Orsaken klar – därför försvann två segerkandidater

av Anna Andersson

Renault hade stora problem med sina motorer i går och under natten har vi fått klarhet i vad det var som hände. Red Bull meddelade i går att det var en generator som strejkade hos Vettel, precis som det var hos Lotus Romain Grosjean.
Men det var en för snabb analys.
Enligt Renault så handlade det om ett annat aggregat som överhettade och slog ut motorn, medan hos Grosjean handlade det om en trasig generator som därmed ströp strömtillförseln. Enligt Renaults Remi Taffin är det med andra ord två olika orsaker som gjorde att två av Renaults segerkandidater fick parkera bilarna.
Dessutom hade Heikki Kovalainen problem med KERS, det gör att Renault har mycket arbete framför sig till nästa lopp på Silverstone. Tre bilar i tre olika stall, alla som kör med motorer från Renault har drabbats av tre olika tekniska fel.
Inget drömscenario precis.
•••
Ibland händer det saker när man lämnat sista texten och ägnat sig åt annat. Åt andra texter och andra funderingar.
Så var det sent i går kväll….
Exempelvis omvandlades Pastor Maldonados straff till ett tidstillägg vilket gör att han förlorade sin VM-poäng som han fick för tiondeplatsen. Han placeras i stället på plats 12.
När det gäller Jean-Eric Vergne så flyttas han tillbaka tio platser i starten av Storbritanniens GP. Toro Rosso måste även betala 25 000 euro till FIA för Vergnes kollision med Heikki Kovalainen, Caterham.
Kamui Kobayashi flyttas tillbaka fem platser på Silverstone.
•••
Sam Michael lämnade Williams för McLaren och nu får han mycket hård kritik, inför helgen i Valencia lovade han att det skulle ske rekordsnabba depåstopp. Det gjorde det. Hamiltons första stopp var rekord, det tog 2,6 sekunder, men det andra tog 14 sekunder.
Problemet låg i ett fel på den utrustning som Michael är ansvarig för.
Men ett misstag hos Hamilton kostade viktiga VM-poäng och kritiken växer. Det skojas på twitter om att allt var bra hos McLaren  och uselt hos Williams sedan bytte Michael jobb – och läget är det omvända.
•••
Nu återgår jag till semesterdvalan, får se om jag uppdaterar något under tiden. Det beror lite på vad som händer. Men till Storbritanniens GP är jag tillbaka.
Till dess är ni välkomna att fortsätta diskussionen.
Vad är era personliga toppar och floppar i Valencia?
Vem överraskade och vem misslyckades?
Är Fernando Alonso en rättvädrig ledare av VM efter åtta race?
Kan Red Bull slå tillbaka redan på Silverstone och var detta vändpunkten för Michael Schumacher?

