Dag 1 – Hamilton har greppet

av Anna Andersson

Det befarade regnet hann inte fram till den andra träningen heller. Det var molnigt och 26 grader varmt i Montreal. Ganska bra förutsättningar med andra ord. Red Bull om arbetar med det nya underredet var det full fart under båda träningarna, Ferrari kom med uppdateringar medan McLaren hade en snabb förare i Lewis Hamilton och en som hade större problem (Jenson Button). Det är tydligt att Hamilton, som vann sitt första GP-lopp i Kanad 2007, trivs på banan. Han var snabbast under båda träningarna (1:15.259). Efter honom radade topp åtta upp sig – Fernando Alonso, Felipe Massa, Sebastian Vettel, Paul di Resta, Kamui Kobayashi, Michael Schumacher och Nico Hülkenberg.
•••
Vi kan notera att Fernando Alonso var riktigt snabb i den första sektorn. Om jag inte har helt fel körde han den på 20,8 sekunder. På den delen av banan krävs det verkligen bra downforce för att man ska kunna pressa ner tiderna. Det lyckades Alonso med, men sedan tappade han tid.
•••
Bruno Senna kraschade sin Williams under den andra träningen. Det var en riktigt häftig smäll. Han gjorde ett misstag och tappade bilen, han skadade frontvinge, höger sida och bakvingen när han for in i muren, men som tur var kunde han själv kliva ur bilen. Detta orsakade naturligtvis ännu en rödflagga. Under förmiddagen var det Heikki Kovalainen som orsakade en röd flagga.
– Det var en rätt rejäl smäll. Jag var lite frustrerad för jag hade väldigt mycket trafik banan och aldrig möjligheten att köra helt fritt. Sedan tryckte jag väl på lite för mycket i chikanen och det är väl inte för inte som den kallas för ”Wall of Champions”. De flesta verkar ha lite problem där. Tyvärr var det en rejäl smäll och bilen har fått stora skador, men killarna i garaget gör ett strålande jobb och bilen kommer att vara okej under lördagen, säger Senna i en kommentar.
– Jag slog först i den bakre delen av bilen, sedan den främre. Som tur är har vi tillräckligt många reservdelar och på lördag kommer allt att vara perfekt igen.
•••
Gummiblandningarna i helgen är soft och supersoft, Lewis Hamilton satte sin bästa tid på supersoft.
•••
För Jenson Button blev det en kort träning. Han kom ut när 17 minuter återstod av passet. Under den första träningen handlade det om ett problem med läckande olja under den första träningen och man fick gå in för att reparera det. Då upptäckte man ännu ett problem med oljesystemet och bytte växellåda. Detta är dock ingenting som kommer att påverka honom under resten av helgen. Han får inte något straff eftersom det handlar om system som används under träningen.
•••
Sebastian Vettel vekade inte vara riktigt i mental form under fredagen. I alla fall inte under den första träningen. Då körde han för aggressivt och lämnade inte tillräckligt mycket plats åt Bruno Senna och fick också en varning av tävlingsledningen.
•••
Pedro de la Rosa körde på en av HRTs mekaniker under den första träningen, mekanikern har uppsökt sjukhus, men verkar inte vara allvarligt skadad.
Tiderna den andra träningen:
1.  Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes        1m15.259s            43
 2.  Fernando Alonso       Ferrari                 1m15.313s  + 0.054   36
 3.  Felipe Massa          Ferrari                 1m15.410s  + 0.151   39
 4.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault        1m15.531s  + 0.272   44
 5.  Paul di Resta         Force India-Mercedes    1m15.544s  + 0.285   32
 6.  Kamui Kobayashi       Sauber-Ferrari          1m15.651s  + 0.392   37
 7.  Michael Schumacher    Mercedes                1m15.697s  + 0.438   32
 8.  Nico Hülkenberg       Force India-Mercedes    1m15.799s  + 0.540   39
 9.  Jenson Button         McLaren-Mercedes        1m15.812s  + 0.553   14
10.  Nico Rosberg          Mercedes                1m15.878s  + 0.619   40
11.  Sergio Perez          Sauber-Ferrari          1m15.898s  + 0.639   38
12.  Mark Webber           Red Bull-Renault        1m15.907s  + 0.648   41
13.  Pastor Maldonado      Williams-Renault        1m15.987s  + 0.728   39
14.  Romain Grosjean       Lotus-Renault           1m16.360s  + 1.101   29
15.  Kimi Räikkonen        Lotus-Renault           1m16.562s  + 1.303   33
16.  Heikki Kovalainen     Caterham-Renault        1m16.981s  + 1.722   24
17.  Bruno Senna           Williams-Renault        1m17.022s  + 1.763   22
18.  Vitaly Petrov         Caterham-Renault        1m17.075s  + 1.816   41
19.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari      1m17.124s  + 1.865   41
20.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari      1m17.716s  + 2.457   34
21.  Pedro de la Rosa      HRT-Cosworth            1m18.908s  + 3.649   27
22.  Timo Glock            Marussia-Cosworth       1m19.084s  + 3.825   40
23.  Narain Karthikeyan    HRT-Cosworth            1m19.378s  + 4.119   21
24.  Charles Pic           Marussia-Cosworth       1m19.902s  + 4.643   18

