Schumachers pinsamma miss

av Anna Andersson

Även om det kan tyckas vara så att Ferrari och Red Bull ska göra upp om VM-titeln så är säsongen långt i från avgjord. Det är nio lopp kvar och Red Bulls stallchef Christian Horner vill absolut inte räkna bort McLaren, som ju vann senast i Ungern och såg bra ut i Tyskland veckan innan.
– Det är 225 poäng kvar att slåss om och det kommer att vara skoningslöst, säger han.
Sedan är många av stallen är oroliga för vad Lotus kan ställa till med. Med andra ord kan det bli en häftig höst – och det ska vi fans vara glada över.
•••
Sex brutna lopp, men det beror inte bara på otur.
Nej i Ungern var det den sjufaldige världsmästaren som inte hittade rätt startposition. Han ställde sig på plats 19 och inte 17 – och var den som orsakade omstarten.
En felparkering med andra ord.
•••
Pappa Hamilton tycker att Lewis ska stanna hos McLaren och Mercedes Norbert Haug förklarar att Michael Schumacher inte kommer att berätta något om framtiden på Spa om en månad.

•••
Nu ska jag ner i OS-gruvan igen.

Hamiltons vann – men Kimi var coolast

av Anna Andersson

Att Lewis Hamilton skulle vinna loppet i Ungern var det väl inga  högre odds på. Han har dominerat ända sedan F1-cirkusen landade i Budapest, på träningen, på kvalet och i loppet. Han tog sin tredje seger i Budapest. Ett bättre avslut innan sommaruppehållet går det knappast att få och det är tydligt att McLaren är tillbaka efter två tunga lopp i Spanien och England.
Lotus visar återigen att man är att räkna med och Lotus stod också för loppets höjdare. Då tänker jag på Kimi Räikkönens manöver efter sitt depåstopp (stopptid 3,3 sek) på det 46:e varvet. Han kom ut jämsides med teamkollegan Romain Grosjean och tryckte sig förbi, tryckte nästan av fransmannen av banan. Riktigt kul racing!
När Kimi kör som han kör i dag är det en fröjd att se honom och det känns som om han verkligen är ett med bilen. Nu väntar han och vi bara på att det ska räcka till en seger också och jag är rätt övertygad om att han har den innan säsongen är över.

Förresten….Kimi Räikkönen var tvåa i mål, men tappar han ändå i VM-sammandraget eftersom Hamilton vann. Hur kul är det då?
•••
Tredje pallplaceringen för Romain Grosjean. Den killen har fått sitt genombrott i år.
•••
Intressant strategi av Red Bull som plockade in Sebastian Vettel på det 59 varvet, tysken kom ut före Fernando Alonso, VM-ledaren och inledde en het jakt på trean Romain Grosjean, Lotus, men han kom aldrig ikapp. Vettel tog i alla fall in två poäng på Alonso i sammandraget.
•••
Fernando Alonso fyller 31 år i dag och han utökade sin ledning i VM. NU har han 40 poäng ner till Mark Webber, Red Bull som är tvåa.
•••
Sebastian Vettel satsade på att vinna en placering i starten. Det gjorde han inte. Däremot förlorade han en placering till McLarens Jenson Button som gick upp på tredje plats. Vettel tog sedan tillbaka initiativet tack var ett mycket snabbt depåstopp. Då gick han förbi både Button och Bruno Senna.

Han var inte nöjd efteråt.

– Nej det kan vi inte vara, det faktum att vi förlorade en plats i starten blev dyrt för oss, säger han.

•••
De två varven bakom Sergio Perez blev dyrbara för Fernando Alonso. Det gjorde att Lotus Kimi Räikkönen tog sig förbi Ferrarin i samband med depåstoppet.
•••
Tungt, tung för Michael Schumacher redan i starten. Först fick han starta från depån, sedan körde han för fort i depån och drog på sig ett straff – och tvingades köra igenom depån en gång till.
Han bröt sedan på det 60:e varvet.
•••
Nu väntar arbete för tidningen och jag hoppas att jag får plats med något, trots att det är OS. För F1 väntar nu ett sommarlov och under den tiden måste fabrikerna stänga i två veckor.

