NI får som NI vill!

av Anna Andersson

Det handlar mycket om silly season just nu, vem kör var 2013?
De förare som det snackas om är:
– som vanligt Felipe Massa.
Hans kontrakt går ut och det sägs att Adrian Sutil är aktuell som ersättare, han var aktuell redan inför förra säsongen och var på besök i Maranello, men sedan kom rättegången efter diskobråket i vägen.
– Michael Schumacher. Enligt uppgifter i Tyskland vill han skriva ett plus ett och själv välja om han ska köra det avslutande året eller inte. Mercedes vill bara skriva ett år.
– Lewis Hamilton. Hans kontrakt går ut och hans sägs vara aktuell för Mercedes. Eller stannar han i det stallet som varit hans sedan han var 13 år? Det tycks McLaren utgå ifrån i alla fall.
-Valtteri Bottas. Får han chansen hos Williams 2013?
•••
Force Indias Vijay Malla hävdar att båda förarna stannar 2013. Det betyder att Paul di Resta och Nico Hülkenberg inte är aktuella för McLaren respektive Ferrari.
Om det nu stämmer….
•••
Romain Grosjean är på plats i Singapore.
•••
Det finns en risk för regn i Singapore, men det lär handla om nattliga skurar. Inte under racen – vad prognosen säger nu i alla fall. Det kan ju ändras….
•••
Det ryktas om att Lewis Hamilton ska lämna McLaren, men stallet tycks inte ta allt för allvarligt på det utan man ser till att anpassa nästa års bil efter just Hamilton.
– De är planen, säger den tekniske direktören Paddy Lowe.
– Vi har två fantastiska förare som vi gärna vill behålla och vi utgår ifrån att det löser sig och blir så.
•••
Max Chilton är nu testförare hos Marussia och det sägs nu att han ska ersätta Charles Pic 2013. Pic sägs vara på väg till Caterham nästa säsong.

Ja det blev en ganska kort blogg i dag, har en massa annat jobb på listan och då är det bloggen som får ta minst tid, men jag lovar att det blir en späckad F1-helg.
Både i tidningen och på nätet.
Förresten hoppas jag att ni har sett att F1-bevakaren är tillbaka. Efter många turer har ert envetna tjatande gett resultat och de som bestämmer har förstått hur viktig den är för er. Därför kommer  den nu ALLTID att ligga i topp på motor.sportbladet.se

Red Bulls krav på Renault

av Anna Andersson

Red Bulls ledning är orolig. För den där generator som överhettat och stoppat Sebastian Vettel i två lopp i år. Nu kräver Helmut Marko att Renault, som levererar motorerna till Red Bull, ska byta ut underleverantören, italienska Magneti Marelli .
Österrikarna är medvetna om att de står inför ett tufft och mycket varmt lopp i Singapore och om den här generatorn som kostar ungefär 30 000 kronor går sönder en gång till så kan de säga adjö till Vettels tredje VM-titel.
– Jag vill att Renault avbryter samarbetet med Magneti Marelli, säger Red Bulls ägare Dietrich Mateschitz till Auto Bild.
Problemet är bara att Renault inte vill det, men å andra sidan är det ingen vidare reklam för Renault om det är en av deras underleverantörer som är anledningen till att Sebastian Vettel och Red Bull inte vinner VM i år.
En pikant detalj är att det italienska företaget även levererar sitt material till Ferrari – som leder VM och inte har haft några problem med just någon överhettad generator.
•••
Har du tid över? Åk med Sebastian Vettel när han kör ett varv i Singapore 2011:

http://www.youtube.com/watch?v=SrcwII_uBCA

•••
Enligt Nico Rosberg ligger det ingenting i ryktet att han skulle köra för McLaren 2013. Han vill dessutom gärna att Schumacher stannar i stallet. I Tyskland sägs det att Mercedes bara vill förlänga kontraktet med Schumacher i ett år, men han vill ha ett plus ett år (och själv kunna bestämma sig efter nästa säsong). Det är därför som förhandlingarna dröjer.
•••
Vettel ja, återigen kommer han och Michael Schumacher att representera Tyskland i Race of Champions. Denna gång är det Thailand som ska arrangera evenemanget.

