Schumacher – en frustrerad man i meddelåldern

av Anna Andersson

Texterna är lämnade, till både nät och tidning. Det har brunnit i Williams depå och Michael Schumacher får med sig ett straff till Monaco.
Det är många tankar att sortera efter ett sådant race och det är mycket att fundera på till nästa.
Samtidigt tycker jag att det är otroligt härligt att F1 återigen är en sport där det är spännande under en hel helg. Det är ett bra kval, ett spännande race och det snackas om racing.
Det är precis den önskan som jag har inför varje säsong.
Vad tycker  ni om starten på säsongen? Vilka är era positiva överraskningar och vilka är de negativa?
Har däcken för stor betydelse?
Ordet är fritt och jag ser fram emot en givande diskussion.
•••
Michael Schumacher flyttas tillbaka fem platser i starten av Monacos GP och med tanke på vilken bana det är så känns det ungefär som om han flyttas tillbaka tio placeringar i starten.
Tungt för tysken som bara tagit sig i mål vid två tillfällen i år. Han börjar se rätt frustrerad ut.
Mercedes som inte hade Ross Brawn på plats var efteråt mycket tydliga med att de inte var nöjda med plats sju (Rosberg).
•••
McLaren däremot var imponerade av Lewis Hamiltons jakt. Från sista startplats till plats åtta. Att köra om två tredjedelar av startfältet i Barcelona är riktigt bra.
•••
Sebastian Vettel har gått i samma skola. Han förstod inte heller varför han straffades under loppet (köra igenom depån en extra gång). Han förstår inte vilken gul flagga som han missade.
Men för honom är straffet inte lika hårt, han tappade möjligen en placering på det. Absolut inte mer.

Pastorn – årets femte segrare

av Anna Andersson

Fem race – fem segrare. Fem olika stall. Kan F1 bli bättre? Jag är tveksam.
Mannen från Venezuela som dominerade GP2 för två år sedan körde hem sin första seger i Barcelona. Han förlorade ledningen i starten, men slog tillbaka och tog över ledningen i samband med depåstoppet på det 27:e varvet. Det kändes som om luften gick ur i Barcelona när Fernando Alonso fick ta ett steg tillbaka. Spanjoren och Ferrari som verkligen kom tillbaka till Spaniens GP efter en mycket tung vår höll andraplatsen in i mål och Kimi Räikkönen var trea i sin Lotus
Samtidigt så har spänningen inom F1 stigit rejält och när vi nu är i Europa så kan vi förvänta oss ett antal mycket spännande race och ett mycket spännande världsmästerskap.
Ett par saker som jag funderar över är:
…. varför mästarna Red Bull är en skugga av sig själva, har inte kommit med speciellt många nyheter och verkar inte ha fått koll på bilen än.
….McLaren gör kostsamma missar i depån (jag tänker på de senaste loppen och på tankningsmissen i kvalet). När får de ordning på sitt maskineri?
…Lotus är med i toppen, när kommer den första segern?
…Ferrari verkar ha tagit ett steg framåt och Fernando Alonso är alltid livsfarlig när han är på jakt. Dessutom har han lika många poäng som Sebastian Vetel som leder VM…
….Dessutom finns Mercedes med och slåss bakom, där finns en riktigt frustrerad Michael Schumacher. Vad betyder det för resten av säsongen?
…Hur bra är egentligen Williams? En dagsslända eller en makt att räkna med.
Samtidigt så är det riktigt härligt med ett mästerskap där ingen, och då menar jag INGEN går säker.
•••
Pastor Maldonado värvade Red Bulls Mark Webber. Vem hade trott det?
•••
Williams har inte vunnit sedan 2004, då hette segraren Juan-Pablo Montoya. Tror att det är många som kallade Pastorn för betalförare för något år sedan bet sig i tungan i dag.
•••
Michael Schumacher är frustrerad. Riktigt frustrerad. Han körde in i Bruno Senna när båda två skulle bromsa in i kurva ett och båda  försvann på det 14:e varvet. Tysken gnällde sedan på radion:
– Idiot.
Han höll fast vid den åsikten även efter loppet. Schumacher har brutit tre av fem lopp i år, inte riktigt vad han hade tänkt sig. Flera experter däremot höll på Senna – domarna ska kika på incidenten och det finns en risk att Schumacher startar med en bestraffning i Monaco.
•••
Det ryktas om att Valtteri Bottas snart ersätter Bruno Senna. Och den förändringen kan se snart.
Vad det nu betyder. Bottas har en mycket stark position i teamet och han har dessutom tagit med sig två sponsorer till Williams.
•••
Vad händer hos Red Bull. Båda bilarna fick byta sina nosar, nosar som inte verkade vara skadade. Vilka problem har stallet egentligen?
•••
Mellan 2001 och 2010 vann den förare som hade pole i Barcelona. Så var inte fallet i fjol, men i år vann polemannen igen. Grattis Williams!
•••
Nästa tävling avgörs i Monaco den sista helgen i maj, kom i håg att träningarna körs redan på torsdagen där, på fredagen är det kalas. Monaco är förresten Pastor Maldonados favoritbana…