Nyheten som ska ge Red Bull revansch

av Anna Andersson

Så nu har vi kunnat hämta andan något efter racet i Valencia. Det är alltid så att jag ska lägga ut ett första blogginlägg så snart det bara är möjligt efter presskonferensen och ibland kan det vara svårt att göra någon vettig sammanfattning när tankarna fortfarande snurrar.
Nu har jag dock hunnit landa lite, leverera materialet till webben och även diskutera vad vi ska ha i tidningen i morgon och därför kan vi göra ännu en sammanfattning av racet innan vi går vidare:
Fernando Alonso visade återigen vilken duktig förare han är. Hans race var fenomenalt.
Red Bull och Sebastian Vettel torskade på ett tekniskt problem, en generator. Utan fasen med säkerhetsbilen och utan den defekten hade Vettel vunnit racet. Troligen var det samma sak som fällde Lotus Romain Grosjean några varv senare när han låg tvåa.
Kimi Räikkönen förlorade loppet i inledningen där han fastnade i trafiken och fick slita för att ta sig framåt i fältet, han hade sedan inte den fart som krävdes för att kunna utmana Alonso.
Lewis Hamiltons däck tog slut. Återigen hade McLaren problem i depån och med sin strategi.
•••
Vi har ett par straff att ta med oss till England:
Pastor Maldonado måste flytta tillbaka sin Williams tio platser i starten. Han straffas för kollisionen med Lewis Hamilton.
Hamilton ansåg också att det var Maldonados fel, men Maldonado ansåg att det var Hamiltons fel.
Domarna, förstärkt med Mika Salo, höll med Hamilton.
Jean-Eric Vergne, Toro Rosso, flyttar tillbaka sin bil fem platser på Silverstone. Han straffas för kollisionen med Heikki Kovalainen och även Kamui Kobayashi flyttar tillbaka sin Sauber fem placeringar som straff för kollisionen med Felipe Massa.
•••
En kul notering, Andrea Stella har jobbat med samtliga förare på pallen – alla tre har ju kört i Ferrari. Den förste var Schumacher som inledde sin karriär där 1996, han ersattes av Kimi Räikkönen som i sin tur ersattes av Fernando Alonso.
•••
Har snappat upp en intressant tanke från Eddie Jordan, tidigare stallchef numera TV-expert. Han tror att Lewis Hamilton kan vara aktuell för Mercedes om Michael Schumacher lägger av efter säsongen.
– Om Mercedes bestämmer sig för ett förarbyte är Lewis som ag ser det en av favoriterna. Han är dessutom tillgänglig efter den här säsongen, säger Jordan enligt motorsporttotal.
– Frågan är väl om Lewis och Ross Brawn kan arbeta tillsammans, de har väl inte tyckt allt för bra om varandra under de senaste åren. Samtidigt så vet man aldrig vad som händer. Det är ju också möjligt att Ross lämnar Mercedes när Michael gör det. Det vore inget konstigt med tanke på att deras historia inom racingen faktiskt är fantastisk. Det skulle kunna vara så att de båda tar ett kliv tillbaka samtidigt.

•••

Schumacher får behålla sin tredjeplats.

•••
Red Bull hade stora förhoppningar inför helgen i Valencia, österrikarna kom till Spanien med nyheter till bilen och det verkar som om designgurun Adrian Newey har lusläst reglementet för han kom med en ny typ av dubbel diffusor (det var säsongens stora ord 2009 när Brawn var så bra i inledningen och det som sedan förbjöds). Den här gången handlar det om en typ av lufttunnel, ungefär på halva sidepodsen, strax över underredet finns det två öppningar som leder in luft under bilen. Det handlar om två kanaler på höger och vänster sida som styr luften bort till den bakre delen av bilen och till diffusorn. Effekten ska bli den samma som den om den dubbla diffusorn och enligt regelboken är det okej.
Det är en spännande nyhet inför tävlingen på Silverstone om två veckor. Resultatet i Spanien är trots allt ett löfte om mer för stallet, Mark Webber körde upp sig från plats 19 till plats fyra och det är starkt. Sebastian Vettel imponerade riktigt mycket fram till dess att hans bil gick sönder på det 35: e varvet.
Med andra ord ser det lovande ut för Red Bull inför tävlingen i England – men där kan det som alla vet regna i juli.
Och då mixas korten om igen.
Ärligt talat. Jag älskar formel 1.

Hur kan man låta bli?

