Vilket j-a race – Vettel vann VM

av Anna Andersson

Det låter så enkelt. Sebastian Vettel vann sin tredje VM-titel i rad.
Men herregud.  Bakom de orden döljer sig så mycket. Jag kan bara säga vilket jävla race.
Ursäkta språket, men loppet i Brasilien var helt otroligt galet. Precis så som en final ska vara, det pendlade upp och ner flera gånger under de 71 varven, både i förar-VM och i konstruktörsmästerskapet där Ferrari och McLaren slogs om plats två.
En snabb genomgång av racet kommer här:
Det inleddes med en kanonstart från Felipe Massa och även från Fernando Alonso. Sebastian Vettel var för försiktig i starten, tappade direkt tre placeringar till plats sju och blev påkörd av Bruno Senna som missbedömde situationen.
Tysken snurrade och han fick rejäla skador till vänster av den bakre delen av bilen, kring avgasröret. Han kunde dock köra vidare och började en helt galen jakt och åtta varv senare var han uppe på plats sex.
Därefter tilltog regnet och det var dags att byta till intermediates för båda Alonso och Vettel som båda rasade i resultatlistan och fick jaga sig uppåt i resultatlistan. Alonso var en placering före Vettel och gick sedan in i depån på det 20:e varvet och satte på mjuka däck.  Vettel gick in för hårda däck på varvet efter och han kom ut på plats fem en placering efter Alonso. Därefter kom säkerhetsbilen ut på det 24:e varvet för att röja undan all den bråte som låg på banan. Det tryckte naturligtvis ihop startfältet och i samband med omstarten  tappade Vettel en placering till Kamui Kobayashi som gick upp som femma. Sebastian Vettel tappade ytterligare en placering sedan till Felipe Massa.
På det 46 varvet började det droppa igen och på det 53:e varvet gick Vettel att gick in och tog torra däck igen. Sedan kom regnet igen och på det 55 varvet hakade Nico Hülkenberg och Lewis Hamilton i varandra och Hamilton tvingades bryta. Det gjorde att Fernando Alonso gick upp på tredje plats – samtidigt som Vettel gick in i depån för att hämta intermediates. Alonso gjorde samma sak och såsmåningom kunde han och Felipe Massa byta plats.
Men eftersom Sebastian Vettel körde om Michael Schumacher och tog sig upp på en sjätte plats så räcker inte det. Sebastian Vettel är tidernas yngsta trefaldiga världsmästare.
Loppet avslutades sedan bakom säkerhetsbilen sedan Paul di Resta kraschat sin Force India.
•••
Fernando Alonso har gjort en fantastisk säsong. Han var bara tre poäng från VM-titeln trots att han kört en bil som varit långtifrån snabbast.
Om man kunde hade jag gärna gett även honom en VM-titel.
•••
Det är enkelt att säga att Vettel inte är den bästa föraren trots titel eftersom han har en så pass bra bil.
Men efter finalen i Brasilien så kan jag inte säga något annat än att Vettel är en mycket värdig mästare. Hans prestation i dag var otrolig – och han lyckades. Trots att han körde med nerverna utanför overallen.

Han har vunnit tre VM-titlar i rad. Det är otorligt imponerande.

Det skiljde till slut tre poäng mellan honom och Alonso. Tre poäng på 20 lopp. Kom igen.

Vilken säsong ska kunna toppa detta?
•••
Felipe Massa har visat vilken otrolig teamspelare han är. Frågan är om det finns någon bättre teamkamrat till Fernando Alonso än just Massa.
•••
Michael Schumacher inledde sin F1-karriär med en sjunde plats. I kvalet till Spa. Han körde in på plats sju i sitt sista F1-lopp.

Snacka om att sluta cirkeln.

En värdig avslutning på en tuff comeback.

•••

Jenson Button gjorde allt rätt och körde in som segrare i Brasilien. Dock räckte det inte i konstruktörs-VM. Ferrari var tvåa, två poäng före McLaren.
•••
Bruno Senna om incidenten med Vettel efter starten:
– Jag fick en start och  i kurva fyra körde Vettel bara tvärs över banan, jag blev påkörd och det var inte mycket att göra. Jag hade för stora skador på bilen.
•••
Fick det plats ett papper mellan Michael Schumacher och Kimi Räikkönen på det 39:e varvet? ’
Förarna körde otroligt nära varandra och det faktum att inte någon av dem vidrörde den andra när Kimi körde om bevisar att båda två är stora mästare.

