren, Storbritannien
1 februari – Ferrari, Maranello, Italien
1 februari – Force India, Silverstone, Storbritannien
2 februari – Sauber, Hinwil Schweiz
3 februari – Red Bull, Milton Keynes, Storbritannien
4 februari – Mercedes, Jerez, Spanien
4 februari – Toro Rosso, Jerez, Spanien
5 februari – Caterham, Jerez, Spanien
19 februari – Williams, Barcelona, Spanien
•••
Lotus sänder sin presentation på YouTube kl 20.15.
•••
Hos Sauber är Nico Hülkenberg först ut att testa, hos McLaren Jenson Button, hos Lotus Romain Grosjean och hos Red Bull Mark Webber.
•••
Enligt spanska Marca har Valencias en gång så glamourösa stadsbana redan nu börjat förfalla och det lär troligen inte bli några fler F1-lopp där. Det senaste avgjordes i juni förra året och Fernando Alonso vann på hemmaplan.

Därför blir 2013 mer spännande än 2012

av Anna Andersson

I dag har Pirelli presenterat F1-däcken för 2013 och det är intressant information som når oss – Pirelli vill göra det ännu svårare att välja rätt däck och öka spänningen i racen. Däcken har blivit mjukare och de kommer att slitas snabbare så att det blir minst två däckbyten per race, det i sin tur ska öppna för olika strategier under loppet. Jämfört med förra året är däcken också snabbare, det kan handla om en halv sekund per varv och i jämförelse är årets hårda version lika mjuk som mediumvarianten från 2012
En annan förändring är att de hårda däcken numera har en orange markering och inte en silverfärgad som den varit tidigare. Många åskådare har klagat och tyckt att det har varit svårt att skilja de hårda däcken från mediumdäcken som har haft en vit markering.
Överlag har man sett över färgerna och gjort dem klarare för att underlätta för publiken på plats och framför TV:n.
– Målet är att hela tiden ställa både förare och stall inför nya utmaningar. Dessutom vill vi vara säkra på att alla team har samma förutsättningar och möjligheter när det handlar om däcken. Förra året var fantastiskt eftersom vi hade sju olika segrare i de sju första loppen, säger Pirrelis motorpsortchef Paul Hembery i samband med presentationen.
– Men efter varje lopp så hade stallen samlat in mer och mer information och de lärde känna däcken allt bättre. Det resulterade i att det var färre dueller under de sista loppen och ibland var det bara ett enda depåstopp. Det fenomenet såg vi redan 2011 och många fans har varit besvikna. Även flera stall har bett oss att vidareutveckla däcken för att erbjuda dem nya utmaningar.
Hos Pirelli behåller man Lucas di Grassi och Jamie Alguersuari som testförare och behåller sin Renault R30 eftersom det inte är så många regeländringar till årets säsong.
•••
Vad har ni för tankar kring däcken 2013?
•••
Hetaste snackisen just nu är att Christian Horner var på besök hos Ferrari i slutet av förra året. Han ska ha haft ett mäte med Luca di Montezemolo och personalchefen i Maranello.
Vad mötet handlade om?
En gissning är väl att Ferrari är intresserade av Horner – gärna i kombipack med Adrian Newey som stallet länge har velat ha.
Går det att ta tre och betala för två – och få Sebastian Vettel med på samma kvitto?

•••
Kan det klassiska premiärloppet i Australien vara i fara? Australiens GP gjorde en förlust på 57 miljoner dollar förra året och nu vill Melbourne bara förlänga sitt kontrakt om man får ett bättre erbjudande.
•••
Precis som förra året är det Mark Webber är först ut att köra Red Bulls nya bil. Han inleder testerna för stallet den femte och sjätte februari. Därefter tar den tredubbla mästaren Sebastian Vettel över.

Mercedes värvar vidare – från Wiliams och McLaren

av Anna Andersson

I går kallade jag Toto Wolffs övergång till Mercedes för ett rykte. I dag är det ett faktum.
Han lämnar Williams styrelse för att bli VD för Mercedes F1-stall. Han behåller dock sina 15 procent av aktierna i Williams och han köper 30 procent av aktierna till Mercedes f1 stall.
Niki Lauda, som är ny styrelseordförande, köper tio. Därmed har Daimler kvar 60 procent av aktieinnehavet och Wolff/Lauda köper de aktier som Aabar sålde i november 2012.
Det betyder också att vi nu har två österrikare i toppen av Mercedes…
Nu snackas det om att även McLarens teknikchef Paddy Lowe är på väg till Mercedes. Han har arbetat hos McLaren i 30 år, men sägs vid sidan av Hamilton vara tyskarnas andra förvärv från den tidigare samarbetspartnern.
•••
Timo Glock testar för BMW:s DTM-team i Valencia.
•••
Mark Webbers tävlingsingenjör Ciaron Pilbeam byter till Lotus, Webber ska istället arbeta med Simon Rennie (som fram till 2004 arbetade för Renault som Lotus tidigare hette).

