Dags att bli vuxen, Vettel!

av Anna Andersson

Just nu diskuteras det om Sebastian Vettel gjorde rätt när han visade fingret för Narain Karthikeyan. Det är en fråga som vi ska luska lite mer i och jag lovar att återkomma i ärendet. Vettel är ju känd för att vara som en tjurig femåring när han inte lyckas och en solstråla när allt går bra:
– Allt har gått framåt och uppåt för honom och nu är det inte så längre och det måste han lära sig att acceptera, säger den tyske motorsportlegendaren Hans-Joachim Stuck.
– Det sker missförstånd vid omkörningar, så är det. Det måste han lära sig.
•••
Det var inte bara Sebastian Vettel som hade problem med radiokommunikationen under tävlingen i Malaysia, inte heller Mark Webber hade någon fungerande radio.  Han ryckte till och med bort radion från hjälmen eftersom den distraherade honom.
– Det var en rätt stor grej, jag visste att jag inte hade en chans att få tillbaka kontakten med stallet, men jag t var tvungen att göra det. Jag hade skrikande ljud och märkliga ljud i öronen och det förändrades beroende på var jag befann mig på banan. Det var riktigt högt och det är inte riktigt det som man behöver när man kör på en så krävande bana som i Malaysia och det dessutom är vatten på banan.
Mark Webber har inlett säsongen med två fjärdeplatser.
•••
Red Bull har inte alls dominerat på samma sätt som förra året, utan stallet har rasat i resultatlistan.
– Det är ett faktum att vi lider av de nya reglerna, vi har straffats mer än de andra, säger Adrian Newey.
•••
Mercedes menar att snacket om i fall deras F-ducts är tilläten eller inte är en del av spelet.
•••
Och så meddelar Ferrari återigen att de har det allra största förtroendet för Felipe Massa:
– Vi har ett stort förtroende för Felipe Massa, säger Luca di Montezemolo.
– Just nu finns det inte många förare som är outstanding där ute….

Är Massa Alonsos privata testförare?

av Anna Andersson

Är anledningen till att Felipe Massa har gått så dåligt att Ferrari använder sig av honom som en testförare under loppet?
Det hävdar i alla fall F1-journalisten Livio Oricchio i sin blogg hos O Estado de S.Paulo. Han menar att Massa används som en privattestförare för att hitta rätt delar åt Fernando Alonso.
– Vid vissa tillfällen var det så lite downforce på bilen och det förklarar verkligen de svårigheter han ha har, hävdar reportern.

Hur ser ni på saken?

•••
Williams och Adam Parr går skilda vägar. Det gör att Williams nu är redo för Concorde Agreement.
•••
Adrian Sutil hoppas på att få chansen hos Sauber –  om nu Sergio Perez går vidare till Ferrari. Tysken menar att möjligheterna finns….
•••
Var  det så att Sebastian Vettel ignorerade en teamorder i Sepang? Stallet ville att han skulle parkera för att kunna byta en växellåda och slippa slyttas tillbaka på stratgriden om man gör ett sådant byte. Vettel hade fel på radion, hörde bara vissa delar av trafiken men struntade också i de skyltar som teamet hängde ut vid målrakan och körde in i mål.
– Jag ville se målflagga, jag tycker att det hör till, förklarade han sitt agerande.
Nu är det dags för möten med Red Bulls höga tjurar….

Sensationen ersätter Massa?

