Häkkinen och en av historiens snyggaste omkörningar

av Anna Andersson

Nu kan vi satsa mot Spa – som förresten kommer att stanna i kalendern till och med 2015. Det betyder att det inte blir någon  kombination med Frankrikes GP.
Så det är dags att ladda, bara en vecka kvar.
Jag vill passa på att önska trevlig helg och tipsa om en oförglömlig händelse på Spa – Mika Häkkinens omkörning av Michael Schumacher. Året var 2000.
Har du två minuter över?
Kolla in denna snutt:

http://www.motorsport-magazin.com/formel1/news-150086-videos-video-haekkinen-vs-schumacher-spa-2000-jahrhundert-ueberholmanoever.html
•••
Williams Toto Wolff erkänner att han ett problem – vem som ska köra deras bil 2013….
– Jag hade hellre haft tre bilar, säger han.
Förarna som diskuteras är årets båda förare Pastor Maldonado och Bruno Senna, samt den lovande testföraren Valtteri Bottas. Finländaren har också Wolff som manager:
– Han är en stor talang och vi vill ha kvar honom i teamet, men det finns en ekonomisk sida av myntet också, säger Wolff.
Både Maldonado och Senna hade med sig stora summor till teamet i åt (30 miljoner euro, respektive 10 miljoner euro). Maldonado har vunnit ett lopp i år och Senna var sjua i Ungern senast.
•••
Även Force India kommer till Magny Cours och juniortestet.  Det är sedan tidigare klart att Ferrari och Mercedes ska testa sina juniorer där mellan den 11 och 13 september.

Piquet tvingad till försvar

av Anna Andersson

Nelson Piquet var tuff i kommentarerna kring Ayrton Senna och han var det i brasilianska medier. Det har naturligtvis fått folk på hemmaplan att reagera. Ayrton är den store nationalhjälten, detta trots att det snart är 20 år sedan han omkom.
 Nu har Piquet jr nyanserat sina uttalanden och säger att han är missförstådd. Hans försvar lyder:
– De körde under en helt annan tid. På 70- och 80-talen var inte bilarna lika tillförlitliga och förarna var tvungna att lägga ner mycket mer arbete när det gäller tekniken. Det är ingen tillfällighet att min pappa var med och utvecklade däckvärmare, den aktiva hjulupphängningen och turbomotorerna. Saker som är självklara idag, säger Piquet som numera kör NASCAR.
– Senna kom in något senare i F1 och kunde trycka gasen i botten hela tiden, utan att behöva utveckla någonting egentligen. Han var en enormt snabb förare, sett till just det är han den bäste föraren som någonsin funnits, men han hade inte de kunskaper om mekaniken som  den tidigare generationen hade och han behövde inte fundera så mycket på om han skulle ta hand om motorn eller växellådan. Det var det jag menade.
•••
Det blir ett juniortest i Abu Dhabi, men Mercedes och Ferrari ska köra ett juniortest i Frankrike också. På Magny Cours. Red Bull, Torro Rosso och McLaren ska testa i Abu Dhabi, Williams, HRT och Marussia testade på Silverstone.
Var Sauber, Lotus, Caterham och Force India ska testa är inte klart än.
•••
– De loppen som kommer nu framöver kommer att bli väldigt viktiga för min framtid, säger Felipe Massa.

Å fasen, det menar du inte?