F1-helgen har startat – Hamilton i topp

av Anna Andersson

Den första träningen i Montreal är avklarad. Det var molnigt, men uppehåll under hela passet och temperaturen höll sig kring 22 grader. Ferrari testade en uppdatering vid bakvingen och ett nytt avgassystem (Felipe Massa och Fernando Alonso körde med olika versioner, men Ferrari avslöjar inte vem som hade vad), även Red Bull testade aerodynamik.
•••
Heikki Kovalainen kraschade i kurva åtta och skadade högersidan av sin Caterham. Självklart plockades den röda flaggan fram och passet bröts under tio minuter ungefär.
– Det var länge sedan jag kraschade och någon gång så är det dags igen, kommenterade Kovalainen för Motorsporttotal.
– Det var ett litet misstag från min sida, så är det ibland. Vi har duktiga mekaniker och jag tror inte att chassit fick någon skada utan det handlar om att byta delar i de båda hörnorna av bilen och jag tror att jag kan köra under det andra passet igen.
•••
Jenson Button, McLaren, hade problem med hydrauliken och tillbringade mycket tid i garaget.
•••
Italienarna gillar att flirta, det vet väl alla tjejer som någon gång satt sin fot i det landet och därför är det väl knappast ingen överraskning att Stefano Domenicali nu öppet börjar blinka lite åt Sebastian Vettel.
– Säg aldrig aldrig, säger Ferraris stallchef.
•••
Lewis Hamilton vann sitt första GP i Kanada 2007, på den första träningen var han snabbast.
•••
Tiderna den första träningen:
 1.  Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes        1m15.564            30
 2.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault        1m15.682s  + 0.118  29
 3.  Nico Rosberg          Mercedes                1m15.782s  + 0.218  30
 4.  Fernando Alonso       Ferrari                 1m15.842s  + 0.278  34
 5.  Mark Webber           Red Bull-Renault        1m15.897s  + 0.333  28
 6.  Nico Hülkenberg       Force India-Mercedes    1m15.986s  + 0.422  29
 7.  Kamui Kobayashi       Sauber-Ferrari          1m16.000s  + 0.436  31
 8.  Sergio Perez          Sauber-Ferrari          1m16.249s  + 0.685  32
 9.  Michael Schumacher    Mercedes                1m16.264s  + 0.700  28
10.  Jenson Button         McLaren-Mercedes        1m16.347s  + 0.783  12
11.  Paul di Resta         Force India-Mercedes    1m16.460s  + 0.896  32
12.  Felipe Massa          Ferrari                 1m16.619s  + 1.055  17
13.  Pastor Maldonado      Williams-Renault        1m16.859s  + 1.295  25
14.  Romain Grosjean       Lotus-Renault           1m16.890s  + 1.326  36
15.  Kimi Räikkonen        Lotus-Renault           1m17.014s  + 1.450  41
16.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari      1m17.352s  + 1.788  28
17.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari      1m17.580s  + 2.016  31
18.  Vitaly Petrov         Caterham-Renault        1m17.935s  + 2.371  23
19.  Heikki Kovalainen     Caterham-Renault        1m18.177s  + 2.613  16
20.  Pedro de la Rosa      HRT-Cosworth            1m18.182s  + 2.618  26
21.  Bruno Senna           Williams-Renault        1m18.762s  + 3.198  36
22.  Narain Karthikeyan    HRT-Cosworth            1m19.354s  + 3.790  23
23.  Timo Glock            Marussia-Cosworth       1m20.004s  + 4.440  21
24.  Charles Pic           Marussia-Cosworth       1m20.067s  + 4.503  23
•••
Återkommer efter den andra träningen