av Anna Andersson

Det är Sergio Perez som är det stora samtalsämnet efter F1-loppet i Malaysia. Alla är överens om en sak.
Det är inte längre frågan om i fall utan det är frågan om när han kör för Ferrari.
Martin Whitmarsh, McLaren, tippar att det kan vara så att han gör det redan i Kina om tre veckor.
Det vore intressant.
I så fall får Ferrari härliga miljoner från Perez sponsor Carlos Slim också som såklart följer med, även om det också sägs att det inte betyder så mycket för Sauber eftersom han redan har betalat sina skulder till stallet för flera år framöver. En tänkbar ersättare hos Sauber vore Adrian Sutil som också har med sin två stora sponsorer, sponsorer som också är starka i de tyskspråkiga länderna.
Bra för ett schweiziskt stall…
Men det är rena spekulationer.
Vad är er åsikt i fallet?
•••
Bortsett från regnavbrottet tycker jag att Malaysias GP var en riktig hit. Mer sådant.
•••
– Det kör omkring ett par gurkor på banan, sa Sebastian Vettel och syftade på Narain Karthikeyan som förstörde hans ena däck.
Även tävlingsledningen tyckte tydligen att HRT-föraren var en riktig gurka för han straffades med att tvingas köra igenom depån en gång till, och eftersom det var efter loppet så fick han ett tidsstraff på 20 sekunder och därmed slutar han på 22:a plats. Efter sin HRT-kollega Pedro de la Rosa.
Däremot fick indiern inget straff för incidenten med Jenson Button.
•••
Jag har skrivit det tidigare och jag gör det igen. Helmut Marko har en riktigt stor mun…
Efter Malaysias Gp säger Red Bulls motorsportkonsulent:
– Hade vi inte bytt däck så tidigt hade vi kunnat vinna loppet, säger han och påpekar att han är nöjd med att just Fernando Alonso vann loppet, men att FIA bör göra något åt de förarna som håller till längre ner i fältet:
– Man måste göra något åt de där eftersläntrarna, det är inte första gången som de mer eller mindre förstör för Sebastian.
•••
Tre veckor till tävlingen i Kina. Jag längtar redan.
Men först väntar någon ledig dag. Har jobbat två veckor i sträck nu, som ni som följer F1 kanske kan förstå.
Återigen tack för allt ert engagemang, tack för den härliga tonen här på bloggen och tack för att ni hänger med. Vi hörs snart igen.

Vilket jävla race

av Anna Andersson

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, men en sak är säker.
Jag är otroligt imponerad av både Fernando Alonso och Sergio Perez oh vad otroligt roligt för Peter Sauber. Men någonstans i bakhuvudet så växer tanken, är det Ferraris framtida duo som tog de två första platserna i Malaysia i dag?
Inför säsongen när det snackades så mycket om ur dåliga Ferrari var så sa Mark Webber:
– Har Fernando Alonso bara en ratt så är han farlig.
Det känns som om han hade gjort. Det är näst intill övermänskligt det som Alonso har presterat under de två första F1-loppen i år. Bakom honom såg Sergio Perez, Sauber till att imponera. Det ryktas ju om att det är han som ska ersätta Felipe Massa, det känns inte direkt som om han försämrade sina chanser efter insatsen i Malaysia.
För Ferraris del så var detta helt perfekt. Fernando Alondo har tagit fler poäng än vad han hade vågat drömma om inför premiären och han är verkligen med i kampen om VM. Dessutom så köper sig Ferrari nu lite tid till nästa tävling som är först veckan efter påsk. Men framtiden kan vi diskutera en annan gång. Nu handlar det om veckans race och det var ett fantastiskt sådant.
•••
Bruno Senna. Han gjorde ett riktigt bra lopp för Williams.
•••
Ruskigt bra start av Romain Grosjean som fick Michael Schumacher att se ut som en nybörjare. Sedan var det en beröring mellan de båda och Schumacher snurrade och föll tillbaka till plats 16, tror jag att det var. Grosjean var ännu längre ner i fältet
– Michael kunde inte göra någonting. Han släppte gasen i kurva fyra och när han kom ut ur kurvan körde Romain helt enkelt på honom. Det är rätt klart vems fel det var, säger den förre F1-föraren Jamie Alguersuari som kommenterar för BBC.
Sedan ställde Grosjean till det för sig själv på det fjärde varvet och fastnade i gruset. I en intervju med Sky efteråt sa han att:
– Man såg ingenting alls. Det gick inte ens att köra med full gas på rakorna.
•••
Loppet flaggades av med den röda flaggan efter nio varv. Regnet öste ner. Eftersom det alltid regnar under den sena eftermiddagen i området kring Sepang så kanske det är läge att fundera på om man verkligen ska starta så sent som klockan 16.00 lokal tid.
•••
Lewis Hamiltons depåstopp på det 15:e varvet var riktigt risigt. Strax efter snuddar Jenson Button Narin Karthiakeyan och skadar bilen så att han tvingas in i depån igen. Det var ett otroligt tungt avsnitt för McLaren. Lewis Hamilton hade ett tungt depådäck även på det 42:a varvet och han fick verkligen kämpa för tredjeplatsen. Inte McLarens dag i depån i dag inte.
•••
Även Sebastian Vettel förstörde sitt lopp på HRTs Karthiakeyan. Bra facit för indiern i dag – han plockade bort två VM-favoriter ur leken…
– Som jag ser det så var jag redan förbi, men som läget är så är det ett par gurkor som kör omkring på banan, så sa Sebastian Vettel efter loppet. Han var ruskigt frustrerad efter loppet som dessutom inte hade en fungerande radio under loppet.
•••
Mercedes måste lösa problemen med däcken. Schumacher och Rosberg ser riktigt sega ut jämfört med många av sina konkurrenter. Sedan kan vi notera att Schumi återigen slog sin teamkollega och plockade hem stallets enda ynka poäng.
•••
Felipe Massa fick besked av Rob Smedley att:
– Nico Rosberg har problem, nu tar vi honom.
Men Massa satsar och kör av och tappar en placering till Paul di Resta. Sedan rasade han ännu mer i fältet.  Det känns på något sätt lite typiskt för Massa 2012.
•••
Pastor Maldonado körde av på sista varvet i Australien, i Malaysia gick motorn sönder när det var två varv kvar. Snacka om knäckande.
•••
För andra gången på 23 lopp tog Sebastian Vettel ingen poäng.
•••
Nu är det dags att tänka tidning och samla tankarna.

