Vettel är först – men Alonso och Schumacher är kannibaler

av Anna Andersson

Sebastian Vettel hade ledningen från start till mål, han körde stabilt och säkert. Precis på samma sätt som han gjorde när han körde hem sin andra VM-titel förra säsongen.
Hans första seger för säsongen, ett riktigt snyggt jobb och han är i ledningen av VM.
Ändå är det inte han som är dagens man, inte för mig i alla fall.
För mig är det Kimi Räikkönen.
Den förre mästaren körde upp sig från plats elva till plats två och hade till och med chansen att ta Vettel vid ett tillfälle. För F1-sporten är det kul att se Kimi Räikkönen tillbaka i toppen – för det är där som han hör hemma.
Nu väntar vi bara från den första segern.
•••
 Snyggt av Romain Grosjean att köra hem sin första pallplats i F1.
•••
Vettel hade uppenbarligen rätt när han efter kvalet i går varnade för att Lotus skulle kunna överraska.
•••
De stora besvikelserna var dels McLaren som bara fick en bil i mål, Ferrari som fortsätter att halka om kring på de lägre poängplatserna (även om Massa faktiskt också tog poäng i dag) och Mercedes som ramlade tillbaka i den hårda verkligheten efter segern i Kina. Rosberg var femma och Michael Schumacher körde upp sig från plats 22 (han bytte en växellåda innan starten) till plats tio och tog en liten pinne, men det räcker inte för ett stall med deras ambitioner.
•••
Jenson Button klagade över att balansen i bilen inte stämde redan efter åtta varv av loppet, men vem hade trott att han och hans kollega Lewis Hamilton skulle tvingas slåss för att ens ta poäng?  Button fick sedan punktering tre varv från mål och halkade utanför poängplats och efter det så tvingades han bryta med motorproblem.
•••
Mark Webber har varit fyra i fyra lopp i år.
•••
Samtliga förare på pallen körde med en motor från Renault.
•••
Stefano Domenicali, stallchef hos Ferrari, är nu uppenbart oroad över Felipe Massas framtid.
– Du måste lära dig av Alonso, inte utmana honom, säger Domenicali.
– Annars blir du uppäten av stallkompisar som Schumacher och Alonso, de är verkliga kannibaler.
•••
Paul di Resta var sexa i racet. Men snacket i depåområdet handlar om hans kval. Han körde in sin Force India till Q3 i lördags, men han syntes inte i TV. Enligt Bernie Ecclestone är det för att ”ingen bryr sig om de som inte slåss om pole” och för att de har reklam för alkohol på bilen.
Det ryktas om att Ecclestone ville sätta Force India på plats eftersom de bojkottade den andra träningen, deras medarbetare var med om en otrevlig incident på väg hem från banan i onsdags kväll och ville inte köra tillbaka till hotellet i mörker.
•••
Inför det första loppet snackade alla om McLaren och det har fortfarande ett bra paket, men måste få ut betydligt mer och ta ett steg till på utvecklingskurvan om de ska hänga med i toppen. 16 lopp återstår, men årets F1-serie är så jämn att man måste vara med varje tävlingshelg.
•••
Det som verkligen slår mig i år är att det handlar om racing, om härlig racing. Vi har haft olika segrare i varje lopp och vi kan konstatera att racingen verkligen återvänt till F1. Det är flera förare som slåss om segrar, det är kamp om positioner och det är strategier som ändras under racets gång. Det är precis det som vi vill se.
Racing – från start till mål.
Jag hade kunnat skriva en hel krönika om det positiva med årets F1-säsong, men jag nöjer mig med ett par meningar. I alla fall här och nu.