Rekordsegraren tror på Räikkönen i helgen

av Anna Andersson

I dag, eller snarare i kväll, drar det i gång i Montreal. Även om det är fotbolls-EM och förbannat svårt att få plats med någonting annat på både webben och i tidningen, så måste vi försöka att hålla lågan vid liv. Enligt den förre mästaren Nigel Mansell är det den mest spännande säsongen någonsin och jag är beredd att hålla med honom.
Sex segrare på sex lopp.
Mycket mer behöver man inte säga.
Inför helgen ska vi komma ihåg att det återigen handlar om en stadsbana, men med sina snabba rakor, trånga kurvor och inbyggda murar så känns det som en skön mix av klassikerna Monza och Monaco. För bromsarna är tävlingen i Montreal den tuffaste under säsongen, 16 procent av varvtiden trycker förarna ner bromsen. Det är att jämföra med Monza där samma siffra är 12. Det är fyra ställen på banan som föraren går från 300 km/tim till 120 km/tim.
I fjol kördes tidernas längsta F1-lopp här. Det var över fyra timmar långt. Detta sedan ett häftigt regnoväder stoppat loppet i mer än två timmar…
•••
Mark Webber är riktigt förbannad över att folk säger att det var en fuskseger som Red Bull vann i Monaco, ni minns väl att underredet på deras bil hade två hål och det har nu förbjudits.
– Att man anklagar mig för att ag har vunnit med en regelvidrig bil gör mig skitförbannad. Bilen klarade alla tekniska tester efter loppet i Bahrain, men efter loppet i Monaco så förbjuds den plötsligt. Inte ett enda team har protesterat mot min vinst i Monaco säger han.
Sebastian Vettel meddelar att Red Bull har satt igen hålen, men att han inte tror att det är någon nackdel för stallet.
•••
En kul kuriosa – Ross Brawn arbetade för Williams när Keke Rosberg vann sin första F1-seger i augusti 1982. I år är han stallchef för Meredes och han var i högsta grad delaktig när Rosberg junior, Nico, tog sin första seger.
Keke vann för övrigt fem lopp 1982 och han vann även VM-titeln, Brawn är också övertygad om att Rosberg kan göra samma resa – och det redan i år:
– Det finns ingen anledning till att han inte skulle kunna göra det, säger Brawn till Sport Bild.
•••
Väderprognoserna inför helgen säger att det kan mycket väl bli regn underfredagens träningar, men under kvalet och loppet är det inte troligt att det kommer att regna.
•••
Sex segrare på sex lopp, sju segrare på sju lopp, ja det tror i alla fall den danske rekordsegraren på Le Mans Tom Kristensen. Han tippar på Lotus och antingen Kimi Räikkönen eller Romain Grosjean.
Vad tror du?
Vem vinner i Montreal i helgen?

•••

Williams kommer med ett nytt aerodynamiskt paket till helgens race.

•••
Peter Sauber har fortsatt otur…i samband med säsongspremiären i Melbourne så halkade Saubers stallchef och skadade sig. I Kanada var oturen framme igen och när han packade ur en baklucka fick han luckan i huvudet och ett fyra centimeter långt hår i huvudet.