Sebastian Vettel fick frågan om vem han tippar som segrare i Monaco och svarar med ett skratt:

– Ja du…kanske är det dags för Timo att ta pole med sin Maruss.

Är det så galet som F1 är 2012?

Hamilton straffas – Maldonado har pole

av Anna Andersson

Lewis Hamilton blir av med pole position. Han körde inte bilen in i depån efter sitt kvalvarv och det är ett brott mot reglerna (det borde McLaren veta eftersom det var det stallet som var anledningen till att regeln ens infördes).

Hamilton får nu starta sist och Pastor Maldonado har pole. Det betyder att det är första gången sedan 2010 som en Williams har pole, då var det i Brasilien och föraren hette Nico Hülkenberg. En Williams/Renault har inte haft pole sedan 1997, då hette föraren Jac VIlleneuve.

En riktigt tung dag för McLaren som nu har Button på plats tio om jag inte räknat fel. Därmed står Fernando Alonso i första startled på hemmaplan och två Lotusbilar står i andra startled.

Det känns som om det blir riktigt spännande i morgon. Start kl 14.00

Hamilton har pole – och Alonso är överjordisk

av Anna Andersson

Lewis Hamilton kramade ur max ur bilen och tog McLarens 150:e pole (1.21,707). Bakom honom överraskade Pastor Maldonado, Williams, och det är första gången sedan Brasiliens GP 2010 som det står en Williams i första startled.
Sedan lyckades matadoren Fernando Alonso med att ta en plats i tredje startled. Det är hans bästa startposition i år och jag kan inte bli annat än imponerad av den mannen. På något sätt lyckas han alltid prestera när han måste – oavsett material så får han ut max – och lite till. Vi ska komma i håg att hans teamkompis var sist av alla bilar i Q2. Det kännsnästan som om han är överjordisk.
Intill honom står Lotus Romain Grosjean. Fyra förare från fyra olika stall – snacka om att det blir fajt i starten i morgon.
Annars så var det ett riktigt spännande kval i Barcelona där det hände mycket under alla tre kvalomgångarna, nu väntar vi spänt på att se vilka olika strategier som väntar under racet i morgon. Däcken kommer att ha en otroligt stor betydelse och vi får räkna med att det blir ett antal depåstopp.
Värt att notera är att Mercedes valde att spara däck. Michael Schumacher inte ens gjorde något försök under det sista kvalet utan nöjer sig med startplats nio, Saubers Kamui Kobayashi fick problem med bilen under Q2 och kunde inte köra i Q3, även om han kvalat in. Han har startplats tio.
Startplatser och tider hittar ni i texten på sportbladet.se
•••
Även Q2 var riktigt spännande, Pastor Maldonado gick in på 1.22,105 och var klart snabbast. Riktigt imponerande. Däremot försvann Ferraris Felipe Massa, Red Bulls Mark Webber och McLarens Jenson Button. 
Webber som har haft pole de senaste två åren i Barcelona fick inte alls till det.  Button har inte missat Q3 sedan Belgiens GP förra året och han gnällde över radion under både Q1 och Q2. Han klagade både på understyrning och på att han hade problem med bakdelen av bilen.
För Felipe Massa är det riktigt tungt, han får storstryk av sin kollega igen, gjorde sitt sämsta kval för året och snart måste det börja sätta sig i skallen på honom. Det är ändå hans framtid det handlar om. Att kämpa för ett kontrakt är allt annat än kul, fy fan.
•••
Bruno Senna körde av på sitt sista försök i Q1, därmed klarade Williamsföraren sig inte vidare till Q2.
•••
Narain Karthikeyan, HRT, fick alla nya delar till bilen på lördagen och han hann bara köra den sista halvtimmen av passet, sedan var han inte inom 107-procentsregeln på kvalet. Han var inom 107procentsregeln på den sista träningen så vi får väl se vad domarna säger. Det är ju HRTs hemmaplan…