•••
Nico Hülkenberg verkar trivas i Brasilien. Han tog överledningen på det 19:e varvet och han körde imponerande ända till han tappade bilen i vätan på det 48:e varvet, då körde Lewis Hamilton om honom. Hülkenberg var femma i mål. Blir spännande att se honom hos Sauber nästa säsong.

Upplagt för Vettels tredje titel

av Anna Andersson

Lewis Hamilton körde in på sin sjunde pole, imponerande. Närmast honom var Jenson Button, fem hundradelar efter, vilket betyder att vi har McLaren i första startled.
McLaren gör allt för att ta andraplatsen i konstruktörs-VM. Det gör att det blir riktigt tufft för Ferrari.
För Fernando Alonso handlar det nu dels om ett förar-VM, men även om ett märkes-VM och många, många miljoner. Behåller McLaren sina startpositioner in i mål så tar de över andraplatsen i märkes-VM och det handlar om enorma summor.
Med andra ord kan vi se fram emot ett mycket spännande lopp. Det handlar inte bara om en VM-titel, det handlar även om en tredjeplats och om viktiga placeringar (läs miljoner) i märkes-VM. Det betyder att vi kommer att få en mycket intressant start där vi har Mark Webber före sin stallkollega Sebastian Vettel och där vi har Felipe Massa (5:a) i närheten av Sebastian Vettel, och före sin stallkollega Fernando Alonso var åtta i kvalet. Nu har dock Pastor Maldonado missat en invägning och flyttas ner till plats 16 vilket gör att Alonso startar som sjua.
Massa fick för övrigt frågan om han skulle byta växellåda igen.
Svaret löd:
– Den byter jag inte, inte ens om den är trasig. Då kör jag med en trasig växellåda. Det kan du räkna med.
•••
Det ska regna i morgon. Det räknar alla med. Vad betyder det för racet? Vad betyder det för starten?
Jag skulle säga att det är lite tuffare för Fernando Alonso som står lite längre bak. Mitt i fältet är det störst risk för att det händer någonting i starten.
Sedan kan vi ju återigen upprepa vad som egentligen gäller inför avgörandet:
Tar Sebastian Vettel sig i mål på en placering före Fernando Alonso, ja då vinner han VM.
Vettel vinner VM…
…Om han slutar på en fjärdeplats eller bättre.
…Om han slutar på femte-, sjätte- eller sjundeplats samtidigt som Alonso inte vinner.
…Om han slutar på åttonde- eller niondeplats medan Alonso blir trea eller sämre.
…Om han slutar på tiondeplats samtidigt som Alonso missar pallplats.
Alonso vinner VM…
…Om han vinner medan Vettel slutar femma eller sämre.
…Om han slutar på andraplats samtidigt som Vettel blir åtta eller sämre.
…Om han slutar på tredjeplats medan Vettel blir tia eller sämre.
•••

Hur många är det som har räknat stenhårt med regn i morgon och valt att ha inställningar som passar bättre för de förhållandena än för de som rådde under kvalet?  Mercedes absolut. det sa Michael Schuamcher fert sitt tunga kval. Annars var det många som svarade ungefär som Jenson Button att man har det kanske i bakhuvudet men måste ställa in bilen efter de förhållanden som faktiskt gäller:
– Vi ställer in bilen efter det som gäller nu och faktum är att de inställningar vi har för torrt funkar ganska bra i regn också. Man kan inte ta sådana risker i ett kval, sa Jenson Button.

– Det handlar inte om inställningar, det är andra saker som avgör som aerodynamiken, sa Fernando Alonso.
Prognoserna är entydiga. Det ska regna i morgon.
•••
Har jag räknat rätt är Lewis Hamilton den förare som har varit bäst i kvalen i år. Han har tagit sig vidare till Q3 i samtliga kval och har flest poles av alla.