Tre mästare bäst i Valencia

av Anna Andersson

Sebastian Vettel gjorde ett fantastiskt varv under kvalet och han följde upp det med ett fantastiskt race. Han bara flög i från sina konkurrenter och för första gången 2012 så såg Sebastian Vettel ut som årgången 2011.
Fylld av självförtroende om som en man som ingen kan nå på.
Så trodde jag att jag skulle inleda det här blogginlägget.
Men det är bara att stryka.
Med en stor svart penna.
Tysken fick problem med bilen efter omstarten på det 34:e varvet (efter det att säkerhetsbilen varit ute) och han föll som en sten. En mycket förbannad Sebastian Vettel kastade handskarna i muren samtidigt som hemmapubliken jublade åt att Fernando Alonso fick ta över ledningen. Från ruta elva till ledningen – ett snyggt, snyggt jobb. Som vanligt är det ett tjänstefel att räkna bort Fernando Alonso och nu kan vi konstatera att han blev den förste föraren att vinna två lopp 2012 och att detta var hans första seger på hemmaplan, i Spanien, sedan 2006.
•••
Vilket galet race. Lewis Hamilton, McLaren såg länge ut att bli tvåa, men hans bakdäck tog slut och han blev omkörd av Kimi Räikkönen, Lotus, två varv före mål. Ett varv senare så var det dags för en fajt mellan Pastor Maldonado och Lewis Hamilton och det är sällan bra att gå in i en sådan fajt med Williamsföraren… För Hamilton slutade det i räcket och han som kom som VM-ledare blev utan poäng. Maldondo tog sig i mål som tia, men domarna tittar på incidenten och lär återkomma.
När Hamilton försvann fick Michael Schumacher kliva upp på prispallen för första gången efter comebacken. Det måste vara riktigt skönt för honom som har haft så många otursamma race den här säsongen och ett dåligt kval i går där han försvann i Q2.
– Han visade vad han kan, var Ross Brawns kommentar efter racet.
•••
Pallplacering 155 för Michael Schumacher – och tre världsmästare på pallen. Vad ska man säga? Jag har ofta valt att ta semester under racet i Valencia eftersom det hittills har vart riktigt tråkigt – men i år var det allt annat än trist. Jösses. Jag säger samma sak som jag sa efter förra loppet. Den som väljer fotboll före F1  gör ett stort fett misstag – varje gång.
Jag är riktigt glad över att jag jobbar i dag;-)
•••
Ferraris radiokontakt med Fernando Alonso sköttes på italienska i slutet av loppet. Vad hade de att dölja?
•••
Kimi Räikkönen tvåa i sin Lotus, jag hade hoppats på att få se honom högst upp på prispallen i dag. Det var väl hans inledande varv som kostade honom segern i dag, han fick jobba lite för hårt i början där han hade lite otur och fastnade i fältet, utan det kanske vi hade fått en åttonde segrare.
•••
Valencia anses vara en bana där det inte går att köra om, men några underbara omkörningar som jag noterat under loppet:
Varv tio: Romain Grosjeans omkörning på yttern av Lewis Hamilton var riskfylld, tuff och jävligt cool. Snyggt av Hamilton att lämna plats också, eller precis så mycket plats som behövdes.
Varv 13:  Kimi Räikkönens omkörning av Pastor Maldonado på yttern var sevärd. Sedan får vi inte glömma Räikkönens omkörning av Hamilton som gav honom andraplatsen – så klart.
Fernando Alonso, Ferrari, tog och körde om Romian Grosjean, Lotus i omstarten efter det att säkerhetsbilen varit ute. En riktigt snygg omkörning det med.
Grosjean försvann sedan med ett tekniskt fel på det 41:a varvet.
•••
Återigen en miss av McLarens depåpersonal. Aj, aj, aj.
•••
Kamui Kobayashi fick ett straff och flyttas tillbaka fem platser i starten av Storbritanniens GP.
•••
För Felipe Massa var det återigen tungt, tungt och tungt. Jag undrar hur länge Ferrari har tålamod med honom.
Plats 16…
•••
Nu är det dags att lyssna på presskonferens och ta tag i arbetet till både nät och papper. Jag återkommer.
Som vanligt;-)

F1-förare magsjuk – kan inte köra i dag.