Mästaren tillbaka i topp

av Anna Andersson

Sebastian Vettel, Red Bull, är tillbaka där han vill vara. Längst fram. För första gången i år så kvalade han ut sin teamkollega Mark Webber och det gick inte att ta miste på hans glädje efter kvalet.
Lewis Hamilton, McLaren, fortsätter att visa att han har en riktigt fin form och Webber startar från ruta tre. I och med att Jenson Button startar som fyra så är det ungefär som det var vid flera tillfällen i fjol – McLaren och Red Bull i topp.
Jag måste erkänna att jag inte alls hade Sebastian Vettel på min lista av favoriter inför kvalet. Där stod namn som Rosberg, Hamilton och Button.
Men vem vinner i Bahrain? Med tanke på hur krävande banan är för däcken så skulle jag nog sätta en slant på Jenson Button. Han är duktig på att behandla däcken, han är taktisk och känns ibland som gammelgäddan som smyger i vassen och bara väntar på sin chans. I alla fall tror jag att Red Bull får det tufft när de ska försvara sig mot McLarens båda förare, men sett till Hamilton och Button så borde Button ha en liten fördel med tanke på att hans körstil är något mer skonsam mot däcken.
Vilka förhoppningar och tankar har ni?
•••
Nico Rosberg satsade allt på ett kort, på bara ett enda varv i Q3. Han var fyra i mål och startar från plats fem. Var det taktiken som sänkte honom?
•••
Den positiva överraskningen är Daniel Ricciardo, Toro Rosso, som startar som sexa. Han som om många anses vara Mark Webbers arvtagare har visat framfötterna .
•••
Fernando Alonso var bara ute och luftade bilen i Q3. Han behövde spara däcken till racet.
•••
Michael Schumacher försvann i Q1. Stallet meddelar att det var ett tekniskt problem med DRS som hindrade honom från att gå ut på banan igen i Q1 och göra ett försök till.  Hans sorti var en riktig besvikelse för tyskarna.
– Det var ett teniskt problem som tvingades oss att vänta i depån, till slut fungerade inte bakvingen alls. Därför satt jag fast i depån, säger Michael Schumacher som var 18:e man i kvalet.
Direkt efter kvalet hade han inga större förhoppningar inför racet:
– Vi hade inte direkt räknat med att starta som 17:e man så nu måste vi verkligen fundera över vilken strategi vi ska använda oss av.
•••
Ferraris Felipe Massa missade återigen Q3, även Kimi Räikkönen missade Q3 i sin Lotus. Mästaren från 2007 var elva och det var faktiskt hans teamkollega Romain Grosjean som gick in på plats tre och puttade ut honom. När det gäller Lotus sa min femårige son en kul grej i dag när han hade lyssnat klart på en CD:
– Varför döper de egentligen en blomma efter en racerbil? Knasigt.
•••
Nico Rosberg hade tur.
Under träningen i går kraschade en fågel rakt in i hans hjälm och Rosberg hade då en hastighet på 200 km/timme.
– Jag tänkte vad i hela världen är det. Det var en rejäl smäll och huvudet kastades verkligen bakåt. Fågeln exploderade på hjälmen, men jag klarade mig utan skador, berättar han för Bild.
•••
Både Lewis Hamilton och Pastor Maldonado byter växellåda i Bahrain, men det är bara Williamsföraren som straffas och flyttas tillbaka fem platser i startuppställningen. McLaren nyttjar en lucka i reglementet. Det är så att en växellåda ska hålla i fem tävlingshelger och Lewis Hamilton bytte ju växellåda till den tredje träningen i Kina. Reservlådan måste bara hålla den tävlingshelgen och sedan kan man börja en ny serie på fem tävlingshelgen och som en tävlingshelg räknas den tredje träningen, kvalet och loppet.
Maldonado hade problem med KERS och gjorde ingen tid i Q2, det betyder att han startar från ruta 22.
•••
Värt att notera: Charles Pic kvalade ut Timo Glock.