•••
Michael Schumacher var 14:e man i sitt sista kval. Ungefär vad han hade befarat, men inte hoppats på.
•••
Romain Grosjean försvann redan i Q1 sedan han kolliderat med Pedro de la Rosa, HRT. Han hann visserligen med ett varv till, men lyckades inte kvala vidare. Båda två skyllde på varandra efteråt.
•••
Sauber har satsat stenhårt på att hämta in Mercedes i konstruktörsmästerskapet, men det blir tufft med tanke på att ingen av förarna överlevde Q2.
•••
Vem vinner VM?
Jag tippar på Sebastian Vettel.  Tar han sig i mål före Fernando Alonso vinner han, han kan köra med huvudet, Alonso måste satsa allt och det är tufft från ruta åtta.
Men som sagt, regn är regn och vi vet ju inte om Red Bulls generatorer håller….

Vettel-Alonso 2-0

av Anna Andersson

Efter fredagens pass står det 2-0 till Sebastian Vettel – om vi snackar VM-duell. Han var snabbare än Fernando Alonso under båda träningarna.
Men han var inte snabbast.

Det var Lewis Hamilton som också vann förra veckans lopp i USA. Han körde ett varv på 1.14,026 och Vettel var tvåa (+0,274). Fernando Alonso var +0,566 efter Hamilton, men inte alls lika långt efter Vettel.
Det känns som om det är upplagt för ett spännande kval i morgon.
Intressant att se var det faktum att Felipe Massa var snabbast när förarna körde med fylld tank, han låg då på 1:19.3 och killen som redan har vunnit på hemmaplan kan mycket väl göra det igen den är helgen. Han var dessutom snabbare än Alonso.
•••
Mercedes var klart bättre med under det andra passet än det första då man ägnade sig åt att testa däcken för 2013 och Michael Schumacher säger följande efter sin sista fredag som förare:
– Det var en rätt bra dag och vi kunde genomföra det program som vi hade planerat. På söndag däremot säger prognosen att det ska regna vilket gör att förutsättningarna kommer att vara väldigt annorlunda. Vi får se till att använda dagens data till att göra ett riktigit bra kval och sedan ett ännu bättre lopp.
Schumacher kör för övrigt med en speciell hjälm i helgen – en där han säger TACK:
„Life is about passions. Thank you for sharing mine”
Han kör sitt 308:e lopp på söndag.
•••
Efter två pass är ändå känslan att den mjukare gummiblandningen inte alls håller lika länge som i Austin och att vi kan förvänta oss flera depåstopp. I fjol hade väl Mark Webber tre stopp när han vann här.
•••
Det var sol även på eftermiddagen och 33 grader i luften och 48 på asfalten. Vädret förväntas vara det samma i morgon, lördag, men på söndag är det risk för regn och då förändras förutsättningarna rejält.
•••
HRTs Pedro de la Rosa lyckades vara före båda Marussiabilarna under det andra passet. Det är en bra prestation.
•••
Resultatet efter den andra träningen:
1.  Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes      1m14.026s           35
2.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault      1m14.300s  + 0.274  40
3.  Mark Webber           Red Bull-Renault      1m14.523s  + 0.497  37
4.  Felipe Massa          Ferrari               1m14.553s  + 0.527  37
5.  Fernando Alonso       Ferrari               1m14.592s  + 0.566  37
6.  Michael Schumacher    Mercedes              1m14.654s  + 0.628  36
7.  Nico Rosberg          Mercedes              1m14.669s  + 0.643  40
8.  Jenson Button         McLaren-Mercedes      1m14.863s  + 0.837  40
9.  Romain Grosjean       Lotus-Renault         1m14.994s  + 0.968  37
10.  Paul di Resta         Force India-Mercedes  1m15.129s  + 1.103  39
11.  Nico Hülkenberg       Force India-Mercedes  1m15.131s  + 1.105  40
12.  Kimi Räikkonen        Lotus-Renault         1m15.371s  + 1.345  39
13.  Bruno Senna           Williams-Renault      1m15.432s  + 1.406  45
14.  Sergio Perez          Sauber-Ferrari        1m15.542s  + 1.516  35
15.  Kamui Kobayashi       Sauber-Ferrari        1m15.839s  + 1.813  43
16.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari    1m15.902s  + 1.876  39
17.  Pastor Maldonado      Williams-Renault      1m15.953s  + 1.927  47
18.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari    1m16.048s  + 2.022  40
19.  Vitalij Petrov         Caterham-Renault      1m16.126s  + 2.100  39
20.  Heikki Kovalainen     Caterham-Renault      1m16.655s  + 2.629  42
21.  Pedro de la Rosa      HRT-Cosworth          1m17.244s  + 3.218  15
22.  Timo Glock            Marussia-Cosworth     1m17.675s  + 3.649  42
23.  Charles Pic           Marussia-Cosworth     1m18.127s  + 4.101  31
24.  Narain Karthikeyan    HRT-Cosworth          1m18.139s  + 4.113  15
•••
Robert Kubica dominerar i Rallye du Var. Han var snabbast under alla de fyra inledande sträckorna. Freddy Loix, som annars kör IRC, är 1,25 efter.