– Det var ingen bra dag, men det beror inte på mig. Det är en katastrof, sa han till Reuters efter träningen
•••
Du som har struntat i att se kvalen för att det inte händer så mycket borde ta dig en funderare. F1 är numera lika hett både under lördagen som under söndagen.
•••
Domarna undersöker Michael Schumacher efter en incident som inträffade under den sista träningen inför Barcelonas GP. Lewis Hamilton var också inblandad och har precis som Schumacher och Nico Rosberg varit hos domarna för att lämna sin syn på saken. Det är Tom Kristensen, LeManslegendar och före detta DTM-förare, som hjälper domarna den här helgen.
•••
Enligt Pirelli kommer toppteamen att satsa på en trestoppsstrategi i morgon.
– Efter som det är en stor skillnad på de mjuka och de hårda däcken så finns det plats för olika strategier och för överraskningar. Det finns vissa som säger att det kan börja regna på söndag och då blir det helt andra förutsättningar. Många team har nyheter på bilarna och nu  börjar säsongen verkligen om från noll igen, säger Pirellischef Paul Hembery.
Enligt McLaren ger de mjuka däcken en fördel på 1,5 sekunder, det gäller i alla fall på det första snabba varvet, men sedan så släpper de snabbare också.
•••
Vi är i Europa – med andra ord är det racestart kl 14.00 i morgon söndag.
•••
Nico Hülkenberg körde för fort i depån, han körde 95,5 km/tim och det är tillåtet att köra 60 km/tim. Han fick böta 7200 euro.
•••
McLaren gör som Red Bull och Toro Rosso. Skickar sina juniorer till Abu Dhabi för att testa efter säsongen.

Button is back

av Anna Andersson

Fernando Alonso var förmiddagens man, men under eftermiddagen var det Jenson Button som var tillbaka i täten. Hans McLaren var snabbast i värmen, det var närmare 30 grader varmt i Barcelona i dag.
Bakom McLaren lämnade Lotus ett starkt avtryck, Romain Grosjean var också snabb under testerna förra veckan och det känns som om Lotus kan bli precis lika farliga som i Bahrain senast.
Framförallt verkade de stabila när de hade mycket bränsle ombord, lägg på minnet att i Barcelona betyder tio kilo bränsle ungefär fyra tiondelar.
Kampen om den bästa tiden stod mellan Button och Red Bulls Sebastian Vettel, båda körde 38 varv och där kan vi konstatera att tysken var två tiondelar snabbare i den första sektorn, en i den andra. I den tredje sektorn var det däremot Button som var snabbast.
•••
När det gäller McLaren var den tvärgående biten över fronten, den som Lewis Hamilton hade under förmiddagen, borta. Det handlade om en test inför nästa säsong.
•••
Kom också i håg att Barcelona är en bana som ständigt förändras, även under passet. Det handlar om vindförhållanden och temperatur och det påverkar si sin tur däcken. Det finns en stor risk att det blir ett högst slitage på däcken under racet.
•••
Michael Schumacher påpekar att testet på Mugello var väldigt viktigt.
– Dagens pass var ett bevis på att det var riktigt viktigt att testa. Jag är verkligen glad att vi fick chansen att göra det. Visst det var väldigt varmt på banan i dag och därför var det ganska halt, men det var ungefär som vi förväntat oss, kommenterade han efter passet.
•••
Lotus testade en ny framvinge,
– Vi hade inga problem med bilen och allt kändes bra. Vi testade en ny framvinge i dag, inifrån bilen är det svårt att avgöra om det var någon skillnad eller inte. Det får ingenjörerna lösa under eftermiddagen, säger han.
– VI har varit snabba överallt än så länge och det finns ingenting som säger att vi inte skulle vara det här också.
Är det Lotus som är tipset för helgen?
•••
När det gäller däcken, enligt Sebastian Vettel är det enorm skillnad mellan de mjuka och hårda däcken.

