Vettel straffas – rasar till plats fem

av Anna Andersson

Sebastian Vettel straffas. Han får ett tidstillägg på 20 sekunder vilket gör att han rasar ner från plats två till plats fem. Därmed försvann många viktiga VM-poäng och istället för att han skulle vara två poäng bakom VM-tvåan Mark Webber är han nu tio poäng bakom sin stallkollega (på plats tre). Med andra ord hade det varit smartare av tysken att avvakta och ta med sig tredjeplatsen i från Tysklands GP, men alla som sett Sebastian Vettel i F1 vet att han inte är nöjd förrän han gett allt – i alla situationer. Vad tycker ni om situationen? Var straffet korrekt? Jag tycker nog att domarna skulle ha släppt det, Jenson Button lämnade inte direkt någon plats åt honom.

•••

Mercedes Nico Rosberg körde upp sin elva placeringar. Michael Schumacher tappade tre. De var sjua och tia i mål. Inte något drömresultat för Mercedes direkt.

– Det finns betydligt trevligare sätt att avsluta ett hemmalopp än att ramla ner från plats tre till plats sju, säger Schumi.

– Men jag gav verkligen allt och tog ut max ur bilen. Mer tyvärr fanns det inte mer att hämta. Han fick i alla fall trösta sig med att han satte det snabbaste varvet.

•••

McLaren satte ett nytt världsrekord. Man bytte däcken hos Jenson Button på 2,31 sekunder. Imponerande!

•••

Giorgio Ascanelli var inte på Hockenheim med Toro Rosso, han var i Rimini på semester. Det ryktas nu om att det är James Key, tidigare Sauber som ska ersätta honom. Det sägs att anledningen till förändringen är att Red Bull inte är nöjda med Toro Rossos prestation och form.

•••

I Tyskland har ryktet om att Volkswagen förhandlar med Sauber om en gemensam framtid lett till stora spekulationer och feta rubriker. De första kontakterna tog Peter Sauber redan i vintras, men då ska det mest ha handat om att sondera terrängen. Nu sägs det vara betydligt mer allvarligt än så…. Sauber samarbetade tidigare med BMW och VW har tidigare diskuterat ett samarbete med Red Bull.

•••

Halva säsongen är avgjord, men eftersom det bara är en vecka till Ungerns GP och sommarpausen så känns det som om det är vettigare att göra den sammanställningen då. Nu är jag tillbaka i tjänst, maken skickad till London och det är full fokus. Då ska bloggen uppdateras oftare.

Alonso har greppet om VM – bör Vettel straffas?

av Anna Andersson

Fernando Alonso vann igen. Han hade greppet om Tysklands GP från start till mål. Han bemästrade regnet under kvalet och han var säker när banan var torr under racet. Han utökar sin ledning i VM och han imponerar. Inför säsongen pratade han om att begränsa skadorna under inledningen av säsongen och om att en VM-titel var långt borta även om han siktade på den. Sedan Spaniens GP har han stått på prispallen i fem av sex lopp, han har dessutom tagit poäng i varje lopp i år under hela 2012. Det är det som krävs av en VM-ledare. Eftersom Mark Webber, Red Bull, bara var åtta i mål så fick Fernando Alonso ännu lite mer andrum, nu är det dags att packa ihop F1-cirkusen i Tyskland och dra vidare till Ungern. Där väntar racet i Budapest om en vecka.

•••

Detta var Ferraris 21:a seger i Tyskland och det var 22:a loppet i rad som Fernando Alonso tog poäng. Rekordet har Michael Schumacher, jag tror att han tog poäng 24 lopp i rad.

•••

 

Sebastian Vettel, Red Bull, var tvåa i mål, men det var en tuff resa för honom. Han blev omkörd av Jenson Button, McLaren, efter det andra depåstoppet. Button startade från ruta sju, men körde upp sig och hade greppet om andraplatsen. Han hade även möjligheten att utmana Fernando Alonso, men han drog på sig en bromsplatta på det 43:e varvet. Var det den som kostade honom segern? Den kan också ha kostat honom andraplatsen för på det näst sista varvet kom Sebastian Vettel ikapp honom och han körde också om honom. Omkörningen gjordes med alla fyra hjulen utanför banan och den situationen har domarna bestämt sig för att titta vidare på. Än så länge har vi inte fått något besked. Vad anser ni?