Stjärna tvingas till operation

av Anna Andersson

Robert Kubica har opererats igen. Nu har läkarna gjort ännu ett ingrepp i höger armbåge och satt in två proteser för att han återigen ska få full rörlighet i armbågen. Detta för att han ska kunna vrida ratten fullt ut åt vänster utan att flytta på höger hand. De närmsta veckorna kommer att ägnas åt rehabträning.
Men det är ännu inte säkert att han kan komma tillbaka till racingen.
Jag kan förstå att Lotus satte stopp för Kimi Räikkönens planer att köra finska VM-rallyt.
•••
McLaren har vunnit tre av de fyra senaste tävlingarna i Montreal, Lewis Hamilton 2007 och 2010, Jenson Button 2011, Robert Kubica vann 2008 och 2009 fanns loppet inte med i kalendern.
Rekordsegraren är Michael Schumacher som har vunnit sju gånger på banan, senast 2004.
•••
Martin Donnelly är rådgivare åt domarna i Kanada. Det är andra gången han får det uppdraget. Första gången var i Sydkorea 2011.
•••
Tamas Frank promotor för Ungerns GP och delägare i Hungaroring hittades i går död i sin lägenhet. Dödsorsaken är oklar. Han blev 65 år.
Detta har nu gjort att det startat rykten om att loppet kan vara på väg bort från F1-kalendern, kontraktet gäller till och med 2016.
•••
Ferrari dementerar uppgifterna om Fernando Alonsos lön, enligt stallets egen anonyma reporter ”The Horse Whisperer” menar på hemsidan att verkligheten ser väldigt annorlunda ut.

Sjumacher- vinnaren i Montreal?

av Anna Andersson

Är det dags för Michael Schumacher i Montreal?
Han har vunnit där sju gånger. Han kör bil nummer sju och det är lopp nummer sju 2012….
Är det kanske han som är den sjunde segraren på sju lopp?
Fler sjuor är i alla fall svårt att hitta;-)
•••
Däcktillverkaren Pirelli räknar med att det kommer att bli ett rejält slitage på däcken i Montreal, det betyder att det blir en stor skillnad jämfört med loppet i Monaco senast.
I Monaco hade förarna svårt att få upp däcken i rätt temperatur, men det problemet ska man inte ha i Montreal säger Paul Hembrey.
– I historien har däcken spelat en viktig roll vid många tillfällen, framförallt när det regnar, säger Pirellis chef.
Och ni minns väl förra året där loppet tog över fyra timmar och det var ett antal däckbyten. I år förväntar sig Pirelli återigen ett spännande lopp.
– Tävlingen i Montreal är allt annat än vanlig och normal. VI har inte haft möjlighet att testa de supermjuka däcken under normala förhållanden där än. Det gör att fredagen kommer att bli mycket viktig för stallen då de måste få en känsla hur däcken reagerar när bilarna är fulltankade. Vi utgår i från att flera strategier kommer att fungera och att teamen också kommer att använda sig av väldigt olika strategier.
•••
När vi nu ändå är inne och snackar om banan så kan vi konstater att banan i Montreal också är en stadsbana, här kör privatbilister under stora delar av året. Det är svårt att hitta rätt grepp med däcken och förarna upplever ofta bilarna som ganska oroliga och de halkar lätt omkring på banan, det är också en bana där greppet kan förändras under ett enda varv och det är dessutom så att det är många olika typer av asfalt på banan.
Kort sagt kan vi konstatera att varken förarna eller ingenjörerna är helt nöjda inför och under loppet eftersom det är svårt att hitta rätt inställningar. Det är nästan omöjligt att hitta en F1:a som arbetar optimalt på banan, men det brukar också betyda att det är en höjdare för publiken eftersom det ofta blir spännande lopp.
•••
Red Bull har vunnit på alla banor utom två som finns med på årets kalender. Det är Austin där det är premiär i höst och det är i Montreal.
•••
Lägg märke till att det är kvällslopp i helgen, kvalet startar kl 19.00 på lördag och loppet kl 20.00 på söndag.

Red Bull döms som fuskare

av Anna Andersson

FIA förbjuder Red Bulls segerbil från Monaco. De två hål som de röda tjurarna haft i underredet är förbjudna och bilen får inte användas igen.
Ändå får Mark Webber behålla segern. Red Bull får behålla alla poäng man kört in med bilen.
Är det rätt eller fel?
Krasst är det så att man kan bryta mot reglerna få en tillsägning och sedan ändå spara de poäng som man fuskat till sig. Det kan göra ett VM.
Vad anser ni om detta?
Bör FIA ta bort Red Bulls poäng eller är det helt okej med en tillrättavisning?
•••
Felipe Massa anser att han fortfarande har en chans att förlänga sitt kontrakt med Ferrari och Luca di Montezemolo håller honom också om ryggen. Ferraris president anser att en sådan förare som Sergio Perez behöver mer erfarenhet innan han kan köra för Ferrari.
•••
Bernie Ecclestone anser fortfarande att Michael Schumacher har gjort rätt som kom tillbaka till F1.

