Hur tjurig är Vettel?

av Anna Andersson

Sebastian Vettel såg länge ut som den förare som skulle ha pole position i Sydkorea, men på det sista varvet fick han stryk av stallkollegan Mark Webber som nu har pole för andra gången i år (ska vi vara helt korrekta är det första gången han är snabbast i ett kval eftersom han fick pole i Monaco sedan Michael Schumacher straffats och flyttats tillbaka i starten).
Både Webber och Vettel slåss om VM-titeln, även om Vettel är 56 poäng före Webber, så jag förutsätter att det blir en spännande start i morgon. Det är dessutom en ganska lång väg till den första riktiga kurvan, i det här fallet är det kurva två, och där blir det spännande att se vad som händer. För Vettels del tror jag inte att det spelar någon större roll om han startar som etta eller tvåa. Han är lagom tjurig just nu i alla fall och kommer att göra allt för att vinna loppet och ta över VM-ledningen. Det finns historier om hur han vägrar att sluta spela badminton eller squash om han ligger under, hur han spelar till dess att han vinner.
Det är det ansiktet som vi fick se efter kvalet och därför tror jag att han blir svårslagen i morgon.
•••
Fernando Alonso var nära att försvinna redan i Q1, men sedan hittade han farten och var snabb i Q3, men han tappade på slutet och ramlade ner till P4. Bättre än sist, men inte tillräkligt bra när han har två Red Bull framför sig.
•••
Kimi Räikkönen var femma i kvalet, men domarna tittar på en incident. Han satte en varvtid i Q2 när det var gulflagg och riskerar ett straff.
•••
Romain Grosjean startar som sjua i morgon. Mitt i smeten. Överlever han första varvet? Och om han inte gör det, vem tar han med sig?
– Han klarar kurvan, säger stallchef Eric Boullier.
Vi får se. Start kl 08.00 i morgon.
•••
Nico Hülkenberg som kör för Force India med en motor från Mercedes var snabbare än båda Mercedesbilarna, där Nico Rosberg startar som nia och Michael Schumacher som tia.
•••
När Daniel Ricciardos växellåda gick sönder i Q2 så kom den gula flaggan fram eftersom han fick parkera sin Toro Rosso. I Q2 försvann  Jenson Button (McLaren), Sergio Perez (Sauber), Kamui Kobayashi (Sauber), Paul di Resta (Force India), Pastor Maldonado (Williams), Daniel Ricciardo (Toro Rosso) och Jean-Eric Vergne (Toro Rosso).

•••

Mercedes måste betala 10 000 Euro i böter för ”unsafe release”, detta sedan Lewis Hamilton tvingats till en undanmanöver i depån under Q3.
•••
Lewis Hamilton över levde Q1 tack vare de supermjuka däcken och tack vare att Bruno Senna avbröt sitt sista varv. Senna tog den 18:e startplatsen
•••
Narain Karthikeyan snurrade i Q1 sedan han haft ett problem med bromsarna. Han fick ingen tid och nu är det upp till domarna om han ska starta eller inte. Han har klarat 107-procentsregeln tidigare i helgen så det borde bara vara en formsak.
•••
McLarens Tooned. Jag kan inte låta bli att tycka att den är underbar.
Här är episod sju:

http://www.youtube.com/watch?v=l9aD07hKPaU

•••
Så era tips inför racet? Vem vinner? Får vi en förändring i  VM-tabellen? Vad avgör?

Duellen – Vettel mot Alonso. Vem vinner?