TV-bilder från kraschen

av Anna Andersson

Europasäsongen ligger i skrivbordslådan. Sju lopp återstår och det handlar om lopp där Sebastian Vettel tog fem pole position av sex möjliga förra året. Nu tillkommer en bana, USA, men också det faktum att Red Bull inte alls är lika överlägsna som förra året.
Ändå är detta Red Bullland, eller har i alla fall varit de senaste åren, ifjol vann firma Vettel/Webber fyra av de sex avslutande loppen. De andra två segrarna delade McLarens förarduo på. Året innan snodde Vettel VM-titeln i det allra sista loppet sedan han tagit tre segrar på de sista fyra loppen.
Första steget för den som vill flytta på Fernando Alonso som är i klar VM-ledning är – Singapore.

Ett häftigt lopp, men frågan är om det inte skulle vara en ännu häftigare kuliss för F1-publiken om man körde i dagsljus?
Jag har hört vissa diskussioner om det så vi får väl se vad framtiden bär med sig.
McLaren är positiva och tror att en seger absolut kan vara möjlig, stallet har vunnit de tre senaste loppen. Lewis Hamilton har tagit två av de segrarna.
Red Bull, som nollade på Monza, hoppas på att bilen passar lika bra i på gatorna i Singapore som den gjorde i Monaco stadslopp där Mark Webber vann.
Lotus kommer i alla fall att testa en ny bakvinge och den ska förbättra DRS.
– Vi har gjort förändringar på underredet och på bakvingen. Bakvingen ger oss samma downforce som vi hade i Monaco, men den ger oss bättre DRS, säger James Allison som ser fram emot att testa den under fredagens träningar.
Detta är inte att förväxla med den dubbla DRS:en som Lotus arbetar med. Den kommer att finnas med i bilen till nästa tävling i Japan.
•••
För dig som inte sett Robert Kubicas krasch från ett rally i lördags.
Här kommer de:

 

Både han och hans kartläsare klarade sig utan skador och kunde fortsätta tävlingen.

Därför stannar Schumi

av Anna Andersson

Vad betyder dealen med Erlinyou?
Erlinyou?
Det kinesiska företag som tillverkar GPSer och som har tecknat ett personligt sponsoravtal med Michael Schumacher värt 7,5 miljoner euro.
Skulle han skriva ett sådant avtal om han lägger av efter säsongen?
Det är bara sju lopp kvar av säsongen och det känns som om det är ganska mycket pengar att lägga på bara sju lopp?
Sponsorn presenterades på Monza – när presenteras Schumachers deal med Mercedes?
•••
Ferrari har gjort en vinst på mer än 100 miljoner Euro, vilket är rekord. Nu ryktas det om att Fernando Alonso kommer att stanna hos italienarna till och med 2017.
•••
McLaren hoppas på poäng i Singapore, men har ännu inte helt koll på vad som var orsaken till att Jenson Button tvingades bryta i Italien.
Britterna har fortfarande målsättningen att vinna båda VM-titlarna.
•••
Flavio Briatore hade gärna skrivit kotrakt med Felipe Massa om han hade haft kvar sin roll som stallchef.
Han hade velat ha honom och bära vattenflaskorna….
•••
Hur kul är det med en halvmeter vatten i källaren?

Finländare till Ferrari?

av Anna Andersson

Hetast för en plats hos Ferrari?
Just nu, Heikki Kovalainen.
Enligt finländska MTV3 har hans management varit inbjudna till Maranello för att diskutera framtiden. Kovalainen, nu hos Caterham, är inte nöjd med sin situation där och han har tidigare kört för Renault och McLaren. Ferraris president Luca di Montezemolo har påpekat att Sergio Perez är för oerfaren och det ryktas också om att Fernando Alonso anser att Perez är ett för stort hot mot hans egen position i teamet.
Varken Kovalainen eller Ferrari har bekräftat uppgifterna.
Även Adrian Sutil och Nico Hülkenberg sägs vara aktuella. Sutil är ju fri efter rättegångshistorien, men Force India har deklarerat att man vill behålla de två förare som kört för teamet i år – läs Hülkenberg och Paul di Resta.
Vem tror ni blir Fernando Alonsos teamkollega nästa år?
•••
Robert Kubica är tillbaka i bilen. I helgen ska han köra ännu ett rally.
Här är bilder från hans test med Subaru:

•••
Jules Bianchi är den som har imponerat mest under juniortesterna i Frankrike. Force Indias testförare har kört för Ferrari och varit snabbast under alla tre dagarna.
Sam Bird  och  Brendon Hartley har testat för Mercedes och i onsdags dök Michael Schumacher upp för att med egna ögon se hur Bird klarade sig gick
Resultat dag tre:
Placering, förare, stall, tid, antal varv
1.      Jules Bianchi           Ferrari        1:16.985, 138
2.      Rodolfo Gonzalez       Force India     1:18.018,  79
3.      Brendon Hartley Mercedes   1:18.671 ,  87
•••
Trevlig helg!
Det tänker jag ha.