Men bloggen överlever jag lovar.

Hamilton tog pole – fiasko för Schumacher

av Anna Andersson

Lewis Hamilton sa i går att han trivdes i Ungern och att målet var en pole position. Att det är nyckeln till segern i Ungern och nu har han de allra bästa förutsättningarna att också vinna loppet.
Han fick ordning på sig själv och på bilen. Bara en vecka efter den tunga helgen i Tyskland där han var utan poäng startar han nu först i Ungern och kommer att vara en av de stora favoriterna till segern. Positivt för hans del är att Fernando Alonso, som leder VM med över 30 poäng, startar först i  tredje startled. Det gör att det kan gå att knappa in några poäng där om Alonso inte får till någon raketstart eller hamnar i trubbel längs vägen.
Spännande också att se hur Romain Grosjean smällde till med kvalets näst snabbaste tid. Sebastian Vettel var redan i garaget och såg inte allt för nöjd ut med att han startar trea i morgon – men å andra sidan – när är han nöjd om han inte är först?
Aldrig.
•••
Romain Grosjean körde åtta varv mer än Hamilton under kvalet – ändå står han på andra startplats i morgon.
•••
I Q2 försvann Mark Webber, Red Bull (elva), Nico Rosberg (13:e) och Michael Schumacher var 17:e man. Tung helg för Mercedes som verkligen ser ut att ha problem. De här placeringarna är inte alls i närheten av den positionen som stallet har ambitionen att vara på.
•••
Inga konstigheter i Q1, HRT, Marussia, Caterham och en Toro Rosso försvann där.
•••
Sergio Perez och Pastor Maldonado var i luven på varandra under och efter Storbritanniens GP. Nu har de båda sydamerikanerna pratat ut.
– Vi tog ett snack efter Silverstone och snackade igen efter Hockenheim, nu är allt utrett, säger Sergio Perez enligt motorsportmagazin.
– Just då var jag helt enkelt förbannad på honom.
Han säger också att:
– Pastors agerande på Silverstone var inte okej och därför blev jag sur på honom.
•••
Nu är det nästa förare som är sur på Maldonado. Den här gången är det Michael Schumacher som gnäller. Han förklarade att Mercedes inte är bättre än plats 12-13 nu, men att Pastor testade lite väl mycket framför honom och såg till att det hamnade smuts på banan.
–  Det satte stopp för mitt snabba varv, säger Schumacher.
•••
Återigen måste Red Bull göra vissa förändringar eftersom bilen inte håller sig riktigt inom reglerna. I år har man redan fått täppa till hålen i underredet, inför helgens lopp fick man ändra inställningarna på motorn och redan i Kanada så påpekade FIA att stallet måste göra en förändring på framvingen, skriver auto, motor und sport.
•••
2013 blir det återigen 20 lopp, premiär i Australien och final i Brasilien, detta meddelar Bernie Ecclestone. Eftersom New Jersey kommer med i kalendern försvinner ett av årets lopp och F1-gurun bekräfar att det är Valencia som lämnar kalendern. Dessutom verkar det som om Hockenheim kan ta över arrangemanget av Tysklands GP eftersom Nürburgring har stora ekonomiska problem.

Ungern: Hamilton i topp även på den andra träningen

av Anna Andersson

Det sades att helgen i Ungern skulle vara torr – men redan under den andra träningen så föll regnet över Budapest och det handlade om en rejäl skur.
Men märkligt nog inte över hela banan, det regnade rejält på vissa ställen, droppade på andra och var näst intill torrt på nästa. Med andra ord var det väldigt svåra förhållanden för förarna.
Snabbast under det andra passet – precis som under det första – var Lewis Hamilton, McLaren.
Passet inleddes i solsken och torka och Hamiltons 1.21,995, sattes precis innan regnet kom. Det gjorde att han var 0,185 sekunder snabbare än Lotus Kimi Räikkönen. Williams Bruno Senna var trea (+0,258). Snabbaste Ferrariförare var Felipe Massa på fjärde plats.
Tyngre var det för Romain Grosjean, Lotus, som skadade sin framvinge när han snurrade, men han kunde ta sig tillbaka till depån själv och få bilen reparerad, Michael Schumacher däremot hade det inte lika enkelt. Med intermediates på körde han in i en däckstapel vid kurva elva och skadade fronten på bilen. Då återstod 28  minuter av passet.