•••

I år är det bara en DRS-zon i Kanada, från kurva tio till kurva 13. Förra året var det två zoner, denna som då var 50 meter längre, och start/målrakan. Årets zon är 600 meter lång.

Schumi – världsmästare i otur

av Anna Andersson

Det har ryktats riktigt mycket om Sebastian Vettel och Ferrari. Även om både han och Red Bull dementerar ryktena så kommer de tillbaka.
Beror det på att han för något år sedan sa att alla förare vill köra för Ferrari en gång, eller beror det på att det verkligen ligger någonting i det?
•••
Michael Schumacher har ju haft ett par tunga race, med tekniska problem och andra problem på banan, men nu får han stöd.
Av en annan mästare.  Jenson Button ger tysken allt sitt stöd och säger till Autosport:
– Michael har fått mycket kritik de senaste åren. Jag tror att vi alla har glömt vad han har uppnått under sin karriär. Ibland tar det en liten stund innan man verkligen trivs i teamet och med bilen
Schumachers kontrakt går ut efter säsongen, men det verkar som om både han och Mercedes vill avvakta lite till innan man diskuterar framtiden. Schumachers kval i Monaco var den bästa signalen han fått på länge och troligen hade hans lopp sett annorlunda ut om han startat längst fram och inte från plats sex som han fick göra sedan han fått ett straff tävlingen innan.
Tidningen Bild är ju vad den är, men de hade en rätt kul rubrik i veckan:
”Schumi mästare i otur”
Sedan följdes det upp med en annan artikel med ännu en kul rubbe::
”Vem är det som inte kam skruva ordentligt på Schumis Mercedes?”
Enligt tidningen har hans brutna lopp kostat honom 50 VM-poäng i år, fyra brutna lopp på sex försök.
Det är rätt mycket.
Vad är er åsikt?
•••
Nästa vecka har Ferrari en auktion på nätet, målet är att få in så mycket pengar som möjligt till de som drabbats av jordbävningarna i Italien. I samband med den senaste jordbävningen så stängde Ferrari sin fabrik och skickade hems ina medarbetare.
•••
Downforce – det är där Ferrari behöver lägga kraften den närmsta tiden. Det anser Stefano Domenicali.
•••
Trevlig helg, vi hörs igen på måndag och då laddar vi inför Kanadas GP, en tävling som jag personligen tycker mycket om – inte bara för att det äntligen är ett kvällsrace;-)

Hamilton – var kör han 2013?

av Anna Andersson

Sergio Perez – är det Ferraris förare 2013?
Ja han dementerar det inte i alla fall.
– I Malaysia förlorade jag segern, jag vann inte en andraplats. Om jag fick köra det loppet igen så hade jag vunnit, säger han till Auto Bild och när de diskuterar hans framtid (med tanke på att han finansieras av Carlos Slim och att han är med i Ferraris juniorprogram)  så säger han:
– Det kommer ett tillfälle i din karriär när du känner att du är redo att slåss mot de bästa förarna i det bästa teamet. För mig är det nästa steg. Jag trivs väldigt bra hos Sauber, men jag vill vinna lopp och det så snart som möjligt.
Han erkänner också att Carlos Slim kommer att ha en roll i hans framtida planer.
– Vi tar det beslutet tillsammans och jag har redan sagt till honom att jag vill prata med honom om framtiden lite senare under säsongen.
Annars så snackas det mycket om var Lewis Hamilton kommer att köra nästa säsong. Ersätter han Michael Schumacher hos Mercedes?
Ska han ta över efter Mark Webber hos Red Bull?
Är han redo att anta utmaningen Fernando Alonso hos Ferrari?
Eller väljer han det säkra före det osäkra och stannar hos McLaren?
Vilket steg tror ni att han tar?
•••
Under testet på Silverstone ska Pirelli testa ett nytt, hårdare däck. Detta eftersom tillverkaren fått kritik för att det varit för mycket lotteri när det gäller de hårda däcken i år.
•••
Många av de små teamen är oroliga över att motorerna blir för dyra 2013. I dag betalar stall som Force India och Sauber ungefär 12 miljoner dollar för motor och KERS. 2014 kommer det nya motorer (turbo V6) och då kan det handla om 22 miljoner dollar.
– Det är absolut för mycket, säger Saubers delägare Monisha Kaltenborn till Auto, Motor und Sport.

