Är han på väg till McLaren?

av Anna Andersson

Kul med sådan respons på tipsgrejen jag skrev i går. Nu märks det verkligen att det snart drar igång. Många av er tror på Hamilton, det ska verkligen bli spännande att se om han kan koncentrera sig på en sak i år. Det kändes som om de var hans stora problem förra året.
Samtidigt är han och exet tillsammans igen.
Frågan är väl vilken påverkan det har och om relationen håller i sig så att han kan koncentrera sig å det han ska göra.
Köra bil.

Men Hamilton ger i alla fall ett ganska bra odds. Så det går att tjäna en slant på honom. Det gör det även på Fernando Alonso, trots att försäsongen varit tyngre än väntat. Här är i alla fall de senaste oddsen från svenska spel:

Förare 2012, världsmästare

Vinnare                                 Odds

S Vettel                                1.95

L Hamilton                            5.75

F Alonso                              7.00

J Button                               8.00

M Webber                            13.00

K Räikkönen                         15.00

N Rosberg                            20.00

M Schumacher                      25.00

R Grosjean                           50.00

F Massa                               50.00

N Hulkenberg                        125.00

P di Resta                            150.00

K Kobayashi                         175.00

S Perez-Mendoza                  200.00

J E Vergne                           300.00

D Ricciardo                          350.00

B Senna                               350.00

P Maldonado                        400.00

J Trulli                                  750.00

H Kovalainen                        750.00

T Glock                                999.00

P de la Rosa                        999.00

C Pic                                    999.00

N Karthikeyan                       999.00

 

Konstruktör 2012, världsmästare

Vinnare                                 Odds

Red Bulll                              1.85

McLaren                               2.50

Ferrari                                  7.00

Mercedes GP                       12.00

Lotus                                   15.00

Force India                           70.00

Sauber                                 125.00

Williams                               250.00

Toro Rosso                          300.00

Caterham                              500.00

Marussia                              750.00

HRT                                     999.00

 •••
Jamie Alguersuari förhandlar med ett toppteam om att bli deras tredjeförare. Nu ryktas det om att det handlar om McLaren, erfarne Pedro de la Rosa har ju lämnat stallet för HRT och Gary Paffett som är testförare har kört mer DTM än F1. Han säger så här om avslutet hos Toro Rosso:
– Jag var med på en sponsorgrej i Madrid och nästa dag fick jag samtalet. Jag trodde att det var ett skämt. Min teamkollega arbetade för dem ii simulatorn när han fick beskedet.
•••
Pedro de la Rosa delar nu ut en varning.
– Ferrari är betydligt starkare än vad de ser ut att vara.
Vore lite kul om Alonso och grabbarna har dragit alla experter vid näsan.

•••
Nico Rosberg vill gärna att Michael Schumacher fortsätter som hans teamkollega.
•••
Enligt två av Hermann Tilkes medarbetare, ni vet han som ritar alla nya F1-banor. Så ska banan i Austin vara klar till i november. Det vore väl skönt så slipper jag skriva tio knäck om att loppet kanske inte blir av för att ingenting är klart;-)
•••
Det blev ett kort inlägg i dag. Mycket jobb att göra inför premiären nästa vecka.

Här är mitt tips – vad är ert?