av Anna Andersson

Är Sydkorea Red Bulls land eller kan Fernando Alonso slå tillbaka?
Det är den stora frågan just nu.
Fernando Alonso och Ferrari kommer med nyheter på bilen till Sydkorea och under dagens två träningar testade han tre nya bakvingar. Under eftermiddagspasset var han hack i häl på ed Bull.
Det gör att vi kan se fram emot en spännande lördag – så ställ klockan på strax före 07.00.
NU när det är säsongsavslutning så snackas det också mycket om stallorder. Det är numera tillåtet och Felipe Massa har förklarat att han med glädje kör för sin stallkompis Fernando Alonso som leder VM. Hos Red Bull är läget annorlunda. Mark Webber tänker inte ställa sig i skuggan av Sebastian Vettel, även om han är 56 poäng bakom Vettel.
– Jag måste vinn. Det är mitt mål, säger Webber.
– Jag kom hit för att sätta press på de andra.
Även Red Bulls stallchef Christian Horner förstår Webber.
– Det är 125 poäng kvar att slåss om och vi såg hur snabbt Sebastian plockade in 40 poäng. För Mark handlar det nu om att bara koncentrera sig på sin uppgift och sina egna möjligheter.
•••
Så vad har ni för  förhoppningar inför helgen?
Vad tror ni?
Vad hoppas ni på?
Berätta. Jag publicerar alla kommentarer så snabbt jag bara hinner (har ju lite annat att göra också). De enda som inte kommer ut är de där språket antingen lämnar en del övrigt att önska när det gäller svordomar och liknande, eller de där det är direkta personangrepp. En diskussion är kanon, men respektera gärna att alla inte har samma åsikter.
•••
Sydkorea har förlängt sitt kontrakt till 2016 så F1 stannar i landet trots att tävlingen varit omdiskuterad.
•••
Vi diskuterade faktiskt lite F1 i veckans Sportmagasinet. Klicka in, om inte annat för att visa att ni är intresserade av F1. Det är som vanligt så att ju fler klick, ju mer plats får sporten;-)

http://www.aftonbladet.se/webbtv/sport/sportmagasinet/article15581292.ab

Tjejen med mest makt inom F1

av Anna Andersson

Dags att blicka framåt, mot Sydkorea och helgens GP.  Där väntar oss en längre DRSzon än förra året. Då var det 29 omkörningar, nu hoppas man på fler när zonen är 80 meter längre. Precis som förra året handlar det om start/målrakan.
När det gäller däcken har Pirelli med sig soft och supersoft, det är samma däckkombination som förra hösten (men i år är alla slicks förutom supersoft mjukare är däcken med samma namn från förra säsongen).
– Vi förväntar oss att de flesta väljer en tvåstoppsstrategi, säger Pirellis chef Paul Hembrey.
– Även om däcken är snabbare än förra åren så har aerodynamikreglerna förändrats vilket gör att varvtiderna är något långsammare än förra året. Förra året var strategin avgörande, men även säkerhetsbilen och regnet under inledningen av helgen spelade en viktig roll.

Här är Pirellis genomgång av banan inför helgen:

 

•••
Grattis Monisha Kaltenborn! Hon är den första kvinnliga teamchefen inom F1. Hon tar med omedelbarverkan över jobbet efter stallets grundare Peter Sauber. Hon har varit VD för Sauber Motorsport AG sedan 2010 och Peter Sauber har ingen lust att finnas med i depån när han är 70 år, även om han står kvar som ägare.
– Att Monisha skulle bli min efterföljare har varit klart länge, frågan var väl egentligen bara när, säger Peter Sauber i en kommentar.
– Nu passade det oss båda bra och jag har ju inte kunnat vara med på alla lopp, som i Japan senast där stallet gjorde en fantastiskt bra prestation. Jag är övertygad om att Monisha kommer att bli en mycket bra stallchef.

•••
Enligt Niki Lauda förde Michael Schumacher samtal med både Sauber och Ferrari innan han bestämde sig för att lägga av.
När vi ändå är inne på ämnet Niki Lauda kan vi konstatera att den tyske F1-experten Christian Danner uppmanar österrikaren, som är nu styrelseordförande hos Mercedes, att sparka hela Mercedes teknikavdelning.

Lauda fortsätter föresten som expert hos RTL, trots att han arbetar hos Mercedes.
Jag kan inte tänka mig att den kombinationen hade varit godkänd i Sverige. Två stolar som står lite för nära varandra.
•••
För övrigt så säger Eric Boullier att Romain Grosjeans framtid i F1 inte är i fara efter den senaste kraschen.