Der Meister ist wieder da

av Anna Andersson

McLaren i topp och en Michael Schumacher där bakom.
Det som slår mig mest är det faktum att Michael Schumacher ser riktigt nöjd ut där han sitter på presskonferensen. Det finns en gnista i de där erfarna ögonen som om han vill säga:
– Där ser ni, jag kan. Det har jag gjort hela tiden. Ni ska bara få se.
Det gör han naturligtvis inte, han säger istället alla de rätta orden som en duktig mediarådgivare har lärt honom en gång för länge, länge sedan. Då när flera av hans motståndare fortfarande hade blöjor.
Det kommer att bli en riktigt rolig start i morgon, så glöm nu inte att ställa om klockan i natt! Dags för sommartid. Det är ganska långt till första kurvan och med en fokuserad Lewis Hamilton, en Button fylld av själförtroende och en iskall Michael Schumacher kan det bli riktigt, riktigt roligt.
•••
Sebastian Vettel valde att köra sitt sista kvalförsök på hårda däck. Det räckte till plats sex, men det är ju rätt tydligt att han inte alls är nöjd när ha väljer att kvala på hårda däcken.
Själv säger han:
– Jag trivdes inte alls på de mjuka däcken, därför ville jag köra med de hårda.
•••
Kimi Räikkönen var snabb i Q2, han såg pigg ut i Q3 också och körde in som femma, på samma tusendel som Mark Webber (fyra), men han flyttas tillbaka fem placeringar i starten på grund av sitt byte av växellådan. Han står som tia i morgon.
•••
Felipe Massa försvann återigen i Q2, plats 12. Det känns inte som om det gör att ryktena kring hans framtid blir färre. Snarare fler.
När det gäller Fernando Alonso är han nia i starten och han hade problem med KERS.
•••
Båda Mercedesbilarna levde lite farligt i Q2 och var la in sina snabba varv precis i sista sekunden. I Q3 så fick Michael Schumacher återigen till ett klart bättre varv än  Nico Rosberg. Nu startar han topp tre och det har han inte gjort sedan 2006. Faktum är att det är första gången sedan comebacken som han är med på en presskonferens.
Nu är det jubel i Tyskland kan jag lova, Vettel i all ära, men det är Schumi som är Der Meister.
•••
Inga överraskningar i Q1, försvann gjorde HRT gånger två, Marussia gånger två och Caterham gånger två, samt Jean-Eric Vergne, Toro Rosso. men HRT får starta loppet.
•••
Det brann i Lotus motorhome i natt. Troligen var det ett elfel i ett kylskåp. Den två våningar höga byggnaden totalförstördes och teamet fick flytta, men man lyckades säkra förarnas personliga ägodelar, som skor och tävlingsoveraller. Det enda som förstördes var Kimi Räikkönens reservhjälm. Inga personer skadades.
Mercedes och Ferrari fick utrymma för att man skulle kunna släcka elden och Lotus fick flytta till den byggnad som står tom och som skulle ha tillhört ett 13:e team.
•••
Bernie Ecclestone menar att de flesta stallen nu är överens om Concorde Agreement. Red Bull, McLaren och Ferrari är överens med Ecclestone, men inte Williams och Mercedes….
•••
Heikki Kovalainen startar sist, han hade ju med sig ett straff från Australien.

