Lotus – testernas mästare

av Anna Andersson

Totalt har det varit 15 testdagar under årets F1-säsong. Lotus har varit i topp efter sju dagar och då ska vi komma ihåg att stallet hade problem med chassit och var inte ens med under det andra testet i Barcelona. Snacka om testmästare.
 Romain Grosjean som var snabbast i dag har varit snabbast under fyra testdagar. På Mugello satte han sin tid med hårda däck och han var klart snabbast i både sektor ett och två.
 Känns som om jag inte blir förvånad om vi snart har en Lotus i pole position.
– Det verkar som om Lotus är klart snabbast, säger Helmut Marko, Red Bull till auto, motor und sport.
– Det var ett bra test, vi har lärt oss mycket och vet nu betydligt mer om hur vi ska värma däcken till kvalet. De nya delarna de kommer till Barcelona nästa vecka.
•••
Det var perfekta förutsättningar  på Mugello,  sol och uppehåll, under eftermiddagen var det upp till 19 grader varmt. Bortsett från den första dagens om regnade bort så tror jag att de flesta stall är nöjda med sina tester. Det blir spännande att se vad som nu verkligen dyker upp i Barcelona och om rangordningen har ändrats något.
Har Ferraris nya delar hjälpt?
Kan Mercedes klara av att ta bättre hand om  däcken?
Har Red Bull hittat nyckeln till kvalet och har McLaren fått de svar som stallet vill ha, även om det var testförarna som var på plats i Italien?
•••
Tiderna:
1. Grosjean      Lotus      1:21.035m
2. Vettel     Red Bull     1:21.267m
3. Alonso     Ferrari     1:21.363m
4. Ricciardo     ToroRosso     1:21.604m
5. Perez     Sauber     1:22.229m
6. Hülkenberg     Force India     1:22.325m
7. Maldonado     Williams     1:22.497m
8. Rosberg     Mercedes     1:22.579m
9. Turvey     McLaren     1:22.662m
10. Di Resta     Force India     1:23.002m
11. Kovalainen     Caterham     1:23.169m
12. Glock     Marussia     1:23.466m
•••
Heikki Kovalainen var den förare som tillbringade mest tid på banan i dag. Här är alla förares varv:
Kovalainen (139) – Rosberg (129) – Perez (118) – Ricciardo (117) – Glock (110) – Vettel (106) – Turvey (99) – Alonso (98) – Grosjean (66) – Maldonado (63) – Hülkenberg (55) – Di Resta (34)
•••
Ha en trevlig helg, det tänker jag ha. Ska till Hamburg, på handboll, FINAL4.

Alonso kraschade på Mugello

av Anna Andersson
AlonsoReuters.JPG
Alonsos kraschade bil Foto: Reuters

Sista dagen på Maranello och det är sol och ungefär 12 grader varmt. Perfekta förutsättningar med andra ord.
Förmiddagspasset avbröts två gånger, en när Fernando Alonso körde av i Correntaio (där Kobayashi körde av i går) och en när Paul di Resta, Force India körde av i kurva elva.
För Ferrari var det tungt, bilen skadade fronten och vänster hjul lossnade. Teamet meddelade strax efteråt att det skulle ta minst två timmar att reparera och Alonso hann tillbaka strax innan det var dags för lunch. Själv klarade han sig utan skador.
Även Williams har haft problem, ett litet elektrobiktrassel ställde till det för KERS så Pastor Maldonado fick kliva ur bilen
•••
När det gäller tiderna körde Både Sebastain Vettel och Romain Grosjean på medium däck där de satte sina tider. Det gjordeinte Fernando Alonso, han hade hårda däck innan han körde av.
Förmiddagens varv:
Kovalainen (62) – Rosberg (57) – Glock (54) – Vettel (47) – Perez (47) – Ricciardo (46) – Turvey (34) – Di Resta (34) – Grosjean (31) -Alonso (29) – Maldonado (4)
•••
Sett till uppdateringarna så testade Sauber en liknande F-ductssystem som Mercedes har haft.
•••
Förmiddagens tider:
1. Vettel      Red Bull      1:21.267m
2. Grosjean     Lotus     1:21.334m
3. Alonso     Ferrari     1:21.363m
4. Ricciardo     ToroRosso     1:22.143m
5. Perez     Sauber     1:22.229m
6. Di Resta     Force India     1:23.002m
7. Kovalainen     Caterham     1:23.169m
8. Turvey     McLaren     1:23.221m
9. Rosberg     Mercedes     1:24.017m
10. Glock     Marussia     1:24.310m
11. Maldonado     Williams     1:31.769m
Vi hörs igen ikväll.