Nico i topp – Force India lämnade banan

av Anna Andersson

Bahrians helg inleds som Kinas GP slutade – med Nico Rosberg i topp.
Men egentligen visar väl bara resultatet på fredagen att Mercedes bil är snabb under ett varv i Bahrain, det är en helt annan grej att vara snabb under ett helt lopp. Intressant att Red Bull också tycks ha tagit ett kliv framåt när det gäller farten under ett varv, men som sagt träning är träning. Det blir spännande att se hur förhållandena är under kvalet i morgon.
•••
Force India fanns inte med under den andra träningen. Teamets medarbetare vägrar att åka tillbaka till hotellet i mörker, i onsdags var några av teamets medarbetare nära att träffas av en molotovcocktail.
– Vi körde tillräckligt många kilometer under det första passet så det har ingen betydelse för vår prestation, säger teammanager Bob Fernley till Motorsporttotal.
Teamet finns med på banan under den tredje träningen, precis som under kvalet och loppet på söndag.
•••
Enligt Pirellis chef Paul Hembery så kommer teamen att koncentrera sig på att köra med mediumdäcken under racet och troligen använda sig av tre depåstopp. De flesta lär kvala på de mjuka däcken för att sedan byta till medium efter ett par varv av racet.
•••
Det var nära att Michael Schumacher och Sebastian Vettel krockade under den andra träningen. I kurva tio ville Vettel gå om på insidan, men Schumacher höll emot. Som tur var blev det aldrig någon beröring.
•••
– Det är inte ofta som jag har fått sand i ögonen när jag har kört det första varvet på en F1-bana, skojade Williams Valtteri Bottas efter sin 14:e plats
– Det var en ny upplevelse. Banan är väldigt hal.
•••
Annars har det handlat mycket om det politiska läget och det har höjts röster i Storbritannien om att man borde ställa in loppet på söndag. Men det är inte aktuellt.
– Jag kan inte ställa in loppet. Detta som händer har inte någonting med oss eller med loppet att göra. Vi är här. Vi har en överenskommelse, säger Bernie Ecclestone
•••
Så dags för era tips: Vem har polei Bahrain?
Efter den här dagen tror jag på Nico Rosberg, utmanad av Lewis Hamilton.

Alonso: Vi är inte bättre än sexa.

av Anna Andersson

Den första träningen i Bahrain är avklarad. Lewis Hamilton som varit trea i tre lopp i rad var snabbast. Strax före Red Bulls Sebastian Vettel (+0,305) och Force Indias Paul di Resta (+0,578). Mercedes Nico Rosberg, som vann senast var fyra (0,677).

Alla kommer här, från Autosport:

1. Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes       1m33.572            11
2. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m33.877s + 0.305 21
3. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m34.150s + 0.578 26
4. Nico Rosberg Mercedes 1m34.249s + 0.677 23
5. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m34.277s + 0.705 14
6. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1m34.344s + 0.772 26
7. Michael Schumacher Mercedes 1m34.483s + 0.911 17
8. Mark Webber Red Bull-Renault 1m34.552s + 0.980 22
9. Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1m34.609s + 1.037 17
10. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m34.847s + 1.275 20
11. Sergio Perez Sauber-Ferrari 1m35.024s + 1.452 22
12. Pastor Maldonado Williams-Renault 1m35.268s + 1.696 24
13. Fernando Alonso Ferrari 1m35.436s + 1.864 21
14. Valtteri Bottas Williams-Renault 1m35.497s + 1.925 24
15. Felipe Massa Ferrari 1m35.719s + 2.147 19
16. Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 1m35.929s + 2.357 24
17. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1m36.195s + 2.623 20
18. Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1m36.330s + 2.758 11
19. Vitaly Petrov Caterham-Renault 1m36.484s + 2.912 18
20. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1m36.591s + 3.019 20
21. Charles Pic Marussia-Cosworth 1m37.467s + 3.895 17
22. Timo Glock Marussia-Cosworth 1m38.006s + 4.434 18
23. Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 1m38.877s + 5.305 19
24. Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1m39.996s + 6.424 23

•••

Fernando Alonso var bara 13:e man på den första träningen och han räknar inte med någon pallplats, han erkänenr att Ferrari inte är bättre än sexa-sjua just nu.

– Jag vill inte ljuga för fansen, säger han i en kommentar.

•••

Däcken i Bahrain är soft och medium.

••• 

I Bahrain väntar det första verkliga värmetestet på F1-förarna. Det kommer att bli en mycket het – och sandig – helg. Enligt prognoserna kommer det att vara runt 30 grader varmt, men vad värre är, det kommer att blåsa. Man räknar med en stark vind, vilket gör att det lätt blåser ut sand på banan och det försämrar fästet.