•••

Förra året var det 19 lopp. I år är det 20 och nästa år vill Bernie Ecclestone ha 22 eller 23 lopp på en säsong. Frågan är väl vad teamen tycker om det, det betyder betydligt mer jobb, mindre tid att utveckla nya bilar och betydligt större kostnader.

Det sista vill Ecclestone råda bot på och lockar med 50 miljoner Euro per stall och år i det nya Concorde Agreement.

Rykte: Vettels nya kontrakt med Ferrari – därför kom han inte till festen.

av Anna Andersson

Ferrari har ledningen i VM, stallet fick in båda bilarna bland de sex främsta – men de är absolut inte nöjda. Italienarna anser att man måste förbättra kvalet rejält – och det är väl bara att hålla med…
– Konkurrenterna kör hem pole positions, det gör inte vi. Målet för stallet måste vara att lyckas med det, när man startar från den positionen så blir det plötsligt en helt annan sak i racen och det måste vi nu koncentrera oss på, säger Stefano Domenicali till motorpsorttotal.
– Vi arbetar med att hitta en ny uppdatering till varje lopp. Vi är väldigt nöjda med att vi leder VM, men som läget är just nu är det många förare som slåss om segern och du måste helt enkelt vara med och vara på rätt plats hela tiden. Det är det som räknas.
Han är också positiv till Felipe Massa som gjorde sin bästa tävlingshelg den här säsongen:
– Jag är rätt säker på att detta var vändpunkten för honom. Han har haft en tuff inledning på säsongen, men vi förväntar oss fortfarande en hel del mer från honom.
•••
I helgen ryktades det om att Ferrari hade ett kontrakt med Sebastian Vettel klart, färdigt och undertecknat. Att tysken skulle komma till italienarna 2014.
men detta dementeras nu kraftigt av Vettel själv:
– Jag har inte skrivit under någonting.
Men det faktum att han var den enda medlemmen  hos Red Bull som inte var med på det stora poolpartyt efter det att hans teamkollega vann loppet gjorde att ryktet tog fart igen. Vettel säger följande till Kleiner Zeitung:
– Jag ville inte simma, jag hade inga fler ombyten.

(Min egen personliga fundering om varför han aldrig dör upp är väl att han nog var rätt förbannad över att hans teamkollega vann och inte han själv och över att han tappade ledningen i VM och att hans kollega dessutom är före honom i sammandraget. Det gjorde att han tjurade och inte hade lust. Vettel har inte riktigt gjort sig känd som en god förlorare.
Men vad vet jag? Antagligen ingenting. Kanske var det helt enkelt så att han inte hade ett enda torrt ombyte kvar?)
•••
Det är faktiskt första gången i F1-historien (63 år) som det har varit sex olika segrare i de sex första loppen.
•••
Det blev ingen protest mot Mark Webber och Red Bull, detta även om det diskuterades inför tävlingen. Men även om motståndarna inte protesterade så vill de att man ska säkerställa att mästarnas bil håller sig inom reglementet.

•••
I dag ska Jean Todt ha ett möte med stallcheferna och de tekniska direktörerna. Det är Charlie Whiting som har kallat till mötet för att diskutera kostnadsreduceringar, tester under säsong och regeländringar. Samtalen ska pågå mellan klockan 10.00 och 16.00.

