Flipp och flopp i Australien

av Anna Andersson

Premiären är över. Jenson Button har smält den och vi också.
Nu gäller det att titta framåt för det är inte många dagar innan det är dags för Malaysia, en bana som vi vet är mycket tuff mot materialet och där det kan vara värmeslagt eller monsunregn.
Jag har inte hunnit titta på några väderprognoser än, men återkommer i ämnet.
Först ska vi avsluta Australiens GP:
I Melbourne gjordes det innan Jenson Button hade gått i mål, då började nedmonteringen av området kring banan. Krasst.
Vad är era känslor efter premiären?
Jag är positiv. Tycker att det känns som om vi har en rolig säsong framöver och det var flera förare som verkligen presterade. Jag tänker främst på Jenson Button, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen och Sergio Perez.
•••
Felipe Massa var inte lika nöjd Han kallade det för en katastrofal helg.
•••
Lewis Hamilton har hunnit samla tankarna och erkänner:
– Min start var skrämmande dålig.
•••
Även Michael Schumacher har samlat sig och meddelar att Mercedes fortfarande är för långsamma under loppet.
•••
Sebastian Vettel däremot säger det som många av oss tänkte:
– Jenson Button var oslagbar i Melbourne.
•••
I nuläget tänker Red Bull och Lotus inte protestera mot Mercedes F-duts. Undrar om läget hade varit det samma om Mercedes fått in sina förare på pallen, så som det faktiskt såg ut kort efter starten….
•••
Orsaken till Mark Webbers usla start är nu klarlagd, han föll från plats fem till plats nio:
– Trassel med kopplingen, vilket gjorde att varvtalen rasade ner i källaren, meddelar Christian Horner.
•••
Heikki Kovalainen har straffats av domarna, han körde om motståndare i sambad med omstarten efter det att säkerhetsbilen varit ute. Han gjorde det på fel sida linjen och där är det omkörningsförbud. Det gör att han flyttas tillbaka fem platser i starten av Malaysias GP. Enligt Autosport handlar det om två konkurrenter

Button och Vettel nöjda – Lewis sura min sa allt.

av Anna Andersson

McLaren och Red Bull har varit favoriter inför säsongen och efter den första tävlingen så är det McLaren och Red Bull i topp.
Men det finns en stor skillnad från förra säsongen – i år är fältet betydligt jämnare än vad det var förra året och jag måste säga att årets premiär var fantastisk. Innehållsrik, spännande och rolig racing. Det bådar gott inför framtiden. Förhoppningen är naturligtvis att vi kan få se flera olika stall som är med och slåss om pallplatser framöver.  Jenson Buttons kommentar på presskonferensen är rätt träffande:
– Det är ett speciellt år. I fjol var det fem världsmästare, i år är det sex. Det är många stall som kan vara med och slåss om platser på prispallen och det är härligt för f1. Det är dessutom otroligt häftigt att jag får lov att vara en del av det.
•••
Sebastian Vettel var riktigt nöjd med sin andraplats. Det syntes. Lewis Hamilton däremot var riktigt förbannad över att han bara var trea i mål. Hans svar var korta, utan känsla och han sa i stort sett:
– Det var inte min dag i dag. Det är tur att det är många lopp kvar.
•••
Säg aldrig mer att sista varvet är ointressant. Här hände det grejer.
Nico Rosberg rasade bort från poängplatserna, Kamui Kobayashi visade vilken mästare han är på att ut max ur varje situation och blev sexa, Kimi Räikkönen plockade placeringar upp till plats sju, medan Jean-Eric Vergne, debutanten i Toro Rosso, blev snuvad på en poäng.
•••
Fernando Alonso, Ferrari, körde upp sig sju placeringar med ett material som inte alls är lika bra som toppteamen. Det är imponerande. Kimi Räikkönen körde upp sig tio placeringar upp till plats sju, men ännu värre var Sergio Perez. Sauberförare körde upp sig 14 platser – från plats 22 till åtta.
 •••
Snacka om flyt för Sebastian Vettel. När Caterhams Vitalij Petrov tvingades parkera på start/målrakan kom säkerhetsbilen ut. Sebastian Vettel var i ledningen och han gick in i depån för nya däck. Han kom ut igen som tvåa, bakom Jenson Button, men före Lewis Hamilton. Ett avgörande drag.
•••

Pastor Maldonado var på väg att köra hem poäng till Williams, men på sista varvet så slarvade han vilket resulterade i att han körde in bilen i muren och förstörde alla drömmar om poäng. Det kändes lite som att gå tillbaka till hans ungdomsår när han slarvade och kraschade rätt ofta.