Hamilton i topp – före Vettel

av Anna Andersson

McLaren och Red Bull i topp, följda av Ferrari. Så såg det ut när den första träningen avgjordes på Interlagos. Solen strålade, det var 27 grader varmt i solen och 41 på asfalten.
Hamilton, som vann i söndags, var snabbast med 1.14,131, +0,009 före Vettel. Alonso var 0,261 efter Hamilton. Han körde på 1.14,415 med de däck som Pirelli tagit fram för 2013.
Annars kan vi konstatera att det återigen lär bli en tuff helg för Mercedes.
Men första träningen säger som sagt – sällan någonting.

Här är resultaten från den första träningen:
1.  Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes       1m14.131             33
2.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault       1m14.140s  + 0.009   35
3.  Mark Webber           Red Bull-Renault       1m14.198s  + 0.067   34
4.  Jenson Button         McLaren-Mercedes       1m14.217s  + 0.086   31
5.  Fernando Alonso       Ferrari                1m14.392s  + 0.261   28
6.  Felipe Massa          Ferrari                1m14.716s  + 0.585   29
7.  Romain Grosjean       Lotus-Renault          1m14.719s  + 0.588   33
8.  Paul di Resta         Force India-Mercedes   1m14.738s  + 0.607   34
9.  Pastor Maldonado      Williams-Renault       1m15.015s  + 0.884   37
10.  Nico Hülkenberg       Force India-Mercedes   1m15.050s  + 0.919   32
11.  Michael Schumacher    Mercedes               1m15.114s  + 0.983   36
12.  Kamui Kobayashi       Sauber-Ferrari         1m15.255s  + 1.124   31
13.  Sergio Perez          Sauber-Ferrari         1m15.396s  + 1.265   32
14.  Valtteri Bottas       Williams-Renault       1m15.413s  + 1.282   23
15.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari     1m15.587s  + 1.456   35
16.  Kimi Räikkonen        Lotus-Renault          1m15.701s  + 1.570   16
17.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari     1m16.048s  + 1.917   35
18.  Nico Rosberg          Mercedes               1m16.315s  + 2.184   36
19.  Giedo van der Garde   Caterham-Renault       1m16.460s  + 2.329   32
20.  Timo Glock            Marussia-Cosworth      1m16.506s  + 2.375   31
21.  Vitalij Petrov         Caterham-Renault       1m16.617s  + 2.486   30
22.  Charles Pic           Marussia-Cosworth      1m17.234s  + 3.103   26
23.  Pedro de la Rosa      HRT-Cosworth           1m17.678s  + 3.547   15
24.  Narain Karthikeyan    HRT-Cosworth           1m17.895s  + 3.764   13
•••
Caterham  har gjort klart med Charles Pic för 2013 och Robin Frinjs blir testförare hos Sauber när Esteban Gutierrez får en förarplats.
•••
Mer och vettigare info kommer efter den andra tärningen nr vi får höra förarnas åsikter och tankar. Hörs då!