Gör Vettel fel, bör han straffas? Bör han få 20 sekunders tillägg ( vilket ger plats fem)?

Är omkörningen korrekt?

Jag anser att domarna bör släppa den, han har alla däcken utanför, men vad ska han annars ta vägen? Felet är väl snarare att banan var för smal just där…

•••

Usel helg för Lewis Hamilton. Men han visade i alla fall att han är en juste teamkompis när han som 17:e man låg varvad, bakom ledande Alonso. Där försökte han hålla upp fältet och hjälpa sin teamkompis Jenson Button som låg trea. Hamilton bröt sedan på det 58:e varvet, då låg han på 16e plats. Det gör att han får byta växellåda innan racet i Ungern nästa vecka.

•••

Michael Schumacher tappade från plats tre i starten till plats sju i mål. Måste kännas tungt på hemmaplan.

•••

Sergio Perez, Sauer från plats 17 till plats sex, Kamui Kobayashi från plats 12 till plats fem. Imponerande!

•••

Ferrari fortsätter att snacka italienska med Fernando Alonso under racen.

•••

Det har snackats mycket om motormapping under helgen i Tyskland och FIA startade en ny utredning av Red Bull, men man har konstaterat att österrikarna håller sig inom reglementet.

– Domarna har sagt att de är nöjda med den information som vi har gett dem, säger Christian Horner till Motorsporttotal.

– För oss var det viktigt att få klarhet i detta inför loppet. Jag förstår att de ville veta mer men de var nöjda med den informationen som vi har gett dem och det som vi visat dem. Bilen är okej och ärendet är avslutat.

•••

Jenson Button fick betala 2500 Euro för att han körde över den heldragna linjen vid utgången av depån.

•••

Inga poäng för Marcus Ericsson i Tyskland. Han är tia i mästerskapet när det nu återstår fyra tävlingshelger, Ungern, Belgien, Italien och Singapore.

•••

Nu är det dags att ta tag i arbetet till tidningen och sedan återkommer jag med en analys till er. Det kan mycket väl hända att den kommer ut till er i morgon bitti. Min semester är över, nu blir det mycket arbete med OS för mig, som alla andra, men vi ska även ladda inför sommarens sista F1-lopp. Redan på söndag körs Ungerns GP och nu blir det fart på bloggen igen. Jag lovar. Tack för att ni har hängt med i sommar, även om det har varit en sämre uppdatering på både bloggen och motorsajten.

Lägger Schuamcher av?

av Anna Andersson

Det är lite silly season i F1, en massa snack om vad som händer framöver. Alla väntar på Michael Schumacher, Felipe Massa och Lewis Hamilton. Här är det senaste när det gäller kontrakten:

Segern gav eko. Mark Webber har skrivit på för ännu en säsong hos Red Bull. Han har också avslöjat att han har haft kontakt med Ferrari, detta är inte något som Felipe Massa känner sig orolig över.
I alla fall vill han inte erkänna det.
– Jag är övertygad om att Mark inte är den enda som snackar med Ferrari. Jag tror att ungefär hälften av alla förarna i startfältet ringer till Ferrari och Ferrari är ett fantastiskt team som alla förare vill köra  för. Jag har inga problem med det.
Han förklarar vidare att resultaten är nyckeln till hans framtid….
•••
Michael Schumacher behöver komma med ett besked efter sommaruppehållet. Kring lopp 12-13 vill Mercedes ha ett besked om framtiden. Det bör betyda Monza.
Om jag inte minns fel var det där han berättade att han skulle lägga av 2006?
•••
Lewis Hamilton antyder att han vill stanna hos McLaren.
•••
Heikki Kovalainen har ännu inte snackat med Caterham om sin framtid.
•••
Det ryktas om att Gerhard Gribkowsky  anklagar Bernie Eccclestone för att han har mutat honom. Nu kommer Ecclestone till Tyskland och det besöket kan få stora konsekvenser. Han riskerar ett åtal.
•••
Jenson Button hoppas att de uppdateringar som McLaren gjort, man har ett antal nyheter i bagaget till Tyskland, ska slå väl ut så att stallet tar sig tillbaka till toppen. Förhoppningen är att downforce blir bättre.