•••
Mercedes är morgonens förlorare. Michael Schumacher tvingades bryta och Nico Rosberg blev långsam på sista varvet och ramlade ner till 12:e plats på det sista varvet.
•••
Roman Grosjean, Lotus, var succémannen från kvalet. Men han krockade med Pastor Maldonado. Här är hans förklaring.
– Min start var inte riktigt bra, sedan bromsade Maldonado försent och han träffade min bil och det förstörde man upphängning.
•••
Michael Schumacher fick problem med växellådan och tvingades parkera på det 12:e varvet. Tysken som gick upp på tredjeplats i samband med starten var väldigt besviken.
– Jag fick ingen förvarning, i den första kurvan fick jag ingen respons av växellådan.  Därför körde jag rakt fram i gräset, jag ville inte riskera att snurra, säger han.
– Vi hade inga problem med växellådan under vintern, därför är detta lite konstigt. Samtidigt kör man mad prototyper och de är inte helt tillförlitliga.
Ändå var tysken positiv inför framtiden:
– Det var en bra start, jag tog inte allt för stora risker och jag hade kunnat stoppa in nosen hos Lewis också. Jag hade hoppats på ett positivt race. Jag behövde inte pressa däcken för hårt och Vettel var inte allt för mycket snabbare så att jag hade behövt anstränga mig mer.
•••
Australiens GP dras fortfarande med förlust och man diskuterar nu om man kan hitta en växellösning, så som det är i Tyskland och så som det kommer att vara i Spanien oh i Frankrike/Belgien framöver. Vilken annan stad som är aktuell är inte känt än.
•••
Australiens GP är Australiens GP. Med det vill jag ha sagt att även om det statistiskt sett är den förare som vinner i Australien som tar hem VM-titeln så finns det ingenting som säger att de bilar som är bra i Australien också är bra under resten av säsongen. I fjol var Vitalij Petrov trea med sin Renault, 2010 var Robert Kubica, Renault, tvåa och 2009 tog Jarno Trulli en tredjeplats med Toyota.
Så vi kan förvänta oss en hel del omkastningar i resultatlistan till loppet i Malaysia nästa söndag.

McLaren dominerar – Ferrari, Red Bull och Räikkönen floppar

av Anna Andersson

McLarens bil är snyggast i år – och också snabbast. McLaren har första startled i Australien, Lewis Hamilton före Jenson Button. Britterna som har haft en bra vinter är i år med på ett helt annat sätt än vad stallet var för ett år sedan och det bådar mycket gott inför fortsättnigen av säsongen. Detta var McLarens första dubbelpole sedan tävlingen i Valencia 2009.
– Den gamla Lewis är tillbaka, skrattade stallchefen Martin Whitmarsh.
– Hans varv i Q3 var fantastiskt.

Den stora positiva överraskningen var Lotus Romain Grosjean som var trea i kvalet. Han visar att Lotus E20 är en riktigt bra bil och det gör att alla Kimi Räikkönen fans kan se fram emot en spännande säsong de också, även om Kimi inte alls övertygade i comebacken. Han behöver nog lite mer tid för att känna sig trygg bakom ratten och få till ett kanonvarv.
•••
Red Bull däremot underpresterade, bilen såg inte alls så kvick ut som de varit tidigare säsonger. Mark Webber och Sebastian Vettel var mer än sju tiondelar efter Hamiltons bästa tid och Vettel fick stryk av Webber, en Webber som körde utan KERS. Ett tungt slag för mästarna och det blir spännande att se vad deras förare kan göra när de plötsligt står mitt i fältet. Hur påverkar det bilarna under racet? De senaste två säsongerna har de kunnat styra racet från plats ett, nu är österrikarna i ett helt annat läge. Förarna har lika snabba bilar omkring sig och stallet som har en förhållandevis långsam bil på rakorna får nu byta från att vara jagad till att jaga.
•••
Michael Schumacher log från öra till öra efter kvalet. Han startar som fyra, från andra startled, och slog sin teamkollega Nico Rosberg klart. En sjufaldig mästare som verkar trivas med uppmärksamheten. Det blir riktigt kul att se starten i morgon.
•••
Ingen Ferrariförare tog sig vidare till Q3. Fernando Alonso körde utanför banan i kurva ett och körde av. Han försvann efter åtta minuter av Q2. På något sätt känns det typiskt för Ferrari 2012, bilen är inte alls där den borde vara och förarna får kämpa stenhårt. Men det hjälper inte. 
Felipe Massa var 16:e man. De känns som om Luca di Montezemolo kokar just nu, kan nästan se hur det ryker ur  öronen på honom.
•••
Varken Kamui Kobayashi, Sauber, eller Jean-Eric Vergne, Toro Rosso, tog sig vidare från Q2, trots att de gjorde mycket bra tider i Q1.
•••
 Den stora negativa överraskningen i Q1 var att Kimi Räikkönen försvann direkt i comebacken. Han var 18:e man i den första kvalomgången och det räcker inte.
Ett misstag från hans sida och ett misstag från stallet gjorde att han inte lyckades få till den tid som krävdes. Han var kritisk mot stallet efteråt även om han sa:
– Men det finns ingen anledning att ge någon skulden för detta, alla är lika besvikna som jag. Detta var ingen bra start.
Felipe Massa klarade sig precis vidare med sin Ferrari. I toppen efter Q1 regerade Kamui Kobayashi, Sauber, Jan-Eric Vergne, Toro Rosso och Romain Grosjean , Lotus.
•••
HRT klarade inte 107 procent. FIA är tuffa. HRT får inte starta i racet.
•••
Minst två team håller inte med FIA om att Mercedes W03 håller sig till reglerna. Det sägs att det är Red Bull och Lotus som har meddelat att de tänker protestera, Lotus är tydligen irriterade över att FIA inte godkände deras hjulupphängning inför säsongen och nu vill att Mercedes ska ta bort sin F-ducts.
Detta betyder att det finns en risk att resultatet från Melbourne blir provisoriskt.
•••
Den som inte vaknade klockan sju gjorde det när han eller hon satte på TV:n. Q1 var riktigt spännande i Australien. Den som försov sig gjorde ett stort jävla misstag.
 Sätt nu tre klockor till racet i morgon.