Regn – perfekt för Alonso

av Anna Andersson

Då börjar vi närma oss helg och race. Det är tidig morgon i Brasilien och vi kan vänta oss en solig dag. Två träningar väntar i ungefär 30-gradig värme och vädret håller i sig även under morgondagen.

Det säger meteorologerna i alla fall.

Sedan blir det värre.

Enligt prognosen ska det bli regnkaos på söndag. Risken för regn är 60 procent och dessutom väntar en kraftig sydlig vind.

– Det är ett väder som Fernando önskar sig, säger David Coulhard som vann i Brasilien 2001 till Autosport.

– Det såg vi när han vann i Malaysia och  när han tog pole position både på Silverstone och Hockenheim.

•••

Lewis Hamilton vann det senaste loppet för mindre än en vecka sedan och han tänker göra om den bedriften i Brasilien. Men han vill inte blanda sig i titelfajten och han vill inte säga vem han tror vinner VM, men var hans sympatier ligger är det ingen tvekan om:

– Det blir tufft för Alonso, men han är en sann mästare och han kommer att kämpa ända till slutet. Det spelar ingen roll om han har det största vapnet eller inte. Men det blir inte enkelt för någon av förarna, de har stor press på sig.

•••

Michael Schuamcher lämnar F1 efter helgen och han är rätt nöjd med sin comeback. Han säger att han under de första åren suttit i en bil som inte hållit måttet, men att det varit något annorlunda i år och att han visat att man konkurrera  med världensbästa förare när man är snart 44 år.

– Samtidigt så har jag inte direkt haft turen med mig under den här säsongen. Trots det har jag kunnat fastas med de bästa och det gör att jag ändå är nöjd med comebacken, säger han.

Vad ska han  då göra efter F1-klarriären?

Vara pappa och make – och köra Race of Champions i team med Sebastian Vettel.

För övrigt blir det ingen Coanda hos Mercedes i helgen.

•••

Även för Heikki Kovalainen kan helgens lopp bli en avskedsföreställning. Han har ingen lust att köpa sig en plats hos Caterham.

•••

Aabar har lämnat Mercedes, nu ryktas det om att man köpt in sig hos Toro Rosso.

•••

En glad svensk nyhet måste jag rapportera om  – Marcus Ericsson var snabbast på GP2-testerna i Jerez.
Grattis!
Självklart har jag snackat med honom och det kan ni läsa om på motor.sportbladet.se.
•••
Sergio Perez har försagt sig. Nu vet vi vem som kör för Sauber 2013 och det är inte Kamui Kobayashi.
– Reglerna ändras inte speciellt mycket och bilen kommer att vara väldigt bra även nästa år. Teamet har en erfaren förare med Nico Hülkenberg och han får en mycket stark teamkollega i Esteban Gutierrez, säger Perez.
Alltså, det blir som Calos Slim vill och betalar för – ännu en mexikan hos Sauber.

Räikkönen ny rekordman?

av Anna Andersson

I kväll är det dags för presskonferenser och liknande från Brasilien. De fans som är på svensk mark har återigen en rejäl tidsomställning att hålla koll på vilket gör att tiderna inte är som vanligt och i dag får vi vänta lite på fler rapporter från förarna.
Men under fredagen är det följande som gäller:
Fredag:
Träning 1: 13.00
Träning 2: 17.00
Lördag:
Träning 3: 14.00
17.00 Kval
Söndag: 17.00 VM-final
Vi kommer att ha full bevakning både i tidningen och på nätet under helgen så jag hoppas verkligen att ni hänger med.

Här är förutsättningarna:
Vettel vinner VM…
…Om han slutar på en fjärdeplats eller bättre.
…Om han slutar på femte-, sjätte- eller sjundeplats samtidigt som Alonso inte vinner.
…Om han slutar på åttonde- eller niondeplats medan Alonso blir trea eller sämre.
…Om han slutar på tiondeplats samtidigt som Alonso missar pallplats.
Alonso vinner VM…
…Om han vinner medan Vettel slutar femma eller sämre.
…Om han slutar på andraplats samtidigt som Vettel blir åtta eller sämre.
…Om han slutar på tredjeplats medan Vettel blir tia eller sämre.
Enligt väderprognosen ska det vara uppehåll under lördagen, men regna under söndagen – i stort sett hela dagen. Vad har ni för känslor inför loppet? Vem vinner och varför?
Jag har snackat runt lite med experter och förare den senaste veckan och ingen verkar ens vilja förutspå någon utgång. I alla fall inte om det regnar.
– Det är helt omöjligt att förutstå  någonting, regnar det så kan allt hända. Du minns väl 2008 när Hamilton bokstavligt talat vann titeln i den sista kurvan. Det är helt öppet, säger en mycket erfaren F1-förare.