Massa: – Vi har inte testat alla nya delar än.

av Anna Andersson

Två man i topp på Mugello, Romain Grosjean och Kamui Kobayashi körde på samma tid – fransmannen med hårda däck och japanen med mjuka.
Annars testades det mycket i Mugello, så klart. Det var hårt arbete och flera bilar hade olika mätinstrument på bilarna under dagen. Red Bull hälsar att stallet inte alls jagade tider utan använde dagen åt aerodynamik och det gjorde även Ferrari som också annars körde med en äldre version av avgassystemet för att samla jämförande data.  Italienarna ska testa flera nya delar i morgon, hälsar Felipe Massa.
–  Men vi har inte testat alla nya delar så vi får se vad det ger oss när vi kommer till Barcelona, säger han.
Toro Rosso hade också ett nytt avgassystem och Mercedes lade ner mycket möda på att skydda både fram- och bakvingen på bilen. McLaren testade också en ny front på bilen, men de fick en tidig eftermiddag. Kring klockan 15.00 fick de problem med en växellåda och då var dagen över.
Williams körde med det gamla avgassystemet, eftersom den nya varianten överhettats under tisdagen, men man testade någonting annat också eftersom man hade mätinstrument på bilen.
Tyngst gick det för Force India. Paul di Resta körde bara lite under morgonen och kom sedan tillbaka i slutet av dagen, stallet hade planerat att de skulle testa en ny framvinge och ett nytt avgassystem, men eftersom de hade stora problem med hydrauliken så blir det inget alls med den saken.
•••
Dagens varv:
Michael Schumacher var klart flitigast, 144 varv vilket betyder 755 km. Det är mer än två tävlingslopp. Även
Petrov (112), Massa (106) och Senna (100) körde 100 varv eller fler. Här är alla varven från den andra dagen: Schumacher (144) – Petrov (112) – Massa (106) – Senna (100) – Grosjean (97) – Kobayashi (87) – Vergne (65) – Vettel (64) – Paffett (59) – Webber (54) – Pic (46) – Glock (37) – Ricciardo (22) – Di Resta (14).
•••
Mercedes testade nya delar, men arbetade också mycket med däcken. Schumacher byter med Nico Rosberg som kör i morgon.
– Jag är väldigt nöjd med testet, till skillnad från i går kunde vi samla ihop mycket information och vi lär oss mer om bilen. Det är mycket positivt och det är klart att vi testade nya delar, men jag vill inte gå in på vilka. Men det var absolut värt att komma hit och genomföra testet, säger Schumacher.

•••

Eftersom nätredaktionen inte har lagt ut min text än så får ni resultatet här också:

Resultat dag två:
1. Kobayashi      Sauber      1:21.603m
2. Grosjean     Lotus     1:21.603m
3. Vettel     Red Bull     1:21.825m
4. Webber     Red Bull     1:21.997m
5. Massa     Ferrari     1:22.257m
6. Vergne     Toro Rosso     1:22.422m
7. Ricciardo     ToroRosso     1:22.588m
8. Schumacher     Mercedes     1:23.404m
9. Pic     Marussia     1:23.982m
10. Petrov     Caterham     1:24.312m
11. Paffett     McLaren     1:24.480m
12. Glock     Marussia     1:24.499m
13. Di Resta     Force India     1:24.749m
14. Senna     Williams     1:24.842m

Lotus toppas dag 2

av Anna Andersson

Sol på Mugello och mellan 16 och 17 grader varmt. Det gör att det har varit fullt ös på banan under förmiddagen, flitigast har Michael Schumacher varit och Mercedes är inte i närheten av några av de snabbaste tiderna – men jagar dem inte heller. Stallet arbetar med att se hur däcken slits när de kör många varv.
Här är förmiddagens varv:
Schumacher (74) – Petrov (62) – Massa (54) – Webber (53) – Vergne (51) – Kobayashi (48) – Grosjean (47) – Pic (46) – Senna (40) – Paffett (38) – Di Resta (7)
•••
Romain Grosjean satte förmiddagens snabbaste tid  i sin Lotus med de hårda däcken. Mark Webber, Red Bull (1.21,997), var tvåa,  Felipe Massa, Ferrari, trea (1.22,257) och Kamui Kobayashi, Sauber, fyra. Samtliga hade de hårda däcken på när de körde sina snabba varv. Grosjeans tid var snabbare än Alonsos under den första testdagen och också den första tiden under 1,22, men som sagt det är fortfarande långt ner till Rubens Barrichellos inofficiella rekord från 2004.
Här är alla tiderna:
1. Grosjean      Lotus      1:21.603m
2. Webber     Red Bull     1:21.997m
3. Massa     Ferrari     1:22.257m
4. Vergne     Toro Rosso     1:22.422m
5. Kobayashi     Sauber     1:22.424m
6. Schumacher     Mercedes     1:23.404m
7. Pic     Marussia     1:23.982m
8. Petrov     Caterham     1:24.312m
9. Paffett     McLaren     1:24.480m
10. Senna     Williams     1:25.221m
•••
Ferrari körde i dag med ett avgassystem som är placerat längre än det man använde sig av i går och i morgon ska det komma ytterligare en version
•••
Efter det att dagens tester är avslutade och jag fått tag i lite kommentarer så återkommer jag.