Hamiltons pisamma twittergroda

av Anna Andersson

Efter helgen i Japan där Sebastian Vettel plötsligt hittade samma vingar som han hade på sig förra säsongen så är det nu riktigt jämnt inför helgens tävling i Sydkorea. I Tyskland hyllas nu Vettel och de festa säger att det är han som kommer att vinna VM-titeln. Att han återigen kommer att leverera en perfekt avslutning.
Samtidigt är Ferrari positiva inför avslutningen av säsongen och president Luca di Montezemolo säger:
– Inom sporten är det precis som i det vanliga livet, ödet kan snabbt byta sida.
Han fortsätter:
– Vi vet att vi kan lita på den bäste föraren i hela startfältet. Vi får inte gömma att det är andra förares misstag på Spa och Suzuka som gjort att han inte har ett klart övertag i VM-tabellen. Utan de två kollisionerna så hade han haft ytterligare minst 30 poäng på sitt konto och då har vi räknat snålt.
För övrigt så har Fernando Alonso twittrat om titelkampen och han skriver:
5 great races coming! If the enemy thinks in the mountains, attack by sea, if they think in the sea, attack by the mountains.
I Tyskland kallas det för en psykattack på Vettel.

•••
Lotus fortsätter att avvakta, det blir inte någon dubbel DRS i Sydkorea heller.
– Vi tror inte att det ger något där, vi koncentrerar oss på att hitta rätt med andra uppdateringar på bilen, säger stallchef Eric Boullier.
– Framförallt behöver vi ett nytt aerodynamikpaket som ger oss mer downforce.
Känner du att du inte har full koll på den dubbla DRS:en kan du kolla in detta inslag där Sky Sports ger en förklaring:

•••
Lewis Hamilton twittrade en sur kommentar om att Jenson Button i går.
Just noticed @jensonbutton unfollowed, thats a shame. After 3 years as teammates, I thought we respected on another but clearly he doesn´t.
Funny thing is we wre STILL teamates! All good tho, I planon giving this team & fans all I got til I cross the finnish line in brazil!!
Strax efteråt fick han ta tillbaka allt.
My bad, just found out Jenson never followed me. Don´t blame him! Need to be on twitter more.

Detta är hans andra misstag på twitter, nyligen publicerade han teamets telemetri. Undrar om Mercedes har skrivit in twitterförbud i kontraktet eller tänker starta en scensur?

Varning för Vettel – snart är han ikapp Alonso

av Anna Andersson

Kampen om VM-titeln i F1 är i allra högsta grad levande när det bara är fem lopp kvar av säsongen. I och med att Fernando Alonso tvingades bryta efter en startkollision (igen) kunde Sebastian Vettel ta in 25 av de 29 poängen som skiljde i täten och även gänget bakom med Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Jenson Button och Mark Webber plockade in poäng. Det innebär att de fem avslutande loppen kommer att bli ruskigt spännande och att misstagen nu måste ner till nolltolerans. Dessutom är det viktigt att kvala bra för att undvika att handla mitt i smeten där risken för kollisioner är som störst – eller kanske jag borde skriva undvika Romain Grosjean?
Återigen var han inblandad i en incident i samband med starten.
Men vi kan väl ta det från början: Fernando Alonso släppte lite för lite plats till Kimi Räikkönen som hakade i honom lite lätt och det orsakade en punktering hos spanjoren som snurrade av.
Strax efter lyckades Romain Grosjen, Lotus, göra en missbedömning och köra Mark Webber, Red Bull, av banan, i samma sekvens försvann också Nico Rosberg, även om det var Bruno Senna som straffades för den incidenten. När det gäller Grosjean så straffade han också, tio sekunders stop and go.
Ärligt talat, jag trodde att den killen hade hittat lite mer lugn sedan han straffats för startkollisionen på Spa, men det är rätt tydligt att Romain Grosjean och första varvet inte är någon vidare kombination.
•••
Det faktum att kvalen inte fungerat för Fernando Alonso gör att han är betydligt mer sårbar än sina konkurrenter om VM-titeln. Han startar mitt i getingboet och är ett lätt byte för startkollisioner – som på Spa och nu på Suzuka. Det är ju självklart förenat med betydligt större risker att starta mitt i fältet jämfört med längst fram.
För Ferraris del behöver man nu få ordning på bilen igen så att den kan prestera i kvalen, annars blir det ett tungt fall för Alonso i höst.
•••
Slog du på TV:n kring nio i morse hade det varit lätt att tro att det var 2011 och inte 2012. Sebastian Vettel längst fram bevakade en klar ledning. Han tog sin 24:e seger, det är lika många som J-M Fangio
Det var länge sedan Vettel såg ut så och tog kommandot redan från start. Behåller han den formen – då vinner han VM.
•••
Lika missnöjda som Ferrari är med det faktum att Fernando Alonso tvingade bryta, lika nöjda måste de vara med Felipe Massa som återuppstod och körde in på en imponerande andraplats. Det är hans första pallplacering på två år och fortsätter han så som han kört under hösten så tror jag att han behåller sin plats hos Ferrari.