av Anna Andersson

Det blir ingen Timo Glock i dagens race. Han har inte kunnat återhämta sig på det sätt som krävs för att han ska kunna köra ett F1-lopp. Han drabbades av en maginfektion och missade även kvalet i går. Efter ett besök på sjukhuset ska han flygas hem till Tyskland. Marussia hade behövt anmäla en förare före kvalet i går och dessutom har testföraren Maria de Villota ingen supericens och får inte köra F1.
•••
Bernie Ecclestone räknar inte med att det blir något race i New Jersey 2013.
– Jag ska åka dit och se det med mina egna ögon, men jag är inte alls så övertygad som vad arrangörerna är att det blir ett lopp nästa år, säger Ecclestone till BBC.
•••
Så ökar Ferrari trycket på Felipe Massa igen.
– Det är inte rätt läge att prata om kontrakt nu, säger Luca di Montezemolo för Gazzetta dello Sport.
– Jag är bara lyckig när Ferrari kör före alla andra bilar.
Så är det inte riktigt just nu…
•••
I går glömde jag ju att notera att Sebastian Vettel nu har 33 pole positions, det är lika många som Jim Clark och Alain Prost. Det är bara Ayrton Senna och Michael Schumacher som startat först fler gånger.
•••
Racestart kl 14.00.

Vettel med pole, Webber med problem och Kovalainen till Ferrari?

av Anna Andersson

Vilket kval. Jag fick ta en paus i semestern och skriva ett kort inlägg så vi kan få igång en liten diskussion inför loppet i morgon – då jag så klart är tillbaka med ett inhopp. Kommer att jobba under alla loppen i sommar, men får ta lite paus mellan dem.

Dags att ta tag i det viktiga….En åttonde segrare i Valencia, säsongens åttonde GP?
Nej, jag tror inte det ( men jag blir riktigt glad om jag har fel).
 Efter kvalet där Sebastian Vettel tog pole och nu jagar sin tredje seger i Valencia på lika många år så känns det som om han är den hetaste segerkandidaten. Bakom honom jagar Lewis Hamilton, McLaren och han kommer att ge Vettel en riktigt bra fajt. Även Pastor Maldonado, som står i ruta tre, känns spännande och han nu han håller sina nerver på rätt ställe.
Sedan är frågan om vad de båda Lotusbilarna i ruta fyra (Romian Grosjean) och fem Kimi Räikkönen) kan göra.
Jag måste erkänna att jag hoppas lite på att få se en fräsch Räikkönen i morgon.
Det hade livat upp med honom som segrare nummer åtta i säsongens åttonde lopp.
•••
Nico Rosberg är förbannad. Han och Mercedes anser att han hade chansen på första startled, men att han hindrades av McLarens Lewis Hamilton.
– Jag var tvungen att starta mitt sista försök bakom honom och då var det omöjligt för mig att förbättra min tid, säger Rosberg.
– Sådana saker händer, men det är väldigt frustrerande. Sett till strategin kommer det att bli ett mycket intressant lopp i morgon.
Hans teamkollega Michael Schumacher försvann i Q2.
•••
Q2 ja. Där försvann även Ferraris båda bilar och Fernando Alonso hoppas nu på att ta ”bra poäng”. Det blir en tuff uppgift.
•••
Jenson Button var riktigt besviken efter kvalet. Han kände att han var bra med i de första två avsnitten, men i Q3 så hände något. När han bytte till däcken supersoft så försämrades plötsligt balansen i bilen.
– Normalt sett blir du snabbare med nya däck, men jag hade inte en chans att förbättra mig. Plötsligt var balansen i bilen helt annorlunda jämfört med tidigare och jag hade inget fäste alls i framdelen av bilen. Hjulen blockerades hela tiden. Det är frustrerande, men framförallt är det helt oförståligt, säger Button som nu startar från ruta nio.
•••
Mark Webber kämpade med sin DRS under kvalet. Han hade stora problem – precis som startplats 19 antyder.
•••
Timo Glock drabbades av matförgiftning och missade kvalet till Valencias GP. Marussia startade kvalet med en enda bil.
I morgon förmiddag får vi besked om tysken köra racet eller inte.
•••
Q2 – elva bilar inom två tiondelar. Det är rätt jämnt det…
•••
Sol och sol och sol i Valencia i morgon.
•••
Grattis Marcus Ericsson till andraplatsen i GP2. Han körde upp sig från plats nio i starten, snyggt!
•••
Susie Wolff, som kör DTM, är gift med Williams delägare och är testförare för Williams ska köra sitt första F1-test nästa vecka. Testet körs i Barcelona och det handlar om ett test rakt fram. Hon hoppas på att få köra på en riktig bana i år också, kanske juniortesterna i november?