Kimi avstår testet

av Anna Andersson

Den första testdagen  på Mugello är över och vi kan väl sammanfatta den med fem ord. Regn, regn och blöt asfalt. Passet avbröts också under ungefär en halvtimme under eftermiddagen, men det var inte mycket som förarna kunde göra. Regnet förstörde mycket av den första testdagen, det är tur att det finns två dagar kvar. Under eftermiddagen så handlade det som sagt mest om regn och dagens snabbaste tider sattes redan före lunch, det var rätt tungt för förare som Gary Paffett och Michael Schumacher som skulle köra under den andra halvan av dagen. Schumacher fick till flest varv – fem.
Värt att notera är att varken Red Bull eller McLaren kom med några stora nyheter till Mugello, i alla fall inte några som gick att se med ögat. Däremot hade Ferrari, Sauber och Williams nyheter och de beskrev jag i det förra blogginlägget.
•••
Dagens varv:
Rosberg (49) – Kobayashi (48) – Alonso (46) – Pic (45) – D’Ambrosio (40) – Gonzalez (35) – Vergne (32) – Turvey (30) – Bottas (28) – Webber (24) – Bianchi (19) – Schumacher (5) – Paffett (4)
•••
Tiderna har ni här:
1. Alonso      Ferrari      1:22.444m
2. Webber     Red Bull     1:23.648m
3. Vergne     Toro Rosso     1:23.891m
4. D’Ambrosio     Lotus     1:24.048m
5. Rosberg     Mercedes     1:24.100m
6. Kobayashi     Sauber     1:24.736m
7. Turvey     McLaren     1:25.303m
8. Bianchi     Force India     1:25.475m
9. Gonzalez     Caterham     1:27.197m
10. Pic     Marussia     1:27.359m
11. Bottas     Williams     1:29.179m
12. Paffett     McLaren     1:50.898m
Fernando Alonso var 3,7 sekunder efter Rubens Barrichellos inofficiella banrekord, Mugello är ju en bana som inte används till F1-lopp, men anledningen till att man testar där är att det är väldigt nära för Ferrari. Italienarna har sin fabrik 8 mil från banan och  om jag inte minns fel var det ett krav från Ferrari att man skulle testa där annars skulle stallet lämna FOTA. Alla stallen följde Ferraris förslag och testet ligger kvar även om Ferrari sedan lämnade FOTA av andra skäl.
•••
I morgon är det två världsmästare som ska ut på banan, Michael Schumacher och Sebastian Vettel. Enligt väderleksrapporten ska det vara uppehåll och runt 19 grader varmt.
•••
Kimi Räikkönen kommer inte att testa i dag. Lotus meddelar att eftersom den första dagen förstördes av regnet så kommer Romain Grosjean att köra unde rbåde onsdag och torsdag. Lite synd med tanke att Kimi Räikkönen startade sin F1-karriär här på Mugello. Hösten 2000 testade den då i stort sett okände finländaren för Sauber. Han hade inte ens en superlicens.
Men det var innan testet.
Resten är som man brukar säga historia.
•••
Intressant att det har sålts ungefär 25 000 biljetter till testerna på Mugello. Det är fler än vad som såldes till tävlingen i Bahrain…

Första rapporten från Mugello

av Anna Andersson

Så är det lunchpaus på Mugello, det har varit rätt mycket trafik på banan – men framförallt har det regnat.  Här är resultatet från den första förmiddagen:

1. Alonso      Ferrari      1:22.444m
2. Webber     Red Bull     1:23.648m
3. Vergne     Toro Rosso     1:23.891m
4. D’Ambrosio     Lotus     1:24.048m
5. Rosberg     Mercedes     1:24.100m
6. Kobayashi     Sauber     1:24.736m
7. Turvey     McLaren     1:25.303m
8. Bianchi     Force India     1:25.475m
9. Gonzalez     Caterham     1:27.197m
10. Pic     Marussia     1:27.359m
11. Bottas     Williams     1:29.179m