F1 har sorg

av Anna Andersson

F1 har sorg. Den före detta tävlingsläkaren Sid Watkins har avlidit.  Han var chefsläkare fram till och med 2005 och kämpade under hela sin karriär för att förbättra säkerheten inom F1 och han fick en guldmedalj av FIA vid galan i december. Senast han besökte ett F1-lopp var på Silverstone tidigare i år.
Britten blev 84 år gammal.
•••
Stefano Domenicali varnar för Kimi Räikkönen och  Niki Lauda anser att Sebastian Vettel gjort sitt i VM-kampen.
Vad tror ni? Vem kommer att ta hem VM-titeln 2012 och vem eller vilka utmanar honom?
Själv tror jag Fernando Alonso, en klok förare med kompetens och en bra bil,  har de bästa chanserna. Framförallt eftersom han har en stor ledning i mästerskapet och ett mycket erfaret stall som stöttar honom. Samtidigt så känns Kimi Räikkönen riktigt lurig. Är det någon som kan smyga med bakom och attackera så är det han.
Har du fyra minuter över?
Här är en kul TV-snutt med Kimi när han kör olika fordon under ett besök hos Renault.

•••
Luca di Montezemolo har sagt sitt – och därför blir det inte Ferrari för Sergio Perez 2013. Detta trots att han vid ett par tillfällen i år har imponerat stort på banan.
– Det är för tidigt redan nästa år, säger presidenten till Sky Sports News.
– För att klara av den pressen som är på en av Ferraris förare så behöver en så ung kille mer erfarenheter.
Perez kör nu sitt andra år i F1 och har i år kört hem två andraplatser, Malaysia och Monza. Han ingår dessutom i Ferraris juniorprogram.
– Jag är väldigt glad för hans skull och det visar framförallt att vi gjorde rätt val när vi valde in honom i vår juniorsatsning. Tack vare Sauber och Ferrari Academy kan han utvecklas ytterligare.
•••
Så har vi däcken till loppen i Japan, Sydkorea och Indien.
Pirelli hade medium/soft i Japan förra året. I år blir det hard/soft.
I Sydkorea blir det som förra året, soft/supersoft och i Indien blir det hard och soft.
•••
Nu hoppas jag att vi har fått ordning på kommentarer och blogg och kan köra ordentligt igen. Vi har haft tekniska problem, fältet för kommentarer har inte fungerat och rätt människa har varit på fel plats – och sedan har jag varit hemma med sjukt barn i någon dag och efter 14 dagars arbete i rad så behövdes det en liten paus.
Men nu hoppas jag att det fungerar och att vi kan få igång diskussionen igen.
Jag hoppas innerligt att ni inte har tröttnat.

Kimi stannar hos Lotus

av Anna Andersson

Är egentligen ledig efter helgen, men drar ändå en kortis om det senaste i nyhetsväg eftersom vi gjort om systemet i dag – och plötsliget trillade det in 369 kommentarer som jag måste godkännas innan de publiceras.

Kimis comeback har varit lyckad. Trea i VM och  chans på titeln – och nu är det dessutom klart att han stannar hos Lotus även 2013. Enigt ett pressmeddelade från Lotus är det nu beräftat och klart.