av Anna Andersson

En vecka kvar. Så är det kanske dags att börja tippa. Vem vinner VM-titeln 2012?
Mitt tips är att Sebastian Vettel försvarar sin titel. Han har samma team omkring sig, Red Bull har med säkerhet en riktigt bra bil och han är fortfarande hungrig och dessutom mer erfaren än tidigare. Det enda som kan hindra honom är väl att bilen inte är tillräckligt tillförlitlig.
Som tvåa tippar jag på Jenson Button som känns som den starkare och mest harmoniska av de två McLarensförarna.
Jag hoppas på en kul duell mellan McLaren och Red Bull.
Möjligen kan Mercedes plocka någon pallplats i år och personligen hoppas jag på att Kimi Räikkönen kan vara snabb i sin Lotus. Varför? För att jag gillar Lotus och jag gillar Kimi. Han är en pärla på sitt sätt.
Ferrari däremot lär ha svårt att glänsa under inledningen av säsongen, men så länge Fernando Alonso har en ratt så är han farlig.
Det var en kort analys. Mer får ni i tidningen under den kommande veckan och då dyker det upp lite andra roliga grejer, exklusiva intervjuer och annat som behövs inför säsongsstarten. Så även om det kanske har varit lite illa med den typen av grejer under vintern så har vi sparat mycket av jobbet för att kunna krydda premiärveckan lite extra.
Så häng med oss.
•••
Har Jamie Alguersuari rätt?
Är det så att Robert Kubicas hela karriär tog slut i samband med krocken i en rallytävling så känns det för jävlig. Och så onödigt. Det var verkligen fantasiskt att se honom i en F1-bil och jag hade gärna gjort det igen.
•••
Bruno Senna bekräftar att hans kontrakt med Williams bara gäller över 2012.
•••
Spanjorskan Maria de Villota får visst köra F1 i år. Hon blir ny testförare hos Marussia och de första varven på bana är planerade till i november.
– För mig är det en fantastisk möjlighet att få jobba tillsammans med ett F1-stall och skaffa mig nya erfarenheter som jag kan ha nytta av senare i min karriär, säger dottern till Emilio de Villota.
•••
Enligt Michael Schumacher är Mercedes bättre förberedda än någonsin tidigare. Undrar vad det betyder.

Ferraris oro

av Anna Andersson

När både Luca di Montezemolo och Fernando Alonso uttalar sig tveksamt om den nya bilen så är det inte bara oroande. Det är mycket oroande.
di Montezemolos citat är så pass häftigt att man nästan kan köra sirenerna tjuta i Maranello – eller i alla fall hur han skäller på italienska med samma intensitet som en kulspruta:
– Jag vill veta varför vi är i den här situationen och ännu viktigare är det att vi snabbt hittar rätt ändringar.
Det är inte långt kvar till säsongsstarten och Ferrari har många frågor att lösa, annars riskerar de att bli omkörda igen och frågan är väl hur länge Fernando Alonsos tålamod håller. Han kom till Ferrari för att bli världsmästare.
Inte för att ligga i vänsterfilen och se när folk kör om.

Men han har en poäng när han säger:
– Titta på Red Bull, de körde inte många varv den sista dagen och var dessutom sämst i resultatlistan, hade vi gjort det hade hela helvetet brakat lös, men nu vekar det som om ingen ens noterade det.
•••
Ferrari kommer att bygga om chassit inför starten nästa vecka och vi ska inte skriva av italienarna än, ni minns väl McLarens fantastiska återkomst förra året. Usla på testerna, men när de väl byggt om bilen så var Lewis  Hamilton plötsligt tvåa i Australien.
Och det var inte alls någon dagsslända, som det kan vara i Melbourne eftersom den banan inte är någon annan lik, utan Jenson Button följde upp med en andraplats i Malaysia och Lewis Hamilton vann i Kina.
•••
Enligt Helmut Marko, Red Bulls motorsportkonsulent som pratar mer än tre tanter på kafferep, så är Red Bull etta in i säsongen, Strax bakom lurar McLaren och Mercedes.
•••
Heikki Kovalainen har redan gett sig i väg till Australien.
•••
Mercedes är intresserade av Lewis Hamilton, men det vore fel. Det tycker i alla fall Eddie Jordan som anser att Hamilton bör stanna hos McLaren.

•••

Det ryktas om att Ferrari och ytterligare något team måste genomgå ännu en krocktest. Vilket vet jag inte. Det lär inte vara Red Bull i alla fall eftersom Christian Horner sa till BBC att man tar med sig den senaste uppdateringen, den som inte alls fungerade såbra i Barcelona, till Australien nästa vecka.

Ni är fantastiska och ni behövs!