Lite kort om uppdateringarna:
Williams har ett nytt avgassystem, inspirationen har de (precis som Sauber) hämtat från McLaren.
Force India har en ny front. Man körde inte så mycket under förmiddagen, man ville inte skicka ut Jules Bianchi i regnet. Under den första testveckan i Jerez så förstörde han bilen när det var svåra förhållanden.
Ferrari har ett nytt avgassystem och det sitter något längre ut än tidigare. Dessutom har man gjort vissa förändringar på underredet.
Sauber har gjort ett antal förändringar, bland annat är det tydligt att stallet har en ny frontvinge och nyheter vid sidepodsen och ett nytt avgassystem.

Förmiddagens varv:
Rosberg (49) – Pic (45) – Kobayashi (43) – D’Ambrosio (40) – Alonso (38) – Gonzalez (33) – Vergne (32) – Turvey (30) – Webber (24) – Bottas (23) – Bianchi (18)

Mer text blir det efter eftermiddagspasset. På återhörande.

Nu startar testet på Mugello

av Anna Andersson

Så är testerna igång. Klockan 09.00 rullar bilarna ut ur garaget och vi får se vad vi kan förvänta oss under resten av säsongen. Väderprognosen säger att det ska regna och vara ungefär 17 grader varmt i dag, i morgon är det ungefär lika varmt och molnigt. Framåt kvällen ska det klarna upp och på torsdag räknar metrologerna med att solen ska skina och att det ska vara kring 20 grader varmt.
Jag kommer att rapportera så gott det går (röd dag i morgon och det är ganska dåligt med bemanning på redaktionen), men bloggen kommer att uppdateras regelbundet och ni är precis som vanligt välkomna med era åsikter och ni får mer än gärna starta diskussioner.
•••
Hetaste ryktet – Mark Webber ersätter Felipe Massa efter årets säsong.
Jo då, så går snacket. Webber är erkänt duktig på att köra stabilt och han har stor erfarenhet av F1- Dessutom kommer han väl överens med Fernando Alonso, de båda har ju fortfarande nära kontakt med Flavio Briatore.
Ligger det någon sannig i det?
Tja, det är tre veckor utan ett F1-lopp och då börjar det snackas om förarbyten – igen.
Men att Felipe Massa sitter löst är ingen nyhet. Han har dessutom varit på besök i Brasilien och passade på att kolla in IRL som också gjorde ett nedslag i landet..
•••
Mika Salo räknar med att Kimi Räikkönen kommer att vara med och slåss om VM-titeln i år.

Lotus gav stallorder? Fördel Kimi?

av Anna Andersson

Teamorder är inte längre förbjudet inom F1, men det är fortfarande någonting som diskuteras flitigt och det senaste är frågan om det var en teamorder som förde upp Kimi Räikkönen till andraolats i Bahrain?
Det finns nämligen ett klipp på formula1.com där man kan höra att Romain Grosjean får meddelandet:
– Kimi är snabbare än du, bromsa honom inte.
Han fick meddelandet när de slogs om andraplatsen, men exakt när är inte klarlagt.
•••
HRT är inte med under veckans tester. Stallet ska flytta verksamheten från Valencia till Madrid.
Pedro de la Rosas kommentar:
– HRT är tre månader sena.
Å fan.
•••
Enligt Pitpass var det bara 12 som satt på läktaren under det första GP2-loppet i Bahrain. Ingen säkerhetspersonal, ingen polis, ingenting sägs det. Det är mer livat under ett vintertest i Gp2.
Märkligt att det var ett sådant himla liv om säkerheten inom F1 helgen innan. Hur mycket kan förändras på en vecka?

•••

Sauber och Chelsea har ingått ett samarbete. Sauber komemr att köra med Chelseas logga i nästa race.

– Ett sådant samarbete mellan F1 och fotboll har aldrig tidigare existerat, trots det har vi mycket gemensamt, säger Saubers Monisha Kaltenborn.

Chelsea kommer att presentera Saubers logga i stadion och på internet.

•••
I morgon startar årets andra testfas – tre dagar på Mugello. Jag ska försöka hitta en livelänk åt er. Återkommer.