– Kommer det ett skyfall så handlar det om tur och vem som gjort rätt däckval.

Vem? Det får ni reda på i  helgen när vi publicerar hela intervjun i tidningen.
•••
Kimi Räikkönen kan sätta ett nytt rekord under sitt comebackår. Han har tagit sig i mål i varje lopp i år och gör han det även i säsongsfinalen är han den första förare som klarar det sedan Nick Heidfeld gjorde det 2008.
– Det visar att vi kan bygga en tillförlitlig bil och att jag vet hur man ska köra den, säger Kimi själv.
•••
Tom Kristensen hjälper stewardsen i Brasilien.  Kristensen har som bekant åtta titlar i Le Mans.
Han hjälper Garry Connelly och Silvia Bellot, det är hennes fjärde uppdrag inom F1.
•••
Enligt Bernie Ecclestone har Sebastian Vettel inte den karisma som krävs för att han ska bli en stor stjärna som James Hunt eller Niki Lauda.
•••
Enligt Force Indias stallchef Vijay Mallya är Adrian Sutil aktuell för en comeback. Han ser inga problem i att tysken inte kört någonting det senaste året.

Alonso stänger börsen

av Anna Andersson

Det går att ladda på olika sätt. Fernando Alonso har varit i New York ett par dagar, där han stängde börsen på Wall Street i går.

Han hade några sponsoråtaganden, men hann med annat också. Han twittrade bilder från New Yorks skyline och på cyklar i höstlöv. Med andra ord en skön uppladdning för att rensa huvudet och fokusera max när han nu kommer till Brasilien.
Sebastian Vettel däremot stannade i Texas och valde att träna och ta det lugnt på hotellet innan han reste till Brasilien och innan han åkte i går sa han:
– Nu är det bara att gå tillbaka till jobbet så att vi kan nå vårt stora mål. Jag hoppas att vi kan festa vidare i Brasilien, men jag vet också att vi absolut inte får underskatta den uppgift vi har framför oss.
På söndag vet vi vilken metod som var mest framgångsrik.
•••
Förutom att det är en final på söndag så är det också Michael Schumachers 308 och sista F1-lopp. Hans tid är över.
Det känns lite trist att han inte fick vinna ett lopp under sina tre år för utan fick halka omkring någonstans på ett sätt som inte är värdigt en mästare.
– Att runda av min karriär på Interlagos känns helt rätt eftersom en stor del av F1-historien har sina rötter här- Jag har alltid tyckt mycket om fansens entusiasm och det är en fantastisk bana där det har genomförts många minnesvärda lopp och här är det alltid mycket spektakulära lopp eftersom banans unika design är en garanti för att det är action – från start till mål. För mig är det också en bana som får mig att minnas Ayrton extra starkt, säger Michael Schumacher i ett uttalande.
– Det kommer säkerligen inte att bli lika känslosamt att lämna F1 denna gång som 2006, då slogs vi fortfarande för att vinna VM-titeln och allt var mycket intensivare. Den här gången kommer jag ha mer tid att ta intryck och verkligen säga adjö. Jag har haft många fantastiska år i F1 och jag har fått mycket stöd från hela världen och jag vill tacka alla för det. Självklart skulle jag bli extra glad om vi kunde avsluta med ett riktigt bra lopp och jag är övertygad om att vi gör allt för att det ska bli så också.
Här är en intervju med Michael Schumacher från 1983. Även om du inte förstår tyska är det värt att kika, bara för frisyrens skull;-)