Button inför Tysklands GP: – Allt gör ont.

av Anna Andersson

Håll ögonen på Hockenheim nu på fredag. Då ska Pirelli testa sin nya hårda däckblandning. Den skulle ha testats på Silverstone, men det dåliga vädret på de brittiska öarna satte stopp för det. Varje stall får två nya set, dessutom får de det normala antalet av elva set Slicks P Zero White och P Zero Yellow.
För Pirelli är Hockenheim en nyhet i F1-sammanhang, i fjol kördes tävlingen på Nürburgring, men man har kört GP3 på Hockenheim och fått lite info därifrån (även om det regnade ganska mycket då).
För övrigt hotas Nürburgring GmbH av konkurs. Det kan betyda att Tysklands GP framöver körs på Hockenheim varje år.

••••

Det ryktas om att Kamui Kobayashi har gjort sitt hos Sauber efter säsongen. Det sägs att Heikki Kovalainen och Jamie Alguersuari är aktuella som ersättare 2013.

•••
Michael Schumacher har ännu inte tagit något beslut om sin framtid och Mercedes säger att de letar efter den bästa möjliga föraren.
•••
Jules Bianchi kör för Force India på fredag.
•••
Jenson Button har laddat med att köra mountianbike i Frankrike, han körde bergsloppet i ”GranFondo Valberg” och var mycket nöjd efteråt.
– Jag är mycket nöjd med att jag var elva i totalen, twittrar han.
– Men efter en stigning på 28 km till Valberg gör allt ont nu.
Han har lite tid att återhämta sig innan Hockenheim väntar. Ett av årets härligaste lopp om ni frågar mig. Jag älskar inramningen, det är lite familjefest över det långt från lyxhotell och Monaco. Det är husbilar och tält som trängs runt arenan och doften av grillad korv och fläskkarré ligger tät över området. Det serveras med potatissallad eller brötchen, grillsås och öl så klart…..Så tyskt och så enkelt.
På något sätt känns det som om det är motorsportens rötter. En familjeresa som planeras år efter år. Lite som den som Sebastian Vettel berättat om, hur han och hans pappa reste med husbilen runt i Europa för att tävla i olika klasser och hur de också tog samma husbil till just Tysklands GP.
Är ni väl på plats, ta en sväng förbi Heidelberg där det finns en gammal trevlig bergbana att ta upp till en utsiktsplats (med ett ölfik), fin shopping och mysiga krogar och stanna även till i Heppenheim, Vettels hemstad som ligger intill A7 är inte bara vacker utan där den ligger ut med Bergstrasse utan där finns fantastiskt god glass.

Hur många miljoner kostar festnatten Lewis Hamilton?

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har fastnat på bilder när han festade en sen natt i London. Tillsammans med ett antal manliga vänner och ett tiotal tjejer checkade han in på ett hotell vid halv fyra tiden på morgonen och enligt vad en av tjejerna säger till brittiska The Sun var det en hel del champagne under de två timmarna som festen pågick i en av sviterna (värd runt 45 000 kronor natten)
Detta sägs nu inte ha varit bra för hans kontraktsförhandlingar med McLaren, den före detta mästaren vill gärna ha ungefär 950 miljoner kronor för ett nytt femårigt avtal, men efter detta sägs McLaren ha börjat tveka. Martin Whitsmarsh har redan tidigare under våren sagt att han gärna ser att Lewis koncentrerar sig mer på vad han ska prestera på banan än på vad som händer utanför den.
Själv säger Lewis Hamilton att han räknar med att han har fattat ett beslut om sin framtid innan det är dags för sommarsemester – läs efter loppet i Ungern.
•••
Susie Wolff ska få testa en F1:a för Williams i oktober, men då handlar det om en två år gammal F1:a.
Det senaste ryktet när det gäller Williams är att Damon Hill ska bli ny teamchef, det dementeras av stallet.
•••
Felipe Massa anser att han har goda chanser att köra för Ferrari även 2013. Han känner sig stärkt av framgångarna på Silverstone.
•••
När det gäller olyckan där Maria de Villota kraschade och förlorade ögat har nu Marussias interna utredning visat att det inte var något fel på bilen.
– Vi är mycket nöjda med det resultatet, säger stallchefen John Booth.
– Nu kan vi koncentrera oss på något viktigare, på att Maria ska bli frisk igen.
Spanjorskan ligger fortfarande på sjukhus.