•••
Det finns ett rykte som säger att Heikki Kovalainen ska köra för Ferrari 2013.
•••
Jag ser fram emot att läsa era kommentarer efter kvalet och era tankar kring loppet.

Sista inlägget: – Kimi kan få sparken.

av Anna Andersson

Jac Villeneuve gillar att  snacka i rubriker. Den senaste är att han tror att Kimi Räikkönen får sparken.
Detta för att det är Grosjean som är bäst under kvalen och för att Kimi har problem med ratten.
Vad tror ni?
Är Jac ute och cyklar eller ligger det något i hans antagande?
Själv påpekar Kimi att han njuter av att vara tillbaka och att han ser fram emot resten av säsongen. Han är dessutom nöjd med sin comeback.

Det har ju gått betydligt mer smärtfritt för honom än för Schumacher.
•••
En annan stor snackis i veckan är det faktum att Mark Webber verkar bli kvar hos Red Bull. Helmut Marko, motorsportkonsulent, har kommit med positiva signaler och säger att:
– Mark har fått oss att förstå att han har den motivationen som krävs och att han vill fortsätta samarbetet.
Det kan vara en anledning till att Lewis Hamilton blir kvar hos McLaren, trots att han nog gärna vill testa något annat. Ferrari vill inte riskera att Fernando Alonsos goda form sviktar och det är väl knappast troligt att de vågar riskera att ha Alonso/Hamilton i samma stall. Den lösningen var inte helt lyckad hos McLaren 2007.
Hos Mercedes hoppas man fortfarande på att Michael Schumacher ska stanna ännu någon säsong – så summan av kardemumman kan mycket väl bli att Hamilton stannar hos McLaren, Schumacher hos Mercedes och Webber hos Red Bull.
Samtidigt som Ferrari tittar åt annat håll – åt Sergio Perez som har fått mycket beröm för sin pallplats i Montreal.

•••

Thailand hoppas på ett första GP 2014. Samtal förs med Bernie Ecclestone och redan i vinter är det dags för ett annat stort motorevenemangt med en F1-mästare på plats.

Race of Champions gästar Bangkok och Sebastian Vettel är den förste föraren som tackat ja till inbjudan.

•••
Detta blir det sista inlägget på ett par dagar. Det är dags för mig att gå på semester.
Nu när det är fotbolls-EM och intresset för F1 är väl inte direkt högt på redaktionen och det är svårt att fylla en tjänst eftersom det inte är någon som har tid att ta hand om materialet. Det gör att bloggen kommer att bli lidande ett tag.
Kanske kan det tyckas märkligt att göra det under F1-säsongen, men med sådana förutsättningar på redaktionen, med en make som har ett jobb som absolut inte alls går att styra och när han dessutom har en möjlig OS-uppladdning under sommaren så är det bara att anpassa sig.
Jag kommer att gå in och arbeta under F1-racen framöver och uppdatera bloggen i samband med det. Sedan är jag i tjänst lagom till OS igen då jag ska ta hand om den dagliga guiden – samt försöka hålla bloggen levande då också.
Med er hjälp brukar det gå.
Så fortsätt att diskutera och filosofera. Det är ni som gör bloggen till det den är så hjälp mig att ta den över denna sportgalna sommar också.
Tack för att ni finns.