•••

Och ja, klockan ska flyttas FRAM i natt. Så vrid den en timme framåt och missa INTE racet. Start kl 10.00 sommartid.

Senaste nytt inför kvalet

av Anna Andersson

En tråkig nyhet för alla Kimi-fans.
Han tvingades byta växellåda och straffas därför i starten. Så räkna minus fem platser på hans resultat i kvalet. Enligt reglementet måste en växellåda nämligen hålla i fem tävlingshelger innan den får bytas ut.
•••
HRT hade problem med kylaren under träningarna, vi får se hur det ser ut i kvalet. Målet är en startplats, fixar spanjorerna det?
•••
Även om Pirelli har tagit med sina hårdaste däck till Sepang är det stora samtalsämnet just nu  hur många depåstopp det blir. Många av förarna förväntar sig en orgie av däckbyten.
– Det är problem med däcken här, framförallt när man kör en längre stint så slits dem och bilen börjar halka omkring på banan. Däcken slits och alla glider, vi också, säger Sebastian Vettel.
– Tyvärr, halkar vi runt lite för mycket. Jag hade önskat mig en bil vars rörelsemönster var lättare att förutse och som var betydligt mer stabil.
•••
Senaste nytt om vädret. Det är en stor risk för regn under Q3.

Kvalstart kl 09.00

Så ska Ferrari ta upp kampen

av Anna Andersson

Felipe Massa har fått ett nytt chassi till helgens lopp, han hade stora problem med balansen i bilen senast. Vi får se om det hjälper. Fernando Alonso är inte allt för positiv, han menar att man testat på olika banor, i Jerez och i Barcelona och att man kört i Australien också, men att skillnaden inte har varit så stor. Därför menar han att det handlar om att begränsa skadorna så mycket det bara går.
– Jag utgår i från att det inte blir några större överraskningar, men vi får se, sa han på presskonferensen.
Vi försöker att ställa in vår bil så bra som möjligt på banan, de förhållanden som råder här och på hettan. Sedan kommer kvalet och i Melbourne såg man vilken fart vi har nu. Kanske kan vi inte konkurrera på det sättet som vi hade hoppats på, men det kan hända mycket under ett lopp. Med en bra start, ett par bra depåstopp och en bra strategi så kan vi vara med och slåss om en bra placering. Vi vill ju göra ett så bra lopp som möjligt och ta så många poäng som möjligt.
Sedan rapporterar spanska medier nu att det komemr en helt ny bil till Bahrains GP. Mer om det på annan plats.

•••
Ferrari har tagit en bild av hela teamet i kurva elva, en hyllning till motoGP-föraren Marco Simoncelli som omkom där under förra säsongen
•••
Enligt Renault är de långa rakorna i kombination med hettan en anledning till att motorerna går för fullt mer på Sepang än på Monza. Dessutom hoppas tillverkaren på att man löst de KERS-problem som Red Bull och Caterham hade i Australien.
•••
Lotus målsättning är klar. Världsmästare innan 2015.
•••
Mercedes F-ducts håller sig inom reglerna och i depåområdet sägs det nu att den borde ge Mercedes en pole i Malaysia. De första två träningarna var Mercedes också med långt fram.
Men Michael Schumacher är inte lika säker.
– Absolut inte. Visst vi har en utveckling av bilen och den hjälper oss att prestera bättre, men så stor är inte skillnaden att vi kan leva helt på den. Vi får se, jag kan faktiskt inte uppskatta hur läget är.
•••
Den tyske experten Marc Sauer är säker:
– När Red Bull har tankat sin bil full kommer de att köra i från alla andra. I alla fall sett till de tider de har haft under träningarna här i Malaysia.
•••
Dag ett gick till McLaren, men även Mercedes verkar pigga. Vi kan se fram emot ett kul kval i morgon. Glöm inte att ställa klocka
n! 09.00
•••
HRT var ungefär fem sekunder eftertäten, det borde betyda att de kan starta i loppet. Om de inte  tappar mer och  missar 107%-regeln i morgon.