•••

Däremot är den mekaniker som skadades när han blev påkörd av Kamui Kobayashi på benen igen och han kommer till Hockenheim för att jobba.

Webbers seger – perfekt för Vettel

av Anna Andersson

Det var första gången den här säsongen som båda Red Bulls bilar stod på prispallen och för Sebastian Vettel var det första besöket på pallen sedan tävlingen i Bahrain.
För den dubble världsmästaren var det till och med bra att Fernando Alonso inte vann – hade spanjoren gjort det hade han fått ett ännu stadigare grepp om ledningen. Nu väntar Vettels hemmarace på Hockenheim och det är verkligen hemmarace för honom – hans hemstad Heppenheim ligger bara en halvtimmes autobahnresa från Hockenheimring. A6 mot söder – och du kör förbi handbollsnästet Mannheim, den vackra staden Heidelberg och svänger in i Hockenheim på ett kick (om det inte är racehelg förstås, då tar det lägre tid).
Det betyder att en Vettelseger på Hockenheim och han är med i matchen igen – för tredje året i rad.
Detta trots att det känns som om haft en ganska knackig inledning…..
•••
– Hur många poäng tog vi? Den frågan ställde Lewis Hamilton efter racet på Silverstone.
– Bara fyra. Det var inte mycket. Om vi inte hittar farten snart blir det svårt att vara med och slåss om titeln.
Exakt, Mr Hamilton.

Däremot kan McLaren glädjas åt att efter allt strul i depån så fungerade det perfekt på hemmaplan. McLaren hade loppets snabbaste depåstopp, Hamiltons 24,498 sekudner var snabbast av alla 43. Jenson Buttons 24,762 var det näst snabbaste. Ferraris Fernando Alonso var trea med sitt 24,998. Då räknar vi tiden de körde in i depån, stod stilla och den tiden det tog att köra ut ur depån.

I snitt tog det 2,9 sekunder för McLarens mekaniker att byta däck. Sam Michael har haft det tungt i sommar, men nu måste han vara nöjd.

•••
FIA delar ut två straff:
Kamui Kobayashi tvingas betala 25 000 euro i böter för att han körde på ett par av sina mekaniker i samband med sitt depåstopp.
Pastor Maldonado tvingas böta 10 000 euro för kollisionen med Sergio Perez. Dessutom får han en varning för kollisionen.
•••
Nästa fredag träffas alla teamen för att diskutera reglerna för chassit 2014.
•••
Marussia meddelar att Maria de Villota är vaken, läkarna har kunnat minska på de smärtstillande medicinerna och hon har kunnat prata med sin familj.
– Det är fantastiska nyheter, sa stallchef John Booth till Sky Sport F1 inför loppet på Silverstone.
•••
Jag återgår till semestern, ska försöka hinna med någon uppdatering allt emellan, men annars är jag tillbaka till Tysklands GP på Hockenheim och efter det är det full fokus på motor och OS när jag är i tjänst igen.
Tack för att ni orkar hänga på!

Alonso hade initiativet – men Webber tog segern

av Anna Andersson

Fernando Alonso hade greppet om Storbritanniens GP. Han tog starten från pole position, han körde smart och han körde rätt.
Men när det återstod ungefär tio varv till mål var det tydligt att Ferraris däckstrategi inte skulle hålla. Mark Webber jagade som en galning bakom, han hade en annan strategi och på varv 44 var riktigt kritiskt för Fernando Alonso. Webber minskade sitt avstånd till spanjoren från 3,3 till 2,2 sekunder. Två varv senare skiljde det 0,5 sekunder till Alonsos fördel och på det 48:e varvet gick Webber om i slutet av DRS-zonen. Webber satte tävlingens snabbaste varv, trots omkörningen, 1:34.953.
Webber tog sin andra seger för säsongen och visar att Red Bull är med i toppen, i och med att Sebastian Vettel gick in på tredje plats så var det dessutom två tjurar på prispallen.
I VM har Fernando Alonso ledningen före Mark Webber (129 mot 116 poäng), Sebastian Vettel är trea med sina 100 poäng.