Han berättar att han startar för Luxemburg eftersom man dels får tävla i go-cart från det att man är tio år, i Tyskland var det då 14 år, och dels för att det är gratis och han är den enda startanden. I Tyskland kostade det dels pengar och dessutom var det flera kvallopp. Detta har hans sponsor räknat ut.
•••
Lite annan kul fakta inför helgen:
I sex av de senaste tio GP-loppen i Brasilien har säkerhetsbilen varit ute på banan.
Även om det alltid sägs att vädret är dåligt i Brasilien så har de bara regnat vid tre av de tio senaste loppen. Prognosen för söndagen är också regn.
Åtta av de tio GP-loppen på Interlagos har vunnits av en förare som startat i fösta startled, så har det varit de senaste fyra åren också.
Under 15 av årets 19 lopp har en förare i första startled vunnit. Tio lopp har vunnits från pole position.
•••
McLarens senaste Tooned, tyvärr utan Button och Hamilton:

http://www.youtube.com/watch?v=dr3OFkhIdF4

På återhörande

Sennas fantastiska seger

av Anna Andersson

Då styr vi blicken mot Brasilien och Interlagos. En otroligt tuff bergochdalbana och eftersom den ligger närmare 900 meter över havet påverkas både downforce och hästkrafter. Det är dessutom rätt ojämnt underlag, många gupp, vilket gör att det är tufft för killarna bakom ratten. En viktig bit är också den sista sektorn är där du kan vinna eller förlora mest tid under ett varv.
Pirelli har den här gången med sig samma däck som till USA, P Zero Silver hard och P Zero White medium. Banan är inte speciellt tuff mot bromsarna, men bakdäcken slits  ganska bra medan framdäcken däremot klarar sig ganska bra.
Lite kort fakta:
•Banan är bara 4,3 km lång.
• Loppet avgörs under 71 varv
•Loppet körs motsols.
– Jag kommer att träna nacken extra inför tävlingen på Interlagos, den körs motsols och det är rätt tuffa g-krafter framförallt i de långa vänsterkurvorna, säger Sebastian Vettel.
•Distans till första kurvan: 190 m
•Lägsta del med maxhastighet: 17 sekunder, 1220 m
•Kurvor: 5 höger, tio vänster
•Snittfart 2011: 198,877 km/tim
• Fjolårets vinnare var Mark Webber, Red Bull, efter det att han gjort tre depåstopp och han var 17 sekunder före sin teamkollega Sebastian Vettel.
•Flest segrar: McLaren med 11.
•Alain Prost är den förare som vunnit här flest gånger, 1982, 1984, 1985, 1997, 1988, 1990
•Här är ett klassiskt klipp från Interlagos. Ayrton Sennas andra seger i Brasilien, från 1993

•••
På fredag får stallen chansen att testa däck inför 2013. Det meddelar Pirelli.
•••
Robert Kubica körde den Citroën som Sebastien Loeb tagit fyra VM-titlar med och det gick riktigt bra. Han vann Rally di Como. Han var en halv minut före tvåan.
– Det var ett härligt äventyr och ett bra test inför Rallye du Var, säger polacken som ska köra tävlingen nu i helgen.

•••

Damiler har tagit full kontroll över Mercedes F1. Man har köpt de andelar som Aabar Investments ägde.

– Brasilien, otrevligt för Vettel

av Anna Andersson

USA:s GP är historia, dock en mycket trevlig historia. Ett bra race, en bra inramning och ett race där en VM-titel delades ut men som håller förarmästerskapet vid liv i ytterligare en vecka.