•••

Valtteri Bottas. Där har Williams ett rejält sparkapital i sin tredjeförare. Han var snabbare än Pastor Maldonado undeden första träningen  och den tiden räckte också för att klå Bruno Senna rejält som körde samma bil under den andra träningen. 14 gånger ska han köra under fredagarna i år.

Bråket mellan mästarna och Mercedes

av Anna Andersson

Den stora snackisen är Mercedes F-ducts. Red Bull och Lotus funderar fortfarande över om de ska protestera hos FIA och enligt ed Bull så har Mercedes brutit mot en överenskommelse.
– Mercedes håller sig inte till de rekommendationer som den tekniska arbetsgruppen tagit fram, detta även om Ross Brawn var med, säger Christian Horner till Auto, Bild Motorsport och Adrian Newey är ännu tydligare:
– FIA tillåter systemet, men Mercedes bryter mot stallens överenskommelse.
Det handlar om ett möte under 2011, där man bestämde sig för att förbjuda F-ducts som kopplades till hjulupphängningen.
– Det gjorde att vissa stall lämnade mötet i en tro om att F-ducts är förbjudna, oavsett vad nu F-ducts är. men så är inte fallet, säger FIAs Charlie Whiting.
Enligt Auto Bild motorsport så var Red Bull ett av de stallen som hade ett system som FIA inte godkända.
Så räkna med att detta kommer att förfölja oss ett tag framöver.
•••
Det verkar som om det kan bli en blöt helg i Malaysia. Även om temperaturen ligger på ungefär 30 grader så spår metrologerna åskväder och skyfall. Gärna på eftermiddagarna.
Det betyder att det kan bli tre jobbiga och långa dagar för F1-förarna.
Och för oss.
•••
Ferrari dementerar ryktet om att Felipe Massa ska få sparken.
Men ett tips är väl att vänta och se.

Även Saubers Sergio Perez och  den förre Force Indiaföraren Adrian Sutil har nämnts som möjliga ersättare till VM-tvåan från 2008.

•••
Kimi Räikkönen hade problem med servostyrningen senast. Nu har man gjort en del förbättringar vilket bör göra att han trivs ännu bättre i bilen.
– Jag hade förväntat mig att jag skulle ha större problem i samband med comebacken, säger han i ett pressmeddelande och förklarar att han måste jobba lite med servostyrningen.
– Den är inte så som jag är van vid, men vi jobbar på det. Vi kommer att testa en ny och jag hoppas att den är okej, säger han.

Massa ut? Trulli in?