Webber vann i Monaco

av Anna Andersson

Jag börjar känna mig som en gammal repig LP-skiva som upprepar sig. Först var det tre lopp och tre vinnare, sedan fyra lopp och fyra vinnare, sedan fem lopp och fem vinnare och sedan sex lopp och sex vinnare.
Där är vi nu.
Det gör att säsongen fortfarande är riktigt spännande. VM är otroligt jämnt och det finns liksom ingen plats för misstag och det är en otrolig press på förarna och det gör att vi kommer att kunna njuta av en riktigt spännande F1-säsong. Racet i Monaco var riktigt spännande, även om de två killarna som startade föst också var etta och tvåa i mål. Det var faktiskt inte mer än 1,3 sekunder mellan den första och den fjärde föraren i mål.
Under den första stinten gick Nico Rosberg in tidigare i depå än vad de andra räknat med vilket tvingade dem att agera. I det läget var det osäkert om det skulle regna eller lite och det var svåra val att göra. När bilarna sedan kom ut på de hårda däcken så var det riktigt svårt att få upp däcken i temperatur och det gick inte att köra in den tiden som Rosberg hoppats på. Bakom kom sedan Sebastian Vettel som hade startat på hårda däck och han hade en fördel. Då gällde det för Webber att inte släppa upp ett försprång på över 20 sekunder för om han hade gjort det hade Sebastian Vettel mycket väl kunnat komma ut som etta efter sitt depåstopp…
…men Webber lyckades hålla undan och var också snabbast in i mål.
•••
Fernando Alonso och Ferrari har ledningen i VM efter hans tredjeplats i Monaco. Riktigt bra jobbat med tanke på hur uselt som Ferrari inledde säsongen.
•••
Helgens topp: Mark Webber – som haft en ganska tung inledning av säsongen tog nu sin andra seger i Monaco. Han körde inte fortare än vad han behövde och kontrollerade racet.
Helgens flopp: Jenson Button.
För honom var det en riktig skithelg. Han hade stora förhoppningar inför, men missade i kvalet och förlorade fler placeringar under racet. Han låg länge bakom Heikki Kovalainen, Caterham, och var riktigt frustrerad. Till slut försökte han ta sig förbi – vilket ledde till att han fick bryta.
•••
Heikki Kovalainen var 13:e man, det var Caterhams bästa resultat den här säsongen. Han kämpade verkligen för den placeringen.
•••
Sebastian Vettels första stint var riktigt avgörande, den var lång och han körde riktigt bra. Det gjorde att han tog sig från plats nio i starten till plats fyra i mål.
•••
Michael Schumacher hoppades på en seger från ruta sex. Men istället så tvingades han bryta för fjärde gången i år. Ett tekniskt problem med bilen (bränsletrycket) och han fick parkera på det 65:e varvet.
Tungt för veteranen som ändå har en mycket positiv helg bakom sig. Hans kval var riktigt, riktigt imponerande.
– Det finns ingen anledning att säga om och ifall, så är det bara och nu ser vi framåt, sa Schumacher efter loppet.
•••
Romain Grosjean, Lotus gjorde en riktigt usel start, försökte täppa till när Schumacher kom på utsidan och bilarna slog ihop. Där var det ren tur som räddade Michael Schumachers Mercedes. Det var ren tur att det inte blev en riktig masskrasch.
Även förra loppets vinnare Pastor Maldonado, Williams, försvann i en olycka under det första varvet.
•••
Det finns en risk att det blir en protest mot Red Bull efter loppet. Det handlar om underredet och området kring bakhjulen, där ska det finnas ett litet hål och enligt flera uppgifter så vill Ferrari och McLaren protestera mot det.
Red Bull är inte oroligt. Enligt Helmut Marko, motorsportkonkurrent hos österrikarna, håller sig bilen inom reglerna.
– Det handlar om hur man tolkar reglerna. Det diskuterades redan i Bahrain, där häll sig bilen inom reglerna och vi har inte gjort någon förändring sedan dess. Efter Bahrain skickade vi frågan till Charlie Whiting och vi ville ta reda på om vårt sätt att se på saken är rätt. I går fick vi svar från FIA och de säger att bilen är okej, mer än så kan vi inte göra, säger Marko till österrikisk TV.
•••
Alain Prost är säker på sin sak. Han anser att Michael Schumacher aldrig mer kommer att vinna en VM-titel.
– Jag tror att han räknade med att kunna vinna en VM-titel till, men jag tror att det var en för hög målsättning, säger fransmannen.
•••
Nästa deltävling avgörs i Montreal den 10 juni.
Har vi en sjunde segrare då i säsongens sjunde lopp?

Sida 290 av 390