Nu ser vi fram emot Brasilien och vilken final vi kan tänkas få om bara ett par dagar.
Ferrari var mer än nöjda med att bara tappa tre poäng på Vettel med tanke på hur läget var i lördags och Vettel var nöjd även han med att utöka ledningen, även om han gärna hade vunnit loppet.
Nu väntar Brasilien, en förhållandevis kort bana där det ofta är väldigt jämnt, en bana som ligger ungefär 900 meter över havet vilket gör att motorerna genererar i färre hästkrafter, men det är också en bana där vädret kan spela en avgörande roll.
Enligt väderprognosen ska det regna under racet – det betyder skyfall.
–  Jag har inte så stor chans, kanske 25 procent, säger Fernando Alonso.
– Men här, djupt här inne i hjärtat känner jag att chansen är betydligt större än så.
Hans landsman, Pirellis testförare Jamie Alguersuari, tror också att Alonso har goda möjligheter att ta sin tredje titel på söndag:
– Brasilien kan bli en mycket otrevlig upplevelse för Vettel och en mycket trevlig upplevelse för Fernando, säger spanjoren till El Mundo.
– Vettel kan förlora mästerskapet för i teorin har han redan vunnit. Samtidigt är det så att du inte får tio poäng av teorin. Fernando som är 31 år vet mycket om F1 efter elva år och han är redan tvåa så han kan bara vinna.
•••
Ja, ja Bernie Ecclestone tror att Vettel tar sin tredje titel på söndag.
Vad tror du?

And the winner is – ALONSO

av Anna Andersson

När Sebastian Vettel körde tävlingens snabbaste varv på sitt sista varv så visade han för en hel värld hur förbannad han var. Han hade segern, men ett gäng varvade bilar stoppade upp hans framfart på banan och i DRS-zonen kunde han inte försvara sig mot Lewis Hamilton.
Det gjorde att han utökade ledningen i VM med tre poäng och att säsongen lever vidare och med tanke på att han var etta i kvalet i går och Fernando Alonso åtta så var det antagligen inte det som han hade hoppats på.
Nu lever VM vidare i en vecka till och det känns som om du, jag och alla andra F1-fans är den stora vinnaren. Nu får vi ett avgörande på en klassisk bana, där fästet är bra och där vädret kan förändra förutsättningarna rejält. Ösregn är ingen ovanlighet på Interlagos.
13 poäng låter mycket – men det är inte mer än en generator eller ett skyfall.
•••
Red Bull vann konstruktörs-VM. Slutar Vettel på någon av de fyra främsta platserna i Brasilien vinner han VM.
•••
Ferrari valde att bryta förseglingen på växellådan hos Felipe Massa. Det får man inte och det gjorde att han halkade ner till plats elva.
Men det gjorde också att Fernando Alonso flyttades upp till plats sju och plötsligt så stod båda två på den rena sidan i starten.
Med andra ord precis vad Ferrari ville och det var en strategisk snilleblixt.
Fernando Alonso tog sig i mål på tredje plats och såg till att Sebastian Vettel bara ökade ledningen med tre poäng. För honom var detta en seger med tanke på förutsättningarna och nu har han möjligheten att slå tillbaka i Brasilien.
•••
Just ja, Lewis Hamilton vann. Han vann i USA 2007 och han vann i USA när F1 kom tillbaka 2012. Han gjorde ett prickfritt race.
•••
KERS has failed.
Det radiomeddelandet måste vara den värsta mardrömmen för Mark Webber.
Sedan var det återigen en generator som lade av och återigen fick en av Red Bulls förare bryta.
Han bröt sedan på det 17.e varvet och därmed gav Red Bull Fernando Alonso och Ferrari en tjusig present.
En placering och en massa poäng.

– Det är generatorn som gått sönder. Precis innan det hände hade jag problem med KERS, det gick inte att ladda batteriet. Det kunde jag väl leva med men sedan började växellådan att spinna och det är otroligt att jag kunde köra med det ett tag. Egentligen borde jag kunnat köra upp till en plats på prispallen. Deta är en besvikelse fö rmig och för stallet, det är riktigt illa att vi återigen måste bekymra oss för tillförlitligheten, säger Mark Webber.

Den där generatorn har tvingat Sebastian Vettel att bryta två lopp och inför tävlingen i USA meddelade Red Bull att den italienska underleverantören hade löst problemet.
Men icke.
Ska den kosta Red Bull titeln?
•••
Kimi Räikkönen omkörning av Nico Hülkenberg på det 13:e varvet. Jösses.
Årets snyggaste?
•••
Michael Schumacher sjönk genom fältet som en gammal grå sten. Han var 16:e till slut.
•••
Känner mig som en vinnare. En av de mest spännande F1-säsongerna fortsätter i en vecka till.
•••
Vilka känslor har ni efter loppet och vilka tankar har ni inför nästa?

Sida 278 av 390