Den förre mästaren erkänner: – Jag har stora problem

av Anna Andersson

Jenson Button har problem. Killen som annars brukar hyllas för att hans körstil skonar däcken har inte alls hittat rätt i år. Han säger själv att han har hamnat i en återvändsgräns.
– Till slut gick vi tillbaka till de inställningar som vi hade i inledningen av säsongen och i Valencia kunde jag prestera igen. Men jag kunde inte konkurrera med Ferrari, Mercedes och Red Bull, nej, men jag kunde konkurrera med Lewis, säger Button som mellan Kinas GP i april och Tysklands GP i juli bara tog sju poäng.
Det är på tok för lite för mästaren från 2009 som också drömmer om en ny titel.  Till Tyskland kom nya uppdateringar och han körde in som tvåa.
– Det stora problemet har varit att hitta vilket fönster som däcken fungerar i, det är enormt svårt.
– Man försöker att köra försiktigt och ta hand om däcken, men om man kommer ut ur det där fönstret så förstör man däcken mer än vad man hade gjort om man legat i fönstret och kört aggressivt.
Vidare säger han:
– För mig har det varit otroligt svårt för min körstil passar inte alls till däcken längre. Därför måste jag anpassa mig. När vi får rätt temperatur i däcken så är bilen riktigt bra i alla förhållanden, men problemet är att när man inte får till rätt temperatur i däcken, ja då är man tillbaka i ingenmansland.
•••
Pirelli har problem. Företaget kritiserar det faktum att man måste testa däcken med en bil från 2010. Även om aerodynamiken är anpassad efter årets modell så blir det ändå problem med resultaten som inte stämmer till hundra procent.
– Den aerodynamiska balansen skiljer sig i grunden jämfört med den aktuella F1-bilen, säger  Pirellis motorsportchef  Paul Hembery till Totalrace.
Han hade hoppats på att man skulle få använda ett chassi från årets säsong, men det förbjuder FIA. Dessutom var det inget team som kunde ställa en sådan bil till Pirellis förfogande.
– Vi får inte en av fjolårets bilar, säger han.
– Förra gången tog det 18 månader innan vi var överens med teamen och vi fick ta en bil från 2010. Bilarna förändras väldigt mycket från år till år och när det handlar om gummibladningar så är det de små, små detaljerna som avgör.
•••
Rubens Barrichello sa för några dagar sedan att Williams borde ligga band de tre bästa teamen. Han får medhåll av testföraren Valtteri Bottas som också anser att bilen har en betydligt större potential än vad man har sett under säsongen.
•••
Lotus har valt en något ovanlig väg när det gäller utvecklingen av bilen för 2013. Enligt James Allison började man arbeta med den bilen tidigt under säsongen och kommer nu att ha tid att utveckla årets bil i kampen om de främsta VM-placeringarna.
•••
Bara en vecka kvar innan F1-cirkusen intar Belgien. Snart är denna förbannade torka över. Skönt.

Piquets hån: – Grosjean är en fjant med tur.

av Anna Andersson

En vecka kvar innan vi verkligen kan ta tag i F1-säsongen igen. Som läget är just nu är Fernando Alonso i ledningen med 40 poäng.
Sedan följer ett getingbo med Mark Webber, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton och Kimi Räikkönen.
Vem blir den tuffaste utmanaren till Alonso?
Jag räknar bort Webber direkt. Tror att Vettel som bara är två poäng bakom kommer att få den hjälp han behöver av stallet för att vara etta internt, sedan kändes Hamilton stark i somras och Räikkönen?
Tja vad mer kan vi säga än att den killen trivs med att ligga och lurpassa för att sedan se till att ta det han vill. När han får vittring…minns 2007.
Den killen kommer i alla fall inte jag räkna bort en gång till.
•••
Adrian Newey förväntar sig att motorerna kommer att spela en allt större roll framöver och att de kommer att dominera 2014.
Motor-VM 2014?
•••
Lewis Hamilton har avbrutit sin semester och återvänt till Storbritannien efter det att en av hans fastrar drabbats av cancer.
– Kan du också vara snäll och be för min faster. Hon är döende i cancer och har fått beskedet att hon bara har några veckor kvar att leva. Jag flyger tillbaka till Storbritannien för att träffa henne, twittrar Hamilton.
– Detta är en mycket tuff tid för familjen, det hade det varit för alla familjer. Jag längtar efter att träffa henne och tillbringa varje sekund jag kan med henne. Jag kan inte fatta att detta händer. Jag älskar dig ”auntie” Diane.
•••
Nelson PIquet Jr fick lämna Renault. Nu hånar han Lotus förare, Grosjean var för övrigt den som ersatte Piquet hos Renault 2009,
– Han har otroligt mycket tur och kom i en tid när han hade en dålig teamkollega och en bra bil. Han hade tur som inte var tillräckligt bra 2009 och fick ett år till på sig i GP2, fick en sponsor och kunde återvända som betalförare till F1, eller hur? Då fungerade hans karriär. Han hade en bra tajming, citerar Piquet av TotalRace och fortsätter:
– Om Alonso hade kört där hade han vunnit VM. Säkert har han (Grosjean) blivit bättre, men han är inget fenomen. Han är ingenting i jämförelse med Alonso.

Har Piquet rätt? Har Lotus rätt bil, men för dåliga förare?

Ferrari: Massa måste prestera.

av Anna Andersson

Så höjer Ferrari pressen på Felipe Massa igen. Den här gången är det Stefano Domenicali som är mycket tydlig när han säger att Massa har många viktiga lopp framför sig, som förare och som medlem hos Ferrari.
Det betyder att han inte alls är nöjd med Massas 14:e plats.
När det gäller en eventuell ersättare så pratas det om Saubers Sergio Perez och Adrian Sutil, som inte kör någonstans i år efter nattklubbsbråket förra året.
vilka ser ni som de hetaste kandidaterna? Får Massa stanna –  och varför i så fall? Bör de låta honom stanna eller vem ska i så fall ersätta honom?
•••
TTE Letar efter en lösning för de personer som köpt biljetter till F1-loppet på Spa, men som inte fått några plåtar.
•••
Nelson Piquet fyller 60 år. Grattis!
•••
Pastor Maldonado vill köra  för Williams även 2013 – och vinna en VM-titel med teamet.
Vad tror ni om hans chanser?
•••
Bernie Ecclestone har nu antydigt att det finns en chans för Turkiet att komma tillbaka in i F1-cirkusen, även Grekland har påtalat att landet är intresserade av att bygga en F1-bana.