Jag kan inte se att det finns något bättre alternativ på marknaden och dessutom så fungerar han och Fernando Alonso bra på det personliga planet och det är riktigt viktigt för att få teamet att fungera.
•••
Sebastian Vettel och Kamui Kobayashi har inte stått på samma prispall sedan de körde F3. Det var ett tag sedan.

Vettel har pole och häng på Alonso

av Anna Andersson

Sebastian Vettel har pole position i Japan och det är ett perfekt utgångsläge för tyskens om jagar sin tredje raka VM-titel. Han är tvåa i VM och VM-ledande Fernando Alonso startar först från ruta sex.
Detta är första gången sedan Europas GP som avgjordes i juni som tysken har pole. Under helgen i Japan så har han dominerat och varit snabb under träningarna och i kvalet var han snabbast både i Q2 och Q3. I och med att Kimi Räikkönen snurrade i Spoon och den gula flaggan kom ut i slutet av Q3 så var det inte heller någon som riktigt kunde hota honom. Tungt för förare som Fernando Alonso och Lewis Hamilton.
Om bilen nu håller har jag svårt att se att någon ska kunna hota honom under loppet. Även om det sägs att Red Bull låter båda förarna köra för seger så har jag svårt att se att Mark Webber ska sätta några käppar i hjulet för Vettel när denne har chansen att ta in många poäng på Fernando Alonso.
Istället känns Mark Webber på ruta två som den bästa sköld mot attacker som han kan få.
•••
Nej jag glömmer inte bort vilka problem som Red Bull och McLaren har haft med tillförlitligheten utan rekommenderar så klart alla att gå upp till racestart kl 08.00.
•••
Både McLarens Jenson Button och Force Indias Nico Hülkenberg har bytt växellåda och flyttas tillbaka fem placeringar efter kvalet.
•••
Sebastian Vettel och hans Red Bull var snabbast även i Q2. Han har haft pole på Suzuka de senaste fyra åren och tagit två segrar.
•••
Felipe Massa försvann också i Q2, han startar som elva. et var nog inte riktigt det som Ferrari hade tänkt sig när man sa att man ville ge honom två lopp till för att bevisa vad han går för. Det blir dessutom rätt tydligt vem av ve av stallets förare som kan ställa in bilen perfekt när Fernando Alonso tag sig till en start i tredje led och Felipe Massa inte går vidare från Q2.
•••
Michael Schumacher var sista bil från Q1, han klarade sig vidare med en hårsmån och han gjorde det på de hårdare däcken. I Q2 var han sedan 13:e man, även om han slog Nico Rosberg som var 15:e. Sedan ska vi lägga på tio placeringar för det straff han har med sig från Singapore.
•••
Domarna, Lars Österlind och gänget, tittar på en situation från Q1 där Jean-Eric Vergne riskerar ett straff efter en situation med Bruno Senna.
•••
Pirelli tror att det blir en tvåstoppsstrategi i morgon, det ska fortsätta vara uppehåll och bra väder.
Med andra ord kan vi se fram emot ett spännande race och sätta klockan på strax före åtta. Start klockan 08.00.
•••
Okej – vem vinner i Japan?

Vindtunneln – Ferraris fall

av Anna Andersson

Det är vindtunnelns fel att Ferrari inte har varit det team som dominerat under hösten, det antyder stallchefen Stefano Domenicali.
Ferrari leder trots allt VM, men det är mycket tack vare att de andra förarna tagit poäng av varandra och även haft problem med tillförlitligheten och nollat ibland.
– Vår vindtunnel är rätt gammal och vi försöker att förbättra den, säger italienaren till Autosport.
– Vi försöker att göra förbättringar och det borde vi ha lyckats med till nästa säsong.
Fernando Alonso har nu 29 poäng ner till Sebastian Vettel som är tvåa när sex lopp återstår.
– Situationen i mästerskapet är entydig, om man inte kan förbättra bilen blir det svårt att vara med och slåss om VM-titeln. Man kan inte hela tiden leva på alla andras problem och misstag. Vi kan inte lita på att det räcker med att vara trea eller fyra och vi måste säkerställa att vi kan vinna race och först sedan titta på vad de andra gör.