av Anna Andersson

Så har både Marussia och HRT presenterat sina bilar. Det börjar arta sig.
Intressant är att nosen är platt hos Marussia, inte alls någon puckel som på de flesta andra nya bilarna.
Men ska vi vara riktigt ärliga lär väl varken Marussia eller HT göra något annat än fylla upp sina platser i startfältet. I Tyskland vill folk att Timo Glock ska ersätta Michael Schumacher hos Mercedes när Schumis kontrakt går ut.
Jag har inte riktigt känslan av att Mercedes är inne på den linjen.
•••
En liten kul grej, Red Bull vill inte säga ett ord om den egna bilen oh de skyddar den med paraplyer och plank, men Helmut Marko snackar gärna om konkurrenterna och avslöjar eras hemligheter. Eller i alla fall så försöker han:
– Mercedes har gjort det bra med DRS, de har ett system där DRS även öppnar en F-ducts och det är väldigt smart i kvalet. Där kan man använda sig av det hela tiden.
Enligt Red Bulls motorsportkonsulent ökar den farten på rakorna och att den dessutom håller sig inom reglerna eftersom DRS gör det.
– Det är en innovation och vi klarar inte av att kopiera den till Melbourne, säger han.
Men avslöja det, det fixar han;-)
•••
Enligt en ”vän” så är Robert Kubica nära att börja kunna leva ett normalt liv. Citatet är hämtat från BBC och Kubicas polare säger att han kör bil och kan gå utanför huset själv, men att han måste bygga upp musklerna i armen. Om han kommer att vara så frisk att han kan testa F1 igen vet han först i sommar.
•••
Enligt Niki Lauda är det Mercedes som kan vara årets dark horse.
•••
När Rubens Barrichello lämnat F1 är det Pedro de la Rosa som är ny boss hos förarnas sammanslutning GPDA.
•••
Det var ett himla liv på bloggen i går såg jag nu, jag var ledig i går och ska väl egentligen vara det i dag också eftersom jag arbetade i helgen, men detta kan jag bara inte låta bli att kommentera.
Jag har gjort det många gånger och jag gör det igen.
Detta ska vara en nyhetsblogg där det finns möjlighet för F1-fantaster i och utanför Sveriges gränser att diskutera, kommentera och fundera tillsammans. Vi har alla samma intresse och låt oss ha det. Vi har inte alltid samma åsikter, men alla åsikter ska respekteras. Så snälla, låt bli personiga påhopp – och självklart gäller det även påhopp mot de som kommenterar bloggen.
MIkaelwdc, Brandon Lee, Nico, Marcus, Antonio R, Micke. A och alla andra fantastiska F1-älskare som troget kommenterar med smarta, kunniga, roliga och tänkvärda ord.
Fortsätt.
Det är ni som skapar den här bloggen och gör den till vad den är. Jag hoppas att vi tillsammans kan fortsätta ha en bra diskussion här nu när säsongen äntligen ska starta.
Så keep up the good work. Ni är fantastiska!
När det gäller det andra har jag skickat frågan vidare till min chef.

Vad döljer mästarna?

av Anna Andersson

Försäsongstesterna är avslutade och det finns något positivt att ta med sig.
McLaren har sett stabila ut, Red Bull har någonting intressant på gång och Ferrari har en bit kvar. Det tyder även Fernando Alonsos uttalanden på.
Lotus verkar vara snabba, i alla fall under ett varv. Sedan är frågan om det räcker och Kimi Räikkönen verkar ha roligt bakom ratten. Det kan vara värt väldigt, väldigt mycket. Mercedes är bättre än förra året, men det känns lite som om deras resultat beror lite på hur dåliga Ferrari år.
Så är väl min känsla strax efter det att det sista testet är avslutat.
Vad säger ni?
Ni brukar alltid komma med klocka och spännande kommentarer.
Ross Brawn förväntar sig att det blir en riktigt jämn säsong.
•••
När det gäller Ferrari så var dagens andraplats positiv, men det faktum att förarna inte har fått prata med pressen har gjort att stämningen ändå är rätt låg. Mer om det i dagen artikel.
•••
Dagens show har annars Red Bull stått för. Med paraplyer och flyttbara plank gör Red Bulls personal allt för att det ska vara så svårt som möjligt att få en enda glimt av bilen.
I Australien så får det inte se ut så längre, då måste det vara fri sikt in i garaget.
Men ska man skämta lite kan man säga att de inte verkade ha så mycket att gömma med tanke på att Sebastian Vettel var elfte och siste man i dag…men någonting säger mig att han inte lär vara det i Australien om ett par veckor.
•••
Sebastian Vettel körde bara 23 varv. Kanske inte riktigt vad han hade tänkt sig?
Han hade problem med växellådan och han såg själv till att förstöra sin framvinge. Det gjorde att han tillbringade mer tid i garaget än på banan.
– Jag tror egentligen inte att några av toppteamen visar alla sina kort utan de behåller essen i rockärmen, säger Vettel till Motorsportmagazin.
– Men testerna har gått ganska bra för oss, i alla fall om vi gör rätt analys när det gäller tiderna.
Vidare tippar han sina konkurrenter:
– Jag tror att McLaren är starka och Mercedes betydligt bättre än de senaste åren, däremot verkar Ferrari ha lite problem. Lotus gör ett bra intryck, men man får inte heller glömma Sauber och Force India. Jag tror att det är jämnare i år än tidigare.
Det är väl den analysen som de flesta har gjort.
•••
Söndagens varv:
Räikkönen (121) – Alonso (115) – Hamilton (115) – Petrov (101) – Hülkenberg (101) – Schumacher (100) – Ricciardo (100) – Kobayashi (72) – Senna (53) – Maldonado (48) – Vettel (23)
•••
HRT meddelar att de har en test/film-dag i Barcelona i morgon.
•••
Måtte nu tiden gå snabbt så att det snart är dags för premiären i Australien;-)