••••

Kimi Räikkönen körde tävlingens snabbaste varv på det 50:e varvet.

•••
Tungt för McLaren som fick in Lewis Hamilton på åttonde plats. Inget bra resultat i hemmaracet.
•••
Uppehåll under hela racet. Bara det är en seger;-)
•••
Kamui Kobayasi, Sauber, körde på ett par av sina mekaniker i samband med sitt sista depåstopp, två av dem befinner sig i sjukstugan, men ingen av dem är allvarligt skadad.
•••
Mercedes hade Michael Schumacher på startplats tre, men stallet gjorde en felkalkylering. Stallet hade räknat med regn, men det kom aldrig.
– Michael tappade fyra platser redan mellan start och mål, men under slutet av loppet så kunde han konkurrera med de bästa.
•••
Felipe Massa var fyra i mål. Snyggt jobbat av både honom och Ferrari.
•••
Vitalij Petrov kom inte ens till start. Hans Renaultmotor gav upp på väg till startgriden.
Paul di Resta försvann han också, hans Force India fick punktering efter en sammanstötning med Romain Grosjean på varv fem.
•••
 Sergio Perez, Sauber låg i bredd med Pastor Maldonado. Williams. Det slutade med en kollision och Perez tvingades bryta loppet. Att köra i bredd med Maldonado är ingenting att rekommendera, det är livsfarligt varje gång.
– Han kan komma att skada någon, skäller Perez som inte var nådig i sin kritik, mer om det kan ni läsa på motor.sportbaldet.se.
Maldonado klarade sig från att bryta loppet, men rasade ner till sista plats.
•••
Marcus Ericsson körde upp sig i det andra GP2-racet, men det räckte tyvärr till mer än en sjundeplats. Det var en rejäl uppryckning jämfört med lördagsloppet där han var 22:a och han fick med sig fyra poäng från England.
•••
En annan Eriksson, Jimmy, imponerade i sin Lotus. Han tog en dubbelseger i ATS Formula 3 Cup.

•••

Nu är det dags för en massa jobb till nät och papper. Återkommer när jag samlat tankarna.

Regnet det bara öser ner…..

av Anna Andersson

Efter nästan två år är Fernando Alonso tillbaka i pole position och med tanke på hans fina prestation i Spanien så är det tydligt att han är i form. Mark Webber, Red Bull startar som tvåa och Michael Schumacher, Mercedes som trea. Det betyder att två av tre man som stod på pallen senast nu startar på de positionerna de hade i mål för två veckor sedan.
Men vänta er ett mycket jobbigt race, enligt väderprognosen ser det ut att bli sämre väder än i dag – så räkna med regn och röda flaggor. Det kan bli en riktigt lång söndag.
•••
Jenson Button har en lång väg att köra från plats 18, han har fortfarande aldrig stått på pallen på hemmaplan och det blir tungt denna gång också.
– Räknar man bort Q1 så är detta en helt fantastisk dag, var hans ironiska kommentar efter kvalet.
•••
Nico Hülkenberg flyttas tillbaka fem platser i starten. Force India har bytt hans växellåda.
•••
De brittiska myndigheterna utreder nu vad som egentligen hände när Maria de Villota kraschade i sin Marussia. Spanjorskan hade ingen licens för att köra F1 (hade hon haft det hade hon troligen kört i Spanien när Timo Glock var magsjuk), men enligt stallets chef så behövde hon inte det för att köra den typen av aerodynamiktest på ett flygfält. Hon skulle köra rakt fram.
– Hon har gedigna erfarenheter från andra serier och detta var inte heller första gången som hon körde F1, säger stallets chef John Booth till tyska Bild.
Han påpekar att utredningen kommer att ta flera månader.
De Villota förlorade sitt högra öga i kraschen och har även andra svåra skador i ansiktet. Läkarna har nu sövt ner henne så att hon återhämtar sig på bästa sätt efter de många operationerna.
– Men det kommer att ta lång tid innan hon blir frisk, hälsar Booth.
•••
Gör ett break från semestern och jobbar under söndagen. Jag hoppas att vi hörs efter racet.