Sedan kommer det här en liten rappot från träningen med det som inte fick plats i artikeln på motorwebben:
Jenson Button, McLaren, var snabbast på den första träningen, men på den andra var han bara sexa:
– Vi gjorde ett par förändringar på bilen, men det fungerade absolut inte alls, säger han.
– Vi startar längre bak än vad jag egentligen vill och vi måste arbeta hårt för att ta oss framåt.
Han tvingas dessutom tillbaka fem platser efter kvalet, han bytte nämligen växellåda inför helgens lopp.
•••
Mercedes hade en jobbig start, Michael Schumacher behövde ändra setupen och Nico Rosberg behövde byta en motor vilket gjorde att de tappade tid under den andra träningen.
•••
Lotus och Kimi Räikkönen hade problem med kylningen av KERS och fick tillbringa extra tid i garaget under det andra passet.
•••
Martin Whitmarsh säger att Nico Hülkenberg och Paul d Resta var de förare som var intressanta som ersättare för Lewis Hamilton. Valet föll dock på Sergio Perez.
•••
Enligt väderleksrapporterna ska det vara soligt och fint under hela tävlingshelgen.

Schumi: Jag lägger av

av Anna Andersson

Michael Schumacher meddelar att hans F1-karriär är över.
Ett inte allt för överraskande beslut med tanke på hur hans comebackår ha sätt ut.
Den som har vunnit sju VM-titlar och varit firad av alla vill knappast bryta hälften av alla lopp en säsong och bli ifrånåkt av sin teamkollega.
Till Schumachers försvar ska vi säga att bilen varit riktigt dålig. Har svårt att tänka mig någon annan förare som hade kunnat föra Mercedes till större framgångar. I alla fall inte nämnvärt större framgångar.
Han har bidragit med att utveckla bilen under säsongen och lämnar säkerligen över bättre förutsättningar till Lewis Hamilton än vad han själv fick när han kom.
Samtidigt tycker jag personligen att det är lite tråkigt att han lämnar utan att ha fått bli riktigt hyllad en gång till. Det hade varit häftigt med i alla fall en seger. Jag kan inte låta bli att gilla honom som förare när han är med i en toppstrid och det minnet lever kvar, och det kanske är just det handlar om –  minnet.
Schumacher 2002 och 2012 är inte längre samma förare.  Det är tio års skillnad även för honom.
Jag unnar honom ett bra avslut på karriären och tackar honom för de 20 åren som vi har fått njuta av hans höjdpunkter – och djupdykningar.
För tycka vad man vill om Schumacher, men när han är med finns det alltid något att snacka om;-)
En hyllning till mästarnas mästare

•••
Lewis Hamilton berättar att beslutet att lämna McLaren för Mercedes var hans svåraste beslut någonsin:
– Utan tvekan var det det svåraste beslut som jag fattat under hela mitt liv, säger han till Reuters.
– Vid ett tillfälle tänkte jag lämna, sedan lutade det åt att jag skulle stanna. Sedan var jag i Thailand, jag satt vid poolen och det var så lugnt och fridfullt. Jag ville fatta det beslutet helt själv utan att bli påverkad av andra människor.