•••

Jenson Button har haft en tung säsong. Han trodde att vändningen skulle komma i och med den överlägsna segern på Spa förra veckan, men när han nu tvingade bryta sedan han fått problem med bilen så ger han i stort sett upp.
Han inser att eftersom han är 78 poäng efter VM-ledaren Fernando Alonso så är VM-titeln riktigt långt borta.
– Det blir svårt nu. Återigen fick vi se prov på hur viktigt det är att vara jämn och bara om man är det har man chansen att vinna titeln. Just nu är det så att jag tar full pott i ett lopp och inte en poäng i nästa. Det gör att det blir jätterörigt. Lewis var femma före loppet på Monza och nu är han tvåa med andra ord är Fernando vår tuffaste konkurrent. Det är helt otroligt, det visar att det egentligen inte är någon som är så riktigt jämn i år, men den som är jämnast, ja det är också han som leder VM.
Det känns som en klockren analys.
•••
Hos Ferrari var det plötsligt strömavbrott, mitt under racet. Och det på Monza…ändå lyckades man hålla koll på radiotrafik och strategier. Ingenjörer och teamledningen flyttade in i depån medan felet åtgärdades, där fanns det som tur var ström….
•••
Michael Schumacher var sexa. Han är nöjd, han besegrade för andra loppet i rad sin teamkollega Nico Rosberg och han tycker att han ser en bra tendens.
– Vi gjorde det bästa av de förutsättningarna som vi hade och sett till hur vi låg till innan sommarlovet så är det ett steg framåt, säger rekordmästaren.
•••
Santander har förlängt sitt sponsoravtal med Ferrari till 2017. Fernando Alonso har kontrakt med italienarna till och med 2016.
•••
Bernie Ecclestone tycker att det vore idiotiskt att ha en stängd cockpit i F1.
– F1 är på samma sätt som det alltid har varit. Det kommer alltid att finnas olyckor och man kan aldrig säga vad som kommer att hända. Så är det i livet.
•••
Robert Kubica har gjort comeback i en rallybil. Han har tävlat igen, han vann tävlingen och var nästan en minut före närmsta konkurrent och han hoppas på att kunna köra F1 2014.
_ Men efter all det som jag har gått igenom är det fortfarande en lång väg kvar sett till fysiken. Kanske är det så att jag aldrig blir helt återställd, säger han och han är lite missmodig över vilken väg han fick gå. Han hade nämligen chansen på en plats hos Ferrari, men det blev rehabträning istället.
– Det hade varit häftigt om jag och Fernando Alonso kört tillsammans hos Ferrari, säger han.
– Men livet ville något annat.
•••
När livet vill något annat ja… Alex Zanardi tog i helgen sitt tredje gud i Paralympics, den här gången vann Italien lagtempot. Han har tagit tre guld på lika många försök och nu funderar 45-åringen över Rio 2016.
Hans prestationer är riktigt imponerande, jag säger det återigen. Han är en stor idrottsman och en ännu större människa.

Hamilton vinner, men Alonso är den stora segraren och Perez dagens man

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann på Monza, men den stora vinnaren är väl Fernando Alonso som behåller ledningen i VM – och degens man är Sergio Perez, Sauber.
Vilken grym upphämtning!  I rasande fart körde han om Felipe Massa och tog sig upp på tredje plats och sedan käkade han upp Fernando Alonso också. En imponerande körning av den killen och jag blir förvånad om han inte sitter i en Ferrari snart…..
Annars är väl som sagt Fernando Alonso vinnaren. Samtidigt som han körde upp sig från plats tio till plats tre så skördade Monza ett antal offer bland de killar som har målsättningen att vinna VM. Det gör att han kunde han dra ifrån i VM-sammandraget.
Varken Sebastian Vettel, Mark Webber eller Jenson Button tog någon poäng.
För Fernando Alonso är det egentligen ett perfekt upplägg. Han har ett grymt utgångsläge när F1 lämnar Europa och det nu bara är sju lopp kvar av säsongen. Återigen visade han att han är smart, kall och vet precis vad han gör på banan.
Oavsett hur det går i årets VM så måste man vara imponerad över hur han har hanterat den här säsongen, han startade i en bil som var urusel men har greppet om VM efter 13 lopp.
•••
Hamilton är nu tvåa i VM och Kimi Räikkönen är trea i VM. Lotus finländare är en poäng före Sebastian Vettel och det är bara att höja ett varningens finger. Han är cool, slug och kommer att vara farlig under resten av säsongen.
•••
37:e varvet, radiomeddelande från Ferrari till Felipe Massa:
– Fernando är bakom dig. Tänk på dina däck….
På det 39:e varvet:
– Fernando är 0.9 sekunder bakom dig. Kan göra det med DRS.
Och på det 40:e varvet kom sedan omkörningen. Kan inte vara het kul för Massa som nu gjorde ett riktigt bra race, tog Jenson Button redan i starten och sedan bara fick flytta på sig när han var tvåa. Men han måste å andra sidan vara riktigt nöjd med sina två sista tävlingshelger. Räddar det hans karriär?
•••
Känns ändå som om allt gick Fernando Alonsos väg. Först fick Jenson Button fick parkera sedan han fått problem med bensinpumpen på det 34:e varvet, sedan skrek Red Bull åt Sebastian Vettel att han var tvungen att omedelbart stanna bilen för att spara motorn. Det betyder att han bröt på det 48:e av 53 varv. Inte heller MArk Webber tog med sig någon poäng sedan han gjort ett misstag i slutet av loppet.
•••
Otroligt tuff kamp mellan Fernando Alonso och Sebastian Vettel. På det 26:e varvet fajtades båda hårt i Curva Grande att Alonso var utanför banan och han blev riktigt förbannad och ropade i radion:
– Okej, nu räcker det.
På det 29:e varvet fick Alonso sedan förbi Vettel, i samband med omkörningen så förklarade tävlingsledningen också att de undersöker situationen. Beslutet – Vettel fick kära igenom depån en gång extra.