Premiär: Schuamcher i topp – Vettel långt efter

av Anna Andersson

Två träningar avklarade och frågan alla ställer är:
Vad är det med Sebastian Vettel?
Elva på den första träningen och tia på den andra.
Bluffar Red Bull?
Vad betyder det?
Eller kan vi vänta oss en återuppståndelse under lördagen som så många gånger under förra säsongen?
•••
Det har varit blött i Australien under fredagen. Det gör att tiderna ska tas med en nypa salt, Under den första träningen var det McLaren före Mercedes och under den andra, där det torkade upp under avslutningen av passet, var det också Mercedes i topp. Michael Schumacher (medium) slog till i slutet av passet. Bakom honom återfanns Nico Hülkenberg, Force India och Sergio Perez, Sauber.
Totalt var McLarens tider från morgonen bättre än Schuamchers från eftermiddagen och stallchefen Martin Whitmarsh är positiv. Han meddelar att båda förarna trivs i bilen.
Förarna var också positiva och tyckte att det var en bra start, men båda hade gärna kört mer.
Det är de inte ensamma om, men imorgon ska det bli torrt och då får vi se en helt annan aktivitet på banan.

•••
Kimi Räikkönen hade problem under det andra passet. En trasig styrstång tvingade honom till en längre paus i depån. Även Pedro de la Rosa hade problem (servostyrningen) och körde inte ett enda varv.
•••
Det är ännu inte klart om HRT får komma till start eller inte.

•••

Pastor Maldonado var för snabb i depån, 1,3 km/tim över den tillåtna gränsen kostade typ  3500 kr.
•••
Resultat från träningarna hittar ni på F1-bevakaren.
•••
Ferraris Pat Fry tror att Red Bull är ungefär en halv sekund snabbare än Ferrari och menar att italienarna inte har någon chans på en pallplats i premiären.
Har han rätt, då får vi omvärdera resultatet från träningarna.
Men som vanligt är träningar och tester en sak.
Kval och race något helt annat.

Stallet sägs ha trixat med materialet – får det startförbud?

av Anna Andersson

Så väntar vi nu på de första träningarna och det finns ett par frågor som ska bli spännande att få svar på:
Är Ferrari i en riktigt djup kris eller är det den bästa bluffen i historien?
Kommer HRT till start? Det ryktas om att stallet har trixat med materialet i samband med krocktesterna och att FIA har godkänt en bil som egentligen inte alls håller sig efter reglerna.
FIA säger att Mercedes nya F-ducts för bakvingen är helt okej. Vad betyder den? Hur bra är Mercedes egentligen?
•••
Jag ser fram emot dagens (nattens) två träningar och återkommer så klart på bloggen efter dem.
•••
Ferrari har inte nominerat någon reservförare.
•••
Gary Paffett, testförare hos McLaren och DTM-förare hos Mercedes är även reserv för Force India (som köper motorer av Mercedes) i Australien. Force Indias testförare Jules Bianchi står enligt stallet inte till förfogande den här helgen.
•••
Under torsdagen regnade det som sjutton i Melbourne och risken är att läget är det samma under de två första träningarna.
– Då lär vi inte köra allt för mycket, kommenterade Jenson Button.
Däremot kommer det inte att regna på söndag. Enligt väderleksrapporten är risken för regn under loppet noll procent, men precis som de senaste åren körs loppet i skymningen.