Sedan är det en DRS-zon. Det är start/målrakan som gäller i Bahrain, mätpunkten ligger strax före kurva 14.

•••

Att Sebastian Vettel har problem med RB8 är ingen hemlighet, men även Mark Webber har problem.

Det säger i alla fall Sebastian Vettel:

– Han är inte heller supernöjd med bilen. Det är inte så att allt är guld och gröna skogar hos honom, nej ingen av oss är helt nöjd med bilen, säger den dubble mästaren inför tävlignen i Bahrain.

•••

Ett par ord om Monacos GP, det är lite mer än en månad dit men arrangörerna har gjort vissa förändringar på banan i Monaco.

Bland annat handlar det om chikanen vid utgången av tunneln, där har man jämnat till asfalten. Det var där som Sergio Perez förlorade kontrollen över sin Sauber och kraschade.

Man har även flyttat tillbaka muren, och gjort vissa förändringar vid St Devote och  bassängen. Dessutom har man breddat utgången av depåområdet (från 10 till 20 meter).

Men mer om det när det är dags för glamourloppet senare i vår.

Molotovcocktail exploderade i närheten av Force Indias buss

av Anna Andersson

Läget i Bahrain verkar vara allt annat än lugnt. Adam Cooper twittrar om att Force Indias medarbetare i går fastnade i en säkerhetskontroll en lång stund och att en molotovcocktail smällde av intill deras hyrbil. En av stallets medarbetare har lämnat Bahrain efter incidenten. Det rapporteras även om att ett annat event som pågick  inför F1-loppet stormades av demonstranter och att polisen fick ingripa.
Är säkerheten garanterad?
Absolut inte.
– Många säger att vi ska kunna garantera säkerheten, men det är klart att vi inte kan göra det. Jag vore dum om jag sa något sådant, säger John Yates, som är säkerhetsrådgivare åt Bahrains regering till Guardian.
Jag pratade annars med Marcus Ericsson i går och han tyckte att läget kändes lugnt inför helgen. Samma sak sa Felipe Massa om vägen från flygplatsen till hotellet, men det kan ju också vara en väl tillrättalagd bild.
Det finns de som har vägrat att åka till F1-helgen, som en av Wiliams medarbetare och det tyska teamet MRS kommer inte till Porsche Super Cup.
•••
Varken Lewis Hamilton eller Jenson Button kommer att finnas med under F1-testerna på Mugello. McLaren låter sina testförare Olivier Turvey och Gary Paffett ta över ansvaret. Det var också de som körde under juniortesterna förra året.
•••
I Bahrain är det däcken som kommer att avgöra.
Det hävdar Williams tävlingsingenjör Mark Gillan.
•••
Så torsdag, vi väntar på presskonferenser och jag är lite nyfiken på vad ni känner, tycker och tänker inför helgen.
En fråga jag tycker är spännande att få svar på är om Mercedes har löst sina problem med däcken, eller var det kylan i KIna (ungefär 15 grader) som gjorde att Nico Rosberg kunde  hantera däcken så bra.
När ska det släppa för Michael Schuamcher även under söndagarna?
Hur illa är det egentligen ställt med Red Bull?