Avslutning i Barcelona – Kimi i topp

av Anna Andersson

Det är världsmästarnas dag i Barcelona.
Snabbast före lunch är Kimi Räikkönen.

Under morgonen var det dimma och en rätt fuktig asfalt när de fem världsmästarna Fernando Alonso, Ferrari, Sebastian Vettel, Red Bull, Michael Schumacher, Mercedes, Kimi Räikkönen, Lotus och Lewis Hamilton, McLaren  gav sig ut för att testa under den sista dagen i Barcelona. Samtliga inledde dagen med olika mätinstrument på bilen och det handlar enormt mycket om att inte visa vilka kort man tänker spela inför premiären i Melburne den 18 mars.
Detta är den sista testdagen och ingen vill visa vart man står.
Bäst under förmiddagen var Kim Räikkönen som körde ett kvalvarv strax före lunch på mjuka däck på tiden 1.22,030. Det är den bästa varvtiden som kört i Barcelona under årets tester. Tvåa är Fernando Alonso som körde på 1.22,250 med mjuka däck. Bara något långsammare var Bruno Senna som testade ett nytt aerodynamikpaket på sin Williams (ny frontvinge, nya sidepods och nytt underrede) och körde på 1.22,296. Han körde på mjuka däck, men hade bra tider även när han körde med de hårdare däcken.
Red Bull och Sebastian Vettel hade en något tyngre morgon. Sebastian väntade i två och en halv timme innan han körde sitt första varv. Hans bästa tid gjordes på ett kvalvarv med mediumdäcken (1:23.608 ) och därmed är han tia och sist. Totalt körde han v bara 15 varv, vilket är klart minst av samtliga tio förare.
Kan det vara så att Red Bull har ett tekniskt problem?
•••
McLaren hade en förmiddag utan problem och Mercedes satsade på longruns.
Vi återkommer med mer information i kväll när årets försäsongstester är avklarade.

Söndagens tider vid lunch ( kl 13.00)
1. Räikkönen      Lotus      1:22.030m
2. Alonso     Ferrari     1:22.250m
3. Senna     Williams     1:22.296m
4. Hülkenberg     Force India     1:22.312m
5. Kobayashi     Sauber     1:22.386m
6. Hamilton     McLaren     1:22.430m
7. Petrov     Caterham     1:22.795m
8. Schumacher     Mercedes     1:22.939m
9. Ricciardo     Toro Rosso     1:23.393m
10. Vettel     Red Bull     1:23.608m