Chefen tror på VM-titel – föraren på en kamp för att överleva

av Anna Andersson

Så dags för presskonferenser och den sista uppladdningen innan motorerna startar, natten till fredag svensk tid. Red Bull är heta, erkänner att de sneglar på Mercedes nyheter och Ferrari tror att stallet kan vara med och slåss om en VM-titel. Eller det säger stallchefen Stefano Domenicali i alla fall. Han räknar med att stallet är med och slåss om VM-titeln ända fram till slutet av säsongen, medan Fernando Alonso kräver att både stallet och han själv måste förbättra sig.
– Under de första loppen måste vi bita ihop tänderna allt vad vi kan och ge allt för att ta så många poäng vi bara kan under inledningen av mästerskapet, säger Fernando Alonso.
•••
Robert Kubica  har kört go-kart. Efter det att han kört personbil och sedan en rallybil har han nu testat en go-kart också. Nu avråder Flavio Briatore honom från att göra en satsning mot en F1-comeback.
– Jag har träffat honom ett par gånger och sagt att han inte ska göra något förhastat. Han kommer inte att tappa sin talang, men han borde koncentrera sig å att bli helt frisk, säger den före detta stallchefen.
Han jämför honom med Alessandro Nannini som fick svåra skador i samband med en helikopterolycka.
– Hans comeback gick för snabbt och vi vet ju alla hur det slutade.
Hans F1-karriär var över.
•••
Johnny Herbert är rådgivare åt domarna i Australien.
•••
Det blev inga bilder på Hamiltons tjej. Det den ena chefen absolut ville ha tyckte den andra var för grovt och la in sitt veto. Ni får kolla på Extrabladet istället.
•••
Melbourne – det är en svår bana, det är otroligt svårt att hitta rätt inställningar eftersom fästet förändras hela tiden. Det är gator, det är smutsigt och halt det är faktiskt så att det kan skilja nästan fem sekunder mellan den första dagen och racet. Det är en bana som är tuff för bromsarna. Melbourne  är ju en halv stadsbana och tiderna här säger inte speciellt mycket om vad som väntar oss under resten av säsongen.

Hetaste kurvorna och vassaste Abbey

av Anna Andersson

Nu börjar det hända grejer, Nicole Scherzinger visar kurvorna, Vitalij Petrov kritiserar Fernando Alonso och Michael Schumacher erkänner att det var testförbudet som gjorde att han återvände till F1.
Dessutom finns F1-manager klart för er som är intresserade.
Men vi tar det från början, en sak i taget.
Blev bara lite exalterad när jag insåg att det äntligen finns något att skriva om 😉 Det har varit en LÅNG vinter där man fått jobba hårt för varje litet blogginlägg.
Jo Vitalij Petrov som hade med sig stora sponsorer till Caterham har ett rätt tufft uttalande om Fernando Alonso, som också har en stor sponsor i ryggen. Ryssen anser att även den dubble världsmästaren är en betalförare.
– Jag ser ingen skillnad på mig och Alonso. Alla vet att han stöttas av Banco Santander, säger Petrov till La Stampa.
– Oavsett vad så kommer du bara till F1 om du har talang.
•••
Sebastian Vettel har en ny kärlek.
Abbey. Det är namnet på hans RB8. Det tog tre timmar för honom att döpa henne. Mark Webber uppges vara nöjd, han har ett syskonbarn som heter Abbey.
•••
Michael Schumacher berättar för tidningen Bild att en av anledningarna till att han kom tillbaka till F1 var att det numera finns ett testförbud.
– En anledning var att F1 inte tar lika mycket tid längre som det gjorde under min första karriär. Då testade vi efter varje lopp och så är det inte längre. Därför har jag numera mer tid för min familj.
Han påpekar dessutom att han inte kommer att byta team under den tid som återstår av hans karriär, men han har inte bestämt sig för om han ska förlänga kontraktet med Mercedes eller inte.
•••
Enligt Mika Salo är Jenson Button den största utmanaren till Sebastian Vettel och Salo anser att Nico Rosberg har fått pratförbud av sitt stall. Han motiverar det med att Nico är en annan person när de möts på en bar än vad han ger intryck av att vara när han ger intervjuer.
•••
F1-manager ja, dags att ta ut ert stall. Missa inte det. Det är riktigt skoj och finns ett antal bra priser. Ska göra ett försök jag också, men kan garantera att jag kommer typ sist….
•••
Nicole Scherzingers nakna kurvor, jag vet att bildredaktören är bilderna på spåren.