Mr Brawn, varför går Schuis bil sönder – men inte Rosbergs?

av Anna Andersson

Blir det en åttonde vinnare i Valencia?
Vem skulle det vara i så fall?
Otursförföljde Michael Schumacher som brutit fem av sju lopp?
Kimi Räikkönen som inte riktigt fått det att stämma?
Romain Grosjean som är riktigt riktigt nära en fullträff eller kanske mannen som hoppas på en plats hos Ferrari, Saubers Sergio Perez?
Nja. Det mest troliga är att den förse föraren att vinna två lopp gör det just i Valencia.
Däremot kan det bli en skräll på Silverstone…Kamui Kobayashi älskar den banan och Sauber har ju varit riktigt vassa i år så varför inte?
•••
Mercedes har fått mycket kritik i tysk press. Tyskarna är inte nöjda med att det är tekniska problem med Michael Schumachers bil i var och vartannat lopp.
Tidningen Bild är rätt tuff när deras medarbetare ställer Ross Brawn mot väggen:
•När är det slut med slarvet kring Michaels bil?
– Slarv är fel ord. Båda bilarna håller samma standard och de har varit med och utvecklats och byggts efter samma standard. Vårt mål är nolltolerans, det har vi lyckats om man ser till Nicos bil under racen, men inte när man ser till Michaels. Nu är det högsta prioritet.
•Varför är det alltid tekniska problem med Schumis bil och aldrig hos Rosberg?
– Nico hade problem under lördag förmiddag i Kanada och det gjorde att han var sämre under det passet. När man ligger på gränsen och vill slå de som leder så är det ibland så att man inte kan förhindra att det görs misstag. Så är det för alla, men som sagt, vårt primära mål är nu att se till att det inte blir några fel mer. Nolltolerans.
• Har Nico bättre tekniker och mekaniker än Michael??
– Nej det arbetar jämbördiga ingenjörer, tekniker och mekaniker på bilarna och alla håller högsta klass. Problemen har ingenting med Michaels team att göra.
Schumacher själv var riktigt irriterad och försvann från banan i Montreal utan att ge sig tid till några längre intervjuer.
•••
Det verkar som om Bernie Ecclestone vill förlänga kontraktet med MOntreal till 2024.
•••
Sebastian Vettel har varit och testat F1-banan i New York. Hans kommentar är:
– Här krävs det stake.
•••
Ferrari är mycket aggressivt i sin utveckling och kommer återigen med nya delar till nästa lopp. I Valencia är målet att vara snabbast i kvalet.
– Målet är att ta pole position och vi är inte långt borta. Det viktiga är att vi fortsätter att utveckla bilen och vi kommer inte att ge oss förrän pole position är vår.
Anna Andersson

F1 före EM – alla dagar i veckan

av Anna Andersson

Har haft en massa dataproblem, men är nu tillbaka på webben igen. Puh. På redaktionen är det nu full fokus på ett mästerskap där 22 man sparkar på en boll och så mycket motorsport hinner mina kollegor tyvärr inte lägga ut.

Den här krönikan skrev jag till tidningen i måndags, men den nådde aldrig till nätet. Därför lägger jag ut den här:

 

Valde du fotbolls-EM i går?
Det var ett misstag.
Den som har chansen att se ett F1-lopp i år och väljer bort det gör ett gigantiskt misstag – varje gång.