Taktiken tvingar förare att bryta race

av Anna Andersson

Veckans snackis är rätt intressant. Den handlar om att det finns stalls om väljer att låta förarna bryta tävlingarna av rent taktiska skäl. Detta för att slippa straff.
Bakgrunden är att tyska Auto, motor und Sport skriver att McLaren lät Jenson Button bryta loppet i Bahrain när han var 13:e man och långt från poäng, detta för att han kan sätta in en ny växellåda till Barcelonas GP utan att få något straff.
Samma sak gäller Bruno Senna, hos Williams bytte Pastor Maldonado växellåda inför loppet senast eftersom man upptäckt ett fel på den. Det gjorde att han flyttades tillbaka fem platser inför Bahrians GP. Samma fel fanns tydligen hos Senna och Williams fick honom att bryta loppet av taktiska skäl för att kunna byta växellåda till Spanien, utan att få något straff.
Hos Mercedes missade Michael Schumacher redan i Q1. Han bytte växellåda och reservlådan behöver bara hålla en helg. Det betyder att han kan få den nya versionen av växellådan, som tydligen är betydligt lättare och därför gör att Mercedes bil kan spara däcken betydligt bättre än tidigare, redan till nästa tävling. Nico Rosberg däremot måste vänta till Monacos GP.
Vad tycker ni om detta?  Är det rätt eller fel att nyttja kryphålen?
•••
Red Bull och Toro Rosso är de enda stallen som kommer att genomföra sina juniortester i Abu Dhabi (6-8 november). Alla andra stallen tänker genomföra sina på Silverstone (10-12 juli). Testet är tre dagar långt och det är bara förare som inte kört mer än  två F1-lopp.
•••
Vet  ni varför Kimi Räikkönen alltid har solglasögon?
För att han har väldigt känsliga ögon och måste skydda dem. Kepsen har han för att han gillar det.
Det svarar han Lotus fans.
•••
James Key lämnade Sauber tidigare i år för att gå vidare till LMP2 och Lotus, men nu kan han vara på väg tillbaka. Till Ferrari.
Han är erkänd, har arbetat med Ferrari motorer och har de meriter som krävs. Ferrari skrev förra veckan ett kontrakt med Ben Agathangelou, som tidigare jobbat med aerodynamik hos Red Bull.
•••
För Ferrari sker nästa veckas F1-test på bakgården, Mugello. Fernando Alonso kör två dagar (torsdag och torsdag) Felipe Massa en.
•••

Och så lite skvaller:

Bernie Ecclestone planerar att gifta sig med sin flickvän, 36-åriga Fabiana Flosi.

– Vi är förlovade, men det kommer inte att stanna vid det, säger 81-åringen till Daily Mail.

-Vi är lyckliga, giftemålet är bara en fråga om tid.

•••

Nästa vecka är jag verkligen tillbaka igen. Då har vi testerna i Italien att se framemot. Trevlig helg!

Schumachers tuffa kritik

av Anna Andersson

I kölvattnet av Bahrains GP så kritiserar Michael Schumacher Pirelli rejält.
– Vi kör inte med mer än 60 eller 70 procent genom kurvorna, gör vi inte det så kör vi på fälgarna efter något varv. Jag tycker inte att det är så vidare bra. Man borde ställa sig frågan om däcken ska spela en så stor roll eller om det är så att varje förare ska kunna leverera sitt max, säger Schumacher.
Pirellis chef ör förvånad över kritiken:
– Jag är besviken över att få höra något sådant av Michael, säger bossen Paul Hembery.
– Under testerna var han nöjd med däcken, men det verkar som om han ändrat åsikt. Andra förare har fått ordning på sitt eget jobb och fått däcken att arbeta bra.
Enligt Schumacher så är det 80 procent av förarna som får kämpa med däcken.
– Situationen är inte optimal, vi får se vad som händer i framtiden. Men om det är en bil som har problem kan man skylla det på stallet, men om det är så att alla, med undantag från ett eller två stall, har problem, så borde  däcktillverkare fundera över situationen.
Vad är er åsikt i den frågan?
Är Schumacher en gnällig gammal bock eller har han en poäng?
•••
McLaren ska ta tag i sina depåstopp, undersöka vad som gått snett och träna mer.
Vi kan väl säga ”bättre sent än aldrig” efter de senaste två loppen.

•••

För Sauber var Bahrain första loppet utan poäng.

•••

Fernando Alonso tycker att han har fått en tidig födelsedagspresent. De fyra första loppen har gett honom betydligt fler poäng än vad han hade hoppats på. Nu hoppas han mycket på den uppdatering som Ferrari kommer med till premiären i Europa den 13 maj.

•••

Nico Rosberg och Fernando Alonso undersöktes av domarna, ingen av dem straffas.

•••

Varför testar man på Mugello? En bana där man inte ens kör F1. Lite märkligt.

•••
Nu ska jag vara ledig i någon dag. Det har varit race två helgen efter varandra och det betyder 14 dagars jobb för mig. Men jag återkommer.
Var så säkra.

Sida 293 av 390