Erfaren förare får sparken – ersätts av betalförare

av Anna Andersson

Marussia försökte att hålla sitt F1-stall vid liv med en betalförare och en erfaren F1-förare, men verkligheten kom ikapp dem också.
Trots att Timo Glock har kontrakt så tvingas han lämna för att säkra stallets ekonomiska framtid.
Jag tycker det är en skrämmande utveckling. Fler och fler team behöver ta hjälp av förares privata sponsorer och det är allt färre talanger som får chansen. Har du pengar får du chansen, annars inte.
Den enda chansen att köra till sig en F1-plats är att ta den väg som Sebastian Vettel eller Lewis Hamilton har gjort, via stallens ungdomssatsningar där talangen får tid att blomma upp. Däremot är det tveksamt om en sådan förartalang som Kimi Räikkönen får chansen ingen.
Han som upptäcktes som rådiamant av Peter Sauber och sedan har han blivit en av de riktigt stora profilerna inom motorsporten. Hade Sauber då varit beroende av pengar från Mexiko hade han knappast kunnat satsa på ett sådant oslipat material och vi hade knappast fått se en finländare köra hem en VM-titel till Ferrari 2007 och göra en makalös comeback med Lotus 2012.
En annan intressant nyhet är att Toto Wolff som tar över efter Norbert Haug som sportchef hos Mercedes. Österrikaren som själv varit racerförare han äger15 procent av Williams F1 där han varit medlem i styrelsen och är även manager åt Valtteri Bottas. DEssutom är hans fru Sussie testförare i stallet.
Han lämnar nu sina åtaganden hos Williams, men han behåller sin aktiepost.
Enligt uppgifter i Tyskland kommer han att köpa en del av en de aktier som Aabar sålde till Daimler i slutet av förra året, men ingen av parterna vill kommentera ryktena.

Alonso vill ha färre lopp – Massa ville lägga av

av Anna Andersson

Ferrari har haft sitt årliga Wroom event och det var en del spännande saker som hände och som vi absolut kan ta och diskutera.
Fernando Alonso förväntar sig en betydligt bättre start på säsongen än 2012 då Ferrari hade enorma problem eftersom vindtunneln gam stallet resultat som sedan inte alls stämde överens med vad som hände på banan. Nu har Ferrari flyttat sitt arbete i Vindtunneln till Toyotas gamla lokaler i Köln och renoverar sin egen anläggning.
– Jag ser med tillförsikt fram mot säsongen. Absolut. Det är inga större regeländringar på gång när det gäller aerodynamiken och förra vintern flyttade vi på avgasröret jämfört med 2011 och det tog lite tid innan vi hittade rätt med bilen, säger Fernando Alonso.
– DE är klart att vi kan vara snabbare eller långsammare än de andra, men vi kan inte vara mellan 1,5 och 2 sekunder långsammare än de andra. Fjolåret var ett bottenrekord. Det är nog omöjligt att vara sämre än vad vi var förra året och därför är jag positiv nu.
Dock vill han hellre ha färre lopp än de 20 som det är i dag, han vill hellre ha fler tester.
Felipe Massa berättade att han funderade på att lägga av 2012.
– Jag tänkte att jag kanske är slut, att jag borde lägga av, säger han till BBC.
– Jag visste inte vad som skulle hända och det var mycket som pågick i min hjärna.
Han bestämde sig för att ta hjälp av en psykolog.
– Det var bara början, sedan kunde jag själv ändra den inriktning jag hade och förändra mitt arbete och mina tankar. Det var som en egen träning.
Nu har han kontrakt i en säsong till…Vad tror ni. Hur går det för Felipe Massa 2013?
•••
Fernando Alonsos exfru ska tävla för Spanien i Eurovision Song Contest i Sverige.
•••
Enligt Sergio Perez är Nico Rosberg snabbare än Sebastian Vettel.
Har han rätt?
•••
Williams F1:a hinner inte bli klar till det första testet den 5-8 januari. Då ska man köra med den gamla bilen och testa nya komponenter för att sedan presentera den nya bilen till testet i Barcelona den 19 februari.