Riskerar Ecclestone åtal?

av Anna Andersson

Nej det var inte Renaults fel att Sebastian Vettel tvingades ge upp när han var i överlägsen ledning av Europas GP. Ironiskt nog var det en underleverantör, från Italien, som inte gjort sitt jobb till ett hundra procent. Detta bekräftar Helmut Marko för motorline.cc. Samtidigt bekräftar Renault att det var en generator som överhettade, men att man ännu inte vet varför.
Marko är annars en man med många åsikter. I tysk media kritiserar han nu Pirelli och hävdar att det:
– Finns graverande skillnader i de olika seten däck.
•••
Muträttegången i München kan få konsekvenser för Bernie Ecclestone. Det inser han själv också. Tidigare har han uteslutigt det, men nu låter det annorlunda:
– Med tanke på vad som har hänt blir jag överraskad om myndigheterna inte tar kontakt med mig, säger Ecclestone enigt motorsporttotal.
Hans handlande undersöks nu av myndigheter i både Storbritannien och Tyskland, teoretiskt sätt så skulle han kunna bli åtalad i båda länderna.
Ecclestone erkände när han vittnade i München att han fört över 45 miljoner US-dollar till Gerhard Gribkowsky för att han skulle vara tyst (i alla fall sa han så själv då).
Enligt Ecclestone var det ”ingen muta”, det sägs att tysken ska ha hotat F1-gurun med att berätta vissa grejer för den brittiska skattemyndigheten. Men exakt vad som stämmer där låter jag vara osakt.
•••
I går testade Ferrari aerodynamik i Spanien, det var Marc Gene som styrde bilen och det handlar om ett test rakt fram. Vilket är helt i linje med de gällande reglerna.
•••
Det händer att idrottsmän gifter sig med sportreportrar.Romain Grosjean har nu gift sig med flickvännen sedan flera år, Marion Jolles. Hon jobbar som TV-reporter hos TF1 och hon jobbar med motorsport.
Bland gästerna i syntes Lotus stallchef Eric Boullier.

Nu lämnar jag bloggen över helgen och återgår till full semester i ett par dagar. Dags för lite extra familjetid.

Tvingas Mercedes lämna F1?

av Anna Andersson

Lämnar Mercedes F1?
På grund av Bernie Ecclestone?
Ja just nu diskuteras det ivrigt i Tyskland. Bakgrunden är rättegången mot Gerhard Gribkowsky, den före detta bankmannen har dömts till fängelse i åtta och ett halvt år efter det att han tagit emot 34 miljoner euro i mutor från Bernie Ecclestone i samband med försäljningen av F1 2006.
Detta är tungt för Mercedes, framförallt om man väljer att åtala Bernie Ecclestone också. Detta eftersom Daimler har otroligt stränga regler för hur företaget får styras, där står det att företaget inte får arbeta tillsammans med någon person eller något företag som agerat på ett omoraliskt sätt eller som på något sätt kan knytas till korruption.
Ett intressant läge med andra ord.
•••
Ferraris Luca di Montezemolo är allt annat än nöjd. Detta trots Fernando Alonsos seger i Valencia.
– Jag är oroad och det borde alla andra också vara, Silverstone, Hockenheim och Budapest det är tre tuffa lopp som vi har framför oss, säger han.
– Vi såg hur snabba Red Bull var. De var en tiodel snabbare än oss under kvalet och i racet så flög de bara ifrån oss. Vi måste göra det bästa för att vi ska vinna och för att vi ska vinna alla tre loppen.
•••
Tredjeplatsen har fått Michael Schumacher att fundera. På framtiden. men han vill ha mer tid och säger:
– Ge mig den tiden jag behöver, sedan får vi se.

Sida 288 av 390