Resultatet från den andra träningen:
Placering, förare, team, tid, tidsskillnad, antal varv
1.  Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes      1m21.995            20
 2.  Kimi Räikkonen        Lotus-Renault         1m22.180s  + 0.185  20
 3.  Bruno Senna           Williams-Renault      1m22.253s  + 0.258  33
 4.  Felipe Massa          Ferrari               1m22.417s  + 0.422  28
 5.  Fernando Alonso       Ferrari               1m22.582s  + 0.587  22
 6.  Jenson Button         McLaren-Mercedes      1m22.747s  + 0.752  17
 7.  Paul di Resta         Force India-Mercedes  1m22.794s  + 0.799  23
 8.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault      1m22.824s  + 0.829  18
 9.  Romain Grosjean       Lotus-Renault         1m22.922s  + 0.927  12
10.  Michael Schumacher    Mercedes              1m23.160s  + 1.165  19
11.  Nico Rosberg          Mercedes              1m23.164s  + 1.169  28
12.  Pastor Maldonado      Williams-Renault      1m23.337s  + 1.342  26
13.  Nico Hülkenberg       Force India-Mercedes  1m23.713s  + 1.718  25
14.  Mark Webber           Red Bull-Renault      1m23.814s  + 1.819  17
15.  Kamui Kobayashi       Sauber-Ferrari        1m23.841s  + 1.846  28
16.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari    1m24.328s  + 2.333  23
17.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari    1m24.345s  + 2.350  27
18.  Sergio Perez          Sauber-Ferrari        1m24.623s  + 2.628  22
19.  Vitaly Petrov         Caterham-Renault      1m24.823s  + 2.828  28
20.  Heikki Kovalainen     Caterham-Renault      1m25.220s  + 3.225  28
21.  Timo Glock            Marussia-Cosworth     1m27.104s  + 5.109  27
22.  Pedro de la Rosa      HRT-Cosworth          1m27.106s  + 5.111  18
23.  Charles Pic           Marussia-Cosworth     1m27.185s  + 5.190  22
24.  Narain Karthikeyan    HRT-Cosworth          1m27.822s  + 5.827  20

•••
OS-feber? Såklart, även hos F1-förarna, Williams testförare Valtteri Bottas ska självklart heja på sin flickvän, simmerskan Emilia Pikkarainen.
•••
Bernie Ecclestone var inte på Tysklands GP, kan det månne ha något med utredningen om mutor att göra? I Ungern är han i alla fall tillbaka i depåområdet.
•••
Så ska kostnaderna stramas åt igen. Nästa säsong blir det bara 12 testdagar och inte, som i år, några tester under säsongen.

Resultat träning 1

av Anna Andersson

Resultatet från den första träningen:

 