Han är Ferraris senaste nyförvärv

av Anna Andersson

Pedro de la Rosa trodde att hans tid i F1 skulle vara över när HRT gick i graven, men istället har han fått fart på ännu en karriär.
Den erfarne F1-föraren, som både kört lopp och som länge varit e av sportens mest eftertraktade testförare, har skrivit på för Ferrari. Spanjoren ska sköta den största delen av stallets arbete i simulatorn. 41-åringen blir utvecklingsförare och han började sin F1-karriär med den positionen hos Jordan 1998.
– Eftersom det blir alt färre tester blir det här området allt viktigare för oss, säger Stefano Domenicali.
– Han kommer att höra till samma grupp förare som Davide Rigon, Marc Gene, Andrea Bertolini och Jules Bianchi.
Men etta är inte den enda nyheten hos Ferrari. Stallet har också rekryterat en erfaren medarbetare till aerodynamikavdelningen, Martin Bester, som tidigare arbetat med BMW, McLaren och Williams. Han har också arbetat med Aerochefen Loic Bigois som nyligen lämnade Mercedes för Ferrari.
•••
Tredje februari. Det är det datumet du ska skriva upp om du vill följa Red Bulls presentation av den nya bilen.
Är du däremot intresserad av att följa Ferraris presentation är det den 1 februari som gäller.
•••
Caterhams Mike Gascoyne tycker att alla bilar ska få poäng i ett lopp.
Vad tycker ni om den idén?
•••
För övrigt kan Heikki Kovalainen köra F1 även 2013. Han snackar fortfarande med Caterham. Annars är det ju som bekant två platser kvar, en hos Caterham och en hos Force India.

Alonsos twitterattack

av Anna Andersson

Vad ska vi fylla vintern med om inte lite twitterbråk? Mellan Red Bull och Ferrari.
Helmut Marko, som är en frispråkig man sa i veckan att han anser att Ferrari uppträdde på ett värdigare sätt under Enzo Ferrari och att:
– Alonso ägnar en stor del åt det som hände vid sidan av banan. Jag tycker att vi såg hur stressad han var under slutet av säsongen när han sa saker som” Jag slåss mot Hamilton, inte Vettel” och ”Jag slåss mot Newey” och han även gjorde andra politiska uttalanden. Vi sa bara” Strunta i honom”.
Fernando Alonso var inte sen att svara.
Via Twiter:

Ferrari har även börjat arbetet med sin nya fabrik i Maranello och stallet meddelar också att bilen ska presenteras den första veckan i februari.
•••
Och så verkar det som om det blir 19 lopp 2013 och att Tysklands GP går på Nürburgring, men ingenting är bestämt än.

Därför vann Vettel VM

av Anna Andersson

Hej och gott nytt år på er alla.
Jag har varit usel på att uppdatera bloggen under julen, jag vet, men den här gången prioriterades familjen och lite ledighet och med tanke på hur lite det brukar hända under julveckorna så är jag rätt övertygad om att jag valde rätt.
Inte ens Force India har lyckats presentera en ny förare, trots att stallet sa att man skulle ha föraruppställningen klar i inledningen av december… Med andra ord är läget samma som när jag bloggade senast, helgen före jul – en förarplats finns hos Force India och en hos Caterham (även om det sägs att Vitalij Petrov har riktigt bra chanser där).
Nu är det dags att börja titta framåt, men innan vi gör det så kan vi konstatera att Christian Horner är övertygad om att det var den sista uppdateringen i Singapore som gav Sebastian Vettel vingar och VM-titeln – samtidigt som Mark Webber bromsades av just den uppdateringen.
– Med säkerhet var det så att Sebastian hämtade ut mer ur den uppdateringen än vad Mark gjorde, säger Horner till Autosport och faktum är att Vettel tog 141 poäng (fyra segrar) samtidigt som Webber bara tog 41 poäng under samma tidsperiod.
– Det verkar som om han trivdes bättre med uppdateringarna samtidigt som Mark inte riktigt trivdes med dem.
Med andra ord så valde man att göra uppdateringarna så att de passar Vettel, han hade chansen att ta VM-titeln och han hade redan två titlar och kändes som ett säkert kort…
Så ser även Alexander Wurz, tidigare F1-förare och numera mentor åt Williams förare på saken:
– Under andra halvan av säsongen kunde han återigen köra bilen på det sätt som han vill, säger österrikaren Wurz till Sportwoche.
Tittar man noga på Vettel så syns det att han gillar när bilen glider lite i kurvorna och att han hittar känslan i bilen när han kan arbeta mer med bakdäcken, Webber däremot arbetar mer med den främre delen av bilen. Han vill att den understyr lite, men den ska inte överstyra. Det är också en av anledningarna till att Webber trivdes bättre under inledningen av säsongen.
– Stallet koncentrerade sig helt enkelt på Vettel under avslutningen, han trivdes inte i bilen och man satsar på honom eftersom han hade två VM-titlar. Så är det, säger Wurz.
•••
Mer Red Bull, Sebastien Buemi kommer att fortsätta som tredjeförare i stallet.
•••
Ferrari kommer att presentera sin bil live över internet den 2 februari (bilen har redan klarat FIAs krocktest). Williams presenterar sin i samband med F1-testet i Jerez den 5 februari.

Sida 276 av 390