Alonso sätter fart – snabbast i Barcelona

av Anna Andersson

Så, äntligen. F1 är tillbaka i Europa och den här gången handlar det om perfekta förutsättningar – 22 grader och sol.
Under det första passet fick vi se Alexander Rossi i en F1:a för första gången  under en tävlingshelg och även testförare som Valtteri Bottas och Charles Pic fick chansen. Dessutom fick vi se McLaren med den nya, något högre fronten och Lewis Hamilton hade en ( ja vad ska vi kalla det för)? balk tvärs över fronten.
Vad det är vill Martin Whitmarsh, som fick frågan av motorsporttotal, inte svara på:
– Det är hemligt, säger han.
– Men till nästa år måste vi titta på olika lösningar av hur chassit ska passa föraren bättre, för som läget är nu så ser faktiskt inte förarna speciellt bra när de sitter i cockpit.
Annars var det ett pass som handlade mycket om att testa nya delar och mindre om att jaga tider. Snabbast var i alla fall Fernando Alonso, som därmed ser till att öka intresset ytterligare inför loppet på hemmaplan.
Resultatet från det första passet:

Placering, förare, stall, tid, tidsskillnad, antal varv

1.  Fernando Alonso       Ferrari                1m24.430             20
 2.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault       1m24.808s  + 0.378   18
 3.  Kamui Kobayashi       Sauber-Ferrari         1m24.912s  + 0.482   28
 4.  Jenson Button         McLaren-Mercedes       1m24.996s  + 0.566   24
 5.  Bruno Senna           Williams-Renault       1m25.120s  + 0.690   24
 6.  Michael Schumacher    Mercedes               1m25.187s  + 0.757   15
 7.  Romain Grosjean       Lotus-Renault          1m25.217s  + 0.787   16
 8.  Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes       1m25.252s  + 0.822   20
 9.  Kimi Räikkonen        Lotus-Renault          1m25.285s  + 0.855   29
10.  Nico Hülkenberg       Force India-Mercedes   1m25.339s  + 0.909   24
11.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari     1m25.367s  + 0.937   22
12.  Felipe Massa          Ferrari                1m25.433s  + 1.003   21
13.  Mark Webber           Red Bull-Renault       1m25.539s  + 1.109   23
14.  Nico Rosberg          Mercedes               1m25.607s  + 1.177   20
15.  Sergio Perez          Sauber-Ferrari         1m25.918s  + 1.488   19
16.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari     1m26.226s  + 1.796   24
17.  Pastor Maldonado      Williams-Renault       1m26.297s  + 1.867   18
18.  Paul di Resta         Force India-Mercedes   1m26.630s  + 2.200   21
19.  Vitaly Petrov         Caterham-Renault       1m27.475s  + 3.045   20
20.  Timo Glock            Marussia-Cosworth      1m28.267s  + 3.837   21
21.  Alexander Rossi       Caterham-Renault       1m28.448s  + 4.018   25
22.  Charles Pic           Marussia-Cosworth      1m28.633s  + 4.203   22
23.  Pedro de la Rosa      HRT-Cosworth           1m29.107s  + 4.677   19
24.  Dani Clos             HRT-Cosworth           1m31.618s  + 7.188   19