1.  Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes       1m22.821             30
 2.  Jenson Button         McLaren-Mercedes       1m22.922s  + 0.101   24
 3.  Fernando Alonso       Ferrari                1m23.397s  + 0.576   24
 4.  Nico Rosberg          Mercedes               1m23.628s  + 0.807   29
 5.  Romain Grosjean       Lotus-Renault          1m23.633s  + 0.812   24
 6.  Michael Schumacher    Mercedes               1m23.845s  + 1.024   26
 7.  Felipe Massa          Ferrari                1m23.904s  + 1.083   25
 8.  Kimi Räikkonen        Lotus-Renault          1m23.983s  + 1.162   24
 9.  Valtteri Bottas       Williams-Renault       1m24.152s  + 1.331   24
10.  Sergio Perez          Sauber-Ferrari         1m24.268s  + 1.447   27
11.  Pastor Maldonado      Williams-Renault       1m24.300s  + 1.479   23
12.  Kamui Kobayashi       Sauber-Ferrari         1m24.394s  + 1.573   19
13.  Mark Webber           Red Bull-Renault       1m24.546s  + 1.725   24
14.  Paul di Resta         Force India-Mercedes   1m24.559s  + 1.738   22
15.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault       1m24.608s  + 1.787   25
16.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari     1m25.354s  + 2.533   25
17.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari     1m25.559s  + 2.738   27
18.  Jules Bianchi         Force India-Mercedes   1m25.715s  + 2.894   26
19.  Vitaly Petrov         Caterham-Renault       1m26.440s  + 3.619   27
20.  Charles Pic           Marussia-Cosworth      1m26.705s  + 3.884   23
21.  Heikki Kovalainen     Caterham-Renault       1m26.755s  + 3.934   28
22.  Timo Glock            Marussia-Cosworth      1m27.015s  + 4.194   24
23.  Pedro de la Rosa      HRT-Cosworth           1m27.101s  + 4.280   21
24.  Dani Clos             HRT-Cosworth           1m28.176s  + 5.355   24

Faktorerna som avgör i Ungern

av Anna Andersson

I morgon är det dags för träningar i Ungern. Vi kan förvänta oss en mycket varm och het helg, tillskillnad från de senaste två tävlingshelgerna då det har regnat en hel del.
Nu har Pirelli med sig samma gummiblandningar som till Tyskland, detta är klippt från ett mejl från Pirelli:

Pirelli har med sig P Zero Medium med vit dekor och P Zero Soft med gula markeringar till Hungaroring, samma gummiblandningar som senast i Tysklands GP. Denna kombination ger dels bästa grepp på den kurviga och trånga banan, dels optimal hållbarhet för att klara av de höga temperaturer runt 30 grader som brukar råda vid Ungerns GP. Accelerationer och inbromsningar är två faktorer som kan skapa högt slitage på Hungaroring om förarna inte ser efter sina däck. Banans många tvära kurvor med rejäla styrutslag ger höga temperaturer i däcken med påfrestningar främst i den yttre delen av slitbanan som följd, något som understryker behovet av mjuk körstil från förarna.
Det italienska däckföretaget kommer inte ha med sig några hårda experimentdäck till fredagsträningarna, som var fallet i Tyskland och England. Förarna har alltså den vanliga tilldelningen av sex medium och fem mjuka uppsättningar att använda under helgen.”
– Ungerns GP är en stark kontrast jämfört med de banor vi just kommer ifrån, det är den långsammaste permanenta banan vi kör på under året, säger Pirellis motorsportchef Paul Hembery.
–  Detta gör inte påfrestningarna på däcken mindre, en kurvig och hal bana ger högre temperaturer i gummit – speciellt när det är varmt väder – eftersom däcken rör sig mer i sidled jämfört med de långa svepande kurvor som karakteriserar andra tävlingsbanor. När jag nu sagt detta måste jag kanske tillägga att vi hade rätt mycket regn här förra året, så det är viktigt att inte dra några slutsatser i förväg. Det gör att  vi saknar en del data om hur våra slicks fungerar under raceförhållanden på Hungaroring. För att hålla slitaget under kontroll och få ut det mesta ur däcken krävs att man kan balansera kraven på hög fart och hållbarhet för däcken. Det är svårt att köra om här, så det krävs bra strategi för att tjäna placeringar på banan. Alltså är arbetet under fredagsträningarna viktigt för att kunna förbereda taktiken. Detta har ju teamen inte kunnat göra ordentligt i uppladdningen inför de senaste två racenpå grund av dåligt väder.