– Jag kommenterade inte vår incident i fjol och jag kommenterar den inte nu och inte i framtiden heller. Jag var sur då, men det är jag inte längre. Så är livet, sa Vettel efter loppet.

Tog domarna rätt beslut?

McLaren gör succé när Alonso har problem

av Anna Andersson

McLaren var snabbast på Spa och formen håller i sig. Lewis Hamilton tog pole position på höghastighetsbanan Monza. Intill honom återfinns hans teamkollega och Spavinnaren Jenson Button som hade pole för en vecka sedan.
Bilen bara flyter med i banan. Precis lika imponerande som den var i Belgien förra veckan.
För Hamilton var det hans 23:e pole position i karriären och på frågan om han haft en tuff helg med tanke på alla rykten som går om hans vara eller icke vara hos McLaren så svarade han bara att han absolut inte känner sig distraherad utan fullt fokuserad.
Var han ärlig där?
Fernando Alonso och Ferrari satsade allt på ett kort. Han hjälpte först Felipe Massa till ett bra kvalvarv, men fick ett tekniskt problem med bilen och misslyckades på det andra och gick sedan ut en gång till. Men med en trasig bil var det inte mycket att göra.

– Det var problem med en stabilisator. Det måste vi analysera nu, säger stallchefen Stefano Domenicali.

– Han fick problem direkt efter det första varvet i Q3. Det är bittert, men det är ingenting vi kan ändra nu. Det är bara så.

Han startar som tia och den här gången var det Felipe Massa som var snabbast av de båda Ferraribilarna. Det var en riktig skräll.
Det betyder att det blir riktigt tufft för Alonso som nu står bakom alla sina konkurrenter i toppen av VM-tabellen. Hamilton har pole, Button är tvåa, Sebastian Vettel startar som femma och Kimi Räikkönen som sjua.
Något säger mig att det blir ett riktigt spännande lopp i morgon.
•••
Återigen är Lotus inte riktigt med i täten under lördagen, men räkna ändå med att Kimi Räikkönen kan vara med i toppen under söndagen. Så har det i alla fall varit tidigare under säsongen.
•••
I Q2 var det en halv sekund mellan Fernando Alonso som var snabbast och Kimi Räikkönen som var tia. Jämnt är bara förnamnet och Mark Webber är antagligen otroligt irriterad över att han startar som elva. Den enda fördelen är väl att han kan välja vilka däck han ska starta på.
•••
Jerome D ´Ambrosio var siste man vidare från Q1 och startar som 16:e. Han ersätter Romain Grosjean hos Lotus den här helgen eftersom fransmannen ansågs vara den som orsakade kraschen på Spa förra veckan och stängdes av i ett lopp.
•••
Nico Hülkenberg försvann redan efter sex minuter i Q1. Han fick problem med sin Force India och tvingades parkera, sedan kunde han inte fortsätta. Enligt Force India handlar det om ett tekniskt problem.
Mycket tungt för tysken som var fyra för en vecka sedan och som sägs kunna ersätta Felipe Massa hos Ferrari nästa år.
•••
Även hans teamkollega Paul di Resta hade problem även om han gjorde ett strålande kval. Han fick byta växellåda och tvingas flytta tillbaka sin Force India fem platser i starten. Han startar från ruta nio.
•••
Enligt Eddie Jordan är det tänkt att Lewis Hamilton ska ersätta Nico Rosberg hos Mercedes. Tysken ska sedan vidare till McLaren. Ett byte rätt av med andra ord.
•••
Upptäckte faktiskt en svensk flagga på läktaren i dag. Känns som en hyllning till Marcus som vann förra veckan och startar som femma i dag.
•••
Om ni undrar så har vi haft problem med kommentatorsfältet sedan vi bytte bloggportal. Enligt tekniken är det ett problem som kommer att lösas, jag hoppas att det görs snart för jag saknar era härliga och ärliga diskussioner.