Stoppar FIA McLaren och Red Bull?

av Anna Andersson

Det kan bli ett rejält bråk om regler i helgen. Enligt tyska auto, motor und sport så handlar det om en flexibel framvinge. Enligt tidningen har McLaren utvecklat en version där framvingen rör sig kring fasta horisontella axlar och att Red Bull hittat på en liknande variant som de använde sig av i Singapore senast. Nu har Ferrari påpekat detta för FIA och domarna ska ta en extra titt på det  i Japan.
Så vänta er många rapporter och mycket rykten om det inför och under helgen.
McLarens stallchef Martin Whitmarsh är ändå inte orolig.
– Med jämna mellanrum händer det att teamen har olika frågor och åsikter när det gäller rörliga vingar, säger han under en telefonkonferens med Vodafone.
– Jag ser inte att McLaren har några problem inom det området och jag är övertygad om att det inte är någonting som kommer att skada oss.
•••
Svallvågorna efter det att Michael Schumacher fått ta ett steg åt sidan och lämna plats åt Lewis Hamilton har ännu inte slutat slå in över F1. I går gav Mercedes högsta boss Dieter Zetsche honom lite upprättelse. Han sa visserligen att Michael Schumacher inte nått upp till de förväntningar som man hade på honom, men han säger också att bilen varit allt för dålig.
Schumacher själv har nu sagt att han behöver ett par månader på sig att bestämma sig för vad han ska göra i framtiden och hans goda vän Sebastian Vettel hoppas att han fortsätter i F1 även efter denna säsong.
•••
Guido van der Garde ersätter Heikki Kovalainen (Caterham) under den första fredagsträningen.
•••
FIA har kortat ner DRS-zonen i Suzuka. Den ligger precis som förra året på start/målrakan, men är nu 20 meter kortare än 2011. Fjärde steward är Derek Warwick, som har haft den uppgiften vid flera tillfällen tidigare. Under sin tid i F1 körde han 147 GP-lopp för bland annat Renault och Lotus.
•••
Det ryktas om att Vijay Mallas flygbolag är på väg mot konkurs. De uppgifterna finns på flera håll i världen. Medarbetarna hos Kingfisher Airline har inte fått lön sedan i april och strejkar, flygflottan står på marken.
Vad betyder det för Force India?
•••
Två av Toro Rossos medarbetare skadades igår allvarligt i samband med en olycka på fabriken i Faenza. Enligt lokala medier så drabbades de båda av en elstöt sedan en gaffeltruck som skulle flytta ett metallblock kommit i kontakt med en elledning.

Allt du ska veta inför Suzuka

av Anna Andersson

Vi vänder blickarna mot öster. Mot Suzuka, en F1-bana som aldrig hade fått byggas i dag. Det finns inte tillräckligt breda avåkningszoner. Samtidigt är det en bana som förarna älskar, Michael Schumacher är bara en av dem.
Han ser för övrigt sitt straff (minus tio på griden) som lite extra motivation och ser fram emot resan.
Det gör också Pirelli, men däckföretaget är mycket medvetna om vilken svår utmaning som väntar. Detta är nämlingen  en av de banor, kanske till och med den bana, som är allra tuffast mot däcken. I år kommer det italienska företaget med hårda P Zero Silver och mjuka P Zero Yellow, i fjol handlade det om däcken med benämningen mjuka och medium. Årets däcksortiment är något mjukare än tidigare.
– Banan bjuder på några av årets mäktigaste kurvor, dessutom tillåter den här banan inga misstag och även om namnen  antyder något annat så är det faktiskt så att båda gummiblandningarna är mjukare än 2011, säger Pirellis boss Paul Hembrey i ett pressmeddelande.
– Vi hoppas att de här däcken kan krydda detta klassiska lopp med en extra portion spänning. Den här kombinationen av slicks ska också ge stallen nya möjligheter när det gäller strategi. Vi har vid flera tillfällen under året sett hur rätt taktik också kan avgöra loppen.
Testföraren Lucas Di Grassi som testat däcken mycket varnar för att höger framdäck kommer att slitas hårt och säger:
– Den mjuka blandningen är perfekt för kvalet, medan jag är övertygad om att det är den hårda blandningen som spelar huvudrollen under loppet.
•••
Lite andra intressanta fakta är:

…att det är 545 meter från pole till den första kurvan.

…10 av 18 kurvor tas  170 och 270 km/tim.

…att säkerhetsbilen har varit ute på banan vid varje lopp sedan Japans GP återvände till Suzuka 2009.
•••
Har du tid?
Lyssna på Martin Brundle och hör honom förklara skillnaden mellan de kvalvarven som Jenson Button och Sebastian Vettel körde 2011. Det två och en halv välinvesterade minuter. Även en onsdag.

http://www.youtube.com/watch?v=MKTelG0Ir8g

Sida 282 av 390