Red Bulls nya RB8

av Anna Andersson

Då  var det Sergio Perez som var dagens snabbaste man, 1.22,094. En tid han satte redan under förmiddagen.
Men det var inte han som var den stora snackisen i Barcelona. Det var i stället Red Bull och deras rejäla uppdatering av bilen.
Mästarteamets Mark Webber körde i dag en bil som var väldigt annorlunda jämfört med den bil som Sebastian Vettel körde i går. Den stora förändringen handlar om avgassystemet. Avgasröret har flyttats framåt och utåt, vilket gör att avgaserna ska strömma precis över bilens underrede bort mot diffusorn. Naturligtvis handlar det om att förbättra aerodynamiken, men Red Bull är mycket noga med att inte visa för mycket. Så fort bilen kommer in i depå åker ett skynke på.
Allt för att störa fotografer och nyfikna ögon.
Stallet har även gjort en förändring på både framvinge och bakvinge.
– Det är andra mars i dag och Red Bull kommer med ett helt nytt paket, det är väldigt imponerande så här tidigt på säsongen, säger Autosports tekniske expert Gary Anderson.
Mark Webber var bara åtta sett till tiderna, i morgon lämnar han över bilen till Sebastian Vettel
•••
McLaren har också kommit med nya uppdateringar till Barcelona och Jenson Button tackade när han körde in på dagens näst snabbaste tid.
•••
Undrar ni varför det inte är några citat från Ferraris förare? Jo stallet har bestämt sig för att deras förare int  ska prata med pressen innan testet är över.
– Det är bättre att de koncentrerar sig på sitt jobb, säger Ferraris presskille Luca Colajanni i en kommentar.
•••
Vid halv fyra så började det regna och stallen fick chansen att köra med regndäck, men det betydde också att det inte var någon som lyckades hota Sergio Perez  bästa tid.
•••
En röd flagga under eftermiddagen, Bruno Senna och Williams stod för den. Han körde av och stannade i gruset.
•••
Dagens varv:
Ricciardo (131) – Rosberg (129) – Massa (122) – Perez (114) – Senna (111) – Di Resta (108) – Webber (70) – Kovalainen (64) – Button (44) – Räikkönen (43)
Kimi Räikkönen har kört väldigt lite, han hade problem med styrningen och man fick bygga om hela styrsystemet.
•••
HRT lär inte hinna med några tester i Barcelona. Nu arbetar stallet för att få göra ett privat test i Barcelona på måndag och filma det. Då får de i så fall använda demodäck från Pirelli.
Detta är tredje året som HRT kommer till VM-premiären utan att ha genomfört ett enda test innan säsongen.
•••
I morgon söndag är det dags för den sista dagen av försäsongstester i Barcelona. Då kan vi hålla koll på fem världsmästare,
Schumacher, Vettel, Alonso, Hamilton och Räikkönen
Och ja, vi rapporterar;-)

Barcelona – läget kring lunch dag 3

av Anna Andersson

Sergio Perez körde et kvalvarv och det gjorde att hans Sauber var förmiddagens snabbaste bil i Barcelona, 1.22,094. Det är också årets snabbaste tid, han gjorde den på supermjuka däck. Han var 61 hundradelar snabbare än Toro Rossos Dabiel Ricciardo som också hade supermjuka däck på när han körde sitt kvalvarv.
Annars var det en bra förmiddag i Barcelona, sol och strax över 15 grader varmt – och utan några större problem. Nu minns väl alla att det var sju röda flaggor under förmiddagen i går.
Det var det inte i dag.
Annars så har mycket av snacket handlat om Red Bulls uppdatering av bilen. De har ett nytt avgassystem och jag kommer att gå in lite mer på det i kvällens inlägg.
•••
Annars har det snackats om Felipe Massa som också testade kvalvarv. På supermjuka däck var han trea, 1.22,413 och det är tre tiondelar efter Sauber och Perez, en tid som Ferrari säkerligen inte är allt för nöjda med. Det är väl bara att hoppas att han hade betydligt mer bensin ombord än Perez. Sauber och Toro Rosso är ju annars stall som Ferrari måste slå om de ska vara med och slåss m en VM-titel.
•••
McLarens Jenson Button var nia under förmiddagen och stod i depån efter kl 11.00. Han hann inte köra många varv (17). Det gjorde inte heller Kimi Räikkönen, Lotus som var sist med sina 1.25,620.
Läget när eftermiddagspasset precis har startat:
1. Perez      Sauber      1:22.094m
2. Ricciardo     Toro Rosso     1:22.155m
3. Massa     Ferrari     1:22.413m
4. Di Resta     Force India     1:22.446m
5. Senna     Williams     1:22.480m
6. Kovalainen     Caterham     1:22.630m
7. Webber     Red Bull     1:22.662m
8. Rosberg     Mercedes     1:22.932m
9. Button     McLaren     1:23.409m
10. Räikkönen     Lotus     1:25.379m