Hetaste snacket från Monza – Kubica gör comeback

av Anna Andersson

I paddock snackas det om Hamiltons framtid.
På banan talar han själv. Britten var snabbast under den andra träningen på Monza. Han körde på den mjukare av de två gummiblandningarna (medium) när han körde ett varv på tiden 1.25,290. Bakom honom återfinns Spa-segraren och McLarenkollegan Jenson Button.
Fernando Alonso var sedan trea på Ferraris hemmabana, han satte sin tid på härda däck, men hans Ferrari hade flertal problem med både bromsar och växellåda under passet.
Michael Schumacher, Mercedes, som var snabbast under förmiddagen hade problem med DRS och var ”bara” tia.
En annan stor snackis är vad Red Bull håller på med? Är det så att de bluffar och de egentligen har mycket kvar att ge eller är deras bilar inte redo gör Q3? Under det andra passet var firma Webber/Vettel bara 11 och 13:e.
Här följer alla tiderna:

1.  Lewis Hamilton      McLaren-Mercedes      1m25.290s            32
2.  Jenson Button       McLaren-Mercedes      1m25.328s  + 0.038s  35
3.  Fernando Alonso     Ferrari                   1m25.348s  + 0.058s  17
4.  Felipe Massa        Ferrari                       1m25.430s  + 0.140s  43
5.  Nico Rosberg        Mercedes               1m25.446s  + 0.156s  41
6.  Kimi Räikkonen      Lotus-Renault         1m25.504s  + 0.214s  42
7.  Paul di Resta       Force India-Mercedes  1m25.546s  + 0.256s  40
8.  Nico Hülkenberg     Force India-Mercedes  1m25.547s  + 0.257s  36
9.  Sergio Perez        Sauber-Ferrari                1m26.068s  + 0.778s  32
10.  Michael Schumacher  Mercedes                1m26.094s  + 0.804s  38
11.  Mark Webber         Red Bull-Renault       1m26.104s  + 0.814s  35
12.  Jerome d’Ambrosio   Lotus-Renault         1m26.157s  + 0.867s  36
13.  Sebastian Vettel    Red Bull-Renault         1m26.394s  + 1.104s  31
14.  Pastor Maldonado    Williams-Renault      1m26.404s  + 1.114s  42
15.  Daniel Ricciardo    Toro Rosso-Ferrari    1m26.724s  + 1.434s  33
16.  Kamui Kobayashi     Sauber-Ferrari        1m26.730s  + 1.440s  17
17.  Bruno Senna         Williams-Renault        1m26.783s  + 1.493s  39
18.  Heikki Kovalainen   Caterham-Renault      1m26.841s  + 1.551s  39
19.  Jean-Eric Vergne    Toro Rosso-Ferrari    1m26.864s  + 1.574s  36
20.  Vitaly Petrov       Caterham-Renault       1m27.222s  + 1.932s  36
21.  Timo Glock          Marussia-Cosworth     1m27.944s  + 2.654s  36
22.  Charles Pic         Marussia-Cosworth     1m27.968s  + 2.678s  36
23.  Pedro de la Rosa    HRT-Cosworth          1m28.575s  + 3.285s  34
24.  Narain Karthikeyan  HRT-Cosworth          1m28.779s  + 3.489s  21
Källa: Autosport.

•••
Strålande sol och 27 grader i luften, 40 på asfalten, snacka om att sommaren har kommit till F1. Prognoserna säger att det ska bli så fint väder under hela helgen.
•••
Ni vet väl att F1-bevakaren är tillbaka?
Tack vare era påtryckningar har de som bestämmer bestämt sig för att de är tillbaka.  Där hittar ni all fakta inför loppet, om förare och banor. Dessutom finns resultaten från alla passen. Så passa på att klicka in där!
•••
Luca di Montezemolo hotar återigen med att Ferrari ska lämna F1.
•••
Dags för comeback.
Robert Kubica är anmäld till ett rally i Italien. Han ska köra Rallye Ronde di Lana Gomitola och han ska köra en Subaru Impreza. Enligt polska medier ska han köra ytterligare två rallyn under hösten, Rallye San Martino di Castrozza (14 – 15. september) och Rallye Del Appennino Reggiano (22 – 23 september). För några veckor genomförde han ett test med Fords WRC_team och enligt uppgifter så gick det klart över förväntan.
Robert Kubica skadade sig när han körde ett rally i Italien förra året, han tvingades till flera operationer och tvingades lämna sin plats hos Lotus/Renault.

Sida 284 av 390