Porsche till F1?

av Anna Andersson

En ny stor biltillverkare är på väg mot F1.
Volkswagen har redan fört diskussioner med Sauber.

I går stod berättade franska Auto Hebdo att Mercedes kan lämna F1 redan efter 2013, men då kan det vara en ny stor tysk biljätte som tar över. Volkswagen har sedan i mars först diskussioner med Peter Sauber, ägaren till Sauber F1, och enligt Sport Bild är VW intresserade ab F1 i framtiden. En motor är redan färdigställd, och från och med 2014 finns ett nytt motorreglemente inom F1 som tillåter Turbomotorer och tidningen skriver att medarbetare från det internationella bilsportförbundet bekräftar att VW har varit mycket aktiva när man tagit fram reglementet.
– Det har funnits samtal, absolut, bekräftar Peter Sauber för Sport Bild.
– Men just nu har vi ingen kontakt.
Volkswagen har nämligen ännu ett projekt, att bygga en egen motorsportfabrik med en vindtunnel som håller för F1. Detta görs i Porsches utvecklingscentrum i Weissach. Officiellt heter det att det handlar om en utveckling till LeMans, men det skulle även kunna användas för F1.

Spännande nyheter från banan i Texas!

av Anna Andersson

Ett tips  så här i väntans tider –  ja det känns i alla fall som om F1:s sommarlov varit  riktigt långt….så är det att ta en titt på Youtube. Länken:
http://www.youtube.com/watch?v=gN_upHFXkk4

Där bjuds du på en helikopterresa över den nya F1-banan i Austin Texas. Där ska det ju köras F1 senare i höst (18 november) , men än är den inte i körbart skick. Man får en känsla över banan, det ska vara en berg- och dalbana. Det är höjdskillnader på 40 meter och jag tycker nog att man kan urskilja det på bilderna. Det finns dessutom helt blinda kurvor, bland annat en hårnål precis efter start/mål, innan det går nedför en backe.
Banan ser spännande ut. Det är ännu en av Hermann Tilkes banor och han har få hjälp av Alexander Wurz, den tidigare F1-föraren med att optimera den ur en förares synvinkel.
Spännande är det, så har du tid – kolla in länken.
•••
Rubens Barricgello, som för övrigt vill byta Indyteam till nästa säsong eftersom resultaten inte är de han hade hoppats på, anser att Williams med det materialet man har i år borde ligga bland de tre bästa.
•••
Enligt Jonathan Neale, McLarens VD, är man väldigt nära att förlänga kontraktet med Lewis Hamilton.

Maldonado kraschar – igen

av Anna Andersson

Kan det vara så att årets kraschkung redan är krönt?
Eller vad sägs om att Pastor Maldonado tappar kontrollen över bilen och kraschar även under ett uppvisningslopp i Venezuela?
Än så läge är han i alla fall mycket nära den titeln.
Bilder från kraschen kan ni se på motor.sportbladet.se.
•••
En intressant iakttagelse under den första delen av säsongen är att Renaultteamen är bättre på att ta hand om  däcken än sina konkurrenter.
Vad beror det på?
Är det motorn?
Hos Mercedesteamen däremot är det betydligt större problem. Där har Mercedes haft trassel med däcken sedan inledningen av säsongen, Force India har inte alls hittat rätt och McLaren har varit väldigt ojämna.
Ross Brawn kommenterar det hela med:
– Slitaget på däcken har mycket att göra med hur kraften överförs och med hur snabbt hjulen snurrar. Det spelar en väldigt stor roll. Det handlar inte bara om kurvorna utan även inbromsningar och acceleration. Det är enormt viktigt. Vi ställer just nu ett antal kritiska frågor och det gäller även motorn.
•••
Du har inte köpt dina biljetter till Spa via ett holländskt företag va?
Ungefär 6000 personer har bokat och betalat sina biljetter hos den holländska firman ”The Ticket Enterprise”, men de får inga biljetter. Företaget har ekonomiska problem och nu är polisen inkopplad. Företaget har inte gått att nå och enligt arrangörerna till Belgiens GP kan de som har köpt biljetter där kontakta polisen.
•••
OS är över. Vardagen borde infinna sig. Äntligen.

Drömmen – Hamilton och Räikkönen hos Lotus

av Anna Andersson

En liten paus i OS-grytan så här har ni mina funderingar och svar på de funderingar som jag skrev i det senaste inlägget. Se det som en grund till diskussion.