Lotus – igen

av Anna Andersson

Lotus talar verkligen om att stallet är tillbaka. Romain Grosjean hade mjuka däck när han körde på  dagens bästa tid 1.22,614 och han körde även näst flest varv, 124. Bara Fernando Alonso körde fler, 125. Lite info om hans varv får ni här:
Outlap – 1:22.6 – 1:23.8 – 1:24.6 – 1:24.4 – Inlap
Lite kul kuriosa är att Grosjean är den förste förare i år som varit snabbast under två testdagar, detta trots att Lotus missade typ fyra dagar förra veckan.
•••
Williams rapporterar att Pastor Maldonados stopp under förmiddagen berodde på motorn. Andra nyheter är att Frank Williams lämnar stallets styrelse, hans dotter Claire över. Williams fyller 70 år i april och han vill fundera över sin framtida roll i stallet. Han kommer dock att stanna som stallchef i stallet som bär hans namn och han är fortfarande majoritetsägaren i Williams Grand Prix Holdings PLC. Han meddelar också att han även i framtiden kommer att gå på styrelsemötena, mest för att hålla sig informerad.
•••
Alla varven i dag:
Alonso (125) – Grosjean (124) – Kovalainen (104) – Vettel (85) – Schumacher (79) – Kobayashi (77) – Hamilton (65) – Senna (48) – Vergne (45) – Hülkenberg (36) – Maldonado (20)
•••
Totalt sju röda flaggor under förmiddagen, suck. Herrarna bakom var Pastor Maldonado, Michael Schumacher gånger två, Jean-Eric Vergne, Sebastian Vettel och sedan var det lite gamla bildelar också som tvingade fram flaggorna. Under eftermiddagen var det bara en enda röd flagga.
•••
Anledningen till att Nico Hülkenberg blev stående med sin Force India var växellådan. Stalllet ville se hur länge den höll och har inte bytt den under testerna så på den tionde testdagen sa den tack och hej. Under säsongen måste en växellåda hålla i fem lopp.
•••
Jan-Eric Vergne som var näst snabbast fick motorproblem under eftermiddagen och stannade därför på 31 varv.
•••
Kamui Kobayashis, 1:22,312, är fortfarande den bästa varvtiden för 2012.
•••
Testet i Barcelona fortsätter under helgen och självklart kommer ni att kunna läsa om det på motor.sportbladet.se

Problem – Barcelona dag 2

av Anna Andersson

Fredagen har varit en dag för röda flaggor så här långt. Sju eller åtta stycken. Jag har nästan tappat räkningen. Det har i alla fall varit betydligt fler än vad som är önskvärt under ett test – det blir liksom inte mycket gjort med alla dessa avbrott.
Dessutom startade passet något sent eftersom det var dimma, den halvtimmen kommer att läggas på eftermiddagspasset som därför slutar senare än vanligt.
Jan-Eric Vergne. Torro Rosso satte förmiddagens snabbaste varv, 1.23,126 på mjuka däck när han körde ett kvalvarv och det är veckans bästa tid. Han skulle sedan göra ytterligare ett försök på supermjuka, men det slutade med att han fick parkera i kurva åtta och den röda flagga plockades fram.
Vad som hände är ännu inte klart.
•••
Michael Schumacher låg bakom två röda flaggor.
•••
Sebastian Vettel låg bakom den sista, strax före lunchbreaket kl 13.00. Han rullade ut i kurva fem, det mesta talar för att han testade bränsletanken.
•••
Förmiddagens reslutat:
Placering, namn, team, tid, antal varv
1      Vergne    Toro Rosso        1.23,126   31
2      Alonso    Ferrari                1.23,447  +0.321    35
3      Grosjean    Lotus              1.23,.528  +0.402    34
4      Vettel    Red Bull               1.23,536  +0.410    38
5      Kovalainen    Caterham    1.23,828  +0.702    34
6      Hülkenberg    Force India 1.23,893  +0.767    33
7      Hamilton    McLaren          1.24,111  +0.985    30
8      Schumacher    Mercedes  1.24,663  +1.537    19
9      Maldonado    Williams       1.25,801  +2.675    20
10      Kobayashi    Sauber        1.26,111  +2.985    35

•••
Mark Webber meddelar att Red Bull får in nya delar till bilen redan i natt. Det finns alltså minst en bra anledning till att följa testerna under helgen.

Sida 298 av 390