Sju segrare på sju lopp.
När säsongen nu är inne på sin fjärde månad är det fortfarande ingen förare som vunnit mer än ett enda lopp. Det är historiskt. Det är helt makalöst.
I Kanada var det Lewis Hamiltons tur att bemästra däcken och köra hem säsongens första seger. Han startade från den andra rutan, körde om Sebastian Vettel som hade pole i samband med det första depåstoppt och han körde om ledaren Fernando Alonso, Ferrari, på banan. Han halkade ner i resultatlistan vid sitt andra depåstopp, men eftersom han hade fräscha däck kunde han enkelt köra ikapp och förbi både Vettel och Alonso.
Så långt en perfekt strategi för McLaren och Lewis Hamilton.
Samtidigt föll Fernando Alonso som en sten när han slirade runt på gamla däck under avslutningen av loppet och var femma i mål. Han valde att bara byta däck en enda gång. Den taktiken var ett misstag hos Ferrari, men fungerade perfekt för både Lotus Romain Grosjean och Saubers Sergio Perez. Båda två körde upp på prispallen trots att de bara gjorde ett enda depåstopp var.
Kanadas GP var helt enkelt en taktisk thriller från start till mål. Laddat med aktion och med oväntade vändningar.
Kort sagt ett F1-lopp som hade allt – och så har det varit vid många tillfällen den här våren.
Nu går det inte längre att blunda för F1. Årets serie har allt och därför är det bara att inse en sak:
Den som väljer fotbolls-EM före F1 gör ett stort misstag.
•••
Efter sju VM-lopp skiljer det nio poäng mellan VM-ledaren Lewis Hamilton, McLaren och fyran Mark Webber, Red Bull.
•••
Sju av de tio främsta förarna i VM har vunnit ett lopp.
•••
Sergio Perez, Sauber, körde upp sig från plats 15 till plats 3. Det känns som han kommer allt närmare en plats hos Ferrari 2013.
•••
Det åttonde loppet avgörs i Valencia den 24 juni. Det krockar med en kvartsfinal i fotbolls-EM.
Men för mig är valet otroligt enkelt.
F1.
Anna Andersson

Sju segrare på sju lopp – vem fan hade trott det inför säsongen?

av Anna Andersson

Lewis Hamilton. Det är säsongens sjunde segrare på sju lopp.
Det är helt makalöst vilken F1-säsong. Vi har sju olika segrare på lika många lopp. Vi är inne i juni och normalt sett så brukar det finnas en mycket tydlig tendens vid den här tidpunkten, men i år är det öppet.
Vidöppet.
En kort sammanfattning för er som valde fotbollen (vilket misstag) före F1:en är att Lewis Hamilton vann Kanadas GP efter att han först gått förbi Sebastian Vettel i och med ett bra första depåstopp och sedan knäckt Fernando Alonso tack vare DRS. Därefter gick Hamilton in tidigare i depå än de båda andra och knäckte Vettel med en snygg omkörning när hans däck var perfekta och tysken körde på mycket slitna gummin. Tysken gick in i depån strax efteråt och kunde sedan starta en ursinnig jakt som räckte till bra poäng och plats fyra.
Samtidigt som Vettel jagade sig upp i fältet så jagade Hamilton enkelt ikapp Fernando Alonso som inte kunde svara på sina gamla däck och Hamilton kunde köra årets första seger. På placering två och tre körde Romain Grosjean, Lotus och Sergio Perez, Sauber in. Båda använde sig av ett enda depåstopp.
Härligt att se ett race med så olika strategier och att det dessutom kan betala riktigt bra.
•••
McLaren har varit riktigt starka i Kanada de senaste åren fem segrar sedan 2005 (2009 var det inget lopp där) Lewis Hamilton vann sin första seger i Montreal 2007, men det var ett GP som präglades mycket av Robert Kubicas otäcka krasch.
•••
De fyra första i loppet gick i mål inom 7,2 sekunder. Snacka om jämnt.
•••
Fernando Alonso ledde loppet ett par varv från mål ( tio varv från mål ledde han med 2,8 sekunder), sedan slutade han femma. Det känns som om Ferraris taktik med bara ett depåstopp inte riktigt gick hem. Däcken höll inte.
•••
Sergio Perez körde upp sig från plats 15 till plats tre. Den killen gör verkligen bra reklam för sin framtida F1-karriär. Ferrari 2013?
•••
Höger bakdäck. Det tycks vara där problemen sitter under McLarens depåstopp. Under Lewis Hamiltons depåstopp på det 50:e varvet så tappade han någon sekund. Hans kompisar i depån kan vara riktigt nöjda med hans jakt efter det depåstoppet.
•••
Sebastian Vettel gick in i depå på det 64:e varvet och det var väl där som han tappade en pallplats.
•••
Michael Schumacher bröt igen. Fem brutna lopp i år. Återigen var det ett tekniskt problem som fällde tysken, den här gången var det med bakvingen.
– Jag utgår i från att det var ett likande problem som jag hade under kvalet i Bahrain, säger den sjufaldige mästaren.
•••
Nu är det dags att sammanfatta citat och skriva så fingrarna blöder till nätet och till tidningen.
Nästa race avgörs i Valencia under midsommarhelgen.