•••
Jenson Button har också förklarat varför han och Lewis Hamilton inte var på plats under testerna förra veckan:
– Jag tycker inte att vi förlorade något på det. Tvärtom, vi vann något på det eftersom våra testförare var där. Det är viktigt för dem att få känna efter hur bilen uppför sig på en riktig bana. De arbetar mycket i simulatorn och det är viktigt för oss att kunna känna efter vilken skillnad det är när man arbetar på banan och i simulatorn. VI måste vara säkra på att vi väljer rätt väg i simulatorn och när vi testar nya delar i simulatorn så  fungerar det bara om vi ger rätt information. Därför var det ett viktigt test för stallet, säger han.
– För mig och Lewis är det en annan sak, vi lär oss ingenting av att köra på Mugello. vi vet hur man kör en racerbil, dessutom anser jag att våra testförare är så kompetenta att de kan testa nya delar.
Så var det med det…
•••
Annars har det varit mycket snack om däcken eftersom Pirelli nu kommer med de mjuka och med de hårda däcken, Sebastian Vettel som i fjol hade fyra depåstopp när han vann i Barcelona förväntar sig att det blir många stopp i år också. Michael Schumacher, Mercedes har kritiserat däcken och även påtalat det för Pirelli. Han anser att däcken spelar för stor roll och att man kanske ska fundera över om det är rätt val när det är en däckleverantör och så pass många ändå tycker att däcken släpper för fort, han ställer frågan om det kanske är så att showen hade varit lika bra, även om däcken hade hållit något längre. 
Samtidigt är Nico Rosberg är rätt nöjd med däcken och Martin Whitmarsh menar att man ska se till att man lär sig hantera däcken och inte kritisera dem.
Sebastian Vettel håller med Michael Schumacher och menar att däcken släpper betydligt snabbare i år än tidigare.
Vad tycker ni om hela däckdiskussionen?
•••
Sol, sol, strålande sol. Det verkar som om det kan bli upp till 27 grader varmt och sol under lördagen i Barcelona och under söndagen ska det bli lika varmt. Däremot kan vindarna ställa till det något, misstänker metrologerna.
•••
Mercedes Ross Brawn har av hälsoskäl inte rest till Barcelona. Vad han har drabbats av vill teamet inte berätta, men det är en tung förlust:
– Det är inte möjligt för oss att ersätta honom, säger Michael Schumacher.
– Men Ross har ju inte lämnat den här världen. Han står till förfogande om vi behöver honom. Men självklart, vi saknar Ross.

Missar i depån – nu gör McLaren förändringar i teamet

av Anna Andersson

McLaren var de stora favoriterna inför säsongen, i alla fall ansåg många experter det. Säsongen började också riktigt bra, men sedan hände det något och stallet har inte vunnit något mer lopp. Britterna har reagerat och kommer med en högre front till Barcelona, den som man testade den sista dagen på Mugello.
– Det finns absolut en möjlighet att vi får se den på söndag och det vore det första testet för våra förare, säger Martin Whitmarsh och syftar på att varken Lewis Hamilton eller Jenson Button var med under testerna, de sköttes av testförarna.
– Vi fick se intressanta siffror  på Mugello och vi kommer att få ännu mer intressant data i Barcelona. Vi räknar med att vi kan omsätta det vi vet på ett bra sätt.
Det  betyder att McLarens bil kommer att vara något mer lik konkurrenterna till helgen.
Men stallet har också gjort en annan viktig förändring. Efter de problem som man har haft under depåstoppen i Kina och Bahrain har man nu valt att byta ut personal.
– Vi har sett var  som har skett och vi har gjort vissa ändringar i teamet och i det sätt som vi arbetar, säger Whitmarsh.
– Det kan man se på söndag, eller de som är intresserade av depåstop kan se det reda under träningarna.
Vilka förändringar som gjorts vill han inte säga, men han påpekar att ett toppteam som McLaren ska kunna göra sina stopp på under tre sekunder.
•••
Den danske LeManslegendaren Tom Kristensen är tredje domare under helgens lopp i Barcelona.
•••
Enligt Ross Brawn har Mercedes en bil som kan vinna i Barcelona. Stallet har också den förare som vunnit flest lopp där – Michael Schumacher.
Så vad har ni för tips? Vem vinner i helgen? Får vi en femte segrare?