av Anna Andersson

Felipe Massa ut. JarnoTrulli in?
Det är det senaste snacket just nu, ett par dagar inför Malaysias GP. Det vore en ganska bra lösnig för Ferrari, Felipe Massa har fått enormt mycket kritik de senaste två säsongerna och han har inte alls presterat på den nivå som han presterade innan han blev skadad. Han har dessutom blivit klart omkörd av sin stallkollega och av den utlovade förbättringen syntes inte mycket i Australien.
Jarno Trulli är italienare. Han kan F1 och han är ett aktat namn i Italien. För Ferrari vore det en enkel lösning.
Även om han kört för ett bottenstall de senaste säsongerna så borde han vara kapabel att prestera – om han får rätt material. Han har dessutom erfarenheter som är viktiga när man ska utveckla en bil.
Men vi är inte där än.
Vi får se om Felipe Massa tar chansen i Malaysia. Han får ett nytt chassi för att han hade sådana problem med balansen i bilen senast.
Lyckas han inte är det väl frågan om hur stort tålamod Ferrari har. Hittills har de visat upp ett tålamod värt en mamma med sjulingar, men någon gång lär det också tryta.
•••
I Australien var det Red Bull som funderade över om Mercedes inte höll sig inom reglerna och om stallet skulle protestera mot tyskarna.
I Malaysia är det Mercedes som funderar över om de ska protestera mot Red Bull. Enligt tyska Bild så är Mercedes oroade över att Red Bull tänjer på reglerna när det gäller motorerna.
– Vi har inte protesterat, men det är några frågor som vi har ställt till FIA, säger Mercedes Norbert Haug.
Diskussionen lär fortsätta den kommande helgen och det finns även frågor att bevara för McLarens del. Vinnarbilen från Australien en mycket sofistikerad lösning när det gäller avgasröret.
– Jag skulle inte säga att den är illegal, men det är i gränslandet, säger Saubers ägare, Peter Sauber.
•••
Ibland när jag ser Helmut Marko och Christian Horner så blir jag påmind om en gammal saga min mamma läste för mig, den om Pelle Svanslös, den elaka katten Måns med sina kompanjoner Bill och Bull.
BiIl och Bull.
Men bara ibland.
•••
Johnny Herbert får förtroendet igen. Han hjälper domarna i Malaysia, han var även i tjänst i Australien senast.
Han körde förresten sitt sista F1-lopp just på Sepang år 2000.
•••
Det känns som om Malaysia kan passa Red Bull rätt bra, sett till banan. Är det läge för Sebastian Vettel?
Eller är det Jenson Button, mannen som strålar av självförtroende som tar sin andra seger?
Kan Lewis Hamilton sudda bort sin sura min och prestera eller är det Mercedes som ska överraska?
Vad tror ni?
Vilka två har första startled?
Vilka tre står på pallen på söndag?

Dags för kaos? Skyfall och hetta.

av Anna Andersson

Så Australien är historia.
Nu väntar vi på Malaysia och banan i Sepang. En bana där vi kan förvänta oss antingen en fruktansvärd hetta – eller ett monsunregn. Kval och lopp körs på eftermiddagen och du brukar det regna i Sepang.
Det betyder skyfall.
Ordet lagom passar inte riktigt in på den tävlingen.
Jag återkommer med väderleksrapporter närmare helgen.
•••
Bara en sista sak när det gäller Australien. Lewis Hamilton såg ju riktigt missnöjd ut på prispallen och på presskonferensen. Det är det många som reagerat på och David Coulthard är orolig för att han ska knäckas psykiskt
– Han såg ut som om han var helt förstelnad. Han sa alla de rätta sakerna, gratulerade Jenson, tackade McLaren för bilen, men han såg helt knäckt ut och så lät det också när han pratade.
Pressen på honom är stor, hans kontrakt med McLaren går ut och frågan är väl om McLaren vill behålla honom eller inte. Som Martin Brundle säger:
 – En bra dag är han oslagbar, men han har rätt mycket i bagaget.
Rond två avgörs i helgen. Den tänker jag inte missa.
•••
Många imponerades av Kimi Räikkönen i Australien, här är hans tankar inför tävlingen i Malaysia:
– Man måste ha en bra bil och det verkar som om vi har det. Förhoppningsvis så lir det en något enklare helg än vad vi hade i Australien, en helg utan misstag.
– Jag har kört både bra och dåligt i Malaysia under åren, jag har gjort ett par bottennapp, men jag har vunnit tre gånger och där tog jag min första seger sp jag tycker verkligen om att åka tillbaka tillbanan där allt började. Det är varmt och fuktigt, vilket gör att det är en utmaning för förarna, men det är samma sak för alla.
•••
Malaysia, förutom vädret så finns det också andra saker man måste bemästra. Det är viktigt att hitta rätt inställningar, här är det två rakor som är över en kilometer långa och sedan finns det ett antal långsamma kurvor. Att hitta rätt i den kompromissen är inte helt enkelt.
Den bästa omkörningsmöjligheten är kurva 15, men eftersom det är en raka direkt efter måste man också passa sig för en motattack efter en omkörning. Även kurva ett funkar det att köra om i, på utsidan, och i kurva 14, där det ofta är ganska smutsigt utanför ideallinjen vid utgången av kurvan och man måste sänka farten. Sedan väntar en lång raka och den som missar där, kan kör som i kurva 15.

Sida 296 av 390