Sebastian Vettel har pole position

av Anna Andersson

Sebastian Vettel, Red Bull, har pole position igen. Är han den förste föraren i år som ska ta två segrar?
Ja, chansen finns nu på den bana där Red Bull faktiskt aldrig har vunnit. Han hade greppet under hela det avslutande kvalet och han tog pole position med tre tiondelar före McLarens Lewis Hamilton och Ferraris Fernando Alonso. Spanjoren hade en bra tid på gång, men han tappade mycket i den sista sektorn.
Vettel var för övrigt den enda föraren som var under 1,14.
•••
Jenson Button startar sin jakt på ännu en seger på de hårda däcken från plats tio och han är ju rätt duktig på att jaga.
•••
Blir det en sjunde segrare i Montreal? Bäst chans har Lewis Hamilton, han har inte vunnit i år och startar i första startled.
•••
Många trodde att Michael Schumacher skulle ha chansen på pole, han var ju snabbast under kvalet i Monaco. Han har ju sju segrar i Kanada, kör med nummer sju, har sju VM-titlar och det är säsongens sjunde lopp. Men från ruta nio blir det tufft.

Själv är han irriterad på sitt stall efter sin nionde startplats.
 – Jag fick ett besked från stallet att jag måste in i depå, att det var rött ljus, detta trots att det var grönt ljus när jag körde förbi. Jag fattar det inte. Vi skulle ha kört ett uppvärmningsvarv och sedan attackerat på det andra varvet för vi såg att det fungerade bra i Q2, säger Schumacher som var riktigt irriterad.
– Jag plockade ut max ur bilen i Q1 och Q2, det syntes. I Q3 fick jag inte chansen och det är en riktigt stor besvikelse för mig. Den här startplatsen är verkligen skit.

•••
Kimi Räikkönen försvann redan i Q2 (12:a), han hade problem med differentialtrycket under kvalet och kämpade, men det räckte inte.
•••
Pastor Maldonado, Williams, hade ett kanonvarv på gång och satsade allt in i den sista chikanen. Det gick inte alls, även om han lyckades klara bilen från en stor krasch. Han fick i alla fall avbryta varvet, startar som 17:e man och det var Jenson Buttons smala lycka….tack vare det misstaget tog sig Button vidare till Q3.
•••
Jean- Eric Vergne, kraschade in i en däckstapel och fick skador på sin Toro Rosso under den tredje träningen och han hoppades på att få ordning på bilen till kvalet. Han stod på startlinjen, ja, men han lär inte vara nöjd med den 20:e plats han har i racet i morgon.
•••
Perfekta förhållanden i Kanada, sol och 24 grader varmt i luften, 42 grader varmt på asfalten är kvalet inleddes. När det avgjordes var det ungefär 35 grader på asfalten.  Den här helgen, precis som så många andra heter nyckeln däcken. Nu erbjuds mjuka (gula) och supermjuka (röda) däck.
•••
Kimi Räikkönen måste betala 2500 euro i böter. Under den tredje träningen körde han med normal hastighet på start/målrakan, men valde plötsligt den så kallade nödutgången till depån. Enligt domarna får han straffet för att han krossade den heldragna vita linjen. Även Bruno Senna och Jean-Eric Vergne har ett straff att vänta. De körde för fort på depårakan.
•••
Den mekaniker som Pedro de la Rosa körde på under en tärning klarade sig, märkligt nog, helt utan skador.
•••
Race start kl 20.00 i morgon söndag.

Sida 289 av 390