Brawn själv däremot kommer inte till Spanien. Han har inte mått bra och läkarna har bett honom att stanna hemma. Han väntas vara tilbaka till Monacos GP den sista helgen i maj.

Ännu en finländare nära en förarplats i F1?

av Anna Andersson

För Ferrari är det tänkt att  Barcelona ska bli det stora steget framåt och presidenten Luca di Montezemolo är fylld av tillförsikt:
– Jag önskar att vi har en bil som kan konkurrera i Barcelona. Det var mitt krav om man ser till det fortsatta utvecklingsarbetet, säger han.
Hen menar att det nu kommer flera stora uppdateringar som gör bilen betydligt enklare att köra och som ger förarna ett stort förtroende.
Annars var det en stor dag för Ferrari i går. Det var 30 år sedan Gilles Villeneuve omkom på Zolder och hans son, Jac, fick köra sin fars klassiska Ferrari på Mugello.
När vi ändå snackar om Ferrari så befarar Johnny Herbert att Felipe Massa snart tvingas lämna Ferrari. Att det enda som möjligen kan hjälpa honom är uppdateringarna som kommer nu till helgen.
Barcelona ja, en bana som alla förare känner och som de kan köra i sömnen. Det finns ingen F1-bana som de kört så ofta på och som de dessutom testat så ofta på. Detta är dessutom den enda tävlingsbanan under året som man har testat de nya bilarna på och det gör naturligtvis att man kommit ett steg till när det är dags att rulla ut bilarna på fredag. En del av grundarbetet är redan gjort.
Det stora problemet för förarna brukar vara vinden, den växlar ofta och den kan också blåsa med sig mycket smuts in på banan vilket försämrar fästet. Ett par nyckelställen på banan är:
Kurva 1: Elf: Det finns tillfällen då vinden kan komma extremt starkt bakifrån, det måste förarna ta med i beräkningen för om man bromsar som man gör under normala förhållanden så missar man inbromsningen och måste gena över gräset. Det kan kosta en eller två placeringar – eller ännu värre en tur in i depån för reparation.
Campsa: Den kurva tar förarna i 230 km/tim Här får ni se skillnaden mellan en bil som med en riktigt bra aerodynamik och en med en sämre aerodynamik.
New Holland: Den som har tänkt att köra om under start/målrakan måste starta sin manöver redan här, se till att man är i baken på bilen framför så att man kan köra om med hjälp av KERS, DRS och genom att ligga rätt i vinden bakom. Men ett misstag och man tvingas släppa gasen och det kan ta flera varv innan man kämpat sig fram till samma position igen.
För övrigt så sägs det att den bil som är bra i Barcelona är bra på resten av årets banor också. Vad är era tankar inför racet? Vilka frågor vill ni ha svar på?
•••
Flest segrar har  Michael Schumacher – sex gånger har han vunnit i Barcelona.
Kimi Räikkönen körde bilen senast McLaren vann och han körde också för Ferrari senaste gången italienarna vann i Spanien
•••
HRT har bytt namn en gång, när de lämnade namnet Hispania. Nu kan de vara på väg att byta namn igen, men ännu är inget bestämt. Förresten ska Dani Clos köra för HRT på fredag, Narin Karthikeyan lämnar plats åt spanjoren.
•••
Är Valtteri Bottas ännu närmare en F1-plats? Han har hjälpt till att skaffa två finländska sponsorer till Williams.
•••
När det gäller spionskandalen mellan Caterham och Force India har domstolen i England dömt Force India till att betala rättegångskostnaderna. Domaren menar att det inte handlar om någon systematisk kopiering, Force India är inte alls nöjda med domen och går nu vidare till FIA.