Här vinner Ferrari

av Anna Andersson

Red Bull anser att det är reglerna som stoppat deras dominans och mästarteamet förväntar sig ingen förändring alls till tävlingen i Bahrain i helgen. Det enda som kan hända är väl att temperaturern i luften påverkar bilarna och däcken på ett sådant sätt att det kan bli vissa förändringar när det gäller däckslitaget.
Sebastian Vettel och hans kollegor har ingen större förhoppning inför helgen.
Istället så handlar snacket mycket om att han måste köra med det nya avgassystemet, det som Webber hade i Kina, men som Vettel valde bort eftersom han inte trivdes med det.
Den diskussionen blir intressant att höra mer om inför helgen.
•••
Ferrari har inte den snabbaste bilen, men arbetar snabbast i depån. Enligt spanska Marca hade Fernando Alonso ett depåstopp på 2,4 sekunder i Shanghai och det är årets snabbaste.
– Det är så jämnt i dag att det är väldigt viktigt att även vara bra på den typen av detaljer. Det kan ge dig både en placering extra och viktiga poäng, citeras Alonso.
•••
F1  har anlänt till Bahrain och möttes av protester. Det blir spännande att se hur den här helgen kommer att fortlöpa.
•••
Det diskuteras om man ska dela på F1:s juniortest (Young Driver Test ) och i samband med tävlingen i Kina pratades det om att teamen själva skulle få välja om man vill testa efter Storbritanniens GP  på Silvertsone i juli eller i Abu Dhabi i höst. Om det skulle bli dåligt väder i England skulle teamen också få chansen att ställa in testet och åka till Abu Dhabi i november. Ett beslut i frågan kommer att tas de närmsta veckorna.
•••
Nick Heidfeld kommer tillbaka till F1. Som expert för tyska n-tv.
•••
För ett par dagar sedan kunde vi gratulera Frank Williams på 70-årsdagen och i dag hade näste F1-legendar kunnat fira sin 70:e födelsedag.
Men Österrikes första världsmästare Jochen Rindt lämnade jorden betydligt tidigare än då, under ett lopp i Parabolica på Monza 1970.
Vi sänder ändå mannen som blev världsmästare postumt en tanke.

”Massa slösar bara bränsle”

av Anna Andersson

Läget är lite tufft hos Red Bull nu, i Kina valde Sebastian Vettel att köra med den gamla lösningen av avgassystem och Mark Webebr den nya. I KIna kommer båda två att köra med den nya. Detta trots att Vettel inte alls trivs med dem:

-Vi kommer att köra med den version som Mark hade, bekräftar Helmut Marko till Servus TV och förklarar att man nu måste gå i en riktning och arbeta hårt, mycket hårt:

–  Vår bil är inte så bra som vi hade velat ha den.

Trots det ligger Red Bull tvåa i konstruktörsmästerskapet.

•••

Även om Michael Schumacher har imponerat under inledningen av säsongen och har varit betydligt bättre i kvalen än vad många hade trott så har det gjort varken från eller till i diskussionen om hans framtid. Ross Brawn kan mycket väl tänka sig att fortsätta jobba med Michael Schumacher när kontraktet går ut efter sommaren.
– Om han tycker det låter bra, om allt går bra, varför skulle vi sluta?, undrar Brawn.
– Men det är en mycket lång väg till dess att vi kommer till ett kontrakt.
Men vi kan ju konstatera att de lär börja prata om framtiden under säsongen, Mercedes lär i alla fall vara nöjda, Schumis kvalresultat i år är: fyra, trea, tvåa. Dessutom är han en enorm PR-tillgång för tillverkaren och om det är någon som ska till Hockenheim och se DTM-premiären så har ni chansen att träffa Schumacher där. Han ska dit och göra PR för Mercedes och dessutom stötta lillebror som kör DTM för tillverkaren.
•••
Ferrari räknar med att ta stora kliv framåt i Barcelona. Det är om ungefär en månad det. Frågan är väl bara mest vad konkurrenterna gör och om deras framsteg räcker? Hinner de ikapp?
För Fernando Alonsos del hoppas jag det. Han har alltid mycket att tillföra i en toppstrid.
Annars så sågas Felipe Massa rejält av La Stampas Stefano Mancini:
Ferrari som vill införa en tredjebil kör fortfarande bara med en förare. Massas närvaro är helt värdelös, han har inte tagit en enda poäng och han bara slösar på bränslet.
•••
Lewis Hamiltons kontrakt med McLaren går ut i år. Han meddelar att han är mycket nöjd med teamet och att han inte vill lämna det.
•••
Det tyska fotbollslandslaget har gratulerat Nico Rosberg och Oliver Bierhoff har bjudit in Rosberg till VM-lagets träningsläger på Franska rivieran mellan den 18 och 30 maj – och under den perioden kör Rosberg Monacos GP. Så det borde passa.
Bierhoff vill även att Sebastian Vettel ska komma förbi hos fotbollskillarna, kicka lite boll och berätta om vägen till sina två VM-titlar.
Tyskarna laddar ju inför fotbolls-EM som avgörs i Ukraina i sommar.
•••
Dags att börja kika mot Bahrain. Vad har ni för känslor inför tävlingen där? Är det rätt eller fel att köra?
Vilka förhoppningar har ni inför racet?