F1-manager javisst!

av Anna Andersson

Det är många som frågat och nu kommer svaret.

Ja, det blir en F1-manager.

Klickan in på

http://manager.aftonbladet.se/se

Ta ut ditt lag, utmana polarna och lira.

Ta ut laget senast till starten på kvalet, lördag kl 07.00.

 

Säsongsstart – vem vinner premiären?

av Anna Andersson

Ni är många förutom Bernie Ecclestone som tror på Kimi Räikkönen. Det gör även David Coulthard. Den före detta F1-föraren tror att finländaren kan bli säsongens överraskning. Räikkönen har ett tvåårskontrakt med Lotus.
•••
Bruno Senna har erkänt att hans deal med Williams enbart gäller över 2012. Dessutom är Williams nu på jakt efter en ny huvudsponsor, men enligt Adam Parr handlar det inte om att stallet har några som helst ekonomiska problem.
•••
Det blir en väldigt tidig helg för er som har tänkt att följa F1-live. Tiderna som gäller i helgen är följande:
Fredag:
02.30 Träning 1
06.20 träning 2
Lördag:
04.00 Träning 3
07.00 Kval
Söndag: 07.00 race.

Annan kul fakta:
Flest segrar har Michael Schumacher (2000, 2001, 2002 och 2004). Sedan har Alain Prost, Gerhard Berger, Ayrton Senna, Damon Hill, David Coulthard och Jenson Button vunnit två gånger var.
Däcken: Soft och medium.
De senaste fem segrarna:
2007 Kimi Räikkönen, Ferrari
08 Lewis Hamilton, McLaren
09 Jenson Button, Brawn
10 Jenson Button, McLaren
11 Sebastian Vettel, Red Bull

Och hur märkligt det en kan låta: Den som vinner i Australien blir ofta världsmästare, även om den banan inte alls är signifikativ för hela säsongen.

Så vem är ert tips?
Vem vinner i Australien?
Och vem vinner VM?
Jag tippar på Sebastian Vettel x 2.
Jag vet, det är ett trist tips, men Red Bull har en bra bil och Sebastian Vettel lär inte ha blivit sämre efter förra säsongen.
Samtidigt hoppas jag att jag har fel. Det är rätt trist att skriva Vettel hela tiden….

Mercedes – året överraskning?

av Anna Andersson

Är det Mercedes som kan utmana Red Bull i år? Det menar i alla fall tyska Auto, motor und Sport.
Ross Brawn däremot spelar ner det lite och säger att Michael Schumacher fortfarande har problem med däcken och inte klarar av att få ut max av däcken under ett enda varv.
– Michael har fortfarande inte förstått hur han ska göra, säger Brawn till motorsporttotal.
– Nico däremot är helt fantastisk när det gäller det området, kanske den bäste föraren jag någonsin har arbetat med.
•••
Det senaste ryktet om Ferrari är att stallet inte kommer att kunna ha någon större uppdatering av bilen förrän till Spaniens GP i maj. Det är två månader dit.
•••
Kimi Räikkönen hävdade att han skadade handleden lite när han körde snöskoter i vintras. Men det var inte riktigt med sanningen överensstämmande,  när han var med i den brittiska serien Top Gear erkände han att han faktiskt bröt handleden.
-Det var ett stort ärr, sa Jermey Clarkson.
-Bröt du armen?
– Ja, lite, svarade Räikkönen med ett leende.
•••
Mika Salo ska som bekant testa för Ferrari i Japan under veckan, men det handlar om en av fjolårets bilar och Salo själv spelar ner händelsen.
– Media har snurrat till det, säger han till MTV3.
– Det handlar om ett test i fjolårets bil under två dagar och som jag ser det är inte några fördelar alls för F1-stallet. Jag är 45 år och har inte kört en enda meter i en F1:a på tio år, jag kan inte ge dem någon feedback som de kan använda.
•••
När det gäller temat Bahrain har det varit våldsamma protester där igen, 20 procent av landets befolkning deltog i demonstrationer i demonstrationerna. Men Bernie Ecclestone anser inte att det är någon fara för F1 som ska köra där i april.

Sida 297 av 390