Ferraris hemlighet

av Anna Andersson

När vi nu närmar oss Barcelona och fredagen så är jag väldigt spänd på att se vad Ferrari egentligen har med sig i bagaget.
Fernando Alonsos kommentar är intressant:
– Vi har bestämt oss för att vänta med den stora uppdateringen av bilen till tävlingen i Barcelona eftersom vi ville ge ingenjörerna mer tid. Först under fredagen i Barcelona är bilen komplett.
På Mugello testade Alonso ett nytt avgassystem, nya vingar fram, nya sidepods, en smalare bakdel och en förändrad bakvinge och under testet gjorde han ett riktigt bra intryck. Sedan är det väl frågan om vad hans tid (som var den tredje snabbaste) egentligen betyder.
En tendens ser vi troligen på fredag och ett bättre svar får vi antagligen på lördag.
Vad tror ni?
 •••
Ingen av McLarens förare var på plats under testerna på Mugello förra veckan, men ändå var det spännande saker på gång. Under den sista dagen i Italien testade Oliver Turvey en högre front, McLaren är ju det enda av toppteamen som har valt att inte ha den knicken på framdelen som de andra teamen och  teamkamraterna Button/Hamilton hade vissa problem under det senaste racet i Bahrain.
Enligt tyska Auto, motor und sport så testade stallet också ett nytt system vid kylningen av bromsarna som ska användas för att kunna reglera temperaturen på däcken. Detta måste mekanikerna i depån aktivera och stänga av, skriver tidningen.
•••
Alonso ja, han erkänner nu att han inledde förra säsongen skadad. Han hade problem med ischiasnerven och hade riktigt ont under racen. Han berättar också i samma intervju på sin egen hemsida att ha har kört med feber.
•••
Enligt Norbert Haug ligger det absolut ingenting i ryktena om att Mercedes ska lämna F1.
•••
Michael Schumacher är världens näst rikaste idrottsman, bara Tiger Woods har mer pengar på banken.

Sainz mot F1

av Anna Andersson

Carlos Sainz son är på väg mot F1. Han har en plats hos Red Bull, i deras juniorprogram, och han har nu en mycket stark sponsor som också är en av huvudfinansiärerna hos Toro Rosso. Det är en riktigt bra grund att stå på, han är dessutom en talang, en av de mest lovande F3-förarna i världen och han är bara 17 år. Det betyder att han har ett par år på sig.
Det känns som om oddsen för att han ska nå F1 är rätt låga…
•••
Nu är det dags för Jamie Alguersuari att ta tag i nästa jobb – som testförare för Pirelli. Han ska köra en Renault R30 från 2010.
•••
Alexander Rossi ska köra för Caterham under fredagens träning i Barcelona. Han ersätter Heikki Kovalainen.
•••
Enligt Ralf Schumacher kommer hans storebror att fortsätta köra även efter 2012, till dess att han vinner. För Mercedes är det också bara två alternativ som är aktuella när det gäller Schumacher. Enligt Norbert Haug så lägger han av – eller så förlänger han kontraktet.
Vad tror ni? Är detta Schumis sista säsong?
•••
Christian Horner menar att ryktena om Mark Webber och Ferrari är rent skitsnack.
•••
Laddade för Barcelona i helgen? Ska bli kul, vi lär få se en del nyheter på fredagen eftersom vissa stall (bland annat Red Bull och McLaren) inte ville avslöja för mycket på Mugello. Jag ska hålla er så uppdaterade som jag kan – så nu kör vi.
F1 vecka är alltid jävligt skoj.

Sida 292 av 390