Red Bulls stora problem

av Anna Andersson

I efterdyningarna av Kinas GP kan vi konstatera att Red Bull fortfarande inte vet åt vilket håll som stallet ska gå. Sebastian Vettel körde med den gamla versionen av avgassystem, detta på order av Adrian Newey och hans stab och Mark Webber med den nyare versionen.
– Den nya har vissa egenskaper som Sebastian inte gillar, man måste bland annat ta med sig mycket fart in i kurvorna, säger Christian Horner.
– Adrian ville ha en direkt jämförelse så att vi ta ett steg i rätt riktning. Därför var en mycket bra helg för oss, vi fick mycket information och nu ska vi kunna arbeta åt ett håll, inte två.
Men det kan dröja. Stallet har ännu inte bestämt sig för om de ska arbeta vidare med två versioner i Bahrain eller inte. Först måste medarbetarna gå igenom all informationen från Kina och jämföra den med Bahrain, där man inte körde förra året.
•••
En intressant detalj är att temperaturen på banan lär öka med 20 grader i Bahrain. Frågan är vad det gör för däcken. Inför Kinas GP snackade alla om när Nico Rosbergs däck skulle ta slut, men han hade bara två depåstopp och var väl den som hanterade däcken bäst, Kimi Räikkönen föll som en sten genom fältet se sista varven och Sebastian Vettel hade också stora problem på slutet.
•••
Det rapporteras fortfarande om oroligheter i Bahrain, polisens kulor har enligt uppgifter skadat en 15-årig pojke som nu ligger på sjukhus med livshotande skador och det rapporteras om brinnande bildäck.
Men enligt Bernie Ecclestone är det ingen fara:…
– Vilka protester?, undrar han
•••
Förresten, missa inte vår omröstning på motor.sportbladet.se i dag – vilken världsmästare är bäst?
Gå in och gör din röst hörd!
Tack

Keke, första pappan som sett sin son vinna

av Anna Andersson

Lite kul fakta på fäder och söner som vunnit GP-lopp:

Pappa: Graham Hill
Vann 14 lopp, världsmästare 1962 och 1968.
Omkom i en flygolycka 1975.
Son: Damon Hill.
Vann 22 lopp (det första 1993) , världsmästare 1996.

Pappa Gilles Villeneuve.
Vann 6 GP-lopp.
Omkom i en racingolycka 1982
Son: Jacques Villeneuve
Vann 11 lopp (den första i Tyskland 1996), världsmästare 1997

Pappa: Keke Rosberg
Vann fem lopp, världsmästare 1982.
Son: Nico Rosberg
En vinst (Kinas GP 2012).

Med andra ord är Keke Rosberg den enda pappan som sett  sin son vinna ett race. Han gjorde det hemma i TV-soffan.

•••

Mercedes straffas och måste betala 5000 euro för att man släppte i väg Michael Schumacher från depån när hans bil inte var klar.

Domarna anser att det var en förmildrande omständighet att Schuamcher parkerade så snart han märkte att det var ett problem med framhjulet.

•••

Fernando Alonso lyckades återigen med ett mästerverk. Han tog två poäng med sin Ferrari, som hade stora problem loppet igenom. Felipe Massa däremot var 13:e man och utan poäng.

•••

– Nu får vi fan lägga på ett kol.

Ungefär så uttryckte sig Sebastian Vettel efter lopept.

Och nöjd, nej det var han inte. Han var trots allt tvåa fyra varv före mål, men han blev omkörd av tre man – varav en stallkompis. Inte poppis hos Vettel inte.

•••

Lewis Hamilton gratulerade Nico Rosberg på presskonferensen och det kändes som om det kom från hjärtat. De två har kört i samma stall under ungdomsåren och känner varandra väl.