Vårens överraskning:

Med tanke på hur snacket gick inför säsongen så är det för mig det faktum att Fernando Alonso och Ferrari leder VM. Inför hette det att bilen inte kunde vinna och den var usel i inledningen.
Nu är nästa utmaning att utveckla den så att den håller i toppen under hösten – för bakom är det tufft, tufft, tufft.
Vårens besvikelse:
Mercedes – igen. Det såg så bra ut, snabbheten fanns i kvalet men det ger som bekant inga poäng.
Vårens race: Den är svår. Riktigt svår. Det finns så många saker som jag verkligen minns och vill bära med mig Kanadas GP och Hamiltons jakt. Den tävlingen var fantastisk, i alla fall i mona ögon.
Vårens snackis: Två tröttsamma ämnen har varit Felipe Massas vara eller icke vara i Ferrari och Schumachers vara eller icke vara hos Mercedes. De båda historierna har vi dragit varv efter varv och nu vill jag gärna ha ett beslut – så vi i alla fall kan snacka om vem som ska ersätta dem.

Felipe Massa: Han är en otroligt bra teamkompis, men jag tror nog att hans tid hos Ferrari är över. De vill ha en tvåa, men det måste vara en tvåa som också tar poäng.
Lewis Hamilton: Vart ska han ta vägen? Det säkra vore ju att stanna hos McLaren. Bilen verkar vara på väg åt rätt håll och Button lär inte hålla på i en evighet till. Samtidigt så kan han behöva ett miljöombyte. Hade varit kul att se honom med Kimi i Lotus;-)

Michael Schumacher: Han är en riktigt bra förare, hans titlar säger allt. Men man måste också inse om man missat tåget, kan bilen inte vinna kan han inte vinna och det känns inte rätt att se en mästare parkera fel i starten. Vem ska då ta hans plats? Känns som om Lewis Hamilton ligger bra på det, polare med Nico Rosberg och han är mycket väl bekant med Mercedes.
Annars är nog Paul di Resta ett alternativ, fostrad hos Mercedes och placerad hos Force India.
För övrigt hoppas jag att ni kan hålla debatten rumsren.

Du bestämmer – vart ska Hamilton? Vem ska ersätta Massa?

av Anna Andersson

F1 har sommarlov. Det är superstängt. Det händer inte alls mycket just nu. Dessutom är det OS och det betyder att arbetsdagarna är mördande långa i ett par dagar till.
Men ändå så vill jag gärna hålla liv i F1 och jag tänker be er om lite hjälp att summera den första halvan av säsongen. Jag ställer ett par frågor ph ber er svara på vad ni tycker.
jag kommer att lämna mina svar på frågorna så snart jag får en lucka att andas i denna OS-bubbla.
Så då kör vi:
Vårens överraskning?
Vårens besvikelse?
Vårens race?
Vårens snackis? Vad tycker ni att vi har snackat om och  vad anser ni om ämnet?
Vilken framtid har Felipe Massa?
Bör Lewis Hamilton stanna hos McLaren?
Vilket beslut ska Schumacher ta? Och om han lägger av, vem ska ersätta honom?
Lite att fundera över och diskutera.
Jag ser fram emot att hänga med i snacket och kommer med mina tankar så snart jag bara hinner.

•••

Stefano Domenicali gjort klart och tydligt i dagarna att Ferrari letar efter en förare som ska vara nummer två bakom Fernando Alonso.

•••
Även om det är förbjudet just nu så utvecklat McLaren ett dubbelt DRS-system. Men om det kommer till användning, ja det är en annan fråga.
Men britterna vill inte ligga efter om det skulle bli tillåtet.
•••
Förresten får fabrikerna välja lite när de lägger sin två veckor långa semester. Först ut var McLaren som stängde redan i söndags eftersom man inte ville tappa två-tre dagar när bilarna transporterades tillbaka. Red Bull däremot jobbar den här veckan och tar ledigt nästa.
Caterham flyttar sin verksamhet från Norfolk till Leafield, där Arrows och Super Aguri tidigare höll till.

•••

Har du tid över för OS? Passa på att se Danmarks herrar spela handboll. Det laget ser inte mycket ut för världen, men vilket lag. Anders Eggert, en trollkarl utan dess like, Mikkel Hansen, en riktig skytt, Michael Knudsen en vinnare större än någon annan och Niklas Landin. Framtidens målvakt.

•••
Myror i badrummet, eluttag som inte fungerar, en frys där allt smälter, ett märkligt hål i väggen. Varför händer alla sådana saker när mannen i mitt liv är borta. Och när han dessutom har flytt fältet för två veckor. Det slår aldrig fel.
Märkligt.

Sida 286 av 390