Med andra ord kan vi varna för en bana som äter däck och att hitta rätt setup blir avgörande. Bilarna kommer att ställas in på ungefär samma sätt som i Monaco, med mycket downforce och en mjuk fjädring.
•••
Sebastian Vettel är fortfarande irriterad över det straff han fick i Tyskland, det gjorde att han halkade ner  från plats två till fem. Han tycker fortfarande att omkörningen av Jenson Button var okej.
När det gäller den nya regeln, eller förtydligandet om reglerna när det gäller motormapping är han säker på att det inte kommer att påverka stallet speciellt mycket.
•••
Felipe Massa förklarar att han kommer att hjälpa Fernando Alonso i kampen om VM-titeln.
Ska man vara lite elak så är det enkelt att säga att om han ska lösa det måste han nog ligga högre upp i fältet betydligt oftare än vad han har gjort under den första delen av säsongen. Annars har han alla konkurrenterna för långt framför sig för att kunna hjälpa till.
•••
Ron Dennis är rätt säker på att Lewis Hamilton stannar hos McLaren.
•••
Maria de Villota har lämnat sjukhuset i Madrid.
•••
Pricka in den 17 mars. Det verkar som om det är dags för säsongsstart 2013 i Melbourne den dagen.

FIAs nya regel – tvärstopp för mästaren?

av Anna Andersson

Då så, nu kan det mycket väl hända att vi får se ett annat Red Bull i Ungern. FIA har, som väntat, stängt det kryphål som österrikarna använde sig av när det gäller motormapping. Det betyder att den bil som körde på Hockenheim i söndags måste förändras för att den ska få komma till start i Ungern.

Nu är den stora frågan – på vilket sätt kommer detta att påverka Red Bull?

– Det är svårt att säga, kommenterar McLarens Jonathan Neale.

– Ingen vet egentligen vilka fördelar de har haft av den här lösningen.

Annars lär det finnas andra saker att diskutera när vi kommer till presskonferensen i morgon.

I Ungern kommer det att handla mycket om värmen (närmare + 35 grader i luften och betydligt högre när det gäller asfalten), om den första kurvan som ligger osedvanligt långt från pole position och om hur matrealet slits. Banan har 14 kurvor och den går hårt åt säcken, framförallt vänster framdäck. DRS får användas på samma ställa som förra året, strax efter den sista kurvan och över start/målrakan. Som vanligt kommer kvalet vara av en mycket avgörande betydelse och det blir dessutom spännande att se vilka uppdateringarna som stallen har med sig. McLaren hade vissa saker med sig till Tyskland som stallet inte använde sig av och nu blir det spännande att se vad det betyder.

Troligen får vi en vink redan på fredag.

FIA på väg att stoppa Red Bull

av Anna Andersson

Enligt både brittiska och italienska medier så kommer FIA att göra en regeländring till helgens tävling i Ungern. Det handlar om motormapping och om samma diskussion som vi hade inför tävlingen på Hockenheim. Då tillät domarna Red Bull att starta med sin bil utan att göra några förändringar, men nu vill FIA se om man kan göra en ett förtydligande av reglerna till helgens tävling. Detta för att stoppa Red Bull från att göra det som de gjorde i Tyskland (se till att man reducerar varvtalen utåt sett, men ändå slussa överskottsenergin till avgassystemet för att öka downforce) och för att hindra att det utbryter ännu en explosionsartad utveckling när det gäller just motormapping.
FIA räknar med att komma med ett beslut senast under torsdagen.
Det känns lite som om det är ett hjärnornaskrig – FIAs kamp för att stoppa Adrian Newey. Än så länge så har Newey ett försprång och ärligt talat så känns det som om FIA alltid kommer att ligga ett litet steg efter.
Vad anser ni om detta? Vilken betydelse kommer det att ha i helgens lopp?
•••
Under den fem veckor långa sommarpausen kommer fabrikerna att stå stilla i två veckor. Semester kallas det.
•••
Eric Boullier förväntar sig att Lotus gör en bättre andra halva av säsongen.