Missa inte vår omröstning i dag.

 

 

Glöm Keke – nu regerar Nico

av Anna Andersson

Grattis Nico Rosberg. Han ledde Kinas GP från start till mål och i sitt 111 loppet så vann han sitt första race.
Ärligt talat så känns det riktigt riktigt roligt.
Nico Rosberg körde enkelt, snyggt och smart. Han hanterade däcken på bästa sätt och följd taktiken till punkt och pricka. Helgen har vart perfekt, den inleddes med ett sagolikt kvalvarv och avslutades med ett perfekt genomfört lopp.
Detta Mercedes första seger sedan tävlingen på Monza 1955. När jag intervjuade Nico Rosberg inför säsongen sa han att årets mål var att ta vara den första tysk som vinner ett lopp för Mercedes.
Det lyckades han med redan i årets tredje lopp. Det är bara att gratulera honom, jättekul med ett nytt namn överst på prispallen.
•••
Ross Brawn stod och mös på ett sätt som bara Ross Brawn kan efter loppet han berättade då att Mercedes kommer med ett antal spännande uppdateringar till de kommande loppen och att han ser mycket positivt på framtiden. Det blir spännande att se vad som händer i Bahrain. Där har vi helt andra förhållanden, helt andra temperaturer och en bana där fästet förändras mycket snabbt när det blåser in sand över banan.
Men det är en annan historia. Den snackar vi om senare i veckan.
•••
En Rosberg har inte vunnit sedan 1985. Då vann Keke Rosberg – och det var samma år som Nico Rosberg föddes.
•••
Jenson Button, McLaren var på väg att köra ikapp Nico Rosberg, men troligen så tappade han racet i depån denna gång. Han hade problem med vänsterbakhjul och tappade ungefär tio sekunder på det stoppet. Det gjorde att han fick flera bilar framför sig och tvingades slåss för varje placering. Där försvann hans vinstchanser.
•••
Bittert slut för Michael Schumacher. Han låg tvåa i racet när mekanikerna inte fäste höger framhjul ordentligt under depåstoppet, vilket tvingade rekordmästaren att parkera bilen vid sidan. Däcket var på väg att lossna.
Han var lätt irriterad efteråt, ja. Men inte arg.
– Jag är väldigt ledsen för killarna i depån. De har säkerligen gjort sitt allra bästa och är jätteledsna över det som hände. Jag ska ge dem en rejäl kram när vi ses igen.
Han påpekade att han ser fram emot tävlingen i Bahrain:
– Jag hoppas det, men vi kan konstatera att däcken är avgörande och frågan är hur de höga temperaturerna påverkar dem och hur bilen hanterar det. Det blir intressant och jag tror att det påverkar förhållandet mellan de olika stallen.
Han var den ende föraren som bröt racet.
•••
Bernie Ecclestone sa inför racet:
– Jag hade gärna sett Michael Schumacher vinna.
Det fick han inte. Inte i Kina i alla fall. Lite synd är det för det hade varit en kul story att skriva – det är ju sex år sedan Schumacher vann senast och då var det just i Kina.
•••
Riktigt tung start för Sebastian Vettel. Han rasade ner till 15:e plats. Sedan tog han sig upp till plats två, han lyckades i exakt rätt ögonblick när Kimi Räikkönens däck tog slut och satte in sin attack. Ett snyggt arbete, värdigt en världsmästare.
Sedan föll även han tillbaka och var han fyra i mål.
•••
Det gjorde riktigt ont att se hur Kimi Räikkönens däck tog tvärslut på slutet. Vi får väl säga att han gjorde ett fantastiskt race, men att chansningen att köra på samma däck i mer än halva loppet var lite väl optimistisk. Han rasade från plats två till plats
Kan säga att min inre röst har tystnat….
•••
Det är fortfarande mycket oroligt i Bahrain och högljudda protester mot F1-racet nästa helg.
•••
Nu är det dags för tidningsjobb och sammanställning av alla olika förares åsikter om racet.
Så nu är det upp till er att lämna era analyser. Jag ser fram emot att läsa dem.

Sida 294 av 390