Mercedes värvar från Lotus

av Anna Andersson

Då är det dags att ladda upp för OS och för det första F1-loppet av den andra halvan av säsongen. Lopp 11 och halvtid är passerad – ändå känns det som om det är läge att sammanfatta först efter nästa lopp med tanke på att det sedan är tre veckor sommarlov och för F1 betyder det också att fabrikerna stänger en del av den tiden.
Kikar vi mot Ungern är det så att Fernando Alonso kan ta sin 31:a seger på sin 31:a födelsedag.
Snacka om att det skulle kunna vara en bra present;-)
Annars väntar som vanligt ett riktigt värmeslag i Ungern. Det kommer att bli över 30 grader varmt under både lördag och söndag. Banan i Budapest påminner om ett stadslopp, fast det går på en bana.  Det är trångt, svårt att köra om, ojämnt underlag och långsamma kurvor. Tio av 14 kurvor tas i 155 km/tim eller mindre, det är 610 m från pole position till första kurvan (vilket är något av det längsta under säsongen) och loppet är ett av de tuffaste under säsongen, mycket beroende på värmen och på att det är 70 varv att köra.
•••
Nico Rosberg har försagt sig, jo så är det. Han har avslöjat en av Mercedes hemligheter:
–  Vi har fått en ny aerodynamikchef.
Något som Mercedes i första läget inte alls ville bekräfta och de vill inte heller avslöja något namn, men det ryktas om att det handlar om Mike Elliott, der, som lämnade Lotus förra året. Han har tidigare arbetat nära Bob Bell, som numera är teknikchef hos Mercedes.
Loic Bigois har lämnat det tyska.
– Han ville inte ha de nya arbetsuppgifterna som vi erbjöd honom, säger Ross Brawn till motorsporttotal.com.
•••
Sauber såg bra ut i Tyskland och nästa målsättning är att gå om Mercedes redan i helgen.
•••
Har ni inte kollat in McLarens rasande snabba depåstopp, så gör det omedelbart! Det är helt galet vilket tempo och vilket teamwork.

Ni hade rätt – jag hade fel

av Anna Andersson

McLaren är nöjda med uppdateringarna som de hade på Hockenheim och till tävlingen i Ungern på söndag kommer ännu ett paket med uppdateringar. Jenson Button, som har haft problem att få rätt temperatur på däcken lyckades hitta en bättre känsla när nu sidorna på bilen var ombyggda och gav bilen bättre downforce.
– Vi hade faktiskt inte en av de planerade uppdateringarna i Tyskland, vi kunde inte testa tillförlitligheten fullt ut under fredagen och därför hoppade vi över att använda den under loppet. Förhoppningsvis så kan vi använda oss av den och några andra saker i Ungern, säger Jenson Button som hoppas på ett bättre kval.
– När vi får ordning på de problem som vi har haft under kvalet kan vi också vara med och slåss om segern.
•••
Med tanke på den debatt vi hade efter det förra inlägget så jag har kollat Vettels omkörning av Button igen och jag ändrar den uppfattning jag hade direkt efter loppet när inlägget skrevs. Ni har rätt. Jag hade fel.
Domarnas bedömning är korrekt, även om den är tuff.
För Sebastian Vettels del så hade det varit smartare att vänta, han hade säkert fått chansen att köra om en gång till med tanke på att Jenson Button hade en bromsplatta och annars hade det varit smartare att köra in en tredjeplats istället för att riskera en kollision eller en bestraffning.
Men när har det varit Vettels styrka att hålla huvudet kallt i en pressad situation?
Den killen är het, han kör.
Med andra ord finns det fortfarande utrymme för förbättringar även hos honom.
Nu ser jag fram emot fajten mellan honom och Fernando Alonso om en vecka. Det känns som om de båda kommer att vara med och slåss i toppen igen, kanske kan Button vara med och konkurrera? Det blir spännande att se vilka uppdateringar McLaren kommer med och hur de passar bilen.
Hamilton?
Ja, han måste få ihop paketet och det känns inte riktigt som om han är där än….

Sida 287 av 390